
18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     

IN THE 

United States Court of Appeals 

For the Second Circuit 
________ 

AUGUST TERM, 2018 

 

ARGUED: FEBRUARY 4, 2019 

DECIDED: SEPTEMBER 13, 2019 

 

No. 18‐2321‐cv 

 

JOEL RICH and MARY RICH, 

Plaintiffs‐Appellants, 

 

v. 

 

FOX NEWS NETWORK, LLC,  

MALIA ZIMMERMAN, in her individual and professional capacities,  

and ED BUTOWSKY, in his individual and professional capacities, 

Defendants‐Appellees. 

 

________ 

 

Appeal from the United States District Court 

for the Southern District of New York. 

No. 18‐cv‐2223 – George B. Daniels, District Judge. 

________ 

 

Before: CALABRESI and DRONEY, Circuit Judges, and UNDERHILL, District Judge. 

                                                            
 

   Judge Stefan R. Underhill, of the United States District Court for the District of Connecticut, 

sitting by designation. 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

2 

________ 

 

Plaintiffs‐Appellants Joel Rich and Mary Rich appeal from a judgment of the 

United States District Court  for  the Southern District of New York  (Daniels,  J.) 

dismissing  their  state  torts  claims  against  Defendants‐Appellees  Fox  News 

Network, Malia  Zimmerman,  and  Ed  Butowsky.  Plaintiffs‐Appellants  filed  a 

complaint  based  on  diversity  jurisdiction  alleging  intentional  infliction  of 

emotional distress, tortious interference with contract, and negligent supervision 

or retention. On de novo review, we hold that the complaint pleads sufficient facts 

to  survive  a  Rule  12(b)(6) motion  to  dismiss  on  the  first  two  counts,  and  an 

amendment could cure any defect in the third claim. Accordingly, we VACATE 

and REMAND the District Court’s order dismissing the complaint. 

 

 

ARUN SUBRAMANIAN (Elisha Barron, Susman Godfrey LLP, New York, 

NY; Leonard A. Gail, Eli Kay‐Oliphant, Suyash Agrawal, Massey & 

Gail LLP, Chicago, IL, on the brief), Susman Godfrey LLP, New York, 

NY, in support of Plaintiffs‐Appellants. 

JOSEPH M. TERRY (Kevin T. Baine, Katherine Moran Meeks, Katherine A. 

Petti, Williams & Connolly LLP, Washington, DC; David H.  Stern, 

Katherine M. Wyman, Dechert LLP, Los Angeles, CA,  on  the  brief), 

Williams & Connolly LLP, Washington, DC, in support of Defendants‐

Appellees Fox News Network and Malia Zimmerman.1 

 

 

                                                            
 

1   On  the brief, Defendant‐Appellee Ed Butowsky was represented by David B. Harrison and 

Jason C. Spiro of Spiro Harrison, Short Hills, NJ. On  January 31, 2019,  this Court granted 

Butowsky’s motion to be relieved of counsel.  



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

3 

CALABRESI, Circuit Judge:  

Three years ago, Seth Rich was murdered during a botched robbery. He was 

a 27‐year‐old staffer for the Democratic National Committee (“DNC”). Soon after 

Seth’s murder, uncorroborated theories—contradicted by official U.S. intelligence 

reports—surfaced  on  the web.  Seth  had  leaked  thousands  of  DNC  emails  to 

WikiLeaks, the theories asserted, and that is why he had been assassinated.  

Malia Zimmerman (a Fox News reporter) and Ed Butowsky (a Fox News 

commentator) allegedly set out “to take the conspiracy theory from the fringe to 

the  front pages and  screens of  the mainstream media.” Compl. ¶  24. Over  the 

course  of  several months,  Zimmerman  and  Butowsky  recruited  a  Fox  News 

contributor, Rod Wheeler, to help them infiltrate the Rich family. They convinced 

the Plaintiffs, Seth’s parents, to hire Wheeler as a private investigator to look into 

the circumstances of Seth’s death. And they then exploited Wheeler’s connection 

to the Riches to give credence to what Zimmerman and Butowsky knew were false 

accusations against Seth—which Zimmerman and Butowsky widely disseminated 

through Fox News. They did this, it is claimed, with full knowledge of the harm it 

would do to Seth’s parents.  

We  conclude  that  these  allegations plausibly  state  claims  for  intentional 

infliction of emotional distress and  tortious  interference with contract, and  that 

they are capable of supporting claims of negligent supervision. Accordingly, we 

VACATE the district court’s judgment dismissing the complaint and REMAND 

the case for further proceedings consistent with this opinion. 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

4 

BACKGROUND 
2 

A. Factual Background 

On July 10, 2016, Seth Rich—a 27‐year‐old DNC staffer—was shot and killed 

a few hundred feet from his home in Washington, D.C. The Metropolitan Police 

Department  determined,  and  continues  to  believe,  that  his  unsolved murder 

stemmed from a botched robbery. 

Soon  after  Seth’s death,  a  “conspiracy  theory”  emerged  among  “fringe” 

political groups. The theory was that “Seth had leaked thousands of DNC emails 

to WikiLeaks” and was murdered as a result. Compl. ¶¶ 3, 22.3 Seth’s parents, the 

Riches, objected to this theory and issued a statement asking the public to “refrain 

from  pushing  unproven  and  harmful  theories  about  Seth’s murder.”  Id. ¶  23. 

Despite  this  statement,  the Appellees  in  the case before us  set out “to  take  the 

conspiracy theory from the fringe [and move it] to the front pages and screens of 

the mainstream media.” Id. ¶ 24.4 To do this, they allegedly orchestrated a plan to 

                                                            
 

2   The following facts are taken from the Riches’ complaint. Because we are reviewing a Rule 

12(b)(6) motion, we “accept[] all  factual allegations  in  the  [Riches’]  complaint as  true, and 

draw[] all reasonable inferences in [their] favor.” Chambers v. Time Warner, Inc., 282 F.3d 147, 

152 (2d Cir. 2002).  

3   The leak of DNC emails, to which the conspiracy theory sought to tie Seth’s murder, purported 

to show how DNC officials had tipped the party’s presidential nomination process in favor of 

Hillary Clinton to the detriment of Bernie Sanders. See, e.g., J.A. 89.  

4   Findings of the U.S. intelligence community contradicted the conspiracy theorists’ account of 

Seth Rich’s death. See, e.g., DHS Press Office, Joint Statement from the Department of Homeland 

Security and Office of the Director of National Intelligence on Election Security, Dep’t Homeland Sec. 

(Oct. 7, 2016), https://www.dhs.gov/news/2016/10/07/joint‐statement‐department‐homeland‐

security‐and‐office‐director‐national. 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

5 

turn the Riches into unwitting collaborators in their scheme. Over the course of six 

months, between December 2016 and May 2017, the Appellees succeeded. 

Specifically, in December 2016, Ed Butowsky, a guest commentator on Fox 

News,  contacted  Seth’s  parents,  Joel  and  Mary  Rich.  Butowsky  “posted  on 

Facebook  that  he  was  ‘looking  to  connect  with  anyone  Jewish  in  Omaha 

Nebraska.’” Id. ¶ 25. Through that religious connection, he befriended the Riches 

and  asked  them  about  Seth  and WikiLeaks. Malia  Zimmerman,  a  Fox News 

investigative  reporter  in  close  communication  with  Butowsky,  also  made 

purportedly independent contacts with the family.  

In early 2017, after these initial conversations with the Riches, Zimmerman 

and Butowsky planted a source inside the family. Rod Wheeler, a former detective 

turned private investigator, had  just signed a contract with Fox News as a paid 

contributor, for both on‐air appearances and “off‐air assistance, as requested by 

Fox.”  Id. ¶  33. Butowsky,  explaining how he did  a  lot of work  for Fox News, 

contacted Wheeler on February 23, 2017, saying  that he was “looking  for some 

assistance on something that happened in Washington.” Id. ¶ 34. Then, over the 

course of multiple phone calls and at least one in‐person meeting, Butowsky and 

Zimmerman asked for Wheeler’s help, as the complaint alleges, to “advance and 

further publicize  the  sham  story  that Seth was  responsible  for giving  the DNC 

emails to WikiLeaks.” Id. ¶ 36. 

On the same day as his meeting with Wheeler and Zimmerman, Butowsky 

emailed the Riches offering to hire an “independent private investigator” on the 

family’s behalf. Id. ¶ 41. Butowsky then set up an introductory meeting between 

Wheeler and the Riches. He instructed Wheeler to “make sure to play down Fox 

News, [and] don’t mention [Wheeler] know[s] Zimmerman.” Id. ¶ 42. Wheeler met 

with  Joel and Mary,  in early March, and behaved as  instructed. Butowsky  then 

proposed to the Riches that they sign a draft engagement agreement for Wheeler’s 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

6 

investigative services. The draft gave Wheeler authority to speak to the media on 

behalf of the family. The Riches declined.  

Playing on the Riches’ need to “to get closure, as a family,” Butowsky urged 

them to allow him to pay for Wheeler’s services. Id. ¶ 49. Butowsky falsely assured 

the Riches that, “although he would finance Joel and Mary’s retention of Wheeler, 

Butowsky would  respect Wheeler’s  legal  obligation  not  to  speak  to  him  []  or 

anyone other than Joel and Mary about the investigation.” Id. ¶ 54. In the end, Joel 

and Mary were persuaded.  Significantly,  though,  the  final  agreement  that  the 

family signed with Wheeler expressly prohibited “media representation, unless 

otherwise permitted by the [Riches] in writing,” and stated that Wheeler “shall not 

release  any  information  regarding  the  investigation  . . .  without  prior 

authorization.” Id. ¶ 57. The Appellees allegedly knew these terms, precisely.  

Notwithstanding his contract with the Riches, Wheeler continued to work 

with Butowsky and Zimmerman in furthering the false Seth‐WikiLeaks story. In 

April 2017, Wheeler and Butowsky met with  the White House Press Secretary. 

They shared materials related to the investigation and promised to keep the White 

House  informed.  Moreover,  with  the  help  of  Zimmerman  and  relying  on 

information provided by her, Wheeler met with the lead detective on Seth’s case, 

who—as Butowsky told Wheeler—would either “help[] us or we will go after him 

as being part of the coverup.” Id. ¶ 67.  

On May 10, in order to bring the untrue story to publication, Butowsky and 

Zimmerman called Wheeler “to falsely inform him that they had developed an FBI 

source supposedly confirming” that Seth had been in contact with WikiLeaks. Id. 

¶ 69. Then Zimmerman and Butowsky began to put pressure on Wheeler to go on 

the  record  as  a  named  source  for  the  Seth‐WikiLeaks  story.  On  May  14, 

Zimmerman  informed  Wheeler  that  President  Trump  wanted  her  article 

published “immediately.” Id. ¶ 73. The next day, Zimmerman told Wheeler that 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

7 

“bosses  at  Fox  want  her  to  go”  with  the  story  on  May  16,  and  Butowsky 

encouraged Wheeler to “close this deal, whatever you got to do.” Id. ¶ 74. That 

same  day,  Zimmerman  also  sent  a  text  to  Wheeler,  asking  if  he  was  with 

Butowsky,  because Butowsky was  “supposed  to  get more  info  on  Seth  [R]ich 

today,” and “if [Butowsky] does we need to figure out what [Wheeler] can say on 

the record.” Id. ¶ 81.  

Soon  after, Wheeler  became  the  named  source  in  the  Fox News  articles 

about Seth’s murder. Thus, on May 16, Fox News published  two pieces—both 

penned by Zimmerman.  

The first article was titled: “Slain DNC Staffer Had Contact with WikiLeaks 

Say Multiple Sources.” Id. ¶ 87. The article attributed a quote to an anonymous 

federal  investigator:  “I  have  seen  and  read  the  emails  between  Seth Rich  and 

WikiLeaks.”  Id.  The  article  continued:  “The  revelation  is  consistent  with  the 

findings of Rod Wheeler, former DC homicide detective and Fox News contributor 

and whose private investigation firm was hired by Rich’s family to probe the case.” 

Id. ¶ 88 (emphasis in original). The article closed: “Rich’s father, Joel Rich, could 

not be reached for comment, but told Fox News in January that he didn’t believe 

his son would leak the emails. However, he said above all, his son ‘wanted to make 

a difference in the world.’” J.A. 92.  

The second article was titled: “Family of slain DNC staffer Seth Rich blasts 

detective over report of WikiLeaks link.” Id. at 101. It read: “Rod Wheeler, a retired 

Washington homicide detective and Fox News contributor investigating the case 

on behalf of the Rich Family, made the WikiLeaks claim, which was corroborated by 

a federal investigator who spoke to Fox News.” Compl. ¶ 90 (emphasis added). 

The article clarified that, although Wheeler was paid by a third party, the Riches 

were Wheeler’s clients and Joel had signed the contract for Wheeler’s services. It 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

8 

also added: “[A] spokesman for Rich’s family on Tuesday said Wheeler was not 

authorized to speak for the family.” Id. 

Allegedly,  Fox  News  was  aware  of  the  scheme  all  along.  Specifically, 

Butowsky had represented to Fox News that he was one of the key players behind 

the story. It is alleged that, on the eve of publication, Butowsky wrote an email to 

Fox News producers stating: “If you have any questions about the story or more 

information is needed, call me” because “I’m actually the one who’s been putting 

this together but as you know I keep my name out of things because I have no 

credibility.” Id. ¶ 82. Furthermore, when Wheeler reached out to a local D.C. Fox 

affiliate channel reporter on the eve of publication and told them that there was 

breaking  news  regarding  Seth  that  would  air  the  next  day  on  Fox  News, 

Zimmerman sent a text to Wheeler saying: “New York won’t be happy. . . . This 

could  be  really  bad  if  the  Fox News  channel  thinks  you  fed  an  exclusive we 

invested a lot of time and money into to a local channel just hours before we were 

going to publish.” Id. ¶¶ 84–85.  

The day  after publication, Wheeler  told Newsweek  that his  “information” 

from the unnamed “federal investigator” was only a repetition of what Butowsky 

and Zimmerman had told him. Id. ¶ 93. Yet, Fox News instructed Zimmerman to 

keep  those  false  statements  in  the  article. Moreover,  over  the  following week, 

various Fox News  reporters, by  leveraging Wheeler’s connection  to  the Riches, 

frequently commented on the story and spread it widely. 

On May 18, the Riches formally asked Fox to retract the story. Zimmerman 

replied  that  “much  of  our  information  came  from  a  private  investigator, Rod 

Wheeler.” Id. ¶ 100. When confronted by Wheeler, Zimmerman explained: “that’s 

the email that Fox asked me to send . . . . They wrote it for me and they told me to 

send it to [Joel].” Id. ¶ 101. Five days later, Fox retracted the story because “[t]he 

article was not initially subjected to [a] high degree of editorial scrutiny.” Id. ¶ 107.  



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

9 

Fox News guests, however, continued to reference the retracted article for 

months. And  to  this day, Fox News makes available online at  least  two videos 

repeating,  almost verbatim,  the  content of  the Zimmerman  story. See,  e.g., Rod 

Wheeler on His  Investigation  into DNC Staffer’s Murder, Fox News  (May 16, 2017) 

(accessed  on  Sept.  12,  2019),  https://video.foxnews.com/v/5437207289001 

(“HANNITY: [F]ormer D.C. homicide detective, Rod Wheeler, who was hired by a 

third  party  to  investigate  the  murder  on  behalf  of  the  family,  says Mr.  Rich  was 

communicating with WikiLeaks before he was killed. Now, Seth’s family has been 

pushing back today  . . .  . I have known you a  long time, Rod, you are a man of 

honor and integrity, so tell us who hired you. WHEELER: Well, actually, I was hired 

by the family, Joel and Mary Rich. They signed the contract.” (emphases added)). 

Butowsky continued both to contact the Riches and to exploit publicly their 

connection  to Wheeler. On May  25,  he wrote  to  Joel:  “You  should  call Malia 

Zimmerman. She found the person and the gun that was used to shoot your son. 

That is what you wanted, correct? . . . When you find out who did it you are going 

to be very very emotional.” Compl. ¶ 111 (emphasis omitted). In addition, at least 

up  until  the  filing  of  the  Riches’  complaint,  Butowsky  continued  to  leave 

voicemails  and  send  texts  to  Joel. At  the  same  time, he kept on  exploiting  the 

Riches’ name to fuel the conspiracy theory on Twitter and other news outlets. For 

instance, in March 2018, Butowsky told the Washington Times that Joel and Mary 

had “confirmed that their son transmitted the DNC emails to Wiki[L]eaks.” Id. ¶ 

115.  

As  a  result  of  this  scheme,  the Riches  are  exhibiting  symptoms  of post‐

traumatic stress disorder and social anxiety disorder. In particular, Mary no longer 

feels comfortable in public for fear of being asked about WikiLeaks. And, although 

on the same day of the Zimmerman article Mary received a job offer, she could not 

accept it because these events aggravated a preexisting neurological condition. 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

10 

B. Procedural Background 

On March 13, 2018, Joel and Mary filed a complaint in federal court based 

on  diversity  jurisdiction  against  Zimmerman,  Butowsky,  and  Fox News.  The 

complaint  alleged:  (1)  intentional  infliction  of  emotional  distress;  (2)  tortious 

interference with contract; and (3) negligent supervision and/or retention against 

Fox News  only.  The Defendants moved  to  dismiss  the  complaint  under Rule 

12(b)(6). On August 2, 2018, the District Court (Daniels, J.) granted the motion and 

dismissed all claims with prejudice. See generally Rich v. Fox News Network, LLC, 

322 F. Supp. 3d 487 (S.D.N.Y. 2018).  

The District Court  first  considered  the  intentional  infliction of  emotional 

distress  (“IIED”) claim.  Judge Daniels examined each allegation and concluded 

that none of  them, on  their own, pleaded  the required extreme and outrageous 

conduct. Id. at 500–03. In explaining  its reasoning, the District Court stated that 

“zero times 10 is still zero. . . . [You can]not just simply say, well, these 10 things 

by themselves are not outrageous, but when I put them all together, they become 

outrageous.” J.A. 415–16.  

The District Court also dismissed the Riches’ claim for tortious interference 

with contract. Because Wheeler had allegedly been in touch with Zimmerman and 

Butowsky  even  before  signing  the  contract  with  the  Riches  and  thus  “was 

predisposed toward breaching,” the District Court found no plausible allegation 

of but‐for causation. Rich, 322 F. Supp. 3d at 503. In a footnote, the District Court 

offered  an  alternative  basis  for  dismissal:  the  Riches  “have  not  specifically 

identified  damages  that  are  attributable  to  Defendants’  interference  with 

Wheeler’s contract, rather than the reputational and emotional injury caused by 

the publication of the Zimmerman/Fox Article.” Id. at 503 n.9.  



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

11 

Finally, the District Court dismissed the negligent supervision or retention 

claim  against  Fox News  on  two  grounds.  First,  Judge Daniels held,  “Plaintiffs 

allege no specific facts plausibly showing that Fox News knew or had reason to 

know of Zimmerman and Wheeler’s alleged ‘propensity’ to commit an IIED.” Id. at 

504. Second, “Plaintiffs [do not] allege credible facts showing that Zimmerman and 

Wheeler committed tortious conduct on, or using, Fox News’s property.” Id. The 

Riches timely appealed.  

DISCUSSION 

We  review  de  novo  a  district  court’s  grant  of  a  Rule  12(b)(6) motion  to 

dismiss. Legnani v. Alitalia Linee Aeree  Italiane, S.P.A., 274 F.3d 683, 685  (2d Cir. 

2001). To survive a motion to dismiss, plaintiffs “must provide the grounds upon 

which [their] claim rests through factual allegations sufficient to raise a right to 

relief above the speculative level.” Gallop v. Cheney, 642 F.3d 364, 368 (2d Cir. 2011). 

A complaint should not be dismissed if it alleges “enough facts to state a claim to 

relief  that  is plausible on  its  face,” Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 

(2007), such that a court could “draw the reasonable inference that the defendant 

is liable for the misconduct alleged,” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009). 

With this standard in mind, there are three questions of New York law before 

us today: 

 First, whether  the allegations  in  the complaint suffice  to state a claim  for 

intentional or reckless “extreme and outrageous” conduct against the Riches 

on the part of Appellees. We hold that they do.  

 Second,  whether  the  complaint  plausibly  alleges  that  the  Appellees 

tortiously interfered with the contract between the Riches and Wheeler. We 

hold that it does.  



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

12 

 Third, whether  the Riches  satisfactorily pleaded negligent  supervision or 

retention against Fox News. We do not decide this question, but we hold 

that—on  the  facts pleaded—an amended complaint could  likely cure any 

defect.  

After addressing each question, we conclude that the District Court’s  judgment 

dismissing  the Riches’  complaint  in  its  entirety under Rule  12(b)(6)  should  be 

vacated.  We  therefore  remand  the  case  to  the  District  Court  for  further 

proceedings consistent with this opinion. 

A. Intentional Infliction of Emotional Distress 

New  York  has  adopted  the  Restatement  (Second)  formulation  of  IIED. 

Howell v. N.Y. Post Co., Inc., 612 N.E.2d 699, 702 (N.Y. 1993). “One who by extreme 

and  outrageous  conduct  intentionally  or  recklessly  causes  severe  emotional 

distress to another is subject to liability for such emotional distress.” Restatement 

(Second)  of  Torts  §  46(1)  (1965).  This  broad  definition,  as  Chief  Judge  Kaye 

explained, is “both a virtue and a vice.” Howell, 612 N.E.2d at 702. “The tort is as 

limitless  as  the  human  capacity  for  cruelty.  The  price  for  this  flexibility  in 

redressing utterly reprehensible behavior, however, is a tort that, by its terms, may 

overlap other areas of the law, with potential liability for conduct that is otherwise 

lawful.” Id. Therefore, IIED “may be invoked only as a last resort, to provide relief 

in those circumstances where traditional theories of recovery do not.” Salmon v. 

Blesser, 802 F.3d 249, 256 (2d Cir. 2015) (internal citations omitted). 

Under New York  law,  then,  a  claim  for  IIED  requires a  showing of:  “(i) 

extreme and outrageous conduct; (ii) intent to cause, or disregard of a substantial 

probability of causing, severe emotional distress; (iii) a causal connection between 

the conduct and injury; and (iv) severe emotional distress.” Howell, 612 N.E.2d at 

702.  



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

13 

Because the parties’ disagreement at this time hinges primarily on the first 

prong, which is “the one most susceptible to determination as a matter of law,” id., 

that is what we focus on.   

i. Extreme and Outrageous Conduct  

The  Riches  argue  that  we  should  view  the  specific  allegations  in  the 

complaint  as  a  series  of  acts  that,  taken  together,  constitute  extreme  and 

outrageous conduct. This is so, they claim, even though each individual allegation 

alone might not be  sufficiently outrageous—because,  taken  together,  these acts 

might  amount  to  a  deliberate  and  malicious  campaign  of  harassment. 

Alternatively, the Riches allege that the Appellees knew of their susceptibility to 

emotional distress, and their conduct became extreme and outrageous when the 

Appellees chose to proceed with their plan in spite of that knowledge. We agree 

on both counts. We thus conclude that, under either theory, the Riches sufficiently 

pleaded extreme and outrageous conduct.5 

                                                            
 

5   The  complaint  contains  few  specific  factual  allegations  concerning  the  pre‐publication 

involvement of individuals at Fox News in addition to Zimmerman, Butowsky, and Wheeler. 

See, e.g., Compl. ¶ 74 (Zimmerman allegedly told Wheeler that “bosses at Fox want her to go” 

with  the story  immediately);  id. ¶ 81 (Zimmerman allegedly  texted Wheeler  that Fox News 

and  Zimmerman  “need  to  figure  out  what  [Wheeler]  can  say  on  the  record.”);  id.  ¶82 

(Butowsky allegedly emailed Fox News producers about the Seth‐WikiLeaks articles on the 

eve  of  publication);  id.  ¶¶  84–85  (Zimmerman  allegedly  told Wheeler  that  the  Fox News 

channel and producers in New York would be upset because of Wheeler’s interview with a 

D.C. Fox affiliate channel). These allegations, though, stand next to many specific allegations 

of involvement on the part of Zimmerman, Butowsky, and Wheeler. Taking the allegations as 

a whole and drawing all  reasonable  inferences  in  favor of  the Riches—as we must  in  this 

context—we find that the complaint states sufficiently plausible claims against Fox News as 

an  entity  to  survive  a  motion  to  dismiss  and  warrant  discovery  into  any  additional 

involvement of Fox News in the alleged scheme.  



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

14 

a. Deliberate and Malicious Campaign of Harassment 

Under New York  law, although “[t]he standard of outrageous conduct  is 

strict,  rigorous and difficult  to  satisfy  . . .  ,  that  is not  the  case when  there  is a 

deliberate and malicious campaign of harassment or intimidation.” Scollar v. City 

of New York, 74 N.Y.S.3d 173, 178 (1st Dep’t 2018) (internal quotations omitted). To 

be sure, “it is manifestly neither practical nor desirable for the law to provide[] a 

remedy against any and all activity which an  individual might  find annoying.” 

Nader  v. Gen. Motors Corp.,  255 N.E.2d  765,  770  (N.Y.  1970). At  the  same  time, 

“where  severe  mental  pain  or  anguish  is  inflicted  through  a  deliberate  and 

malicious campaign of harassment or intimidation,” IIED provides a remedy. Id. 

In other words, under New York law, the proper inquiry is not merely whether 

each  individual act might be outrageous. Rather,  the question  is whether  those 

actions—under  the totality of the circumstances—amounted  to a deliberate and 

malicious campaign.  

We have no trouble concluding that—taking their allegations as true—the 

Riches plausibly alleged what amounted to a campaign of emotional torture. In 

order to publish a knowingly false article accusing Seth of leaking the DNC emails, 

Butowsky  and  Zimmerman  needed  a  reliable  source.  They  settled  on  a 

purportedly  independent  investigator,  hired  by  the  Riches.  But  they  had  to 

fabricate that source. So Butowsky—through lies, religious appeals, and financial 

support—convinced the Riches to hire Wheeler, a Fox News contributor, as their 

private investigator. Eventually, Butowsky and Zimmerman told Wheeler that an 

anonymous  FBI  investigator  had  seen  emails  between  Seth  and  WikiLeaks. 

Wheeler then regurgitated that unsubstantiated information back to Zimmerman, 

giving  her  a  named  source  (himself)  for  her  Fox  News  article.  The  article 

emphasized Wheeler’s  connection  to  the Riches,  thus  lending  credibility  to his 

statements. And it suggested that Seth may have leaked the emails because—as 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

15 

his  father  said—he “wanted  to make a difference  in  the world.”  J.A. 92. These 

allegations, taken together, plausibly rise to the level of extreme and outrageous 

conduct.  

b. Knowledge of Susceptibility 

Moreover, knowledge of a plaintiff’s susceptibility to emotional distress can, 

under New York  law,  transform  non‐actionable  acts  into  outrageous  conduct. 

According to the Restatement, to which New York adheres, Howell, 612 N.E.2d at 

702,  “there  is  no  liability  where  the  plaintiff  has  suffered  exaggerated  and 

unreasonable emotional distress, unless it results from a peculiar susceptibility to 

such distress of which the actor has knowledge,” Restatement (Second) of Torts 

§ 46 (comment j) (1965). In that case, “[t]he extreme and outrageous character of 

the  conduct may  arise  from  the  actor’s  knowledge  that  the  other  is peculiarly 

susceptible  to emotional distress.”  Id. § 46  (comment  f).6   As a result, otherwise 

non‐actionable conduct “may become heartless,  flagrant, and outrageous when 

the actor proceeds in the face of such knowledge.” Id.7 

                                                            
 

6   As the Tenth Circuit aptly noted, “[t]he plaintiff’s peculiar susceptibility to emotional distress 

thus both broadens and narrows the scope of the tort.” Malandris v. Merrill Lynch, Pierce, Fenner 

& Smith, Inc., 703 F.2d 1152, 1159 (10th Cir. 1981), cert. denied, 464 U.S. 824 (1983). On the one 

hand, “[i]t broadens the scope in that a jury may find the defendant’s conduct to be outrageous 

in  light of his knowledge of  the plaintiff’s peculiar susceptibility where  it would not be so 

without such knowledge.” Id. On the other hand, “it narrows the scope in that without such 

knowledge, the defendant is not liable for exaggerated emotional distress.” Id. 

7   We have found no New York case specifically addressing comment f. But New York has long 

adopted the Restatement (Second) on IIED. Howell, 612 N.E.2d at 701. Moreover, other state 

courts that similarly follow the Restatement have embraced comment f. See, e.g., Boyle v. Wenk, 

392 N.E.2d 1053, 1056 (Mass. 1979) (“Though there is no evidence that Wenk knew the precise 

nature of Mrs. Boyle’s physical susceptibility, his knowledge that she had just returned from 

 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

16 

Zimmerman and Butowsky had enough specific knowledge of the family 

and  the  circumstances  surrounding  Seth’s murder  to  be  keenly  aware  of  the 

Riches’ susceptibility to emotional distress in this regard. On August 10, 2016, the 

family made a public statement, noting how the nascent conspiracy theory was 

severely hurting them. Zimmerman personally spoke with Joel on at least three 

occasions—January 3, January 5, and May 15, 2017. Moreover, in March 2017, in 

the process of deceiving the Riches into hiring Wheeler, Butowsky falsely assured 

Joel that he only wanted to help them “get closure, as a family.” Compl. ¶ 49. And, 

“[b]y phone on March 13, 2017, Butowsky acknowledged to Joel that ‘I know what 

you’ve been through.’” Id. ¶ 53. The fact that the Appellees proceeded with their 

plan  in  the  face of  this knowledge of  the grieving  family’s susceptibility makes 

Zimmerman and Butowsky’s conduct plausibly extreme and outrageous.  

ii. Appellees’ Defenses  

  To all of this, Fox News and Zimmerman raise two defenses that are worthy 

of discussion. First, they claim that, under New York law, knowledge of a plaintiff’s 

emotional  fragility  is  not  sufficient  unless  defendant  also  intended  to  inflict 

emotional distress. Second, they assert that this action must fail since it is simply a 

lawsuit for defamation of a deceased plaintiff disguised as an IIED claim. Both are 

unavailing.  

a. Knowledge 

Fox News and Zimmerman argue that the Riches need to allege intent. To 

support that claim, the two Appellees cite Howell. In that case, Chief Judge Kaye 

                                                            
 

the hospital put him on notice  that she might be more vulnerable  to harassment or verbal 

abuse.”); see also Drejza v. Vaccaro, 650 A.2d 1308, 1313–14 (D.C. 1994); Brandon ex rel. Estate of 

Brandon v. Cty. of Richardson, 624 N.W.2d 604, 621 (Neb. 2001). 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

17 

explained  that,  “even  if  defendants were  aware  that  publication would  cause 

plaintiff emotional distress, publication—without more—could not ordinarily lead 

to liability for intentional infliction of emotional distress.” Howell, 612 N.E.2d at 

705 (emphasis added). The two Appellees take this statement to mean that specific 

intent to cause emotional distress is required under New York law. 

That is not correct. The cited sections of Howell dealt with the scope of the 

privileged‐conduct  exception  to  tort  liability.  In  Howell,  Chief  Judge  Kaye 

explained  how  “[a]  newspaper’s  publication”  may  be  “an  act  within  the 

contemplation of the ‘privileged‐conduct’ exception” to IIED liability. Id.8 Because 

the Howell plaintiff had “offer[ed] no basis for concluding that the privilege has 

been abused,” Chief  Judge Kaye was careful  to note  that “we need not explore 

today what  circumstances might  overcome  the  privilege.”  Id.  In  other words, 

Howell  says  nothing  about  specific  intent  to  cause  emotional  distress  being 

required. And,  in  fact,  the Howell  opinion  leaves no doubt  that  recklessness—

namely, a “disregard of a  substantial probability of  causing[]  severe emotional 

distress”—can be enough for IIED. Id. at 702. 

Here,  Fox  News  and  Zimmerman  do  not  sufficiently  contend  that  its 

conduct—although  knowingly  outrageous—is  nonetheless  entitled  to  the 

“privileged‐conduct exception” under New York law. Therefore, we do not need 

to  consider  whether  the  two  Appellees  abused  that  hypothetical  privilege. 

Recklessness, as New York courts have held time and again, is sufficient to make 

                                                            
 

8   According  to  the Restatement, “[t]he conduct, although  it would otherwise be extreme and 

outrageous, may be privileged under the circumstances. The actor is never liable, for example, 

where [the actor] has done no more than to insist upon his [or her] legal rights in a permissible 

way, even though he [or she] is well aware that such insistence is certain to cause emotional 

distress.” Restatement (Second) of Torts § 46 (comment g) (1965) (emphasis added). 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

18 

a claim for IIED. And knowledge of a peculiar susceptibility to emotional distress, 

as outlined in comment f of the Restatement (Second), aptly describes a particular 

form of recklessness. The two Appellees’ attempt to require specific intent to cause 

emotional distress fails.  

b. Defamation  

  Fox News and Zimmerman also argue that the Riches’ IIED action is just an 

attempt to seek liability for defamatory speech against their deceased son. In the 

eyes of these two Appellees, every allegation put forward by the Riches cannot be 

disentangled  from  the  slanderous  publication  itself,  and  therefore—even  if 

tortious—it  is not actionable. Because Seth  is dead, no defamation claim can be 

brought  in his name. See Restatement (Second) of Torts § 560 (1977) (“One who 

publishes defamatory matter concerning a deceased person is not liable either to 

the estate of the person or to his descendants or relatives.”); cf. Rose v. Daily Mirror, 

Inc., 31 N.E.2d 182, 182 (N.Y. 1940) (“[I]t has long been accepted law that a libel or 

slander upon the memory of a deceased person which makes no direct reflection 

upon his relatives gives them no cause of action for defamation.”). In other words, 

the two Appellees contend, the family’s IIED lawsuit and Seth’s defamation claim 

are one and the same.  

But, in fact, IIED of the parents and defamation of the son are two distinct 

torts claims, as a simple hypothetical demonstrates. Suppose Seth had not died but 

had instead survived the shooting in a comatose state. If the Appellees acted in the 

exact same manner and published the exact same articles as has been alleged here, 

Seth could certainly have brought a defamation suit against them; he would have 

complained about the false accusations that the Appellees made against him—that 

is, that he leaked DNC emails to WikiLeaks. But, in this hypothetical scenario, the 

Riches could also have brought a separate lawsuit—this lawsuit—claiming that the 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

19 

Appellees’  actions  directed  at  them were  extreme  and  outrageous  enough  to 

constitute IIED.  

In the case before us, the Riches are not claiming any injury because of some 

reputational harm suffered by their son. That hypothetical defamation suit died 

with Seth, and no one can  resurrect  it. But  the Riches’ own cause of action  for 

IIED—arising from the Appellees’ speech and conduct specifically targeted at Joel 

and Mary—continues to be viable. If Butowsky, Zimmerman, and Fox News made 

knowingly  or  recklessly  false  claims  (or  perpetrated  some  other  tortious  acts)  

targeted at the Riches, they are subject to possible tort liability. As we explained 

earlier, we  have  no  difficulty  concluding  that  the  complaint  plausibly  alleges 

precisely such tortious conduct.  

At various  times, while  raising  this defense, Fox News and Zimmerman 

invoke the First Amendment to the U.S. Constitution. See Snyder v. Phelps, 562 U.S. 

443, 451 (2011) (explaining how the Free Speech Clause of the First Amendment 

“can serve as a defense in state tort suits, including suits for intentional infliction 

of emotional distress”). Specifically, according to these two Appellees, “a public 

figure cannot recover on an intentional infliction claim targeting speech unless he 

first  proves  the  constitutionally  required  elements  of  a  defamation  claim,” 

including that the complained‐of speech is “of and concerning” the plaintiff. Fox 

Br. 18–19. 

These arguments are smokescreens. Cf. Galella v. Onassis, 487 F.2d 986, 995 

(2d Cir. 1973) (recognizing that “the First Amendment [is not] a wall of immunity 

protecting newsmen from any liability for their conduct while gathering news”). 

In Hustler Magazine,  Inc.  v. Falwell,  the  Supreme Court  explained  that  a public 

figure  suing  for  IIED  (based on  speech  alone)  can do  so  if  the  speech was not 

protected—namely, when it “contains a false statement of fact which was made 

with  actual malice,  i.e., with  knowledge  that  the  statement was  false  or with 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

20 

reckless disregard as to whether or not it was true.” 485 U.S. 46, 56 (1988) (internal 

quotations  omitted). Thus,  falsehood  and  actual malice  are  the  only  showings 

required, and nowhere did  the Court take  the “of and concerning  the plaintiff” 

requirement  that  is  appropriate  to  a defamation  tort  and  import  it  into  IIED.9 

Because  Fox News  and Zimmerman  concede  in  their  brief  that  the  pleadings 

plausibly  allege  that  the  Seth‐WikiLeaks  articles  contained  false  factual 

statements, and because the Riches sufficiently allege actual malice, nothing more 

is needed at this stage.  

*     *     * 

In sum, we hold that the Riches’ complaint plausibly alleges enough facts to 

state  a  claim  for  intentional  infliction  of  emotional  distress—for  extreme  and 

outrageous  conduct  by  the  Appellees,  directed  at  the  Appellants.  “Where 

reasonable [people] may differ, it is for the jury, subject to the control of the court, 

to determine whether,  in  the particular  case,  the  conduct has been  sufficiently 

extreme and outrageous to result in liability.” Restatement (Second) of Torts § 46 

(comment h) (1965). Because we think that the Riches’ allegations rise well above 

                                                            
 

9   And for good reason. Applying the “of and concerning” requirement to IIED would mean that 

no  IIED claim  that  involved speech and arose out of harm  to a dead person could ever be 

brought. But New York  courts  initially  recognized  the  tort of  IIED precisely  in  analogous 

circumstances.  In  the  early  days,  these  circumstances  included  the  mistreatment  or 

mishandling of corpses. See, e.g., Gostkowski v. Roman Catholic Church of the Sacred Hearts of Jesus 

& Mary, 186 N.E. 798 (N.Y. 1933) (deceased relative’s body moved to another cemetery); Finley 

v. Atl. Transp. Co., 115 N.E. 715  (N.Y. 1917)  (burial at  sea without notifying  relatives). The 

mishandling of dead bodies was “of and concerning” the decedent and not the suing plaintiffs. 

Yet, not only were the relatives permitted to sue in IIED, but allowing that lawsuit was the 

reason why  the  IIED  tort was created. See William L. Prosser,  Intentional  Infliction of Mental 

Suffering: A New Tort, 37 MICH. L. REV. 874, 886 (1939). 

 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

21 

the Rule 12(b)(6) threshold, and because we are unpersuaded by the Appellees’ 

defenses, we  conclude  that  the District  Court  should  not  have  dismissed  the 

complaint.10  

B. Tortious Interference with Contract 

  Next, we analyze the Riches’ claim for tortious interference with contract. 

This tort requires: “[1] the existence of a valid contract between the plaintiff and a 

third party, [2] defendant’s knowledge of that contract, [3] defendant’s intentional 

procurement of the  third‐party’s breach of the contract without  justification, [4] 

actual breach of the contract, and [5] damages resulting therefrom.” Lama Holding 

Co. v. Smith Barney Inc., 668 N.E.2d 1370, 1375 (N.Y. 1996). Moreover, “a plaintiff 

must  allege  that  the  contract  would  not  have  been  breached  ‘but  for’  the 

defendant’s  conduct.” Burrowes  v. Combs,  808 N.Y.S.2d  50,  53  (1st Dep’t  2006). 

Recovery is permitted even where “a cause of action for breach of contract existed 

in favor of the plaintiff against the other party to the contract.” Hornstein v. Podwitz, 

173 N.E. 674, 676 (N.Y. 1930).  

No party denies  the  existence of  a valid  contract  that was breached:  the 

signed agreement between Wheeler and the Riches is in the record, and Wheeler’s 

statements  in the Fox News articles were an actual breach of his confidentiality 

agreement. And  the Appellees  do  not  deny  that  they  had  “knowledge  of  an 

existing valid contract.” Associated Flour Haulers & Warehousemen v. Hoffman, 26 

                                                            
 

10  The Riches’  complaint  included  two  additional  causes  of  action  related  to  the  IIED  claim 

discussed above: (1) aiding and abetting IIED and (2) conspiracy to commit IIED. The District 

Court dismissed both claims as a result of its dismissal of the IIED claim. Because we now find 

that the Riches have indeed sufficiently alleged an IIED claim against the Appellees, we leave 

it to the District Court to decide in the first instance the extent to which these causes of action 

may proceed in light of this opinion.  



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

22 

N.E.2d 7, 10 (N.Y. 1940). We therefore focus our analysis on the remaining factors: 

(i) causation; (ii) damages; and (iii) intentional procurement of breach (iv) without 

justification. Because  the complaint plausibly pleaded each of  these  factors, we 

hold that the Rule 12(b)(6) dismissal was erroneous.  

i. But‐For Causation 

The District Court held that the Appellees could not be a but‐for cause of 

the breach of contract. According to the Riches’ complaint, before the contract with 

Wheeler was signed, the Appellees successfully secured Wheeler’s agreement to 

act in ways that would breach the contract. To Judge Daniels, that was enough to 

preclude a finding of causation. Rich, 322 F. Supp. 3d at 503. We disagree.  

The proper question is whether, in the absence of interference by Fox News, 

Zimmerman, and Butowsky, the breach would have occurred. If the breach would 

have occurred “prior  to any  involvement by”  the Appellees or apart  from  their 

actions, then of course there would be no but‐for causation. KAM Constr. Corp. v. 

Bergey, 56 N.Y.S.3d 740, 742  (4th Dep’t 2017)  (emphasis added);  see also Lana & 

Samer,  Inc. v. Goldfine, 776 N.Y.S.2d 66, 67  (1st Dep’t 2004). The  issue before us, 

then,  is whether  but‐for  causation  exists when  some  (but  not  all)  interfering 

conduct takes place before a contract has been finalized. The Riches’ allegation is 

that Wheeler’s only reason to breach was Zimmerman’s and Butowsky’s actions 

interfering with the contract—an interference that started before the contract with 

the Riches was signed and continued all the way until the breach became known 

to the Riches (i.e., when the Fox News articles were published).  

We hold  that,  at  least where  there  allegedly  is  tortious  interference  after 

contract formation, the fact that there also was allegedly interfering conduct before 

the  agreement was  signed  doesn’t  preclude  a  complaint  from  stating  but‐for 

causation. The allegations here plainly claim that, but for the Appellees’ conduct 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

23 

before and after Wheeler and the Riches entered into this agreement, the breach 

would not have occurred. In the face of these allegations, the degree to which the 

contract  would  have  been  breached  anyway  is  a  question  properly  left  for 

discovery and, perhaps, jury determinations. At this stage, we conclude that the 

complaint sufficiently pleaded causation. 

ii. Damages 

In  the  alternative,  the  District  Court  held  that  the  complaint  was 

“insufficient  to  plead  damages  resulting  from  Defendants’  alleged  tortious 

interference.” Rich, 322 F. Supp. 3d at 503 n.9.  We disagree with that ground for 

dismissal as well.  

Under New York law, for tortious interference with contract, “the elements 

of damages, including consequential damages, [are] those recognized under the 

more liberal rules applicable to tort actions.” Guard‐Life Corp. v. S. Parker Hardware 

Mfg. Corp., 406 N.E.2d 445, 452 n.6 (N.Y. 1980). “One who is liable to another for 

interference with a contract . . . is liable for damages for (a) the pecuniary loss of 

the benefits of the contract or the prospective relation; (b) consequential losses for 

which the interference is a legal cause; and (c) emotional distress or actual harm to 

reputation, if they are reasonably to be expected to result from the interference.” 

Restatement (Second) of Torts § 774A(1) (1979); see also Intʹl Minerals & Res., S.A. v. 

Pappas, 96 F.3d 586, 597 (2d Cir. 1996) (same).  

The  Riches’  alleged  damages—psychological  disorders  and  the  loss  of 

employment—flow directly from the Zimmerman articles, and those articles were 

made possible by Wheeler’s breach of contract. Specifically, drawing all inferences 

in favor of the Riches (as at this stage we must), the complaint claims that, but‐for 

Wheeler’s breach, Butowsky and Zimmerman would not have been able to enlist 

the Riches’ unwitting help  in giving credence  to  the Seth‐WikiLeaks story. The 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

24 

Appellees  had  possessed  the  allegedly  false  information  from  the  anonymous 

federal  investigator  for  months,  but  they  needed  Wheeler’s  on‐the‐record 

statements  corroborating  that  anonymous  source  in  order  to  publish  the 

Zimmerman articles. And the only way to obtain those statements was to interfere 

with Wheeler’s confidentiality contract with the Riches. The connection between 

the breach and the alleged damages is sufficiently strong to preclude dismissal. 

iii. Intentional Procurement of Breach 

Fox News and Zimmerman, however, argue that, regardless of whether the 

District Court  erred  in dismissing  on  the  basis  of  causation  and damages,  the 

tortious interference claim was properly dismissed anyway. Even assuming that 

the Appellees knew of the confidentiality clause in Wheeler’s contract, that clause 

would  be  breached  only  if  Wheeler  spoke  to  the  press  without  the  Riches’ 

permission. And because the Riches did not allege that Fox News and Zimmerman 

knew that Wheeler lacked permission to speak to them, the two Appellees contend 

that the Riches’ complaint did not allege intentional procurement of the breach. 

This argument is not convincing. The Riches’ complaint clearly alleges that 

the  contract was  breached,  and  this  necessarily  includes  an  allegation  that  no 

permission to speak was given. For had there been permission, there would have 

been no breach. Additionally, it is alleged that Zimmerman said “we [Fox News] 

need to figure out what you [Wheeler] can say on the record,” Compl. ¶ 81, and 

that  Butowsky  falsely  told  the  Riches  that  he  “would  respect Wheeler’s  legal 

obligation not to speak to him [] or anyone other than Joel and Mary about the 

investigation.”  Id. ¶ 54. Moreover,  the Riches alleged  that Zimmerman  teamed 

with Butowsky and,  throughout, engaged  in many  subterfuges  in her dealings 

with the Riches. Such actions are  inconsistent with any belief on the Appellees’ 

part that the Riches had authorized Wheeler to speak. Cf. Rodrigues v. City of New 

York, 602 N.Y.S.2d 337, 343 (1st Dep’t 1993) (allowing claim to survive motion to 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

25 

dismiss  based  on  inference  of  intent  in  light  of  alleged motive  and  personal 

interest).  In other words,  taken  together,  these pleadings constitute a  sufficient 

allegation  that  the  Appellees  “kn[ew]  that  the  interference  [was]  certain  or 

substantially certain to occur as a result of [their] action.” Restatement (Second) of 

Torts § 766 (comment j) (1979).  

iv. Without Justification 

Finally,  we  conclude  that  the  Riches’  complaint  plausibly  alleges  that 

Butowsky, Zimmerman, and Fox News had no legally sufficient  justification for 

intentionally procuring Wheeler’s breach of contract.  

New York courts have recognized that, in limited cases, liability for tortious 

interference may be cut off if the conduct was justified. To be sure, lawful behavior, 

by itself, does not suffice to justify tortious interference. See, e.g., NBT Bancorp Inc. 

v. Fleet/Norstar Fin. Grp., Inc., 664 N.E.2d 492, 496 (N.Y. 1996) (“[A] plaintiff may 

recover damages  for  tortious  interference with contractual  relations even  if  the 

defendant was engaged in lawful behavior.”). The pursuit of “economic interest” 

can suffice—“unless there is a showing of malice or illegality.” Foster v. Churchill, 665 

N.E.2d  153,  156  (N.Y.  1996)  (emphasis  added).  Like  economic  interest,  news 

gathering may well be (similarly) protected. Cf. Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665, 

681 (1972) (“[W]ithout some protection for seeking out the news, freedom of the 

press could be eviscerated.”). 

We, however, need not consider whether New York law would recognize 

news gathering as a justification for tortious interference with contract. For, even 

if it did, the Riches unquestionably allege malice sufficient to overcome any such 

possible  justification. The allegations—which we have  to  take as  true—are  that 

Zimmerman and Butowsky (i) intentionally planted a biased investigator to gain 

the trust of a grieving family; (ii) fed false information to the investigator with the 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

26 

sole purpose of exploiting that investigator’s relationship with the family to give 

credence to a politically motivated story; and (iii) knew, from the very start, that 

this story was nothing more than a false conspiracy theory. All that is more than 

enough to counter any possible justification. 

*     *     * 

  In  sum, we  find  that  the  Riches  sufficiently  pleaded  but‐for  causation, 

damages,  knowledge,  and  intentional  procurement  of  the  breach  without 

justification.  Accordingly,  the  District  Court  erred  in  granting  the  Appellees’ 

motion to dismiss their tortious interference with contract claim.  

C. Negligent Supervision or Retention 

Lastly, we turn to the negligent supervision or retention claim the Riches 

have  brought  against  Fox  News.  Under  New  York  law,  in  addition  to  the 

negligence elements of such a claim, a plaintiff must show: “(1) that the tort‐feasor 

and  the  defendant  were  in  an  employee‐employer  relationship;  (2)  that  the 

employer  knew  or  should  have  known  of  the  employee’s  propensity  for  the 

conduct which caused the injury prior to the injury’s occurrence; and (3) that the 

tort was committed on the employer’s premises or with the employer’s chattels.” 

Ehrens  v.  Lutheran  Church,  385  F.3d  232,  235  (2d  Cir.  2004)  (per  curiam) 

(citing Kenneth R. v. Roman Catholic Diocese of Brooklyn, 654 N.Y.S.2d 791, 793 (2d 

Dep’t 1997); DʹAmico v. Christie, 518 N.E.2d 896, 901 (N.Y. 1987)).  

But “[t]he employee also must not be acting within the scope of his or her 

employment;  [for]  in  that  situation  the  employer  [would]  only  be  liable  . . . 

vicariously  under  the  theory  of  respondeat  superior,  [and]  not  for  negligent 

supervision or retention.” Gray v. Schenectady City Sch. Dist., 927 N.Y.S.2d 442, 446 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

27 

(3d Dep’t 2011).11 Under New York law, an employee’s tortious acts fall within the 

scope of his employment if “done while the servant was doing his master’s work, 

no matter  how  irregularly,  or with what disregard  of  instructions.” Riviello  v. 

Waldron, 391 N.E.2d 1278, 1281 (N.Y. 1979). But “[a]n employer will not be held 

liable under [respondeat superior] . . . for actions which were . . . undertaken by the 

employee  for  wholly  personal  motives.”  Galvani  v.  Nassau  Cty.  Police 

Indemnification Review Bd., 674 N.Y.S.2d 690, 694 (2d Dep’t 1998). 

The  Riches  adequately  allege  that  an  employment  relationship  existed 

between Fox News and Zimmerman (and Wheeler). Therefore, the issue before us 

is whether the complaint alleges liability on the part of Fox News for conduct by 

Zimmerman  (and  Wheeler)  that  was  within  or  outside  the  scope  of  their 

employment. The complaint is not lucid on this point. The Riches may be alleging 

that Zimmerman (and Wheeler) were acting within the scope of their employment 

and,  therefore,  Fox News  is  vicariously  liable. Or  they may  be  alleging  that, 

although  their  conduct  fell  outside  the  scope  of  their  employment,  there was 

negligence on the part of Fox News in hiring and supervising them. Or they may 

be  alleging  both,  leaving  it up  to  the  jury  to decide  the  scope  of  employment 

question.  

A simple amendment would clarify the issue. The District Court, however, 

dismissed the complaint with prejudice. To be sure, “no court can be said to have 

                                                            
 

11  Conversely, all departments of the New York Appellate Division have concluded that it is “[i]n 

instances where an employer cannot be held vicariously liable for an employee’s torts, [that] 

the  employer  can  still  be  held  liable  under  theories  of  negligent  hiring  and  negligent 

supervision.” State Farm Ins. Co. v. Cent. Parking Sys., Inc., 796 N.Y.S.2d 665, 666 (2d Dep’t 2005); 

see also Gray v. Schenectady City Sch. Dist., 927 N.Y.S.2d 442, 446 (3d Dep’t 2011); Owen v. State, 

76 N.Y.S.3d 330, 332 (4th Dep’t 2018); Scollar v. City of New York, 74 N.Y.S.3d 173, 179 (1st Dep’t 

2018). 



18‐2321‐cv 

Rich v. Fox News Network, LLC     
 

 

28 

erred in failing to grant a request [to amend] that was not made.” Gallop, 642 F.3d 

at  369.  At  the  same  time,  either  theory  of  liability—negligent  supervision  or 

vicarious liability—appears to be one that the complaint, if amended, could readily 

allege. Since we are remanding for consideration of the Riches’ other claims, we 

believe  a  clarifying  amendment  as  to  the  negligence  claim  should  also  be 

permitted. Accordingly, upon remand of the IIED and tortious interference claims, 

we  instruct  the  District  Court  to  allow  the  Riches  to  amend  their  negligent 

supervision or retention count.  

CONCLUSION 

We VACATE  the District Court’s August 2, 2018,  judgment granting  the 

Appellees’ motion to dismiss, and we REMAND the case for further proceedings 

consistent with this opinion. 


