PARSI et al v. HASSAN Doc. 177

UNITED STATESDISTRICT COURT
FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA

TRITA PARSI and NATIONAL IRANIAN
AMERICAN COUNCIL,

Plaintiffs,
V. Civil Action No. 08-705 (JDB)
SEID HASSAN DAIOLESLAM,

Defendant.

MEMORANDUM OPINION

This is a defamation case filed by plaintiffs Trita Parsi and the National Iranian American
Council. Plaintiffs allege that defendani&GElassan Daioleslam published numerous false and
defamatory statements that characterize plairagfagents of the Iranian government. Plaintiffs
have proffered two experts, Debashis Aikat do€el Morse, to suppottieir case. Currently
before the Court are [92] [9defendant's motions to exclude the testimony of both Aikat and
Morse. For the reasons given below, both motions will be granted.

BACKGROUND

Dr. Parsi is the president of the Na#b Iranian Americai€ouncil ("NIAC"), a
Washington, D.C.-based non-profit group thddisdicated to promoting Iranian American
involvement in American civic life and relyiran the public for financial and human resource
support.” Compl. 11 9, 10. Defendant is an ém& resident who has fdighed articles about
Parsi and NIAC on websites inicling <iranianlobby.com>. 1d{ 5, 11. Plaintiffs’ complaint
seeks damages and injunctive relief againfardkant for common law defamation and portrayal
in a false light._Id. § 11. The thetuof plaintiffs' complaint is that defendant "has published false

and defamatory statements indicating that [pitisnare] member[s] of a subversive and illegal

1

Dockets.Justia.com


http://dockets.justia.com/docket/district-of-columbia/dcdce/1:2008cv00705/130874/
http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/district-of-columbia/dcdce/1:2008cv00705/130874/177/
http://dockets.justia.com/

Iranian lobby colluding with the llamic Republic of Iran . .. .1d. 1 13. Plaintiffs argue that

these statements injured their reputationge community, thereby hampering NIAC's

effectiveness as an advocacy group and damaigiadpility to raise funds. Id. 1 23, 42-43.
Defendant argues that the statements are protected by the First Amendment because defendant
did not publish the statements with actual madicd, in addition, the statements are true. See

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 28964); see also Parsi v. Daioleslam, 595 F.

Supp. 2d 99, 104-06 (D.D.C. 2009) (finding that "actnalice" standard apips to this case).

Plaintiffs produced the reports of two exgdn support different @ects of their case.
The first, Debashis Aikat, a journalism peegor, opined that defdant's writings about
plaintiffs did not meet the standaoficare for journalists. See De Mot. in Limine to Exclude
Testimony of Debashis Aikat [Docket Entry 97Dgf.'s Aikat Mot."), Ex. A ("Aikat Report").
Joel Morse, a financial economist, opined alibateconomic damages plaintiffs had sustained
as a result of the alleged defamation. See DMbis in Limine to Exclude Testimony of Joel
Morse [Docket Entry 92] ("Def.'s Morse Mot,'EEx. A ("Morse Report")Defendant has moved
to exclude the testimony of both Aikat and Motsecause, defendant contends, neither expert's
testimony meets the standards of Fed. R. EA0@. The Court will address the testimony of
each expert separately.

STANDARD OF REVIEW

The admissibility of expert testimony thdraws on the expert's "specialized knowledge"
is governed by Fed. R. Evid. 702, which provittest a qualified expert may testify on any
subject that "will assist thtrier of fact to understand the evideror to determine a fact in issue”
if the testimony is sufficiently reliable. Id. Testimony is reliable if "(1) the testimony is based

upon sufficient facts or data, ()e testimony is the product oflieble principles and methods,



and (3) the witness has applied gianciples and methods reliably tioe facts of th case.”_Id.
This Court's role is to act as a "gatekegp[excluding any expettestimony that is not

sufficiently reliable or helpful to the juryDaubert v. Merrell Dow Pharm., Inc., 509 U.S. 579,

597 (1993).

The Supreme Court has suggested seceraiderations for determining whether
proposed expert testimony is admissible under Re&vid. 702: whether a theory or technique
could be and has been tested, whether it hassdgect to peer reew and publication, what
the known or potential errgate of the technique is, and &ther the technique is "generally

accepted."_Daubert, 509 U.S. at 594; see Klumho Tire Co., Ltd. v. Carmichael,

526 U.S. 137, 149-51 (1999) (noting tiaquiry is flexible and maype tailored to apply to cases
based on specialized, rather than scientific, kndgd¢. The Supreme Court initially held that

the focus of the Daubert inquiry was "slyl on principles anchethodology, not on the

conclusions that they generat®aubert, 509 U.S. at 595, but tGeurt modified that statement

in General Electric Co. v. Joiner, 522 U.S. 18897). The Joiner Court explained that while a

judge must focus primarily on methodology extthan conclusions, "conclusions and
methodology are not entirely distinct from one &eot . . [and] nothing opiires a district court
to admit opinion evidence that is connected totexjsdata only by the ips#ixit of the expert.”
Id. at 146.

Even if proposed expert testimony comports with Fed. R. Evid. 702, it may nonetheless
be excluded under Rule 403 "if its probative vatusubstantially outweighed by the danger of
unfair prejudice, confusion of the issues, osleading the jury, or by considerations of undue

delay, waste of time, or needless presentatiaunfulative evidence." United States v. Gatling,

96 F.3d 1511, 1523 (D.C. Cir. 1996). Moreover, because "[e]xpert evidence can be both



powerful and quite misleading,” a court has tge&eeway in excludig expert testimony under
Rule 403 than it does lay witness testimony. [Raytb09 U.S. at 595 (internal quotation marks
and citation omitted).
DISCUSSION
|. Debashis Aikat

Debashis Aikat is a "Media FuturistdiAssociate Professor of Journalism and Mass
Communication" at the Universitf North Carolina. Def.'s Aikat Mot, Ex. B. Aikat has never
before served as a defense expert in defamétigation. Def.'s Aikat Mot., Ex. C ("Aikat
Depo.") at 38.

Plaintiffs asked Aikat to opine on three togai(1) "[tjhegeneral standard of care and
compliance within the journalism community/inthysas it applies to those persons who hold
themselves out as journalist[s], including anyuag standards of care and compliance for those
who hold themselves out as cyfpeurnalists,” (2) "[w]hetherand to what extent, you see
evidence of 'willful blindness' in the writings offdadant as it relates to his assertions against
the plaintiffs,” and (3) "[w]hetbr the defendant had a duty ttoa the plaintiffs an opportunity
to respond to his assertions against themfs.'®pp. to Def.'s Aikat Mot [Docket Entry 102]
("PIfs." Aikat Opp."), Ex. C. In order to dosAikat read some of defendant's English-language
articles posted on <iranianlobby.com> and <iaramericans.com>. Aikat Report at 2-3.
Aikat did not review any materiais Farsi, as he does not speatttanguage. Id. He also did
not review any of the discovery produced in titigation. Id.; see alb Aikat Depo. at 33-37.

After reading those articles, K&t provided a terse report. ldpined that the standard of
care for both print and online jowalists was set out in a one-pdfCode of Ethics" adopted in

1996 by the Society of Professiodalurnalists ("the Code"). Th&ode describes itself as "a



guide for ethical behavior . . . [that] is volunigembraced by thousands of journalists.” PIfs.'
Aikat Opp., Ex. A. The Code is not "intended Ifi®] a set of 'rules.™ Id. According to Aikat,
"[rlegardless of place or platform, scholars, wateeditors and other news professionals follow
and abide by the SJP code."” Aikat Report aAi&at's report quoted therovisions of the Code
at length, but did not specify which, if any, he bedid that defendant hatlated. See id. at 4-
5.

After quoting the Code, Aikat oped that "there is ample ieence of 'willful blindness'
in the writings of the Defendant.” Id. at 6. Specifically, he wrote:

In their attempt to address controversial matters of public interest, several of the

Defendant's writings provide definitigtatements that are not supported or

substantiated by adequate evidenceFar good reason, the reading public cannot

distinguish between misrepresenteshtext and the truth.

In the absence of properly substantiactd, several writings of the Defendant,

seem to misrepresent the issues and cantéxr instance, the Defendant critiques

the Plaintiff's professionadlentity and standing witbhnsubstantiated allegations.

A significant number of the acles highlights events, aotis and "evidence" that

are out of context, and, theoe€, misleading to the reader.

Id. Beyond these generalized assed, Aikat did not provide exagples of or citations to any
unsubstantiated facts or misleadingestagnts in defendant's writings.

Aikat's report ended with the conclusion tatendant should have allowed plaintiffs to
respond to his articles. Id. at 7. Aikat did oé any specific source for that conclusion, but
wrote that defendant's articles "do not expose thewers to a diversity ofiewpoints” and that
"[s]uch absence of contrasting viewpoints, lintits vigor and variety of public discourse.” Id.
Aikat pointed out that defendanti®bsites did not mention any attempts to contact the plaintiffs
for their responses, or provide comment forumslhirch readers could react. Id. Hence, Aikat

concluded, defendant's writings "degrade in thedaf the reader the clater and identity of

Plaintiffs and their work." Id.



During Aikat's deposition, defendant's couresgdended considerable effort trying to
extract from Aikat any details about hisearch, his methodology, and the basis for his
conclusions. Aikat was not fortbming. He conceded that hask had not included evaluating

the truth or falsity of defendant's articléskat Depo. at 50, or appihg the_New York Times

Co. v. Sullivan standard, id. at 51-53, but he was somewhatléssson what his task had
included.

Aikat indicated that he had read all of dedant's English-language articles relating to
NIAC and Parsi posted on <iranianlobby.comith@gh he was unable to identify any specific
articles he had readd. at 53-55, 82-89, 117. When askeltether he had read the sources
linked in defendant'’s articles, Aikat testified thathad read "some of the important links, but
not all of them."_Id. at 53-55. The linked soes were important becausne of Aikat's major
conclusions was that defendanthreot properly substantiated hisitivrgs, and in order to draw
that conclusion, Aikat would presumably have rezttb read the linkedbarce materials. Aikat
was unable to identify specifimked sources that he had readd told defense counsel that
"this is just something that you all have to dedideause | went to theebsite just like, as a
common person would" and reviewte articles._Id. at 83. Véh asked whether he had taken
any notes that would identify whicrticles and sources he haddeAikat initially said that he
had done so with an online note-taking system; thgrained that his online notes were deleted
as soon as he left the web page; then expldhache would take notes only to mark properly
substantiated articles, so "since [he] did not &ingl," he did not take gmotes._Id. at 88.

Aikat's testimony on the methodology he usedetermine whether defendant had met
the standard of care for journalists was envamme vague. He described his methodology as

follows: "the method specifically is what yoeiad, what defendant has to say. And you will



appreciate that the sources aaferences or links are usedstapport or not to support that
argument.”_ld. at 55; see also id. at 60 ("[tjhehudtis very simple. . . It i0 read and view.").
When asked about error rates for his methodolagdsat responded that "[t]he only error rate,
according to research, relates to if some illitepsieson is reading something.” Id. at 59. Aikat
also testified that his methodology was "too specificivrite a peer-reviewed research article on
it. 1d. at 47.

Much of defense counsel's questioning gexlion Aikat's conclusion that defendant had
displayed "willful blindness" in his writings. Aikanitially testified that he thought the term
"willful blindness" came from the SJP Code. Id7at When he was told it did not, he claimed
that "you know, the journalism community has a lot of scholarship onulabliindness," and that
trying to cite a specific &cle would be "a pointkes exercise."_Id. at 75-76. In explaining what
evidence he had relied on to draw the conolusinat defendant's writings exhibited willful
blindness, Aikat explained that "in journalisiiiyou are not willfullyblind, the literature
suggests that you make an effort to allbw person you are critiquing an opportunity to
respond.”_ld. at 78-79. When asked whatdtiference was betwegmublishing an article
without sufficient factual support drexhibiting willful blindness, Adat said that "there could be
a difference, but both of them are relateftl: at 81. He did ndurther elaborate.

Aikat did not cite any specific examples aflful blindness in defendant's writings. Id.
Instead, he testified that he hadd more than sixty of defendarglisicles, and that "all of those
articles did not have, I'm sorry to say, ward supported or substantiated by adequate
evidence."_Id. When asked how he couidge whether the articlegere unsubstantiated

without reading all of defendant's cited sour@gkat equivocated. Idat 91-93. Finally, Aikat



explained that in evaluating def@ant's source materials, he assd that any secondary sources
were unreliable. Id. at 191-92.

Defense counsel also questioned Aikat engburce of the "duty to respond,” which
Aikat had found that defendant vicdat See id. at 94. Aikat couhit cite to a specific source
for the duty, explaining that "[y]Jou just have teearch the literature.ld. at 102. In explaining
how he concluded that defendant had not fulfitled duty, Aikat explainethat "I really looked
at [defendant's writings] in an independent way [and] | was appalled at the absence of
contrasting viewpoints, limits, and any ways whether people would carttute.” Id. at 98.
Defendant's counsel then pointaat several instances in whichfeledant had solicited or posted
responses from NIAC members in his articteg; record suggestdifzough it does not make
completely clear, that those articles weretpo®n defendant's websites at the time of Aikat’'s
review. Id. at 139-51. Aikat tesgd that he was unaware of théisstances. Id. He went on to
say, however, that defendant could not fulfill tdety to respond" merely by giving the subjects
of his articles an opportunity to state their vieWwecause doing so was "not opening it up to an
open exchange of views" in the same way thadbmment forum would. Id. at 141. Aikat was
then shown an article with a "post your coent! link, which defendant's counsel represented
had been present at the time that Aikat ree@wefendant's articledd. at 134-36. Aikat
testified, however, that he héiked to post a comment on onetbé websites, and that the link
was "deactivated.” |d. at 141.

With those facts in mind, the Court néwns to the two Daubert questions: whether
Aikat's testimony is reliable and whether it will belpful to the trier of facts in this case.

Beginning with the first question, proposed axpginion testimony is reliable if "(1) the

testimony is based upon sufficient facts or déathe testimony ithe product of reliable



principles and methods, and (3¢ twitness has applied the prin@pland methods reliably to the
facts of the case." Fed. R. Evid. 702. Here, afldtprongs are problemafar plaintiffs. First,

the underlying facts or data were defendantislas and some of the sources cited therein.

Aikat's reliance on defendant's writings is perfectly sensible, given that his task was to evaluate
how well those articles measured up to the msitmal standards for journalists. But Aikat's
decision to read only an apparently haphasatdction of defendant's sources — and no
background materials — was less sensible. tAikes asked to opine on whether defendant's
writings were properly substantiated, and the €sunnable to understand how he could do so
without investigating defendant's source mateirabny systematic way. Contrary to Rule 702,
the "facts and data" Aikat retleon were patently insufficié¢fior the task he was given.

The more serious problem, however, i&atis putative methodology and his application
of that methodology. Aikat refused to giaay description of his methodology beyond
"read[ing] and view[ing]." Aikat Depo. at 6@f course, reading defendant's works was a
necessary component of evalagtthem, but that does not mean that "reading," standing alone,
is an acceptable methodology. Cf. Joiner, 522 U.S. at 144 (rejecting plaintiff's attempt "to
proceed as if the only issue was whether anghalies could ever be a proper foundation for an
expert's opinion," instead of explaining why tdreémal studies at issue were a proper foundation
for the expert opinion before the Court). Asther judge in this digtt wrote in a case
involving a similarly generic methodology:

When [the proposed expert was] askbdut how she would determine whether

"hard core" pornography hasrgeis artistic value, ProPenley merely testified

that she would look at "everything about the content, everything about the style,

everything about the way the film wagipted, cast, performed, what is the

shooting, the editing, thedastruction of the mise-en-scene, in other words,

everything that is staged before the can®even turned on."” Surprisingly, that

is the entire sum of her explanatiabout the method she would use to judge
artistic value. Prof. Penlesymethodology — what littlean be gleaned from it —is



so nebulous, subjective, aratking in rigor and detads to cast serious doubt,
not only on the reliability of her opinidiestimony, but on its usefulness to the
jury as well.

U.S. v. Stagliano, 729 F. Supp. 2d 222, 229 (D.D.C. 2010) (citation omitted).

Aikat's methodology might be described amitifying "applicable ppfessional standards
and the defendants' performance in light of ttetaadards," which clearlg an acceptable area

for expert testimony. Halcomb v. Wash. tie Area Transit Auth., 526 F. Supp. 2d 24, 27

(D.D.C. 2007) (alternations, internal quotetimark, and citations omitted). An expert
proposing to testify about prafsional standards must, howenvedentify specific and objective
standards, not rely on his personal opinions attiat professional standards should be. Id. at

30; see also Butera v. District of Columli35 F.3d 637, 658-59 (D.C. Cir. 2001). Here, Aikat

did not give any convincing explation for why he relied exclusively on the SPJ Code to define
the pertinent professional standaHe wrote that "[r]legardless place or platform, scholars,
writers, editors and other news professional®folind abide by the SJP code,” Aikat Report at
3, but the Code itself only claims to be embralsgdthousands of journalists,” not to be a
universal mandate. ld. Moreover, the Coddieily describes itself as a "resource for ethical
decision-making," not a set of rulekl. Even if the Code did deie the standard for journalists,
the specific duties Aikat claimed to have exted from the Code — a duty to avoid "willful
blindness" and a duty to allow responses — appeqanaintiffs’ retainer letter to Aikat, not the
Code. The Code does encourage journalists téhestccuracy of their information, but it is not
clear how that duty compares to Aikat's "willhlindness" test. The Code also encourages
journalists to "[d]iligently seek out subjectsraws stories to give them the opportunity to
respond to allegations of wrongdoing," but Aikatlaty to respond" tesipparently requires

open comment forums. Aikat Depo. at 141. Wheeaddso explain the source of these duties,

10



Aikat told defendant's counsel that "[y]ou just have to research the litetatlirat 102, and that

it would be "pointless” to try toite specific examples. Id. @6-76. Researching the literature,

5. |
however, was Aikat's job, and doing so would hardly have been "pointless."

Based on his report and deposition, the €ooncludes that Aikat's view of the
applicable standard was driven less by objedources and more by his personal views. See,
e.g., Aikat Depo. at 98. ("l reallpoked at [defendant's writinpgs an independent way . . .
[and] | was appalled at the absence of contrgstiewpoints, limits, and any ways where other
people would contribute."); sedso Aikat Report at 7 ("[sfth absence of contrasting
viewpoints, limits the vigor and variety of giddiscourse™). Thigs not an acceptable
methodology._See Halcomb, 526 F. Supp. 2d at 30R1le 702 also preabes [the expert]
from offering opinion testimony based on persaphions rather than on relevant objective
standards.").

Finally, the Court observes that everhe extent Aikat identified an objective
professional standard, he failedr&diably compare defendant'sitimgs to that standard. As
previously noted, Aikat did not stematically review defendanssurce materials (or any other
background materials) to decidéether the writings were proghe substantiated. He decided
that secondary materials were insufficiambstantiation, an inexplicable and unexplained
conclusion. He opined that defend&ad not allowed the subjectkhis articles to respond, but
it is not clear how he could have so concluttedh the mere fact that the subjects were not
guoted in the articles. Indedtie record suggests that Aikghored available evidence that

subjects had sometimes been given the opporttoityspond._See Def.'s Aikat Mot., Ex. J; see

also Akait Depo. at 149-51.

11



Because none of the three prongs of FRE 702natethe Court holds that Aikat's expert
testimony is not reliable and must be exclud&iven that conclusion, the Court need not reach
the question whether Aikat's testinyomould be helpful to the jury.

II. Joel Morse

Joel Morse is a financial economist and @fgssor of finance at the Merrick School of
Business at the University of Baltimore, MarydanPIfs.' Opp. to Def.'s Morse Mot. [Docket
Entry 99] ("Plfs." Morse Opp."), Ex. A. Morsedserved as an expe&vitness on "valuation of
assets, and/or the evaluation gioasting, and discounting to present value of past and future cash
flows." 1d. at 1; see also Def.'s MerMot., Ex B. ("Morse Depo.") at 17-45.

Plaintiffs asked Morse to evaluate revenue ligsNIAC "due to the events described in
the Complaint." Morse Report at 2. In ordedtmso, Morse reviewed some 200 emails given to
him by Parsi, apparently recounting the alttgdefamation; NIAC's tax forms for 2002 to 2008;
NIAC's financial statements for 2003 to 2008¢ articles on chaudtble giving; several
telephone interviews with NIA@onors identified by Parsand the Complaint._Id. at 1-2; see
also Morse Depo. at 69. Morse then computed NIAC's lost "surplus” — the equivalent of lost
profit for a non-profit, Morse Reort at 2-3 — in the manner desed below. Morse's report's
explanation of his methodologymet at all clear, but defendihas reconstructed Morse's
underlying calculations in his motion, and theu@das independently verified defendant's
reconstruction._See Morse Repair3 (describing parts of tiedology), 6-7 (spreadsheet);
Def.'s Morse Mot. at 5.

First, although the defendant began pubtighiis articles early in 2007, see Compl. T 17,
Morse Depo. at 74, Morse assumed that NlA@Disual surplus in 2007 represented the baseline

figure for what NIAC's surplus would have baernhe absence of the alleged defamation. He

12



labeled this the "but-for" surplus. Morse Depb212. To calculate tHbut-for" surpluses for

the years after 2007, Morse assumed tha@@¥ surplus would lv& grown a certain

percentage each year. Chamsthe percentage of growth svaot a straightforward question,
however, because NIAC's annual surplusesfluatuated wildly between 2002 and 2007 (the

first five years of its existence). See Mors@&eat 3, 6. The overall average annual growth
between 2002 and 2007 was 55%, but Morse believed that such "explosive success and growth"
was unlikely to continue, because "in mosttstir businesses, both for-profit businesses and

those in the not-for-profit sector dlinitial phase of groth is not sustainable.ld. at 3. Hence,

he chose to create four segar&onservative" scenarios,which he assumed that NIAC's

annual surplus would grow by 5%, 10%, 15%, or 20% each year after 2007. Id. at 3, 6.

To determine the damages defendant's alleged defamation had caused, Morse subtracted
NIAC's actual surplus for each year from the feets of "but-for" surpluses he had calculated.
Because actual surplus numbers were onlylaha for 2002-2009 at the time of Morse's report,
Morse assumed that the actaatplus for years after 2009 wdutqual the actual surplus in
2008, the first full year after defendant begabhlighing his writings._See id. at 2 n.2. By
subtracting this "actual” (or, foyears after 2009, assumed) susditom his projections of "but-
for" surplus, Morse was able to arrive at dgemfigures for each year. In chart form, Morse's

calculations showed the following dages for the 5% @wth scenario

5% growth But-for surplus (minus) Actual surplus = Damages
2008 $270,905 $4,511 $266,394
2009 $284,451 $230,061+$4,511 $49,879
2010 $298,673 $0 $298,673
2011 $313,607 $4,511 $309,096

13



2012 $329,287 $4,511 $324,776

As described above, in this scenario thefbussurplus was calculated by growing the
2007 surplus ($258,005) by 5% each year. Seed/Report at 6. The actual surplus was
$4,511 in 2008 and $230,061 in 2009; the assumed surplus for 2010 and later was $4,511,
although it appears that Morse mistakenlieesd the $4,511 figure in 2009 instead of 2010
when he did his calculations. See id. at®his deposition, Moesexplained that the $4,511
figure in 2009 represented lddaes, but this seems impkible. Morse Depo. at 209-10.
Nothing else in the record indicates that I€gak for that year were $4,511, and it would be a
striking coincidence if lgal fees happened to equal the 200®lsis. Moreover, that explanation
does not show why the $4,511 figure was missing from the 2010 actual surplus.

Morse's second scenario, assuming 10% growth of the but-for surplus, was similar and

included the same error withspect to the $4,511 figure:

10% growth But-for surplus — Actual surplus Damages
2008 $283,806 $4,511 $279,295
2009 $312,186 $230,061+$4,511 $77,614
2010 $343,405 $0 $343,405
2011 $377,745 $4,511 $373,234
2012 $415,520 $4,511 $411,009

Morse's third scenario assumed 15% growttihefbut-for surplus. In this chart, the
$4,511 figure was mistakenly included in the 2009@csurplus, but was also properly included

in the 2010 actual surplus.

14



15% growth But-for surplus — Actual surplus Damages
2008 $296,706 $4,511 $292,195
2009 $341,212 $230,061+$4,511 $106,640
2010 $392,393 $4,511 $387,882
2011 $451,252 $4,511 $446,741
2012 $518,940 $4,511 $514,429

Lastly, Morse's fourth scenarassumed 20% growth of the Kot surplus. Like Morse's

third scenario, the $4,511 figure was impropertfuded in 2009 but proplgrincluded in 2010.

20% growth But-for surplus — Actual surplus Damages
2008 $309,606 $4,511 $305,095
2009 $371,527 $230,061+%$4,511 $136,955
2010 $445,833 $4,511 $441,322
2011 $534,999 $4,511 $530,488
2012 $641,999 $4,511 $637,488

Morse acknowledged that he did not know Hong the damaging effects of the alleged
defamation would be expected to last. MdReport at 2. Accordingly, for each of the four
scenarios, Morse calculated three, four, and five year damages estimates. Id. at 6. He did so
simply by adding the damages for 2008-2010, 2008-2011, and 2008-2012, respectively.

As explained previously, Morse's testimony is admissible if it is relevant and reliable
under Rule 702. Reliable evidence is "based upfitiemt fact or data'and "the product of

reliable principles and methodiat have been reliably appligaithe facts and data. Fed. R.

15



Evid. 702. Defendant attacks a host of potentiabl@ms with Morse's report. This Court will
discuss only four.

Perhaps the most troubling issue is M@&sensistent assumption that defendant's
writings alone are responsible for NIAC's finatdate. When questioned repeatedly at his
deposition about potential canfnding factors, Morse insisted that his "mandate” was to
calculate damages based on the assumptioddfedant's writings aractions had created a
"cascade of events" that weretbole cause of NIAC's charthBnances. Morse Depo. at 123,
132. But that assumption is not consistent avitn the limited, NIAC-sipplied data in Morse's
report. For instance, NIAC's surplus declime@008 partly because of increased expenses.
Additionally, Morse explicitly acknowledged thitAC's 2009 expenses had increased because
of certain long-term investments NIAC chosertake, including updating the website and hiring
more staff, and those expenses obviously deedetl® 2009 surplus. Morse Report at 3, 6. Yet
Morse's damages calculations attribuee éntire decrease #008 and 2009 surplus to
defendant's writings, although no evidence sugdkatgshe increased expees were the result
of those writings._Id. at 6-7.

Morse's report also notes that "[a] mafiquestion™ is whéter NIAC's declining
revenues in 2008 were due to "national macroexonoonditions,” i.e., the recession that began
in 2008. _Id. at 3. Morse thought that question was impoetamiigh to research, and he
therefore attached twarticles finding that the recessibad not significantly decreased
charitable giving._ld. at 8-13. Morse evidlgrdid not, however, asRarsi how the recession
had affected NIAC's finances; if he had, hglmihave been given NIAC board meeting minutes
showing that 80% of members had refuseketeew their membershipnd "[tlhe motivation

given was overwhelmingly because of the finahdownturn. . . . Many of our members have

16



lost their jobs." PIfs." Morse Mot., Ex. E,&13. Similarly, the defendant has provided, and
plaintiffs have not disputed, evidence showingt some of NIAC's significant grants were not
renewed for reasons entirely unrelated to defetlactions or writigs, but Morse evidently
was not given and did not request that information. See Ex. D, Morse Depo. at 95-100; see also
Def.'s Morse Mot. at 11.

The Court also has several concerns abous®se calculations of the but-for surplus.
Defendant began publishing his articles in 2G@#&, e.g., Compl. § 17, so one might have
expected Morse to use the 2006 surplus astthefor" baseline, sincié was the last annual
surplus number unaffected by the alleged defamation. See Morse Depo. at 74. Morse, however,
chose to use the 2007 surplus instead. Id. Veiskad why he had done so, he explained that
the choice was made "for simplicity of exposition I'm not a fan of partial-year analyses," in

part because of the difficulty édcating monthly data

d. Ba skeptical observer would note

that the 2007 surplus was moranhtwice the size of the 2006 surplus, so using the 2006 surplus
as the baseline would have dramatically lm@deMorse's damages estimates. Assuming 5%
growth, the use of the 2007 rather than 2006las increased Morse's five-year damages
estimate by a full $839,543; assuming 20% growté five-year damages estimate increased by
$1,287,657. In view of these striking differencetiie Court believes that an economist working
for, say, a business — rather than one employeditigation expert — would have made some
effort to learn when defendant's writings began and when those writings began to affect NIAC's
finances._See Kumho Tire, 526 U.S. at {%& expert, whether basing testimony upon
professional studies or persongperience, [must] employ][] in the courtroom the same level of

intellectual rigor that characiees the practice of an expéntthe relevant field").

! These calculations correct Morse's appager in failing to subtract a $4,511 "actual
surplus” in 2010. The correction only mattemsthe 20% growth estimate, because Morse
offset the error by subtracting an ex$4,511 in 2009 in his 5% growth estimate.

17



The Court also notes that Mersssentially selected numberg of thin air in assuming
that the surplus would haggown at 5%, 10%, 15%, or 20&mnually in the absence of
defendant's writings. It is obvioyddifficult to predict growthrates for new organizations, but
Morse apparently made absolutely no effort to do so, either by reseglitdrature on growth

of non-profits in general or investigating NIACparticular. In_In re AiCrash Disaster at New

Orleans, La., 795 F.2d 1230 (5th Cir. 1986), a c#tee with approval by the D.C. Circuit, the

Fifth Circuit rejected proposed expé&stimony in part due to similar flaws:

The economist in this casestéied that over the life dis employment with the
Eymard companies, Ted experiencechmerage annual salary increase of 40%

per year. While conceding that Ted's sataoyld not continue tgrow at this rate
indefinitely, the economist assumed that $alary would increase by 8%, in real
terms, every year until the year 202kespite the testimony concerning Ted
Eymard's business acumen, we find an assumed 8% annual salary increase
continuing over almost 40 years to be unsupported by the record and completely
incredible. In reaching this figure, tkeonomist looked solely at Ted Eymard's
income in prior years, and he faileddonsider either the limits on future

expansion that the Eymard companies warncounter as they continued to grow

in an already competitive industry; or the depressed state of the marine industry at
the time of trial and its cyclical natuire general; or the future personal choices

Ted Eymard might make to avoid work-rield health or stress problems later in

his career.

Id. at 1234; see also JoyRell Helicopter Textron, In¢ 999 F.2d 549, 569-70 (D.C. Cir 1993)

(citing Air Crash). While an expert may preseanultiple scenarios as a way of compensating for
uncertainty, doing so does not rendgpert testimony admissiblesbme or all of the scenarios
have no factual basis. See Joy, 999 F.2d at 5609.

Morse's choice to use 2007 numbers as thes lodishe predicted bior surplus and 2008
numbers as the basis of the predicted actual suhad another plaintiff-friendly effect. NIAC's
2008 surplus was dramatically smaller than @82surplus; in fact, it was only 1.7% of the
2007 surplus, in part due to NIAC's increasepemses in 2008. Morse Report at 6. Using the

tiny 2008 figure for "actual surplus" in tlyears following 2008 made the overall damages

18



estimate much higher, since damages are equalttfor surplus minus actual surplus. If Morse
had used 2006 as the baselinethe but-for surplus and 2007 the baseline for the actual
surplus, his final damages caldidas would have been wildlifferent. Assuming 5% growth,
the five-year damages caused by defendantdvoave been negative $351,207, i.e., defendant's
writings would have helped NIA® the tune of more than $350,00®gain, a choice that so
significantly affected the final calculations shoblave been justified by more than "simplicity

of exposition," Morse Depo. at 74, because concerns about simplicity cannot overcome such
significant problems of accuracy.

Morse's choice to use the 2008 figure for adcsugpluses is perhaps less problematic
than some of his other choicégcause the 2008 surplus figure is only a stand-in for actual
surplus numbers that may be available by the Moese's report is presented to the factfinder.
Morse acknowledged in his repdohat "[n]eedless to sagince 2010 and 2011 [and 2012] results
are not yet available, my opinias subject to supplementation, to the extent that surplus is
generated in those years." Morse Report dhdeed, Morse did include the actual 2009 figure
in his report._Id. at 6. Still, Morse's cheito have the $4,511 from 2008 stand in for unknown
future actual surpluses troubles tbeurt. In the Court's view, Morse was not going to use the
2007 actual surplus as the baseline, it would haes Inore logical to use actual surplus figures
from 2009 — the most recent year available at the time of Morse's report — to predict future actual
surpluses, rather than the 2008 figure. Morsgendit do so, however, and did not explain why.

Again, an explanation may be found in the faet tioing so would haveeriously decreased the

2 Again, this figure corrects Morse's apmaly accidental addition of $4,511 to the 2009
surplus and use of O for the 2010 surplus. db aises the actual surplus numbers for 2008 and
2009.

19



final damages estimat@sindividually, Morse's choices on which numbers to use may be
defensible, but taken together, they do not sttewdisinterestedness tGeurt expects from an
expert witness.

Finally, Morse did not discoumtny of his damages figurestteeir present value, even
though his CV states that one of his specialtiédigounting to present value of past and future
cash flows." Because tort awards must be distzxl to present value, his failure to do so is

inexplicable._See generallpnes & Laughlin Steel Corp. Pfeifer, 462 U.S. 523 (1983)

(discussing discounting methodsge also Schleier v. Kaiseound. Health Plan of the Mid-

Atlantic States, Inc., 876 F.2d 174 (D.C. Cir. 198®ting that juries generally need expert

guidance on discounting to present value).

Given the multiple factual, arithmetical, and thegacal errors in Morse's calculations, the
Court finds that Morse's calculations argroately not reliable enough to put before the
factfinder. When asked repeatedly abostfactual and theoreal assumptions, Morse
explained that "I'm just trying to help the trierfatt or a jury who might say, Well, I've listened
to all of the testimony and they would have gnoat 5 or 10 or 15 di20. Those are reasonable
growth rates to consider, and I've done the malfdise Depo. at 203. But it is hard to see how
"d[oing] the math" could be of any help to tleetfinder when the math is so untethered from the
reality of NIAC's finances. To take just oegample, Morse's own report shows that the 2008
and 2009 surpluses were lower in part becafidd AC's increased expenses, yet his model
attributes the change entird@ty defendant's actions. Allowing that math to go before the
factfinder would not assist in determining whklaimages were actually caused by defendant, and

it would "convey][] a delusive impression of exa&ss in an area where a jury's common sense is

% Using Morse's but-for surplus numbessuming 5% growth, and correcting Morse's
arithmetic errors, Morse's five-year damagssmate would have decreased by $676,640 if he
had used the 2009 rather than the 2008 figmestimate actual surplus for years after 2009.

20



less available than usual to potit.” See Herman Schwalhec. v. United Shoe Machinery

Corp., 297 F.2d 906, 912 (2d Cir. 1962). The Cuuill therefore exclude Morse's testimony
under Rules 702 and 403.
CONCLUSION
For the reasons given above, both of deferslanbtions in limineto exclude expert

testimony will be granted. A separate Order accompanies this opinion.

/sl
JOHN D. BATES
United States District Judge

Date: March 30, 2012

21



