
 

 

United States Court of Appeals 
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT 

 
 

Argued September 14, 2020 Decided March 19, 2021 
 

No. 19-7132 
 

CHRISTIANA TAH AND RANDOLPH MCCLAIN, 
APPELLANTS 

 
v. 
 

GLOBAL WITNESS PUBLISHING, INC. AND GLOBAL WITNESS, 
APPELLEES 

 
 

Consolidated with 19-7133 
 
 

Appeals from the United States District Court 
for the District of Columbia 

(No. 1:18-cv-02109) 
 
 

 Rodney A. Smolla argued the cause for appellants/cross-
appellees. With him on the briefs was Arthur V. Medel. 
 

Chad R. Bowman argued the cause for appellees/cross-
appellants. With him on the briefs were David A. Schulz, Mara 
J. Gassmann, and Maxwell S. Mishkin. 
 

Gregory M. Lipper was on the brief for amici curiae Non-
Governmental Organizations in support of appellees/cross-
appellants.  
 



2 

 

Bruce D. Brown and Katie Townsend were on the brief for 
amici curiae Reporters Committee for Freedom of the Press 
and 26 Media Organizations in support of appellees/cross-
appellants. 
 

Before: SRINIVASAN, Chief Judge, TATEL, Circuit Judge, 
and SILBERMAN, Senior Circuit Judge. 
 

Opinion for the Court filed by Circuit Judge TATEL. 
 
Opinion dissenting in part filed by Senior Circuit Judge 

SILBERMAN. 
 
TATEL, Circuit Judge: In this defamation action, two 

former Liberian officials allege that Global Witness, an 
international human rights organization, published a report 
falsely implying that they had accepted bribes in connection 
with the sale of an oil license for an offshore plot owned by 
Liberia. The district court dismissed the complaint for failing 
to plausibly allege actual malice. For the reasons set forth in 
this opinion, we affirm. The First Amendment provides broad 
protections for speech about public figures, and the former 
officials have failed to allege that Global Witness exceeded the 
bounds of those protections. 

I. 

Because this appeal comes to us from a dismissal pursuant 
to Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6), “[w]e accept facts 
alleged in the complaint as true and draw all reasonable 
inferences from those facts in the plaintiffs’ favor.” Hancock v. 
Urban Outfitters, Inc., 830 F.3d 511, 513–14 (D.C. Cir. 2016).  

The dispute in this case traces its roots to an Atlantic 
Ocean plot owned by Liberia and thought to have potentially 
significant oil reserves. Compl. ¶ 18. The National Oil 



3 

 

Company of Liberia (NOCAL), responsible under Liberian law 
for awarding oil licenses, first issued a license for the plot, 
known as “Block 13,” in 2007 to a company called Broadway 
Consolidated PLC (BCP). Id. ¶¶ 19–21. That transaction was 
marred by “rumors of corruption,” and when BCP failed to 
fulfill its obligations under its production sharing contract, 
Liberia began arranging to sell Block 13 to a different oil 
company. Id. ¶¶ 21–22. 

ExxonMobil, a multinational oil company, was interested 
in purchasing Block 13 but wary of buying the license directly 
from BCP given the rumors of corruption surrounding the 2007 
transaction. Accordingly, Exxon got a third-party, Canadian 
Overseas Petroleum Limited, to buy the Block 13 license and 
resell it to Exxon. In exchange, Exxon paid $120 million, of 
which $50 million went directly to Liberia—the most Liberia 
had ever received in a single natural resources deal. Id. ¶ 22. 
Unlike in the BCP transaction, Liberia was represented in these 
negotiations by the Hydrocarbon Technical Committee (HTC), 
a six-member government entity created to “superintend [] 
negotiations” between oil companies and NOCAL. Id. ¶¶ 23–
24. Plaintiffs Christiana Tah and Randolph McClain, Liberia’s 
Minister of Justice and NOCAL’s CEO respectively, were 
HTC members during the transaction.  

After the deal was consummated, the Liberian President 
directed NOCAL’s board to pay bonuses to those responsible 
for the new agreement as a “reward for exceptionally well-done 
service.” Id. ¶¶ 25–26, 28. But before the board determined the 
size of the bonuses, McClain “asked two of the HTC members, 
the President’s Legal Advisor, Seward Cooper, and Minister of 
Justice, Christiana Tah, if payment of such bonuses would be 
legally permissible.” Id. ¶ 26. Cooper and Tah “concluded” 
that they were legal for “two . . . independent reasons.” Id. ¶ 28. 
First, the pertinent Liberian anti-corruption law had “expired 



4 

 

and was no longer legally operative.” Id. And second, even had 
the law remained in force, the bonuses would still pass muster 
because they “had come at the initiative of [the] President” and 
“[n]o prospective recipient of the bonuses claimed to have 
demanded any such bonus payments.” Id. 

NOCAL’s board then authorized “approximately 
$500,000” worth of bonuses. Id. ¶ 29. Each “member[] of the 
HTC, including . . . Tah and . . . McClain, received . . . 
$35,000,” and each of “five consultants were . . . sent bonuses 
of $15,000.” Id. The rest of the funds were split among the 
remaining NOCAL employees, including drivers and custodial 
workers. Id. The $35,000 payments to Tah and McClain are the 
focus of this case. 

According to Global Witness’s report, Catch me if you 
can, the organization first learned of Exxon’s Block 13 deal 
from the Liberian Extractive Industries Transparency Initiative 
(LEITI), a semi-autonomous Liberian agency that publishes 
information about payments made by energy companies to the 
Liberian government. Because of NOCAL’s “tarnished track 
record of corrupt deals, Global Witness saw there was a risk of 
bribery and began its investigation.” Catch me if you can 
(“Report”) at 9; see also Compl. ¶ 42. Global Witness focused 
on Block 13 in order to highlight the “critical information” 
provided by section 1504 of the Dodd-Frank Act, see 15 U.S.C. 
§ 78m(q), which “[l]ike LEITI, . . . requires all oil, gas, and 
mining companies to report the payments they make to 
governments.” Report at 9. 

Catch me if you can addresses Block 13’s background and 
the corruption surrounding the BCP deal. For example, it states 
BCP was “likely part-owned by [now-former Liberian] 
government officials with the power to influence the award of 
oil licenses,” and that the award of Block 13 to BCP therefore 



5 

 

violated Liberian law. Id. at 12. The report also claims that the 
BCP license was approved due to bribery. It then explains how 
Exxon structured its transaction to alleviate its concerns about 
the BCP deal.  

The report principally addresses the $35,000 payments in 
a section titled “Monrovia, 2013: Awash in Cash.” Id. at 30–
31. This section discusses what are repeatedly described as 
“unusual, large” payments made to HTC members, referencing 
Tah and McClain by name. Id. at 30. It states that NOCAL 
characterized the payments as “bonuses,” using scare quotes 
whenever it repeats the word “bonus,” and claims that the 
payments “appear . . . to be linked to the HTC’s signing of 
Block 13.” Id. 

In support of its claim that the payments were “large” and 
“unusual,” the report states that “there is no sign of equivalent 
bonuses during” the surrounding years, “except for smaller 
yearly bonuses paid shortly before Christmas[;]” that “the 
payments represented a 160 percent increase on the reported 
highest salary paid to a Liberian minister[;]” and that one HTC 
member who was supposedly working for free nonetheless 
received a payment. Id. The report then gives the definition of 
bribery under Liberian law and references some of the 
corruption surrounding the 2007 BCP deal—specifically, 
payments NOCAL made to members of the Liberian legislature 
to ensure approval of that earlier license, which NOCAL 
deemed “lobbying fees,” and which the Liberian Government’s 
General Auditing Commission later “classified as bribes.” Id. 

A few weeks before Global Witness issued the report, it 
sent letters to HTC members informing each that “we believe 
that the payment made by NOCAL to you was most likely a 
bribe, paid as a reward to ensure that [Block] 13 was negotiated 
successfully,” and asking for a response. Compl. ¶¶ 91–92. 



6 

 

Several HTC members, including Tah, denied that the 
payments were bribes, insisting they were bonuses authorized 
by NOCAL’s board that were “appropriately earned given the 
extraordinary success of the Exxon negotiations,” and pointing 
out that all NOCAL employees received bonuses. Id. ¶¶ 93–95. 
Global Witness included excerpts from these denials in the 
report. Report at 30. 

The report also discusses Exxon’s relationship to these 
payments. It characterizes them as evidence of Exxon’s 
possible “complicit[y]” in “Liberia’s corrupt oil sector,” 
declaring that “Exxon should have known better.” Id. at 32–33. 
According to the report, “Exxon . . . knew it was buying a 
license with illegal origins” and the payments were “in effect 
. . . likely made with Exxon’s money.” Id. Although stating that 
“Global Witness believes that Exxon should have considered it 
possible that money the company provided to NOCAL could 
have been used as bribes in connection with Exxon’s Block 13 
deal,” the report acknowledges that “Global Witness has no 
evidence that Exxon directed NOCAL to pay Liberian officials, 
nor that Exxon knew such payments were occurring.” Id. at 31–
32. 

Lastly, Global Witness called on the Liberian government 
to investigate the payments and, in the event such investigation 
uncovers unlawful behavior, urged the U.S. Department of 
Justice “to determine if the company violated the [Foreign 
Corrupt Practices Act].” Id. at 32. Global Witness sent copies 
of the report to the U.S. Attorney General and the Chairman of 
the Securities and Exchange Commission. Compl. ¶¶ 100–02. 

Following the report’s publication, the Liberian 
government investigated the payments and concluded that they 
did not “constitute[] bribe[s] within the context of [Liberian] 
law” and were not “made so [the HTC] could undertake [an] 



7 

 

official act.” Id. ¶ 81 (internal quotation marks omitted). The 
Liberian government nonetheless recommended that the HTC 
members return the payments. Id. ¶ 83. Tah and McClain 
refused, asserting that the payments were above-board bonuses 
for a job well done. Id. 

Believing that Catch me if you can falsely impugns their 
integrity and reputations, Tah and McClain sued Global 
Witness for defamation and false light invasion of privacy. 
They dispute none of the facts contained in the report but argue 
that Global Witness falsely “communicated [through 
implication] . . . that . . . each took a bribe in exchange for their 
roles in the Exxon purchase of Block 13.” Id. ¶ 31 (emphasis 
omitted). 

Global Witness responded with a special motion to dismiss 
under the District of Columbia’s anti-SLAPP (strategic 
lawsuits against public participation) statute, which seeks to 
protect speakers from lawsuits “filed by one side of a political 
or public policy debate aimed to punish or prevent the 
expression of opposing points of view.” Competitive 
Enterprise Institute v. Mann, 150 A.3d 1213, 1226 (D.C. 2016) 
(internal quotation marks omitted). To defeat such a motion, 
the plaintiff must “demonstrate[] that the claim is likely to 
succeed on the merits,” even as the act severely limits 
discovery. D.C. Code § 16-5502(b). A prevailing defendant 
may seek an award of attorney’s fees. Id. § 16-5504(a). Global 
Witness also filed a motion to dismiss for failure to state a 
claim under Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6), arguing 
that the complaint failed to plead defamation by implication, 
that any defamatory implication was protected opinion, and 
that, in any event, the complaint failed to plead actual malice 
as required under the First Amendment. 



8 

 

The district court denied Global Witness’s special motion 
because, in its view, the D.C. anti-SLAPP statute did not apply 
in federal court. Tah v. Global Witness Publishing, Inc., No. 
18-cv-2109 (D.D.C. June 19, 2019). The court, however, 
granted Global Witness’s Rule 12(b)(6) motion, finding that 
“the contents of the report are protected speech under the First 
Amendment and cannot sustain a defamation claim.” Tah v. 
Global Witness Publishing, Inc., 413 F. Supp. 3d 1, 3–4 
(D.D.C. 2019).  

Tah and McClain appeal, arguing, as they did in the district 
court, that their allegations are sufficient to state a plausible 
case of actual malice because Global Witness (1) began its 
investigation with a preconceived story line, (2) received 
denials from some of those involved, (3) harbored ill-will 
toward Exxon, and (4) omitted Seward Cooper from the list of 
payment recipients. Global Witness cross-appeals, arguing that 
the anti-SLAPP statute applies in federal court and that the 
district court’s denial of the special motion to dismiss deprived 
it of the ability “to recover the expenses it has incurred in 
defending against this meritless attack.” Appellees’ Br. 67. 
Like the district court, we begin with the anti-SLAPP issue.  

II. 

Under the Supreme Court’s decision in Shady Grove 
Orthopedic Associates., P.A. v. Allstate Insurance Co., to 
decide whether a state (or district) law or rule—in this case the 
D.C. anti-SLAPP statute—applies in a federal court exercising 
diversity jurisdiction, we “first determine whether [a federal 
rule of civil procedure] answers the question in dispute.” 559 
U.S. 393, 398 (2010). If it does, the federal rule “governs . . . 
unless it exceeds statutory authorization or Congress’s 
rulemaking power.” Id.  



9 

 

Applying the Shady Grove test, our court held in Abbas v. 
Foreign Policy Group, LLC that the D.C. anti-SLAPP act does 
not apply in federal court. 783 F.3d 1328, 1334–37 (D.C. Cir. 
2015). Without controlling guidance from the D.C. Court of 
Appeals—at the time that court had yet to interpret the anti-
SLAPP act—we construed the statute’s “likely to succeed on 
the merits” standard literally, finding that it “is different from 
and more difficult for plaintiffs to meet than the standards 
imposed by Federal Rules 12 and 56.” Id. at 1335. Accordingly, 
we concluded that the D.C. anti-SLAPP statute impermissibly 
“conflicts with the Federal Rules by setting up an additional 
hurdle a plaintiff must jump over to get to trial.” Id. at 1334.  

Global Witness argues that the D.C. Court of Appeals’s 
subsequent decision in Competitive Enterprise Institute v. 
Mann effectively abrogates Abbas. There, interpreting the anti-
SLAPP statute’s special motion to dismiss provision for the 
first time, the Court of Appeals held, contrary to Abbas, that 
the “D.C. Anti-SLAPP Act’s likelihood of success standard . . . 
simply mirror[s] the standards imposed by Federal Rule 56,” 
and that to decide a special motion to dismiss, the court “must 
assess the legal sufficiency of the evidence” as it currently 
stands at the time of the motion. Mann, 150 A.3d at 1236, 1238 
n.32 (internal quotation marks omitted).  

Even with this development, however, Abbas remains 
circuit law and controls this case. The reason comes from Mann 
itself, in which the Court of Appeals “agree[d] with Abbas that 
the special motion to dismiss is different from summary 
judgment” in two respects. Id. at 1238 n.32. 

First, the special motion to dismiss “imposes the burden 
on plaintiffs.” Id. Once a defendant makes a prima facie 
showing that the lawsuit in question qualifies as a SLAPP, the 
burden shifts to the plaintiff to defeat the special motion to 



10 

 

dismiss. Id. at 1237. By contrast, even a “movant” defendant 
on a Federal Rule 56 summary judgment motion retains some 
initial “burden of showing that there is no genuine issue of 
fact.” Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 256 
(1986).  

Second, the Court of Appeals observed that, unlike a 
summary judgment motion, a special motion to dismiss will 
usually be decided “before discovery is completed.” Mann, 150 
A.3d at 1238 n.32. By contrast, under Federal Rule 56, 
summary judgment is typically “premature unless all parties 
have had a full opportunity to conduct discovery.” 
Convertino v. DOJ, 684 F.3d 93, 99 (D.C. Cir. 2012) (internal 
quotation marks omitted). According to Global Witness, 
however, the allowance for discovery under the anti-SLAPP 
statute is identical to that under Federal Rule 56. The D.C. 
Court of Appeals’s recent decision in Fridman v. Orbis 
Business Intelligence Ltd., 229 A.3d 494 (D.C. 2020), 
forecloses this argument. There, the court addressed the 
provision of the anti-SLAPP act that stays discovery whenever 
a special motion to dismiss is filed, except for “[w]hen it 
appears likely that targeted discovery will enable the plaintiff 
to defeat the motion and that the discovery will not be unduly 
burdensome.” D.C. Code § 16-5502(c)(2). That standard, the 
court explained, “is difficult to meet,” because the party 
requesting discovery must show that it is actually “likely” that 
“targeted discovery will enable him to defeat the special 
motion to dismiss.” Fridman, 229 A.3d at 512–13. Thus, 
“discovery normally will not be allowed.” Id. at 512. This 
differs from Federal Rule 56, under which full discovery is the 
norm, not the exception.  

Although Mann may undermine some of Abbas’s 
reasoning, the bottom line remains: the federal rules and the 
anti-SLAPP law “answer the same question about the 



11 

 

circumstances under which a court must dismiss a case before 
trial . . . differently,” and the anti-SLAPP law still “conflicts 
with the Federal Rules by setting up an additional hurdle a 
plaintiff must jump over to get to trial.” Abbas, 783 F.3d at 
1333–34 (internal quotation marks omitted). Accordingly, the 
district court properly applied Abbas to this case and denied the 
special motion. 

III. 

“To survive a motion to dismiss, a complaint must contain 
sufficient factual matter, accepted as true, to ‘state a claim to 
relief that is plausible on its face.’” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 
662, 678 (2009) (quoting Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 
U.S. 544, 570 (2007)). “We assume the truth of all well-
pleaded factual allegations and construe reasonable inferences 
from those allegations in a plaintiff’s favor.” Nurriddin v. 
Bolden, 818 F.3d 751, 756 (D.C. Cir. 2016). “Threadbare 
recitals of the elements of a cause of action, supported by mere 
conclusory statements, do not suffice.” Iqbal, 556 U.S. at 678.  

In a defamation by implication case under D.C. law, “the 
courts are charged with the responsibility of determining 
whether a challenged statement is capable of conveying a 
defamatory meaning.” White v. Fraternal Order of Police, 909 
F.2d 512, 518 (D.C. Cir. 1990) (internal quotation marks 
omitted). A plaintiff must show first that the “communication, 
viewed in its entire context, . . . conveys materially true facts 
from which a defamatory inference can reasonably be drawn,” 
and second, that “the communication, by the particular manner 
or language in which the true facts are conveyed, supplies 
additional, affirmative evidence suggesting that the defendant 
intends or endorses the defamatory inference.” Armstrong v. 
Thompson, 80 A.3d 177, 184 (D.C. 2013) (emphasis omitted) 
(quoting White, 909 F.2d at 520). Where, as here, plaintiffs 
qualify as public officials—as Tah and McClain concede they 



12 

 

do—the First Amendment requires that they also allege that the 
defamatory statement “was made with actual malice.” New 
York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279–80 (1964) 
(internal quotation marks omitted). The First Amendment, the 
Supreme Court long ago observed, enshrines “a profound 
national commitment to the principle that debate on public 
issues should be uninhibited, robust, and wide-open.” Id. at 
270. The actual malice standard reflects the cornerstone First 
Amendment principle that “speech relating to public officials 
and public figures, as distinct from private persons, enjoys 
greater protection.” Jankovic v. International Crisis Group 
(Jankovic III), 822 F.3d 576, 584 (D.C. Cir. 2016).  

The actual malice standard is famously “daunting.” 
McFarlane v. Esquire Magazine, 74 F.3d 1296, 1308 (D.C. 
Cir. 1996). A plaintiff must prove by “clear and convincing 
evidence” that the speaker made the statement “with 
knowledge that it was false or with reckless disregard of 
whether it was false or not.” Jankovic III, 822 F.3d at 589–90 
(second part quoting New York Times Co., 376 U.S. at 279–80). 
“[A]lthough the concept of reckless disregard cannot be fully 
encompassed in one infallible definition,” the Supreme Court 
has “made clear that the defendant must have made the false 
publication with a high degree of awareness of probable 
falsity,” or “must have entertained serious doubts as to the truth 
of his publication.” Harte-Hanks Communications, Inc. v. 
Connaughton, 491 U.S. 657, 667 (1989) (alteration omitted) 
(internal quotation marks omitted); see also id. at 688 (using 
these formulations interchangeably). The speaker’s failure to 
meet an objective standard of reasonableness is insufficient; 
rather the speaker must have actually “harbored subjective 
doubt.” Jankovic III, 822 F.3d at 589.  

The dissent thinks this is an easy case. “In Global 
Witness’s story,” the dissent asserts, “Exxon was the briber,” 



13 

 

Dissenting Op. at 1, yet the report admits that “Global Witness 
ha[d] no evidence that Exxon directed NOCAL to pay Liberian 
officials, nor that Exxon knew such payments were occurring,” 
Report at 31. 

Critically, however, neither Tah nor McClain advances 
this theory—in their briefing to us, they never even mention the 
sentence on which the dissent relies. They make four specific 
arguments in support of their claim that Global Witness 
possessed actual malice, supra at 8, not one of which is that 
Global Witness had no evidence that Exxon was the briber, and 
for good reason. At most, the report implies that NOCAL, not 
Exxon, was the briber, thus rendering any lack of evidence as 
to Exxon’s direction or knowledge of the payments totally 
irrelevant. See Report at 32 (stating that Exxon “knew the risk” 
and “should have considered it possible that money the 
company provided to NOCAL could have been used as bribes 
in connection with Exxon’s Block 13 deal” (emphasis added)); 
id. (noting that Global Witness asked Exxon for comment on 
any “safeguards the company may have put in place to prevent 
the possible misuse of its funds by NOCAL” (emphasis added)). 
Contrary to the dissent, see Dissenting Op. at 6, a generic 
statement accusing someone of acting with reckless 
disregard—here, Tah and McClain’s claim that “Global 
Witness subjectively knew that it had not been able to 
determine whether the payments of $35,000 to Christiana Tah 
and Randolph McClain were corrupt bribery payments,” 
Appellants’ Br. 36—simply cannot be read to shoehorn in 
every conceivable actual malice theory. Indeed, when our 
dissenting colleague surfaced his theory at oral argument, it 
was so foreign to appellants’ counsel that our colleague had to 
spoon-feed him after he failed to get the initial hint. See Oral 
Arg. Tr. at 10 (“Well, no, it’s worse. Isn’t it stronger than that, 
counsel? We have no evidence.”). As our dissenting colleague 
himself has made clear, “we do not consider arguments not 



14 

 

presented to us.” Diamond Walnut Growers, Inc. v. NLRB, 113 
F.3d 1259, 1263 (D.C. Cir. 1997) (en banc). Or put another 
way, “appellate courts do not sit as self-directed boards of legal 
inquiry and research, but essentially as arbiters of legal 
questions presented and argued by the parties before them.” 
Carducci v. Regan, 714 F.2d 171, 177 (D.C. Cir. 1983).  

We turn, then, to the “legal questions presented and 
argued” by Tah and McClain. They advance what the district 
court described as “several interlocking theories to support the 
allegation of actual malice.” Tah, 413 F. Supp. 3d at 12. We 
agree with the district court that these theories fail to support a 
plausible claim that Global Witness acted with actual malice.  

Tah and McClain first allege that Global Witness began 
their investigation with “a preconceived story line” that they 
argue “is plainly probative of actual malice.” Appellants’ Br. 
19 (emphasis omitted). In support, they point out that the letters 
in which Global Witness asked for comment state that the 
$35,000 payments were “most likely” bribes. Compl. ¶¶ 91–
92. 

Our court, however, has made clear that “preconceived 
notions” or “suspicion[s]” usually do “little to show actual 
malice.” Jankovic III, 822 F.3d at 597. After all, virtually any 
work of investigative journalism begins with some measure of 
suspicion. Thus, “concoct[ing] a pre-conceived storyline” by 
itself is “not antithetical to the truthful presentation of facts.” 
Id. at 597 (internal quotation marks omitted). Moreover, 
because Global Witness sent the letters toward the end of its 
investigative process and just a few weeks before publication, 
the letters provide no support at all for the notion that Global 
Witness’s conclusion was preconceived. As the district court 
correctly observed, “[t]hat Global Witness had arrived at its 
conclusion, right or wrong, by the time it reached out for 



15 

 

comment and shortly before publication is commonplace and 
no surprise.” Tah, 413 F. Supp. 3d at 13. Finally, seeking 
comment in advance of publication is a standard journalistic 
practice. See, e.g., Responses, Associated Press, 
http://www.ap.org/about/news-values-and-principles/telling-
the-story/responses (“We must make significant efforts to 
reach anyone who may be portrayed in a negative way in our 
stories, and we must give them a reasonable amount of time to 
get back to us before we move the story.”). Drawing a 
pernicious inference from adherence to such professional 
standards would turn First Amendment case law on its head. In 
any event, even an “extreme departure from professional 
standards” is insufficient to prove actual malice on its own. 
Harte-Hanks, 491 U.S. at 665. 

Next, Tah and McClain seek to draw an inference of actual 
malice from Global Witness’s failure to credit their denials. 
This too finds no support in our First Amendment case law. A 
publisher “need not accept ‘denials, however vehement; such 
denials are so commonplace in the world of polemical charge 
and countercharge that, in themselves, they hardly alert the 
conscientious reporter to the likelihood of error.’” Lohrenz v. 
Donnelly, 350 F.3d 1272, 1285 (D.C. Cir. 2003) (quoting 
Harte-Hanks, 491 U.S. at 691 n.37). Although consistent with 
each other, the denials contain no “evidence that could be 
readily verified” of the sort that would provide “obvious 
reasons to doubt the veracity of [Global Witness’s] 
publication.” Id. (internal quotation marks omitted). As the 
district court pointed out, the denials “fail” even to “contest the 
facts that are [stated] in the Report.” Tah, 413 F. Supp. 3d at 
13.  

According to the dissent, our description of the law is 
“obviously fallacious,” Dissenting Op. at 10, an odd accusation 
given that we have done nothing more than quote from our 



16 

 

court’s decision in Lohrenz. Undaunted, the dissent attempts to 
distinguish Lohrenz on the ground that Global Witness “had 
‘no evidence’—and no witnesses—to contradict the six 
denials.” Id. at 11 (quoting Report at 31). But that quotation 
comes from the same sentence in Catch me if you can that the 
dissent relies on for the proposition—irrelevant to the 
arguments made by Tah and McClain, see supra at 13—that 
Global Witness had no evidence that Exxon had paid bribes.  

Contrary to the dissent, moreover, nothing in the six 
denials comes close to the kind of “readily verifi[able]” 
evidence, Lohrenz 350 F.3d at 1285, needed to support a 
plausible—and we emphasize the word plausible—case that 
Global Witness published with a “high degree of awareness of 
probable falsity,” Harte-Hanks, 491 U.S. at 688 (alteration 
omitted) (internal quotation marks omitted). See Dissenting 
Op. at 12. To be sure, as the dissent points out, the denials state 
that more than 140 others, such as NOCAL drivers and janitors, 
also received bonuses. But as the report explains, “the vast 
majority of these payments were smaller . . . by two orders of 
magnitude” and “were not made to people who signed the 
Exxon deal.” Report at 32. Indeed, the denials themselves 
characterized the payments the HTC received as rewards for 
those “who performed exceptionally in conducting the 
negotiations on the Exxon Contract,” a rationale obviously 
inapplicable to payments to other company employees. Compl. 
¶ 93 (quoting Tah’s denial); see also id. ¶ 94 (quoting 
McClain’s denial, which stated “[a]ny bonus given by our 
superiors was in acknowledgement of the Team’s 
extraordinary work after the completion of the landmark 
Contract”). It is also true that the denials explain, as does the 
report, that the pot of money used to make the payments was 
“negotiated” as part of the larger Exxon deal, Dissenting Op. at 
12; Report at 32, but we fail to see how that contradicts the idea 
that the payments were bribes from NOCAL. The dissent refers 



17 

 

to the NOCAL board resolution approving the payments, 
presumably because the denials claim that the payments were 
“authorized by NOCAL’s Board of Directors.” Compl. ¶ 93 
(quoting Tah’s denial). But according to the report, Global 
Witness “requested, but had not yet received” a copy of the 
board resolution, and the complaint alleges nothing to the 
contrary. Report at 31. 

 Tah and McClain next argue that Global Witness harbored 
ill-will and desired “to catch Exxon and [CEO Rex] Tillerson 
in scandal.” Appellants’ Br. 25. In support, they rely on the fact 
that the report is critical of Exxon and that Global Witness 
subsequently sent letters reiterating the report’s conclusions to 
the Department of Justice and the Securities and Exchange 
Commission. Our court, however, has made clear that evidence 
of ill will “is insufficient by itself to support a finding of actual 
malice.” Tavoulareas v. Piro, 817 F.2d 762, 795 (D.C. Cir. 
1987) (en banc); see also Harte-Hanks, 491 U.S. at 665 
(“Petitioner is plainly correct in recognizing . . . that a 
newspaper’s motive in publishing a story . . . cannot provide a 
sufficient basis for finding actual malice.”). Regardless, neither 
the report’s critical nature nor the letters sent to the Attorney 
General and the SEC plausibly supports an ill-will theory. As 
the district court aptly put it, the report’s “conclusion is not 
evidence of its conception.” Tah, 413 F. Supp. 3d at 13.  

The implications of Tah and McClain’s theory are 
breathtaking: they would find support for an inference of actual 
malice in a wide swath of investigative journalism that turns 
out to be critical of its subject. “It would be sadly ironic for 
judges in our adversarial system to conclude . . . that the mere 
taking of an adversarial stance is antithetical to the truthful 
presentation of facts.” Tavoulareas, 817 F.2d at 795.  



18 

 

Finally, Tah and McClain argue that “the stunning failure 
of Global Witness to include . . . Seward Cooper, as among the 
[HTC] members who received a $35,000 bonus” reveals actual 
malice because Cooper, along with Tah, determined that the 
payments were legal. Appellants’ Br. 34. We do not see how 
this omission shows awareness of falsity or reckless disregard 
for the truth. If anything, that one of the lawyers responsible 
for conducting a legal analysis of the payments was himself in 
line to receive one makes the payments even more suspicious.  

For all these reasons, Tah and McClain have failed to 
plausibly allege that Global Witness acted with actual malice. 
This deficiency proves fatal not only to their defamation claims 
but to their false light claims as well. See Farah v. Esquire 
Magazine, 736 F.3d 528, 540 (D.C. Cir. 2013) (explaining that 
a “plaintiff may not use related causes of action to avoid the 
constitutional requisites of a defamation claim” and that “[t]he 
First Amendment considerations that apply to defamation 
therefore apply also to [plaintiffs’] counts for false light” 
(internal quotation marks omitted)). 

IV. 

We affirm the district court’s dismissal of the complaint, 
as well as its denial of the anti-SLAPP motion. 

 So ordered. 



SILBERMAN, Senior Circuit Judge, dissenting in part: 

Global Witness (Appellee) falsely insinuated that former 

Liberian officials (Appellants) took bribes from Exxon.  It 

admitted that it had no evidence that Exxon had contacted 

Appellants, directly or indirectly, with respect to the alleged 

payments.  And the evidence Global Witness did have 

suggested the payments at issue were proper staff bonuses, not 

bribes.  Nevertheless, the Majority creates a whole new theory 

of the case—one not advanced by any Party—that the 

Appellants were bribed not by Exxon, but by their own 

principal, the National Oil Company.  According to the 

Majority, its new narrative is so unassailable that, even at the 

12(b)(6) stage, it precludes an inference that Global Witness 

harbored subjective doubts as to the implied accusation of 

bribery.   

I 

As Global Witness explained, “this is a story of 

bribery.”  J.A. 58.  Bribery, as it is commonly understood, 

involves a quid pro quo.  See McDonnell v. United States, 136 

S. Ct. 2355, 2372 (2016); accord J.A. 82 (“[A] payment given

so a public servant will undertake an official act.”).  As such,

bribery has three necessary components:  A briber, a bribee,

and an exchange.  In Global Witness’s story, it seems obvious

that Exxon was the briber, Appellants were the bribees, and the

trade was $35,000 to ensure the deal goes through.  Without

one element, there is obviously no bribery.  In other words, if

no briber—or no bribe—then no bribee.

In its cross-appeal, Global Witness contends that its 

Report was not even defamatory—it simply raised questions. 

Of course, Appellants disagree, claiming that the Report, Catch 

me if you can, falsely insinuated that they took bribes from 

Exxon to approve the Block 13 deal.   

The district court easily determined that Global 

Witness’s story contained the defamatory implication that 



 

 

 

 

 

2 

 

Appellants took bribes from Exxon.  Tah v. Glob. Witness 

Publ’g, Inc., 413 F. Supp. 3d 1, 10 (D.D.C. 2019) (“[T]he 

import of the Report [is] that there was bribery—either by [the 

National Oil Company], Exxon, or both—in connection with 

the post-negotiation payments to Liberia’s chief 

representatives.”); id. at 9 (Global Witness’s Report “literally 

[drew] a line between Exxon’s money, the bonuses, and the sale 

of the license for Block 13”); accord Appellant Br. 15 (“The 

story was that Exxon . . . brazenly engineered a Liberian oil 

purchase through bribery.”).  According to Global Witness, 

Exxon’s payment to the National Oil Company and the 

subsequent bonuses were “unusual” and “suspicious.”  J.A. 82, 

83, 85.  Exxon, as Global Witness saw it, “was under no 

obligation to pay most of the money” it transferred to the 

National Oil Company; “$4 million of its $5 million payment 

was characterized as a ‘bonus.’”  J.A. 84 (emphasis in original).  

And, as Global Witness reminds its readers, the National Oil 

Company has a record of bribing officials on behalf of oil 

companies.  The “bonuses” then paid to the officials were, 

Global Witness wrote, “unusual, large payments to officials 

who signed the Exxon deal.”  J.A. 85.  Global Witness further 

noted that these individual “bonuses” were likely derived from 

the same bank account into which Exxon paid the initial $4 

million “bonus” to the National Oil Company.       

The court explained how Global Witness “tied 

ExxonMobil’s payments [to the National Oil Company] for the 

acquisition of rights in Block 13 with how [the Company] 

shared some of that money with its negotiators, including 

Plaintiffs.”  Tah, 413 F. Supp. 3d at 9.  One chart in the Report 

tracked payments from Exxon to the National Oil Company to 

members of the Hydrocarbon Technical Committee, including 

Appellants Christiana Tah and Randolph McClain.  The district 

court noted that this chart, listing the amount of each official’s 

bonus, “had the effect of literally drawing a line between 

Exxon’s money, the bonuses, and the sale of the license for 

Block 13.”  Id. 



 

 

 

 

 

3 

 

The Report also connected Exxon to the bribes by 

making repeated parallels to the 2003 transaction.  In that deal, 

Global Witness asserted that the National Oil Company paid 

bribes to legislators on behalf of the Broadway Consolidated 

oil company to secure ratification of its purchase.  J.A. 68; see 

also J.A. 84 (noting that the National Oil Company had also 

paid bribes on behalf of Oranto Petroleum).  And now, Exxon 

was stepping into Broadway’s shows.  As the district court 

explained, “a reasonable reader easily could have understood 

the Report to imply that the [earlier legislative] bribes and the 

2013 [Technical Committee] bonuses were of a piece.”  Tah, 

413 F. Supp. 3d at 9.  And, the district judge noted, “[i]f that 

were not the case, the Report would have no reason to advocate 

for an investigation” (since there is no direct evidence of 

bribery).  Id. at 10 (emphasis added). 

The court also rejected the Appellee’s argument that its 

story actually negated any inference of bribery because it 

expressly stated that “Global Witness has no evidence that 

Exxon directed [the National Oil Company] to pay Liberian 

officials, nor that Exxon knew such payments were occurring.”  

Id. (quoting J.A. 83).  After the Report repeatedly insinuated 

bribery, this disclaimer “did not negate the inference that 

ExxonMobil’s money was, in part, paid as bribes to [Company] 

representatives who signed the lease agreement.”  Id.  This 

statement merely “admit[ed] that the Global Witness 

suspicions and calls for investigations of ExxonMobil and [the 

National Oil Company] lacked any evidence that the former 

had involvement in monies paid to employees of the latter.”  Id.  

(emphasis in original).  

II 

My disagreement with the district court is limited to the 

actual malice question (my disagreement with the Majority is 

much broader).  In New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 

254 (1964), the Supreme Court set forth the well-known rule 

that, to hold a defendant liable for defaming a public figure, a 



 

 

 

 

 

4 

 

plaintiff must prove the defendant acted with “actual malice.”  

Id. at 279–80.  That is, with knowledge that the statement was 

false or with reckless disregard for the truth.  Id. at 280.  As the 

Supreme Court saw it, this scienter requirement appropriately 

balanced (as a policy matter) the vindication of reputational 

harms with the need to protect unintentional falsehoods that 

inevitably arise as part of vibrant debate.  Id. at 271–72.  The 

actual-malice rule makes the speaker’s state of mind the 

constitutional gravamen in any defamation case brought by a 

public figure.   

The Majority emphasizes that actual malice is a 

subjective test.  Majority Op. 12 (citing Jankovic v. Int’l Crisis 

Grp., 822 F.3d 576, 589 (D.C. Cir. 2016)).  But it is important 

not to confuse what a plaintiff must ultimately show with the 

kind of evidence he may use to make that showing.  It is the 

rare case in which a defendant will confess his state of mind 

and thus allow the plaintiff to prove actual malice with direct 

evidence.  Accordingly, as the Appellee concedes, actual 

malice “is ordinarily inferred from objective facts.”  

Washington Post Co. v. Keogh, 365 F.2d 965, 967 (D.C. Cir. 

1966); accord Appellee Br. 50.   

In St. Amant v. Thompson, the Supreme Court listed 

three examples of objective circumstances that permit a 

subjective inference of actual malice:  (1) “where a story is 

fabricated by the defendant . . . or is based wholly on an 

unverified anonymous telephone call;” (2) “when the 

publisher’s allegations are so inherently improbable that only a 

reckless man would have put them in circulation;” and (3) 

“where there are obvious reasons to doubt” the basis for the 

story.  390 U.S. 727, 732 (1968); see also Tavoulareas v. Piro, 

817 F.2d 762, 790 (D.C. Cir. 1987) (en banc).  So even in the 

absence of contradictory evidence, a story may be so facially 

implausible or factually flimsy that the jury may infer that it 

must have been published with reckless disregard for the truth.  

See Hunt v. Liberty Lobby, 720 F.2d 631, 646 (11th Cir. 1983).  

And even assuming a plausible story, the question remains 



 

 

 

 

 

5 

 

whether “the cumulative force of the evidence to the contrary” 

should give the publisher obvious reasons for doubt.  

McFarlane v. Sheridan Square Press, Inc., 91 F.3d 1501, 1514 

(D.C. Cir. 1996); see Jankovic, 822 F.3d at 597.  If the publisher 

moves forward without reasonably dispelling his doubts, actual 

malice may be inferred.  Lohrenz v. Donnelly, 350 F.3d 1272, 

1284 (D.C. Cir. 2003). 

St. Amant’s examples thus suggest a straightforward 

framework for evaluating contentions of actual malice.  We 

first assess the inherent plausibility of a defendant’s story as 

well as the facts in support.  And if we find the story objectively 

plausible, we then ask whether evidence to the contrary creates 

obvious reasons for doubt.   

* * * 

I turn to whether Global Witness’s accusation that 

Exxon bribed the Appellants—the case before us—is facially 

plausible.  Appellants claim that Global Witness knew it lacked 

any support for insinuating that the payments to Tah and 

McClain were bribes.  Thus, a jury could infer that Global 

Witness subjectively doubted the truth of its Report.     

I agree.  In my view, because Global Witness’s story is 

obviously missing (at least) one necessary component of 

bribery, it is inherently improbable.  Although it accused 

Appellants of taking bribes from Exxon, Global Witness admits 

that it had “no evidence that Exxon directed the [National Oil 

Company] to pay Liberian officials, nor that Exxon knew such 

payments were occurring.”  J.A. 83 (emphasis added).  In other 

words, despite all its investigating, Global Witness uncovered 

nothing to demonstrate that Exxon was the briber and nothing 

to even suggest there was an agreed upon exchange.  Accord 

Tah, 413 F. Supp. 3d at 10 (“Global Witness’s suspicions and 

calls for investigations of ExxonMobil and [the National Oil 

Company] lacked any evidence that the former had 

involvement in monies paid to employees of the latter.”) 



 

 

 

 

 

6 

 

(emphasis in original).  And with no privity between Exxon and 

the Technical Committee members, it is bizarre to accuse 

Appellants of taking a bribe.  As St. Amant teaches, it is 

sufficient to infer—on this basis alone—that Appellee acted 

with knowing disregard for the veracity of its publication. 

The Majority’s assertion that this argument was never 

made by the Appellants leads me to wonder whether we 

received the same briefs.  In my copy, Appellants argue that 

“Global Witness subjectively knew that it had not been able to 

determine whether the payments of $35,000 to Christiana Tah 

and Randolph McClain were corrupt bribery payments.  

Yet . . . Global Witness proceeded to present to readers the 

defamatory message that in fact [] Tah and [] McClain had 

taken bribes.”  Appellant Br. 36 (emphasis in original).  That 

sounds to me a whole lot like accusing Global Witness of 

publishing its story with no evidence to back it up.  The 

Majority, moreover, faults me for assessing the inherent 

(im)plausibility of Global Witness’s story, without a specific 

request from Tah and McClain to do so.  But (as discussed) 

“inherently implausible” is a legal standard by which we assess 

Appellants’ arguments—not an argument to be advanced.  See 

Kamen v. Kemper Fin. Servs., Inc., 500 U.S. 90, 99 (1991); cf. 

Eldred v. Ashcroft, 255 F.3d 849, 853 (D.C. Cir. 2001) 

(Sentelle, J., dissenting) (“Merely because the parties fail to 

advance the proper legal theory underlying their claim does 

not—indeed cannot—prevent a court from arriving at the 

proper legal disposition.”).     

To be sure, Appellants did not quote the “no evidence” 

paragraph in their brief; it was “the Court” at oral argument that 

focused on this damning language.  But it is hardly a new 

argument; it is only evidence—although powerful evidence—

supporting Appellants’ argument.  Apparently, the Majority 

also recognizes the significance of the passage and wishes to 

rule it out of order.  But the Appellee itself injected this 

statement into the controversy when it brandished it as 

supposedly exculpatory evidence.  Appellee Br. 19, 35. 



 

 

 

 

 

7 

 

Global Witness points to other facts that support its 

story, but none amount to a hill of beans.  It emphasizes the 

obvious point:  Payments were made to Appellants.  Then it 

notes these payments were “likely” sent from the same account 

where Exxon deposited its $4 million “bonus” to the National 

Oil Company itself.  Although a sly suggestion of wrongdoing, 

when you think about it, it’s a non sequitur.  If that were support 

for a bribe, any investment banker’s commission could be 

illegal.   

Next, Global Witness justifies its story based on a past 

“history” of bribery by the National Oil Company.  The 

Company had previously, in connection with the 2003 bid, paid 

out bribes to legislators on behalf of another oil company in 

order to ratify a transaction.  Our situation is quite different; in 

this case, the recipients of the “bribes” were the National Oil 

Company’s own agents and employees.  And connecting 

bribery to the 2013 circumstances from the wholly separate 

2003 bid—in which Tah and McClain were not even 

involved—is a grossly unfair inference.  Global Witness 

attempts to tar the conduct of two parties to a transaction with 

the prior bad acts of entirely different people.  That is entirely 

illegitimate.   

It is significant, moreover, that the National Oil 

Company paid out bonuses to all those involved in the 

negotiations—including American consultants—as well as 

low-ranking employees.  Yet the story focuses on members of 

the Technical Committee as if they were special transgressors.  

But for Global Witness’s story to be true, Exxon was somehow 

spreading bribes left and right like Johnny Appleseed.  The 

much more obvious explanation is that the “bonuses” were in 

fact bonuses paid for outstanding performance.  Certainly at the 

12(b)(6) stage, Appellants are entitled to that inference (Global 

Witness is not entitled to its speculative inference to the 

contrary).  See Palin v. New York Times Co., 940 F.3d 804, 815 

(2d Cir. 2019). 



 

 

 

 

 

8 

 

The timing and manner of the payments are further 

indications of bonuses, not bribes.  Recall that in connection 

with Broadway’s 2003 bid for Block 13, Global Witness 

explained that the National Oil Company supposedly paid most 

of Broadway’s bribes to legislators before approval of the deal.  

In contrast, the 2013 payments from the National Oil Company 

to its own negotiators, staff, and consultants occurred after the 

deal was completed.  J.A. 67.  The latter payments—as Global 

Witness knew—were only initiated after the approval of a 

board resolution authorizing up to $500,000 in bonuses.  And, 

as Global Witness also acknowledges, the board had the full 

legal authority to take this action.  These payments, openly 

made, are also indicia of proper bonuses; bribes, which are 

illegal everywhere, are typically made in the dark.  See DiBella 

v. Hopkins, 403 F.3d 102, 117 (2d Cir. 2005) (defendant knew 

that payments to plaintiff were not surreptitious, which 

supported the jury’s conclusion that the defendant made a 

bribery accusation with actual malice).   

For all these reasons, I consider Global Witness’s 

Report inherently improbable.  On its face, it’s a house of cards:  

With “no evidence” supporting Exxon as a briber, Tah and 

McClain could not be Exxon’s bribees.  Nor is there any 

evidence—not a shred—that the bonuses paid by the National 

Oil Company to Appellants were themselves bribes.  There is 

no indication that the National Oil Company had a corrupt 

motive, nor that Appellants were asked to perform an illegal or 

improper task.  I would therefore conclude, based on the 

foregoing alone, that it is sufficient to infer actual malice at the 

12(b)(6) stage since the story is inherently improbable.   

* * * 

 There is more:  Global Witness had additional, “obvious 

reasons” to doubt its Report, which would also support an 

inference of actual malice.  St. Amant, 390 U.S. at 732 (example 

three).  All the eyewitnesses to the transaction that responded 

to Global Witness explained precisely why it was wrong.  And 



 

 

 

 

 

9 

 

Global Witness had no facts that would cause it to discount 

these explanations.   

Six individuals—four members of the Technical 

Committee and two consultants—responded to Global 

Witness’s accusations of bribery.  Each denied that bribery 

occurred.  At least four offered specific, fact-based 

explanations as to why Global Witness was wrong.  Christiana 

Tah (a Yale Law School graduate)1 explained that bonus 

payments were made to all National Oil Company staff after 

the Exxon deal was concluded.  Robert Sirleaf, a Technical 

Committee member and chair of the Company’s Board of 

Directors, similarly explained that bonuses were paid to the 

entire company after the Parties concluded the contract and 

exchanged consideration.  And, he added, a bonus was called 

for:  Liberia received a signing payment fifteen times larger 

than in any prior transaction.  Natty Davis, another Committee 

member and the Chair of the National Investment Commission, 

added that the decision to pay the bonuses was approved by a 

formal resolution of the Company’s board.  Randolph McClain 

noted that the Exxon contract was “extraordinary enough to be 

used as a model for all future contracts of this nature.”  J.A. 44. 

 Two American consultants—not mentioned by the 

Majority and not targeted by Global Witness’s story—also told 

Global Witness that its Report was false.  Each received 

$15,000 bonuses.  One consultant, Jeff Wood, explained that 

Exxon’s payment to the National Oil Company was not 

“voluntary” as Global Witness reported—it was negotiated as 

part of the transaction.  J.A. 45.  Moreover, Wood noted, it 

made no sense to equate legislative bribes paid following 

Broadway’s 2003 bid to the National Oil Company’s 2013 

payments to its own staff.  Wood again explained that all the 

employees of the National Oil Company received payments, 

not just those that signed the deal.  Last, Wood wrote that it was 

 
1 That surely is not inculpatory. 



 

 

 

 

 

10 

 

absurd to infer bribery because no similar bonuses had been 

paid in recent years.  Since no other deals had been concluded, 

there was no success to reward.   

 The Majority, however, asserts that a publisher “need 

not accept denials, however vehement” as a matter of law.  

Majority Op. 15 (quoting Lohrenz, 350 F.3d at 1285); see also 

Appellee Br. 54 (“[D]enials do not and cannot constitute 

‘evidence’ as a matter of law.”).  This proposition is obviously 

fallacious.2  It of course depends on the substance and context 

of the denial.  If denials were legally irrelevant, then any 

response of the target could be ignored.3  Indeed, the Supreme 

Court—even while professing in dicta that the mere existence 

of a denial need not be considered—has evaluated the contents 

of denials to determine whether a publisher acted with actual 

malice.  See Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 

U.S. 657, 691–92 (1989).  And it has noted that certain key 

denials should reasonably be expected to kill stories.  Id. at 682.   

To be sure, we discounted the probative value of the 

denials in Lohrenz v. Donnelly.  350 F.3d 1272.  Lohrenz 

involved a publication that questioned the competence of a 

 
2  The Majority protests that it has “done nothing more than 

quote” from Lohrenz.  Majority Op. 15–16.  But those quotations 
(strung together out of order) do not give an accurate impression of 

our holding in that case.  In Lohrenz, we held at the summary 
judgment stage that “[u]nlike evidence that could be readily verified, 
the Navy’s denials did not give [the defendant] ‘obvious reasons’ to 
doubt the veracity of her publication.”  350 F.3d at 1285 (emphasis 
added and internal citations omitted).  This was because, as we 
explained, those denials were mere assertions contradicted by other 
evidence.  Id. 

 
3 Suppose a reporter plans to accuse X of robbery in New 

York City on December 1st.  But X denies the allegation, explaining 
that he was in Los Angeles on that date.  Obviously, this denial would 

need to be considered and verified by a responsible reporter.   



 

 

 

 

 

11 

 

female fighter pilot.  According to the story, the pilot was 

substandard, should not be flying, and was only assigned to the 

F-14 program on account of a “politically driven policy.”  Id. 

at 1284.  The publisher’s source was one of the pilot’s former 

training officers, who we characterized as “a knowledgeable, 

non-anonymous source.”  Id.  Furthermore, the publisher had 

obtained additional information from the Navy that confirmed 

the training officer’s claims—namely, that the pilot had 

received a number of accommodations during training, which 

other officers agreed were “excessive.”  J.A. 1285.  

Nevertheless, the Navy denied the story, and officials told the 

publisher that its conclusions were inaccurate.    

 But as we explained, the fact of a denial, in itself, 

“hardly alert[s] the conscientious reporter to the likelihood of 

error.”  Lohrenz, 350 F.3d at 1285 (quoting Harte-Hanks, 491 

U.S. at 691 n.37).  Rather, the specific content of a denial may 

well give the publisher obvious reasons to doubt the veracity of 

the publication.  See id.; Montgomery v. Risen, 197 F. Supp. 3d 

219, 263 (D.D.C. 2016), aff’d, 875 F.3d 709 (D.C. Cir. 2017).  

So in Lohrenz, we reasoned that the Navy’s denials were 

contradicted by the publisher’s interview with the flight 

instructor.  350 F.3d at 1285.  In light of the evidence on both 

sides of the question, the Lohrenz publisher did not have any 

obvious reason to doubt its story. 

 Global Witness, however, did not have evidence on 

both sides of the issue.  It had “no evidence”—and no 

witnesses—to contradict the six denials.  The cumulative 

balance of the evidence thus gives Global Witness obvious 

reasons for doubt.  See McFarlane, 91 F.3d at 1514.  

I am dumbfounded by the Majority’s assertion that the 

denials in our case contain “no readily verifiable 

information . . . that would provide ‘obvious reasons to 

doubt.’”  Majority Op. 15.  The denials were specific, and it 

was within Global Witness’s power to easily inquire into 

whether other employees received bonuses, the content of the 



 

 

 

 

 

12 

 

Board’s resolution approving the bonuses, and whether the $4 

million to the National Oil Company was negotiated as part of 

the purchase price (etc.). 

The Majority discounts these facts by weighing the 

evidence and drawing inferences against Tah and McClain.  See 

Majority Op. 17 (“[T]he dissent refers to the NOCAL board 

resolution approving the payments . . . . But . . . Global Witness 

‘requested, but had not yet received’ a copy . . . and the 

complaint alleged nothing to the contrary.”) (emphases added); 

id. at 16 (discounting the fact that bonuses were paid to all 

employees because the largest bonuses were paid to the 

Technical Committee).  Such weighing of the evidence is, of 

course, impermissible at the 12(b)(6) stage.  As the Second 

Circuit recently reiterated in another defamation case, “[I]t is 

not the [] court’s province to dismiss a plausible complaint 

because it is not as plausible as the defendant’s theory.”  Palin, 

940 F.3d at 815. 

 

* * * 

In sum, the dramatic indication of actual malice is the 

statement in Global Witness’s story to which we have 

previously referred.  J.A. 83 (Global Witness had “no evidence 

that Exxon directed the [National Oil Company] to pay 

Liberian officials, nor that Exxon knew such payments were 

occurring.”).4  As we noted, Global Witness raised this point 

itself in a futile effort to rebut defamation.  But Global Witness 

is hoist on its own petard.  As I have explained, rarely does he 

 
4 Perhaps the lack of evidence explains why the district court 

was confused as to whether the bribes came from Exxon—which is 
the obvious import of the story—or the National Oil Company—
which makes no sense.  See Tah, 413 F. Supp. 3d at 10 (“[T]he import 
of the Report [was] that there was bribery—either by [the National 
Oil Company], Exxon, or both—in connection with the post-

negotiation payments to Liberia’s chief representatives.”).  Of 
course, “both” implies that even though the National Oil Company 
may have paid out the bribes, it did so on Exxon’s behalf. 



 

 

 

 

 

13 

 

who defames another actually admit doubts as to the truth of 

the accusation.  This statement comes as close as it gets to such 

a concession.  In light of that admission, Global Witness’s story 

is not just implausible, it’s ridiculous.     

Circumventing the devastating impact of this statement, 

the Majority creates a new narrative:   The Global Witness 

Report accused only the National Oil Company—not Exxon—

of paying bribes.  With all due respect, the Majority is 

employing judicial jiu-jitsu.  At no time did the Appellee even 

hint—in its briefs or oral argument—that was its defense.    The 

Appellee argues the district court erred in finding the Report 

defamatory for only three reasons:  because (1) it calls for 

investigations, Appellee Br. 31–34; (2) it includes a disclaimer 

that Global Witness had not determined the payments were 

improper, Appellee Br. 34–35; and (3) the Report never uses 

the word “bribe” to describe the payments, Appellee Br. 35–36.    

The Majority’s judicial refashioning of the defamatory 

implication is entirely illegitimate.  See Diamond Walnut 

Growers, Inc. v. NLRB, 113 F.3d 1259, 1263 (D.C. Cir. 1997) 

(en banc). 

The Majority cloaks its improper fashioning of a wholly 

new argument by accusing me of doing the same.  But if I’m 

misreading Global Witness’s Report to imply that Exxon 

bribed Appellants, I’m in quite good company.  After all, the 

district court endorsed my reading.  Tah, 413 F. Supp. 3d at 10.  

So did the Appellant.  Appellant Br. 15, 23–24.  And the 

Liberian government.  See J.A. 42.  Even the Appellee assumes 

that if the Report contains a defamatory implication, it would 

be that Exxon bribed Tah and McClain.  Otherwise, the 

Appellee would not have argued its disclaimer, that “Global 

Witness has no evidence that Exxon directed [the National Oil 

Company] to pay Liberian officials,” is somehow exculpatory.  

Appellee Br. 34–35.  As the Majority recognizes, this statement 

is irrelevant if one assumes that the National Oil Company was 

the briber.  In sum, the Majority’s theory not only falls out of 

the clear blue sky, but it is also a sub silento overruling of the 



 

 

 

 

 

14 

 

district judge.  After all, Exxon looms over the whole story.  It 

is impossible to visualize the article without Exxon playing the 

part of the evil genius, orchestrating the implied corruption.  

The Majority’s theory is not just a new argument—it’s a new 

case. 

Perhaps the Majority’s theory is not advanced by any 

Party because the theory makes even less sense than if Exxon 

were the briber.  In the revisionist view, the National Oil 

Company bribed its own agents and employees to do their jobs.  

Tellingly, the Majority offers no motive for a bribe.  After all, 

the Liberian government ordered the sale of the Block 13 

license for failure to make any progress in developing potential 

oil reserves.  J.A. 69.  So there is no reason to think that the 

Appellants had the authority to hold up the transaction.  Nor is 

there a reason to believe the National Oil Company would have 

benefitted from the delay. 

 In any event, the Majority’s narrative is procedurally 

inappropriate.  At the 12(b)(6) stage, we accept all reasonable 

defamatory readings of the Report advanced by the plaintiff.  

See Weyrich v. New Republic, Inc., 235 F.3d 617, 627 (D.C. 

Cir. 2001).  As the district court ably explained, there can be no 

doubt that one defamatory implication of the Report is that 

Exxon bribed Appellants.  That allegation—actually pressed by 

Tah and McClain—must be analyzed for actual malice.   

* * * 

The Majority’s opinion creates a profoundly troubling 

precedent.  By fashioning a different defamatory implication on 

its own, the Majority embraces a telling example of judicial 

“creativity.”  Still, its approach seems sui generis; I rather 

doubt we will ever see its like again.  On the other hand, the 

Majority’s misunderstanding of the doctrinal framework of 

New York Times v. Sullivan’s actual malice concept is 

profoundly erroneous.  And that will distort our libel law.  But 

perhaps most troublesome is the conflict it creates with the 



 

 

 

 

 

15 

 

Second Circuit (not to mention the Supreme Court) concerning 

the role of a court when applying Rule 12(b)(6) in the libel 

context.  “The test is whether the complaint is plausible, not 

whether it is less plausible than an alternative explanation.”  

Palin, 940 F.3d at 815. 

III 

After observing my colleagues’ efforts to stretch the 

actual malice rule like a rubber band, I am prompted to urge the 

overruling of New York Times v. Sullivan.  Justice Thomas has 

already persuasively demonstrated that New York Times was a 

policy-driven decision masquerading as constitutional law.  See 

McKee v. Cosby, 139 S. Ct. 675 (2019) (Thomas, J., concurring 

in denial of certiorari).  The holding has no relation to the text, 

history, or structure of the Constitution, and it baldly 

constitutionalized an area of law refined over centuries of 

common law adjudication.  See also Gertz v. Robert Welch, 

Inc., 418 U.S. 323, 380–88 (1974) (White, J., dissenting).  As 

with the rest of the opinion, the actual malice requirement was 

simply cut from whole cloth.  New York Times should be 

overruled on these grounds alone. 

Nevertheless, I recognize how difficult it will be to 

persuade the Supreme Court to overrule such a “landmark” 

decision.  After all, doing so would incur the wrath of press and 

media.  See Martin Tolchin, Press is Condemned by a Federal 

Judge for Court Coverage, New York Times A13 (June 15, 

1992) (discussing the “Greenhouse effect”).  But new 

considerations have arisen over the last 50 years that make the 

New York Times decision (which I believe I have faithfully 

applied in my dissent) a threat to American Democracy.  It must 

go. 

Twenty-five years ago, I urged the overruling of a 

similarly illegitimate constitutional decision, Monroe v. Pape, 

365 U.S. 167 (1961).  Our court was confronted with the vexing 

question of whether qualified immunity shielded government 



 

 

 

 

 

16 

 

officials accused of constitutional torts from discovery into 

their motivations.  See Crawford-El v. Britton, 93 F.3d 813, 815 

(D.C. Cir. 1996) (en banc), vacated, 523 U.S. 574 (1998).  In a 

concurring opinion, I suggested a solution to accommodate 

Pape: When a defendant offers a proper motive, we should 

allow an objective inquiry into only whether the proffered 

motive is pretextual.     Id. at 834–35; cf. Halperin v. Kissinger, 

807 F.2d 180, 188 (D.C. Cir. 1986).  When Crawford-El 

reached the Supreme Court, four Justices agreed with my 

approach.  523 U.S. at 602 (Rehnquist, C.J., dissenting); id. at 

612 (Scalia, J., dissenting).   

But I went even further in my concurrence:  I urged the 

Supreme Court to overrule Pape (and, while they’re at it, 

Bivens5 as well).  93 F.3d at 832.  Justices Scalia and Thomas 

agreed with me.  Crawford-El, 523 U.S. at 612 (Scalia, J. 

dissenting).  Both Pape and Bivens are prime examples of rank 

policymaking by the High Court, not legitimate exercises of 

constitutional interpretation.  See also Hernandez v. Mesa, 140 

S. Ct. 735, 752 (2020) (Thomas, J., concurring) (continuing to 

call for the Court to abandon Bivens). 

I recognized, however, that convincing the Court to 

overrule these precedents would be an uphill battle.  As I wrote, 

the Court has committed itself to a constitutional Brezhnev 

doctrine.6  That is, once the Court has “constitutionalized” a 

new area of the law, it will never willingly retreat.  The long-

 
5  Bivens v. Six Unknown Named Agents of Fed. Bureau of 

Narcotics, 403 U.S. 388 (1971). 

 
6 “When forces that are hostile to socialism try to turn the 

development of some socialist country towards capitalism, it 
becomes not only a problem of the country concerned, but a common 
problem and concern of all socialist countries.”  Leonid Brezhnev, 
Remarks to the Fifth Congress of the Polish United Workers’ Party 
(Nov. 13, 1968).  Thus, one a country has turned communist, it can 

never be allowed to go back. 



 

 

 

 

 

17 

 

term consequence of this policy is obvious:  An ever-expanding 

sphere of influence for the Judiciary at the expense of the 

policymaking branches. 

In a short concurring opinion, Justice Kennedy 

lamented my criticism.  He warned that “[w]e must guard 

against disdain for the judicial system,” i.e., the Supreme Court.  

Crawford-El, 523 U.S. at 601.  In his view, criticism of the 

Court is tantamount to an attack on the Constitution.  He 

cautioned, “if the Constitution is to endure, it must from age to 

age retain ‘th[e] veneration which time bestows.’”  Id. (quoting 

The Federalist No. 49, at 314 (Madison) (C. Rossiter ed., 

1961)).  Apparently, maintaining a veneer of infallibility is 

more important than correcting fundamental missteps.  

To the charge of disdain, I plead guilty.  I readily admit 

that I have little regard for holdings of the Court that dress up 

policymaking in constitutional garb.  That is the real attack on 

the Constitution, in which—it should go without saying—the 

Framers chose to allocate political power to the political 

branches.  The notion that the Court should somehow act in a 

policy role as a Council of Revision is illegitimate.  See 1 The 

Records of the Federal Convention of 1787, at 138, 140 (Max 

Farrand ed., 1911).  It will be recalled that maintaining the 

Brezhnev doctrine strained the resources and legitimacy of the 

Soviet Union until it could no longer be sustained. 

Admittedly, the context of the Times opinion made the 

Court’s decision attractive as a policy matter.  The case 

centered on a full-page advertisement soliciting donations for 

the civil rights movement and legal defense of Dr. Martin 

Luther King, Jr.  376 U.S. at 256–57.  The advertisement 

claimed that civil rights proponents faced an “unprecedented 

wave of terror” from “Southern violators” denying 

constitutional guarantees to African Americans.  Id. at 256.  It 

described “truckloads of police armed with shotguns and tear-

gas” that “ringed” a college campus in Montgomery, Alabama.  

Id. at 257.  It further asserted that state authorities padlocked 



 

 

 

 

 

18 

 

the dining hall “in an attempt to starve [the students] into 

submission.”  Id.  Various claims in the ad were inaccurate, and 

The Times eventually published a retraction.  Id. at 261. 

Sullivan sued, alleging the advertisement’s false 

statements libeled him because, as commissioner of public 

affairs, he supervised the police department. Id. at 256, 262.  

After just two hours and twenty minutes of deliberation, an 

Alabama jury awarded Sullivan $500,000 (the largest libel 

judgment in Alabama history), and the state Supreme Court 

affirmed.  Anthony Lewis, Make No Law: The Sullivan Case 

and the First Amendment 33, 45 (1991).    

When the Supreme Court reversed, its decision was 

seen as a “triumph for civil rights and racial equality.” E.g., 

Geoffrey Stone, New York Times Co. v. Sullivan, in The Oxford 

Companion to the Supreme Court of the United States 586–87 

(1992).   The point of these suits had less to do with repairing 

reputations and more to do with deterring the northern press 

from covering civil rights abuses.  Southern officials, as 

Anthony Lewis succinctly explains, had thus twisted “the 

traditional libel action . . . into a state political weapon to 

intimidate the press”: 

The aim was to discourage not false but true 

accounts of libel under a system of white 

supremacy:  stories about men being lynched 

for trying to vote, about cynical judges using 

the law to suppress constitutional rights, 

about police chiefs turning attack dogs on 

men and women who wanted to drink a Coke 

at a department-store lunch counter.  It was 

to scare the national press—newspapers, 

magazines, the television networks—off the 

civil rights story. 

Lewis, Make no Law at 35.   



 

 

 

 

 

19 

 

Indeed, the day after the Alabama court’s verdict, the 

Alabama Journal (a Montgomery paper) celebrated the result.  

An editorial trumpeted that the case would cause the “reckless 

publishers of the North . . . to make a re-survey of their habit of 

permitting anything detrimental to the South and its people to 

appear in their columns.”  Id. at 34.  “The Times was 

summoned more than a thousand miles to Montgomery to 

answer for its offense.  Other newspapers and magazines face 

the same prospect.”  Id.  Even before the Supreme Court issued 

the Times decision, a second suit filed by a mayor—based on 

the same ad—had already resulted in another $500,000 verdict 

against The Times.  Id. at 35.  And three additional suits 

remained pending.  Id.  CBS had similarly been sued for $1.5 

million over a televised program that depicted the difficulties 

of African Americans in registering to vote.  Id. at 36.  By 1964, 

southern officials had filed almost $300 million in libel suits 

against the northern press.  Id.  

 One can understand, if not approve, the Supreme 

Court’s policy-driven decision.7  There can be no doubt that the 

New York Times case has increased the power of the media.  

Although the institutional press, it could be argued, needed that 

protection to cover the civil rights movement, that power is now 

abused.  In light of today’s very different challenges, I doubt 

the Court would invent the same rule.  

 

As the case has subsequently been interpreted, it allows 

the press to cast false aspersions on public figures with near 

 
7 It should be noted that precisely what should have been 

done is a matter of debate.  See, e.g., Richard A. Epstein, Was New 
York Times v. Sullivan Wrong, 53 U. CHI. L. REV. 782, 791 (1986); 

see also Lewis Green, The New York Times Rule: Judicial Overkill 
12 VILLANOVA L. REV. 725, 735 (1967). 
 



 

 

 

 

 

20 

 

impunity.8  It would be one thing if this were a two-sided 

phenomenon.  Cf. New York Times, 376 U.S. at 305 (Goldberg, 

J., concurring) (reasoning that the press will publish the 

responses of public officials to reports or accusations).  But see 

Suzanne Garment, The Culture of Mistrust in American Politics  

74–75, 81–82 (1992) (noting that the press more often 

manufactures scandals involving political conservatives).  The 

increased power of the press is so dangerous today because we 

are very close to one-party control of these institutions.  Our 

court was once concerned about the institutional consolidation 

of the press leading to a “bland and homogenous” marketplace 

of ideas.  See Hale v. FCC, 425 F.2d 556, 562 (D.C. Cir. 1970) 

(Tamm, J., concurring).  It turns out that ideological 

consolidation of the press (helped along by economic 

consolidation) is the far greater threat.9 

 
8 See Dun & Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 

472 U.S. 749, 769 (1985) (White, J., concurring): 

The New York Times rule thus countenances two 
evils:  first, the stream of information about 
public officials and public affairs is polluted and 
often remains polluted by false information; and 

second, the reputation and professional life of the 
defeated plaintiff may be destroyed by 
falsehoods that might have been avoided with a 
reasonable effort to investigate the facts.  In 
terms of the First Amendment and reputational 
interests at stake, these seem grossly perverse 

results. 

9 We once explained why major American cities lost their 
second mainframe papers due to market forces.  See generally 
Michigan Citizens for an Indep. Press v. Thornburgh, 868 F.2d 1285, 
1288 (D.C. Cir.), aff’d, 493 U.S. 38 (1989).  That second paper was 
sometimes right of center, e.g., The New York Herald Tribune and 
The Washington Star, leaving the residual paper in a local monopoly 

position.  As large American cities became heavily Democratic Party 

 



 

 

 

 

 

21 

 

Although the bias against the Republican Party—not 

just controversial individuals—is rather shocking today, this is 

not new; it is a long-term, secular trend going back at least to 

the ’70s.10 (I do not mean to defend or criticize the behavior of 

any particular politician).  Two of the three most influential 

papers (at least historically), The New York Times and The 

Washington Post, are virtually Democratic Party broadsheets.  

And the news section of The Wall Street Journal leans in the 

same direction.  The orientation of these three papers is 

followed by The Associated Press and most large papers across 

the country (such as the Los Angeles Times, Miami Herald, and 

Boston Globe).  Nearly all television—network and cable—is 

a Democratic Party trumpet.  Even the government-supported 

National Public Radio follows along.  

As has become apparent, Silicon Valley also has an 

enormous influence over the distribution of news.  And it 

similarly filters news delivery in ways favorable to the 

Democratic Party.  See Kaitlyn Tiffany, Twitter Goofed It, The 

Atlantic (2020) (“Within a few hours, Facebook announced that 

it would limit [a New York Post] story’s spread on its platform 

while its third-party fact-checkers somehow investigated the 

information.  Soon after, Twitter took an even more dramatic 

 
bastions, so too did the local dominant paper.  See Gentzkow and 
Shapiro, What Drives Media Slant? Evidence from U.S. Daily 
Newspapers, 78 ECONOMETRICA 35 (Jan. 2010). 

 
10 Who can forget Candy Crowley’s debate moderation?  See, 

e.g., Noah Rothman, Candy Crowley’s Debate Moderation 
Exemplifies Why Americans Do Not Trust Their Media, Mediaite 

(Oct. 17, 2012); Dylan Byers, Crowley fact-checks Mitt, Politico 
(Oct. 17, 2012).  

 



 

 

 

 

 

22 

 

stance:  Without immediate public explanation, it completely 

banned users from posting the link to the story.”).11 

It is well-accepted that viewpoint discrimination “raises 

the specter that the Government may effectively drive certain 

ideas or viewpoints from the marketplace.”  R.A.V. v. City of St. 

Paul, Minn., 505 U.S. 377, 387 (1992).  But ideological 

homogeneity in the media—or in the channels of information 

distribution—risks repressing certain ideas from the public 

consciousness just as surely as if access were restricted by the 

government. 

To be sure, there are a few notable exceptions to 

Democratic Party ideological control:  Fox News, The New 

York Post, and The Wall Street Journal’s editorial page.12  It 

should be sobering for those concerned about news bias that 

these institutions are controlled by a single man and his son.  

Will a lone holdout remain in what is otherwise a frighteningly 

orthodox media culture?  After all, there are serious efforts to 

muzzle Fox News.  And although upstart (mainly online) 

conservative networks have emerged in recent years, their 

 
11 Of course, I do not take a position on the legality of big 

tech’s behavior.  Some emphasize these companies are private and 
therefore not subject to the First Amendment.  Yet—even if correct—
it is not an adequate excuse for big tech’s bias.  The First Amendment 
is more than just a legal provision:  It embodies the most important 

value of American Democracy.  Repression of political speech by 
large institutions with market power therefore is—I say this 
advisedly—fundamentally un-American.  As one who lived through 
the McCarthy era, it is hard to fathom how honorable men and 
women can support such actions.  One would hope that someone, in 
any institution, would emulate Margaret Chase Smith. 

 
12 Admittedly, a number of Fox’s commentators lean as far 

to the right as the commentators and reporters of the mainstream 
outlets lean to the left.  

 



 

 

 

 

 

23 

 

visibility has been decidedly curtailed by Social Media, either 

by direct bans or content-based censorship.   

There can be little question that the overwhelming 

uniformity of news bias in the United States has an enormous 

political impact.13  That was empirically and persuasively 

demonstrated in Tim Groseclose’s insightful book, Left Turn: 

How Liberal Media Bias Distorts the American Mind (2011).  

Professor Groseclose showed that media bias is significantly to 

the left.  Id. at 192–197; see also id. at 169–77.  And this 

distorted market has the effect, according to Groseclose, of 

aiding Democratic Party candidates by 8–10% in the typical 

election.  Id. at ix, 201–33.  And now, a decade after this book’s 

publication, the press and media do not even pretend to be 

neutral news services.   

It should be borne in mind that the first step taken by 

any potential authoritarian or dictatorial regime is to gain 

control of communications, particularly the delivery of news.  

It is fair to conclude, therefore, that one-party control of the 

press and media is a threat to a viable democracy.  It may even 

give rise to countervailing extremism.  The First Amendment 

guarantees a free press to foster a vibrant trade in ideas.  But a 

biased press can distort the marketplace.  And when the media 

has proven its willingness—if not eagerness—to so distort, it is 

a profound mistake to stand by unjustified legal rules that serve 

only to enhance the press’ power. 

 
13 The reasons for press bias are too complicated to address 

here.  But they surely relate to bias at academic institutions. 


	Tah v Global Witness FINAL Majority [3.17.21]
	Tah Dissent Final (3-16-21)

