
 

United States Court of Appeals 
For the First Circuit 

  
 

 

No. 22-1124 

 

DANA CHENG; EPOCH GROUP, INC., d/b/a Epoch Media Group, 

 

Plaintiffs, Appellants, 

v. 

DAN NEUMANN; MAINE PEOPLE'S ALLIANCE, d/b/a Beacon, 

Defendants, Appellees. 

 
 

APPEAL FROM THE UNITED STATES DISTRICT COURT 

FOR THE DISTRICT OF MAINE 

 

[Hon. Lance E. Walker, U.S. District Judge]  

  
 

Before 

 

Barron, Chief Judge, 

Lynch and Gelpí, Circuit Judges. 

  
 

Christopher J. Bakes, with whom Kip Joseph Adams, Bryan Paul 

Sugar, Lann G. McIntyre, and Lewis Brisbois Bisgaard & Smith LLP 

were on brief, for appellants. 

John-Mark Turner, with whom Christopher Cole, Sheehan, 

Phinney, Bass & Green, P.A., Tracy D. Hill, and Drummond Woodsum 

were on brief, for appellees. 

Carol J. Garvan, Zachary L. Heiden, Anahita Sotoohi, and Brian 

Hauss on brief for American Civil Liberties Union and American 

Civil Liberties Union of Maine, amici curiae. 

 

 

October 25, 2022 

 

 



- 2 - 

LYNCH, Circuit Judge.  Dana Cheng and Epoch Group sued 

Maine People's Alliance and Dan Neumann, its reporter, in the U.S. 

District Court for the District of Maine.  The suit asserted that 

the defendants' coverage of a presentation given by Cheng on a 

panel at a Windham, Maine forum co-sponsored by the Maine 

Republican Party and the Christian Civic League was defamatory and 

constituted false light invasion of privacy and intentional and 

negligent infliction of emotional distress.  The defendants moved 

to dismiss, asserting First Amendment and various state-law 

defenses.  The district court granted the motion to dismiss in a 

thoughtful opinion.  See Cheng v. Neumann, No. 21-cv-00181, 2022 

WL 326785 (D. Me. Feb. 3, 2022).  Because the plaintiffs have not 

plausibly alleged defamation under First Amendment principles, we 

affirm. 

I. 

We draw the facts from the plaintiffs' complaint, 

"documents attached to or fairly incorporated into the complaint," 

"facts susceptible to judicial notice," and "concessions in 

plaintiff[s'] response to the motion to dismiss."  Lemelson v. 

Bloomberg L.P., 903 F.3d 19, 21 (1st Cir. 2018) (quoting Schatz v. 

Republican State Leadership Comm., 669 F.3d 50, 55-56 (1st Cir. 

2012)). 



- 3 - 

Dana Cheng, a New York resident, is the vice president 

and co-founder of The Epoch Times, a print and online newspaper, 

also in New York. 

Maine People's Alliance, a Maine non-profit corporation, 

publishes an online media outlet named Beacon.  On June 16, 2021, 

Beacon published an article written by Dan Neumann titled "Maine 

GOP hosts speaker present at Jan. 6 Capitol assault" (the 

"Article").  The Article stated, in relevant part: 

The Maine Republican Party co-sponsored a 

community forum in Windham on Monday evening 

that included as a panelist a far-right media 

personality and conspiracy theorist who has 

said she was among the supporters of former 

President Donald Trump who were present at the 

riot at the U.S. Capitol on Jan. 6. 

 

. . .  

 

Dana Cheng, vice-president of the right-wing 

multi-language newspaper and media company 

Epoch Times, was invited by the Gray 

Republicans to brief their members about the 

threats posed to Americans by the Chinese 

government. 

 

. . . 

 

The day after the insurrection that left five 

people dead, Cheng said on a Denver radio 

program that she was present at the Capitol 

when it was breached, but was not at the front 

of the crowd and did not enter the building. 

 

Cheng alleged during the radio interview that 

the violence that day was perpetrated by anti-

fascist infiltrators -- a false refrain echoed 

throughout conservative media in the days 

after the insurrection. 

 



- 4 - 

"We have got photos from our readers that 

there were some antifa people," she said.  

"They have seen a few people try to push into 

the building, some got into the building.  

They were the same people that were in the 

antifa movement." 

 

Since Trump's loss to President Joe Biden, 

Cheng's Epoch Times has consistently 

questioned the election results.  The news 

outlet is partially funded by far-right media 

financier Robert Mercer and has promoted anti-

vaccine misinformation and an array of pro-

Trump conspiracy theories such as QAnon, 

leading the New York Times to call the outlet 

a "global-scale misinformation machine." 

 

The Article included a link to a recording of Cheng's appearance 

on The Kim Monson Show, a Denver radio show and podcast.  That 

link provided access to the statements actually made during that 

show.  The Article also referred to statements made by the chair 

of the Maine Republican Party regarding the Capitol assault.  The 

Article and a transcript of Cheng's radio appearance are attached 

in their entirety as Exhibits A and B hereto. 

On January 7, 2021, the day after the attack on the U.S. 

Capitol, Cheng had appeared on The Kim Monson Show as a repeat 

guest.  When asked about the events of January 6, Cheng stated:               

Yesterday I was at a rally in the morning.  I 

went to a -- a lot of people, people, people 

were very peaceful relatively and then people 

were excited and when Trump was speaking.  So 

later on at the Capitol, I was there but I was 

not on the right front, so I did not see with 

my own eyes what happened when some people 

broke into the building.  I was -- most people 

there, to my eyes, had been very peaceful.  So 

those on the front, I -- we have got photos 



- 5 - 

from our readers that there's a -- there were 

some antifa people infiltrating in, and they 

have seen a few people trying to push, push 

into the building and some got into the 

building and some photos that they could see 

they are the same people that were in the 

antifa movement.  We got some photos sent by 

readers.   

 

So no matter who was involved, to us, we're 

very fully aware with the communism strategy 

-- and it happened in China, it happened in 

Hong Kong.  The easiest way to ruin a movement 

or a protest is to lead a few people to go 

extreme.  That's the fastest way to ruin a 

protest or movement.  So I don't think if it's 

random and it's like, it's not planned.  I 

think some people planned it.  Who was 

involved and who tried to plot this, it's not 

clear yet. 

 

Pressed by Monson on whether she could say "for sure" that anti-

fascist ("antifa") infiltrators were involved in breaching the 

Capitol, Cheng replied: "We are in the process of confirming those.  

And that is a familiar strategy from communists."  Cheng also 

stated that "it [was her] opinion that China has been deeply 

involved in this election fraud." 

Cheng and Epoch Group (publisher of The Epoch Times) 

sued Neumann and Maine People's Alliance in federal court in Maine 

under diversity jurisdiction, alleging defamation based on the 

statements in the Article.  Cheng also asserted the other claims 

previously described. 

As relief, the plaintiffs sought a retraction of the 

Article in its entirety, an injunction enjoining the defendants 



- 6 - 

"from further publication of any false, malicious, defamatory or 

materially misleading comments regarding Plaintiff[s]," money 

damages, punitive damages, and other relief. 

The defendants moved to dismiss under Federal Rule of 

Civil Procedure 12(b)(6) and New York's anti-SLAPP statute.  The 

district court granted the motion.  This timely appeal followed. 

II. 

We review a district court's grant of a motion to dismiss 

a defamation suit de novo.  McKee v. Cosby, 874 F.3d 54, 59 (1st 

Cir. 2017); see also Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., Inc., 

466 U.S. 485, 499 (1984) (stating general principle that, in First 

Amendment cases, appellate courts have "an obligation to 'make an 

independent examination of the whole record' in order to make sure 

that 'the judgment does not constitute a forbidden intrusion on 

the field of free expression'" (quoting New York Times Co. v. 

Sullivan, 376 U.S. 254, 284-86 (1964))).  We "accept as true the 

complaint's well-pleaded factual allegations" and "draw all 

reasonable inferences in favor of the non-moving party."  McKee, 

874 F.3d at 59.  We do not credit legal labels or conclusory 

statements, but rather focus on the complaint's non-conclusory, 

non-speculative factual allegations and ask whether they plausibly 

narrate a claim for relief.  Lemelson, 903 F.3d at 23. 



- 7 - 

A. 

We first consider the plaintiffs' defamation claims.  

"Modern defamation law is a complex mixture of common-law rules 

and constitutional doctrines."  McKee, 874 F.3d at 60 (quoting Pan 

Am Sys., Inc. v. Atl. Ne. Rails & Ports, Inc., 804 F.3d 59, 64 

(1st Cir. 2015)).  Here, we bypass the parties' choice-of-law 

disputes as to whether Maine or New York law (including either 

state's anti-SLAPP statute) applies.  Rather, we look to 

dispositive First Amendment principles.  See Lemelson, 903 F.3d at 

23 (taking a similar approach); Schatz, 669 F.3d at 56 (same). 

We focus on two such principles.  We have no need to 

reach further First Amendment principles concerning public figures 

and the pleading requirements for actual malice. 

As to the first principle, where challenged statements 

are published by a media defendant and involve matters of public 

concern, there can be no liability unless the statements are false.  

See Phila. Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 776 (1986); 

see also, e.g., Masson v. New Yorker Mag., Inc., 501 U.S. 496, 517 

(1991) (reiterating this principle); Milkovich v. Lorain J. Co., 

497 U.S. 1, 19-20 (1990) (same); Veilleux v. Nat'l Broad. Co., 206 

F.3d 92, 108 (1st Cir. 2000) (same).  The district court correctly 

held that the Article was published by media defendants and 

concerned matters of public concern.  See Cheng, 2022 WL 326785, 



- 8 - 

at *4, *6.1  Such a falsity must be material, not merely a minor 

inaccuracy.  See Pan Am, 804 F.3d at 66; Veilleux, 206 F.3d at 

108; see also Air Wisc. Airlines Corp. v. Hoeper, 571 U.S. 237, 

247 (2014) ("A 'statement is not considered false unless it would 

have a different effect on the mind of the reader from that which 

the pleaded truth would have produced.'" (internal quotation marks 

omitted) (quoting Masson, 501 U.S. at 517)). 

As to the other First Amendment principle, "a statement 

of opinion relating to matters of public concern which does not 

contain a provably false factual connotation . . . receive[s] full 

constitutional protection," as does "imaginative expression" and 

"rhetorical hyperbole."  Milkovich, 497 U.S. at 20 (first citing 

Hepps, 475 U.S. 767; and then citing Hustler Mag., Inc. v. Falwell, 

485 U.S. 46, 53-55 (1988)); see also Pan Am, 804 F.3d at 65; 

Veilleux, 206 F.3d at 108.  "[I]f it is plain that the speaker is 

expressing a subjective view, an interpretation, a theory, 

conjecture, or surmise, rather than claiming to be in possession 

of objectively verifiable facts, the statement is not actionable."  

Gray v. St. Martin's Press, Inc., 221 F.3d 243, 248 (1st Cir. 2000) 

(alteration in original) (quoting Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc., 

8 F.3d 1222, 1227 (7th Cir. 1993) (Posner, J.)).  "The vaguer a 

 
1  The plaintiffs have not developed any contrary argument 

on this point and so have waived any challenge to this ruling.  

See United States v. Valdez, 975 F.3d 63, 68 (1st Cir. 2020). 



- 9 - 

term, or the more meanings it reasonably can convey, the less 

likely it is to be actionable."  Levinsky's, Inc. v. Wal-Mart 

Stores, Inc., 127 F.3d 122, 129 (1st Cir. 1997). 

We conclude that the plaintiffs have failed to plausibly 

allege defamation both as to the Article as a whole and as to each 

of the individual challenged statements. 

The plaintiffs have, on appeal, largely focused on the 

statements in combination to support an allegedly defamatory 

inference.2  The plaintiffs argue that all of the challenged 

statements, taken together, combine to convey a defamatory 

inference as to the nature of Cheng's conduct.  Such an inference, 

once defined, is treated like a claim for direct defamation and is 

subject to the same constitutional guardrails.  See White v. 

Fraternal Ord. of Police, 909 F.2d 512, 523 (D.C. Cir. 1990).  We 

conclude that the argued inference is not plausible. 

The plaintiffs do not argue that the defamatory 

inference purportedly at issue is that Cheng was present at the 

Capitol as a protestor rather than as a journalist.  Nor do they 

argue that the inference reasonably drawn by readers is that Cheng 

shared similar views as the protestors and that inference is 

 
2  The plaintiffs have not challenged the district court's 

conclusion that a statement regarding The Epoch Times' funding was 

non-actionable because it was a minor inaccuracy that was 

subsequently corrected.  See Cheng, 2022 WL 326785, at *8 n.4. 



- 10 - 

defamatory.3  Rather, the plaintiffs contend that the defamatory 

inference at issue is that Cheng was a "full, enthusiastic, and 

partisan participant in the violence of January 6, 2021" and/or 

that she "was present as a violent participant in the January 6 

violent assault on the Capitol."  The defamatory inference on which 

the plaintiffs stake their claim is that Cheng participated in the 

violence on January 6.4 

We reject the argument.  The Article states that Cheng 

was "present at [the] Jan. 6 Capitol assault" and "present at the 

riot at the U.S. Capitol on Jan. 6."  As discussed infra, these 

statements are substantially true on their face because they 

accurately place Cheng at the Capitol during the events of January 

6.  The passive language of these statements suggests mere 

"presen[ce]" rather than active participation.  Indeed, the 

Article contains the explicit statement that Cheng "was not at the 

front of the crowd and did not enter the [Capitol] building."  

 
3  Cheng professed her belief in "election fraud" during 

her appearance on The Kim Monson Show, and the plaintiffs have not 

challenged as defamatory the Article's statement that The Epoch 

Times "has consistently questioned the [2020] election results." 

4  To the extent the plaintiffs are alleging that the 

omission of information on Cheng's own past as a "political refugee 

bound for America, fleeing violence and persecution" contributes 

to this inference, this argument is misplaced for two reasons.  

First, this was not a material omission sufficient to make anything 

else in the Article defamatory.  Second, this information was in 

fact conveyed by the Article, which linked to the radio interview 

in which Cheng discussed her past. 



- 11 - 

Further, the photograph of Cheng in the Article shows her dressed 

in business attire in what appears to be a library.  Beyond that, 

the Article provides a link to Cheng's own statements in the radio 

appearance.  Taking the Article as a whole, the argued inference 

is implausible. 

If considered individually, the challenged statements 

are not actionable.  Three of the challenged statements are not 

actionable because they are substantially true.  These are the 

Article's headline and the statements that Cheng was "among the 

supporters of former President Donald Trump who were present at 

the riot at the U.S. Capitol on Jan. 6" and that she "alleged 

during [her appearance on The Kim Monson Show] that the violence 

that day was perpetrated by anti-fascist infiltrators." 

A complaint cannot plausibly allege falsity where, as 

here, materials incorporated into the complaint refute that very 

assertion.  "It is a well-settled rule that when a written 

instrument contradicts allegations in the complaint to which it is 

attached, the exhibit trumps the allegations."  Clorox Co. P.R. v. 

Proctor & Gamble Com. Co., 228 F.3d 24, 32 (1st Cir. 2000) (quoting 

N. Ind. Gun & Outdoor Shows, Inc. v. City of South Bend, 163 F.3d 

449, 454 (7th Cir. 1998)); see also Schatz, 669 F.3d at 55 n.3 

(similar). 

The Article's headline states: "Maine GOP hosts speaker 

present at Jan. 6 Capitol assault."  That statement is factually 



- 12 - 

true.  Cheng made clear in her radio show appearance, a transcript 

of which is attached to the complaint, that she was present at the 

Capitol on January 6 when the building was breached.  The 

plaintiffs instead argue that the phrase "present at Jan. 6 Capitol 

assault" falsely placed Cheng in the middle of the violent breach 

of the building rather than merely present on the Capitol grounds.  

The headline merely states that she was "present" and is not 

defamatory.  Indeed, both parties agree that publishers are 

afforded leeway in crafting attention-grabbing headlines. 

The second statement -- that Cheng was "among the 

supporters of former President Donald Trump who were present at 

the riot at the U.S. Capitol on Jan. 6" -- is non-actionable for 

the same reasons: Cheng stated as much during the interview.5   

The third statement -- that Cheng "alleged during [her 

appearance on The Kim Monson Show] that the violence [on January 

6] was perpetrated by anti-fascist infiltrators" -- is also 

substantially true.  The plaintiffs argue that Cheng did not allege 

antifa involvement in the Capitol assault but rather "merely stated 

that certain people that submitted information to The Epoch Times 

made such claims and that the information had not been verified."  

 
5  The complaint does not allege that the "Trump supporter" 

label is itself defamatory.  Nor does it allege that Cheng is not 

a supporter of former President Trump.  Rather, the complaint 

alleges that Cheng was not "'among the supporters of former 

President Donald Trump' that day."  (Emphasis added.) 



- 13 - 

Cheng's statements during the interview strongly suggest to any 

reader that individuals associated with antifa were involved in 

the violence of January 6.  Cheng's own statements were that: 

[T]hose on the front, I -- we have got photos 

from our readers that there's a -- there were 

some antifa people infiltrating in, and they 

have seen a few people trying to push, push 

into the building and some got into the 

building and some photos that they could see 

they are the same people that were in the 

antifa movement. 

 

Cheng also stated that this was a "communism strategy" intended to 

"ruin a movement . . . [by] lead[ing] a few people to go extreme" 

and later expressed her belief in "election fraud."  Pressed on 

whether she could say definitively that antifa was involved, Cheng 

responded that The Epoch Times was confirming the photographs and 

reiterated that this was a "familiar strategy from communists."  

The challenged statement does not permit an inference of falsity 

because "it 'would [not] have a different effect on the mind of 

the reader from that which the pleaded truth [or here, the truth 

as evident from the source material] would have produced.'"  Air 

Wisc. Airlines Corp., 571 U.S. at 247 (quoting Masson, 501 U.S. at 

517).  The statement is substantially true. 

The remaining statements are not actionable because they 

are expressions of opinion and are unprovable as false.  "Right-

wing," "far-right," and "conspiracy theorist" are vague, 

judgement-based terms that "admit[] of numerous interpretations" 



- 14 - 

and are not objectively provable as false.6  Levinsky's, 127 F.3d 

at 130; see also Pan Am, 804 F.3d at 65 ("[C]ourts are 'likely' to 

stamp as 'opinion' statements involving 'expressions of personal 

judgment, especially as the judgments become more vague and 

subjective in character.'" (quoting Gray, 221 F.3d at 248)).  These 

statements are also the sort of "rhetorical hyperbole," Pan Am, 

804 F.3d at 65, common in much political discourse.7  Further, to 

the extent these opinions are based on Cheng's statements in the 

radio interview (e.g., about election fraud), they are not 

actionable because the Article provides a link to the source 

material, which, in the context of the Article, enables readers to 

draw their own conclusions "based on facts accessible to everyone."  

McKee, 874 F.3d at 63 (quoting Phantom Touring, Inc. v. Affiliated 

Publ'ns, 953 F.2d 724, 730 (1st Cir. 1992)); see also id. at 61, 

63-64 (finding defendant immunized from defamation liability on 

 
6  Indeed, the complaint expresses the plaintiffs' opinion 

that "Beacon, and its readers, are to the extreme political left." 

7  See, e.g., M. Graham, Sununu: Bolduc a 'Conspiracy 

Theorist Extremist;' Will Make it Harder for GOP to Win, NH 

Journal, https://nhjournal.com/sununu-bolduc-a-conspiracy-

theorist-extremist-will-make-it-harder-for-gop-to-win (last 

accessed Oct. 20, 2022) (reporting that New Hampshire GOP Governor 

Chris Sununu described GOP Senate candidate Don Bolduc as a 

"conspiracy-theory extremist"); E. Bradner, G. Krieg & D. Merica, 

Four Takeaways from New Hampshire and Rhode Island Primaries, CNN, 

https://www.cnn.com/2022/09/13/politics/new-hampshire-rhode-

island-primary-election-takeaways/index.html (last accessed Oct. 

20, 2022) (reporting that Bolduc called Sununu a "Chinese communist 

sympathizer"). 



- 15 - 

this basis).  Finally, to the extent that the plaintiffs allege 

that the statement that Cheng is a "far-right media personality" 

is defamatory based on the "media personality" label, that 

statement is substantially true.  The materials incorporated into 

the complaint reference a number of media appearances by Cheng. 

The plaintiffs argue that the statements that The Epoch 

Times "has promoted anti-vaccine misinformation and . . . QAnon" 

are defamatory.  The Epoch Times has in fact published articles 

that include discussions of theories which in the opinions of 

others could be called "anti-vaccine" and/or favorable to QAnon.8  

The allegedly defamatory statements are opinions which reflect 

subjective judgments about the nature of The Epoch Times' coverage.  

See Pan Am, 804 F.3d at 65; Gray, 221 F.3d at 248.  Indeed, the 

subjective nature of these judgments is evident from the face of 

the complaint.  The complaint does not dispute that The Epoch Times 

covers these two topics.  The complaint instead attempts to build 

a defamation claim on the argument that The Epoch Times "has never 

promoted anti-vaccine misinformation" and has "reported on QAnon 

but [has] never promoted the organization or its theories."  

(Emphasis in original.)  The challenged statements are non-

actionable opinions. 

 
8  There is no challenge to the district court's decision 

to take judicial notice of articles by The Epoch Times on these 

topics under Rule 12(b)(6), see Cheng, 2022 WL 326785, at *7, so 

we consider them. 



- 16 - 

B. 

On appeal, Cheng references in passing her claims for 

false light invasion of privacy, intentional infliction of 

emotional distress, and negligent infliction of emotional distress 

but does not develop any argument as to these claims.  Accordingly, 

any challenge has been waived.  See United States v. Valdez, 975 

F.3d 63, 68 (1st Cir. 2020).  The latter two claims also fail for 

the independent reason that "a failed defamation claim cannot be 

recycled as a tort claim for negligent or intentional infliction 

of emotional distress."  Shay v. Walters, 702 F.3d 76, 83 (1st 

Cir. 2012). 

III. 

For the foregoing reasons, we affirm the dismissal of 

the plaintiffs' complaint. 

  



- 17 - 

EXHIBIT A

 



- 18 - 

 



- 19 - 

 



- 20 - 

EXHIBIT B 

 

 



- 21 - 

 



- 22 - 

 



- 23 - 

 

 



- 24 - 

 



- 25 - 

 


