
 

 

 
IN THE COURT OF CHANCERY OF THE STATE OF DELAWARE 

 

IN RE FOX CORPORATION DERIVATIVE 

LITIGATION 

 

  

CONSOLIDATED 

C.A. No. 2023-0418-JTL 

 

MEMORANDUM OPINION DENYING  

THE DEFENDANTS’ MOTION TO DISMISS 

 

Date Submitted: November 22, 2024 

Date Decided: December 27, 2024 

 

Joel Friedlander, Jeffrey M. Gorris, Christopher M. Foulds, FRIEDLANDER & 

GORRIS, P.A., Wilmington, Delaware; Julie Goldsmith Reiser, Molly J. Bowen, 

Brendan Schneiderman, COHEN MILSTEIN SELLERS & TOLL PLLC, Washington, 

D.C.; Richard M. Heimann, Katherine Lubin Benson, LIEFF CABRASER HEIMANN 

& BERNSTEIN, LLP, San Francisco, California; Nicholas Diamand, Gabriel A. 

Panek, LIEFF CABRASER HEIMANN & BERNSTEIN, LLP, New York, New York; 

Attorneys for Co-Lead Plaintiffs. 

 

Ellen Rosenblum, Brian A. de Haan, OREGON DEPARTMENT OF JUSTICE, 

Portland, Oregon; Attorneys for Plaintiff State of Oregon. 

 

Blake Rohrbacher, Kevin M. Gallagher, Kyle H. Lachmund, Elizabeth J. Freud, 

RICHARDS, LAYTON & FINGER, P.A., Wilmington, Delaware; William Savitt, 

Anitha Reddy, Cynthia Fernandez Lumermann, Won S. Shin, WACHTELL LIPTON 

ROSEN & KATZ, New York, New York; Attorneys for Defendants K. Rupert Murdoch, 

Lachlan K Murdoch, Suzanne Scott, Viet Dinh, Charles D. Carey, Paul D. Ryan, 

Jacques A. Nasser, Anne Dias, Roland A. Hernandez, and Nominal Defendant Fox 

Corporation.  

 

LASTER, V.C. 

 



 

 

 
This pleading-stage decision addresses whether the stockholder plaintiffs have 

standing to pursue a derivative action. When making that determination, the court 

must accept the complaint’s well-pled allegations as true and grant the plaintiffs the 

benefit of all reasonable inferences. The complaint casts the defendants in a poor 

light, but at this stage of the case, the court cannot assess the truth of the allegations. 

The question instead is whether, taking those allegations as true, the plaintiffs have 

standing to assert their claims. 

The plaintiffs have sued over events surrounding the 2020 presidential 

election. Late on November 3, 2020, the Fox News Channel declared Joseph Biden 

the winner of Arizona’s electoral votes. Then-President Donald Trump contested the 

call based on allegations about election fraud. Hours later, Trump declared himself 

the winner. Despite Trump’s claim, Fox News called the election for Biden on 

November 7. The daytime and primetime audiences for Fox News plummeted by over 

one-third.  

Starting the next day, Fox News began airing stories sympathetic to Trump’s 

election-fraud claims. Fox News also hosted guests who championed those claims. 

Trump advisors Sidney Powell and Rudy Giuliani appeared repeatedly on Fox News 

and asserted that Dominion Voting Systems and Smartmatic USA provided voting 

machines and voting software that illegally switched votes from Trump to Biden.  

Dominion and Smartmatic sent cease-and-desist letters to Fox News’ parent 

corporation, Fox Corporation (“Fox” or the “Company”). In the “Brainroom”—the Fox 

News fact-checking department—no one could find evidence to support the 



2 

accusations against Dominion or Smartmatic. Yet Fox News continued to air the 

election-fraud narrative and host guests who advanced it.  

In February 2021, Smartmatic sued Fox for defamation. Dominion sued Fox in 

March. The Dominion trial moved forward more quickly. On the first day of the trial, 

Fox settled with Dominion for $787.5 million. The Smartmatic litigation remains 

pending. 

Corporations don’t have minds or bodies. They only act when humans cause 

them to act. But like humans, corporations can act in ways that harm themselves. 

Delaware law gives its corporations expansive freedom to pursue any lawful business 

in pursuit of profit. But Delaware law does not permit a corporation to operate 

unlawfully. Not only that, but corporate fiduciaries breach their duty of loyalty when 

they decide to violate the law. Thus, when humans cause a corporation to violate the 

law in a way that harms the corporation, the corporation can recover from the 

humans who knowingly caused the corporation to violate the law and suffer harm. 

In this lawsuit, Fox stockholders seek to shift the Company’s losses onto the 

individuals who they say caused the Company to violate the law and suffer harm. 

The plaintiffs contend that Fox’s senior officers—including Rupert and Lachlan 

Murdoch1—and its board of directors (the “Board”) decided to violate the law by 

having Fox News defame Dominion and Smartmatic. The plaintiffs allege that the 

 

 
1 I normally identify individuals by their last names without honorifics. In this 

case, two of the defendants have the same last name. Going forward, this decision 

refers to Rupert Murdoch as “Murdoch” and his son, Lachlan Murdoch, as “Lachlan.” 

The latter usage neither implies familiarity nor intends disrespect.  



3 

defendants knew that Fox News was breaking the law by defaming Dominion and 

Smartmatic but consciously prioritized profits over legal compliance.  

The defendants have moved to dismiss the complaint under Court of Chancery 

Rule 23.1. In substance, the motion asserts that even if the plaintiffs have identified 

valid corporate claims, they do not have standing to bring them. A corporate claim is 

a corporate asset, and under Delaware law, the board of directors has authority over 

how to manage the company. That includes making decisions about whether to assert 

corporate claims. But there is an exception to that rule. A stockholder plaintiff can 

pursue litigation on the corporation’s behalf when its board of directors is so conflicted 

that the board cannot make an independent and disinterested decision about whether 

to sue. When a stockholder plaintiff seeks to invoke this exception, Rule 23.1 requires 

that the complaint plead facts sufficient to support it.  

To analyze a Rule 23.1 motion, the court examines the board of directors in 

office when the suit was filed. Considering each director in turn, the court asks 

whether the complaint contains particularized allegations sufficient to raise a 

reasonable doubt about whether that director could make a disinterested and 

independent decision about whether to assert the claim. If that director-by-director 

analysis results in the board lacking a majority of independent and disinterested 

directors who could decide whether to sue, then the plaintiff has standing.  

Here, the Board has eight members. For the Board to be able to exercise 

disinterested and independent judgment about whether to assert a claim, there must 

be at least five directors who qualify as disinterested and independent. Stated 



4 

conversely, the plaintiff must raise a reasonable doubt about the disinterestedness or 

independence of at least four directors.  

The complaint alleges particularized facts sufficient to support a reasonable 

inference that Murdoch faces a substantial risk of liability for breaching his duty of 

loyalty by deciding in bad faith to have the Company violate the law. When a director 

faces a substantial risk of liability on a claim, that director has an interest in the 

corporation not asserting that claim. Murdoch is therefore disqualified for purposes 

of Rule 23.1.  

The court need not analyze whether other members of the Board face a 

substantial risk of liability, because the complaint alleges facts sufficient to raise a 

reasonable doubt that at least three other directors lack independence from Murdoch. 

A reasonable doubt exists about whether Lachlan could make an independent 

decision about whether to sue his father. A reasonable doubt also exists about two 

other directors—Chase Carey and Jacques Nasser. The complaint alleges 

particularized facts about close and longstanding business and personal ties between 

them and Murdoch that are sufficient to disqualify them. 

The plaintiffs have advanced other arguments, but this decision does not reach 

them. One basis for demand futility is sufficient. The Rule 23.1 motion is denied.  

I. FACTUAL BACKGROUND 

The facts are drawn from the operative complaint and the documents it 

incorporates by reference. Those documents include exhibits attached to the 

complaint and documents the plaintiffs obtained using Section 220 of the Delaware 



5 

General Corporation Law.2 Any additional facts are either not subject to reasonable 

dispute or suitable for judicial notice.3  

A. The Company 

Murdoch founded Fox News with Roger Ailes in 1996. In 2016, after Ailes 

resigned, Murdoch became Chairman and CEO of Fox News and Fox Business 

Network.  

In 2019, Twenty-First Century Fox spun off Fox as a publicly traded entity. 

From the outset, Fox has been a controlled company with a dual-class voting 

structure. Class B stockholders are entitled to vote in all matters on which 

stockholders have the right to vote, including director elections. Class A stockholders 

vote only on major decisions, such as dissolution or a sale of all the Company’s assets.  

Murdoch controls Fox through the Murdoch Family Trust, which owns 43.4% 

of Fox’s Class B voting shares. Those shares constitute 18% of the total equity, 

creating a wedge between Murdoch’s level of control and his economic exposure.  

Murdoch also serves as Chair of the Fox Board and as Executive Chair of Fox 

News Network, LLC. That entity is a wholly owned Fox subsidiary that operates the 

 

 
2 8 Del. C. § 220. 

3 Citations in the form “Compl. ¶ ___” refer to paragraphs in the operative 

complaint. Citations in the form “Ex. [letter] at ___” refer to exhibits attached to the 

operative complaint. Citations to “DOB at ___” refer to Defendants’ Opening Brief in 

Support of Their Motion to Dismiss, and citations in the form “Ex. [number] at ___” 

refer to exhibits to that brief. Citations in the form “PAB at ___” refer to Plaintiff’s 

Answering Brief in Opposition to Defendants’ Motion. Citations in the form “DRB at 

___” refer to Defendants’ Reply Brief in Support of Their Motion. 



6 

flagship Fox News Channel, the Fox Business Channel, Fox News Radio, and Fox 

News Digital. When referring to “Fox News,” this decision means both the LLC and 

the channels it operates.  

Fox News is the Company’s biggest money maker. It reaches an estimated 

seventy-seven million Americans, giving it the largest digital reach of any news 

network. For over twenty consecutive years, Fox News has been the top-rated 

national cable news network for weekday primetime and total-day viewing.  

Fox News is part of Fox’s Cable Network Programming division, which also 

includes Fox Business and Fox Sports Networks. In 2022, the cable division 

accounted for 44% of Fox’s revenues and 99% of adjusted EBITDA.  

The complaint alleges that Fox News pursues a business model that caters to 

the beliefs of its target audience at the expense of the truth. Under that business 

model, Fox News “promotes political narratives without regard for whether the 

underlying factual assertions [are] true or based on sources worthy of credit.”4  

The complaint alleges that when promoting political narratives, Fox News 

strives to “appeal[] to attitudes and anxieties of a particular demographic—aging, 

right-leaning baby boomers.”5 But Fox News is not the only news organization 

targeting that demographic. Fox News is the dominant player within a larger 

conservative media ecosystem that includes competitors like America News, 

 

 
4 Compl. ¶ 4. 

5 Id. ¶ 74. 



7 

Newsmax, and Breitbart.6 Fox News is always looking over its shoulder to make sure 

that its competitors do not siphon away its viewers and undermine its leading 

position.  

B. The 2020 Election 

The complaint focuses primarily on how Fox News covered the 2020 general 

presidential election, placing particular emphasis on how Fox News changed its 

coverage after an unexpected decline in ratings.  

Late in the evening on Election Day, November 3, 2020, Fox News called 

Arizona for Biden. The Trump campaign urged Fox News to reverse the call, but to 

no avail. 

On November 4, 2020, Trump declared that he had won the 2020 election. He 

also claimed there had been widespread election fraud. 

On November 7, 2020, despite Trump’s claims, Fox News called the election for 

Biden. The Fox News audience rebelled.  

Between November 4 and 11, 2020, Fox News’ ratings fell dramatically. 

Internally, Fox calculated that favorability ratings for Fox News primetime shows 

dropped from 70% to 25%. The primetime audience for Fox News declined by 37%. 

The daytime audience for Fox News declined by 34%. 

Two Fox competitors—America News and Newsmax—supported Trump’s 

election-fraud theories. Their favorability ratings and audience share leapt upward.  

 

 
6 Id. ¶¶ 79, 125. 



8 

In response to the viewer backlash, Murdoch, Lachlan, and Suzanne Scott, the 

CEO of Fox News, decided to indulge and amplify Trump’s election-denial narrative. 

C. The Dominion And Smartmatic Election-Fraud Stories 

One of Trump’s election-fraud theories focused on voting machines 

manufactured by Dominion and voting software written by Smartmatic. On 

November 8, 2020, Fox News host Maria Bartiromo interviewed Sidney Powell, a 

Trump legal advisor. She and Rudy Giuliani led a Trump legal team that was filing 

election-fraud lawsuits.  

Powell claimed on air that there had been a “massive and coordinated effort to 

steal this election,” which involved “flipping votes in the computer system, or adding 

votes that did not exist.”7 The source for Powell’s assertions turned out to be someone 

who described herself as an “internally decapitated” time-traveler with clairvoyant 

powers who learned about the election fraud through dreams and while time-

traveling in a semi-conscious state.8  

 The accusations against Dominion and Smartmatic included the following: 

● Dominion voting machines ran Smartmatic software that allowed the 

operators to manipulate the vote totals.  

● Dominion used a fraudulent algorithm designed to flip votes from Trump to 

Biden. 

● Dominion was owned by a company from Venezuela that rigged elections for 

Hugo Chavez. 

 

 
7 Id. ¶ 129. 

8 Id. ¶ 128.  



9 

● Dominion paid kickbacks to election officials.  

Between November 8, 2020, and January 26, 2021, Fox News hosts like Lou Dobbs 

and Bartiromo reported favorably on the stories accusing Dominion and Smartmatic 

of election fraud. They also hosted guests who championed those stories without 

pushing back on the guests’ claims.  

D. The Cease-And-Desist Letters 

On November 20, 2020, Dominion sent a cease-and-desist letter to Fox News 

General Counsel Lily Fu Claffee. The letter detailed Fox News’ coverage of Dominion 

and provided evidence that the coverage included false claims. The letter urged Fox 

to “correct the most outlandish of these false allegations it has helped to perpetuate” 

and to “ensure that future reporting about Dominion is both fair and accurate.”9 

Dominion wrote that it was “prepared to do what is necessary to protect its reputation 

and the safety of its employees,” implying that Dominion would sue Fox if necessary.10 

On December 10, 2020, Smartmatic sent Claffee a letter detailing nine 

categories of false statements that Fox News hosts, primarily Dobbs and Bartiromo, 

had broadcast about Smartmatic. Like Dominion, Smartmatic provided evidence of 

their falsity, including (i) that Smartmatic was not a Venezuelan company and 

(ii) that Smartmatic’s technology was used in only one county, not widely as the Fox 

News programming claimed. The letter demanded a “full and complete retraction of 

 

 
9 Ex. A at 1. 

10 Id. 



10 

all false and defamatory statements” and threatened litigation seeking “hundreds of 

millions, if not billions, of dollars.”11  

On December 22, 2020, Dominion sent a follow-up letter to Claffee. That letter 

demanded that Fox News “issue a retraction to make clear there is simply no evidence 

to support the conspiracy theories that continue to smear the company’s good 

name.”12 Dominion also insisted that Fox News “ensure that any stories about 

Dominion are thoroughly fact-checked and vetted by experienced editors.”13 The 

letter warned that Dominion was preparing a lawsuit for defamation and would 

“prefer to focus on holding Ms. Powell and her network of liars and conspiracy 

theorists accountable rather than adding Fox News, Fox Business, or its journalists 

to that complaint.”14 

On January 28, 2021, Smartmatic sent another retraction demand to Fox 

counsel. That letter identified additional statements that Fox News, its anchors, and 

its guests published about Smartmatic, which Smartmatic contended were 

defamatory. The letter reiterated Smartmatic’s demand “that Fox News immediately 

 

 
11 Ex. D at 19–20. 

12 Ex. E at 7. 

13 Id. 

14 Id. at 7–8. 



11 

correct the record by publishing full and complete retractions of all its false and 

defamatory statements regarding Smartmatic.”15  

Fox did not respond to the letters. Fox did not retract any of Fox News’ 

assertions about Dominion and Smartmatic committing election fraud.  

E. The Dominion Litigation 

On March 26, 2021, Dominion sued Fox News for defamation in Delaware 

Superior Court. Dominion sought lost profits of not less than $600 million, lost 

enterprise value of not less than $1 billion, and reimbursement of $1.3 million spent 

on security and on combatting disinformation. Dominion also sought punitive 

damages. 

Fox News moved to dismiss the complaint for failing to state a claim on which 

relief could be granted. On December 16, 2021, the Superior Court denied the motion 

to dismiss, holding that Dominion’s complaint adequately pled the elements of 

defamation, including actual malice. The Superior Court rejected Fox’s neutral 

reporting defense at the pleading stage. 

On March 31, 2023, the Superior Court ruled on cross-motions for summary 

judgment. The Superior Court granted summary judgment in Dominion’s favor, 

holding that the statements at issue were false. The Superior Court also held that 

the statements were defamatory per se. But the Superior Court found that genuine 

issues of material fact remained as to whether Fox News acted with actual malice, 

 

 
15 Ex. F at 7. 



12 

meaning a jury would have to decide that issue. The Superior Court again rejected 

Fox’s neutral reporting defense as a matter of law. 

Trial was scheduled to begin on April 18, 2023. That morning, before the trial 

started, Fox settled with Dominion for $787.5 million. 

The Dominion settlement was not the only settlement during that period 

resulting from a defamation claim. Shortly before the Dominion settlement, Fox 

settled a related defamation lawsuit by Venezuelan businessman Majed Khalil for an 

undisclosed sum. Dobbs, one of the Fox News hosts principally involved in the 

spreading the accusations against Dominion and Smartmatic, had described Khalil 

as a “liaison of Hezbollah” who had used Dominion and Smartmatic to accomplish “a 

cyber Pearl Harbor” in the 2020 election.16 

F. The Smartmatic Litigation 

On February 4, 2021, Smartmatic sued Fox, Fox News, Dobbs, Bartiromo, 

Giuliani, Powell, and Jeanine Pirro in the Supreme Court of the State of New York. 

Smartmatic sought actual, consequential, and special damages of not less than $2.7 

billion. Smartmatic also sought punitive damages. Experts have speculated that the 

settlement value of the case exceeds $1 billion. 

 

 
16 Compl. ¶ 209. 



13 

The defendants moved to dismiss the complaint for failing to state a claim on 

which relief can be granted. The New York Court denied the motion, holding that 

Smartmatic’s “meticulously detailed complaint” stated a claim for defamation.17  

Smartmatic and Fox are still conducting discovery. A Fox spokesperson 

projected that trial likely will occur in 2025. 

G. The Epps Story 

Meanwhile, Fox News covered another allegedly false story. In January 2021, 

Trump supporter Ray Epps traveled to Washington, D.C., to protest Biden’s 

certification as the winner of the 2020 presidential election. On January 5, an 

attendee at a Trump protest livestreamed Epps shouting: “Tomorrow, we need to go 

into the Capitol! Into the Capitol! Peacefully!”18 On January 6, a video showed Epps 

on the Capitol grounds whispering in the ear of a protestor just before that protestor 

and others charged through a police barricade.  

On June 14, 2021, an online media outlet called Revolver News claimed there 

was a “strong possibility” Epps was a federal agent who helped organize the January 

6 breach of the Capitol as a false flag operation.19 The next day, Fox News host Tucker 

Carlson embraced the theory, claiming “FBI operatives were organizing the attack 

 

 
17 Id. ¶ 201. 

18 Id. ¶ 215. 

19 Id. ¶ 218. 



14 

on the Capitol.”20 On October 25, Revolver News ran another story describing Epps 

as a “fed-protected provocateur” who led the attacks on the Capitol.21 That same day, 

Carlson presented the story in a favorable light. Over the ensuing months, Carlson 

continued to advance the Epps-as-federal-agent story. As late as March 11, 2023, 

Carlson stated on a podcast that “Ray Epps clearly was working for somebody. He 

was not a pure civilian.”22  

On March 23, 2023, Epps sent Fox a letter demanding a retraction and 

threatening to sue for defamation. Epps claimed on 60 Minutes that he and his wife 

suffered harassment after Carlson’s claims and had to live in a recreational vehicle 

in an undisclosed location.  

Epps filed suit against Fox News on July 10, 2023, for defamation and false 

lights. Epps seeks compensatory and punitive damages. The litigation remains 

pending. 

H. Procedural History 

The plaintiffs filed the operative complaint on April 26, 2024. It contains two 

counts.  

 

 
20 Id. 

21 Id. ¶ 219. 

22 Id. ¶ 221. 



15 

Count I asserts claims for breach of fiduciary duty against Murdoch and 

Lachlan in their capacities as Fox officers and directors.23 Count I also asserts claims 

for breach of fiduciary duty against Scott, the Fox News CEO, and Viet Dinh, Fox’s 

general counsel, in their officer capacities. Count I contends those defendants 

oversaw and implemented a “programming strategy” of “airing hosts and guests who 

propagated unfounded conspiracy theories falsely accusing Dominion and 

Smartmatic of election fraud.”24 The complaint asserts that the officer defendants 

breached their fiduciary duties by acting in bad faith “to pursue profits through 

tortious misconduct.”25 

Count II asserts that outside directors Chase Carey, Paul Ryan, Jacques 

Nasser, Anne Dias, and Roland Hernandez breached their fiduciary duties by 

“consciously disregard[ing] the risk of tort liability from actionable defamation.”26 

Count II also asserts that the outside directors “failed to act in good faith to establish 

information and reporting systems that mitigate defamation risk” and “disregarded 

red flags respecting defamation liability to Dominion and Smartmatic.”27  

 

 
23 Murdoch and Lachlan also owe fiduciary duties in their capacities as 

stockholder controllers. The complaint does not assert claims against them in that 

capacity.  

24 Compl. ¶ 296. 

25 Id. ¶ 295. 

26 Id. ¶ 299. 

27 Id. 



16 

II. LEGAL ANALYSIS 

The defendants have moved to dismiss the complaint under Court of Chancery 

Rule 23.1. That motion asserts that the stockholder plaintiffs lack standing to assert 

a claim belonging to the corporation.  

“A cardinal precept of Delaware law is that directors, rather than shareholders, 

manage the business and affairs of the corporation.”28 Section 141(a) of the Delaware 

General Corporation Law instantiates that board-centric model by stating that “[t]he 

business and affairs of every corporation organized under this chapter shall be 

managed by or under the direction of a board of directors, except as may be otherwise 

provided in this chapter or in its certificate of incorporation.”29 The board’s authority 

to govern corporate affairs extends to decisions about what actions the corporation 

should take after being harmed, including whether the corporation should sue its 

present or former fiduciaries. 

“In a derivative suit, a stockholder seeks to displace the board’s decision-

making authority over a litigation asset and assert the corporation’s claim.”30 By its 

very nature, therefore, the attempt to assert a derivative action encroaches on the 

managerial freedom of directors. In order for the stockholder to assert the corporate 

claim, the stockholder must either (i) obtain express permission from the board, 

 

 
28 United Food & Com. Workers Union & Participating Food Indus. Emps. Tri-

State Pension Fund v. Zuckerberg, 262 A.3d 1034, 1047 (Del. 2021) (cleaned up). 

29 8 Del. C. § 141(a) (emphasis added). 

30 Zuckerberg, 262 A.3d at 1047 (internal quotation marks omitted). 



17 

(ii) receive implicit permission to proceed as a result of the board taking no position 

on the litigation, (iii) ask the board for permission and show that the board wrongfully 

refused to pursue the action or permit the stockholder to proceed, or (iv) show that it 

would have been futile to ask the board for permission because the board lacked a 

disinterested and independent majority that could consider a demand to sue. 

Court of Chancery Rule 23.1 implements these substantive requirements at 

the pleading stage by requiring that the complaint in a derivative action allege 

particularized facts sufficient to support a reasonable inference that the stockholder 

can proceed with the litigation. Court of Chancery Rule 23.1 requires that the 

complaint in a derivative action “state with particularity” both “(A) any effort by the 

derivative plaintiff to obtain the desired action from the entity; and (B) the reasons 

for not obtaining the action or not making the effort . . . .”31 By taking this approach, 

Rule 23.1 ensures that “demand principles can be applied at the outset of a case.”32 

The requirement to plead with particularly “differ[s] substantially from . . . 

permissive notice pleadings.”33 Under the heightened pleading requirements of 

Rule 23.1, “conclusionary [sic] allegations of fact or law not supported by allegations 

of specific fact may not be taken as true.”34 But the plaintiff “need not plead 

 

 
31 Ct. Ch. R. 23.1(a). 

32 Ontario Provincial Council of Carpenters’ Pension Tr. Fund v. Walton, 2023 

WL 3093500, at *29 (Del. Ch. Apr. 26, 2023). 

33 Brehm v. Eisner, 746 A.2d 244, 254 (Del. 2000). 

34 Grobow v. Perot, 539 A.2d 180, 186 (Del. 1988). 



18 

evidence.”35 And when evaluating the complaint, the court still “must accept as true 

all of the complaint’s particularized and well-pleaded allegations, and must draw all 

reasonable inferences in the plaintiff’s favor.”36 In other words, if the pleading 

supports competing inferences, both of which are reasonable, then the court must 

adopt the plaintiff-friendly inference. The court cannot draw a defense-friendly 

inference at the pleading stage, even if that inference seems relatively stronger than 

a competing (and reasonable) plaintiff-friendly inference. 

When conducting a demand-futility analysis, the court asks whether the board 

in place when the complaint was filed had a majority of directors who could make an 

independent and disinterested decision about whether to assert the claims 

articulated in the complaint. The analysis proceeds on a claim-by-claim and director-

by-director basis.37 As to each claim, the court imagines that the plaintiff made a 

demand on the board to assert that claim. The court then asks for each director: 

(i) Did the director received a material personal benefit from the alleged 

misconduct that is the subject of the claim? 

(ii) Does the director face a substantial likelihood of liability on the 

claim? 

 

 
35 Aronson v. Lewis, 473 A.2d 805, 816 (Del. 1984) (subsequent history omitted); 

accord Brehm, 746 A.2d at 254 (“[T]he pleader is not required to plead evidence.”). 

36 Zuckerberg, 262 A.3d at 1048. 

37 See, e.g., Khanna v. McMinn, 2006 WL 1388744, at *14 (Del. Ch. May 9, 

2006) (“This analysis is fact-intensive and proceeds director-by-director and 

transaction-by-transaction.”); Beam v. Stewart (Beam I), 833 A.2d 961, 977 n.48 (Del. 

Ch. 2003) (“Demand futility analysis is conducted on a claim-by-claim basis.”), aff’d, 

845 A.2d 1040 (Del. 2004). 



19 

(iii) Does the director lack independence from someone who received a 

material personal benefit from the alleged misconduct that would be the 

subject of the claim or who would face a substantial likelihood of liability 

on the claim?38 

If the answer to any of the questions is “yes,” then that director is disqualified for 

purposes of the Rule 23.1 analysis of that claim. If the answer to any of the questions 

is “yes” for at least half of the members of the demand board, then the plaintiff has 

standing to assert that claim. If other claims arise out of the same nucleus of 

operative facts, then demand is excused for those other claims as well, and the 

plaintiff can assert them too.39 But if other claims arise out of a different nucleus of 

operative facts, then the court repeats the process for those claims.  

When the plaintiffs filed this action, the Board had eight members: Murdoch, 

Lachlan, Carey, Nasser, Ryan, Dias, Hernandez, and William Burck (the “Demand 

Board”). To have standing to assert a claim, the plaintiffs must plead particularized 

facts that supply a reason to doubt that at least four members of the Demand Board 

could have exercised disinterested and independent judgment when deciding whether 

to assert that claim.  

The plaintiffs seek to disqualify the members of the Demand Board by showing 

that a sufficient number of directors either (i) face a substantial risk of liability on 

the claims in the complaint or (ii) cannot act independently of Murdoch. To streamline 

the analysis, this decision starts with the claims against Murdoch. The complaint 

 

 
38 See Zuckerberg, 262 A.3d at 1059. 

39 Walton, 2023 WL 3093500, at *29. 



20 

pleads particularized facts supporting a reasonable inference that Murdoch faces a 

substantial likelihood of liability on Count I, meaning that he cannot disinterestedly 

consider whether the Company should assert the claims against him. This decision 

then examines whether other directors could act independently when deciding 

whether the Company should assert claims against Murdoch. At least three directors 

cannot consider that question independently. The plaintiffs’ other claims arise out of 

the same nucleus of operative facts, so the Demand Board cannot consider them 

either. Demand is therefore futile and excused, and the Rule 23.1 motion is denied.  

A. Count I 

Count I alleges that Murdoch acted in bad faith by causing Fox News to pursue 

“a tortious business model of propagating factually unfounded, defamatory 

conspiracy theories, without institutionalized policies of fact-checking, retractions, or 

assessment of defamation risk.”40 Demand is futile for Count I. 

1. Murdoch  

The plaintiffs seek to raise a reasonable doubt about Murdoch’s ability to 

decide whether the Company should assert Count I by arguing that he faces a 

 

 
40 Compl. ¶ 295.   



21 

substantial risk of liability on that claim. The plaintiffs have pled facts supporting 

that inference.  

a. The Massey Claim  

The plaintiffs’ lead claim against Murdoch is best understood as a Massey 

claim. A Massey claim asserts that fiduciaries made an affirmative decision to violate 

the law. A conscious decision to violate the law constitutes bad faith conduct and 

breaches the duty of loyalty.41  

A core part of a fiduciary’s job is to make business judgments about whether a 

project is likely to increase the corporation’s value for the ultimate benefit of its 

stockholders.42 That requires identifying and assessing risk, including both legal and 

business risk.  

What a corporate fiduciary cannot do, however, is make a business judgment 

to cause or allow the corporation to break the law. “Delaware law does not charter 

law breakers.”43 As the Massey decision explained,  

Delaware law allows corporations to pursue diverse means to make a 

profit, subject to a critical statutory floor, which is the requirement that 

Delaware corporations only pursue “lawful business” by “lawful acts.” 

As a result, a fiduciary of a Delaware corporation cannot be loyal to a 

 

 
41 See Ontario Provincial Council of Carpenters’ Pension Tr. Fund v. Walton 

(Walmart Laches), 294 A.3d 65, 90, 92 (Del. Ch. 2023). 

42 See generally McRitchie v. Zuckerberg, 315 A.3d 518, 539–64 (Del. Ch. 2024); 

Frederick Hsu Living Tr. v. ODN Hldg. Corp., 2017 WL 1437308, at *17–21 (Del. Ch. 

Apr. 14, 2017). 

43 In re Massey Energy Co., 2011 WL 2176479, *20 (Del. Ch. May 31, 2011). 



22 

Delaware corporation by knowingly causing it to seek profit by violating 

the law.44 

 “[I]t is utterly inconsistent with one’s duty of fidelity to the corporation to consciously 

cause the corporation to act unlawfully. The knowing use of illegal means to pursue 

profit for the corporation is director misconduct.”45 “[A] fiduciary may not choose to 

manage an entity in an illegal fashion, even if the fiduciary believes that the illegal 

activity will result in profits for the entity.”46 “The business judgment rule plays no 

role in a decision to proceed in a way that violates the law.”47 

Sophisticated and well-advised individuals do not formally document bad-faith 

decisions, so rarely will there be direct evidence to support a Massey claim. Instead, 

“the court looks at a series of fiduciary inactions and actions, made over time, to 

determine whether they support an inference that the corporate fiduciaries were 

operating in bad faith.”48 “A strong pattern of conduct can support an inference that 

the corporate fiduciaries intentionally decided to cause the corporation to violate the 

law, typically because the costs and other burdens associated with compliance would 

 

 
44 Id. (footnote omitted). 

45 Desimone v. Barrows, 924 A.2d 908, 934–35 (Del. Ch. 2007) (footnote 

omitted). 

46 Metro Commc’n Corp. BVI v. Advanced Mobilecomm Techs. Inc., 854 A.2d 

121, 131 (Del. Ch. 2004). 

47 Walton, 2023 WL 3093500, at *34. 

48 Walmart Laches, 294 A.3d at 90–91. 



23 

cut into profits.”49 When asserting a Massey claim, a plaintiff seeks to muster 

sufficient circumstantial indications of conscious law breaking to plead and later 

prove that the corporation’s fiduciaries inferably made a decision to violate the law.  

b. Defamation As A Source Of Corporate Trauma 

Delaware oversight cases have generally involved corporate traumas resulting 

from statutory or regulatory violations. In this case, the complaint alleges that 

Murdoch and the other defendants exposed Fox to a corporate trauma resulting from 

a common law source—the tort of defamation. Sensibly, the defendants have not 

argued that oversight liability cannot arise from a corporate trauma grounded in 

common law liability. The common law is just as much “the law” as statutory law, 

particularly for a well-established doctrine like defamation. 

Here, the corporate trauma allegedly resulted from Fox News engaging in 

defamation. Liability for defamation requires that a plaintiff prove: (1) a defamatory 

communication, (2) publication, (3) reference to the plaintiff, (4) a third party’s 

understanding of the communication’s defamatory character, and (5) injury.50 Some 

communications are defamatory per se, including statements that “malign one in a 

trade, business or profession.”51 A plaintiff can sue over a communication that is 

 

 
49 Walton, 2023 WL 3093500, at *32.  

50 See Preston Hollow Cap. LLC v. Nuveen LLC, 216 A.3d 1, 9 (Del. Ch. 2019). 

51 Id. at *10. 



24 

defamatory per se without showing a distinct injury.52 When the communication 

involves a public figure, a successful suit for defamation requires that the speaker 

publish the statement with “actual malice,” i.e., with knowledge that it was false or 

with reckless disregard of whether or not it was false.53 

For a Massey claim, the plaintiffs must plead facts supporting a reasonable 

inference that a corporate fiduciary faces a substantial risk of liability for causing (or 

consciously allowing) a corporation to violate the law. No one disputes that Murdoch 

was a fiduciary in his capacities as Chair of the Board and Executive Chair of Fox 

News. To state a Massey claim against Murdoch, the complaint must plead facts 

supporting a reasonable inference that Murdoch intentionally caused the Company 

to engage in defamation. 

Trial judges do not possess telepathic powers. All a trial judge can do is 

consider the allegations in the record and infer whether the fiduciary acted with a 

particular intent.  

A strong pattern of conduct can support an inference that the corporate 

fiduciaries intentionally decided to cause the corporation to violate the 

law, typically because of the cost of compliance and its effect on profits. 

It is highly unlikely that any formal record of such a decision would 

exist, nor will there be an after-the-fact confession. What will exist are 

external manifestations from which, using the theory of mind, an 

external observer like a judge or a jury can infer conscious intent.54 

 

 
52 Id. 

53 Page v. Oath Inc., 270 A.3d 833, 844 (Del. 2022). 

54 Walton Laches, 294 A.3d at 91. 



25 

The facts may include hallmarks of other claims, such as a persistent failure 

to implement a monitoring system for an obvious central compliance risk or 

a pattern of chancing upon red flags, yet persistently failing to act or resorting 

to only cosmetic action. The most telling indications include steps to 

encourage, enable, or profit from noncomplaint [sic] behavior.55 

The key allegations against Murdoch involve interactions with Lachlan and 

Scott. During those interactions, Murdoch assessed the content of Fox News’ 

programming and commented on it. The complaint’s allegations support a reasonable 

inference that Murdoch understood that Fox News was broadcasting defamatory 

content and approved it. The complaint therefore states a claim that Murdoch 

knowingly caused the corporation to violate the law. 

i. Murdoch Inferably Knew About The Dominion And 

Smartmatic Stories. 

The complaint alleges particularized facts supporting an inference that 

Murdoch was deeply involved in the daily operations of Fox News, closely monitored 

the content of its broadcasts, and knew about the defamatory stories. 

• Scott, who was named CEO of Fox News and Fox Business Network in 2018, 

reports to Murdoch and Lachlan jointly. In the Dominion litigation, Scott 

testified that Murdoch and Lachlan are her bosses and that she communicates 

with them regularly, often daily.56  

• Murdoch was in close contact with Scott from November 2020 through January 

2021. They discussed the content and direction of Fox News, including 

narratives, topics, and guests, plus how to cover Trump’s claims of a stolen 

 

 
55 Walton, 2023 WL 3093500, at *33. That does not mean that a plaintiff could 

not plead or prove that a fiduciary decided on a discrete occasion to cause a 

corporation to violate the law. If there were a confession, then liability could attach 

based on a single act. A pattern of conduct, however, usually will be necessary to 

support an inference of conscious law-breaking. 

56 Compl. ¶ 56. 



26 

election.57 When in New York, Murdoch attended twice-daily meetings of the 

editorial leadership team that discussed and made decisions about topics, 

segments, guests, and monologues.58  

• Murdoch routinely suggested potential stories for Fox News and Fox Business 

to cover. He also recommended guests for appearances on Fox News and Fox 

Business.59  

• Murdoch received twice daily reports on viewership. He receives a preliminary 

rating assessment called the “overnights” early in the morning. Later in the 

day, Murdoch and the rest of the executive team receive an “executive 

scorecard” of ratings.60  

Those allegations support an inference that Murdoch knew about the defamatory 

stories.  

ii. Murdoch Inferably Knew That The Stories About 

Dominion And Smartmatic Were Unfounded. 

The complaint alleges particularized facts supporting a reasonable inference 

that Murdoch knew that the accusations against Dominion and Smartmatic were 

unfounded.  

• Murdoch tried to influence Trump to concede the presidential election.61  

• Murdoch’s media companies ran stories recognizing that Trump’s accusations 

were false. 

 

 
57 Id. ¶ 127. 

58 Id. ¶ 241. 

59 Id. ¶ 241 

60 Id. ¶ 242. 

61 Id. ¶ 113. 



27 

o On November 5, 2020, the Murdoch-controlled New York Post ran an 

article entitled, “Downcast Trump makes baseless election fraud claims 

in White House address[.]”62  

o On November 7, 2020, Murdoch revised a New York Post editorial calling 

for Trump to stop advancing conspiracy theories about a stolen election. 

The editorial stated: “[T]he president’s aides have shown no evidence 

that the election was ‘stolen.’ . . . It undermines faith in democracy, and 

faith in the nation, to push baseless conspiracies. Get Rudy Giuliani off 

TV . . . . If Trump persists in wild talk to the contrary, he’ll lead his 

people into irrelevance and marginalize his own voice.”63  

• On November 8, 2020, Murdoch complained to Scott about CNN coverage 

describing Fox News as “enabling and encouraging Trump’s election 

denialism.”64 If the Fox News stories had been accurate, Murdoch would have 

had no grounds to complain.  

• By November 13, 2020, the Fox News Brainroom had produced memos 

rejecting claims that Dominion voting machines had deleted or switched votes. 

Those memos circulated widely within Fox, and it is reasonable to infer that 

Murdoch saw them.65  

• Murdoch watched a press conference that Guiliani and Powell held on 

November 19, 2020.  

o He texted during the press conference, “Really crazy stuff. And 

damaging.”66  

o Afterwards, he sent an email in which he wrote: “Just watched Giuliani 

press conference. Stupid and damaging. The only one encouraging 

Trump and misleading him. Both increasingly mad.”67  

 

 
62 Id. ¶ 113. 

63 Id. ¶ 116. 

64 Id. ¶ 130. 

65 Id. ¶ 139. 

66 Id. ¶ 148. 

67 Id.  



28 

• Murdoch admitted in testimony during the Dominion litigation that the 2020 

election “was not stolen” from Trump and that he always thought that the vote-

counting process was on the “up-and-up.”68  

• Murdoch admitted in testimony from the Dominion litigation that he had “seen 

no evidence” that Dominion committed election fraud.69  

• Murdoch admitted in testimony from the Dominion litigation that he did not 

believe Dominion had engaged in election fraud.70  

Those assertions go beyond allegations. They plead evidence. To reiterate, they 

support a reasonable inference that Murdoch knew that the accusations against 

Dominion and Smartmatic were baseless. 

iii. Murdoch Inferably Permitted The Unfounded 

Stories To Air. 

The complaint alleges particularized facts supporting a reasonable inference 

that Murdoch had the power to stop the unfounded stories about Dominion and 

Smartmatic from airing. Considered together with the allegations supporting an 

inference that Murdoch knew the stories were false, those allegations support a 

reasonable inference that Murdoch consciously allowed the stories to air. The 

complaint goes further and alleges particularized facts supporting a reasonable 

inference Murdoch made an affirmative decision to air the stories. 

 

 
68 Id. ¶ 114. 

69 Id. ¶ 134. 

70 Id.  



29 

In the Dominion litigation, Murdoch testified under oath that he could have 

stopped Fox News from having Giuliani as a guest on its programs.71 He did not 

intervene, which creates an inference that Murdoch knowingly permitted Fox News 

to air the false claims about election fraud that Giuliani was spreading. 

The complaint alleges that on November 8, 2020, Murdoch, Lachlan, and Scott 

had a “long talk” about mounting viewer backlash and the direction of Fox’s coverage 

of Trump’s challenges to the election.72 The complaint alleges that during that 

meeting, Murdoch, Lachlan, and Scott “decided that Fox News would amplify 

Trump’s lawsuits and claims of election fraud while waiting for Trump to concede.”73  

The complaint alleges that, in an email dated November 9, 2020, Scott wrote 

to Murdoch: “Pivot but keep the audience who loves and trusts us . . . we need to make 

sure they know we aren’t abandoning them and [are] still champions for them.”74 

That email can support different inferences. At this stage, the court must draw the 

plaintiff-friendly inference that Scott suggested de-emphasizing the defamatory 

stories about Dominion and Smartmatic while still airing them to placate 

conservative viewers.  

 

 
71 Id. ¶ 245. 

72 Id. ¶ 131. 

73 Id. 

74 Id. ¶ 132 (alteration in original). 



30 

Even without Murdoch’s testimony or the Scott email, the complaint pleads 

facts supporting an inference that Murdoch decided Fox News would continue to air 

the defamatory stories about Dominion and Smartmatic. As Executive Chair of Fox 

News, Murdoch closely monitored Fox News’ programming and knew about the 

Dominion and Smartmatic coverage. The plaintiffs credibly allege that because of his 

dominant position, Murdoch could control the stories, hosts, and guests that went on 

Fox News. The fact that Fox News kept broadcasting the stories meant that Murdoch 

decided that would happen.  

iv. Murdoch’s Motive 

Although alleging a motive is not necessary to support an inference of bad 

faith,75 the complaint pleads particularized facts that point to an obvious motive for 

Murdoch’s decision to have Fox News air the unfounded Dominion and Smartmatic 

stories: Murdoch was responding to a backlash among conservative viewers to 

maintain Fox News’ leadership position.  

After Fox News called Arizona and later the election for Biden, conservative 

viewers began abandoning Fox News. Murdoch received a weekly “Brand Protection” 

 

 
75 See In re Walt Disney Co. Deriv. Litig. (Disney I), 907 A.2d 693, 754 (Del. 

2005) (“It makes no difference [for the purpose of finding bad faith] the reason why 

the director intentionally fails to pursue the best interests of the corporation.”), aff’d, 

906 A.2d 27 (Del. 2006); Nagy v. Bistricer, 770 A.2d 43, 48 n.2 (Del. Ch. 2000) 

(“[R]egardless of his motive, a director who consciously disregards his duties to the 

corporation and its stockholders may suffer a personal judgment for monetary 

damages for any harm he causes.”); accord IBEW Local Union 481 Defined 

Contribution Plan & Tr. v. Winborne, 301 A.3d 596, 623 (Del. Ch. Aug. 24, 2003) 

(citing Disney I, 907 A.2d). 



31 

report that included a “summary of the strong conservative and viewer backlash to 

Fox that we are working to track and mitigate.” Continuing, the report warned:  

This week we continued to see extremely high levels of conservative 

discontent towards Fox News, both on social media and in the pro-

Trump commentariat. Roughly half of the top 100 tweets and a third of 

the top 100 Facebook posts mentioning Fox News were from angry 

conservatives criticizing Fox or threatening to boycott the network. Both 

Donald Trump and Newsmax have taken active roles in promoting 

attacks on Fox News, including by pushing leaked footage and false 

reports about Fox News talent.76 

To address the conservative viewer exodus, Fox News needed to support Trump’s 

election-fraud claims, even though Murdoch knew they weren’t true. 

v. The Defendants’ Arguments. 

 

The defendants offer a series of arguments designed to undermine the 

inference that Murdoch acted in bad faith by consciously causing or willfully 

permitting Fox News to broadcast defamatory content about Dominion and 

Smartmatic. To distance Murdoch from the decisions, the defendants seek to shift 

responsibility to the Board. None of the defendants’ arguments are persuasive.  

First, the defendants argue that “[t]he complaint does not allege that any of 

the directors watched [the Dominion- and Smartmatic-related] broadcasts when they 

were aired between November 8, 2020 and January 26, 2021—or at any point before 

Dominion and Smartmatic sued.”77 That argument does not undermine Murdoch’s 

culpability. Moreover, a person can know about a broadcast or program without 

 

 
76 Compl. ¶ 122. 

77 DRB at 14 (alteration in original). 



32 

having watched it personally. Think of Game of Thrones or any other trending show 

that people talk about. The plaintiffs are entitled to an inference that the directors 

knew about the broadcasts. 

 Second, the defendants argue that “knowledge that voting fraud allegations 

were false would not translate to notice of defamation liability” and that “falsity alone 

is not enough to establish defamation liability.”78 True but here, Fox News was 

making, boosting, and endorsing false communications, many of which were 

defamatory per se. They referred specifically to Dominion and Smartmatic. Their 

defamatory character was self-evident. Fox News hosts and guests did not merely 

note that some folks were making those types of claims. They advanced, endorsed, 

and adopted those claims as true.79 The plaintiffs are entitled to an inference that the 

Murdoch knew that this conduct would give rise to liability for defamation. 

Third, the defendants argue that a decision about whether to retract stories in 

response to cease-and-desist letters could be a protected exercise of business 

judgment.80 The defendants argue that a retraction could have been viewed as an 

admission of guilt, so Fox News had good reason not to issue retractions. But the 

operative question is not whether Fox News should have issued a retraction. The 

operative question is whether Murdoch acted in bad faith by consciously causing or 

 

 
78 Id. at 16. 

79 See Compl. ¶ 137. 

80 See DRB at 18 (“[W]hether to issue a requested retraction is nuanced, and 

implicates matters of legal and business judgment.”). 



33 

willfully allowing Fox News to issue defamatory stories about Dominion and 

Smartmatic. If Fox News had issued a retraction, then it might have helped support 

an argument about mistake or lack of willfulness. It also might have helped mitigate 

the Company’s damages. Arguments about possible retractions do not negate the 

plaintiff-friendly inference that Murdoch acted in bad faith by consciously causing or 

willfully allowing Fox News to broadcast defamatory stories about Dominion and 

Smartmatic.  

Fourth, the defendants introduce a pseudo-reliance-on-counsel defense. 

“Unless it is clear from the face of the complaint that an affirmative defense exists 

and that the plaintiff can prove no set of facts to avoid it, dismissal of the complaint 

based upon an affirmative defense is inappropriate.”81 The defendants are free to 

waive the attorney-client privilege and invoke an advice-of-counsel defense at a later 

stage of the proceeding. For present purposes, the possibility of an advice-of-counsel 

defense does not negate the plaintiff-friendly inference that Murdoch acted in bad 

faith by consciously causing or willfully allowing Fox News to broadcast defamatory 

stories about Dominion and Smartmatic. 

Fifth, the defendants argue that directors do not “incur Caremark liability by 

not adopting plaintiffs’ preferred strategy for responding to legal claims commenced 

or threatened against the corporation.”82 Obviously true. And not a basis for a 

 

 
81 Reid v. Spazio, 970 A.2d 176, 183–84 (Del. 2009). 

82 DRB at 18.  



34 

pleading-stage dismissal. The significant threat of liability in this case results from 

the allegations about Murdoch causing Fox News to make defamatory statements, 

not what to do about the actual or threatened lawsuits.  

None of the defendants’ arguments undermine the inference that Murdoch 

faces a substantial likelihood of liability for consciously causing or willfully allowing 

Fox News to broadcast defamatory content. That does not mean that the plaintiffs 

will prevail at trial. It rather recognizes that a plaintiff need only “make a threshold 

showing, through the allegation of particularized facts, that their claims have some 

merit.”83 

c. Murdoch Is Inferably Disqualified. 

 

The complaint sufficiently pleads that Murdoch faces a substantial likelihood 

of liability for consciously causing or willfully allowing Fox News to broadcast 

defamatory content. That means a reasonable doubt exists about whether Murdoch 

could make a disinterested decision about whether to cause the Company to assert 

those claims. Murdoch is therefore disqualified for purposes of the Rule 23.1 analysis 

of Count I of the complaint. 

2. Lachlan 

 

The complaint alleges that Lachlan cannot make an independent and 

disinterested decision about whether to assert the claims in the complaint. First, he 

is not independent because he is Murdoch’s son. Second, he is not disinterested 

 

 
83 Rales v. Blasband, 634 A.2d 927, 934 (Del. 1993). 



35 

because he too faces substantial likelihood of liability on the claims. Both arguments 

are right. 

“Close familial relationships between directors can create a reasonable doubt 

as to impartiality.”84 For that reason alone, Lachlan lacks independence from 

Murdoch. Murdoch faces a substantial likelihood of liability on Count I, and Lachlan 

therefore cannot make an independent decision about whether the Company should 

assert that claim against his father.  

In addition, Lachlan faces a substantial likelihood of liability for the same 

reasons as Murdoch. If anything, the claim against Lachlan is stronger, because 

Lachlan engaged in more frequent communication with Scott, his direct report, about 

Fox News and its content, and he regularly texted comments to Scott about Fox News’ 

coverage. Lachlan attended twice-daily editorial leadership team meetings to discuss 

topics, segments, guests, and monologues. He also worked closely with the newsroom 

managers on positioning and messaging. 85 

The record contains direct evidence of Lachlan’s concern about the viewer 

backlash against Fox News after the network called Arizona and later the election 

 

 
84 Harbor Fin. P’rs v. Huizenga, 751 A.2d 879, 889 (Del. Ch. 1999); see Grimes 

v. Donald, 673 A.2d 1207, 1216 (Del. 1996) (stating a “material financial or familial 

interest” can justify demand excusal), overruled on other grounds by Brehm, 746 A.2d; 

Mizel v. Connelly, 1999 WL 550369, at *4 (Del. Ch. July 22, 1999) (holding grandson 

could not impartially consider demand adverse to interests of his grandfather); see 

also Chaffin v. GNI Gp., Inc., 1999 WL 721569 at *5 (Del. Ch. Sept. 3, 1999) (holding 

the father-director was interested where approval of transaction benefited his son, 

for purposes of standard of review analysis).  

85 Compl. ¶ 241. 



36 

for Biden. When testifying in the Dominion litigation, Lachlan admitted that the 

decline in Fox News’ ratings was “‘absolutely’ a concern that would ‘keep [him] 

awake.’”86 He also admitted that he “weighed in on the specific direction on both the 

‘tone’ and ‘negativ[ity]’ of Fox’s news coverage of Trump between November 2020 and 

January 2021.”87 Lachlan even told Scott “to change the tone of coverage of a Trump 

rally, saying the hosts needed to ‘be careful’ and that ‘some of the side comments are 

slightly anti, and they shouldn’t be.’”88 He instructed that even though Trump lost 

the election, “[t]he narrative should be this is a huge celebration of the president.”89  

Those allegations support an inference that Lachlan consciously caused or 

willfully permitted Fox News to broadcast accusations about Dominion and 

Smartmatic that he knew were unfounded and defamatory. That is enough to support 

an inference that Lachlan acted in bad faith by prioritizing profits over legal 

compliance.  

Lachlan therefore cannot disinterestedly and independently consider whether 

the Company should assert claims against Murdoch. Because Lachlan is Murdoch’s 

son, he is not independent. And because he faces a substantial likelihood of liability 

 

 
86 Compl. ¶ 121 (alteration in original). 

87 Id. ¶ 246 (alteration in original).  

88 Id. ¶ 243. 

89 Id. 



37 

on those same claims, he is not disinterested. Lachlan is doubly disqualified for 

purposes of the Rule 23.1 analysis.  

3. Two Other Directors 

 

The plaintiffs argue that other members of the Demand Board are not 

independent of Murdoch and therefore cannot impartially consider whether the 

Company should assert claims against him. The plaintiffs need only disqualify two 

directors to render demand futile. They succeed with Carey and Nasser. 

a. Carey 

 

The complaint alleges facts sufficient to provide reason to doubt Carey’s ability 

to exercise independent judgment about whether to sue Murdoch. He is therefore 

disqualified for purposes of Rule 23.1. 

“Longstanding business affiliations, particularly those based on mutual 

respect, are of the sort that can undermine a director’s independence. Directors who 

owe their success to another will conceivably feel as though they owe a ‘debt of 

gratitude’ to the individual.”90  

In Match, the Delaware Supreme Court upheld the Court of Chancery’s 

pleading-stage determination that Thomas McInerney lacked independence from 

 

 
90 In re Match Gp., Inc. Deriv. Litig., 315 A.3d 446, 472 (Del. 2024) (citation 

omitted); see also Marchand v. Barnhill, 212 A.3d 805, 808 (Del. 2019) (reversing trial 

court decision and finding there was reason to doubt whether a director could act 

impartially in deciding whether to sue a CEO due to the director’s “longstanding 

business affiliation and personal relationship with the [CEO’s] family”); id. at 

819 (finding that “personal ties of respect, loyalty, and affection” between a director 

and CEO’s family created a reason to doubt that the director was impartial). 



38 

Barry Diller.91 Diller controlled IAC, where McInerney worked from 1999 to 2012, 

including a seven-year term as IAC’s CFO. During this time, McInerney earned over 

$55 million. Beginning in 2008, he served as a director for various IAC-affiliated 

companies, earning over $4.5 million for his services. When leaving IAC, McInenery 

stated that he was “more than grateful to Barry Diller for the opportunities he and 

IAC have given me.”92 Based on these allegations, the justices explained that 

“McInerney’s close and pervasive relationship with IAC and Diller are what undercut 

his independence. McInerney’s success resulting directly or indirectly from his 

relationship with IAC speaks to the ‘debt of gratitude’ he owes to IAC and Diller for 

his own success.”93  

As in Match, the complaint in this case alleges that Carey has benefitted from 

a close and longstanding relationship with Murdoch: 

• Carey served as a senior executive at Murdoch-affiliated companies from 1988 

through 2002, and then again from 2003 through 2015.94  

• Since 2010, Carey has received over $230 million from his service as a senior 

executive or director of Murdoch-affiliated companies.95  

 

 
91 315 A.3d at 452. 

92 Id. at 471–72. 

93 Id. at 472 n.171. 

94 Compl. ¶¶ 261–64. 

95 Id. ¶ 260. 



39 

• Carey has served on the board of one or more Murdoch-affiliated companies for 

the last thirty-two consecutive years.96  

• After leaving his executive position at Twenty-First Century Fox in 2015, 

Carey was paid $29.2 million in cash and stock for one year as Executive Vice 

Chairman, an allegedly “undefined, largely advisory role.”97  

The financial rewards Carey received exceed what the Delaware Supreme Court 

found sufficient in Match. 

The complaint also pleads facts suggesting a deep bond of mutual respect 

between Carey and Murdoch: 

• In 2007, Murdoch stated, “I’ve had the pleasure of working with Chase for 

almost 20 years and admire and respect him, both as a business leader and 

personally.”98  

• In 2009, Murdoch stated, “Chase has been one of my closest advisors and 

friends for years and I am delighted we’ll once again be working together across 

our businesses.”99  

• In 2011, Murdoch endorsed Carey as his emergency successor: “Chase is my 

partner and if anything happened to me I’m sure he’ll get it immediately—if I 

went under a bus.”100  

• Upon Carey leaving his executive position at Twenty-First Century Fox in 

2015, Murdoch stated, “I can’t thank Chase Carey enough for his friendship, 

counsel and leadership over the past decades.”101  

 

 
96 Id. 

97 Id. ¶ 265. 

98 Id. ¶ 262. 

99 Id. ¶ 263. 

100 Id. 

101 Id. ¶ 264. 



40 

• On the same occasion, Murdoch described Carey as “my close friend and 

trusted advisor,” as well as “a gifted executive and transformative leader and 

someone I am privileged to call my partner for nearly 30 years.”102  

• On the same occasion, Carey stated, “I want to thank Rupert for the 

opportunity of a lifetime and for the never-ending support he has offered me 

as a mentor, colleague and friend.”103  

• In 2020, Carey stated that he had “the privilege and pleasure of talking to 

Rupert and engaging with Rupert on both the business world as well as on a 

personal level.”104  

Obviously, friendship is important. So are close relationships, which can help people 

speak or hear hard truths. But for pleading-stage purposes, a friendship like Murdoch 

and Carey’s creates a reasonable doubt about whether Carey could properly consider 

a demand to sue Murdoch. The relationship between Carey and Murdoch is inferably 

closer than what the Delaware Supreme Court found adequate in Match.  

The defendants’ authorities reinforce this conclusion. They cite Beam, where 

the Delaware Supreme Court stated that allegations a director and an interested 

person “developed business relationships before joining the board, and described each 

other as ‘friends’ . . . are insufficient, without more, to rebut the presumption of 

independence.”105 The justices also stated that a reason to doubt a director’s 

 

 
102 Id. ¶ 264. 

103 Id. ¶¶ 259, 264. 

104 Id. ¶ 266. The complaint also notes that the Board did not appoint Carey to 

a Fox “Special Committee composed solely of independent directors not affiliated with 

the Murdoch family.” Id. At the pleading stage, that decision suggests that the Board 

did not view Carey as independent either. 

105 Beam v. Stewart (Beam II), 845 A.2d 1040, 1051 (Del. 2004). 



41 

independence could arise “because of financial ties, familial affinity, a particularly 

close or intimate personal or business affinity.”106 The complaint in this case does not 

make the type of thin allegations advanced in Beam. It advances allegations about 

the types of “[l]ongstanding business relationships” and feelings of “mutual respect” 

that the justices found sufficient in Match.  

The defendants also cite Zuckerberg for the proposition that a plaintiff seeking 

an inference about a lack of independence must satisfy a materiality standard.107 

There, the justices stated that a plaintiff must show that “the director in question 

had ties to the person whose proposal or actions he or she is evaluating that are 

sufficiently substantial that he or she could not objectively discharge his or her 

fiduciary duties.”108 The complaint satisfies that test.  

The defendants go further and assert that a plaintiff must plead that a director 

only lacks independence if the director risked material consequences to his wealth by 

acting contrary to the other’s wishes.109 That is not the test. Fear of the loss of 

 

 
106 Id. 

107 262 A.3d at 1061. 

108 Id. 

109 DOB at 49 (citing McElrath v. Kalanick, 2019 WL 1430210, at *18 (Del. Ch. 

Apr. 1, 2019), aff’d, 224 A.3d 982 (Del. 2020)).  



42 

material wealth is a sufficient reason to doubt a director’s independence, but it is not 

a necessary condition for finding a lack of independence.110 

Under the defendants’ proposed rule, a director could owe his wealth and 

success to an interested party, yet be treated as independent as long as his benefactor 

could not strip him of his wealth. That is not how gratitude works.111 As Chief Justice 

Strine explained while serving as a member of this court, 

Delaware law should not be based on a reductionist view of human 

nature that simplifies human motivations on the lines of the least 

sophisticated notions of the law and economics movement. Homo sapiens 

is not merely homo economicus. We may be thankful that an array of 

other motivations exist that influence human behavior; not all are any 

better than greed or avarice, think of envy, to name just one. But also 

think of motives like love, friendship, and collegiality, think of those 

among us who direct their behavior as best they can on a guiding creed 

or set of moral values.112 

The plaintiffs have pled sufficiently that Carey owes a debt of gratitude to Murdoch. 

They need not plead that he also lives in fear of Murdoch. 

 

 
110 See Del. Cty. Emps. Ret. Fund v. Sanchez, 124 A.3d 1017, 1023 n.25 (Del. 

2015) (“A lack of independence does not turn on whether the interested party can 

directly fire a director from his day job. It turns on, at the pleading stage, whether 

the plaintiffs have pled facts from which the director’s ability to act impartially on a 

matter important to the interested party can be doubted because that director may 

feel either subject to the interested party’s dominion or beholden to that interested 

party.”). 

111 See Marchand, 212 A.3d at 820 (inferring that director was not independent 

of the CEO where the director “owe[d] an important debt of gratitude” to the CEO’s 

family for “giving him his first job, [and] nurturing his progress from an entry level 

position to a top manager and director”). 

112 In re Oracle Corp. Deriv. Litig., 824 A.2d 917, 938 (Del. Ch. 2003) (Strine, 

V.C.). 



43 

Carey is not independent for purposes of deciding whether to assert claims on 

which Murdoch faces a substantial likelihood of liability. That disqualifies Carey for 

purposes of the Rule 23.1 analysis.  

b. Nasser 

The complaint also alleges facts sufficient to provide reason to doubt Nasser’s 

ability to exercise independent judgment about whether to sue Murdoch.  

In addition to pleading longstanding business affiliations, a complaint may 

plead facts providing reason to doubt a director’s independence by pointing to shared 

membership in “elite and selective clubs.”113 Those relationships must “go beyond 

simply belonging to the same local country club” and suggest more than a “thin-social 

circle friendship.”114  

This court’s assessment in BGC of the relationship between William Moran 

and Howard Lutnick provides guidance.115 Lutnick was Cantor Fitzgerald’s majority 

stockholder,116 and Moran “served on at least one Cantor-affiliated board for sixteen 

of the past twenty years.”117 The court inferred that Lutnick “trusts, cares for, and 

respects” Moran and that reciprocally, Moran would want “to maintain a good 

 

 
113 In re Dell Techs. Inc. Class V S’holders Litig., 2020 WL 3096748, at *37 (Del. 

Ch. June 11, 2020). 

114 Id. (citing Sanchez, 124 A.3d at 1022). 

115 In re BGC P’rs, Inc., 2019 WL 4745121 (Del. Ch. Sept. 30, 2019). 

116 Id. at *1. 

117 Id. at *11 



44 

relationship with Lutnick.”118 Moran and Lutnick also enjoyed a close personal 

relationship. They attended public events together, honored family members at galas, 

and obtained special favors for each other.119 The court concluded the plaintiffs 

“adequately pled a ‘constellation of facts’ that create a reasonable doubt about 

Moran’s independence from Lutnick.”120  

The complaint in this case pleads a relationship that goes beyond what the 

court held sufficient in BGC. It starts with a decades-long personal and social 

relationship grounded in a shared heritage as Australian immigrants:  

• Nasser and Murdoch have worked together for decades overseeing the 

American Australian Association (the “Association”), “an elite networking 

group” founded by Murdoch’s father Sir Keith Murdoch in 1948.121  

• Nasser and Murdoch are founding members of the Association’s Advisory 

Council, which was established in 2005 at an inaugural meeting hosted by 

Murdoch.122  

• Nasser and Murdoch have served on the Advisory Council continuously since 

2005.123  

• In 2012, the Association honored Nasser at a gala in Melbourne.124  

 

 
118 Id. 

119 Id. 

120 Id. at *12. 

121 Compl. ¶ 273.  

122 Id. 

123 Id. 

124 Id. ¶ 278. 



45 

• In 2014, Nasser and Murdoch hosted then-Australian Prime Minister Tony 

Abbott in New York on behalf of the Association.125  

• In 2015, Murdoch brought Nasser to a Hudson Institute gala to celebrate 

Murdoch receiving the Hudson Institute’s Global Leadership Award, presented 

by Henry Kissinger.126  

• In 2017, Nasser held a thirty-person event at the American Natural History 

Museum. An entire section of the program described “[t]he Murdoch 

Connection” and explained that Nasser and Murdoch are “close both 

commercially and personally.”127  

• In 2017, Murdoch hosted an Association event for newly elected President 

Trump on the U.S.S. Intrepid. Nasser planned to attend but ultimately could 

not.128  

• In 2023, the Association honored Murdoch and Lachlan twice.129  

• In 2023, Nasser facilitated the appointment of Abbott, one of Murdoch’s close 

friends, as an “independent” member of the Board. Nasser knew about 

Murdoch’s close friendship with Abbott. As Lead Independent Director, Nasser 

nevertheless led the Board in concluding that Abbott was “independent of the 

Company and its management.”130  

The complaint than continues with a recitation of longstanding business 

affiliations between Nasser and Murdoch: 

 

 
125 Id. ¶ 279. 

126 Id. ¶ 280. 

127 Id. ¶ 281. 

128 Id.  

129 Id. ¶ 282. 

130 Id. ¶ 283. 



46 

• Nasser has served on the boards of Murdoch-affiliated companies for twenty-

one consecutive years, including at (i) BSkyB (2002–12), (ii) Twenty-First 

Century Fox (2013–19), and (iii) Fox (2019–23).131  

• After Nasser suffered through a brief and unsuccessful tenure as CEO of Ford 

(1999–2001), Murdoch helped resuscitate Nasser’s career by placing him on 

corporate boards.132  

o After Ford fired Nasser in 2001, Murdoch invited Nasser to join the 

board of BSkyB, a British pay-television company, as an independent 

director. Nasser had no relevant skills for the BSkyB directorship.133  

o During his ten-year tenure (2002–12) as a BSkyB director, Nasser 

regularly supported Murdoch, including advocating a stock buyback 

program in 2005 that increased News Corp’s ownership stake. He also 

supported the contentious appointment of Murdoch’s thirty-year old son 

James as CEO, then rallied behind the Murdochs during a phone-

hacking scandal.134  

Through these allegations, the complaint pleads a constellation of facts that goes 

beyond what was sufficient in BGC. The plaintiffs have not simply alleged that 

Nasser and Murdoch “move in the same social circles.”135 Nor have they “just 

assert[ed] that a close relationship exists.”136 The complaint pleads decades-long 

social, personal, and business relationships that provide a reason to doubt Nasser can 

independently evaluate claims against Murdoch. 

 

 
131 Id. ¶ 272. 

132 Id. ¶ 274. 

133 Id. ¶¶ 275–76. 

134 Id. ¶¶ 44, 276. 

135 Beam II, 845 A.2d at 1051. 

136 Marchand, 212 A.3d at 818 (alteration in original). 



47 

The defendants strive to defeat the inference of a lack of independence by 

attacking each allegation individually.137 The court must view the allegations 

holistically.138 

The defendants try to downplay Nasser and Murdoch’s longstanding ties 

through the Association by citing Zuckerberg for the proposition that “there is no 

logical reason to think that a shared interest in philanthropy would undercut [a 

director’s] independence.”139 Characterizing the Association as “philanthropy” is 

misleading. The Association unites a high-powered group of recent Australian 

immigrants who make it their business to support each other in developing ties 

between America and their homeland. Belonging to the Association suggests a shared 

sense of identity. The Association is not a garden-variety charity. 

Again relying on Zuckerberg, the defendants argue a sense of gratitude “can 

only raise a reasonable doubt about [the director’s] independence if remaining a 

[company] director was financially or personally material to [the director].”140 This is 

another attempt to turn homo sapiens into homo economicus by positing that some 

 

 
137 See, e.g., DOB at 46 (quoting Owens v. Mayleben, 2020 WL 748023, at *10 

(Del. Ch. Feb. 13, 2020) (“[T]he fact that a founder invited a director to join the 

company’s board of directors, without more, does not support an inference that the 

director cannot exercise independent judgment in matters involving the founder.”) 

(emphasis added)). 

138 See Sanchez, 124 A.3d at 1023. 

139 262 A.3d at 1062 (alteration in original); see DOB at 43–44. 

140 262 A.3d at 1063 (alteration in original); see DOB at 46. 



48 

people are too rich to be grateful. In reality, “an array of other motivations exist that 

influence human behavior,” including gratitude.141 

The defendants also question Nasser’s indebtedness to Murdoch by observing 

that he joined two other boards at the same time Murdoch installed him on the BSkyB 

board.142 That argument asks for the defense-friendly inference that joining two other 

boards would make the BSkyB board less significant. At the pleading stage, the court 

cannot assume that. 

  Finally, the defendants argue that Nasser did not do Murdoch’s bidding by 

determining that Abbot was independent because the Board’s determination about 

Abbot’s independence “was not made by Nasser alone, but by the full board.”143 True, 

and the plaintiffs do not argue otherwise.144 The complaint quotes the Company’s 

SEC filings, which state that Nasser, as Lead Independent Director, was responsible 

for “supervising the Board’s determination of the independence of its Directors.”145 

 

 
141 Oracle, 824 A.2d at 938. 

142 See DOB at 45 (citing In re KKR Fin. Hldgs. LLC S’holder Litig., 101 A.3d 

980, 997 (Del. Ch. 2014) (holding the conclusory allegation that a director “owed [his] 

advancement and success” to another director, with no support from any factual 

allegation, is insufficient), aff’d, Corwin v. KKR Fin. Hldgs. LLC, 125 A.3d 304 (Del. 

2015)). 

143 Id. at 47. 

144 See Compl. ¶ 283 (“[Nasser] supervised the Board’s affirmative 

determination that Abbott was ‘independent of the Company and its management’ 

. . . .”). 

145 Id. 



49 

The plaintiffs are entitled to rely on the Company’s disclosures and ask the court to 

draw reasonable inferences based on what they say.  

The defendants also argue that the plaintiffs failed to plead that Abbott’s 

appointment as an independent director violated Nasdaq rules. “This argument 

conflates a reasonable inference drawn from the pleaded facts with the pleaded facts 

themselves. The plaintiffs were not required to plead all inferences.”146 Based on the 

plaintiffs’ allegations about the longstanding relationship between Abbott and 

Murdoch, it is reasonable to infer that Abbott’s appointment was a sufficiently close 

call that Nasser had to push for the determination.147 

Nasser is not independent for purposes of making a decision about asserting 

claims that threaten Murdoch with a substantial risk of liability. That disqualifies 

Nasser for purposes of the Rule 23.1 analysis. 

4. Demand Is Futile For Count I 

At least half of the Fox Board—Murdoch, Lachlan, Carey, and Nasser—cannot 

impartially consider the claims against Murdoch in Count I. Demand therefore is 

excused as to Count I. 

 

 
146 Lebanon Cty. Emps.’ Ret. Fund v. Collis, 311 A.3d 773, 804–05 (Del. 2023).  

147 See NASDAQ Listing Rule 5605(a)(2) (“‘Independent Director’ means a 

person other than an executive officer or employee of the company or any other 

individual having a relationship which, in the opinion of the Company’s board of 

directors, would interfere with the exercise of independent judgment in carrying out 

the responsibilities of a director.”). 



50 

The claims in Count I against Lachlan, Scott, and Dinh survive under 

Rule 23.1 as well. When claims arise out of a common nucleus of operative facts, a 

reasonable doubt about a director’s ability to assert one claim extends to the director’s 

ability to assert another claim, because seeking to prove the former claim puts the 

director at risk for the latter claim.148 Here, the claims against Scott and Dinh arise 

out of the same nucleus of operative facts as the claims that give rise to a substantial 

threat of liability against Murdoch (and Lachlan). Pursuing a claim against Lachlan, 

Scott, or Dinh would embroil the Company in proving the same facts that would give 

rise to liability for Murdoch. The Demand Board therefore cannot consider the claims 

against Lachlan, Scott, or Dinh either. 

 

 
148 See Walton, 2023 WL 3093500, at *29 (“If another set of claims arises out of 

a different nucleus of operative facts or concerns a different transaction, then the 

court moves on to the next claim and repeats the process.”); accord In re CBS Corp. 

S’holder Class Action & Deriv. Litig., 2021 WL 268779, at *47 (Del. Ch. Jan. 27, 2021) 

(“While it is true the demand futility analysis ‘is conducted on a claim-by-claim basis,’ 

where ‘the factual allegations underlying [different Counts] are congruous,’ demand 

is excused as to all of those counts under Rales’ substantial likelihood of liability 

prong. In other words, where a member of the demand board’s interest extends 

beyond derivative claims asserted against him to claims asserted against his co-

defendants, he is deemed unfit to consider a demand to pursue those claims as well.”) 

(cleaned up); Teamsters Loc. 443 Health Servs. & Ins. Plan v. Chou, 2020 WL 

5028065, at *26 (Del. Ch. Aug. 24, 2020) (holding demand futile as to Counts II and 

III where “[a]n investigation of the alleged officer breaches of duty would necessarily 

implicate the same set of facts as Count I”); Hughes v. Hu, 2020 WL 1987029, at *18 

(Del. Ch. Apr. 27, 2020) (holding demand futile as to claims that involve the same 

underlying conduct); see also Garfield v. Allen, 277 A.3d 296, 361–62 (Del. Ch. 2022) 

(“The current case does not warrant additional pleading-stage pondering. The 

plaintiff has alleged facts that support a claim for breach of contract, claims for breach 

of fiduciary duty, and a claim for unjust enrichment. All of the claims arise from a 

common nucleus of operative fact, so a pleading-stage ruling is unlikely to simplify 

discovery or the presentation of the evidence at trial.”).  



51 

B. Count II 

Count II asserts that Fox’s outside directors—Carey, Ryan, Nasser, Dias, and 

Hernandez—breached their fiduciary duties. Pleading in the alternative, the 

complaint asserts that the outside directors “acquiesced to a business strategy of 

pursuing profit through actionable defamation,” “disregarded red flags respecting 

defamation liability to Dominion and Smartmatic,” or “failed to act in good faith to 

establish information and reporting systems that mitigate defamation risk.”149 The 

allegations supporting these theories arise out of the same nucleus of operative facts 

as the claims against Murdoch. 

As noted previously, when another count of a complaint arises out of the same 

nucleus of operative facts as a claim for which demand is excused, a separate director-

by-director demand futility analysis is unwarranted. That is because if the directors 

decided to sue on the second count, the claim would implicate the first count.  

Count II implicates the same nucleus of operative facts as Count I. Murdoch 

faces a substantial risk of liability on Count I, and because of that fact, a majority of 

the Demand Board cannot make an independent and disinterested decision whether 

to assert Count I. The same Board cannot make an independent and disinterested 

decision about Count II, because if the Company asserted the claim delineated in 

Count II, the proceedings would also implicate Count I.  

 

 
149 Compl. ¶ 299. 



52 

 The plaintiffs’ grouping of claims may obscure this straightforward conclusion. 

Count I against the “Officer Defendants” alleges that Murdoch and Lachlan acted in 

bad faith as officers and directors. Count II alleges that the “Outside Director 

Defendants” acted in bad faith and violated each species of oversight duty. Because 

of that pleading choice, Murdoch and Lachlan do not face a substantial likelihood of 

liability under Count II. That may create the illusion they could consider a demand 

as to Count II independently and disinterestedly. 

Conceptually realigning the claims makes the consequences clear. If the 

complaint asserted claims against Murdoch and Lachlan only as officers in Count I 

and then as directors in Count II, it would be readily apparent that the two primary 

defendants cannot make a disinterested and independent decision regarding Count 

II, because pursuing Count II would also implicate the claims in Count I. Carey and 

Nasser also cannot make a disinterested and independent decision regarding Count 

II, because they are not independent from Murdoch. The Demand Board thus lacks a 

disinterested and independent majority that can consider Count II. 

III. CONCLUSION 

The defendants’ motion under Rule 23.1 is denied.  


