Moore et al v. Watson et al Doc. 68

UNITED STATES DISTRICT COURT
NORTHERN DISTRICT OF ILLINOIS
EASTERN DIVISION

GERIAN STEVEN MOORE and )
GEORGE PROVIDENCE lI, )
)
Plaintiff, )
)
V. ) No.09C 701
)
DR. WAYNE WATSON, PRESIDENT, and ) Judge Rebecca R. Pallmeyer
ERMA BROOKS WILLIAMS, )
ASSOCIATE TO PRESIDENT )
FOR COMMUNICATIONS and )
EXTERNAL RELATIONS, in their official )
capacities, )
)
Defendants. )

MEMORANDUM OPINION AND ORDER

Plaintiff Dr. Gerian Steven Moore is the former faculty advisor to Tempo, the student-run
campus newspaper at Chicago State University (“the University”). Plaintiff George Providence I
is the former student editor of that publication. Following a series of controversial stories that
appeared in Tempo, University officials removed Moore from his position as faculty advisor and
ultimately terminated him from his postin the University’s public relations department. Defendants,
who are officers of the University named in their official capacities," contend that Moore’s
termination was performance-related and had nothing to do with Tempo’s controversial content.
Plaintiffs, however, contend that the University’s proffered reason for terminating Moore is
pretextual, and that the firing was an act of retaliation for the student articles.

Plaintiffs further assert that the University’s actions disrupted the newspaper’s regular

operation and effectively restrained its publication. Following Moore’s ouster, Providence clashed

! Defendant Dr. Wayne Watson is currently the President of Chicago State, and

Defendant Erma Brooks Williams is the chief public relations officer at the University. Both Dr.
Watson and Ms. Brooks Williams assumed their posts after the relevant events in this case
occurred. They were substituted as Defendants in place of their predecessors, Interim-President
Dr. Frank G. Pogue and Executive Director of University Relations Patricia Arnold.

Dockets.Justia.com


http://dockets.justia.com/docket/illinois/ilndce/1:2009cv00701/228091/
http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/illinois/ilndce/1:2009cv00701/228091/68/
http://dockets.justia.com/

frequently with University officials and with Moore’s replacement as faculty advisor; a main point
of contention was Providence’s refusal to submit Tempo’s editorial content for review prior to
publication. Publication of Tempo ultimately ceased entirely because, Providence claims, his staff
was barred from accessing the newspaper’s offices. Providence himself subsequently withdrew
from the University, citing harassment by University officials as his reason for departing.

In this lawsuit, Plaintiffs contend that the University’s actions violated the First Amendment
and the lllinois College Campus Press Act, 110 ILCS 13/1 et seq. The parties have filed cross-
motions for summary judgment. For the reasons explained below, Plaintiffs’ motion is denied and
Defendants’ motion is denied in part. The case raises a material dispute of fact that requires
resolution by the finder of fact at trial.

BACKGROUND

During the relevant period, Tempo was the official student newspaper of Chicago State
University, a public state institution located on Chicago’s south side. (Def.’s 56.1 Resp. at 1 6.)
For most of its history, the newspaper had a somewhat uncertain status at the University, publishing
only sporadically because of lack of support and limited student interest. In fact, no issues of
Tempo were published in 2006 or 2007 at all. (Id. at 110.) In 2007, however, the University made
a concerted effort to re-establish Tempo. (Id. at § 16.) In August of that year, then-University
President Dr. Elnora Daniel hired Plaintiff Moore to serve as a lecturer and as Daniel's “Special
Assistant.” (Moore 11/21/2009 Aff. 1 9-10.) Moore’s prior experience had been as a professor and
scholar in the areas of American Culture, African-American Studies, and English.? (Moore’s CV,
Ex. Hto Pl.’s Mot.) As part of Moore’s duties at Chicago State, he was assigned to oversee the re-

establishment of Tempo and to serve as the newspaper’s faculty advisor once it began publication.

2 According to Moore’s resume, he holds a Ph.D. from “The Program in American

Culture” at the University of Michigan. His prior professional experience includes work as a visiting
scholar at the University of Michigan and as a Associate Professor at Wittenberg University, Antioch
College, and Vassar College, among others.



(Moore 11/21/2009 Aff.  15.) In January 2008, Moore was given a one-year contract to serve as
the University’s Director of Communications with the expectation, Moore maintains, that his contract
would be renewed thereafter on an annual basis. (Moore 01/07/2010 Aff. at § 17-18.)

In March 2008, the newspaper resumed regular operations, with a staff of student editors
and writers, and funded by an “activities fee” paid by the student body. (Moore 11/21/2009 Aff. at
1 7 6, 8.) Moore described his role at Tempo as primarily “advis[ing] [the students] regarding
journalistic ethics and procedure . . . not [Jexercis[ing] any editorial control, as that duty was the sole
responsibility of the student editor and staff.” (Id. at {17.) To that end, Moore testified, he refrained
from reviewing or editing the newspaper’s content prior to publication. (Id. at  19; Moore Dep. at
88.) Plaintiff Providence, who, at 48 years of age, was an unconventional college sophomore,
became a columnist for Tempo in March 2008. (Pl.'s 56.1 Resp. at { 7; Def.’s 56.1 Resp. at {1 4.)
Providence had previously served as editor of the Occurrence, the student newspaper at Oakton
Community College, and within a few weeks he was elevated to editor-in-chief at Tempo. (Id.)

From time to time, Providence and his staff published articles that were critical of the
University and its administration. (Moore 11/21/2009 Aff. at § 22.) In one such story, Tempo
reported that the school’s baseball coach had intentionally harmed a player. (Moore Dep. at 138.)
In another, Tempo quoted the University’s Financial Director as making derogatory remarks about
the school. (Id.) The paper followed those stories with an investigative series looking into the
school’s failure to provide promised financial aid to some student athletes. (Id. at 140.)

According to Moore and Providence, Tempo’s muckraking approach soon began generating
substantial controversy on campus. Issues of the paper began being stolen from their racks, Moore
testified; whole stacks of newspapers would seemingly disappear before students had the
opportunity to read them. (Moore Dep. at 139-144.) According to Moore, his association with
Tempo also began to alter the way he was treated by other faculty members and administrators.

(Id. at 121-24.) On one occasion, a colleague told Moore that she didn't want to be seen talking

3



with him. “You're walking around with a target on your back,” the colleague purportedly said. “The
Tempo is exposing all the dirt here.” (Id. at 122.) Moore said that his immediate supervisor at the
time, Dr. Beverly John, was particularly concerned about the negative coverage the University was
receiving in Tempo’s pages. (Id. at 154.) On one occasion, John told Moore: “What y'all are doing
is not right,” apparently referring to Tempo’s content. (Id. at 155.) John was also herself quoted
in one article, which portrayed the school’s Financial Director in a particularly negative light, as
saying: “You're writing these articles to make the University look bad, and | will not cooperate with
you.” (Id. at 120.) Following that same article about the Financial Director, then-President Daniel
told Moore that she considered it “a shame that that article got out like that.” (Id. at 121.)

In June 2008, Daniel was forced to resign as University President amid a well-publicized
scandal involving the misappropriation of school funds.* She was replaced by Interim-President
Dr. Frank Pogue. (Def. 56.1 Resp at 8.) At some point following Daniel's departure, Moore was
reassigned and placed under the direct supervision of Patricia Arnold, the school’s “Executive
Director of University Relations.” (Moore Dep. at 47-48.) As the court understands Arnold’s role,
she held a non-academic position that essentially involved managing and overseeing the
University’s public relations efforts.

In September 2008, Moore established a “staff advisory board” for Tempo, which he asked

Arnold and another University employee to join. (Id. at 77.) Moore conceived of the board, he said,

3 Moore could not remember exactly which of his colleagues had said these words,

but he thought it “might have been Linda.” Itis unclear to the court whether Linda (her last name
is not in the record) or any of the other co-workers who allegedly attempted to warn Moore were
deposed in connection with this lawsuit.

4 Dr. Daniel’s alleged misdeeds garnered significant media attention in both the local
and national press. See, e.g., Melissa Isaacson, Problems and Discontent Bedevil Chicago State,
NEW YORK TIMES/CHICAGO NEWS COOPERATIVE (Nov. 29, 2009) (“Elnora Daniel was forced to resign
as the university’s president last year after a state audit showed she had expensed a $15,000
Carribean cruise for her family as a ‘leadership conference.’ Before she left office, Mrs. Daniel also
signed off on an $18,000 expense for a tribute book promoting her accomplishments at the
university.”)



as a way of “protecting” himself from the administration’s ire over Tempo’s content. (Id.) At the
time, Moore had learned that Tempo was planning to run a series of articles investigating an
apparent discrepancy in the funding of a costly University event that had taken place the previous
spring. (Id. at 77-82.) Moore anticipated that the article would be particularly controversial in light
of the recent well-known allegations concerning the misuse of funds at the school. “It was about
money,” Moore testified, “and money is always an issue at Chicago State.” (Moore Dep at 80.)
Moore said he was also concerned about rumors “floating around campus” that he had instigated
some of Tempo’s negative coverage of the University, and he hoped the existence of the board
would insulate him from similar criticism over the planned investigative series. (ld. at 87-88.)
While Moore had anticipated that the board would oversee the newspaper’'s business
operations only, he testified, Arnold wanted to use the board to engage in pre-publication review
of the newspaper’s editorial content. (Id. at 85-86; 99-100.) According to Moore, Arnold told him
that she thought the newspaper was “horrible.” (Id. at 101.) She “constantly criticized the quality
of the writing” in Tempo, Moore testified, and she believed that the board should “proofread” the
paper before it went to press. (Id.) In various conversations, Moore testified, Arnold expressed a
desire to review the newspaper’s content before publication as well. (Moore Dep. at 135-36.)
When Moore told Arnold that he did not believe that the board had a “right to dictate the terms of
how or what [the students said,] even if it's grammatically incorrect,” Arnold purportedly responded:
“Well, you can'tjust let the students do anything.” (Id. at 136.) In mid-September, Arnold contacted
Providence and offered to “proofread” the newspaper, but Providence declined the offer. In an e-
mail dated September 25, 2008, Providence told Arnold that he would consider her comments on
Tempo's past issues, but would not submit to any review of future issues before publication.
(Providence E-mail, Ex. Jto Pl.’s Mot.) “l just think that it is a bad precedent to allow administrators
to see a student paper before it goes to press,” Providence wrote to Arnold. (Id.) Arnold claims that

she never insisted on editing Tempo and that she never wished to control the content of the

5



newspaper. (Arnold Aff. at 4.) She also maintains that her primary concern was not the editorial
content per se, but the grammatical and journalistic quality of the paper.

On September 29, 2008, Dr. Beverly John sent Arnold a memorandum, ostensibly to provide
Arnold with some “insight” into the staff members who had been transferred to her supervision.
(Transition Memo, Ex. Kto Pl.'s Mot.) The memo is critical of Moore’s credibility and performance,
particularly regarding his work with Tempo. Specifically, John accused Moore of “buil[ding] a tenor
of dishonesty and deceit” at the University. (Id.) “I firmly believe that Moore is behind the negative
tenor of the student newspaper,” John wrote. (ld.)

At about this same time, in late September 2008, Arnold asked Moore to prepare two press
releases on behalf of the University. (Arnold Dep. 120-21.) Drafting these releases appears to
have been a portion of Moore’s new duties as a member of Arnold’s public relations staff, and did
not directly relate to his responsibilities as faculty advisor to Tempo. At the time of the assignment,
Arnold testified, her office was very busy and she needed someone on her staff who was capable
of writing press releases. (Id. at 121.) After reviewing the releases, Arnold said, she found the
guality of Moore’s work to be unsatisfactory. (Id. at29-30; 121.) Though Arnold did not specify why
she believed Moore’s work was deficient, she did testify that, in her view, the releases were not
satisfactorily written. (Id. at 121.) Moore claims that Arnold never explained to him that she needed
final drafts for the press releases, so he prepared only rough drafts. (Moore Dep. at 162.) He also
said that Arnold never reprimanded him nor expressed any dissatisfaction with the quality of his
work. (Moore Aff. 11/21/2009 at § 20.)

On October 6, 2008, Moore stated, Arnold called him into her office to discuss some of the
articles that had appeared in a recent issue of Tempo. (Id. at 26.) According to Moore, Arnold
guestioned the editors’ choice of stories, stating: “that’s old news, that's not really news, that
happened last year; why are they still writing about that?” (Id.) In addition to these criticisms,

Moore said, Arnold also told him that “the paper did not have the right to inquire into the source of



funds for student activities.” (Id. at 28.)> Arnold denies making any of these statements. (Arnold
Aff. at T 1-2.) That same day, October 6, Arnold sent an e-mail to Moore and Providence, stating
that she believed it was “a conflict of interest” for members of her staff to serve as faculty advisors
to Tempo. (E-mail, Ex. M to Pl.'s Mot.) Arnold wrote that she had reviewed the “College Media
Advisor’'s Code of Ethics” and discovered that “[tlhe publicity interests of the university and the
news goals of the student media are often incompatible.” (Id.) She further stated that she would
no longer serve in an advisory capacity to the newspaper and directed that Moore remain interim-
advisor only until a suitable replacement could be found. (Id.) She sent a copy of the e-mail to
interim President Pogue. (Id.)

Four days later, on October 10, 2008, Arnold took a step further, sending a letter to Pogue
in which she recommended that the University terminate Moore’'s employment, “effective
immediately.” (Letter, Ex. O to Pl.’s Mot.) Arnold explained that her department “require[d] a public
relations professional” and that Moore did not “have the required skill set or experience in the field.”
(Id.) Arnold testified that she based her stated conclusions about Moore’s skill set and experience
upon his unsatisfactory performance writing the two press releases. (Arnold Dep. at 35-37.) She
also testified that she had conferred with her immediate superior, Katey Assem, about the prospect
of firing Moore. (Arnold Dep. at 119.) Arnold denied that her decision to terminate Moore had
anything to do with his role as advisor to Tempo. (ld.) It does not appear that Pogue took any

steps to independently review or investigate Arnold’s decision.

> Itis also unclear from Moore’s affidavit whether Arnold was specifically talking about

the same investigative piece that Moore had anticipated would be controversial. Though that article
is not in the record, the court discerns from the testimony that the controversial story involved a
fashion show that had taken place at Chicago State the previous spring. Apparently, the fashion
show had been extremely costly and Tempo’s coverage intimated that financial irregularities
associated with the event suggested some kind of impropriety. Arnold testified that she did not
“think very highly of [the controversial] article,” and she recalled saying as much to Moore. (Arnold
Dep. 112-13.) She also believes that Tempo’s coverage amounted to little more than a series of
“personal attacks.” (Id. at 113.)



On October 13, 2008, Pogue notified Moore by letter of his termination, effective
immediately. (Termination Letter, Ex. P to Pl.’s Mot.) Defendants contend that Moore’s immediate
termination was necessary because the public relations department had a “limited budget” and
Moore was “not an effective employee.” (Def's Stat. of Add’'l Facts at { 2.) Plaintiffs contest this
assertion. Pogue’s letter explained that, while Moore would be relieved of his duties at the
University immediately, he would continue to receive his full salary until the expiration of his
contract on December 31, 2008, but his contract would not be renewed. (Termination Letter, Ex.
P to Pl.’s Mot.) The letter also indicated that if Moore had any questions, he should direct them to
Arnold. (Id.)

Within days of Moore’s termination, Providence began clashing with Arnold over the
newspaper’'s access to University staff and what Providence perceived as a general “adversarial
posture [by the University] towards the paper.” (Providence E-mail, Ex. N to Pl.’s Mot.) Arnold
testified that she merely requested that Tempo abide by the same protocols that she asked of every
other news outlet. Specifically, Arnold asked that Tempo and other news outlets contact her office
“as a courtesy” before they interviewed University employees. (Arnold Dep. at 48.) Nevertheless,
Providence saw this protocol as a provocation and part of a larger attempt by Arnold to control
Tempo’s coverage of the University. (Providence E-mail, Ex. N to Pl.’s Mot.) In response to
Arnold’s policy, Providence threatened to file several “open documents requests” as an alternate
means of gathering information on the University. (1d.)® It is unclear whether he ever filed such
requests.

On October 30, 2008, Arnold sent Tempo a “Letter to the Editor,” signed by a number of

high-level University administrators. Though it is unclear whether the letter ultimately ran in print,

6 The court assumes Providence was referring to requests filed under lllinois’s

Freedom of Information Act, 5 ILCS 140/1, which requires that records maintained by state public
institutions be open to the public for inspection.



the parties do not dispute its authenticity. It says, in part:

In recent issues, you have lobbed anti-Semitic, homophobic, and mean-spirited

personal attacks that demonstrate that you are out of step with the expectations of

the CSU family.

The First Amendment grants Tempo the right to force literate members of this

community to suffer the humiliation of its poor news judgment, grammar, spelling,

punctuation, syntax, layout and other faux pas that reflect poorly on the quality of
teaching and learning at this institution of higher education. We do not wish to deny

you that right—or the right to treat others in ways that you would not want to be

treated.

However, [the school’s leadership] is committed to fostering civility, respect, fair

play, and collegiality. Therefore, we request that you not represent us in print as

promoting behavior or values that fall far short of those high standards. [’]

(Ex. T to Pl.’s Mot.) Throughout the subsequent months of November and December, Providence
and Arnold continued to exchange testy e-mails, which Plaintiffs believe demonstrate Arnold’s
antagonistic attitude toward the newspaper and toward Providence. (ld.)

Arnold apparently took particular offense at a story questioning the propriety of the school’'s
decision to invite Arnold’s daughter, evidently a recording artist, to perform at a University event.®
On December 11, 2008, Arnold wrote another “Letter to the Editor” addressing the story: “A credible
journalist doesn’t ask insinuating questions; he tries to find answers, ifimproprieties are suspected,
“Arnold wrote. “[Y]ou're sweating the small stuff—or making it up as you go along, whichever is
more convenient. How sad for all of us.” (E-Mail, Ex. EE to Pl.’s 56.1 Resp.) Again, it is unclear

whether Tempo published the letter, but Providence did respond in an e-mail, telling Arnold that the

questions raised in the article actually “originate[d] from a few of [Arnold’s] peers.” (Id.) In an e-

! Disappointingly, neither party has seen fit to actually place back copies of Tempo

into the record for this court’'s review. As a result, the court is unable to determine at this time
whether Tempo did indeed contain poor grammar, spelling, or punctuation. Nor is the court able
to judge whether Ms. Arnold’s description of the newspaper as anti-Semitic and homophobic is
accurate.
8 Again, the parties have not entered the relevant article into the record. Instead, the
court discerns this information from the correspondence exchanged by Arnold and Providence.

9



mail response copied to Dr. Pogue, Arnold wrote:
Thank you, however, you use the term “peers” quite loosely. . . . Not one of my
peers—administrators of this university—-was involved in this mean-spirited,
irresponsible and infantile mud-slinging . . . .

You and your interim advisor are wholly liable for not verifying facts before implying
in print that | have committed ethics violations . . . .

This is a very serious charge that you made. It could have seriously harmed me
personally and professionally. | am sure the intent was to put me in the hot seat.
Unfortunately for you and the cabal, Dr. Pogue and [another University administrator
approved of Arnold’s daughter’s performance.] . . .

I'm sure you don’t advise your children or grandchildren to be dishonest, destructive,

unprofessional, vindictive and mean-spirited. You don’t have to: they learn from

your behavior. This is a reap-what-you-sow world; you'll get an opportunity to learn

from your behavior. . . .

(Id.) It is unclear from the context of the e-mail itself whether Arnold’s references to Tempo’s
“interim advisor” and “the cabal” were in fact references to Moore or to Marvey Jackson, Chicago-
State’s Executive Director of Student Activities, who succeeded Moore as the newspaper’s interim
faculty advisor in October 2008.

With Moore’s termination, Tempo had temporarily lost its faculty advisor. According to
Jackson, student organizations are not allowed to function without a faculty advisor. (Jackson Aff.
13.) So, when Moore was fired, Marvey Jackson stepped in as interim-advisor ostensibly to permit
Tempo’s activities to continue uninterrupted. (Id.) Jackson served as advisor to the newspaper
from mid-October 2008 until February 2009. (Id. at  4.) The parties agree that Jackson took a
laissez-faire attitude toward the newspaper. Jackson’s noninterference notwithstanding,
Providence stated, the publication of Tempo was indeed interrupted in January 2009 when student-
activity funds necessary for the newspaper’s operation suddenly became “unavailable.”
(Providence 10/23/09 Aff. at 1 13.) What caused these funds to be unavailable is unclear.

In February 2009, at Providence’s request, Professor Quraysh Lansana became the

permanent faculty advisor to Tempo. (Id. at 1 15.) Lansana, an Assistant Professor in the English

10



Department, had previously complimented Providence’s work at the newspaper and offered to help.
(Providence 10/23/09 Aff. at  1.) One of the conditions that Lansana placed upon his assistance,
however, was that the newspaper work to alter its content. “These young people need to
understand the difference between investigative journalism and a witch hunt,” Lansana wrote to Dr.
Howard Johnson, the University’s Interim Vice President for Student Affairs. (Lansana Memo, Ex.
Sto Pl’'s Mot.) “[T]he newspaper can and should function as an integral part of the public relations
mission, defined in the broader sense, of the university. It can and should ask hard questions of
administrators, faculty and students. [But] Tempo should also celebrate CSU by reporting on
events and people that make this place work.” (Id.) In his testimony, Lansana expounded on this
idea, explaining that he believed the newspaper’s coverage needed to focus more on the “triumphs
and successes” of the University. (Lansana Dep. at 25.) According to Providence, Lansana also
insisted upon reviewing all of Tempo’s stories before they went to print. (Providence 10/23/09 Aff.
at 1 16.)

Providence stated that he presented Lansana with a list of prospective articles for a new
issue of Tempo on February 17, 2009. (Id. at § 17.) Later that day, Lansana informed Providence
that he did not believe the proposed issue had enough “original content,” so he decided “there
would be no paper published this week.” (Id. at I 18; Lansana Dep. at 22.) The paper was not
printed as scheduled, and a subsequent issue of Tempo was not published until April 16, 2009.
(Providence 10/23/09 Aff. at 1 21-23.) In his testimony, Lansana admitted that he unilaterally

decidedto delay the publication of the issue, over Providence’s objection. (Lansana Dep. at21-23.)

Providence published the next two issues of Tempo without Lansana’s prior approval,
despite Lansana’s repeated requests to review the content in advance. (Providence 10/23/09 Aff.
at § 22-25.) On April 23, 2009, Lansana resigned as Tempo’s faculty advisor. In a letter to

Johnson, Lansana cited, as his reason for leaving, his inability to control Providence or to “work

11



with” Tempo’s content:

When | agreed to return to the post, we spoke earnestly about my desire to work

with the editorial direction and content. . . . The current student editor, George

Providence I, has consistently failed to provide requested information, return phone

calls in a timely fashion, and made the decision to produce a paper before | had the

opportunity to proofread the content. . . . Mr. Providence, in short, has operated at

his own discretion. What rules are there to hold him accountable for his

insubordination?
(Ex. X to Pl.’s Mot.)

According to Providence, no issues of Tempo were ever published again after April 28,
2009, because the newspaper staff could not obtain access to its offices. (Providence 10/23/09 Aff.
at 1 31.) University officials typically maintain the keys and control access to all campus activity
offices, including those for the newspaper. (Jackson Aff. at § 6.) Providence claims that the
University’s action to bar Tempo’s staff from its offices has “prevented the publication of many
issues of Tempo.” (Providence 10/23/09 Aff. at 1 5.) (emphasis in original). In the autumn of 2009,
Providence resigned as Tempo’s editor and opted not to return as a student to Chicago State. He
contends that he left the school “because of the emotional toll the harassment by CSU officials was
having on [him],” but reports that he would like to resume his studies and his role as editor “if [he]
can be free of harassment, roadblocks, and restraint.” (Providence 01/07/2010 Aff. at | 3-5.)

Plaintiffs contend that the sole inference to be drawn from these facts is that the University's
administration deliberately acted to restrain Tempo’s publication in violation of the First Amendment
and lllinois state law. Defendants deny that the University engaged in any such effort to censor or
restrain Tempo, and offer explanations for the University’s actions that are unrelated to speech.
Both parties seek summary judgment on all claims.

DISCUSSION

l. Summary Judgment Standard

Summary judgment is proper when “the pleadings, the discovery and disclosure materials

on file, and any affidavits show that there is no genuine issue as to any material fact and that the

12



movant is entitled to judgment as a matter of law.” FED. R. Civ. P. 56(c). When presented with
cross-motions for summary judgment, the court is required to adopt a “Janus-like perspective,”
viewing the facts for purposes of each motion through the lens most favorable to the non-moving
party. See Buttitta v. City of Chicago, 803 F. Supp. 213, 217 (N.D. 11.1992), aff'd 9 F.3d 1198 (7th
Cir.1993). The court thus “construe[s] all inferences in favor of the party against whom the motion
under consideration is made.” Kort v. Diversified Collection Servs., Inc., 394 F.3d 530, 536 (7th
Cir.2005) (quoting O'Regan v. Arbitration Forums, Inc., 246 F.3d 975, 983 (7th Cir.2001)).
Il. Providence’s Standing and Mootness

Plaintiffs contend that the University violated the First Amendment by terminating Moore,
interfering with Tempo’s content, and forcing Tempo to cease publication. Although the complaint
does not specifically allege a claim under the lllinois College Campus Press Act, 110 ILCS 13/1 et
seq., Plaintiffs do invoke that Act, which the court deems relevant to their assertion that Tempo is
a public forum for First Amendment purposes. Before the court considers the merits of the First
Amendment claim, it pauses to address briefly the question of whether Plaintiffs are the proper
persons to bring this lawsuit. Defendants do not dispute Moore’s standing,® but they do contend
that Providence lacks standing to bring a claim and that any right to relief he may have had has
been mooted by his withdrawal from the University. (Def. Br. at 5-6.)

An Article Il federal court cannot decide a question that will not affect the rights of the
litigants before it. See Central Soya Co. v. Consolidated Rail Corp., 614 F.2d 684, 686-87 (7th Cir.
1980) (citing DeFunis v. Odegaard, 416 U.S. 312, 316 (1974)). Rather, the judicial power of the

federal courts extends only to matters which are present “cases” or “controversies” in the

o The College Campus Press Act specifically recognizes standing in a “collegiate

media advisor” who claims he suffered retaliation for “refusing to suppress protected free
expression rights of collegiate student journalists and of collegiate student editors.” 110 ILCS
13/20. The court is uncertain why Plaintiffs have not specifically sought relief under state law
pursuant to this Act.

13



constitutional sense. Id. at 687. To meet the present case or controversy requirement, a litigant
“must show that he personally has suffered some actual or threatened injury as a result of the
putatively illegal conduct of the defendant.” Schmidling v. City of Chicago, 1 F.3d 494, 498 (7th Cir.
1993) (quoting Gladstone, Realtors v. Village of Bellwood, 441 U.S. 91, 99 (1979)).

Providence has satisfied this requirement. As the paper’s editor-in-chief, Providence was
engaged in constitutionally-protected expression. The record demonstrates that Providence was
the driving force behind Tempo’s editorial content and publication, and he personally bore the brunt
of the criticism the newspaper’s controversial coverage engendered. Providence alleges that the
University’s disruption of Tempo deprived him of his chosen forum for expression. This is an actual
injury that is contemplated by the First Amendment, and one for which Providence has standing to
sue.

Providence must also “satisfy the ‘causation’ and ‘redressability’ prongs of the Art. lll minima
by showing that the injury ‘fairly can be traced to the challenged action,” and ‘is likely to be
redressed by a favorable decision.” Id. (quoting Whitmore v. Arkansas, 495 U.S. 149, 155 (1990)).
The causation requirement poses no problem here. Providence’s claim, as the court understands
it, is that his injury is the direct result of the University’s deliberate interference with his controversial
newspaper. Nor is such an injury beyond the power of this court to provide redress. Though
Providence did not attend Chicago State University in the past academic semester, he claims that
he would like to resume both his studies and his participation in the school’s student newspaper.
On summary judgment, the court takes Providence at his word. Assuming that Providence is
qualified to re-enroll at Chicago State—and the court has no reason to believe that he is not-the
redress Providence seeks would serve to protect his right to participate in the publication of the

school’s student newspaper without restraint or interference by the University.*® Such relief is within

10 It appears that Tempo has now been replaced by a successor student publication,

(continued...)

14



the equitable power of this court to grant. Providence’s claims are not moot.

In reaching this conclusion, the court is mindful of the holding in Board of School
Commissioners of City of Indianapolis v. Jacobs, 420 U.S. 128 (1975). That case involved a group
of high-school students who claimed that the local school board had unconstitutionally blocked the
publication of their student newspaper. Id. at 129. The students prevailed before the appellate
court, but graduated before the Supreme Court could hear the case. In a per curiam decision, the
Court dismissed the students’ claims as moot. Id.

The Jacobs case is distinguishable from this one because Providence has not graduated.™
Because he has asserted his interest in being reinstated as a Chicago State student, the court is
reluctant to conclude that this student journalist lacks standing to challenge “the precise sort of
chilling effect which has long been a central concern” of the First Amendment. Id. at 852 (Douglas,
J., dissenting); see also Zykan v. Warsaw Community School Group Corp., 631 F.2d 1300, 1304
(7th Cir. 1980) (students’ First Amendment claims were not moot where school administrators’
actions were “said to have had a chilling effect on academic freedom and to have caused harm to

one plaintiff and to be causing harm to another.”)*? Providence contends that his resignation from

19(....continued)

The Cougar Chronicle. That newspaper bills itself as “an independent student newspaper”
published by “the Independent Student Press Association of Chicago State University.” See
www.cougarchronicle.net (last visited Sept. 7, 2010).

- Many courts have held that the constitutional claims of students against school
administrators become moot once the students graduate. See, e.g., Lane v. Simon, 495 F.3d 1182,
1186 (10th Cir. 2007) (“We have previously held that when an individual graduates from school
there no longer exists a live controversy necessary to support an action to participate in
interscholastic activity.”) (internal quotation marks omitted). Courts invoke such a rule because
graduation renders a school administrator powerless to affect the rights of a student plaintiff. See
Corder v. Lewis Palmer School Dist. No. 38, 566 F.3d 1129, 1225 (10th Cir. 2009). In this case,
however, Providence purports to be eligible to return to the University; the court concludes, at this
stage, that school administrators potentially retain their power to have an impact on his rights.

12 Defendants cite Zykan for the position that a student is not entitled to have the
teacher or faculty advisor of her choice. In Zykan, the Seventh Circuit found that claims based

(continued...)

15



Tempo and his withdrawal from the University were indeed caused by circumstances beyond his
control. He claims that Defendants’ unconstitutional conduct and harassment forced him to
abandon his journalistic and scholarly pursuits. Courts have long recognized that a case does not
become moot simply because the litigant has “abandoned [his] efforts as a result of the very
harassment” he sought to restrain by filing suit. Allee v. Medrano, 416 U.S. 802, 810 (1974).

Providence has adequately alleged a constitutional injury that, he claims, is occasioned by
Defendants’ unlawful conduct, and for which this court has the means and power to fashion
redress. The court concludes that his claims are not moot and that he retains standing to pursue
this case.
M. First Amendment Right of the Student Press

Next, the court must consider the contours of the constitutional protection afforded to
publications like Tempo. “The First Amendment guarantees wide freedom in matters of adult public
discourse.” Bethel School Dist. No. 403 v. Fraser, 478 U.S. 675, 682 (1986). Applying this
principle, most courts have “recognized that student media outlets at public universities, and the
student journalists who produce those outlets, are entitled to strong First Amendment protection.”
Husain v. Springer, 494 F.3d 108, 121 (2nd Cir. 2007); see also Joyner v. Whiting, 477 F.2d 456,
460 (4th Cir. 1973) (“It may well be that a college need not establish a campus newspaper, or, if
a paper has been established, the college may permanently discontinue publication for reasons
wholly unrelated to the First Amendment. But if a college has a student newspaper, its publication

cannot be suppressed because college officials dislike its editorial comment.”); Stanley v. Magrath,

12(...continued)
exclusively on a school’'s employment decisions were “properly litigated not by the students, whose
injury is highly attenuated, but by the teachers who have suffered the harm.” 631 F.2d at 1307.
As the court understands Providence’s claim, however, it is not based on Moore’s termination;
Moore himself challenges that decision. Providence’s claim is based on the school’s alleged
restraint of his own protected speech. Such a harm cannot be characterized as “highly attenuated.”

16



719 F.2d 279, 282 (8th Cir.1983) (“[a] public university may not constitutionally take adverse action
against a student newspaper, such as withdrawing or reducing the paper's funding, because it
disapproves of the content of the paper.”)

In Hosty v. Carter, however, the Seventh Circuit took a somewhat narrower view of the
protections afforded to student publications at public universities. 412 F.3d 731 (2005) (en banc).
Specifically, Hosty held that the same standard that governs censorship of student speech in
primary and secondary schools also applies to speech in colleges and universities. Id. at 735. That
standard permits a school to regulate “the speech for which it also pays” when its “actions are
reasonably related to legitimate pedagogical concerns.” Id. at 734 (quoting Hazelwood School
District v. Kulmeier, 484 U.S. 260, 273 (1988)). Applying the Hazelwood standard in Hosty, the
Seventh Circuit questioned whether the college newspaper at issue was a protected public forum
and implied that the university could “refuse to disseminate” some of the potentially sensitive
speech found therein. Id.

Largely in response to the Hosty decision, the lllinois state legislature passed the lllinois
College Campus Press Act, 110 ILCS 13/1 et seq, which went into effect on January 1, 2008.:
That statute designates that “[a]ll campus media produced primarily by students at a
State-sponsored institution of higher learning is a public forum for expression by the student
journalists and editors at the particular institution.” 110 ILCS 13/10. Such media outlets, the Act
states, are not to be subject to prior review by university officials, regardless of whether the outlets
receive financial support from the university. Id. Under the Act, faculty advisors may teach student

journalists “professional standards of grammar and journalism,” but the students themselves are

13 See Nicole Casarez, The Student Press, The Public Workspace, and Expanding

Notions of Government Speech, 35J. C. & U. L. 1, 38-39 (2008) (“Both the Oregon and the lllinois
state legislatures also responded to Hosty by increasing state law protections for student
publications. . . . However, states with student press rights laws are clearly the exception, not the
rule.”)

17



to be solely “responsible for determining the news, opinions, feature content, and advertising
content of campus media.” 110 ILCS 13/15. By the same token, the Act prohibits any retaliatory
act against a faculty advisor who refuses to “suppress [the] protected free expression rights of
collegiate student journalists.” Id.

By intentionally opening campus newspapers as a space for public discourse and by
explicitly declaring such a publication as a “public forum for expression,” the lllinois legislature
purposefully created a “designated public forum” for student speech. See Choose Life lllinois, Inc.
v. White, 547 F.3d 853, 864 (7th Cir. 2008) (“Government creates a ‘designated public forum’ when
it ‘intentionally open[s] a nontraditional forum for public discourse.™) (quoting Cornelius v. NAACP
Legal Def. & Educ. Fund, Inc., 473 U.S. 788, 800 (1985)); see also Arkansas Educ. Television
Com’nv. Forbes, 523 U.S. 666, 677 (1998) (“Designated public fora . . . are created by purposeful
governmental action.”)** As such, subsequent governmental efforts to restrict student speech in
Illinois’s campus newspapers are subject to strict constitutional scrutiny. Christian Legal Society
v. Walker, 453 F.3d 853, 865 (7th Cir. 2006); Forbes, 523 U.S. at 677 (“If the government excludes
a speaker who falls within the class to which a designated public forum is made generally available,
its action is subject to strict scrutiny.”).

In light of the Hosty decision, the lllinois legislature’s intent to designate student publications
as public forums that are free from censorship is particularly clear. As the majority in Hosty itself
observed, “public officials may not censor speech in a designated public forum.” 412 F.3d at 738;
see also Rosenberger v. Univ. of Virginia, 515 U.S., 819, 829 (1995) (the state may not “exercis[e]

viewpoint discrimination, even when the limited public forum is one of its own creation.”) In short,

14 The lllinois College Campus Press Act is not unique in creating a designated public

forum by operation of state law. Other examples of similarly designated public forums include “state
university meeting facilities expressly made available for use by students, . . . school board
meetings open to the public by state statute, . . . advertising space in state-owned subway and
commuter rail stations, . . . [and] a city owned and operated senior center sponsoring lectures.”
Hawkins v. City and County of Denver, 170 F.3d 1281, 1287 (10th Cir. 1999) (collecting cases).

18



by adopting the lllinois College Campus Press Act, the state voluntarily ceded any ability it may
have had to control the content of a student publication such as Tempo. As a result, the First
Amendment prohibits University officials from taking any “adverse action against [Tempo or its
staff], including engaging in conduct designed to chill the speech contained in future editions, on
the basis of the views expressed in the publication unless such action served a compelling
government interest.” Husain, 494 F.3d at 125. Strict constitutional scrutiny, therefore, applies to
any effort by the University to restrict student speech in Tempo’s pages. Forbes, 523 U.S. at 677.
V. The University’'s Conduct Toward Moore

The parties do not dispute that Plaintiff Moore suffered an adverse action. He was removed
from his professional duties and his employment was terminated. A material dispute of fact
remains, however, as to whether Moore’s termination was occasioned by his refusal to suppress
student expression in Tempo or by his unsatisfactory job performance in unrelated tasks. The
resolution of this dispute requires the weighing of evidence and credibility judgments which are the
appropriate province of the trier of fact. Arnold testified that she decided to terminate Moore solely
because of his performance on two press releases assigned to him in late September 2008.
Plaintiffs, however, have produced sufficient evidence to allow the finder of fact to reasonable
determine that this explanation is pretextual. “Pretext means a dishonest explanation, a lie rather
than an oddity or an error.” Everroad v. Scott Truck Systems, Inc., 604 F.3d 471, 479 (7th Cir.
2010) (quoting Bodenstab v. Cook County, 569 F.3d 651, 657 (7th Cir. 2009)).

In assessing this issue, the court notes, first, that Arnold held strong views about Tempao’s
editorial content. Both before and after Moore’s ouster, Arnold expressed her displeasure with
Tempo’s coverage—often in harsh terms. Nor were her complaints limited to matters of grammar
or professionalism. Rather, the record reflects that Arnold protested about the newspaper’s story

choices and methods of reporting. Despite Arnold’s complaints, Moore testified, he refused to

19



interfere with or suppress the speech published in Tempo.*

A reasonable jury might infer that
Arnold’s distaste for Tempo’s controversial content was the motivating factor behind her decision
to terminate Moore.*®

Dr. Beverly John’s memorandum to Arnold, dated September 29, 2008, blamed Moore for
what John called the “negative tenor of the student newspaper.” On October 6, 2008, Moore
claims, Arnold attempted to persuade him to alter Tempo’s editorial content, but Moore refused.
Later that same day, Arnold announced that it was a conflict of interest for Moore to advise Tempo
and instructed him to find a replacement. Four days after that, on October 10, Arnold wrote to
Pogue urging Moore’s termination from the university. The time lapse between Moore’s statutorily-
protected conduct-his refusal to suppress student speech—and the adverse employment action is
short enough to raise suspicions. See Paluck v. Gooding Rubber Co., 221 F.3d 1003, 1010 (7th
Cir. 2000) (“In considering whether the timing of an adverse employment action gives rise to an
inference of discrimination, the critical inquiry is . . . the time lapse between the adverse action and
the protected expression.”)

Arnold’s actions after Moore’s termination raise further questions concerning her motives.
Within days of firing Moore, and for at least two months thereafter, Arnold regularly engaged in

heated e-mail correspondence with Providence over Tempo’s content. Some of Arnold’s

complaints involved articles that she felt portrayed her personally in a false light. Arnold’s own e-

5 Defendants contend that Moore cannot make out a claim for retaliation because he

was not the faculty advisor at the time that he was fired from the University. (Pl.’s Br. at 10.) The
court notes, however, that a fair reading of the record suggests that Moore was indeed interim-
advisor at the time that he was terminated. In any event, a retaliatory action need not be aimed at
influencing future conduct; rather, it may be intended to punish past conduct.

16 Though Dr. Pogue was the ultimate decision maker, there is evidence that Moore
was terminated based on Arnold’s recommendation without any independent review or investigation
by Pogue. In such a situation, Arnold may be characterized as the “cat's paw” whose alleged
improper motive would be attributable to the decision maker. See, e.g., Martino v. MCI
Communications Servs., Inc., 574 F.3d 477, 452-53 (7th Cir. 2009).

20



mails reflect that she considered Tempo’s “interim advisor,” possibly referring to Moore, to be
“wholly liable” for the paper’s objectionable content.

Though she disputes making some of the statements Plaintiffs attribute to her, Arnold
admits that she discussed Tempo’s content with Moore on various occasions before his firing. In
contrast, Moore testified, Arnold never once mentioned Moore’s supposedly dissatisfactory work
performance. Given these circumstances, areasonable finder of fact might determine that Arnold’s
proffered reason for firing Moore is mere pretext and that her true motivation was Moore’s refusal
to curtail Tempo’s constitutionally-protected speech. Likewise, a reasonable finder of fact might
elect to believe Arnold’'s testimony. Because resolving this material dispute calls for credibility

determinations, the court concludes that neither party is entitled to summary judgment on this issue.

V. The University’s Conduct Toward Providence and Tempo

Likewise, there are unresolved questions of fact with respect to the University's alleged
interference with Tempo and Providence’s protected speech. It is undisputed that throughout
Providence’s tenure at the newspaper, various university administrators voiced their strong distaste
for Tempo. Such expressions of disagreement are themselves constitutionally-protected speech,
but they are also circumstantial evidence that might reasonably lead a finder of fact to infer that the
University’s actions with respect to Tempo were motivated by a desire to suppress its unfavorable
coverage. Viewing the entire record, a reasonable finder of fact could conclude either that the
University’s actions were innocuous administrative machinations, as Defendants claim, or that they
constituted prohibited viewpoint discrimination, as Plaintiffs contend. Summary judgment for either
party is therefore inappropriate; the facts require further development at trial.

Providence claims that various obstacles interfered with the regular publication of Tempo.
The University’s financial support for Tempo was inconstant, and publication occasionally stalled

due toirregular funding. In addition, after Moore’s departure, Tempo had a series of advisors who

21



were less protective of the newspaper’s independence than Moore had been. Jackson was
essentially an absentee caretaker, and Lansana insisted on personally reviewing the newspaper’'s
content prior to publication. Indeed, Lansana admitted to delaying the newspaper’s publication on
at least one occasion when he found the paper’s content to be unsatisfactory. Lansana’s letters
to University administrators also reveal his intention to influence the newspaper’s coverage of the
University, resulting in more positive press, and show that he ultimately envisioned Tempo to be
an “integral part of the [University’s] public relations mission.” When Providence bristled at this
change of tone and mission—-as any independent-minded student journalist might-Lansana
resigned and complained to University administrators about Providence’s “insubordination.” In the
months that followed, Providence claims, his staff was locked out of Tempo’s offices and precluded
from publishing. Tempo fell into decrepitude and its days as campus gadfly ended.

Defendants contend that these events are “random and inconsequential acts and
occurrences” that are merely reflective of the University’s ordinary administration of any student
group. (Def.’s Br. at 10.) They frame Arnold’'s interactions with Providence as simply an
experienced communications professional’s offering assistance to a student who had demonstrated
dubious writing skills. When Moore was terminated from his job for unrelated performance reasons,
Defendants claim, the University readily assigned others to fill Moore’s role as faculty advisor. They
point out that Providence himself recommended Lansana as his preferred choice for faculty advisor.
While there may have been random delays in Tempo’s receipt of funds, Defendants urge, the
University always saw to it the monies were eventually received. While Providence complains of
restrictions placed on his access to Tempo’s offices, Defendants maintain that the school’s policies
required that it not give students the keys to school facilities. They claim the University

administered access to Tempo's offices in a manner consistent with these policies.'” In sum,

o The University’s policy against giving facility keys to students may well serve the

(continued...)

22



Defendants contend that none of the events Plaintiffs complain of were attempts to control or
restrain Tempo’s content.

Resolving the conflicting factual narratives presented by the parties will require the weighing
of evidence at trial. As it stands, a reasonable finder of fact could, but need not necessarily,
conclude that University officials acted deliberately to alter or eliminate disfavored student speech
from the protected forum of the campus newspaper.

VI. Availability of Damages

Lastly, Defendants contend that the Eleventh Amendment grants them immunity from suit
for all of Plaintiffs’ claimed damages. Defendants are being sued in their official capacity only, and
the Supreme Court has observed that such suits “generally represent only another way of pleading
an action against an entity of which an officer is an agent.” Kentucky v. Graham, 473 U.S. 159, 165
(1985) (quoting Monell v. New York City Dept. of Social Services, 436 U.S. 658, 690, FN 55
(1978)). That appears to be the case here, where Plaintiffs’ claims arise wholly out of the official
acts of the University as an arm of state government. “As long as the government entity receives
notice and an opportunity to respond, an official-capacity suit is, in all respects other than name,
to be treated as a suit against the entity.” Id. at 166.

In an effort to accord states “the dignity that is consistent with their status as sovereign
entities,” the Eleventh Amendment operates to “shield[] state treasuries” from suit arising under
federal law. Federal Maritime Comm’n v. South Carolina State Ports Authority, 535 U.S. 743, 760-
67 (2002). There are three principal exceptions to the Eleventh Amendment's bar on suits against
state actors in federal court. See MCI Telecommunications Corp. v. lllinois Bell Telephone Co., 222

F.3d 323, 337 (7th Cir.2000). First, the state may waive its immunity by consenting to be sued.

(...continued)
school’s legitimate security interests. Defendants have not explained, however, why such a policy
would explain or justify the complete exclusion of Tempo’s staff from its offices for a prolonged
period of time.

23



Second, Congress may abrogate the state’s immunity through a valid exercise of its constitutionally-
authorized powers. And, third, under Ex Parte Young, 209 U.S. 123, 159 (1908), a plaintiff may file
“suit[ ] against state officials seeking prospective equitable relief for ongoing violations of federal
law. . ..” See Indiana Protection Agency and Advocacy Services v. Indiana Family and Social
Services Administration, 605 F.3d 365, 371 (7th Cir. 2010) (collecting cases) (en banc).
Plaintiffs purport to rely on the first exception—consent—and assert that the lllinois College
Campus Press Act serves as the necessary waiver of state immunity in this action. The argument
is an awkward one in this context, where Plaintiffs are pursuing a claim under the First Amendment
rather than the Act itself. Assuming—as the parties appear to do-that the College Campus Press
Act governs the scope of any immunity waiver for a First Amendment claim, the court concludes
that the state has not waived immunity for purposes of a damages award. Specifically, the statute
provides that student journalists and faculty advisors “may commence a civil action to obtain
appropriate injunctive and declaratory relief as determined by a court” for violations of the Act. 110
ILCS 13/20. It also grants to the courts discretion to award attorney’s fees to any prevailing party
in such an action. Id. (“Upon motion, a court may award attorney's fees to a prevailing party in a
civil action brought under this Section.”) As the court reads the provision, it does indeed serve to
waive the state’s immunity from suit.*® This waiver, however, explicitly extends only to certain forms
of relief, namely “injunctive and declaratory relief” and, possibly, attorney’s fees. Courts should not
take it upon themselves to extend the waiver of sovereign immunity beyond that which the

legislature has explicitly intended. See Smith v. United States, 507 U.S. 197, 203 (1993). The

18 Though the parties do not argue the point, the court is also satisfied that the waiver

set forth in 110 ILCS 13/20 extends to lawsuits in federal courts as well as state forms. See Turin
v. Koropchak, 567 F.3d 880, 883, n. 4 (7th Cir. 2009) (“There is of course a distinction between a
state's immunity from suit in federal court (flowing from the 11th Amendment) and its immunity from
liability in all fora (which predates the 11th Amendment and exists by virtue of a state's status as
a sovereign entity).”). The lllinois statute explicitly refers to a federal constitutional right by invoking
the public forum analysis under the First Amendment. The statute also refers to “relief as
determined by a court,” making no distinction between the state and federal judiciary.

24



Illinois Campus Press Act’s explicit mention of injunctive and declaratory relief, and its exclusion
of any similar reference to monetary damages, expresses a limited waiver of immunity against
claims for equitable relief only. While this limited waiver permits Plaintiffs to maintain suit for
declaratory and injunctive relief-and perhaps attorney’s fees in the event that they prevail—it does
not extend to Plaintiff's claims for monetary damages. Defendant’s motion for summary judgment
is therefore granted in part. Plaintiffs are barred from recovery of monetary damages against
university officials in their official capacity.

CONCLUSION

Defendants’ motion for summary judgment [35] is granted in part and denied in part.
Plaintiffs may not recover monetary damages in this action. Plaintiffs’ motion for summary
judgment [38] is denied.

ENTER:

Dated: September 7, 2010 2

REBECCA R. PALLMEYER
United States District Judge

25



