
IN THE SUPERIOR COURT OF THE STATE OF DELAWARE 

SMARTMATIC USA CORP., 

SMARTMATIC INTERNATIONAL 

HOLDING B.V., and SGO 

CORPORATION LIMITED,  

Plaintiffs, 

v. 

NEWSMAX MEDIA, INC., 

Defendant. 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

C.A. No.: N21C-11-028 EMD

Submitted:  August 22, 2024 

Decided: September 12, 2024 

Upon Defendant’s Motion for Summary Judgment, 

GRANTED in part and DENIED in part. 

Upon Plaintiffs’ Motion for Summary Judgment, 

GRANTED in part and DENIED in part. 

Michael J. Barrie, Esquire, Kate Harmon, Esquire, Benesch, Friedlander, Coplan & Aronoff LLP, 

Wilmington, Delaware; J. Erik Connolly, Esquire, Nicole Wrigley, Esquire, David D. Pope, 

Esquire, William Walsh, Esquire, Lee B. Muench, Esquire, Lauran Tortorella, Esquire, Olivia 

Sullivan, Esquire, Meghan Golden, Esquire, Benesch, Friedlander, Coplan & Aronoff LLP, 

Chicago, Illinois.  Attorneys for Plaintiffs Smartmatic USA Corp., Smartmatic International 

Holding B.V., and SGO Corporation Limited. 

C. Barr Flinn, Esquire, Kevin A. Guerke, Esquire, Timothy E. Lengkeek, Esquire, Lauren Dunkle

Fortunato, Esquire, Michael A. Laukaitis II, Esquire, Young Conaway Stargatt & Taylor LLP,

Wilmington, Delaware; Douglas D. Herrmann, Esquire, Troutman Pepper Hamilton Sanders

LLP, Wilmington, Delaware; Bennet J. Moskowitz, Esquire, Troutman Pepper Hamilton Sanders

LLP, New York, New York; Misha Tseytlin, Esquire, Troutman Pepper Hamilton Sanders LLP,

Chicago, Illinois; Howard M. Cooper, Esquire, Joseph M. Cacace, Esquire, Josh L. Launer,

Esquire, Maria A. Lombardi, Esquire, Todd & Weld LLP, Boston, Massachusetts.  Attorneys for

Defendant Newsmax Media, Inc.

DAVIS, J. 



2 

 

 

I. INTRODUCTION 

 

This is a civil action involving defamation claims. Plaintiffs Smartmatic USA Corp., 

Smartmatic International Holding B.V., and SGO Corporation Limited (collectively, 

“Smartmatic”) allege Defendant Newsmax Media, Inc. (“Newsmax”) published false and 

defamatory statements about Smartmatic relating to Smartmatic’s role in the 2020 United States 

Presidential Election (the “Election”).   

Specifically, Smartmatic alleges Newsmax published or republished “false statements and 

implications during news broadcasts, in online reports, and on social media that Smartmatic 

participated in a criminal conspiracy to fix, rig, and steal the 2020 U.S. election.”1  Smartmatic 

maintains Newsmax’s statements constitute defamation per se because the statements charge 

Smartmatic with a “serious crime and were of a nature tending to injure Smartmatic in its trade, 

business, and profession.”2  Smartmatic seeks actual, consequential, special, and punitive 

damages.3 

On November 3, 2021, Smartmatic filed its Complaint.4   In February 2022, Newsmax 

filed its Answer, affirmative defenses, and a Counterclaim.5   In June 2022, Newsmax filed a 

motion for judgment on the pleadings under Civil Rule 12(c).6   The Court denied Newsmax’s 

motion for judgment on the pleadings on February 3, 2023.7   

 
1 Amended Complaint (hereinafter “Am. Compl.”) ¶ 432, March 28, 2023 (D.I. 177). 
2 Id. ¶ 440. 
3 Id. ¶¶ 446-7. 
4 See D.I. 1.  
5 See D.I. 59. Smartmatic filed its Answer to Newsmax’s Counterclaim in February 2022. See D.I. 60. 
6 See D.I. 69, D.I. 70. 
7 See Smartmatic USA Corp. v. Newsmax Media, Inc., 2023 WL 1525024 (Del. Super. Feb. 3, 2023). 



3 

 

On March 28, 2023, Smartmatic filed its First Amended Complaint (the “Amended 

Complaint”).8  Newsmax moved to dismiss the Amended Complaint on April 28, 2023.9  The 

Court issued a memorandum opinion, denying Newsmax’s motion to dismiss on August 23, 

2023.10   

On June 7, 2024, Newsmax filed its Motion for Summary Judgment (the “Newsmax 

Motion”).11  On July 3, 2024, Smartmatic filed its brief in opposition to the Newsmax Motion.12 

Smartmatic also filed a Motion for Summary Judgment (the “Smartmatic Motion”)13  Newsmax 

filed its response in opposition to the Smartmatic Motion on July 3, 2024.14  Both parties 

submitted their reply briefs in support of their respective motions for summary judgment on July 

31, 2024.15  The Court heard oral arguments on the cross-motions for summary judgment on 

August 22, 2024, at which time the matter was taken under advisement.16   

For the reasons stated below, the Court GRANTS in part and DENIES in part the 

Smartmatic Motion and GRANTS in part and DENIES in part the Newsmax Motion. 

  

 
8 See Am. Compl. 
9 See D.I. 226, D.I. 227. 
10 See Smartmatic USA Corp. v. Newsmax Media, Inc., 2023 WL 5551026 (Del. Super. Aug. 23, 2023). 
11 See Defendant's Opening Brief in Support of Its Rule 56 Motion for Summary Judgment (hereinafter “Newsmax 

MSJ”) June 7, 2024 (D.I. 934).  
12 See Smartmatic’s Brief in Opposition to Newsmax’s Rule 56 Motion for Summary Judgment (hereinafter 

“Smartmatic Opp”) July 3, 2024 (D.I. 1041).  
13 See Smartmatic's Opening Brief in Support of Motion for Summary Judgment (hereinafter “Smartmatic MSJ”) 

June 7, 2024 (D.I. 933). 
14 See Defendant's Response in Opposition to Plaintiffs' Brief in Support of Their Motion for Summary Judgment on 

Liability (hereinafter “Newsmax Opp.”) July 3, 2024 (D.I. 1043). 
15 See Reply Brief in Support of Smartmatic’s Motion for Summary Judgment on Liability (hereinafter “Smartmatic 

Reply”) July 31, 2024 (D.I. 1115). See Defendant’s Reply Brief in Support of its Rule 56 Motion for Summary 

Judgment on Liability (hereinafter “Newsmax Reply”) July 31, 2024 (D.I. 1116). 
16 D.I. 1180. 



4 

 

II. RELEVANT FACTS 

 

A. PARTIES  

 

Plaintiff Smartmatic USA Corp. is an election technology and software company that 

does business by entering into contracts with government entities all around the 

world.17  Smartmatic USA Corp. is incorporated in Delaware and has its principal place of 

business in Boca Raton, Florida.18  During the Election, Smartmatic USA Corp. only “provided 

election technology and software” to Los Angeles County.19  Smartmatic USA Corp. “played no 

part in the counting or tabulation of votes” in Los Angeles County.20 

Plaintiff Smartmatic International Holding B.V. owns 100% of Smartmatic USA Corp.21  

Smartmatic International Holding B.V. is incorporated in the Netherlands and has its principal 

place of business in Amsterdam, Netherlands.22  Smartmatic International Holding B.V. “owns 

multiple companies operating under the Smartmatic brand in almost two dozen 

countries.”23  Smartmatic International Holding B.V. “did not play any role in the [Election] 

outside of the technology and software provided by Smartmatic USA Corp. for Los Angeles 

County.”24 

Plaintiff SGO Corporation Limited owns 100% of Smartmatic International Holding 

B.V.25  In other words, SGO Corporation Limited owns 100% of Smartmatic International 

Holding B.V., which owns 100% of Smartmatic USA Corp.26  SGO Corporation Limited is 

 
17 Am. Compl. ¶ 11. 
18 Id.  
19 Id. 
20 Id. ¶ 12. 
21 Id.  
22 Id.  
23 Id.  
24 Id.  
25 Id. ¶ 13. 
26 Id. 



5 

 

incorporated in the United Kingdom and has its principal place of business in London, United 

Kingdom.27  SGO Corporation Limited “did not play any role in the [Election] outside of the 

technology and software provided by Smartmatic USA Corp. for Los Angeles County.”28  

Defendant Newsmax provides media services through: (i) Newsmax news channels on 

television; (ii) the news website Newsmax.com; (iii) mobile apps for smartphone devices; and 

(iv) social media accounts, including the @newsmax X (formerly known as Twitter) handle and 

a YouTube page.29  Newsmax is incorporated in the State of Delaware and has its principal place 

of business in West Palm Beach, Florida.30   

B. RELEVANT NON-PARTIES  

 

1. Newsmax’s Executives  

 

Christopher Ruddy, Chief Executive Officer of Newsmax, “served as the chief editorial 

officer, setting the company’s editorial policies and strategies.”31  Mr. Ruddy “exercised final 

editorial authority” within Newsmax.32  Elliot Jacobson, Chief Content Officer of Newsmax, was 

primarily responsible for the “operations of Newsmax’s programming initiatives, including 

managing all staff, managing talent, overseeing Newsmax’s production schedules and all of 

Newsmax’s programming initiatives.”33  Gary Kanofsky, Newsmax’s News Director, “oversaw 

daily news coverage strategy, journalist assignments and story selection.”34  Mr. Kanofsky also 

collated the day’s news and facilitated daily morning meetings with Newsmax’s hosts and 

producers.35 

 
27 Id. 
28 Id. 
29 Id. ¶ 15. 
30 Id.  
31 Smartmatic MSJ at 68.  
32 Id. 
33 Id. 
34 Id. at 69. 
35 Id. 



6 

 

2. Newsmax’s Hosts and Producers 

 

Bob Sellers and Heather Childers are the hosts of America Agenda, which is produced by 

Jerry Burke.36  Christopher Salcedo hosts The Chris Salcedo Show, produced by Julian Atienza.37 

Greg Kelly hosts Greg Kelly Reports.38  Christopher Knowles and Damon Plotnick are producers 

of Greg Kelly Reports.39  John Bachman Now is hosted by John Bachman and produced by Erin 

Parker and Chris Tamas.40  Shaun Kraisman and Emma Rechenberg host National Report, which 

is produced by Amalia Cella.41  Grant Stinchfield is the host of Stinchfield and Cynthia Costas is 

the producer.42  Robert Schmitt hosts Wake Up America.43  Emerald Robinson was a Newsmax 

White House Correspondent.44 

3. Peter Neffenger 

 

Peter Neffenger is a board member and chair of the board with Smartmatic.45  Former-

President Obama nominated Mr. Neffenger to the Transportation Security Administration head 

and the Senate confirmed Mr. Neffenger to that post.46  President Biden thereafter appointed Mr. 

Neffenger to President Biden’s transition team, focusing on “general management issues within 

[DHS] and immigration in particular.”47 Mr. Neffenger maintained that role with President 

Biden’s team from September 2020 to January 2021.48 

  

 
36 Newsmax Opp. at 105. 
37 Id. at 107. 
38 Id. at 108. 
39 Id. 
40 Id. at 109. 
41 Id. at 111. 
42 Id. at 114. 
43 Id. at 115. 
44 Id. at 116. 
45 Newsmax MSJ. See Ex. 1 (hereinafter “Neffenger Dep.”). 
46 Neffenger Dep. 26:11–15. 
47 Id. at 27:6–11. 
48 Id. at 27:12–16. 



7 

 

C. SMARTMATIC’S INITIAL HISTORY AS AN ELECTION TECHNOLOGY COMPANY  

 

Smartmatic was founded in 2000 in Boca Raton, Florida.49  The two founders, Antonio 

Mugica and Roger Piñate, both originally from Venezuela, serve as Smartmatic’s CEO and 

President, respectively.50  Samira Saba serves as Smartmatic’s Director of Communications.51 

Smartmatic began as a secure online set of protocols in the banking industry but shifted its focus 

to election technology and software following the 2000 United States Presidential Election.52  

Since 2003, “Smartmatic’s election technology has processed more than 5 billion secure votes 

worldwide without a single security breach.”53  

Currently, Smartmatic provides “end-to-end election services to local, state, and national 

governments.”54  Smartmatic’s products include electronic voting machines, electronic counting 

machines, ballot marking devices, voter management, poll worker support, online voting, and 

election management platforms.55 

In 2004, Venezuela used Smartmatic’s technology in the first automated election in 

Venezuela, where the election was won by Hugo Chavez.56  This election caused a public 

controversy.57  Some believed the election was fraudulent because seven months before 

Smartmatic was awarded the 2004 Venezuelan election contract, a Venezuelan government 

financing agency invested over $200,000 into a small technology company, owned by some of 

the same people as Smartmatic.58  The Venezuelan government agency received a 28 percent 

 
49 Am. Compl. ¶ 20. 
50 Newsmax MSJ at 5. 
51 Newsmax MSJ. Ex. 4 (hereinafter “Saba Dep.”) at 23:11–18. 
52 Am. Compl. ¶¶ 20-1. 
53 Id. ¶ 22. 
54 Id. ¶ 24. 
55 Id. ¶ 25; See also Newsmax MSJ at 7. 
56 Am. Compl. ¶ 27. 
57 See Saba Dep. at 23:4–24:25; 75:13–81:20; 199:5–215:17; 303:5–24. 
58 Newsmax MSJ. Ex. 78. 



8 

 

stake in the smaller technology company for its investment and a seat on the board, which was 

occupied by a former adviser to Mr. Chavez.59  

The New York Times reported that concerns “about possible ties between the owners of 

Smartmatic and the Chavez government have been well known to the United States foreign 

policy officials since before the 2004 recall election in which Hugo Chavez, a strong ally of 

President Fidel Castro of Cuba, won by an official margin of nearly 20 percent.”60   

A professor at Harvard University’s John F. Kennedy School of Government and a 

professor at the Massachusetts Institute of Technology Sloan School of Management, together, 

conducted a scholarly study, finding statistical evidence that the 2004 Venezuelan election was 

compromised.61  Mr. Mugica, in his affidavit, stated: “Elections conducted with Smartmatic 

technology have been validated by world-renowned institutes such as the Carter Center, the 

Organization of American States, and the European Union.”62  However, the scholarly study 

published in May 2012, titled: In Search of the Black Swan: Analysis of the Statistical Evidence 

of Electoral Fraud in Venezuela, addresses why the authors do not agree with the Carter Center’s 

findings.63 

On October 6, 2006, Congresswoman Carolyn Maloney (D-NY) wrote a letter expressing 

national security concerns and asking the Committee on Foreign Investment in the United States 

(“CFIUS”) to investigate Smartmatic and its association with the Venezuelan government.64  In 

December 2006, in response to the CFIUS investigation, Smartmatic announced it planned to sell 

its U.S. subsidiary Sequoia Voting Systems, Inc.65  Congresswoman Maloney noted that 

 
59 Id. 
60 Id. 
61 Id. at Ex. 76-78. 
62 Smartmatic MSJ. Ex. 135 ¶ 34. 
63 Newsmax MSJ, Ex. 76 p. 19. 
64 Id. at Ex. 7. 
65 Saba Dep. at 158:2–11. 



9 

 

Smartmatic decided to sell Sequoia, rather than complete the CFIUS investigation.66  Also, in 

2006, “a Chicago alderman raised questions about potential ties between Sequoia and the 

Venezuelan government when the company’s machines were used in the March 2006 Chicago 

primaries and did not produce results for days.”67 

After the 2008 U.S. President election, there were reports of miscounted votes in Cook 

County, Illinois at the precinct that used the Sequoia equipment that Smartmatic delivered.68  “In 

2010, Dominion Voting Systems Corporation (“Dominion”), a competitor of Smartmatic, 

acquired Sequoia’s assets.”69 

“Smartmatic continued to provide election technology and services in various Venezuelan 

elections through July 2017.70  Smartmatic’s Venezuelan ties again drew international scrutiny 

when the company provided technology and services for Venezuela’s elections for the creation of 

the National Constituent Assembly on July 30, 2017.”71 

D. SMARTMATIC’S HISTORY IN THE PHILIPPINES 

 

In 2010, a Filipino publication reported Smartmatic failed to disclose “secret backdoors” 

in its precinct count optical scanner (PCOS), which potentially allowed unauthorized control 

over the system and vote manipulation.72  In March 2016, “a columnist at the Philippine Daily 

Inquirer claimed that Smartmatic’s machines could be manipulated, and elections conducted by 

the company could not be trusted.”73 

 
66 Newsmax MSJ at 10. 
67 Id. at 9. See also Saba Dep. at 161:6–167:11. 
68 Id.  
69 Newsmax MSJ at 10; see also Saba Dep. at 167:22–168:11. 
70 Newsmax MSJ at 9. 
71 Id. 
72 Id. at 10 
73 Id. 



10 

 

In 2017, “The Manila Times reported that three Smartmatic employees and employees of 

the Republic of the Philippines Commission on Elections (“COMELEC”) had been charged with 

changing the script in the transparency server on election night [in May 2016] without 

authorization.”74  In 2019, Filipino President Rodrigo Duterte recommended that COMELEC 

replace Smartmatic with a new technology provider due to concerns that Smartmatic’s system 

was not accurately counting Filipinos’ votes.75 

In August 2017, Smartmatic, its executives, and employees came under criminal scrutiny 

in the Philippines.76  The Philippines’ National Bureau of Investigation’s Anti-Fraud Division 

(“NBI”) began investigating an alleged bribery and “money-laundering scheme involving former 

COMELEC Chairman Andres Donato Bautista, Smartmatic, and its executives.”77   

The U.S. Department of Homeland Security’s Homeland Security Investigations (“HSI”), 

thereafter, started its investigation into the same.78  On September 19, 2023, after the HSI 

investigation, the Department of Justice filed a criminal complaint against Mr. Bautista in the 

Southern District of Florida.79  Mr. Bautista was charged with “receiving a $4 million bribe as 

part of a money laundering conspiracy to conceal a scheme involving four unnamed “Co-

Conspirators” and four unnamed companies in exchange for three lucrative contracts, worth 

approximately $199 million, for voting machines and related election services in the Philippines 

in 2015 and 2016.”80  During their depositions, Mr. Mugica and Mr. Piñate confirmed the 

 
74 Id. at 11. See also Ex. 79. 
75 Newsman MSJ at 11. 
76 Id.  
77 Id. See United States v. Bautista, No.1:23-mj-03829 (S.D. Fla. Sept. 19, 2023). 
78 Id. 
79 Id. at 12. 
80 Id.  



11 

 

unnamed individuals are Smartmatic executives and employees and the unnamed companies are 

Smartmatic entities.81   

Smartmatic is also being investigated in the United Kingdom for the same alleged 

misconduct related to the 2016 Philippines election.82 

On November 29, 2023, because of the NBI investigation, COMELEC disqualified 

Smartmatic from participating in the procurement process for the 2025 election in the 

Philippines.83 

E. Smartmatic’s Role in the 2020 Election 

 

In 2018, Los Angeles County selected Smartmatic to aid in the manufacture and 

implementation of a new election system in the County.84   Specifically, Los Angeles County has 

a “Voting Solutions for All People” (“VSAP”) initiative, which is intended to ensure greater 

voter participation through “convenient, accessible, and secure” voting options.85   

Smartmatic and Los Angeles County entered into a contract whereby Smartmatic would 

“manufacture (hardware and software) and implement new custom-designed [ballot marking 

devices]” as part of the VSAP initiative.86  For the Election, Smartmatic provided the following 

election services for Los Angeles County: “(1) engineered and manufactured the [ballot marking 

device] hardware,” “(2) programmed and installed the [ballot marking device] software,” “(3) led 

the California certification process,” “(4) created the backend software to manage the devices,” 

“(5) provided systems integration services,” “(6) built the VSAP operations center,” “(7) handled 

logistics and setup/breakdown of vote centers,” “(8) oversaw real-time data management for 

 
81 Id. See Ex. 10 at 493:1‒6, 494:1‒5, 504:15–507:6, 507:10‒508:11, 509:3‒510:5.  
82 Newsmax MSJ, Ex. 12. 
83 Id. at Ex. 13. 
84 Am. Compl. ¶ 46. 
85 Id. ¶¶ 48-9. 
86 Id. ¶ 51. 



12 

 

deployment,” and “(9) supplied Help Desk services on Election Day.”87  Smartmatic notes that 

the Election in Los Angeles County, the largest voting jurisdiction in the United States, was 

flawless from a technological perspective.88   

Smartmatic did not play a role in the Election outside of Los Angeles County.89  

Smartmatic’s “technology, software, equipment, and services” were not used outside of Los 

Angeles County in the Election.90  Smartmatic did not license or contract “with any third party, 

including other election technology companies [i.e., Dominion], for the use of Smartmatic’s 

technology, software, machines or services” during the Election.91  Smartmatic played no role in 

the states with close vote tallies, such as Nevada, Arizona, Georgia, Pennsylvania, Michigan, and 

Wisconsin.92  “Apart from commenting on its role in the [Election] in Los Angeles County, 

Smartmatic made no public comments about the [Election]” before Newsmax began reporting on 

the Election.93 

 In March 2020, Politico reported on Los Angeles County’s use of Smartmatic’s 

technology, and called it a “risky voting experiment.”94  Politico stated that Smartmatic’s 

machines’ “security gaps, if left unfixed, could provide a gateway for a rogue election staffer or 

someone else with physical access to alter software on the voting machines or their back-end 

computer systems, possibly changing votes or otherwise disrupting the presidential race.”95  The 

 
87 Id. ¶ 53. 
88 See id. ¶¶ 57-8. 
89 Am. Compl. ¶ 60. 
90 Id. 
91 Id. 
92 Id. ¶ 61. 
93 Id. ¶ 62. 
94 Newsmax MSJ at 7. See Kim Zetter, Los Angeles County’s risky voting experiment (March 3, 2020) 

https://www.politico.com/news/2020/03/03/los-angeles-county-voting-experiment-119157.  
95 Id. 



13 

 

report also noted the Smartmatic’s questionable and controversial record, stating, “critics have 

expressed concerns about the company that built the system, U.K. based Smartmatic.”96 

F. POST ELECTION MEDIA COVERAGE  

 

On November 6, 2020, President Biden won the Election; however, then-President Trump 

stated that the election was far from over and filed multiple lawsuits challenging the Election 

results.97 The lawsuits raised concerns with Dominion and Smartmatic’s voting equipment and 

election technology and claimed to have evidence “that the companies facilitated voter fraud and 

electronic vote manipulation in the election.”98  As discussed above, in 2009, Dominion entered 

into “intellectual property licensing agreements” with Smartmatic and acquired Sequoia’s assets 

in 2010 which were owned by Smartmatic.99 

In November 2020, then-President Trump stated, on X, that Dominion’s machines are 

“rigged,” Dominion deleted 2.7 million votes for Trump nationwide, and claimed he won the 

election.100  At the same time, Sidney Powell used her X account to state, “Dominion Machines 

[are] engineered by China, Venezuela, and Cuba.”101  On November 16, 2020, within two weeks 

of the Election, The New York Times reported that then-President Trump had “posted over 300 

tweets attacking the integrity of the vote count.”102  “RNC employees, the former Mayor of New 

York City and U.S. Attorney for the Southern District of New York, a former General and 

National Security Advisor, a former federal prosecutor, the former Governor of Arkansas, current 

 
96 Id. 
97 Newsmax MSJ at 15. Donald J. Trump for President, Inc. v. Hobbs, No.CV2020-14248 (Ariz. Sup. Ct. Nov. 7, 

2020); Donald J. Trump for President, Inc. v. Benson, No.1:20-cv-1083 (W.D. Mich. Nov. 11, 2020); Wood v. 

Raffensperger, No.1:20-cv-4651 (N.D. Ga. Nov. 17, 2020); Pearson v. Kemp, No.1:20-cv-4809 (N.D. Ga. Nov 25, 

2020); Feehan v. Wisconsin Elections Commission, No.2:20-cv-1771 (E.D. Wis. Dec. 1, 2020).  
98 Newsmax MSJ at 16. 
99 Id. See also Smartmatic Int'l Corp. v. Dominion Voting Sys. Int'l Corp., 2013 WL 1821608, at *1 (Del. Ch. May 1, 

2013). 
100 Newsmax MSJ at 16. 
101 Id. at 17. 
102 Id. 



14 

 

and former members of Congress, then-President Trump, his legal team, representatives, people 

claiming an affiliation with then-President Trump and other affiliates” (collectively, “Trump 

Affiliates”) “publicly claimed that the 2020 Election was manipulated through the exploitation of 

election technology supplied by several government contractors; Smartmatic being one of 

them.”103 

Lin Wood, an attorney and Trump Affiliate, initiated a lawsuit in Georgia, “aiming to 

overturn the election results.”104  With this lawsuit, a former security guard for Mr. Chavez 

submitted an affidavit stating he assisted Mr. Chavez in manipulating elections using Smartmatic 

machines and claiming that: “the software and fundamental design of the Dominion electronic 

electoral system and its software are based on software that is a derivative of the Smartmatic 

Electoral Management System.”105 

Ms. Powell and Mr. Wood, together, filed another lawsuit in Georgia, that cited to an 

affidavit from a witness who claimed that “Smartmatic and Dominion were founded by foreign 

oligarchs and dictators” to manipulate votes and ensure that “Venezuelan dictator Hugo Chávez 

never lost another election.”106 

These allegations drew the attention of many of the nation’s major news organizations, 

including Fox News, CNN, and The New York Times.107 

G. NEWSMAX’S REPORTING ON THE ELECTION 

 

From July 2020 to the week before the Election, Newsmax “averaged 58,000 viewers 

from 7 to 10 p.m. on weekdays.”108  At that time, Newsmax’s numbers were not comparable to 

 
103 Id. 
104 Id. at 18. 
105 Id; See Wood, No.1:20-cv-4651. 
106 Newsmax MSJ at 19; Pearson, No 1:20-cv-4809. 
107 Newsmax MSJ at 20. 
108 Am. Compl. ¶ 75, Ex. 146. 



15 

 

Fox News’ massive following.109  The week after the Election, Newsmax’s ratings jumped ten-

fold from its pre-Election numbers.110  In the wake of the Election, Newsmax called attention to 

the fact that then-President Trump posted Newsmax clips to his followers on X.111  Within three 

days of the Election, Newsmax’s viewership surpassed Fox Business and CNBC.112  These 

increases in coverage led to more viewers and more money for Newsmax.113  Newsmax 

“averaged approximately 242,000 prime-time viewers in the fourth quarter of 2020.”114 

Smartmatic states Newsmax engaged “in publishing false information about Smartmatic 

during the disinformation campaign, but it also did so with ill-will and improper motives for self-

preservation, self-promotion, and financial and other gains.”115  Specifically, Smartmatic alleges 

Newsmax “did not mind destroying Smartmatic’s reputation because it served its financial 

interests,” and “this was not about providing fair and neutral reporting of a debate .”116 

Smartmatic also maintains “this was about trying to beat Fox News, endearing itself to the 

millions of Americans who supported President Trump, and making money.”117  

Starting on November 10, 2020, through December 2020, Newsmax aired statements 

from Trump Affiliates and published multiple articles on its website concerning the controversy 

surrounding the Election.118  Newsmax’s published articles discussed “the skepticism expressed 

by federal judges regarding” the lawsuits filed by Trump Affiliates; “views of the secretaries of 

state, attorneys general, and senators. . . who stated that there was no evidence of widespread 

 
109 Id. ¶ 75. 
110 Id. ¶ 76.  Newsmax’s daytime viewership also increased by a multiple of ten, and the number of daily active users 

on its mobile app increased fourteen-fold from pre- to post-Election.  Id. ¶ 76, Exs. 146, 148. 
111 Id. ¶ 77, Ex. 150. 
112 Id. ¶ 78, Ex. 151. 
113 Id. ¶ 78. 
114 Newsmax MSJ at 20. 
115 Am. Compl. ¶ 412. 
116. Id. ¶ 230. 
117 Id. 
118 Newsmax MSJ at 23. 



16 

 

voter fraud;” and the difficulties then-President Trump “would encounter in overturning the 

[Election] results.”119  

On December 11, 2020, Newsmax received a letter from Smartmatic’s counsel 

demanding a retraction of allegedly defamatory reporting contained in Newsmax’s coverage of 

the Election.120  Newsmax responded by issuing a public clarification titled “Facts About 

Dominion, Smartmatic You Should Know” and explaining: “No evidence has been offered that 

Dominion or Smartmatic used software or reprogrammed software that manipulated votes in the 

2020 election.”121  Newsmax’s statement also stated that it had “not reported as true certain 

claims made about these companies,” and informed its audience that Newsmax has no evidence 

that: “(1) either Dominion or Smartmatic owns the other, or has any business association with 

each other; (2) Dominion uses Smartmatic software or vice versa; (3) Dominion or Smartmatic 

used software that manipulated votes in the 2020 Election; or (4) George Soros or Hugo Chávez 

owned Smartmatic.”122 

On December 21, 2020, Newsmax extended an invite for a Smartmatic representative to 

appear on a Newsmax broadcast and address on air anything Smartmatic considered to be 

inaccurate.123  Smartmatic did not respond to the written invitation, or the follow-up calls from 

Newsmax’s counsel.124 

On October 27, 2021, Smartmatic provided Newsmax “a list of defamatory statements 

about Smartmatic that were broadcast and published by Newsmax” and demanded Newsmax 

 
119 Id. at 23-4. 
120 Am. Compl. ¶ 238. 
121 Newsmax MSJ at 25. 
122 Id. at 26. 
123 Id. at 26. Ex. 24. 
124 Id. 



17 

 

“fully and completely retract these defamatory statements.”125  Subsequently, Smartmatic filed 

this action. 

The Amended Complaint alleges Newsmax’s “disinformation” about Smartmatic focused 

on the following themes: 

Smartmatic’s election technology and software were widely used in the 2020 U.S. 

election; 

 

Smartmatic fixed, rigged, and stole 2020 U.S. election for Joe Biden and Kamala 

Harris; 

 

Smartmatic’s election technology and software (1) were compromised or hacked 

during the 2020 U.S. election and (2) sent votes overseas to be compromised or 

hacked; 

 

Smartmatic was founded and funded by corrupt dictators from socialist and 

communist countries; and 

 

Smartmatic’s election technology and software were designed to and have fixed, 

rigged, and stolen elections before.126 

 

 On the other hand, Newsmax categorized the statements as allegedly defamatory 

statements made either by third parties unaffiliated with Newsmax or by Newsmax personnel.127 

The allegedly defamatory statements made by third parties include allegations or suggestions 

that: (1) “Smartmatic was either influenced by foreign entities or had foreign origins;” (2) 

Smartmatic’s software was problematic; and (3) Mr.  Neffenger was connected to President 

Biden’s team.128 

In the Smartmatic Motion, Smartmatic refers to twenty-four publications that were 

allegedly defamatory (the “At-Issue Statements”).  Smartmatic is moving for summary judgment 

 
125 Am. Compl. at Ex. 55. 
126 Id. ¶ 173. 
127 Newsmax MSJ at 29. 
128 Id. at 28-30. 



18 

 

only as to the At-Issue Statements.  Newsmax, in the Newsmax Motion, is moving for summary 

judgment on all claims asserted in the Amended Complaint. 

H. NEWSMAX’S INTERNAL COMMUNICATION 

 

On November 12, 2020, Mr. Ruddy drafted an email (the “November Email”)—

circulated to Newsmax’s hosts and producers by Mr. Jacobson—explaining Newsmax’s editorial 

position and the lack of evidence supporting voter fraud allegations, stating:  

Newsmax's Editorial Position: 

 

We are not calling the election for Joe Biden because we believe that the voters and 

state election authorities should make that decision, not media organizations.  

 

Media organizations that so clearly were wrong in their polls which showed a 

landslide election for Joe Biden should not be the arbiters of the election results.  

 

Newsmax cannot project Biden the winner because Pres. Trump is contesting the 

election in several states, including races where the vote difference is less than 1 

percent. In Georgia it is less than a quarter of a percent. We believe the President 

has a right to have a recount or review of these votes.  

 

In the 2000 election when AI Gore contested the Fla results, media organizations 

withheld a projection on the winner until mid-December.  

 

We believe most states will certify by Nov. 23rd. Based on state certifications of 

closely contested races, Newsmax will call the race for the winner. 

 

Vote fraud:  

 

Newsmax does not have evidence of widespread voter fraud. We have no evidence 

of a voter fraud conspiracy nor do we make such claims on Newsmax.  

 

We have reported on significant evidence of widespread election irregularities and 

vote fraud. We will continue to report on that.  

 

We believe we should not censor allegations made by the President or his lawyers 

or surrogates. Our job is not to filter the news but report information and allow 

Americans to decide.  

 

The President has made several legal challenges to results in several states, we will 

continue to report on these.  

 



19 

 

Newsmax will fully accept and acknowledge the President elect as decided by the 

electoral college. We will encourage a smooth transition of power from one term to 

the next, whoever the winner is.  

 

When discussing voter/election fraud continue to use terms such as "alleged" and 

avoid any appearance of endorsement of conspiracy theories etc. 129 

  

On November 12, 2020, Mr. Kanofsky sent Newsmax’s producers and hosts a fact sheet 

that Newsmax received from Dominion titled Setting the Record Straight (“Dominion Fact 

Sheet”), which stated, in relevant part:  

First and foremost, Dominion Voting Systems categorically denies any claims about 

any vote switching or alleged software issues with our voting systems. Dominion 

systems continue to reliably and accurately count ballots, and state and local 

election authorities have publicly confirmed the integrity of the process.  

 

This year, despite the fact that voting has proceeded smoothly in all 28 states where 

our systems are used, close vote counts in several battleground states coupled with 

delayed results reporting have created the opportunity for a number of company-

focused rumor and disinformation campaigns to spread online. 

 

No credible reports or evidence of any software issues exist. While no election is 

without isolated issues, Dominion Voting Systems are reliably and accurately 

counting ballots. State and local election authorities have publicly confirmed the 

integrity of the process.  

 

All U.S. voting systems must provide assurance that they work accurately and 

reliably as intended under federal U.S. Election Assistance Commission and state 

certification and testing requirements. Election safeguards – from testing and 

certification of voting systems, to canvassing and auditing – prevent malicious 

actors from tampering with vote counts and ensure that final vote tallies are 

accurate.130 

 

On November 19, 2020, Mr. Kanofsky emailed Newsmax’s producers and hosts a fact sheet 

that Newsmax received from Smartmatic titled Smartmatic Fact-checked (“Smartmatic Fact 

Sheet”), which stated, in relevant part:  

Over the last two decades, Smartmatic has registered and counted nearly 5 billion 

auditable votes without a single spoiled vote or security breach.   

 

 
129 Smartmatic MSJ at 43. Ex. 154 (emphasis added) (D.I. 921). 
130 Smartmatic MSJ at 43-4. Ex. 155 (D.I. 921). 



20 

 

Smartmatic designed its technology to enable all election stakeholders to audit the 

entire process.  

 

Smartmatic software has been open to audits by all political parties in all countries 

where it operates. All audits of elections that have used Smartmatic technology 

have validated the accuracy of the results, confirming the integrity of the election.  

 

Elections conducted with Smartmatic technology have been validated by world-

renowned institutions such as the Carter Center, the United Nations, the 

Organization of American States, and the European Union. All claims about the 

integrity of the system or the accuracy of the results have been dismissed. 

 

Smartmatic has no ties to governments or political parties of any country.131 

 

The Smartmatic Fact Sheet also included the following question and answers:  

 

Who owns Smartmatic? Smartmatic was founded in Boca Raton, Florida in 2000. 

Two of the founders, Antonio Mugica and Roger Piñate, continue to run the 

company as CEO and President, respectively. The majority of shares (83%) are held 

by SGO, a company owned by the Mugica and Piñate families. The remaining 

shares are held by employees (10%) and angel investors (7%). 

 

Is Smartmatic a Venezuelan company? No. Smartmatic was founded and 

incorporated in the U.S. It is now headquartered in London, UK. 

 

Does Smartmatic own any other voting machine company? No. 

 

Has Smartmatic owned any voting machine company in the USA? Smartmatic 

owned Sequoia Voting systems and sold it in 2007. 

 

Is Smartmatic’s software used in other company’s voting machines? No. 

Smartmatic’s software is not licensed or otherwise used by other companies. 

 

Where were Smartmatic products used during the 2020 US election? Smartmatic 

technology was only used in Los Angeles County, CA. It was not used anywhere 

else. 

 

On December 19, 2020, Newsmax published an article titled Facts About Dominion, 

Smartmatic You Should Know (the “December Article”), explaining:  

Newsmax has found no evidence either Dominion or Smartmatic owns the other, 

or has any business association with each other.  

 

We have no evidence Dominion uses Smartmatic’s software or vice versa. 

 
131 Smartmatic MSJ at 45-6. Ex. 162 (D.I. 928). 



21 

 

 

No evidence has been offered that Dominion or Smartmatic used software or 

reprogrammed software that manipulated votes in the 2020 election. 

 

Smartmatic has stated its software was only used in the 2020 election in Los 

Angeles, and was not used in any battleground state contested by the Trump 

campaign and Newsmax has no evidence to the contrary.   

 

Smartmatic is a U.S. company and not owned by the Venezuelan government, Hugo 

Chavez or any foreign official or entity.  

 

Smartmatic states it has no operations in Venezuela. While the company did 

election projects in Venezuela from 2004 to 2017, it states it never was founded by 

Hugo Chavez, nor did it have a corrupt relationship with him or the Venezuelan 

government.132 

 

During this time, Mr. Sellers (host) and Mr. Burke (producer) had the following 

conversation thread (the “Sellers/Burke Conversation”), questioning the Election reporting: 

November 9: Sellers: “How long are we going to have to play along with election 

fraud?”  

 

November 9: Sellers: “Trump’s MO is always to play victim [] And answer this 

question. Is there anything at all that could result in another election? The answer 

is no. and are there enough votes that could be switched or thrown out from fraud 

or irregularities? No.” 

 

November 13: Sellers: “So the election official, who did his job and is assuring 

Americans that their votes are valid, will get fired because Trump’s narrative is that 

there was widespread fraud, for which there is no evidence.” 

 

December 11: Sellers: “But I feel good that we can start slamming Biden instead of 

defending crazy []” 

 

December 16: Sellers: “Yes. The election was stolen. Trump gets to stay. [] Same 

in Pa. same in Michigan. Same in AZ. [] Of course, all of the down ballot tickets 

must be wrong too. [] So the dozen Republicans who won don’t get to go.” Childers: 

“Geez–I get it. Good night everyone.” Sellers: “This is just the way Jerry and I 

talk.” Childers: “Got it.” Sellers: “It’s all fodder for good TV. [] Which is what we 

do.” 

 

 
132 Smartmatic MSJ at 47. 



22 

 

December 17: Sellers: “I’m a little uncomfortable with how much [Heather] is 

trying to promote these conspiracy theories [] We should let the guests do it[.]” 

Burke: “absolutely [] just one more day to go[.]”133 

 

I. THE ELECTION INVESTIGATION  

 

While former-President Trump’s affiliates were making statements questioning the 

integrity of the Election, several federal and state agencies addressed and denied the 

allegations.134  

On November 12, 2020, the Elections Infrastructure Government Coordinating Council 

and Election Infrastructure Sector Coordinating Executive Committees, jointly, announced that 

the Election was “the most secure in American history” and there was no evidence of voting 

systems changing, deleting, or losing votes.135  On November 13, 2020, the Commissioner for 

the U.S. Election Assistance Commission announced that there was “no widespread fraud or 

malfunction” that would change the results of the Election.136  On November 16, 2020, many 

election security and computer science experts stated they are aware of the allegation concerning 

the Election, however, the allegations are “unsubstantiated or technically incoherent.”137  On 

December 1, 2020, U.S. Attorney General William Barr announced that upon its investigation, 

the Department of Justice found no “fraud on a scale that could have effected a different outcome 

in the election.”138  

On December 22, 2022, The Select Committee to Investigate the January 6th Attack on 

the United States Capital conducted an 18-month investigation that concluded: “Not a single 

witness— nor any combination of witnesses—provided the Select Committee with evidence 

 
133 Id 86-7. 
134 Id. at 58-9. 
135 Id. Ex. 188. 
136 Id. Ex. 190. 
137 Id. Ex. 191. 
138 Id. Ex. 193. 



23 

 

demonstrating that fraud occurred on a scale even remotely close to changing the outcome in any 

State.”139 

To date, there are no investigations or reports that concluded the Election was 

compromised or that Smartmatic or Dominion manipulated the votes through its voting 

machines.140 

III. PARTIES’ CONTENTIONS 

 

A. THE NEWSMAX MOTION  

 

1. Newsmax 

Newsmax argues that both Florida law141 and the First Amendment of the United States 

Constitution protect media organizations, such as Newsmax, when the organization engages in 

neutral reporting on a matter of public concern.142  Newsmax contends that even putting the 

neutral reporting protection aside, some of the alleged defamatory allegations were true.143  

Newsmax also argues that, under Florida law, Smartmatic must show evidence of actual damages 

caused by Newsmax’s reporting.  Newsmax maintains that Smartmatic has produced no evidence 

of any actual damages.144  And even if the Court finds Newsmax liable for damages, Newsmax 

asserts that Smartmatic’s damages claim would still fail because Smartmatic’s customers are 

government officials who are prevented from allowing media reports to affect contractual 

relationships per public procurement rules.145 

 
139 Id. Ex. 197 at 47. 
140 Smartmatic MSJ at 60. 
141 On May 21, 2024, the Court issued a preliminary order holding that Florida substantive law will apply in this 

civil action (D.I. 745).  
142 Newsmax MSJ at 48. 
143 Id. at 61. 
144 Id. at 83. 
145 Id. at 95. 



24 

 

Newsmax also argues that the alleged defamatory statements are not actionable as 

defamation because they are not “of and concerning” Smartmatic.146  Newsmax asserts that 

Smartmatic has not presented evidence to prove the falsity element of its defamation claim.147 

Newsmax claims that Smartmatic is a limited public figure, therefore, Smartmatic must show 

actual malice which Smartmatic cannot do.148  As a result, Newsmax argues Smartmatic also 

cannot recover punitive damages under Florida law.149 

Finally, Newsmax contends that Smartmatic failed to serve a pre-suit notice—as required 

by Florida law—on Newsmax specifying all the allegedly defamatory statements in the Amended 

Complaint so the same should be dismissed.150  That said, Newsmax maintains it exercised its 

constitutional right of free speech in connection with a public issue, so the Florida anti-SLAPP 

statute applies to this action.151 

2. Smartmatic 

Smartmatic, in opposition, contends that Florida law does not recognize an absolute 

privilege and Newsmax, a media organization, “should be held responsible for the publication of 

false reports when done with the requisite fault (negligence or actual malice).”152  Smartmatic 

goes on to argue that, even if there was a neutral reporting privilege under Florida law, 

Newsmax’s reporting was not neutral nor disinterested.153  Smartmatic maintains that the 

evidence now demonstrates Smartmatic is not a limited purpose public figure under Florida law, 

so Smartmatic only has to show that Newsmax was negligent in its reporting.154  Smartmatic also 

 
146 Id.  
147 Id. at 61. 
148 Id. at 66-7. 
149 Id. at 120. 
150 Id. at 125. 
151 Id. at 127. 
152 Smartmatic Opp. at 2. 
153 Id. at 28. 
154 Id. at 12. 



25 

 

maintains that it has properly established every element of defamation, including “of and 

concern” and “falsity.”155  

Furthermore, Smartmatic believes it is entitled to presumed damages as the alleged 

defamatory statements qualify as defamation per se published with actual malice.156  Smartmatic 

argues that presumed damages “have long served the critical public policy of allowing the 

plaintiff to vindicate its name” and should be allowed under Florida law or Delaware public 

policy.157  Smartmatic explains how Smartmatic’s expert reports are sufficient evidence to 

establish Newsmax’s reporting harmed Smartmatic’s reputation and caused economic losses.  As 

such, Smartmatic is entitled to general and special damages.158  Smartmatic also argues that it 

provided evidence of actual malice and express malice, therefore punitive damages is a factual 

matter for the jury to decide.159 

 With that, Smartmatic believes the Court should rule one of the three following ways: (i) 

Florida does not recognize a neutral reporting privilege; (ii) actual malice negates any privilege; 

or (iii) the At-Issue Statements were not neutral and disinterested, so privilege does not apply.160  

All three options would require the Court to reject Newsmax’s privilege defense.161 

B. THE SMARTMATIC MOTION 

 

1. Smartmatic 

Smartmatic believes it has satisfied its burden for summary judgment because Mr. Ruddy 

wrote to Newsmax’s executives stating that, “Newsmax does not have the evidence of 

 
155 Id. at 38-40. 
156 Id. at 50. “It would violate 100 years of jurisprudence to deprive a plaintiff of presumed damages for defamation 

per se published with actual malice.” Id. 
157 Smartmatic Opp. at 52, 61. 
158 Id. at 63, 98. 
159 Id. at 114. 
160 Id. at 33-4. 
161 Id. 



26 

 

widespread voter fraud” and “no evidence of voter fraud conspiracy.”162  Smartmatic asserts it is 

entitled to summary judgment on liability for the At-Issue Statements that Newsmax published 

between November 10, 2020, and December 18, 2020.163  Smartmatic believes that the Court 

should allow a jury to determine damages only.164  Smartmatic contends that each At-Issue 

Statement satisfies the elements of defamation including the “of and concerning” element” as the 

publications falsely stated or implied that Smartmatic participated “in rigging the 2020 

election.”165  

Smartmatic also argues it is entitled to summary judgment on actual malice because 

Newsmax’s executives, hosts and producers acted with reckless disregard for the truth.166 

Smartmatic contends that Newsmax “possessed accurate information debunking what it stated 

and implied about Smartmatic,” but Newsmax still purposefully avoided investigating its claims 

and did not evaluate the third-party guests.167 

2. Newsmax 

Newsmax opposes, contending Smartmatic is moving for summary judgment on liability 

by “attempting to side-step Florida law’s unequivocal requirements for establishing liability and 

damages in defamation actions.”168  Specifically, Newsmax argues: (i) “Smartmatic tries to evade 

Florida’s mandate that allegedly defamatory material is subject to a statement-by-statement 

analysis with proper context considered.” (ii) Smartmatic “dilute[s]” the actual malice standard 

under Florida and First Amendment law; (iii) Smartmatic misstates Florida’s law on neutral 

reporting and fair reporting privileges; and (iv) Smartmatic “ignores that Florida law’s special 

 
162 Smartmatic MSJ at 1. 
163 Id. at 2. 
164 Id. at 4-6. 
165 Id. at 53. 
166 Id. at 68, 84. 
167 Id. at 118. 
168 Newsmax Opp. at 1. 



27 

 

treatment of media defendants requires proof of actual damages and causation even in 

defamation per se cases.”169 

IV. STANDARD OF REVIEW 

 

Civil Rule 56 governs motions for summary judgment.170  “The Court will grant 

summary judgment if, after viewing the record in a light most favorable to the non-moving party, 

no genuine issues of material fact exist and the movant is entitled to judgment as a matter of 

law.”171  On a motion for summary judgment, the Court “(i) construes the record in the light most 

favorable to the non-moving party; (ii) detects, but does not decide, genuine issues of material 

fact; and (iii) denies the motion if a material fact is in dispute.”172  The moving party bears the 

initial burden of showing the motion is supported by the undisputed facts.173  If the moving party 

carries its burden, then the burden shifts to the non-moving party to show a genuine issue of 

material fact exists, and that a trial is necessary.174  If the Court concludes a more thorough 

inquiry into, or development of, the record would clarify the law or its application, the Court 

may deny summary judgment. 175 

V. DISCUSSION 

 

A. SMARTMATIC IS A LIMITED PURPOSE PUBLIC FIGURE 

 

Under Florida law, courts employ a two-step analysis to determine whether a plaintiff is a 

limited purpose public figure.176  Step one is whether there is a “public controversy,” meaning 

 
169 Id. at 2-4. 
170 Super. Ct. Civ. R. 56. 
171 CVR Refining., LP v. XL Specialty Ins. Co., 2021 WL 5492671, at *8 (Del. Super. Nov. 23, 2021) (citing Merrill 

v. Crothall-Am., Inc., 606 A.2d 96, 99-100 (Del. 1992)); Del. Super. Ct. Civ. R. 56. 
172 CVR Refin., LP, 2021 WL 5492671, at *8 (citing Judah v. Del. Tr. Co., 378 A.2d 624, 632 (Del. 1977); Merrill, 

606 A.2d at 99; Ebersole v. Lowengrub, 180 A.2d 467, 468-69 (Del. 1962)). 
173 Moore v. Sizemore, 405 A.2d 679, 680 (Del. 1979). 
174 Brzoska v. Olson, 668 A.2d 1355, 1364 (Del. 1995). 
175 See Alexander Indus., Inc. v. Hill, 211 A.2d 917, 918-19 (Del. 1965). 
176 See Mile Marker, Inc. v. Petersen Publ’g, L.L.C., 811 So. 2d 841, 845 (Fla. Dist. Ct. App. 2002). 



28 

 

whether a “reasonable person would have expected persons beyond the immediate participants in 

the dispute to feel the impact of its resolution.”177  Step two is “whether the plaintiff played a 

sufficiently central role in the instant controversy to be considered a limited purpose public 

figure for the purposes of that controversy.”178  Whether a plaintiff is a public figure is a question 

of law.179  

Newsmax maintains Smartmatic is a limited purpose public figure under Florida law 

because the allegedly defamatory statements were on matter of public concern and Smartmatic 

has played a sufficiently central role in this controversy.180  Newsmax also argues that the Court 

previously ruled, under Florida law, Smartmatic is a limited purpose public figure, and that 

ruling is law of the case.181  

Smartmatic believes the Court “assumed that Smartmatic played a sufficient central role 

in the controversy” but now the evidence demonstrates that Smartmatic is not a limited purpose 

public figure.182  Specifically, Smartmatic argues that Smartmatic could not have played a 

sufficiently central role to the 2020 Election controversy because: (i) only Los Angeles County 

used Smartmatic’s services; (ii) the 2020 Election controversy “had nothing to do with the role 

that Smartmatic actually played. . .”; (iii) Smartmatic could not have been a part of the public 

controversy because Smartmatic did not provide voting machines; and (iv) Smartmatic “did 

nothing to thrust itself into the public controversy about the 2020 election.”183 

Based on the facts available to the Court during the motion for judgment on the pleadings 

stage, the Court found:  

 
177 Id. (citing Gertz, 418 U.S. at 323). 
178 Id. at 846 (citing Gertz, 418 U.S. at 345). 
179 Michel v. NYP Holdings, Inc., 816 F.3d 686, 702 (11th Cir. 2016). 
180 Newsmax MSJ at 69-70. 
181 Id. at 68. 
182 Smartmatic Opp. at 12. 
183 Id. at 12-4. 



29 

 

Under Florida law, Smartmatic is a limited purpose public figure. Step one—the 

“public controversy” step—is satisfied. In Mile Marker, Inc. v. Petersen Publ'g, 

L.L.C., the Florida District Court of Appeal found the plaintiff to be a limited 

purpose public figure. The plaintiff manufactured hydraulic winches, which are 

employed by “off-road enthusiasts for hauling stranded motor vehicles.” The 

defendant published an article about the plaintiff in its magazine. The Florida court 

found the plaintiff to be a limited purpose public figure because there was a “pre-

existing public controversy in a segment of the population” regarding hydraulic 

winches versus electric winches, and off-road magazine readers would be 

“impacted by the resolution of the instant dispute.” Similarly, here, there was a 

“pre-existing public controversy in a segment of the population” regarding the 

accuracy and integrity of the Election, including its voting software. Moreover, this 

segment of the population could be “impacted by the resolution” of this litigation. 

Step two is met because Smartmatic “played a sufficiently central role” in this 

instant controversy as part of the VSAP initiative in Los Angeles County, the largest 

voting jurisdiction in the United States.184 

 

 The Court continues to find that Smartmatic is a limited purpose public figure as the 

facts, as developed, in this case do not support a different finding.  Moreover, the Court does not 

need to reanalyze step one to determine if this is a “public controversy” because the parties agree 

that the Election was a matter of public concern. 185  

For purposes of step two, the circumstances surrounding Smartmatic were subject to 

substantial public debate even before the 2020 Election.186  In 2006, Congresswoman Maloney 

requested that the Committee on Foreign Investment in the United States investigate 

Smartmatic’s connection to Venezuela and Mr. Chavez.187  In 2008, there were reports of 

miscounted votes in an Illinois precinct that used Sequoia equipment.188  In 2019, Philippines 

President Duterte recommended replacing Smartmatic because he had concerns about 

Smartmatic’s technology.189  In March 2020, Politico reported on Smartmatic’s reputation and 

 
184 Smartmatic USA Corp., 2023 WL 1525025, at * 13.  
185 See Smartmatic Opp. at 9.  
186 See Thomas v. Patton, 2005 WL 3048033, at *2 (Fla. Cir. Ct. Oct. 21, 2005), aff'd and remanded, 939 So. 2d 139 

(Fla. Dist. Ct. App. 2006). 
187 Newsmax MSJ at 6. 
188 Id. 
189 Id. 



30 

 

discussed issues with Smartmatic voting machines.190  Thus, Smartmatic “could have, and should 

have, realistically expected” that their involvement in the 2020 Election would have an impact 

on a national public controversy.191  

In determining whether a plaintiff is a limited purpose public figure, Florida courts also 

consider the level of media access available to the plaintiff.192  Courts should also examine the 

“nature and extent of the advertising and publicity campaigns” in the past and pay attention to 

the marketing strategy that emphasizes the controversy.193  

Based on the record and Florida case law, Smartmatic is a limited purpose public figure. 

Smartmatic had access to the media, including access to Newsmax; Newsmax invited 

Smartmatic to come on air to inform Newsmax viewers that the statements were false and tell its 

side of the story.  Smartmatic chose not to accept the invitation.  Smartmatic believes it is a 

private person; however, a private person cannot easily secure access to the media to rebut 

falsehoods concerning him, like public figures can.194  

Furthermore, Smartmatic’s customers are governments; therefore, Smartmatic must place 

a bid to obtain a contract with the government to offer its services.  So, Smartmatic understands 

it could be involved in a national public controversy if its services become a matter of public 

concern. Similar to public figures and public officials, Smartmatic “voluntarily expose[d] 

themselves to increased risk of injury from defamatory falsehoods concerning them.”195 

Therefore, the Court continues to find that Smartmatic is a limited purpose public figure. 

 

  

 
190 Id. at 7. 
191 See Thomas, 2005 WL 3048033, at * 2. 
192 Mile Marker, Inc. v. Petersen Publ'g, L.L.C., 811 So. 2d 841, 846 (Fla. Dist. Ct. App. 2002). 
193 Id. 
194 See Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 339 (1974). 
195 Id. 



31 

 

B. MALICE 

 

1.  Actual Malice – Under Federal Constitutional Law 

 

If a plaintiff is found to be a limited purpose public figure, the New York Times v. Sullivan 

standard of actual malice will apply.196  For purposes of this decision and at trial, the standard of 

actual malice will apply because Smartmatic is a limited purpose public figure.  

Actual malice must be shown before a public figure may recover for defamation relating 

to a public concern.197  The plaintiff must establish the defendant made a defamatory statement 

“with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not.”198  

The actual malice test “is not an objective one and the beliefs or actions of a reasonable person 

are irrelevant.”199  “Rather, we ask whether the defendant instead of acting in good faith, actually 

entertained serious doubts as to the veracity of the published account, or was highly aware that 

the account was probably false.”200  

To satisfy the reckless disregard standard, a plaintiff must show that the defendant “in 

fact entertained serious doubts as to the truth of [its] publication” or had “a ‘high degree of 

awareness of . . . probable falsity.’”201   “[T]he state of mind required for actual malice would 

have to be brought home to the persons in the [defendant's] organization having responsibility for 

the publication of the [statements].”202  Failure to investigate a statement’s truth or falsity, alone, 

 
196 See Gertz, 418 U.S. at 352. 
197 See N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-80 (1964). 
198 Id; Phila. Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 773 (1986). 
199 St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1986). 
200 Michel v. NYP Holdings, Inc., 816 F.3d 686, 703 (11th Cir. 2016); see also Garrison v. St. of La., 379 U.S. 64, 74 

(1964)). 
201 St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968) (citing Garrison v. St. of La., 379 U.S. 64, 74 (1964)). 
202 Sullivan, 376 U.S. at 287. 



32 

 

is insufficient to establish actual malice.203   However, the “purposeful avoidance of the truth” is 

different.204  The plaintiff must establish actual malice by clear and convincing evidence.205 

Newsmax contends Smartmatic has failed to provide evidence that would permit a 

reasonable jury to conclude that Newsmax acted with actual malice.206  Newsmax also contends 

the record shows that Newsmax’s reporting of the allegations concerning Smartmatic were made 

by then-President Trump and by individuals unaffiliated with Newsmax.  Newsmax therefore 

claims it was only providing accurate reports of newsworthy claims.207  Moreover, Newsmax 

maintains it clarified the reporting and “endorsed Smartmatic’s denials of the allegations” once 

the evidence that Trump Affiliates promised to produce did not materialize.208  Finally, Newsmax 

contends that Smartmatic must establish Mr. Ruddy acted with actual malice as he “exercised 

final editorial authority over all” of the alleged statements.209 

Smartmatic argues Newsmax’s executives acted with reckless disregard of the truth 

because: (i) the executives either drafted or reviewed the November Email and the December 

Article; (ii) the executives conceded they did not have evidence supporting the statements and 

implications made about Smartmatic; (iii) the executives “did nothing to vet the credibility of the 

guests who appeared” on Newsmax nor did the guest provide documentation to support the 

statements the guest made; and (iv) Mr. Ruddy had access to then-President Trump, and then-

President Trump never mentioned Smartmatic was involved with altering the 2020 Election.210  

 
203 St. Amant, 390 U.S. at 731-33 (stating “Actual malice requires more than a departure from reasonable journalistic 

standards.”). 
204 Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 692 (1989). 
205 Hepps, 475 U.S. at 773. 
206 Newsmax MSJ at 73. 
207 Id.  
208 Id. at 75. 
209 Newsmax Opp. at 87. 
210 Smartmatic MSJ at 69-83. 



33 

 

For similar reasons, Smartmatic argues Newsmax’s hosts and producers also acted with reckless 

disregard of the truth.211 

The Court finds there are genuine issues of material facts regarding actual malice.  

Newsmax reported on allegations regarding the Election and Smartmatic, but there remains a 

dispute as to whether Newsmax recklessly disregarded the truth.  On one hand, Newsmax argues 

it was simply reporting matter on a public concern and it had no duty to conduct its own 

investigation.  On the other hand, Smartmatic believes Newsmax reported the allegations 

knowing they were false.  The jury must determine if Newsmax was doing what media 

organizations typically do—inform the public of newsworthy events—or did Newsmax 

purposely avoid the truth and defame Smartmatic.  

A reasonable jury could conclude that Newsmax had sufficient information that the 

allegations about Smartmatic were false through, e.g.,  the Dominion Fact Sheet, Smartmatic 

Fact Sheet, and the statements made by federal and state agencies disclaiming any fraud.  Or a 

reasonable jury could conclude the Dominion Fact Sheet, and Smartmatic Fact Sheet were self-

serving and Newsmax properly performed as a media organization and continued informing the 

public as the allegations unfolded.  Newsmax, as a media organization, was not required to 

conduct its own investigation into the Election, so the fact that the hosts and producers did not 

have evidence does not necessarily support a finding of actual malice.  However, the record is 

disputed as to whether Newsmax purposely avoided the truth.  Accordingly, actual malice is a 

question for the jury. 

  

 
211 Id. at 84-5. 



34 

 

2. Punitive Damages 

 

If the jury finds actual malice in Newsmax’s reporting, the jury could award punitive 

damages.  Under Florida law, “[w]here allegedly defamatory statements involve a matter of 

public concern, punitive damages can be recovered only where actual malice is shown.”212 

“Punitive damages may properly be imposed to further a State's legitimate interests in punishing 

unlawful conduct and deterring its repetition”213  Although states “possess discretion over the 

imposition of punitive damages, it is well established that there are procedural and substantive 

constitutional limitations on these awards.”214   Therefore, punitive damages is also a question 

for a jury to determine.  

3. Express Malice – Under Florida Law 

 

Under Florida common law, express malice is “necessary to overcome the common-law 

qualified privilege.”215  Whether express malice exists is a question of fact.216  Express malice “is 

present where the primary motive for the statement is shown to have been an intention to injure 

the plaintiff.”217  Express malice may be established indirectly, by proving a series of acts which, 

in the totality of surrounding circumstances, “are inconsistent with the premise of a reasonable 

man pursuing a lawful objective, but rather indicate a plan or course of conduct motivated by 

spite, ill-will, or other bad motive.”218  “Strong, angry, or intemperate words do not alone show 

 
212 19A Fla. Jur 2d Defamation and Privacy § 133 (citing Rabren v. Straigis, 498 So. 2d 1362 (Fla. Dist. Ct. App. 

1986)). 
213 BMW of N. Am., Inc. v. Gore, 517 U.S. 559, 116 S. Ct. 1589, 134 L. Ed. 2d 809 (1996). 
214 State Farm Mut. Auto. Ins. Co. v. Campbell, 538 U.S. 408, 416 (2003). 
215 Nodar v. Galbreath, 462 So. 2d 803, 806 (Fla. 1984) (holding that “…there must be a showing that the speaker 

used his privileged position to gratify his malevolence.”); Loeb v. Geronemus, 66 So. 2d 241, 244 (Fla. 1953) 

(holding express malice which negates a “qualified privilege must be actual and not merely inferred from falsity”). 
216 McCurdy v. Collis, 508 So. 2d 380 (Fla. Dist. Ct. App. 1987) (stating “[p]roof of malice in fact involves 

production of evidence from which the jury could conclude that the challenged statement was motivated by ill will 

and the desire to harm”). 
217 Nodar, 462 So. 2d at 806-7.  
218 Southern Bell Telephone & Telegraph Company v. Roper, 482 So.2d 538, 539 (Fla. 3d DCA 1986); 29 Am. Jur. 2d 

Evidence § 361. 



35 

 

express malice;” rather, the plaintiff must show that the speaker used his privileged position “to 

gratify his malevolence.”219  “The malice which vitiates a qualified privilege must be actual and 

not merely inferred from falsity, etc.”220  Moreover, the privilege is not destroyed merely because 

the speaker feels “hostility or ill will toward the plaintiff.”221  

The evidentiary burden to show express malice is preponderance of the evidence—less 

than the clear and convincing standard applicable to actual malice.222  “Where a person speaks 

upon a privileged occasion, but the speaker is motivated more by a desire to harm the person 

defamed than by a purpose to protect the personal or social interest giving rise to the privilege,” 

then express malice can be inferred, and the privilege is destroyed.223  

Newsmax argues Smartmatic has not put forth any evidence that shows Newsmax’s 

primary motivation for publishing the allegedly defamation statements was to injure Smartmatic 

personally.224  Newsmax notes that Smartmatic has consistently alleged that Newsmax published 

the statements for “self-preservation, self-promotion, and financial and other gains because it 

was motivated, in part, by the desire for ratings, to cater to individuals and companies supporting 

President Trump, and to avoid losing viewers to competing media organizations like Fox News 

and OANN.”225  

Smartmatic believes because it “has already established” actual malice as a matter of law, 

it has also established express malice which is a lesser standard than actual malice.226  And if 

“express malice is not automatically satisfied, Smartmatic has more than enough evidence of 

 
219 Id. at 811. 
220 Loeb, 66 So. 2d at 244. 
221 Id. 
222 Id. Miami Herald Pub. Co. v. Ane, 458 So. 2d 239 (Fla. 1984). 
223 Nodar, 462 So. 2d at 811. 
224 Newsmax MSJ at 122. 
225 Id. at 123. 
226 Smartmatic Opp. at 114. 



36 

 

express malice for the question of punitive damages to go to the jury.”227  Smartmatic contends 

because Newsmax published the statements without proof and without conducting its own 

investigation, the Court can infer Newsmax’s intended to harm Smartmatic.  

The Court finds that Smartmatic conflates the law of express malice and actual malice.  

The two are distinct otherwise the common law privileges would not exist in a media case 

involving a public figure.  “Actual malice under the New York Times standard should not be 

confused with the concept of malice as an evil intent or a motive arising from spite or ill will.”228  

Either way, Smartmatic has not properly pled express malice in its Amended Complaint nor has 

Smartmatic put forth any evidence that would support a finding of express malice.  

There is no evidence that Newsmax acted with evil intent towards Smartmatic or that 

Newsmax’s proceeded with the intention to hurt Smartmatic.  The record is devoid of facts 

showing that Newsmax harbored any evil or a motive arising from spite or ill as to Smartmatic.  

Moreover, the November Email—sent to Newsmax’s hosts and producers before Newsmax 

received the Smartmatic Fact Sheet—clearly states Mr. Ruddy’s position on reporting the 

Election. Mr. Ruddy makes it clear to his staff that “Newsmax cannot project Biden the winner 

because Pres. Trump is contesting the election. . .” and he believes “the President has a right to 

have a recount or review of these votes.”229  

There is no reasonable way to conclude that Mr. Ruddy was acting from spite or ill will; 

however, it is reasonable to conclude Mr. Ruddy found it appropriate to give then-President 

Trump and Trump Affiliates a platform to explain their Election allegation because Mr. Ruddy 

believed that “the President has a right to have a recount or review of these votes.”230  The 

 
227 Id. 
228 Masson v. New Yorker Mag., Inc., 501 U.S. 496, 511 (1991). 
229 See D.I. 920. 
230 See id. 



37 

 

November Email and the numerous depositions of Newsmax employee shows the same.  The 

record makes it clear that Newsmax would have reported on the same allegations, no matter who 

was providing the voting machines.  Contrary to Smartmatic’s allegation, this was not a 

“campaign” to defame Smartmatic and a capitalistic motive does not support a finding of express 

malice.  In viewing the record “in light of the totality of surrounding circumstances,” as 

Smartmatic suggested the Court do, the evidence does not support a finding of conduct 

motivated by spite, ill-will, or other bad motive.231  

To be clear, whether Newsmax, knowingly and recklessly disregarded the truth as to 

Smartmatic and the Election is a question for the jury—i.e., actual malice.  However, as required 

under Florida law, Smartmatic has not demonstrated that there exists a genuine issue as to a 

material fact on whether Newsmax acted with express malice—i.e., Newsmax’s primary motive 

for the statements was to intentionally to injure Smartmatic, or otherwise constituted a plan or 

course of conduct motivated by spite, ill-will, or other bad motive.  Accordingly, the Court 

denies the Smartmatic Motion on malice and grants the Newsmax Motion on express malice. 

C. ELEMENTS OF DEFAMATION 

 

To state a claim for defamation under Florida law, a plaintiff must establish: “(1) 

publication;232 (2) falsity; (3) actor must act with knowledge or reckless disregard as to the 

falsity on the matter concerning a public [figure] ...; (4) actual damages; and (5) statement must 

be defamatory.”233  A statement is defamatory in Florida if it is false and “exposes a person to 

 
231 Smartmatic Opp. at 115. 
232 There is no genuine dispute that the alleged defamatory statements were published by Newsmax to a third-party. 
233 Jews For Jesus, Inc. v. Rapp, 997 So. 2d 1098, 1106 (Fla. 2008) (citing Restatement (Second) of Torts § 558 

(1977)). 



38 

 

distrust, hatred, contempt, ridicule, or obloquy or which causes such person to be avoided, or 

which has a tendency to injure such person in his office, occupation, business or employment.”234  

The Florida Supreme Court made it clear that a plaintiff suing a media defendant must 

plead malice and damages.235  Florida law adopted the United States Supreme Court’s ruling in 

Gertz, “which eliminates presumed damages for defamation per se actions against media 

defendants.”236  The Court notes that defamation per se does still exist in Florida in cases that do 

not involve the media.237 

Smartmatic motions this Court to allow presumed damages as a matter of Delaware 

public policy because eliminating presumed “damages here would be contrary to longstanding 

Delaware public policy expressed in its Bill of Rights.238  The Court declines to do so.  In Gertz, 

the Court held so long as the States do not impose liability without fault, “the States may define 

for themselves the appropriate standard of liability for a publisher or broadcaster” for defaming a 

“private individual.”239  The Gertz Court reasoned “this approach provided a more equitable 

boundary between the competing concerns” of media organizations and private individuals.240  

 
234 Thomas v. Jacksonville Television, Inc., 699 So. 2d 800 (Fla. Dist. Ct. App. 1997); “A communication is 

defamatory if it tends so to harm the reputation of another as to lower him in the estimation of the community or to 

deter third persons from associating or dealing with him.” Restatement (Second) of Torts § 559 (1977). 
235 Mid-Florida Television Corp. v. Boyles, 467 So. 2d 282 (Fla. 1985). See also Blake v. Giustibelli, 182 So. 3d 881, 

884-85 (Fla. Dist. Ct. App. 2016) (“Thus after Gertz, in libel cases involving media defendants, fault and proof of 

damages must always be established.”); Edelstein v. WFTV, Inc., 798 So.2d 797, 797-98 (Fla. Dist. Ct. App. 2001) 

(“The court’s decision in Boyles makes clear that since Gertz a plaintiff suing a media defendant must nevertheless 

plead and prove actual injury.”).   
236 Corsi v. Newsmax Media, Inc., 519 F. Supp. 3d 1110, 1119 (S.D. Fla. 2021). 
237 See Blake, 182 So. 3d at 885; Lawnwood Med. Ctr. Inc. v. Sadow, 43 So. 3d 710, 727-29 (Fla. Dist. Ct. App. 

2010). 
238 Smartmatic Opp. at 61. 
239 Gertz, 418 U.S. at 348. 
240 Id.  



39 

 

The Court has held that Florida law applies.  Therefore, the Court will apply Florida law 

on presumed damages, as well.  The Court holds that, under Florida law, Smartmatic must plead 

and prove actual malice and damages when suing Newsmax, a media organization.241  

1. Of and Concerning  

 

Under Florida law and federal law, a cause of action for defamation cannot be maintained 

unless it is shown that the alleged defamatory statements are “of and concerning” the plaintiff.242 

Put differently, the statements must be specifically directed at the plaintiff to be actionable.243 

The allegedly defamatory publications should not be interpreted by extremes, “but should 

be construed as the common mind would normally understand it.”244  The Court will consider 

whether an average person upon reading the allegedly defamatory publications statements could 

reasonably have concluded that Smartmatic was implicated.245  Although the “of and 

concerning” requirement is generally a question of fact for the jury, it can also be decided as a 

matter of law where the statements “are incapable of supporting a jury's finding that the allegedly 

libelous statements refer to a plaintiff”246 

Smartmatic argues that there is no material dispute that the At-Issue Statements were “of 

and concerning” Smartmatic because the statements refer to Smartmatic or SGO by name.247  

 
241 Mid-Florida Television Corp, 467 So. 2d at 283 (stating “at common law, before Gertz, we said ‘[w]ords 

amounting to a libel per se necessarily import damage and malice in legal contemplation, so these elements need not 

be pleaded or proved, as they are conclusively presumed as a matter of law.’ This statement is no longer accurate 

regarding a libel action against the media”). 
242 Thomas v. Jacksonville Television, Inc., 699 So. 2d 800 (Fla. Dist. Ct. App. 1997) (citing  Rosenblatt v. Baer, 383 

U.S. 75, 86 (1966)). 
243 Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 86 (1966)). 
244 Walsh v. Miami Herald Publishing Co., 80 So.2d 669, 671 (Fla.1955). 
245 See Miami Herald Pub. Co. v. Ane, 423 So. 2d 376 (Fla. Dist. Ct. App. 1982), approved, 458 So. 2d 239 (Fla. 

1984). 
246 Thomas, 699 So. 2d at 805 (internal citations omitted). 
247 Smartmatic MSJ at 50. 



40 

 

And the At-Issue Statements refer either to Smartmatic systems, technology, software, or voting 

machines.248  

Newsmax contends that many of the allegedly defamatory statements are the exact types 

of class-wide allegations the Florida courts routinely dismiss.249  Newsmax further contends that 

Smartmatic claims it was defamed from statements that did not mention Smartmatic, but rather 

referenced “another electronic voting machine company: Dominion.”250 

The At-Issue Statements here are of and concerning Smartmatic. Every At-Issue 

Statements refers to Smartmatic, and a common mind would understand the statement or the 

segment as whole to be “of and concerning” Smartmatic.  The Amended Complaint, on the other 

hand, includes statements that do not reference to Smartmatic directly. During an interview with 

Ms. Powell, Mr. Huckabee stated: 

The media keeps saying “there’s no evidence, there’s no evidence.” You and others 

have shown hundreds of affidavits, sworn statements, under penalty of perjury, that 

means a person could go to prison for lying about it, of people who say they saw 

funny business going on. How come we can’t seem to get the media and even the 

general public interested in the evidence you have amassed and distributed?251 

 

However, a common mind would find this statement is “of and concerning” Smartmatic even 

though it is does not mention Smartmatic specifically by name because the Election coverage in 

whole made it clear that Smartmatic was being accused of “rigging” the Election.   

Therefore, the Smartmatic Motion on the “of and concerning” factor is granted, and the 

Newsmax Motion on the same is denied. 

  

 
248 Id. 
249 Newsmax MSJ at 58. 
250 Id. at 60. 
251 Am. Compl. ¶ 161. 



41 

 

2. Falsity  

 

The First Amendment and Florida law require a public figure plaintiff to prove falsity.252 

“A statement is not considered false unless it would have a different effect on the mind of the 

reader from that which the pleaded truth would have produced.”253  Under the substantial truth 

doctrine, “a statement does not have to be perfectly accurate if the ‘gist’ or the ‘string’ of the 

statement is true.”254  In considering falsity, the Court “overlooks minor inaccuracies and 

concentrates upon substantial truth.”255  However, “if the statement is capable of more than one 

meaning,. . .the trier of fact should determine whether the language used was actually understood 

in its defamatory sense.”256  

“It is for the Court to decide, as a matter of law, whether the complained of words are 

actionable expressions of fact or non-actionable expressions of pure opinion and/or rhetorical 

hyperbole.”257  To determine whether an allegedly defamatory statement is actionable, the court 

examines the statement in its totality and the context in which was published.258  All the words 

used must be considered, “not merely a particular phrase or sentence.”259  Additionally, “the 

court must give weight to cautionary terms used by the person publishing the statement.”260  The 

court must also “consider all of the circumstances surrounding the statement, including the 

medium by which the statement is disseminated and the audience to which it is published.”261 

 
252 Smith v. Cuban Am. Nat. Found., 731 So. 2d 702 (Fla. Dist. Ct. App. 1999) (citing Philadelphia Newspapers, Inc. 

v. Hepps, 475 U.S. 767 (1986)). 
253 Smith, 731 So. 2d at 706. 
254 Parekh v. CBS Corp., 820 Fed. Appx. 827 (11th Cir. 2020) (citing Smith, 731 So. 2d at 731). 
255 Smith, 731 So. 2d at 707 (citing Masson v. New Yorker Magazine, 501 U.S. 496, 517 (1991)).  
256 Smith, 731 So. 2d at 707 (citing Wolfson v. Kirk, 273 So. 2d 774 (Fla. Dist. Ct. App. 1973)). 
257 Fortson v. Colangelo, 434 F. Supp. 2d 1369, 1379 (S.D. Fla. 2006) 
258 Fortson, 434 F. Supp. 2d at 1379 (citing From v. Tallahassee Democrat, Inc., 400 So. 2d 52 (Fla. Dist. Ct. App. 

1981)). 
259 Id. 
260 Id. 
261 Id. 



42 

 

Newsmax argues that the statements regarding “Smartmatic’s connections to Venezuela, 

and the role of Smartmatic technology in elections in Venezuela, the Philippines, and the United 

States are substantially true.”262  Newsmax also contends that the statements concerning Mr. 

Neffenger and the statements claiming that Smartmatic’s software was used by Dominion are 

substantially true.263  Newsmax does not dispute that some of the statements made by Trump 

Affiliates proved to be false, but Newsmax asserts that its own reporting of those “allegations as 

the story developed was not substantially and materially false.”264 

Smartmatic asserts that the statements falsely “stated or implied that Smartmatic 

participated in rigging the 2020 election or Smartmatic’s software was used to rig the 2020 

election.”265  Smartmatic states it is “crystal clear” that it did not participate in rigging the 2020 

election for the following reasons: (i) Smartmatic only provided its service in Los Angeles 

County for the 2020 election; (ii) Smartmatic’s machines allowed voters to select the candidate 

of their choice and generated a paper record of the vote; (iii) the machines did not switch, alter, 

or change any votes; (iv) the post-election audits verified the 2020 results; and (v) Newsmax 

acknowledged it has no evidence of Smartmatic or its software altering the 2020 election.266  

Smartmatic has provided no evidence showing the statements regarding Neffenger and ties to 

Venezuela are false. 

Here, under the under the substantial truth doctrine, the Court cannot find that every 

allegedly defamatory statement is materially false.  At-Issue Statement #3 includes John 

Bachman stating:  

 
262 Newsmax MSJ at 62. 
263 Id. at 64. 
264 Id. at 65. 
265 Smartmatic MSJ at 53. 
266 Id. at 54-7. 



43 

 

Well, you heard the concerns about Dominion. There’s also some voting software 

called Smart Tech that has caught the attention of a lot of Trump supporters and for 

good reason. Retired Admiral Peter Neffenger is the chairman of Smartmatic. He’s 

also part of Joe Biden’s transition team. Michael Flynn’s attorney, former federal 

prosecutor Sidney Powell, says it’s not a coincidence. But we do need to get to the 

bottom of all these allegations regarding Dominion and Semantic or Smart Tech I 

should say.267 

 

Mr. Bachman’s statement there is substantially true.  Mr. Neffenger admitted under oath, 

during his deposition that he was a part of President Biden’s team that he is currently the 

chairman of the board for Smartmatic.  Similarly, in At-Issue Statement #4, Robinson stated, in 

part: “They’ve added an executive from that software company to their transition team, his name 

is Peter Neffenger. And until recently, he was listed as the chief board member of 

Smartmatic.”268  

At-Issue Statement #4 also includes Mr. Kraisman’s statement that:  

This name here we’re going to give you is Peter Neffenger. He is a former Chief of 

the Transportation Security Administration and now sits on the board of the 

company called Smartmatic, which is responsible for the software used to count 

hundreds of thousands, if not millions of votes, in this specific election 

 

Ms. Robinson’s and Mr. Kraisman’s statement here are substantially true.  As stated, Mr. 

Neffenger confirmed his connection to President Biden and role on the Smartmatic board.  It is 

also substantially true that Smartmatic was responsible to “count hundreds of thousands, if not 

millions of votes;” Smartmatic offered its services to Los Angeles County, one of the largest 

precincts in the Country, so while there may be minor inaccuracies in Kraisman’s statement, the 

“gist” of the statement is substantially true.  At the very least, the Court would find there is a 

triable issue on whether the statement is substantially true. 

 
267 Id. at 14. 
268 Id. at 16.  



44 

 

Again, At-Issue Statement #2 includes Greg Kelly stating: “Peter Neffenger, his name has 

emerged, he worked for the, I’m sorry, Semantic systems, I believe, and he has a role in the 

Biden transition team. Anything you can tell us about how are Smartmatic rather Smartmatic – 

how big a deal is this?”  This is not only substantially true, but it is completely true.  Mr. 

Neffenger is a Smartmatic board member.269  Moreover, President Biden appoint Mr. Neffenger 

to President Biden’s transition team.270  

Next, the statement alleging Smartmatic has connections to Venezuela are also 

substantially true.  In an exchange between Mr. Kraisman and Ms. Robinson, Ms. Robinson 

stated: 

Now, as you said, and Sidney Powell’s been talking specifically a lot about 

Dominion voting machines and Smartmatic. She suggests that any American 

official who allowed these into their states should be investigated for possible 

conflicts of interest or kickbacks. Now, clearly, that’s not how the Biden camp feels, 

however, because they have added an executive or former executive to Smartmatic. 

That’s the software Powell are talking a lot about that was used in Venezuela’s, 

were heavily implicated and had Venezuela’s dirty elections. They’ve added an 

executive from that software company to their transition team, his name is Peter 

Neffenger. And until recently, he was listed as the chief board member of 

Smartmatic.271 

  

Smartmatic fails to explain how the statements concerning its history in Venezuela is 

materially false nor has Smartmatic proven it is false.  Venezuelan government financing 

agencies invested over $200,000 into a smaller company owned by some of the same owners as 

Smartmatic. Scholarly studies conducted by Harvard University and Massachusetts Institute of 

Technology found the Venezuelan election was compromised.  Moreover, when CFIUS was to 

investigate Smartmatic and its ties to the Venezuelan government, Smartmatic sold its U.S. 

subsidiary to Dominion.  For these reasons, the At-Issue Statements that discuss Smartmatic’s 

 
269 Neffenger Dep. 
270 Id. at 27:6-16. 
271 Am. Compl. ¶ 110. 



45 

 

ties to Venezuela do not satisfy the falsity factor for defamation.  The statements regarding 

Smartmatic and its ties to Venezuelan are substantially true or present a triable issue of fact; and 

there has been reporting on the same in the United States as early as 2006 when Congresswoman 

Carolyn Maloney first raised concerns. 

The Court needs to be clear that this does not mean that allegations regarding Smartmatic 

and the Election are disputed.  The factual record is clear.  Smartmatic did not provide any 

election machines or software in connection with the Election outside of Los Angeles.  In 

addition, the factual record is clear that no one ever alleged that votes in Los Angeles were 

altered or manipulated or otherwise questionable.  Accordingly, statements regarding Smartmatic 

software or voting machines altering the results of the Election are factually false.  The reports 

and investigations conducted by multiple state and federal agencies since the Election universally 

come to the same result.  Newsmax has not created any genuine issue as to a material fact on the 

issue of falsity/truth on Smartmatic’s involvement in the Election.   

Therefore, the Court will allow Newsmax to contest falsity as to Smartmatic’s 

connections with Venezuela.  However, the Court will instruct the jury that any allegations 

regarding whether the Election and its results were somehow altered or manipulated by 

Smartmatic are factually false/untrue.   

3. Actual Damages  

 

To recover for defamation, the plaintiff “must show that the damages were proximately 

caused by the defamatory statements.”272  Actual damages “must be proven by specific evidence 

as to the time, cause, and amount.”273  Under Florida law, as discussed above, presumed damages 

 
272 Cape Publications, Inc. v. Reakes, 840 So. 2d 277 (Fla. Dist. Ct. App. 2003). 
273 Flynn v. Cable News Network, Inc., 2023 WL 5985193 at *5 (M.D. Fla. Feb. 22, 2023). 



46 

 

for defamation per se actions against media defendants is unavailable, therefore, the plaintiff 

must plead and prove actual damages.274 

Newsmax states Smartmatic has failed to provide a link between Newsmax’s reporting 

and Smartmatic’s damages.275  Specifically, Newsmax contends that: (i) Smartmatic’s damage 

expert reports “make no sufficient attempt to show that Smartmatic’s harms result from 

Newsmax’s conduct” rather than the 2020 Election reporting by third-party news organization;276 

(ii) Smartmatic has no evidence “that any of its customers—government contracting officials—

viewed Newsmax’s election coverage, let alone that its reporting impacted those customers’ 

decision making”;277 and (iii) Smartmatic’s customers (government entities) are required to make 

decisions based on objective requirements found in their government, not based on public 

perception.278   

Smartmatic asserts it has “developed significant expert and fact-based evidence to 

demonstrate harm.”279  Particularly, Smartmatic states it will offer expert reports demonstrating 

the statements: (i) were disseminated to a unique audience, and contributed to a negative public 

perception of Smartmatic; (ii) harmed Smartmatic’s “brand and reputation as a provider that 

facilities secure and accurate elections;” and (iii) hindered Smartmatic’s business and it lost 

“hundreds of millions in business and incur[red] expenses to restore its reputation.”280 

Damages is a question for the jury.  Newsmax questions the amount of damages and the 

accuracy of how those damages are calculated.  Newsmax argues the experts’ reports are flawed 

and unsupported by the record; however, the credibility of qualified experts and their findings is 

 
274 See, e.g., Corsi, 519 F. Supp. 3d at 1119 (citing Mid-Florida Television Corp., 467 So. 2d at 282). 
275 Newsmax MSJ at 83. 
276 Id. at 88. 
277 Id. at 93. 
278 Id. at 97. 
279 Smartmatic Opp. at 63. 
280 Id. 



47 

 

a question for the jury.  The Special Master issued an Order denying the parties’ Daubert 

Motions, stating, it is a “jury function” to determine the credibility of experts.281  Moreover, the 

Court has denied any exceptions to the decisions by the Special Master on the damages experts 

of the parties. 

D. PRIVILEGE  

 

“Defamation is an area of state law, and the various defamation privileges are an integral 

part of the law of defamation.”282  Whether a defendant is protected by privilege is a question of 

law for the court to determine.283  To be clear, in Florida, the media “has no qualified privilege to 

defame a private individual simply by virtue of the matter being of public concern.”284  However, 

the media does have “qualified privilege to report on matters brought out in public proceedings” 

even if it involves private individuals.285  

Whether privilege applies is generally a question of law.286  However, the Florida 

Supreme Court stated:  

In determining whether or not a communication is privilege, the nature of the 

subject, the right, duty, or interest of the parties in such subject, the time, place, and 

circumstances of the occasion, and the manner, character, and extent of the 

communication, should all be considered. When all these facts and circumstances 

are conceded, a court may decide whether a communication is a privileged one, so 

as to require the plaintiff to prove express malic[e]. But, when all the essential facts 

and circumstances are not conceded, the existence or nonexistence of the privilege 

should be determined by the jury from all the facts and circumstances of the case. . 

. .287 

 

 
281 D.I. 1114. 
282 Rendon v. Bloomberg, L.P., 403 F. Supp. 3d 1269 (S.D. Fla. 2019) (quoting Baravati v. Josephthal, Lyon & Ross, 

Inc., 28 F.3d 704 (7th Cir. 1994)). 
283 Corsi, 519 F. Supp. 3d at 1119 (internal citations omitted). 
284 Ortega v. Post-Newsweek Stations, Fla., Inc., 510 So. 2d 972, 975 (Fla. Dist. Ct. App. 1987). 
285 Id. 
286 Huszar v. Gross, 468 So.2d 512, 516 (Fla. 1st DCA 1985). 
287 Hartley & Parker v. Copeland, 51 So. 2d 789 (Fla. 1951); see also Coogler v. Rhodes, 38 Fla. 240, 21 So. 109 

(1897) (stating the admissible evidence “under the plea of privileged communication”, is “to be considered by the 

jury as to whether the alleged libelous language was published through the express malice of the defendant.”). 



48 

 

Thus, the Court decides whether the privilege is legally available to Newsmax; however, the jury 

will make the factual determination whether Newsmax’s reporting falls within that privilege 

because all the facts and circumstances are not “conceded.” 

Here, there is no dispute that the reporting on the 2020 Election was a matter of general 

or public concern.288  However, Smartmatic believes it is a private individual, thus “absolute 

privilege” is not available for Newsmax.289  To support its position, Smartmatic argues that 

Miami Herald Publishing Co. “forecloses adopting an absolute privilege shielding Newsmax 

from liability” for its statements.290  

In Miami Herald Publishing Co., a newspaper falsely reported the plaintiff, a private 

person, was the owner of a beer truck found carrying three tons of marijuana.291  There, the 

Florida Supreme Court declined to extend qualified privilege for a newspaper to defame a private 

person merely because the defamatory communication is directed to a matter of public 

concern.292  Instead, the court held that because the plaintiff is a private person, the plaintiff 

needs to show the media defendant was negligent with its reporting.293  

The Miami Herald Publishing Co. negligence standard is inapplicable here.  Smartmatic 

is a limited purpose public figure, Newsmax is a media defendant, and there is no express 

malice.  Accordingly, privilege is available.  

1. Neutral Reporting Privilege  

 

“Under Florida law, it is well settled that disinterested communications of matters of 

public concern are privileged, even if defamatory.”294  This privilege, known as the “neutral 

 
288 Smartmatic Opp. 8 (Smartmatic concedes that the 2020 election was a matter of “public or general concern.”). 
289 Id. at 9. 
290 Id. at 8. 
291 Miami Herald Pub. Co, 423 So. 2d at 241. 
292 Id. 
293 Id. 
294 Rendon, 403 F. Supp. 3d at 1276. 



49 

 

reporting privilege,” is only extended to disinterested and neutral reporting by media 

defendants.295  A “news story” is protected by the neutral reporting privilege when the statement 

is a “disinterested report” of a newsworthy event.296 

The reporting could be privileged even if the source is unreliable.297  In Smith, 

the plaintiff alleged that defendants published defamatory statements in a newspaper article.298  

But because the article recounted a third-party’s statements and reported that plaintiff had been 

contacted and refused to comment, the court found that the story was protected by the neutral 

reporting privilege.  This was true even though the plaintiff was not a public figure, and the 

source was not a “prominent” or “reliable” source.299 

Newsmax contends the neutral reporting privilege applies here because many of the 

statements Smartmatic challenges were “statements by third parties made on non-Newsmax 

platforms and re-broadcast by Newsmax, or by third parties appearing as guests on Newsmax’s 

programs.”300  Newsmax further states when it broadcasted these third-party statements, 

Newsmax identified the speaker and provided information on the speaker’s title and their role in 

the unfolding events.301  Newsmax contends that Newsmax’s hosts and reporters “endeavored to 

make it clear that they were discussing or analyzing allegations by prominent public figures with 

personal knowledge of the unfolding controversy.”302  

Smartmatic argues the facts from previous cases that applied neutral reporting privilege 

are not analogous to this case because Smartmatic is a private figure.  Instead, Smartmatic cites 

 
295 Ortega Trujillo v. Banco Cent. Del Ecuador, 17 F. Supp. 2d 1334, 1338 (S.D. Fla. 1998). 
296 Smith v. Taylor Cnty. Pub. Co., 443 So. 2d 1042 (Fla. Dist. Ct. App. 1983). 
297 Rendon, 403 F. Supp. 3d at 1277. 
298 443 So. 2d 1042. 
299 Id. 
300 Newsmax MSJ at 42. 
301 Id. at 43. 
302 Id. at 44. 



50 

 

to Miami Herald Publishing Co. and argues “the Florida Supreme Court declined to recognize a 

neutral reporting privilege.”303  Next, Smartmatic argues that even if the Court were to find the 

privilege applied, Smartmatic has shown express malice; therefore, the privilege is negated.304  

The Court has already found that Smartmatic is a limited purpose public figure and not a private 

figure.  In addition, the Court has found that no genuine issue of material fact exists on the issue 

of express malice. 

In this case, because all the facts and circumstances are not conceded, the jury should 

decide whether neutral reporting privilege applies.  With these facts, a reasonable jury could find 

Newsmax was reporting on a matter of public concern without endorsing the allegations 

surrounding the Election.  However, a reasonable jury could also find that Newsmax provided its 

viewers with a report of the newsworthy event but that the report was not a disinterested report 

of the newsworthy event.  

Here is an example.  At-Issue Statement #2 states:  

 

Greg Kelly: And the evidence is slowly emerging. Yes, I would have liked to have 

seen it yesterday. But the President has some very, very smart lawyers. One of my 

favorites, Sidney Powell, she helped Michael Flynn beat the travesty of a case that 

was lodged against him. 

 

Sidney Powell (clip): President Trump won by not just hundreds of thousands of 

votes but by millions of votes that were shifted by this software that was designed 

expressly for that purpose. We have sworn witness testimony of why the software 

was designed. It was designed to rig elections. He was fully briefed on it. And he 

saw it happen in other countries. It was exported internationally for profit by the 

people that are behind Smartmatic and Dominion. They did this on purpose. It was 

calculated. They’ve done it before we have evidence from 2016 in California. We 

have so much evidence I feel like it’s coming in through a firehose. 

 

Greg Kelly: I believe her and I don’t believe the critics and the naysayers. Why? 

Because quite frankly, they don’t deserve credibility anymore.305 

  

 
303 Smartmatic MSJ at 126. 
304 Id. at 127. 
305 Smartmatic MSJ at 12-3 (emphasis added). 



51 

 

At-Issue Statement #2 plays a clip of Ms. Powell’s stating her views, which seems to be subject 

to the neutral reporting privilege.  However, after Ms. Powell’s clip, Mr. Kelly’s statement could 

be construed as an endorsement of Ms. Powell’s clip.  Mr. Kelly told his audience he believes 

Powell’s allegations and he offered his opinion that “the critics and the naysayers . . . don’t 

deserve credibility anymore.”  A jury could easily find that such a statement is not neutral or 

disinterested. 

Here is another example.  At-Issue Statement #5 states:  

 

Sidney Powell (clip): Well, let me [say] this way. First of all, I never say anything 

I can’t prove. Secondly, the evidence is coming in so fast, I can’t even process it 

all. Millions of Americans have written I would say by now, definitely hundreds of 

thousands have stepped forward with their different experiences of voter fraud. But 

this is a massive election fraud. And I’m very concerned it involved not only 

Dominion and that Smartmatic software, but that the software essentially was used 

by other election machines also. It’s the software that was the problem. Even their 

own manual explains how votes can be wiped away. 

 

Chris Salcedo: Now. Yep. They, they issue voting software with a directive and 

here’s how you change the results. Why would you issue a voting machine that says, 

here’s, here’s a step-by-step process and how you can change the results.  

 

Chris Salcedo: But what Sidney Powell is suggesting is that those who did, there’s 

only one reason why you buy Dominion software. There’s only one reason why you 

buy that is so you can cheat. And any officer who bought this should be under 

investigation, according to Sidney Powell. Because there’s only one reason why 

you buy election software with instructions on how to change the vote.306 

 

At-Issue Statement #5 plays a pre-recorded statement by Ms. Powell, and then Mr. Salcedo 

questions Ms. Powell’s allegations and identifies the allegations as Ms. Powell’s words.  

However, the facts and circumstances surrounding At-Issue Statement #5 are not conceded.  The 

jury should decide whether Mr. Salcedo’s reporting after Ms. Powell’s pre-recorded statement 

was disinterested reporting about matters of public concern or if he adopted Ms. Powell’s 

statement as his own and was no longer neutral. 

 
306 Id. at 18-9 (emphasis added). 



52 

 

2. Fair Report Privilege  

 

In Florida, the news media also has a “qualified privilege to make reports of judicial and 

quasi-judicial proceedings as long as they are accurate, fair and impartial.”307  Although the first 

uses of the fair report privilege were “related to official proceedings—like court proceedings—

the privilege has since been expanded to cover a wide range of government-derived sources,” 

including public records and statements from government officials.308  Neutrally hosting and 

moderating a fiery debate is privileged.309 

The plaintiff can challenge the fair report privilege where the reporting is not “reasonably 

accurate and fair” in describing the contents of the government records and statements.310  In 

other words, the publication or broadcast must be a “substantially correct account of the 

information contained in public records or from a government source.”311 

Smartmatic argues that the relevant statements are not protected because Ms. Robinson 

was not reporting on an official document and her account of the document was not reasonably 

fair and accurate.312  Specifically, Smartmatic asserts that  (i) a document released on the internet 

is not an official document; (ii) calling the document a “sworn affidavit” was not an accurate and 

fair account of the document because the “sworn affidavit” was not signed or sworn; and (iii) 

Ms. Robinson did not mention the document was filed with a lawsuit.313  

 
307 Huszar, 468 So.2d at 516. 
308 Larreal v. Telemundo of Fla., LLC, 489 F. Supp. 3d 1309 (S.D. Fla. 2020) (citing Folta v. New York Times Co., 

2019 WL 1486776 (N.D. Fla. Feb. 27, 2019); Woodard v. Sunbeam Television Corp., 616 So. 2d 501 (Fla. Dist. Ct. 

App. 1993) (holding privilege applies to information the reporter received from Attorney General's Office and 

contained in a report from the Florida Department of Law Enforcement). 
309 Corsi, 519 F. Supp. 3d at 1125. 
310 Larreal, 489 F. Supp. 3d at 1319. 
311 Id. 
312 Smartmatic Opp. at 36. 
313 Id. 



53 

 

Newsmax argues that the privilege applies to information received from government 

officials, and it extends to the publication on the contents of the public record.314  And “what 

matters is that Ms. Robinson reported on the contents of a federal-lawsuit affidavit, not who she 

received it from.”315 

 Here, the fair report privilege is available to Ms. Robinson’s reporting on the affidavit as 

it was submitted with the lawsuits initiated by Trump Affiliates claiming the Election was 

compromised.  However, a jury will decide whether Ms. Robinson’s reporting falls within the 

fair report privilege and whether she provided her audience with reasonably “accurate and fair” 

contents of a government record.  At-Issue Statements numbers 6, 7, 8, and 9 include Ms. 

Robinson reporting on the affidavit, which state: 

Well, this stopping of counting on election night, particularly in five different states, 

is exactly what prompted a whistleblower to come forward and provide a sworn 

affidavit to Trump lawyer Sidney Powell, which she released on the Internet 

yesterday. In that affidavit, the high-ranking military official says that – or provides 

a detailed firsthand – details of his firsthand experience of manipulating vote 

software called Smartmatic in the 2013 presidential election. He was there watching 

it in Venezuela. In it he says that this Smartmatic software serves as the basis or the 

DNA for all software used in every voting machine. In it he says that as he watched 

the 2020 presidential election night coverage it, quote, “The circumstances and 

events are eerily reminiscent of what happened with Smartmatic software 

electronically changing votes in the 2013 presidential election in Venezuela.”316 

 

Well, a high-ranking military official has provided a sworn affidavit detailing his 

firsthand experience with vote-switching software in Venezuela, particularly in the 

2013 presidential election in that country. This person says that the Dominion 

voting machines uses a similar software that, quote, “has the same DNA.” This 

person is saying that they’re coming forward because of what they saw in the 2020 

presidential election here in this country saying, quote, “The circumstances and 

events are eerily reminiscent of what happened with Smartmatic software 

electronically changing votes in the 2013 presidential election in Venezuela.”317 

 

 
314 Newsmax Reply at 17. 
315 Id. 
316 Smartmatic MSJ at 20. 
317 Id. at 21. 



54 

 

Yes, Powell says that this is a high ranking military official who has come forward 

as a whistleblower detailing his firsthand experience watching votes be changed 

during a Presidential election in Venezuela, specifically in 2013. This 

whistleblower says that the software that was used was [] Smartmatic. And it was 

designed specifically for Hugo Chavez and his successor in order to manipulate 

votes without detection. But Smartmatic according to this whistleblower[,] 

software that is essentially the ancestor for the software used by Dominion voting 

machines and every other vote tabulating machine. The whistleblower saying that 

Smartmatic software is the DNA of every vote [] tabulating company software. In 

his affidavit, he says quote, the fact that the voting [] machine displays a voting 

result that the voter intends and prints out a paper ballot, which reflects that change 

does not matter. It is the software that counts the digitized vote and reports the 

results. The software itself is the one that changes the information electronically to 

[] the operator of the software and vote-counting system intends to produce that 

counts. This whistleblower [] says he is coming forward because he’s concerned 

about what he has seen during the 2020 presidential election, saying, quote, the 

circumstances and events are eerily reminiscent of what happened with Smartmatic 

software electronically changing votes in the 2013 presidential election in 

Venezuela.318 

 

In Lavin v. New York News, Inc., a newspaper reported on an affidavit filed in a federal 

lawsuit by the FBI.319  The affidavit discussed allegedly improper relationships between certain 

policemen and persons associated with organized crime.320  Although there were some 

discrepancies between what appeared in the affidavit and what was reported, the court held that 

the report was fair and accurate because it conveyed a substantially correct account of the official 

document.321  

A “qualified privilege of reporting on official proceedings is the settled law of 

Florida.”322  This privilege “exists so that the public may be kept informed of the workings of 

government.”323  “That purpose is served, notwithstanding any inaccuracy of the information, 

when the information brought out in official proceedings is reported.”324  Although “the press has 

 
318 Id. at 22. 
319 757 F.2d 1416 (3d Cir.1985). 
320 Id. 
321 Id. 
322 Ortega v. Post-Newsweek Stations, Fla., Inc., 510 So.2d 972, 976 (Fla. Dist. Ct. App. 1987). 
323 Id. 
324 Id. at 977. 



55 

 

no duty to go behind statements made at official proceedings and determine their accuracy before 

releasing them,” Ms. Robinson could have easily verified the affidavit was sworn.325  Therefore, 

the Court cannot determine as a matter of law that Ms. Robinson’s reporting was a fair and 

accurate report with minor discrepancies.  Ms. Robinson reported the affidavits were sworn when 

they were not.  A reasonable jury could find Ms. Robinson’s misstatement was material so the 

fair report privilege may not apply.  Conversely, a reasonable jury could find that because the 

contents were read accurately, the fact that the affidavit is sworn or unsworn is immaterial.   

E. FLORIDA NOTICE STATUTE 

 

Florida's retraction statute states:  

 

Before any civil action is brought for publication or broadcast, in a newspaper, 

periodical, or other medium, of a libel or slander, the plaintiff shall, at least 5 days 

before instituting such action, serve notice in writing on the defendant, specifying 

the article or broadcast and the statements therein which he or she alleges to be false 

and defamatory.326  

 

 Newsmax argues Smartmatic failed to provide Newsmax with a pre-suit notice as 

required by Florida law specifying the additional statements added to the Amended Complaint, 

so Newsmax is entitled to summary judgment on those statements.327  Newsmax also argues that 

not only did Smartmatic fail to give notice, but Smartmatic also failed to request that Newsmax 

retract the statements.328 

 Smartmatic argues that Newsmax is not entitled to summary judgment based on the 

retraction statute because: (i) “Newsmax waived the pre-suit notice defense by failing to raise it 

as an affirmative defense” in its answer to the Amended Complaint; (ii) Newsmax also failed to 

raise the issue in its motion to dismiss; (iii) Smartmatic provided Newsmax with notice of the 

 
325 Id. at 976. 
326 Fla. Stat. Ann. § 770.01. 
327 Newsmax MSJ at 126. 
328 Id. 



56 

 

statements that Smartmatic intended to add to its Amended Complaint before filing its Amended 

Complaint; (iv) the additional statements are of the same nature as the statements that 

Smartmatic provided notice for; and (v) serving Newsmax an additional notice would be 

futile.329 

 Here, Newsmax’s defense under the Florida retraction statute is deemed waived.  In 

Ingersoll v. Hoffman,330 the Supreme Court of Florida held that the “defendant's failure to timely 

and specifically raise statutory pre-suit notice conditions until after applicable statute of 

limitation had run constituted a waiver of the issue.”331  It was Newsmax’s duty to the raise the 

defense in either its Answer to the Amended Complaint or its Motion to Dismiss the Amended 

Complaint. Newsmax did not. Now, after the statute of limitations has run, Newsmax is 

motioning the Court to grant summary judgment on the additional statements in the Amended 

Complaint.  This defense was not raised timely; therefore, the defense is inapplicable to this 

action. 

F. FLORIDA SLAPP  

 

Florida's anti-SLAPP statute prohibits a person from filing a cause of action “against 

another person or entity without merit and primarily because such person or entity has exercised 

the constitutional right of free speech in connection with a public issue[.]”332  It provides that 

“[t]he court shall award the prevailing party reasonable attorney fees and costs incurred in 

connection with a claim that an action was filed in violation of this section.”333 

 
329 Smartmatic Opp. 123-25. 
330 589 So.2d 223 (Fla.1991). 
331 Acosta v. HealthSpring of Fla., Inc., 118 So. 3d 246 (Fla. Dist. Ct. App. 2013). 
332 Fla. Stat. Ann. § 768.295. 
333 Id.  



57 

 

Newsmax argues Smartmatic’s claims are based on Newsmax’s exercise of its common 

law and constitutional rights, and Smartmatic’s suit is meritless.334  Smartmatic opposes.335  A 

meritless claim would not survive a defendant’s motion for summary judgment.336  Therefore, the 

Florida SLAPP statute is inapplicable here. 

VI. CONCLUSION 

 

For the reasons stated above, the Smartmatic Motion is GRANTED on the issues of: (i) 

whether the statements were published; “of and concerning” Smartmatic; and (iii) falsity with 

respect to Smartmatic and the Election. Otherwise, the Smartmatic Motion is DENIED. 

The Newsmax Motion is GRANTED on express malice only.  Otherwise, the Newsmax 

Motion is DENIED. 

IT IS SO ORDERED 

September 12, 2024 

Wilmington, Delaware 

       /s/ Eric M. Davis   
       Eric M. Davis, Judge 
    

cc: File&ServeXpress 

 
334 Newsmax MSJ at 128. 
335 Smartmatic Opp. at 126. 
336 See Gov’t Employees Ins. Co. v. Right Spinal Clinic, Inc., 2022 WL 2466039, at *11-2 (M.D. Fla. July 6, 2022). 


