REL: 5/13/2011

Notice: [his opinicn 1s zubjcct to formal zcovizion pefore ociclication in The advance
sneens of Southern Reporter. Readsrs are requested to netify the Reporter of Decisions,
Apccllate Courts, 300 Dexzor Avenog, MonTgonery, Alacama 36104-3741 ((3324)
shsr errors, n order that cozrections may be made

Alzbana
229-0649), of any Tveogrephloal or
coforce the ocinlon s crzinzed in Southern Reporter.

ALABAMA COURT OF CIVIL APPEALS

OCTOBER TERM, 2010-2011

2090705

Benjamin L. Little
V.
Consclidated Publishing Company and Megan Nichols

Appeal from Calhoun Circuit Court
(Cv-09-900147)

Cn Application for Rehearing

PER CURIAM.

This ccurt's opinicn of December 32, 2010, is withdrawn,

and the following is substituted therefor.



2090705

Benjamin L. Little appeals from a summary Jjudgment
entered by the Calhoun Circuit Court ("the trial court™) in
favor of Consolidated Publishing Company ("CPC") and Megan
Nichols.

The evidence the parties submitted in support of, and in
oppesiticon te, Nichols and CPC's moticn for a summary judgment
tended to show the following. Little, a Christian minister,
has been an Anniston city councilman since his election in
2000. In early 2007, Little, acting on the recommendation of
Phillip White, then mayor of Uniontown, contacted Yolanda
Jackson, a human-resource-management consultant, about
possibly addressing what Little considered to be the
substandard human-resources practices of the City of Anniston
("the city"). On February 10, 2007, Little drove to Uniontown
to pick up Jackson, and the twe of them went to Demcpolilis for
dinner, all at the expense of the city. Little and Jackson
talked for between 90 minutes and 2 hours, and then Little
drove Jackson kback to Uniontown, dropped her at the city hall,
and returned to Anniston. The next day, Jackscn sent her
résumé to Little, indicating her willingness to assist in

developing new human-resources pclicies and procedures for the



2090705

city. Little recommended Jackson to the other city-council
members, but, at that time, they apparently showed little
interest in having Jackson perform an audit of the city's
human-resources practices.

A vyear later, however, the c¢city council renewed its
interest in the matter and Little, after meeting again with
Jackson 1n Uniontown, arranged for Mayor White and her to
attend a city-council meeting in April Z008. At that meeting,
Jackson informed the council of her gualifications and Mayor
White related the success of Jackson's effeorts in helping
Uniontown with 1ts human-resources problems. The city council
voted 5-0 to pay Jackson $2,500 to perform an audit of the
city's human-resources practices. Following the council
meeting, Little took Jackson and Maycer White to dinner in
Anniston.

Jackson performed the audit. During the auditing
process, Jackscon did not meet personally with Little, but she
did talk with him on the telephone several times. After the
audit was completed, Little drove to Uniontown and talked with
Jackson about the audit for abkout 20 minutes. The record dces

not indicate any other interacticn between Little and Jackson.



2090705

In November 2008, John Spain was elected to the Anniston
city council. At a city-council meeting conducted at some
point in February 2009, Spain questioned the usefulness of the
audit conducted by Jackson and stated his intention to
investigate the matter. Nichols, a reporter for The Anniston
Star, a newspaper owned and published by CPC, interviewed
Spain and Little after the meeting. Based on her notes from
the meeting and her interviews, Nichols wrcote an article that
appeared on the front page of The Anniston Star on February
19, 2009, under the headline: "Spain wants investigation into
HR audit ordered by Little." In that article, Nichols related
some facts and the opinions of certain city officizals,
including Spain, that indicated that the audit had been
conducted poorly and had vielded nothing productive. In
addition, the article stated:

"Spain alsc sald there is a buzz in the city
that Little had or has a personal relatlonship with
Jackson and that's why he pushed for her hiring last
year,

"'Tf this is not the case, it's very unfair to
Councilman Little,' Spain said. '"If there 1is

substance to it, 1t needs to be disclosed.'

"Little, who 1s not married, said he is not
invelved personally with Jackson.



2090705

"'T know a lot of people,' he said. 'But I've
never had a relationship with that girl. 2And if T
did have a relationship with her, that wouldn't
relate to the city anyway.'

"Several alLtempLs Lo reach Jackson this week
failed."”

Nichols submitted an affidavit in support of the motion
for a summary Jjudgment 1in which she stated that, in her
interview with Spain, he made the statements that were
attributed to him in the article. Nichols stated that 1t had
been her understanding from statements made by Spain during
that interview that "there were rumors in the community that
Council member Little may have been dating a censultant hired
by the City." In her deposition, Nichols clarified that Spain
had also indicated to her that there was a "buzz" that Little
had based his decision to "push"™ for Jackscen's hiring because
of their rumored personal relationship. In both her affidavit
and her deposition testimony, Nichecls attested that she had
gquoted Spain and Little accurately in the article. Bcb Davis,
the editor of The Anniston Star, testified in his deposition
that he had contributed to the article by noting that Little
was not a married man, in order to give the article "greater

context.™



2090705

Nichols stated in her affidavit that she did not write
the article out of i1l will, spite, or malice toward anyone.
She stated that she was simply reporting the words of Spain as
told to her as part of her job as a reporter, which included
covering the meetings of the c¢ity council. Nichols further
attested in her affidavit that she had no concerns or doubts
about the accuracy of the information quoted in the story.
She stated that she had not investigated whether, in fact, a
rumcr was circulating about Little and Jackson; she cculd
verify only that Spain had asserted as much. As for checking
the factual basis of the alleged rumor, Nichecls testified that
she had asked Little about the rumor and had attempted to
contact Jackson. Nichels and Davis both testified that they
had no reason tco doubt the veracity of Little's denial.
Although Nichols had not been able to reach Jackscn, the
article was published. Harry Brandt Avers, the publisher of
The Anniston Star, testified that he knew 3Spain did not 1like
Little but that no editor or other perscn emploved by the
newspaper had attempted to ascertain the factual bkasis of

Spain's statements.



2090705

On February 20, 2008, The Anniston Star published an
editorial that Davis had written titled: "Ben's greatest hits:
A litany of crumbling plans.”™ In that editorial, Davis wrote:

"Most recently we've learned more details about

Councilman Ben LithLle's sweethearl HR audit deal.

At Little's urging, Anniston paid Yolanda Jackson of

Unicontown $2,500 to examine the «c¢ity's human

resources practices. Working for what city

officials say 1s a few hours and she claims was
several days, Jackson produced a report that is
virtually useless. NobL cone recommendaticn has been
implemented."”
Davis then recounted several other endeavors Little had
undertaken while he was a councilman that Davis considered to
have been unsuccessful.

On February 24, 200%, counsel for Little wrote a letter
to Avers, regquesting that the newspaper retract certain
statements contained in the article and the entire editorial,
both of which TLittle considered to be false and malicious.
Specifically, Little's counsel malintalined that Little had not
ordered the audit or hired Jackson; rather, he said, the city
council had wvoted 5-0 to hire Jackson to conduct the audit.
The evidence, construed in a light most favorable to Little,

shows that Nichols attended the meeting at which the city

council wvoted to hire Jackson and that Nichols knew that



2090705

Little had not "ordered" the audit, as stated in the headline
above the initial article reporting that Spain wished to
investigate the circumstances surrounding the audit. Little's
counsel also asserted that the article had repeated false
gossip provided by Spain, who was described in the letter as
"a well known opponent ¢f Mr., Little on the city council," to
the effect that Little had "pushed" for Jackson's hiring
because Little had & personal relationship with Jackson.
Little's counsel further objected to the characterization of
the audit 1in the editorial as a "sweetheart" deal that Little
had "urged" the council to make.

On February 26, 2009, Little's counsel sent a propoesed
retraction to counsel for CPC. On February 27, 2009, in an
article titled "For the Records" that was printed on page two
of that day's edition of The Anniston 5tar, the following
appeared:

"A headline for a Feb. 19 article 1in The

Anniston Star mischaracterized Annliston City

Councilman Ben Little's rcle in hiring a contractor

Lo audit the city's human resources practices. 1In

fact, the council as a whole ordered the audit. The

Star apolcecgizes to Councilman Little for this error,

"Furthermore, the article quoted another city

councilman c¢oncerning the existence of rumors
circulating that Little had some tLype of perscnal



2090705

relationship with the contractor hired by the entire
council. TIn context, it was clear that the person
gquoted was not stating whether or not the rumors
were true and the person was expressly quoted as
saying that 1if the rumocrs were untrue, those
spreading the rumors would ke unfair to both Little

and the contractor. The Anniston Star wishes to

make absolutely clear Lhat it has not and is nob

alleging that such a relationship exists or that
such rumors have a factual basis. In fact, TLittle

has vehemently denied such a relationship exists."
Later that day, Little's c¢counsel wrote CPC's counsel,
objecting because he had not reviewed or approved the
foregoling article before it was published and demanding that
different wording appear on the front page of the newspaper.
No further correction appeared in the pages of The Anniston
star.

On March 24, 2009, another editorial appeared in The
Anniston Star in which it was recounted that scme individuals
had taken copies o¢f past editorials that were critical of
Little and had "penned threats to Little's 1life 1n the
margins.” That editorial gquoted Little as blaming the
editorial board of The Anniston Star for proveking the death
threats through its "vicious and incorrect" editorials. That

cditorial then stated:

"Little has so far proven no majoer 1lnaccuracies in
the editorials., In fact, Che paper did run a minocr



2090705

correction and an apology on a news story, after the

mistake was brought Lo Lhe paper's attention. Bul

Little has presented no evidence of 'viciousness' or

'incorrectness' Lo the newspaper, even Lhough he has

been invited to."

That editorial ended with an invitation for Little to use
space 1in the newspaper for any rebuttal. In a letter dated
March 27, 2009, Little's counsel objected to the
characterization of the earlier "For the Records" article as
a "minor correction™ and asked for another retraction. The
regquest was not granted.

Little filed a complaint against CPC and Nichcels, as well
as several fictitiously named defendants, on May 18, 2009. 1In
that complaint, Little alleged that CPC and Nichols had
maliciously published false and defamatory statements about
him 1in the February 19 article and 1in the February 20
editorial that, he c¢laimed, had not been effectively
retracted. Little further asserted:

"[Little] avers that [CPC] has waged a long
campalgn to libel and vilify Little In the Anniston
community calling him names such as 'a crank.' The
object ¢of the campalgn was racial in nature and was
intended to make [Little] an object of scorn and
hatred in the Anniston, Alabama community because of
[Little's] efforts to aid the African-ZAmerican
community to have a fair volice in Anniston community

affairs, even 1f that voice is not pleasing to the
Anniston white community. The effect of the campaign

10



2090705

of [CPC] has been to create an atmospghere of hatred

of TLittle in which [CPC's] views of the gocd of the

community was believed to regquire the elimination of

Little from the affairs of the City of Anniston."
Little averred that, as a direct result of the "campaign of
vilification" committed by CPC, death threats written in the
margin of The Anniston Star editorials had been placed 1n
public places throuchout Anniston. Little asserted claims of
libel and the tort of outrage and sought compensatory and
punitive damages.

CPC and Nichols filed an answer and a counterclalm
pursuant to the Alabama Litigaticon Accountabllity Act., See §
12-19-270 et seg., Ala. Code 1975, After taking the
depositicn of Little, CPC and Nichols filed a motion for a
summary Jjudgment on September 4, 2009. See Rule 56, Ala. R,
Civ., P. Little responded with a brief in opposition to the
motion, but he also requested to postpone a hearing on the
motion in order to complete discovery. See Rule 56(f), Ala.
R. Civ. P. After completing much of that discovery, Little
filed a second response Lo the summary-judgment motion. The
trial court heard arguments on the moticn on February 22,

2010, The trial court entered a summary judgment in favor of

CPC and Nicheols as to both claims sel out in the complaint.

11



2090705

Little then timely appealed to the Supreme Court of Alabama;
that court transferred the appeal to this court, pursuant to
§ 12-2-7(6), Ala. Code 1875.%

Little contends that the trial court erred in granting
the summary-judgment motion on  his claim of libel.
Specifically, Little asserts that he presented substantial
evidence creating a genuine issue of material fact as to
whether Nichols and CPC had maliciously published a false and
defamatory rumor about Little, i.e., that he had "pushed" for
Jackson's hiring because he was in a personal relationship
with her. Therefore, he contends, the trial court improperly
entered a summary Jjudgment in favor of Nichols and CPC as to
his libel claim.

Among the grounds on which CPC and Nichols mcved for a

summary Jjudgment was that the statements at issue were not

‘The trial court did not rule on the counterclaim filed
by CPC and Nichols; however, "[c¢]ur caselaw has ... clarified
that the failure of a trial court to specifically reserve
Jurisdiction over an [Alabama Litigation Accountability Act]
claim in a summary-judgment order impliedly disposes of the
claim and renders the summary judgment final. See Gonzalez,
LLC wv. DiVincenti, 844 So. 2d 1186, 1201 (Ala. 2002).
Accordingly, we hold that the summary Jjudgment 1is a final
judgment that will support an appeal.” McGough v. G & A,
Tnc., 999 So. 2d 898, 903 (Ala. Civ. App. 2007).

12



2090705

published with "constitutional malice™ and that, therefore,
they are protected from an action for damages by the First

Amendment of the United States Constitution. S5ee New York

Times v. Sullivan, 376 U.35. 254 (1964).

When a plaintiff in a libkel action is a public official
and the alleged defamatory statement relates tco his conduct as
a public official, the plaintiff must establish
"constitutional malice"™ by clear and convincing evidence.

Gary v. Crouch, %923 So. 2d 1130, 1138 (Ala. Civ. App. 2005)

(citing Wiggins v. Mallard, 905 So. 2d 776 {(Ala. 2004); and

Smith v. Huntsville Times Co., 888 So. 2d 492 (Ala. 2004})).

"Constitutional malice”™ refers to the standard set forth in

New York Times Co. v. Sullivan, supra. "This standard is

satisfied by proof that a false statement was made '"with
knowledge that 1t was false or with reckless disregard of
whether it was falss or not."'™™ Smith, 888 Sc¢. 2d at 49¢

(guoting Harte-Hanks Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S.

657, 65% (198%9), quoting in turn New York Times v. Sullivan,

376 U.S5. at 279-80).

13



2090705

In the context of a summary-judgment motion as to a claim
of libel involving a public official, the United States
Supreme Court has explained:

"'IWlhere the New York Times [Co. V.
Sullivan] "clear and convincing" evidence
reguirement applies, the trial Judge's
summary Jjudgment ingquiry as Lo whether a
genuine issue exists will be whether the
evidence presented is such that a jury
applying that evidentiary standard could
reasonably find for either the plaintiff or
the defendant. Thus, where the factual
dispute concerns actual [constitutional]
malice, clearly a material issue in a New
York Times [Co. v, Sullivan] case, the
appropriate summary judgment guestion will
be whether the evidence in the record could
support a reasonable Jjury finding either
that the plaintiff has shown actual

[constitutional] malice by clear and
convincing evidence or that the plaintiff
has not.’'

"Anderson v. Likerty Lobby, Inc., 477 U.S5. 242, 255-
56, 106 S.Ct. 2505, 91 L. E&Ed4. 2d 202 (1986}
(footnote omitted) . The Supreme Court of Alabama has
reiterated that '[a] trial judge is not required "to
welgh the evidence and determine the truth c¢f the
matter but to determine whether there is a genuine
issue for trial."' Camp v. Yeager, 601 So. 2d [924,]
927 [(Ala. 1992})] (quoting Anderson, 477 U.S. at
249, 106 S. Ct. 2505)."

Gary v. Crouch, 923 So. 24 1130, 1138-3% (Ala. Civ. App.

2005). On appeal from a summary judgment, this court reviews

14



2090705

the case de novo, apelying the same standards as the trial
court. See id.

"When determining 1f a genulne factual issue as to
actual [constitutional] malice exists in a libel
suit brought by a public figure, a trial Jjudge must
bear in mind the actual gquantum and quality of proof
necessary to support liability under New York Times
[Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1984)]. For example,
there is no genuine issue 1f the evidence presented
in the c¢pposing affidavits 1is of insufficient
caliber or guantity to allow a rational finder of
fact te find [constitutional] malice by clear and
convincing evidence.™”

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 254 (1986). In

making the determination whether the puklic figure has
produced evidence of a sufficient "caliber or guantity to
allow a rational finder of fact te find J[constitutional]
malice by clear and convincing evidence," id., the court must
believe the evidence submitted by the public figure and all
Justifiable inferences must be drawn in his or her favor. 477
U.S. at 255.

The United States Supreme Court has explained:

"In [Sullivan], ... the plaintiff did not satisfy

his burden bhecause the reccrd failed to show Chat

the publisher was aware of the likelihocced that he

was circulating false information. TIn Garrison v,

State ¢f Iouisiana, 2379 U.S. &4 (19%¢64), ... the

opinion emphasized the necesslity for a showing that

a false publication was made with a 'high degree of
awareness of ... probable falsitv.' 379 U.S8., at 74.

15



2090705

Mr. Justice Harlan's opinion in Curtis Publishing
Co. v. Butts, 388 U.3. 130, 153 (19%67), stated that
evidence of either deliberate falsification or
reckless publicaticn 'despite the publisher's
awareness o0I probable falsity' was essential to
recovery by public officials in defamation actions,
These cases are clear that reckless conduct is not
measuraed by whether a reasoconably prudent man would
have published, or would have investigated before
publishing. There must be sufficient evidence to
permit the conclusion that the defendant in fact
entertained serious doubts as to the truth of his
publication.”

St. Amant wv. Thompson, 3820 U.S. 727, 731 (15%6&) {(emphasis

added) .

In this case, Nichols wrote an article reporting on a
city-council meeting during which the usefulness of a human-
resources audit was called into question. During the meeting,
Spain discussed his 1ntention to investigate that audit,
which, Spain asserted, Little had "pushed" the city council to
undertake. After the meeting, Nichols spoke to Spain further
about his call for an investigation inte the audit. The
article stated that "Spain ... salid there is a buzz in the
city that Little had or has a personal relationship with
[Yolanda] Jackson and that's why he pushed for her hiring last
vear [to conduct an audit for the city]." The article also

gquoted Spain as saving, "If this is not the case, 1it's very

16



2090705

unfair to Councilman Little," and "If there is substance to
it, 1t needs to ke disclosed." Nichols spoke to Little about
Spain's assertions regarding the audit, and, in the article,
she wrote that Little had denied the truth of the rumor.
Nichols alsc testified that she had attempted to contact
Jackson about Spain's assertion but that she had been unable
to reach Jackson.

In reviewing the record, we found no evidence indicating
that, at the time the article was published, Nichols or anycne
else employed by CPC subjectively knew that Little did not
have a perscnal relationship with Jackson and that Little had
not recommended Jackson to perform the audit based on that
personal relationship. Based on the evidence in the record on
appeal, we conclude that Little did not present sufficiently
clear and convincing evidence indicating that CPC and Nichels
published the rumor with knowledge of its falsity.

Likewise, Nichels's and Davis's testimony indicating that
they had no reason to doubt Little's denial cannot De
construed as clear and convincing evidence indicating that
they acted "with reckless disregard of whether [the allegedly

defamatory statement] was false or nct,” Sullivan, 376 U.S5. at

17



2090705

280, i.e., that they acted with a "high degree of awareness of

. probable falsity." Garrison v. Louisiana, 379 U.S. ¢4, 74

(1564) . In discussing the clear-and-convincing gquantum of
proof needed to show constitutional malice, i.e., actual
malice, the United States Court of Appeals for the Second
Circuit wrote: "Surely 1liability under the 'clear and
convincing proof' standard of Sullivan cannot be predicated on
mere denials, however vehement; such denials are so
commonplace in the world of polemical charge and countercharge
that, 1in themselves, they hardly alert the conscientious

repcocrter to the likelihood of error.” FEdwards v. Naticnal

Audubon Scc'y, Inc., 556 F.Z24 113, 121 {(2d Cir. 1977). See

also Harte-Hanks Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. at

660 n.1 {quoting Edwards with approval}).

In c¢laiming that Nichols and CPC acted with reckless
disregard as to whether the allegedly defamatory statements
were false, Little points to what he believes should have been
done before the article containing the rumor was published.
For example, Little seems to argue that Nichols should have
investigated whether, in fact, a rumor was circulating about

Little and Jackson. He also argues that Nichols and CPC

18



2090705

should have done more investigation into the factual basis of
the alleged rumor. However, failing to investigate the truth
behind Spain's assertlions as to why he was reguesting an
investigation into the audit in the manner Little kelieved
should have been done before the article was published 1is
insufficient to demenstrate that Nichols or CPC acted with

reckless disregard for the truth. See St. Amant v. Thompson,

380 U.s. at 731.

CPC acknowledged that the headline above the article in
gquestion inaccurately stated that Little "ordered" the audit
performed by Jackson. Lpparently, an unknown copy editor
drafted that headline. Roughly a week after the article was
published, The Anniston Star published zn article correcting
the mistake in the headline, noting that the entire city
council, not Little acting by himself, had ordered the audit.
The text of the original article itself stated that the city
council had hired Jackson to conduct the audit and that Spain
had asserted that Little had "pushed for her hiring." Whether
Little ordered the audit or merely "pushed" for it 1is
immaterial. The gist of the publication ¢f Spain's comments,

which is the heart of Little's libel clzim, is that Little's

19



2090705

alleged personal relationship with Jackson allegedly led the
city to pay for a supposedly worthless audit, i1.e., that
Little abused his public office. Whether Little ordered the
audit or merely recommended it does not alter the nature of

the alleged abuse of public office. Cf. Masson v. New Yorker

Magazine, Inc., 501 U.S. 49¢, 517 (1991) ("[A] deliberate

alteration of the words uttered by a plaintiff does not eguate
with knowledge of falsity for purposes of [determining
constitutional malice] unless the alteration results in a
material change 1in the meaning conveved by the statement.™).

Based upon our review of the reccrd, we conclude that a
reasonable Jury could not find by c¢lear and cenvincing
evidence that Nichols and CPC acted with constituticnal malice
in pubklishing the alleged defamatcry statements. Therefore,
Little cannot sustain his libel claim against Nichels and CPC.
Accordingly, the trial court properly entered the summary
Judgment 1n favor of Nichols and CPC as to Little's libel
claim.

Judge Moore, in his dissent, relies on WERG-TV, Inc. v.

Wiley, 495 So. 24 617 {(Ala. 1986), as well as other cases

applyving common-law principles that were decided before 1986,

20



2090705

for the proposition that, when reporting on an allegedly
defamatory statement made by a third party in a public
meeting, a news reporter's key inguiry must be whether the

content of that statement is substantially true, not whether

the statement itself is being accurately repcrted. = So. 3d
at . In Wiley, our supreme court affirmed the denial of a

motion for a summary judgment, appealed pursuant to Rule 5,
Ala. R. App. P., and held that a television station did not
have a constitutional right to repeat allegedly false
statements about a public official "simply because they were
made at a public meeting on a matter of public concern.”
Wiley, 495 So. 24 at 619. We note, however, that Wiley, which
was decided in September 1986, does not menticon the United

States Supreme Court's holding in Philadelphia Newspapers,

Tnc. v. Hepps, 475 U.5. 767 (1986), decided in April 1986,

regarding speech that i1s of public concern. In Hepps, the
United States Supreme Court noted that, "[w]hen the speech is
of public concern and the plaintiff is a public official or
public figure, the Constitution clearly requires the plaintiff
to surmount a much higher bkarrier before recovering damages

from a media defendant than is raised by the commen law.™ 475

21



2090705

U.S. at 775. We cannot reconcile the United States Supreme

Court's helding in Hepps with our supreme court's hcelding in

Wilev.

"The second paragraph of Article VI of the
United States Constitution sets out what is known as
the Supremacy Clause:

"'This Constitution, and the laws of
the United States which shall be made in
pursuance therecf ... shall be the supreme
law of the land; and the judges in every
state shall be bound thereby, any thing in
the Constitution or laws of any state to
the contrary notwithstanding.'

"The United States Supreme Court has repeatedly held
that "[i]t is basic to this constitutional command
that all conflicting state [laws] be without
effect.' Marvyland v. TLouisiana, 451 U.S. 725, 746,
101 5. Ct. 2114, 2128-29, 68 L. Ed. 2d 576 (1981)
(citing M'Culloch v, Marvland, 17 U.S5. (4 Wheat.)
316, 427, 4 L. Ed. 579 (1819)). Therefore, when
federal and state laws conflict, the federal law
triumphs and preempts the conflicting state law.

"Not only are conflicting state statutes and
regulations preempted, but state common law rules
are alsc preempted to the extent that they conflict
with federal law."

Cantley v. Torillard Tokacco Co., 681 So. Z2d 1057, 1059 (Ala.

1996) . Because our supreme court's holding in Wiley conflicts
with the constitutlional protections the First Amendment
affords in circumstances such as those in the instant case, as

those protecticns have been articulated by the United States

272



2090705

Supreme Court's heolding in Hepps, this ccurt is bound to
follow the opinion of the United States Supreme Court.
Moreover, we note that, although no Alabama appellate
court has followed Wiley for the proposition the dissenting
opinion relies on 1in this case, both this court and our
supreme court have followed Hepps subsequent toe the release of

Wiley. See Ex parte Rudder, 507 So. 2d 411, 416 (Ala. 1987)

(citing Hepps for the proposition that, "where 1t 1s
determined that a private individual 1s alleging defamaticn,
there must be a determination of whether the defamatory speech

invelves a matter of public concern"); sece also Forrester v,

WVTM TV, TInc., 709 So. 24 23 (Ala. Civ. App. 1997) ({(same}.

Little alsc contends that the trial court erred in
entering the summarvy-judgment on his tort-of-outrage claim.
Specifically, he asserts Lhat he produced substantial evidence
creating a genuine issue of material fact as to whether CPC
committed acts of outragecus conduct by publishing what Little
sald were racially motivated attacks on him and that thcse
attacks caused him to be subjected to death threats. Little
also asserts that the trial court erred in concluding that his

tort-of-ocutrage claim was subsumed in his likel claim. Alabama

23



2090705

law recognized the tort of outrage or, as our caselaw also
refers to it, intentional infliction of emotional distress,

Stewart v. Matthews, 644 So. 2d 915, 918 (Ala. 18%4), in

American Road Service Co. wv. Inmon, 3%4 So. 2d 361 (Ala.

1880), when the supreme court held:

"[Olne whe by extreme and outrageocus conduct
intentionally or recklessly causes severe emoticnal
distress to another is subject to liability for such
emotional distress and for bodily harm resulting
from the distress. The emotional distress thereunder
must be s¢ severe that no reasonable person could be
expected to endure 1it. Anv recovery must Dbe
reasonable and justified under the circumstances,
liability ensuling cnly when the conduct is extreme.

By extreme we refer to conduct so ocutrageous in
character and so extreme in degree as to go beyond
all possible bounds of decency, and to be regarded
as atrocious and utterly intolerable in a civilized

society.”
384 So. 2d at 365, That tort has since been limited by
caselaw to only a few factual situations. ee Michael 1.

Roberts & Gregory 3. Cusimano, Alakama Tort Law 23.0 (2d ed.

19%6). TLittle argues that this court should now expand the
cause of action to encompass situations in which a newspaper
publisher, motivated by racial Dbias, issues libelous
denunciations of a public official that cause unknown Chird

persons to issue death threats to that public official.

24



2090705

Little also argues that the claim should not be considered to
be subsumed in the tort of libel.

Some caselaw cited by Little, who is African-American,
indicates that courts of other jurisdictions have recognized
that a defendant may be liable for outrageous conduct in
allowing & hostile work environment in which a plaintiff is

forced to endure racial taunts or slurs. Sec Contreras wv.

Crown Zellerbach Corp., 88 Wash. 2d 735, 736, 565 P.2d 1173,

1174 (1¢77); Alcorn v. Anbro Eng'g, Inc., 2 Cal. 3d 493, 496,

86 Cal. Rptr. 88, 89-90, 468 P.2d 216, 218 (1970); secec also

Gomez v. Hug, 7 Kan. App. 2d 603, 604, 645 P.2d 916, 918

(1982); and Jones v. Fluor Daniel Servs. Corp., 9592 So. 2d

1044, 1045 (Miss. 2007). The holdings of those cases do not
readily translate to the situation in this case because Little
has not presented any evidence indicating that the editors of
The Anniston Star used any racial epithets against Little
while exerclising a pcsiticen o¢f autherity over him.
Nevertheless, Little argues that, kased on those cases, we

should held that a newspaper commits the tort of ocutrage when

25



2090705
it wrongfully or falsely criticizes a public cfficial based on
improper racial motivations.®

We need not decide that guestion, however, because Little
has not presented substantial evidence to support his theory.
When viewed in a light most favorable to Little, the evidence
shows that, since he became a councilman, many editorials
printed 1in The Anniston Star have criticized Little's
leadership, policy choices, and effort. It appears that
Little has taken positions on several subjects of political
interest that conflict with the stance of the editorial bcard
of the newspaper, particularly regarding a dispute as to the
best and highest use of Fort McClellan, a topic of much public
debate I1In Anniston. Little testified that he believed that
those editorials stemmed not from legitimate public debate,
but from the fact that he is an African-American and refuses
to "kowtow" to the wishes of the ownership of The Anniston
Star. To suppert his opinion, Little presented evidence
indicating only that his name had appeared in the newspaper a

disproportionate number o¢f times when compared to his

‘Little did not cite to the trial court or to this court
any case directly on point.

25



2090705

Caucasian counterparts. CPC countered that it had printed
more stories about Little solely because of his ocutspokenness
on topics of public interest. The evidence submitted by
Little hardly constitutes substantial evidence indicating that
CPC has instituted a campaign against him based on improper
racial motivaticons, See & 12-21-12(a), Ala. Code 1975
(requiring proof of "substantial evidence™ in order "to submit
an lssue of fact to the trier of the facts"); and West v.

Founders Life Assurance Co. of Florida, 547 So. 2d 870, 871

(Ala. 1989) (defining "substantial evidence" as "evidence of
such weight and guality that fair-minded persons in the
exercise of impartial Jjudgment can reasonably infer the
existence of the fact sought to be proved").®

We also need not decide whether, abksent an I1mproper

racial motivaticn, & newspaper can be held liable for

“In ancther context, the Alabama Court of Criminal Appeals
has stated that "'statistics and opinion alone do not prove a
prima facie case of [racial] discrimination.'" Banks v.
State, 919 So. 2d 1223, 1230 (Ala. Crim. App. 2005) (guoting
Woods v. State, 845 So. 2d 843, 845 (Ala. Crim. App. 2002)).
We need not discuss at any length the type of evidence that
would suffice to prove that a defendant acted with racial
animus 1n an outragecus manner., We simply hold that the
evidence presented in this case does not amount to substantial
evidence of an improper racial motivaticn.

271



2090705

outrageous conduct when its readers instigate death threats
against a public official based on false or misleading
information contained in editorials. Little has couched his
entire argument regarding his tort-of-outrage claim
specifically to include the racial component. This court
cannot make and address legal arguments for an appellant. See

Dunlapy v. Regicons Fin. Corp., 983 So. 24 374, 378 (&la. 2007).

Because Little has not presented substantial evidence to
support his tort-of-outrage claim, the trial court properly
entered a summary judgment on that claim. Hence, we need not
consider Little's argument that his claim was not subsumed in
his 1ibel claim.

For the foregoing reasons, the Jjudgment of the trial
court i1is affirmed.

APPLICATION GRANTED; QPINION OF DECEMBER 3, 2010,
WITHDRAWN,; OPINION SUBSTITUTED; AFFIRMED.

Thomas, J., Cconcurs.

Thompson, F.J., and Brvan, J., concur specially.

Moore, J., concurs 1in part and dissents in part, with

writing, which Pittman, J., joins.

28



2090705
THOMPSON, Presiding Judge, concurring specially.

I agree that Benjamin L. Little failed to demonstrate
that Consolidated Publishing Ccmpany and Megan Nichols
(collectively "CPC") acted with "constitutional malice," also
referred to as actual malice, 1in publishing the allegedly
defamatory statements. I write specially to point out that
the pubklished statements also involved matters of public
concern that are entitled to heightened scrutiny.

"In actions for defamation, there must be an initial

determination by the trial judge in regard Lo the

status of the allegedly defamed person as a public
official, a public figure, or a private individual.

Fulton wv. Advertiser Co., 288 So. 2d 533 (Ala.

1980), cert., denied, 449 U.3., 1131, 101 5. CtL. 954,

¢7 L. Ed. 24 119% {(1%81). Furthermore, where it is

determined that a private individual 1is alleging

defamation, there must be a determination of whether
the defamatory speech involves a matter of public

concern. Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps,
(475 U.s. 767 (1986)]. These determinations are
questions of law for the trial Jjudge. Fultcen.

These issues must be resolved first, because the
manner of their resclution determines what elements
of proof are necessary for recovery. Mobile Press
Register, Inc. v. Faulkner, 372 Sc. 2d 1282 (Ala.
1979), citing New York Times Co. v, Sullivan, [376
U.S. 254 (19%c4)y1."

Ex parte Rudder, 207 So. 2d 411, 416 (Ala. 1987).

In cases involving First Amendment disputes, like the

instant case, courts are often called upon to balance

29



2090705

competing important interests: allowing the continuance of a
"orofound national commitment to the principle that debate on
public issues should be uninhibited, robust, and wide-open,
and that it may well include vehement, caustic, and sometimes

unpleasantly sharp attacks,™ New York Times Co. v. Sulliwvan,

376 U.s. 254, 270 (1%64), "without unduly sacrificing the
individual's right tco ke free of unjust damage to his

reputation.” Edwards v. National Audubon Soc'y, Inc., 556

F.2d 113, 115 {(2d Cir. 1877}.

In this case, Little, an Annisteon c¢ity councilman,
asserted that CPC acted with constituticnal malice 1in
publishing a statement that another councilman, John Spzain,
made: that there was a "buzz 1in the city that Little had or
has a personal relationship with [Yolanda] Jackscon [the person
who conducted the human rescources audit at issue] and that's
why he pushed for her hiring last year." Little asserted that
the rumor was false and that, in publishing Spain's statement,
CPC defamed him.® CPC defended publication of the statement

on several grounds, including that it had accurately and

*T do not reach the issue of whether the statements at
issue are, 1in fact, defamatory.

30



2090705

truthfully reported the events that occurred during and after
the city-council meeting at which an investigation into the

audit was discussed. The main opinion, relying on WKRG-TV v.

Wiley, 495 Sc. 2d 617 {(Ala. 1986}, amcng others decided before
1886, rejects that reason as a valid defense 1in this case.

In Philadelghia Newspapers, Inc. v. Heppes, 475 U.5. 787,

775 (1986), the United States Supreme Court noted that,
"[wlhen the speech is ¢f public concern and the plaintiff is
a public official or public figure, the Constituticn clearly
regquires the plaintiff to surmount a much higher barrier
before recovering damages from a media defendant than is
raised by the common law." The Hepps Ccurt then wrote as
follows:

"To ensure that true speech on matters of public

concern is not deterred, we hold that the common-law

presumption that defamatory speech 1s false cannot

stand when a plaintiff seeks damages against a media

defendant for speech of public concern.

"In the context of governmental restriction of
speech, it has long been established that the

government c¢annot limit speech protected by the
First Amendment without bearing the burden of

showing that 1its restriction 1s Justified. See
Consolidated Edison Co. v. Public Servige Comm'n of
N.Y., 447 U.S. 530, 540 {1980) (content-based
restriction); First National Bank of Boston v.

Bellotti, 435 U.S. 765, 786 (1978} (speaker-based
restriction); Renton v. Plavtime Theaters, Inc., 475

31



2090705

U.s. 41, 47-54 (1986) (secondary-effects
restriction). See also Speiser v, Randall, 357 U.S,
513 (1958) (striking down the precondition that a
Laxpayer sign a loyalty oath before recelving
certain tax benefits). It 1is not immediately
apparent from the text ¢f the First Amendment, which
by its terms appliess only to governmental action,
that a similar result should obtain here: a sult by
a private party i1s obviously quite different from
the government's direct enforcement of its own laws,
Nonetheless, the need to encourage debate on public
issues that concerned the Court in the
governmental-restriction cases 1is of concern 1in a
similar manner Iin this case invelving a private suit
for damages: clacement by state law ¢f the burden
of proving truth upcon media defendants who publish
speech of public concern deters such speech because
of the fear that ligbility will unjustifiably
result. See New York Times, 376 U.S5., at 279;
Garrison [v. Louisianal, 379 U.5. [64,] 74 [(1%64)],
('"Truth may not be the subject of either civil or
criminal sanctions where discussion of public
affairs 1s concerned'). Because such a 'chilling'
effect would  be antithetical to the First
Amendment's protection of true speech on matters of
public concern, we believe that a private-figure
plaintiff must bear the burden of showing that the
speech at issue 1is false before recovering damages

for defamation from a media defendant. Te do
otherwise could 'only result in a deterrence of
speech which the Constitution makes free.' Speiser,

supra, 357 U.8., at 526,

"We recognize Chat reguiring the plaintiff to
show falsity will 1insulate from liakility some
speech that is false, but unprovably SC.
Nonetheless, the Court's previous decisions on the
restrictions that the First Amendment places upcn
the commen law of defamation firmly support our
conclusion here with respect to the allocation of
the Dburden o¢f prootf. In attempting to resclve
related issues in the defamation context, the Court

32



2090705

has affirmed that '[t]lhe First Amendment reguires
that we protect some falsehood in order tLo protect
speech that matters.' Gertz [v. Robert Welch,
Inc.], 418 U.S. [323,]1 341 [(1%74)]. Here fLhe
speech concerns the legitimacy of the political
precess, and therefore clearly 'matters.' See Dun
& Bradstreet|[, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc.],
472 U.S. [749,] 758-759 [{(1985)] (speech of public
concern 1s at the core of the First Amendment's
protecticons). To preovide '"breathing space,"' New
York Times, supra, 2376 U.S., at 272 (quoting NAACP
v. Button, 371 U.S. [415,] 433 [(1963)], for true

speech on matters of public concern, the Court has
been willing t¢ insulate even demonstrably false
speech from liability, and has imposed additional
requirements of fault upon the plaintiff in a suit
for defamation. See, e.g., Garrison, 379 U.S., at
75; Gertz, supra, 418 U.5., at 347."

Hepps, 475 U.3. at 776-78 (first emphasis added).
Before Hepps was decided, the United States Supreme
Court had written:

"[E]l]ven where the utterance is false, the great
principles of the Constitution which secure freedom
of expressicn 1in this area preclude attaching
adverse consequences Lo any exceplt the knecwing or
reckless falsehoed. Debate on public issues will
not be uninhibited 1f the speaker must run the risk
that it will ke proved In court that he spoks out of
hatred; even 1if he did speak out of hatred,
utterances honestly believed contribute to the free
interchange of 1deas and the ascertalinment of
truth."

Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 73 (1964)

This is nobt a case of a so-called "chase after rumors."

CPC did not merely publish an article that there were rumors

33



2090705

circulating throughout the area that a public official had
allegedly been i1involved 1n 1indiscretions. Instead, the
article at issue was about one city councilman seeking an
investigation 1into a human-rescurces audit. The article
related city officials’' statements regarding the way the audit
had been conducted, and Spain's guestioning c¢f the usefulness
and wvalidity of the audit. One of the guestions raised by
Spalin was whether there was any truth to the "buzz" that
Little had pushed for the audit because he had had a "perscnal
relationship"” with the woman who performed the audit. The
article went on to quote Spain as savying, "If this is not the
case, it's very unfair to Councilman Little,™ and "If there is
substance to it, 1t needs to ke disclosed." In other words,
an article about the Anniston c¢ity council's discussion
regarding an investigation of a human-rescurces audit included
a statement from Spain that one of the reasons why he believed
the investigation was necessary was because Little may have
had a personal reason for hiring the auditor. The language at
issue 1s about the legitimacy of the puklic process; that is,
it is about a matter ¢f public concern. Furthermore, unlike

Hepps, this case 1nvolves a statement regarding a public

34



2090705

official. As such, the language at issue 1is "'speech that
matters'™ and, therefore, 1s deserving of the protections
afforded by Hepps.

I believe, therefore, that, as a matter of law, under
Hepps, Little failed to meet his burden of showing the falsity
of the statements he claims were defamatory, 1in koth the
article and in the editorial at issue. Therefore, the summary

Judgment on his claim of libel against CPFC was proper.

35



2090705

BRYAN, Judge, concurring specially.
I agree with the statement in Judge Moore's special

writing that "[n]Jothing in [WERG-TV, TInc. v.] Wiley[, 495 So.

2d 617 (Ala. 1986),] contradicts any statement of the law made

in [Philadelphia Newswpapers, Inc. v.] Hepps[, 475 U.5. 767

(1986)1." S5o0. 3d at n.10. In all other respects, I

concur in the maln opinion.

36



2090705

MOORE, Judge, concurring in part and dissenting in part.

I concur in the decision to grant the applicaticon for
rehearing as to the propriety of the summary judgment entered
on the libel c¢laim filed by Benjamin L. Little against
Consolidated Publishing Company ("CPC") and Megan Nichols. I
alsc concur te affirm the trial court's summary judgment as to
Little's tort-of-outrage claim; however, I dissent from the
decision to affirm the summary Jjudgment on Little's libel
claim.

In order for a puklic figure, like Little, sece Mobile

Press Register, Inc. v. Faulkner, 372 So. 2d 1282 (Ala. 1979),

to recover compensatory or punitive damages for libel, that
public figure must prove that the defendant, with
"constitutional malice,” published to another written or
printed material containing a false and defamatory statement
concerning the public figure, which 1s either actionable
without having to prove special harm ({(per se} or actionable

upon proof of special harm (per guocd). See Ex parte Crawford

Broad. Co., 904 Sc. 2d 221, 225 (Ala. 2004). In this case,

CPC and Nichols moved for a summary Jjudgment on the grounds

that the statements upcon which Little predicated his libel

37



2090705

claim were not false or defamatory, that they enjoy gualified
Immunity from liability for publishing those statements, and
that the statements were not published with constitutional
malice. On appeal, Little challenges each of those grounds as
being insufficient, either factually or legally, to support
the summary judgment entered by the trial court.

1. The "Truth" Argument

In his complaint, Little alleged that CPC and Nichcls
libeled him in the February 1%, 2008, storv in The Anniston
Star by stating: "[John] Spain also said there is a buzz in
the city that Little had or has a personal relationship with
[Yolanda] Jackson|[, the person hired by the Anniston city
council to conduct an audit of the city's human-resources
practices,] and that is why [Little] pushed her for hiring
last year." Little further essentlially alleged that CPC and
Nichols reiterated those asserticns in the editorial published
on February 20, 2008%, in which Bocbk Davisg, after referring to
"Little's swectheart HR audit deal," wrote: "At Little's

urging, Anniston paid Yolanda Jackson of Uniontown $2,500 to

38



2090705

examine the c¢ity's human resources practices."® CPC and
Nichols asserted in their summary-judgment motion that all the
allegedly offensive statements were "substantially true.” See

1 Alabama Pattern Jurv ITnstructions: Civil 23.04 (2d ed. Supp.

2009) ("In determining whether the statement was true or
false, you must not consider whether the statement was
absclutely and in all respects accurate, but rather whether
the statement was substantially accurate and accurate in zl1
material respects with regard to the plaintiff.").

Because the published statements involved a public figure
and involved a matter of public concern, Little 1s not
entitled to any presumption that the statements published by

CPC and Nichols were false. See Philadelphia Newspapers, Inc.

v. Hepps, 475 U.S5. 767, 776-77 (1986). The freedom of speech
guaranteed by the First Amendment of the United States

Constitution places the burden of proving falsity at trial

‘Little arguably claimed in the trial court that he had
alsc been defamed by other statements contained in editorials
published in The Anniston Star; however, on appeal, TLittle
does not argue that the trial court erred in entering a
summary Jjudgment as tce any libkel claim based on those other
statements. Hence, I do not address those claims. See Rogers
& Willard, Inc. v. Harwood, 9%9% So. 2d 912, 923 {(Ala, Ciwv,
App. 2007) ("This court will not consider on appeal issues
that are not properly presented and argued in brief.").

39



2090705
sguarely on a public- figure plaintiff claiming injury to his
or her reputation as the result of statements that involved
matters of public concern and were published by a media
defendant. Id. at 775-76. Thus, in this case, Little would
bear the burden at trial of proving that CPC and Nichcls
published false statements regarding his relationship with
Jackson and the Impact that relationship had on his decision
to recommend her hiring to the Anniston city council. In the
context of a summary-judgment motion,
"*'[i]f the burden of proof at trial is on the
nonmovant, the movant may satisfy the Rule 56[, Ala.
R. Ciw. P.,] burden of production either Dby
submitting affirmative evidence that negates an
essential element in the nonmovant's c¢laim or,
assuming discovery has been completed, by
demonstrating to the trial court that the

nonmovant 's evidence is Insufficient to establish an
cgssential element of the nonmovant's claim....'"

Ex parte General Motors Corp., 769 So. 2d 903, 909 (Ala. 1599)

(quoting Berner v. Caldwell, 243 So. 2d 686, 691 (Ala. 1989)

(Houston, J., ccncurring specially)). Hence, at this stage of
the proceeding, CPC and Nicheols bore the burden of proving
either that the alleged defazmatory statements were not false
or that Little could not prove their falsity with substantial

evidence. See Rule 56, Ala. R. Civ. P.

40



2090705

In their summary-judgment moticn, CPC and Nichols
initially argued that they had negated an essential element of
Little's claim by proving that they accurately gquoted Spgain.
Basically, CPC and Nichols maintain, as asserted 1in the
February 26 "correction" printed in the "For the Records"
article, that they did not puklish a story stating that Little
and Jackson actually had engaged in a personal relationship or
that, based on that relationship, Little had, in fact, pushed
for Jackson to be retained for the audit. They contend that
they published a story that reported only that Spain had szaid
that there was a rumor to that effect circulating arcund
Anniston. They contend that, because they accurately qucted
Spain, along with Little's denial o¢f the rumor, they
truthfully reported the events occurring during and after the

February city-council meeting.’” The trial court noted that,

‘Tittle takes issue with that argument. TLittle contends
that, in her affidavit, Nichols stated only that Spain had
told her that he had heard a rumor that Little was or had been
involved personally with Jackson but that, later, in her
deposition, Nichols added that Spain had also stated that the
rumcor accused Little of pushing for the audit due to that
personal relationship. T disagree., In her affidavit, Nichols
stated generally that Spain had made all the statements that
she had attributed to him in the story, which would Include
the statement that it was rumored that Little had pushed for
the audit due to his alleged personal relationship with

41



2090705

regardless of the falsity of the rumor, Little had failed to
prove that there was not a rumor floating arcund Anniston as
described by Spain to Nichols. CPC and Nichols argue that,
without such evidence, they cannot ke liable for merely
circulating Spain's statements.

In WEKRG-TV, Inc. v. Wiley, 495 So. 2d 617 (Ala. 1886), a

media defendant made the 1identical argument that CPC and
Nichols make -- that "the publisher is making a 'true'
statement of the events of the meeting, regardless of the
truth or falsity of the statements made in the meeting." 495
So. 2d at 619. OQur supreme court rejected that argument,
holding that, under Alabama law, when the media reports a
defamatory statement made by a third party, the repetition of
that defamatory statement 1s considered a separate and
actionable publicaticn. 495 So. 2d at 619. Hence, when
determining truthfulness, the key inguiry is not whether the

repcerter fairly and accurately gucted or summarized the

Jackson., ITn her affidavit, Nichols did not further address
that particular allegation made by Spain, but the fact that
she did not further discuss the allegation dces not render her
later, more specific, deposition testimony inconsistent with
her affidavit. Hence, I conclude that the record contains
essentially undisputed evidence indicating that, in the story,
Nichols simply reproduced the statements made by Spain.

47



2090705
statement of the third party, but whether that statement is
substantially true.

I find the holding in Wiley to be consistent with the
following statements of the common law of defamation.

"The fact that the publication of the scandalous
matter purports to be based on rumor is no defense.
Publicaticn of libelous matter, although purporting
to be spoken by a third person, does not protect the

publisher, who 1is liable for what he publishes.
Stephens v. Commercial News Co., 164 T11. App. ©

[ (1911)]; Cooper v. Lawrence, 204 T11. App. 261-270
[(1917)]; ©O'Malley v, Tllineis Publishing & Printing
Co., 194 T111. App. 544 [(1915)]. Very pertinent to

this point is the comment in Newell on Slander and
Libel, 4th Ed., & 300. 'A man cannot say there is a
stery in circulation that A, poisoned his wife or B.
plicks C.'s pocket in the omnibus, or that D. has
committed adultery, and relate the story, and when
called upon to answer say: "There was such a story
in circulaticn; T but repeated what T heard, and had
no design to circulate it or confirm it"; and for
twe very plain reasons: (1) The repetition o¢f the
story must in the nature of things give it currency;
and (2) the repetition without the expressicn of
disbelief will confirm it. The danger--an obvious
one--1s that bad men may give currency to slanderous
reports, and then find in that currency their own
proetection frem the  just consequences of a
repetition.""

Cobbs v. Chicagc Defender, 308 T11. App. 55, 31 N.E.Zd 2323,

325 (1%41). See alsgo Davis v. Macon Tel. Publ'g Co., 932 Ga.

App. 633, ©39-40, 92 S.E.2d 619, 625 (1956) ("The fact that

the charges made were based upon hearsay in no manner relieves

43



2090705
the defendant of liability. Charges based upon hearsay are the
eguivalent in law to direct charges.").

In Martin v. Wilson Publishing Co., 497 A.2d 3222 (R.I.

1885), a newspaper published an article about a local real-
estate developer 1n which the newspaper scolded lccal
residents for spreading a rumor that the developer had caused
or profited from a rash of arsons in areas he was developing.
The developer sued the newspaper publisher arguing that
"the newspaper essentially reported the existence
cof false, defamatory rumors circulating about
town connecting J[the developer] with a rash of
incendiary fires, despite the fact that the
newspaper had no belief in the underlying truth of
such rumcrs.”
497 A.2d at 325, The lower ccurt instructed the jury that the
burden was on the develgper to prove that no such rumors
existed. "In essence, the trial justice ruled as a matter of
law that if such rumors were current at or before the time of
publicaticn, the newspaper could republish such rumors with
impunity.” 497 A.2d at 327. The Supreme Court of Rhode
Tsland disagreed with that proposition of law, stating:
"Tt has long been recognized in respect to the
law of defamation that one who republishes libelous
or slanderous material 1s subject to liability just

as 1f he had published it originally. Cianci v. New
Times Publishing Co., ©3% F.2d 54, 60-61 (2d Cir.

44



2090705

1880); Metcalf v. The Times Publishing Co., 20 R.I.
74, 678, 40 A. 864, B65 (1898); TIFolwell v,
Providence Journal Co., 19 R.I. 551, 553-54, 37 A.
b, © (18%96); Rice v. Cottrel, 5 R.TI. 340, 342
(1858); 2 Restatement (Second) Torts & 578 (1877);
Prosser and Keeton, Torts % 113 at 799 (Hth ed.
1984) .

"A good statement of this rule is set forth in
Olinger v. American Savings and Loan Association,
409 .24 142, 144 (D.C. Cir. 1%69):

"'The law affords no protection to those
whe couch their libkbel in the form of
reports or repetition. ... [T]he repeater
cannolt defend on the ground of Lruth simply
by proving that the source named did, 1in
fact, utter the statement.’

"The repubklication rule applies Lo the press as
it does to others. Cianci, 639 F.2d at &1.

"Conseguently, the appropriate inguiry to be
submitted to the triers of fact in the instant case
was not whether such rumors existed but whether the
rumcrs were rkased upen fact or whether they were
false., ..."

457 A.2d at 327. Thus, even 1n a case 1n which the newspaper
decried the rumor, it could not avold liability on the basis

that it was merely reporting its existence. See also Bishop

v. Journal Newspaper Co., 168 Mass. 327, 332, 47 N.E. 119, 121

(1897) {imposing liability for likel on publisher even though

45



2090705

it included information contradicting rumor in story); accord

Restatement (Second) of Torts & 548 comment e (1876) .°

Based on the foregoing authorities, a newspaper reporter
or publisher cannot avoid liability for publishing a false and
defamatory statement on the ground that the newspaper reporter
or publisher accurately quoted the rumcermonger, even if the
newspaper story clearly 1identified the statement as an
unverified report and even if the newspaper story contains a

denial of the rumor by its subject. See Connaughtcn v. Harte

Hanks Commec'ns, Inc., 842 F.2d 825, 837 n.6 (6th Cir. 19288),

aff'd, 491 U.S. 657 (1%89) ("[I1t 1is <clear that 'merec
publication of a denial by the defamed subject does not
absclve a defendant from liakility for puklishing knowlng or

reckless falsehoods.'" (guoting Tavoulareas v. Piro, 75% F.2d

*Several other authorities have reached the same or
similar conclusions. See Dun & Bradstreet, Tnc. v. Robinscon,
233 Ark. 1le8, 17z, 345 S.W.zZd 34, 37 (1961) (defendant must
prove truth of substance of rumcr even though report included
disclaimer "it is currently reported”); Hope v. Hearst Consocl.
Publ'ns, Tnc., 294 F.2d 681, 682 (2d Cir. 1961} ({(upholding
jury award in libel suit based on gossip-column item that
began "Palm Beach 1is buzzing with the story ...."); and
Thackrev v. Patterson, 157 F.2d 614, 614 n.1l (D.C. Cir. 194%6)
(reversing dismissal of ceomplaint in libel suit based on
article reporting "conjectures" and "saucy little rumors”
abeout plaintiffs).

45



2090705

80, 1332 (D.C. Cir. 1%853%))). Hence, by proving that they
accurately reported Spain's statements, CPC and Nichols did
not negate Little's claim that the rumors circulating abocut
him and Jackson were false.

CPC and Nichols next argue that Little "admitted that he
had some type of a 'relationship' as suggested in the subject
publications.”" The evidence in the record is clear, however,
that Little did not admit to any personal relationship with
Jackson. Little actually denied the existence of such a
relationship both in his interview with Nichols and in his
deposition testimony. Little testified that he had never even
heard of Jackson before Phillip White, then the mavor of
Uniontown, recommended her as a human-resources consultant.
Thereafter, Little met with Jackson several times, dined with
Jackson on Ltwo occasions, once with Mayor White in attendance,
and talked with her over the telephone on four c¢r five
occaslions. CPC and Nicheols did not present any evidence
indicating that Little and Jackson discussed anything other
than the official business for which Jackson was ultimately
engaged. The record certainly does not indicate that Little

engaged 1in a "personal relatlionship" as opposed to a business

477



2090705

relationship with Jackson. Hence, I reject the factual
argument that Little admitted to a personal relatioconship,
either expressly or impliedly, and I conclude that CPC and
Nichols did not produce any evidence indicating that Little
and Jackson did, in fact, engage in a personal relationship of
any kind that would be sufficient to warrant the imposition of
a summary judgment.

CPC and Nichols additionally argue that "[Little] cannot
meet his burden of proof in this case, and his claims fail as
a matter of law." Assuming that that language advances an
argument that Little cannot produce substantial evidence
indicating that the alleged defamatory statements were false,
I reject that contentiocon. Little presented uncontradicted
evidence 1indicating that he did not have a perscnal
relationship with Jackson. Little also presented evidence
indicating that he did not recommend the hiring of Jackson on
the basis of any such personal relationship. Little testified
that he had recommended Jackson solely on the basis of his
conversations with Mayor White and the percelved need for
Jackson's consulting services. CPC and Nichcls admitted that

Little did not, as the headline to the February 19 story

48



2090705

alleged, order the human-resources audit. Thus, assuming that
the burden of production had shifted to Little to present
substantial evidence indicating that the alleged defamatory
statemants were false, Little carried that burden.

A summary Jjudgment would be appropriate in this case if
the evidence shcowed indisputably that the rumcr abcut Little
that was repeated 1n The Anniston Star was substantially true
or if Little could not present substantial evidence of its
falsity. However, the record shows, without dispute, that
Little did not have a personal relationship with Jackson, that
he did not order the audit, and that he did not recommend
Jackson based on any alleged personal relationship. Hence,
CPC and Nichols were not entitled to a summary Jjudgment based
on their "truth" argument.

2. The "Defamatory Meaning" Argumaent

CPC and Nichols next argue in support of the summary
Judgment that the statement that Little had a "persoconal
relationship"” with Jackson 1is not reasonably capable of
defamatory meaning. "Generally, any Tfalse and malicious
publicaticn, when expressed 1n printing or writing, or by

signs or pictures, is a likel [if it] charges an offense

49



2090705

punishable by indictment[] or ... tends to bring an individual
into public hatred, contempt, or ridicule, or charges an act

odicus and disgraceful in society." McGraw v. Thomason, 265

Ala. 635, 639, 93 So. 2d 741, 744 (1957). "The test to ke
applied in determining whether a newspaper article makes a
defamatory imputation 1s whether an ordinary reader or a
reader of average intelligence, reading the article as a
whole, would ascribe a defamatory meaning to the language.”

Drill Parts & Serv. Co. v. Joy Mfg. Co., 61% So. 2d 1280, 1289

(Ala. 1993) (citing Loveless v. Graddick, 285 Ala. 142, 148,

325 So. 2d 137, 142 (19%75)). "The question of '[wlhether the
communication is reasonably capable of a defamatory meaning is
a question, in the first instance, for the court,' and 'if the
communication 1is not reasonably capable of a defamatory
meaning, there 1s no 1ssue of Tact, and summary judgment is

proper.'" Drill Parts & Serv. Co., 619 50. 2d at 1289-90

(guoting Harris v. School Annual Publ'g Co., 466 So. 2d 963,

64-65 (Ala. 1985)).
Taken in isolation, the term "personal relaticnship”™ dces
not necessarily carry with 1t anv pejorative connotation.

However, Nichols stated that she used that term after

50



2090705

receiving information from Spain that led her to believe that
Little and Jackson had a dating relationship. Davis placed
that phrase "in greater context” in the February 19 story by
referring to Little as being unmarried, thereby, at least
arguably, implying the relationship was romantic in nature.
The February 20 editorial furthered that notion by referring
to the audit as "Little's sweetheart" deal, bscause that term
had no other obvious meaning considering no one had alleged
Little had gained any pecuniary advantage from the audit. See

Hale v. Kroger Ltd. P'ship I, 28 So. 3d 772, 776 (Ala. Civ.

App. 2009) (holding that, in ruling on a summary-judgment
motion, record evidence must be viewed in & 1light most
favorable to nonmovant). When coupled with the statements
that Little had "ordered" the audit and that the audit had
produced nothing of value for the $2,500 spent, the entirety
of the statements implies that Little used his office to
benefit his romantic interests at the expense of the City of
Anniston.

In Wiley, supra, the supreme court held that false

statements that implied that & public c¢fficial was misusing

his office for his own personal gain were defamatory. 495 So.

51



2090705

24 at 619. In Gray v. WALA-TV, 384 So. 2d 1062 (Ala. 15980),

overruled on other grounds, Nelson v. Lagevrousege Grain Corp.,

534 So. 2d 1085 (Ala. 1988), the supreme court held that
statements implying that a public contractor had "corruptly
and 1illegally obtained, through political connections, a
contract with the c¢ity and had not performed under the
contract although having been paid to do so, and thereby
dishonestly obtained public funds," were libelous per se. 384

So. 2d at 1065. See also Wofford v. Meeks, 129 Ala. 34&%, 357,

30 So. 625, 628 (1801) (holding that false statements
impugning honesty of county commissioners 1in transacting

public business were libelous per se); Advertiser Co. v.

Jones, 169 Ala. 196, 204-05, 53 So. 759, 762 (1910) (newspaper
article Improperly asserting that city official had used city
labor to advance hils personal business interests held
defamatory) . Other Jurisdictions likewise hold that
statements accusing a public official of self-dealing or
otherwise abusing the privileges of public office are

defamatory 1n nature. See Annctaticn, Libel and Slander:

Actionability of Statement Imputing Incapacity, Inefficiency,

Misconduct, Fraud, Dishonesty, or the Like te Public Officer

52



2090705

or FEmplovee, 53 A.L.R.Z2d4d & (1957). The caseclaw from other

Jurisdictions suggests that the statements 1mplying that
Little had used his public office to advance his personal
relationship with Jackson at the cost of the City of Anniston,
and without the City of Anniston receiving anything of wvalue
in return, would be considered defamatory.

In moving for a summary judgment, CPC and Nichols argued
solely that the term "personal relationship,"” when considered
in isoclation, did not carry an actionable defamatory meaning.
CPC and Nichols did not argue that the term "perscnal
relationship," when used in the context applicable here, cculd
not be considered defamatory in nature. That argument, of
course, would have been rejected. Given the context in which
the term was used 1in this case, CPC and Nichols are not
entitled to a summary Judgment on the basis that the term
"personal relationship" is incapable of a defamatory meaning.

3. "Qualified Privilege™ and
"Constitutional Malice" Arguments

In their moticn for a summary Jjudgment, CPC and Nichols

asserted that they had a qualified privilege to publish the

53



2090705

rumor about Little, pursuant to Restatement (Second) of Torts

S 611 (1977),° which provides, in pertinent part:

"The publication of defamatory matter concerning
ancther in & report of an official action or
proceeding or of a meeting open to the public that
deals with a matter of public concern is privileged
if the report is accurate and complete or a fair
abridgment of the occurrence reported.™

In Wilson v. Birmingham Post Co., 482 So. 2d 1209 (Ala. 1986),

the supreme court appeared to have adopted & 611 of the

‘After applying for rehearing, CPC and Nichols orally
argued before this court that they also had a qualified
privilege under Restatement (Second) of Torts § 602 and the
"neutral-reporting privilege™ espoused in Edwards v. National
Auduben Scciety, TInc., 556 F.2d 113, 120 (2d Cir., 1%977). 1T
alsc note that the main opinion relies, in part, on Edwards.
However, those privileges were not asserted before the trial
court, and this court cannct affirm the summary judgment on
the basis o¢f those privileges withcut denying Little due
process. See Liberty Nat'l Life Ins. Co. v. University of
Alabama Health Servs. Found., P.C., 881 So. 2d 1013, 1020
(Ala. 2003). Moreover, this court has not been directed to
any binding precedent in which the appellate courts of this
state have adopted either privilege. Compare Wilson v.
Birmingham Post Co., 482 So. 24 1209, 1212-13 (Ala. 198¢)
(relying on Edwards) with Wiley, 495 So. 2d at 619 {(rejecting
"newsworthiness™" as basis for gualified privilege recognized
in Edwards) . Although CPC and Nichols urge this court to
change Alabama law to include these privileges, In light of
their failure to properly raise the applicability of those
privileges before the trial court and toe obtain a ruling on
the matter, I find this to be an inappropriate case in which
to consider taking that action.

54



2090705

Restatement (Second}) of Torts in whole, but, in Wilevy, supra,

the court held that Alabama law had embraced only a limited

form of § 611 that "would correspond at most to the 'official

action or proceeding' portion of the rule.™ 495 So. 24 at
618. That portion of the rule tc which Wiley refers 1is

embodied in & 13A-11-161, Ala. Code 1875, which provides, in
pertinent part:
"The publication of a fair and impartial report
of any investigation made by any ... public body
or officer, shall be privileged, unless it be proved
that the same was published with actual malice ...."
Tt appears from the supreme court's comments in Wiley that
Alabama recognizes that a party has a qualified privilege to
repeat defamatory statements uttered at a public Investligatory
meeting so long as the pubklication is falr, impartial, and
repeated without "actual malice."
In their summary-judgment mction, CPC and Nichcols argued
that, because Spain made the statements at a public meetling
about & matter of public concern and because they Tfairly

reported those statements, tLhe publication of those statements

is gqualifiedly privileged under § 611 of the Restatement

(Second) of Torts. The evidence indicates that the statements

attributed to Spain and of which Little complains were notb

55



2090705

made in the course of a public meeting, but in an interview
following the conclusion of a public meeting; however, Little
does not argue that point as a basis for avoiding the summary
Judgment. Little also does not argue that CPC and Nichols
failed to fairly report the substance of the statements made
by Spain. Little argues solely that the motion for a summary
Judgment should not have been granted because, he savys, he
presented sufficient evidence that CPC and Nichols acted with
the reguisite malice when repeating the rumor.

In that regard, I note that & 13A-11-161 states that
"actual malice”" must be shown. However, that state law 1is
preempted by federal law, which provides that, when a
plaintiff in & 1libel action 1is a public official and the
alleged defamatory statement relates to his or her conduct as
a public official, the plaintiff must establish
"constitutional malice" by clear and convincing evidence.

Gary v. Crouch, 9232 So. 2d 1130, 1138 (Ala. Civ. App. 2005)

(citing Wiggins v. Mallard, 905 So. 24 776 (Ala. 2004); and

Smith v. Huntsville Times Co., 888 So. 2d 4%Z (Ala. 2004)).

"Constitutional malice"™ refers to the standard set forth in

New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1%84) ., "This

56



2090705

standard is satisfied by proof that a false statement was made
'""with knowledge that it was false or with reckless disregard

of whether it was false or not."'"™ Smith v. Huntsville Times

Co., 888 So. 2d 492, 499 (Ala. 2004) (gquoting Harte—-Hanks

Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 659 (1%89),

quoting in turn New York Times v. Sullivan, 376 U.S. at 279-

80) .

"When determining 1f a genuline factual issue as to
[constitutional] malice exists in a libel suit
brought by a public figure, a trial judge must bear
in mind the actual guantum and guality of proof
necessary to support liability under New York Times
[Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1984)]. Fcr example,
there 1s no genulne 1ssue 1f the evidence presented
in the c¢pposing affidavits 1is of insufficient
caliber or guantity to allow a rational finder of
fact te find [censtitutional] malice by clear and
convincing evidence."

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 254 (19%86). In

making the determinaticn whether the public figure has
produced evidence of a sufficient "caliber or guantity to
allow a rational finder of fact teo find J[constitutional]
malice by clear and convincing evidence," id., the court must
believe the evidence submitted by the public figure and all
Justifiable inferences must ke drawn in his or her favor. 477

U.5. at 255.

57



2090705

Making all justifiable inferences in favor of Little, the
evidence shows that Little never engaged in a personal
relationship with Jackson. At some point, Little recommended
to the city council that Jackson perform the human-resources
audit. Little did not advocate for the hiring of Jackson in
order to advance his nonexistent pverscnal relationship with
her. Little did not "order" the audit; rather, the city
council, after hearing from Jackson and Mayor White at a
public meeting, voted unanimously to retain Jackscn to perform
the audit. Nichols was aware o©0f the manner c¢f Jackscn's
hiring based on her attendance at that city-council meeting.
In a Febkruary 2009% city-council meeting, Spain, a known
political opponent of Little, indicated that the audit was
worthless and that he intended to investigate the matter.
Following that meeting, Spain, in an interview with Nichols,
informed Nichols that there was a "buzz" around Anniston that
Little had urged the city council to retain Jackson because of
his persconal relationship with Jackson.

At no time did Nichols or CPC know for a fact that the
rumer was false. Nichels interviewed Little, who denied the

truth of the rumor. Nichols and Davis both testified that

58



2090705

they had no reason to doubt that denial. Nichols attempted to
contact Jackson for about a week following her interview with
Spaln, but to nc avail. Neither Nichols nor any other CPC
employee followed up with Spain or anvone else to identify the
source of the rumor or to take any other steps to ascertain
whether, in fact, the rumor existed or whether the rumor had
any basis 1n fact. Nichols drafted the story, accurately
gquoting both Spain and Little. Davis added "context" to the
story by noting that Little was unmarried. An unknown copy
editor drafted the headline for the February 19 story that
contained the false statement that Little had "ordered" the
audit. CPC then published the story, with the inaccurate
headline, on the front page of the February 19 edition of The
Anniston Star. CPC later attempted to correct the erronecus
headline and to clarify that 1t was not alleging that the
rumcr was accurate, but it did not place that "retraction" on
the front page of the newspaper as Little's attcerney had
demanded.

Based on the foregoing evidence, I agree that Little did
not present sufficiently c¢lear and convincing evidence

indicating that CPC and Nichols published the rumor with

59



2090705

knowledge of its falsity. The record contains no evidence
indicating that, at the time the story was published, Nichols
or anvyone else employed by CPC subjectively knew that Little
did not have a personal relationship with Jackson and that
Little had not recommended Jackson to perform the audit based
on that personal relationship. Nichols knew that Little had
not "ordered" the audit, a fact that will be discussed in mcre
detall later in this writing, but that knowledge does not
eguate to subjective knowledge of the falsity of the rumor.
I now turn to the guestion whether CPC and Nichels
recklessly disregarded the truth of the rumor. "A defendant
acts with "reckless disregard' if, at the time of publication,

the defendant ""entertained sericus doubts as toe the truth of

[its] publication" or acted "with a high degree of awareness

of ... [its] probable falsity."'" Smith v. Huntsville Times

Co., 888 So. 2d at 499 (guoting McFarlane v. Sheridan Sguare

Press, Inc., 91 F.3d 1501, 1508 (D.C. Cir. 1996), quoting in

turn St. Amant v. Thompscon, 390 U.S. 727, 731 (1968)); see

alsge Finebaum v. Coulter, 8534 So. 2d 1120, 1124 (Ala. 2003)

(citing St. Amant, 390 U.S. at 731). ""The [constitutional]

malice standard i1s subjective; the plaintiff must prove that

60



2090705

the defendant actually entertained a serious doubt.'" Smith,
888 So0. 2d at 4%9-500 {guoting McFarlane, %1 F.3d at 1508).

In her affidavit, Nichols attested that she had no
serious doubkts about the accuracy of her story. However, it
is clear from her deposition testimony that Nichcls was
attesting only that she was accurately quoting Spain and
Little. Nichols did not testify that she had no sericus
doubts about the wvalidity of the rumor. To the contrary,
Nichols and Davis, the CPC editor, both testified that thevy
had no reason to doubt Little's denial. A Jury cculd
reasonably find that Nichols and CPC could not be both certain
that Little's denial was true and also believe, without any
serious doubts, that the rumor was true. Hence, a jury cculd
be c¢learly convinced that Nichols and CPC subjectively
entertained serious doubts about the veracity o¢f the rumor
before publishing it.

Moreover, the reccrd contalns some evidence indicating
that CPC actively embellished the rumor. By thelr own
admissions, both CPC and Nichcls acknowledge that the headline
stating that Little "ordered" the audit does not accurately

portray the facts surrcunding Jackson's hiring. The story

61



2090705

itself states that "the City" hired Jackson to perform the
audit, not that Little "ordered" the audit. In quoting Spailn,
Nichols did not obtain any information indicating that Little
had directed that the city council hire Jackson to conduct the
audit. It appears that an unknown copy editor employed by CPC
whoe drafted the headline fabricated that Little had "ordered"
the audit. The evidence shows that CPC did not publish any
story without editorial review, so a jury could infer that an
editor employved by CPC approved the headline although it did
not accurately summarize the story that followed.

The headline does not so much report the rumor as it dces
supplement it with additional false information conveying that
Little had the authority to TMorder"™ the audit. When
considered in conjunction with the c¢laims that Little had a
personal relationship with Jackson and that the audit was
deemed worthless by several Anniston officials, the headline
gave additional gravity to the implication that Little was
abusing his pesition as a city councilman. A Jury cculd at
least infer that the headline, by c¢cverstating Little's role in
Jackson's hiring, was intended to lend greater credence to a

rumcr that Little was misusing his authority as a city

62



2090705

councilman, which CPC and Nichels did not know to bes true.

Cf. Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 486, 517

(1991) ("[A] deliberate alteration of the words uttered by a
plaintiff does not eguate with knowledge of falsity for

purposes of [determining constitutional malice] unless the

alteration results in a material change in the meaning

conveved by the statement.” (emphasis added) ).

In Wiley, supra, the supreme court suggested that

constitutional malice may be inferred if a reporter actively
encourages the spreading of a defamatory statement. In that
case, a reporter covering a neighborhood meeting regarding a
proposed landfill asked a citizen to repeat a rumor on camera
that two county commissioners had a personal financial stzake
in a corgporation that would benefit from their approval of the
landfill site. 4385 So. 2d at 619-21. The supreme court ncted
that that evidence indicated that the reporter had acted with
constitutional malice 1in reporting the rumcr, although the
court found "[elven more significant" other evidence that
another reporter had determined the falsity of the rumor
before the report was made. 495 So. 2d at 621. 1In this case,

the headline did not merely repeat the rumor, it expanded on

63



2090705

it, actually contributing additional, inaccurate, facts to the
rumor. Under Wiley, that contribution cannot be discounted.'

In holding that certain fact issues prevent this court
from affirming the summary Judgment entered by the trial
court, T do not mean to be understood as stating that the mere
publication of a rumor implies constitutional malice. See

Howard wv. Antilla, 294 F.3d 244, 252-53 (lst Cir. 2002)

(publication of rumor that company chairman was a convicted
felon using a false alias held insufficient tc establish
constitutional malice}). I also do not mean to ke understcood
as stating that the publication of a rumor despite a denial by

its subject constitutes constitutional malice. See Smith 888

So. 2d at 501 (noting that "'""such denials are so cocmmonplace

in the world of polemical charge and countercharge that, in

"The main opinion asserts that Wiley conflicts with the
holding in Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S.
767 (1986). T disagree. As explained by cur supreme court in
Ex parte Rudder, 507 Sc. 2d 411, 415-16 (Ala. 1987), in Hepps
the United States Supreme Court held only that the First
Amendment reguires a private-figure plaintiff to prove the
falsity ¢f the defamatcry statement when the speech involves
a matter of public concern, thereby preempting the common-law
rule placing the burden of proving the truth of the statement
on the defendant. Nothing in Wileyv contradicts any statement

of the law made 1in Hepps. Thus, Wiley has never been
overruled and remains binding on this court. See Ala. Code

1975, & 12-3-16.

64



2090705

themselves, thev hardly alert the conscientious reporter to

the likelihood of error”'" {quoting Connaughton, 491 U.S. at

691 n.37, guoting 1in turn Edwards, 556 F.2d at 121})).
Additionally, my writing should not be understood as stating
that the failure of Nichols and CPC to more thoroughly
investigate the wveracity of the rumor indicates that they
acted with constitutional malice. Smith, 888 So. 2d at 500
("Indeed, the failure to 1investigate does not constitute
malice, unless the failure evidences '"purposeful avoidance, ™'

that is, 'an intent to avoid the truth.'" (guoting Sweenev v.

Prisoners' Legal Servs., 84 N.Y.zd 786, 793, 647 N.E.2d 101,

104, 622 N.Y.S5.2d 89¢, 880 (1995), gquoting 1in turn

Connaughton, 491 U.S. at 693)); see also Gertz v. Robert

Welch, Inc., 418 U.5. 323, 332 (1974). I state only that,

under the circumstances of this case, summary Jjudgment 1is
inappropriate because a Jjury could reasonakly find
constitutional malice by inferring that Nichoels and CPC
subjectively entertained serious doubts as to the veracity of
the rumor and that, by publishing the headline, CPC
purposefully or recklessly contributed inaccurate facts that

improperly enhanced the rumcr.

65



2090705

"The United States Supreme Court has explained:

"'IWlhere the New York Times [Co. V.
Sullivan] "clear and convincing" evidence
requirement applies, the trial Judge's
summary Jjudgment inguiry as to whether a
genuine issue exists will be whether the
evidence presented is such that a Jury
applying that evidentiary standard could
reasonably find for either the plaintiff or
the defendant. Thus, where the factual
dispute concerns [constitutional] malice,
clearly a material issue 1in a New York
Times [Co. v, Sullivan] case, the
appropriate summary judgment guestion will
be whether the evidence in the record could
support a reasonable jury finding either

Chat the plaintiff has shown
[constitutional] malice by clear and
convincing evidence or that the plaintiff
has not.'

"Anderson v. Likerty Lobbyv, Inc., 477 U.S. 242, 255-
56, 106 8.Ct., 2505, 91 L.Ed.Zd 202 (1986) (footnote
omitted) . The Supreme Court of Alabama has
reiterated that '[a] trial judge i1is not required "to
welgh the evidence and determine the truth of the
matter but to determine whether Lhere is a genuine
igssue for trial."' Camp v. Yeager, 601 So, 2d [924,]
6277 [(Ala. 199%2)] (guoting Anderson, 477 U.S. at
249, 106 s.Ct. 2505)."

Gary v. Crouch, 923 So. 2d at 1138-39. On appeal from a

summary Jjudgment, this court reviews the case de novo,
applying the same standards as the trial court. See 1id.

Based on my review of the evidence, I ccnclude that the trial

court erred 1n entering a summary judgment in favor ¢f CPC and

66



2090705

Nichols on Little's libel claim. From the evidence 1in the
record, a jury could be clearly convinced that Nichols and CPC
published a false and defamatory rumor about Little in
reckless disregard of the truth or the falsity of that rumor.

Pittman, J., concurs.

67



