
1 
 

25-868 
The Satanic Temple, Inc. v. Newsweek Digital LLC 
 
 

United States Court of Appeals  
For the Second Circuit 

  

 
August Term 2025  

Argued:  February 11, 2026 
Decided:  May 28, 2026 

 
No.  25-868 

  

THE SATANIC TEMPLE, INC., 
 

 Plaintiff-Appellant,  
 

v. 
 

NEWSWEEK DIGITAL LLC, 
 

Defendant-Appellee, 
 

JULIA DUIN, 
  

Defendant.* 

 
* The Clerk of Court is respectfully directed to amend the caption as set forth 
above.  We grant The Satanic Temple’s motion to amend the case caption to 
correct the name of the Defendant-Appellee from “Newsweek Magazine 
LLC” to “Newsweek Digital LLC.”  Insofar as The Satanic Temple also 



2 
 

 
 

Appeal from the United States District Court  
for the Southern District of New York  

No. 22-cv-1343, Vyskocil, Judge. 
 

Before: CABRANES, NATHAN, and MERRIAM, Circuit Judges. 

In 2021, Newsweek published an article entitled “Orgies, 
Harassment, Fraud: Satanic Temple Rocked by Accusations, 
Lawsuit.”  Written by religion reporter Julia Duin, the piece recounts 
several internal conflicts within The Satanic Temple.  The Satanic 
Temple responded by suing Newsweek and Duin for defamation.  
This appeal involves only one statement within that article: A quote 
from a former Satanic Temple member describing “[a]ccounts of 
sexual abuse being covered up in ways that were more than 
anecdotal” within the organization.  The Satanic Temple claims that 
Newsweek acted with actual malice by publishing the quote, and 
further contends that Duin, a Washington-based journalist, should be 
subject to personal jurisdiction in New York.  We disagree on both 
scores.  Instead, we hold that Duin is not subject to personal 
jurisdiction under Section 302(a)(1) of New York’s long-arm statute, 
that New York’s anti-SLAPP statute applies to The Satanic Temple’s 
defamation claim, and that The Satanic Temple failed to establish an 
issue of triable fact as to Newsweek’s actual malice.  AFFIRMED. 
 

MATTHEW A. KEZHAYA, 
Kezhaya Law PLC, 
Minneapolis, MN, for Plaintiff-
Appellant. 

 
moves to add Duin as a defendant, we deny the motion because Duin is 
already listed as a defendant. 



3 
 

 
CAMERON STRACHER, Sara 
Tesoriero, Cameron Stracher, 
PLLC, New York, NY, for 
Defendant-Appellee. 

 

 NATHAN, Circuit Judge: 
In October 2021, Newsweek Digital LLC (Newsweek) published 

an article entitled “Orgies, Harassment, Fraud: Satanic Temple Rocked 
by Accusations, Lawsuit.”  The article, written by Washington-based 
journalist Julia Duin, details several internal disputes between 
members of The Satanic Temple (the Temple) and its leadership.  The 
Satanic Temple responded by suing Newsweek for libel, claiming that 
many statements in the article were false and defamatory.  By the time 
the case reached summary judgment, only one statement remained at 
issue: A quote from a former Satanic Temple member describing 
“[a]ccounts of sexual abuse being covered up in ways that were more 
than anecdotal” (the cover-up quote) within the organization.  App’x 
at 464. 

On summary judgment, the district court concluded that no 
rational juror could find Newsweek either knew or entertained serious 
doubts that this quote was false prior to publication, and therefore it 
granted summary judgment in favor of the magazine.  The Satanic 
Temple now appeals from that judgment, as well as from an earlier 
order dismissing reporter Duin for lack of personal jurisdiction.  

For the reasons explained below, and in recognition of New 
York’s choice to offer greater protection to defamation defendants than 
the First Amendment requires, we affirm both judgments. 



4 
 

I. Factual Background 

Newsweek publishes a national news magazine covering 
politics, business, and current events out of New York.1  Julia Duin is a 
long-time religion reporter and professor of journalism who lives and 
works in Washington state.  The Satanic Temple is a nationwide, 
nontheistic religious organization headquartered in Massachusetts 
with over 500,000 members.   

Duin began researching the relevant article in September 2021, 
when she received a tip from a fellow journalist about discontent 
brewing among The Satanic Temple’s membership.  The journalist told 
Duin that he had heard members complain of, inter alia, The Satanic 
Temple’s “use of . . . defamation lawsuits” to “harass internal critics” 
and “leadership sexually exploiting members or failing to respond 
to . . . sex assault allegations against chapter heads.”  App’x at 275.   

Duin followed that tip and began to prepare the story.  She 
started by researching a 2020 lawsuit in which The Satanic Temple had 
sued four of its members for defamation in the Western District of 
Washington.  Duin interviewed two of the former Satanic Temple 
members involved in that lawsuit, who told her that they “were kicked 
out [of the organization] for being witnesses to an ethics complaint” 
that alleged “mismanagement of [a] sexual harassment complaint” in 
the Temple’s Washington Chapter.  App’x at 286.   

Duin went on to interview ex-members Jinx Strange and Scott 

 
1 Newsweek Digital LLC is a New York LLC whose sole member is 
incorporated and headquartered in New York. 
 



5 
 

Malphas.2  Malphas, the former head of the Temple’s Arizona Chapter, 
told Duin that he had witnessed “an account of sexual assault, and the 
response was ‘we are looking into it,’ then never followup [sic].”  App’x 
at 295.  Strange, a Wisconsin-based former member, told Duin that he 
believed The Satanic Temple “cover[ed] up and protect[ed] men 
accused of sexual misconduct,” and that after he left the organization, 
he had heard “[a]ccounts of sexual abuse being covered up in ways 
that were more than anecdotal.”  App’x at 560–61.  In the course of her 
research, Duin also examined messages between a former member and 
a Temple leader about the mishandling of an internal complaint related 
to alleged inappropriate sexual comments from another member.   

Finally, Duin interviewed Lucien Greaves, co-founder of The 
Satanic Temple; Matt Kezhaya, the Temple’s general counsel; and, on 
Greaves’ suggestion, Dr. Joseph Laycock, the author of a book about 
the Temple’s history.  Greaves generally denied the truth of the 
members’ complaints, though Duin did not specifically ask him about 
Strange’s cover-up quote.   
 Relying on the above research, Duin drafted the article at issue.  
That draft was edited by Nancy Cooper, Newsweek’s then-Editor in 
Chief.  Though Cooper offered broad suggestions to the piece, she did 
not fact check it herself.  Instead, she relied on Duin, who assured 
Cooper that she had “factchecked until [she was] buggy-eyed.”  App’x 
at 354.   

The resulting article, published October 29, 2021, centers on The 
Satanic Temple’s defamation lawsuit against its four ex-members in 

 
2 Both Strange and Malphas are pseudonyms.   



6 
 

Washington state.  It also details complaints about the Temple’s 
leadership from former members outside of the Washington Chapter.  
This appeal centers on Strange’s cover-up quote, which appears in that 
latter segment of the article: 

[Strange] soon left the group, then was leaked material 
about “leaders posing happily with major alt-right media 
figures,” he wrote. “Accounts of sexual abuse being covered 
up in ways that were more than anecdotal. Dozens of people 
kicked out for asking for financial records from this 
alleged-non-profit organization.” 

App’x at 464 (emphasis added).   

II. Procedural Background 

 The Satanic Temple immediately took issue with Newsweek’s 
piece.  One day after publication, it sent the magazine a retraction 
demand, claiming that more than twenty statements in the article were 
false and defamatory.  Newsweek did not retract the story.  The Satanic 
Temple then brought an action in the district court, alleging that 
twenty-two separate statements in the article were defamatory in 
violation of New York law and seeking injunctive and monetary relief.   

 Duin moved to dismiss the claims against her for lack of 
personal jurisdiction, and Newsweek moved to dismiss the action for 
failure to state a claim.  The district court granted Duin’s motion to 
dismiss, reasoning that she could not be haled into court in New York 
after researching and drafting the article entirely in Washington.  See 
Satanic Temple, Inc. v. Newsweek Mag. LLC, 661 F. Supp. 3d 159, 165–68 
(S.D.N.Y. 2023).  The district court also partially granted Newsweek’s 



7 
 

motion to dismiss as to every article statement except for Strange’s 
cover-up quote.  See id. at 171–72.  Then, in 2025, both parties moved 
for summary judgment.  The district court granted Newsweek’s 
motion.   It concluded that New York’s anti-SLAPP statute mandated 
applying a higher standard of fault to The Satanic Temple’s claim and, 
employing that standard, it found that the Temple had not established 
a triable issue of fact as to Newsweek’s fault.  See Satanic Temple, Inc. v. 
Newsweek Mag. LLC, 774 F. Supp. 3d 688, 698–707 (S.D.N.Y. 2025).  This 
appeal followed.   

III. Discussion 

The Satanic Temple challenges both the district court’s grant of 
summary judgment and its earlier decision to dismiss Duin for lack of 
personal jurisdiction.  We review both judgments de novo.  See 
Robinson v. Overseas Mil. Sales Corp., 21 F.3d 502, 507 (2d Cir. 1994).  
After “construing the evidence in the light most favorable to the party 
against whom summary judgment was granted and drawing all 
reasonable inferences in that party’s favor,” summary judgment is 
appropriate “if there is no genuine dispute as to any material fact and 
the movant is entitled to judgment as a matter of law.”  Covington 
Specialty Ins. Co. v. Indian Lookout Country Club, Inc., 62 F.4th 748, 752 
(2d Cir. 2023) (quotation marks omitted). 

Under New York law, “a defamation plaintiff must establish five 
elements: (1) a written defamatory statement of and concerning the 
plaintiff, (2) publication to a third party, (3) fault, (4) falsity of the 
defamatory statement, and (5) special damages or per se actionability.”  
Palin v. New York Times Co., 940 F.3d 804, 809 (2d Cir. 2019).  The Satanic 



8 
 

Temple takes issue with the district court’s treatment of the third 
element: fault.  First, it contends that New York’s anti-SLAPP statute—
and its higher standard of fault—does not apply to its claim.  Second, 
even if the higher standard does apply, the Temple argues that it raised 
a genuine issue of material fact as to Newsweek’s fault.  Finally, with 
respect to Duin’s participation in the case, it claims that the district 
court should have exercised personal jurisdiction over Duin because 
she was a Newsweek employee, and Newsweek is a New York-based 
company.  We consider that last argument first. 

A. Personal Jurisdiction 

 To determine whether the district court properly declined to 
exercise jurisdiction over Duin, we begin with New York law.  See Best 
Van Lines, Inc. v. Walker, 490 F.3d 239, 242 (2d Cir. 2007).  Duin, a 
resident of Washington, is not subject to general jurisdiction in New 
York; thus, to exercise personal jurisdiction over Duin, she must be 
within the reach of New York State’s long-arm statute, N.Y. C.P.L.R. 
§ 302. 
 New York’s long-arm statute expressly exempts defamation 
claims from most of its provisions, leaving only one by which the 
district court could exercise jurisdiction over Duin: Section 302(a)(1).  
That provision authorizes the exercise of jurisdiction over anyone who 
“transacts any business within the state or contracts anywhere to 
supply goods or services in the state[.]”  N.Y. C.P.L.R. § 302(a)(1).  New 
York courts applying Section 302(a)(1) ask two questions: (1) whether 
the defendant carried out “some purposeful activities within the State 
that would justify bringing the nondomiciliary defendant before the 



9 
 

New York courts,” and (2) whether there is “a substantial relationship 
between the purposeful activities and the transaction out of which the 
cause of action arose.”  SPCA of Upstate N.Y., Inc. v. Am. Working Collie 
Ass’n, 18 N.Y.3d 400, 404 (2012) (cleaned up). 
 In most contexts, Section 302(a)(1) is a capacious provision that 
does not require causation, Licci v. Lebanese Canadian Bank, 20 N.Y.3d 
327, 339 (2012), and may confer jurisdiction based on only a “single” 
purposeful act in New York, Deutsche Bank Sec., Inc. v. Montana Bd. of 
Invs., 7 N.Y.3d 65, 71 (2006) (quotation marks omitted).  But not in the 
defamation context.  Instead, “New York courts construe ‘transacts any 
business within the state’ more narrowly in defamation cases than they 
do in the context of other sorts of litigation,” mindful of the state 
legislature’s “intention to treat the tort of defamation differently from 
other causes of action.”  SPCA of Upstate N.Y., 18 N.Y.3d at 405 (quoting 
Best Van Lines, 490 F.3d at 248).  In defamation cases, then, not just any 
purposeful activity in New York will do—for instance, defamatory 
statements that were “not written in or directed to New York” are not 
enough, even if “they were posted on a medium that was accessible in 
this state[.]”  Id. at 405.  Accordingly, The Satanic Temple had to allege 
more than Duin’s mere authorship of an article that could be accessed 
in New York. 
 The Temple primarily argues that Duin, as an employee of a 
New York-headquartered media company whose article was 
presumably revised by an editor in New York, must have the requisite 
contacts with the state.  Even assuming that the above allegations are 



10 
 

true, we conclude that they are not enough.3  In SPCA of Upstate New 
York, the New York Court of Appeals considered a defamation claim 
against an out-of-state defendant who visited a New York SPCA 
branch several times—and even cut the organization a personal check 
during one of those visits—before later criticizing its facilities in a series 
of online posts.  Id. at 402–03.  The Court of Appeals held that personal 
jurisdiction under Section 302(a)(1) did not lie, despite the defendant’s 
numerous in-state visits.  Id. at 405.  It reasoned that the defendant’s 
posted statements “were not written in or directed to New York,” that 
they were posted on a forum “equally accessible in any other 
jurisdiction,” and, importantly, that the defendant herself “did not visit 
New York in order to conduct research, gather information or 
otherwise generate material to publish on the . . . Web site.”  Id. at 405.  
So too here.  Duin’s article was neither written in nor directed to New 
York, it was posted on a public forum accessible in all jurisdictions, and 
Duin herself did not conduct research for the article in New York, 
interview a single New York source, or travel to New York at any point 
in connection with her drafting process.  In fact, unlike the out-of-state 

 
3 Before the district court, Duin averred that she was an independent 
contractor with Newsweek, not an employee.  And there is no information 
in the record establishing Nancy Cooper’s location when she edited Duin’s 
article.  But because the district court here made its decision as to personal 
jurisdiction “on the basis of affidavits and other written materials”—and 
not after an evidentiary hearing—we must resolve all factual disputes “in 
the plaintiff’s favor . . . notwithstanding the contrary presentation by the 
moving party.”  Seetransport Wiking Trader Schiffarhtsgesellschaft MBH & Co., 
Kommanditgesellschaft v. Navimpex Centrala Navala, 989 F.2d 572, 580 (2d Cir. 
1993) (quotation marks omitted).  



11 
 

defendant in SPCA of Upstate New York, Duin did not travel to New 
York at all during this period, for work or otherwise.  
 We are not convinced that the outcome would be different if 
Duin were in fact an employee of Newsweek.  In Montgomery v. 
Minarcin, 263 A.D.2d 665 (3rd Dep’t 1999), New York’s Third Appellate 
Department considered a defamation claim against an out-of-state 
journalist who, at the time of the allegedly defamatory statement, was 
employed by a New York-based television station.4  Id. at 665–66.  The 
Third Department concluded that the defendant could be haled into 
court under Section 302(a)(1), but it relied far less on the fact of 
defendant’s in-state employment than it did on the nature of the work 
he had done in New York.  Indeed, the fact of his New York 
employment occupies less than a sentence of the court’s reasoning.  Id. 
at 668.  Instead, the Third Department focused its analysis on the 
reporter’s “extensive[]” journalistic activities in the state: His 
broadcasts “were researched, written, produced and reported by [the 
journalist] in this State,” which included “interviews with residents 
and elected officials in [New York]” over “a six-week period in this 
State.”  Id. at 667–68.  Later, when the New York Court of Appeals cited 
Minarcin as an example of a defamation case in which personal 
jurisdiction lies, it did not mention the fact of the reporter’s in-state 
employment at all.  See SPCA of Upstate N.Y., 18 N.Y.3d at 404 (noting 

 
4 “We are bound . . . to apply [New York] law as interpreted by New York’s 
intermediate appellate courts . . . unless we find persuasive evidence that 
the New York Court of Appeals, which has not ruled on [an] issue, would 
reach a different conclusion.”  Pahuta v. Massey-Ferguson, Inc., 170 F.3d 125, 
134 (2d Cir. 1999). 



12 
 

that personal jurisdiction was appropriate in Minarcin because the 
news report “was researched (over a six-week period), written, 
produced and broadcast in New York”). 

We think this analysis suggests that New York courts applying 
Section 302(a)(1) look beyond the mere fact of a journalist’s in-state 
employment to the nature of the journalistic activities completed in 
New York.5  Cf. Legros v. Irving, 38 A.D.2d 53, 56 (1st Dep’t 1971) 
(exercising jurisdiction over out-of-state author when his book was 
“researched in this State,” his contract with the publisher was both 
“negotiat[ed]” and “executed in New York,” and “the book was 
printed in New York”).  Because it is undisputed that Duin did not 
complete any journalistic activities in New York in connection with this 
article, we conclude that personal jurisdiction does not lie. 

Finally, because we hold that Duin’s alleged in-state 
employment with Newsweek is not enough to justify the exercise of 
personal jurisdiction under Section 302(a)(1), we also conclude that 

 
5 This makes sense, particularly given “the Legislature[’s] . . . intention to 
treat the tort of defamation differently from other causes of action” in its 
long-arm statute.  SPCA of Upstate N.Y., 18 N.Y.3d at 405.  If an out-of-state 
reporter’s contacts with her New York employer were sufficient to justify 
the exercise of personal jurisdiction under Section 302(a)(1), New York 
courts would have jurisdiction in many defamation actions against out-of-
state reporters, given how many major media companies are headquartered 
in New York.  See Roy S. Gutterman, New York: The Media and Media Law 
Capital, 75 SYRACUSE L. REV. 765, 765–69 (2025) (detailing the history of New 
York as “the media capital of the world,” and noting that “The Associate 
Press, the world’s largest news service, has its global headquarters in New 
York City and countless magazines and their parent companies are based 
in New York”). 



13 
 

Duin’s exchange of emails with Cooper, her New York-based editor, is 
not enough.  That Cooper was based in New York while corresponding 
with Duin is, again, merely a function of Newsweek’s location, which 
is entirely incidental to Cooper’s employment with the company.  See 
Best Van Lines, 490 F.3d at 249 (“A connection that is merely 
coincidental is insufficient to support jurisdiction.” (quotation marks 
omitted)).  The important question for New York courts is what the 
defendant did to research or create her article in New York.  Here, the 
answer on the record is nothing.  On that score, we find the analysis in 
Prince v. Intercept, 634 F. Supp. 3d 114 (S.D.N.Y. 2022), to be both 
relevant and persuasive.  There, the out-of-state journalist was 
employed by a New York media company and had submitted parts of 
his allegedly defamatory article to a New York-based colleague.  See id. 
at 130 n.16.  But the district court, drawing on the above cases, reasoned 
that the mere facts of his in-state employment and incidental 
communications with an in-state colleague were not enough to subject 
him to personal jurisdiction under Section 302(a)(1), because he did not 
otherwise conduct journalistic activities in New York, such as 
“travel[ling] to New York to conduct research, interview[ing] a source 
in New York, or rely[ing] on a New York source” in connection with 
the relevant article.  Id. at 130.  So too here. 

 Accordingly, we conclude that the district court correctly 
declined to exercise jurisdiction over Duin.  Because we affirm the 
district court on statutory grounds, we need not consider whether 
asserting jurisdiction over Duin would be permissible under the Due 
Process Clause of the Fourteenth Amendment.  See Best Van Lines, 490 
F.3d at 242. 



14 
 

B. Summary Judgment 

We turn now to the substance of this appeal: The Satanic 
Temple’s defamation claim regarding the cover-up quote.  On the 
parties’ motions for summary judgment, the district court first 
determined that New York’s anti-SLAPP statute—and its higher 
standard of fault—applied to The Satanic Temple’s claim.  Then, 
employing that standard, it concluded that no reasonable juror could 
find that Newsweek had acted with the requisite level of fault.  The 
Satanic Temple challenges both conclusions.  Neither challenge 
persuades us.  We agree with the district court that New York’s 
recently amended anti-SLAPP statute applies here, and that The 
Satanic Temple did not raise a genuine issue of triable fact as to 
Newsweek’s fault. 6 

1. New York’s Anti-SLAPP Statute 

We first consider whether New York’s anti-SLAPP statute 
applies to The Satanic Temple’s defamation claim by its terms.  
“SLAPP suits—strategic lawsuits against public participation—[] are 
characterized as having little legal merit but are filed nonetheless to 
burden opponents with legal defense costs . . . and to discourage those 
who might wish to speak out in the future.”  600 W. 115th St. Corp. v. 
Von Gutfeld, 80 N.Y.2d 130, 137 n.1 (1992).  New York first enacted its 
anti-SLAPP statute in 1992 in order to protect citizens facing these 

 
6 Newsweek urges us to affirm the district court’s grant of summary 
judgment on falsity grounds: i.e., that the cover-up quote is substantially 
true.  Because we affirm the district court on actual malice grounds, we need 
not reach this argument.  



15 
 

intimidatory actions by, among other things, requiring a heightened 
showing of fault in defamation claims involving public petition and 
participation.  The statute reads: 

In an action involving public petition and participation, 
damages may only be recovered if the plaintiff, in 
addition to all other necessary elements, shall have 
established by clear and convincing evidence that any 
communication which gives rise to the action was made 
with knowledge of its falsity or with reckless disregard of 
whether it was false, where the truth or falsity of such 
communication is material to the cause of action at issue. 

N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(2).  Upon enactment in 1992, the statute 
covered only a narrow subset of claims brought by those who had 
applied for a permit or other similar entitlement from a government 
body.  See Gottwald v. Sebert, 40 N.Y.3d 240, 256 (2023).  Unhappy with 
the statute’s circumscribed reach, the New York state legislature in 
2020 amended the definition of “an action involving public petition 
and participation” to “‘extend the protection’ of the 1992 statute to a 
broader class of individuals.”  VIP Pet Grooming Studio, Inc. v. Sproule, 
224 A.D.3d 78, 83–84 (2nd Dep’t 2024) (quoting Assembly Mem. in 
Support, Bill Jacket, L. 2020, ch. 250 at 5).  Now, the state’s anti-SLAPP 
protections apply to, as relevant here, “any communication in a place 
open to the public or a public forum in connection with an issue of 
public interest[.]”  N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(1)(a)(1).  “‘Public 
interest’ shall be construed broadly, and shall mean any subject other 
than a purely private matter.”  Id. § 76-a(1)(d).  



16 
 

Our task is to determine whether Newsweek’s article statement 
is a “communication in . . . a public forum in connection with an issue 
of public interest.”  Id. § 76-a(1)(a)(1).  We conclude that it is. 
 As an initial matter, we hold that Section 76-a of New York’s 
anti-SLAPP statute applies when a court exercises diversity 
jurisdiction.  “[F]ederal courts sitting in diversity apply state 
substantive law and federal procedural law.”  Gasperini v. Ctr. for 
Humanities, Inc., 518 U.S. 415, 427 (1996).  We have said that 
“procedural law is the judicial process for enforcing rights and duties 
recognized by substantive law, while substantive law is the law that 
governs the rights and obligations of individuals within a given 
jurisdiction.”  Corley v. United States, 11 F.4th 79, 85 (2d Cir. 2021) 
(quotation marks omitted).  In this case, we easily conclude that Section 
76-a of New York’s anti-SLAPP statute is substantive law:  It “governs 
the rights and obligations” of parties to certain defamation suits by 
defining the standard of fault required to succeed on such claims.  Id. 
(quotation marks omitted); see also Adelson v. Harris, 774 F.3d 803, 809 
(2d Cir. 2014) (holding that state anti-SLAPP provisions providing for 
“immunity from civil liability” and “mandatory fee shifting” are 
substantive and apply in diversity).  We therefore agree with the 
district court that Section 76-a—and its heightened fault standard—
applies when a federal court sits in diversity.7 
 The question remains whether that heightened fault standard 
applies in this case.  We find that it does.  New York’s “substantially 
expanded” definition of “an action involving public petition and 

 
7 We express no opinion about whether other provisions of New York’s 
anti-SLAPP law also apply in diversity. 



17 
 

participation” clearly encompasses The Satanic Temple’s defamation 
claim here.  VIP Pet Grooming Studio, 224 A.D.3d at 83–84.  First, the 
allegedly defamatory statement was printed on Newsweek’s website, 
which is indisputably a “public forum.”  N.Y. Civ. Rights Law § 76-
a(1)(a)(1); see also Reeves v. Associated Newspapers, Ltd., 232 A.D.3d 10, 19 
(1st Dep’t 2024) (“[A] news media website . . . is a quintessential public 
forum.”).  Second, we find that the article statement addresses “an 
issue of public interest[.]”  Id. § 76-a(1)(a)(1).  Read in its allegedly 
defamatory manner, the statement suggests that The Satanic Temple—
a nationwide organization with over 500,000 members—habitually 
concealed or failed to address internal complaints of sexual abuse.  Cf. 
Reeves, 232 A.D.3d at 19–20 (“allegations of domestic violence . . . and 
allegations of criminal conduct” are issues of public interest within the 
meaning of the statute).  New York courts have concluded that the 
amended anti-SLAPP statute applies in similar cases, see id., as well as 
in cases where the public interest is far less clear, see Aristocrat Plastic 
Surgery, P.C. v. Silva, 206 A.D.3d 26, 32 (1st Dep’t 2022) (concluding that 
plaintiff’s online reviews of plastic surgeon addressed an issue of 
public interest because they “provide[d] information to potential 
patients”).  We are mindful, too, that we must construe “[p]ublic 
interest . . . broadly,” to include “any subject other than a purely 
private matter.”  N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(1)(d).  In light of the 
above, we conclude that The Satanic Temple’s defamation claim clearly 
involves a “communication in . . . a public forum in connection with an 
issue of public interest[.]”  Id. § 76-a(1)(a)(1).   
 The Temple’s arguments to the contrary are unavailing.  First, it 
relies on cases that do not apply the state’s anti-SLAPP statute, and at 



18 
 

least one of which cuts against its argument.  For example, in Huggins 
v. Moore, the New York Court of Appeals reversed the lower court for 
failing to recognize the “matter[s] of genuine social concern” presented 
in an article about spousal abuse.  94 N.Y.2d 296, 305 (1999).  And the 
First Appellate Department’s decision in Krauss v. Globe Int’l, Inc is 
inapposite: There, the court concluded that a private figure’s cheating 
scandal—absent any allegations of sexual abuse—was “mere gossip” 
and not a matter of public interest.  251 A.D.2d 191, 193 (1st Dep’t 1998).  
Neither case casts the district court’s decision here into doubt.  Second, 
to the extent The Satanic Temple argues that the anti-SLAPP statute 
cannot apply when the plaintiff is not a public figure, that argument is 
belied by the plain text of the statute, which does not contain a “public 
figure” requirement.8  Finally, the Temple’s appeal to general First 
Amendment principles is unhelpful.  The Satanic Temple claims that 
we must “delineate those charges which deserve First Amendment 
protection from those that don’t”—and the instant statement, it claims, 
is one that does not deserve such protection.  Appellant’s Br. 77.  But 
that is not our job.  “[T]he States may define for themselves the 
appropriate standard of liability for a publisher . . . of defamatory 

 
8 The district court was not presented with the question of The Satanic 
Temple’s status as a public figure on summary judgment and thus did not 
resolve it.  On appeal, neither party has briefed the issue.  Accordingly, we 
express no opinion about whether The Satanic Temple is a public figure for 
First Amendment purposes.  See DiBella v. Hopkins, 403 F.3d 102, 110 (2d 
Cir. 2005) (“For public figures the third prong of the test for libel requires a 
showing of ‘actual malice’—that is, with knowledge that [the statement] 
was false or with reckless disregard of whether it was false or not.’” 
(quoting New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 280 (1964))). 



19 
 

falsehood injurious to a private individual,” Gertz v. Robert Welch, Inc., 
418 U.S. 323, 347 (1974), and they “are free to offer greater protection to 
individual rights than federal law affords” if they so choose, DiBella, 
403 F.3d at 111.  New York has made its choice: In cases concerning 
statements made in “a public forum in connection with an issue of 
public interest,” New York has chosen to impose a higher standard of 
fault than the Constitution otherwise requires.  N.Y. Civ. Rights Law 
§ 76-a(1)(a)(1); see also Gertz, 418 U.S. at 347.  It is not our job to second-
guess that choice; it is our job to apply it.   

 Accordingly, we conclude that (1) Section 76-a of New York’s 
anti-SLAPP statute applies in diversity, and (2) applying that statute, 
The Satanic Temple’s defamation claim arises out of a “communication 
in . . . a public forum in connection with an issue of public interest.”  
N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(1)(a)(1).  This conclusion best comports 
with “the expansive interpretation of this standard” employed by New 
York courts, Aristocrat Plastic Surgery, 206 A.D.3d at 30, as well as the 
state legislature’s express intent to “broadly widen[] the ambit of the 
law,” Assembly Mem. in Support, Bill Jacket, L. 2020, ch. 250 at 6.  
Because we find that the instant action “involv[es] public petition and 
participation,” the higher standard of fault prescribed by New York’s 
anti-SLAPP statute must apply.  N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(2).  We 
discuss that higher standard as it relates to this appeal below. 

2. Newsweek’s Actual Malice 

Under New York’s anti-SLAPP statute, The Satanic Temple 
must prove that Newsweek acted “with knowledge of [the statement’s] 
falsity or with reckless disregard of whether it was false.” Id.  In 



20 
 

defamation claims that implicate the First Amendment, this fault 
standard is known as “actual malice.”  New York Times, 376 U.S. at 280.  
Though New York’s anti-SLAPP statute is clearly a statutory speech 
protection, we think that the state legislature intended the statute’s 
standard of fault to mirror the constitutional “actual malice” standard, 
such that we may draw from cases applying both the statutory and the 
constitutional standards.  Three observations support that conclusion.  
First, the fault standard in New York’s anti-SLAPP statute imports 
nearly word-for-word the constitutional actual malice standard as 
articulated by the Supreme Court in New York Times v. Sullivan.  
Compare N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(2) (standard is whether the 
statement “was made with knowledge of its falsity or with reckless 
disregard of whether it was false”) with New York Times, 376 U.S. at 280 
(actual malice requires making a statement “with knowledge that it 
was false or with reckless disregard of whether it was false”).  Second, 
when it enacted the statute in 1992, the New York state legislature 
expressly stated that it was imposing an “actual malice” standard of 
fault.  See Assembly Mem. in Support, Bill Jacket, L. 1992, ch. 767 at 9.  
Third, New York courts applying the anti-SLAPP statute freely borrow 
from cases applying the constitutional “actual malice” standard when 
determining whether the plaintiff has met the statute’s fault standard.  
See, e.g., Carey v. Carey, 220 A.D.3d 477, 479 (1st Dep’t 2023).  Therefore, 
we too rely on cases applying both the statutory and constitutional 
fault standards in order to determine whether The Satanic Temple 
established a triable issue of fact as to Newsweek’s actual malice. 

To show actual malice, The Satanic Temple must demonstrate 
“that the author in fact entertained serious doubts as to the truth of his 



21 
 

publication or acted with a high degree of awareness of probable 
falsity” prior to publication.  Kipper v. NYP Holdings Co., 12 N.Y.3d 348, 
354 (2009) (cleaned up).  The Satanic Temple claims that it established 
a triable issue of fact as to Newsweek’s “serious doubts” about the 
cover-up quote’s truth, id., and offers several arguments as support: 
(1) Newsweek’s failure to follow its own editorial standards, (2) Duin 
and Cooper’s bias against the organization, (3) Newsweek’s use of a 
hostile and pseudonymous source, and (4) Newsweek’s shortcomings 
in its fact-checking.  Even construing the record in the light most 
favorable to The Satanic Temple, actual malice is a “decidedly high 
standard of culpability,” and we conclude that none of the above, taken 
alone or in combination, is enough to raise a triable issue of fact as to 
Newsweek’s actual malice.  Id. at 355. 

First, assuming arguendo that Newsweek violated its own 
editorial guidelines by, for example, failing to be “specific and 
complete” when writing about criminal allegations, that failure does 
not constitute actual malice.  App’x at 553.  Even “highly unreasonable 
conduct constituting an extreme departure from the standards of 
investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible 
publishers” cannot alone establish actual malice.  Harte-Hanks 
Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 666 (1989) (quotation 
marks omitted); see also Swiezy v. Investigative Post, Inc., 228 A.D.3d 
1266, 1270 (4th Dep’t 2024) (“[W]hether [the reporter] complied with 
journalistic standards is of little evidentiary value” in an actual malice 
dispute).  The Satanic Temple contends that, even if compliance with 
industry-wide journalistic standards is not enough to establish actual 
malice, compliance with one’s own standards is more probative of a 



22 
 

news outlet’s reckless disregard for the truth.  We disagree.  Whether 
the newsgathering standards were industry-wide norms or 
Newsweek’s own, The Satanic Temple’s argument sounds in 
negligence, and “proof of mere negligence does not suffice to establish 
actual malice.”  Kipper, 12 N.Y.3d at 355 (quotation marks omitted). 

Likewise, Cooper and Duin’s alleged bias against The Satanic 
Temple—again, assuming arguendo that they possessed such a bias—is 
not enough to establish that Newsweek acted with actual malice as to 
the cover-up quote.  “Actual malice” as a standard of fault “should not 
be confused with . . . a motive arising from spite or ill will.”  Id. at 354 
n.4 (quotation marks omitted).  Therefore, the standard “is not satisfied 
merely through a showing of ill will or ‘malice’ in the ordinary sense 
of the term.”  Harte-Hanks, 491 U.S. at 666.  While we have said that 
“[e]vidence of ill will combined with other circumstantial evidence 
indicating that the defendant acted with reckless disregard of the 
truth” may support a finding of actual malice, “[s]tanding 
alone, . . . evidence of ill will is not sufficient.”  Celle v. Filipino Rep. 
Enters. Inc., 209 F.3d 163, 183 (2d Cir. 2000) (emphasis added).  For 
example, in Celle, we found that the defendant acted with actual malice 
because his own testimony strongly suggested that he doubted the 
truth of his statement prior to publication; his long history of “personal 
animosity” toward the plaintiff merely underscored his knowledge of 
falsity.  Id. at 186–87.  Here, even if Duin and Cooper were biased 
against the Temple (and that much is unclear), there is no evidence 
tending to show their “subjective awareness of [the 
statement’s] . . . probable falsity,” as there was in Celle.  Id. at 182.  
Standing alone, Duin and Cooper’s alleged bias is insufficient. 



23 
 

Third, Newsweek’s reliance on Strange as a source does not 
support a finding of actual malice.  A journalist’s use of an 
anonymous—or, in this case, pseudonymous—source does not 
establish actual malice unless the story is, for example, “based wholly 
on an unverified anonymous” report from that source, or where “there 
are obvious reasons to doubt the veracity of the informant or the 
accuracy of his reports.”  St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 732 (1968) 
(emphasis added).  Here, Strange’s report of “accounts of sexual abuse 
being covered up in ways that were more than anecdotal” was 
corroborated by multiple other sources, such that Duin had no 
“obvious reason[]” to doubt him or the statement’s veracity.  Id.  The 
Satanic Temple further argues that Newsweek demonstrated a reckless 
disregard for the truth by relying on a “hostile” source in Strange, who 
left the organization due to disagreements with its direction.  
Appellant’s Br. 66.  But we rejected a similar argument in Church of 
Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168 (2d Cir. 2001), in which the 
defendant reporter relied on “a former high-ranking” member of 
plaintiff’s organization who had previously “tried to frame the 
[organization] . . . by staging a phony death threat.”  Id. at 175.  Even in 
the face of that overt bias, we held that the reporter’s reliance on the 
source could not establish actual malice sufficient to elude summary 
judgment in light of the reporter’s “considerable corroboration” of the 
source’s account.  Id.  Similarly, Newsweek’s use of the “considerabl[y] 
corroborat[ed]” quote from Strange cannot support a finding of actual 
malice here.  Id. 
 Fourth, and finally, neither Newsweek’s failure to 
independently fact check the cover-up quote nor its failure to ask 



24 
 

Greaves for his response to it is sufficient to create a triable issue of fact 
on actual malice.  It is uncontroverted that Cooper relied on Duin to 
fact-check her own article, and that Duin did not specifically ask 
Greaves about Strange’s cover-up quote during their interview.  
Perhaps those actions were negligent, but neither demonstrates a 
reckless disregard for the truth of the cover-up quote.  Cf. Kipper, 12 
N.Y.3d at 355 (A newspaper’s “failure to employ fact-checkers” or 
“attempt to verify the status of [the plaintiff’s] license prior to 
publication” is “proof of mere negligence [that] does not suffice to 
establish actual malice by clear and convincing evidence.” (cleaned 
up)).  A news outlet’s insufficient investigation alone is not enough to 
demonstrate actual malice; we have said that “a publisher who does 
not already have obvious reasons to doubt the accuracy of a story is 
not required to initiate an investigation that might plant such doubt.”  
Dongguk Univ. v. Yale Univ., 734 F.3d 113, 124 (2d Cir. 2013) (cleaned 
up).  The Satanic Temple points to no such “obvious reasons” that 
ought to have prompted Newsweek to investigate further.  Id.   

In sum, it may well be the case that Newsweek was unaware 
whether Strange’s cover-up quote was indeed true prior to publication.  
But “there is a critical difference between not knowing whether 
something is true and being highly aware that it is probably false,” and 
“[o]nly the latter establishes reckless disregard in a defamation action.”  
Liberman v. Gelstein, 80 N.Y.2d 429, 438 (1992).  Nothing on this record 
supports an inference that Newsweek was highly aware that the cover-
up quote was false—if indeed it was—before hitting publish.   
 We therefore agree with the district court: No reasonable jury 
could find that Newsweek either knew or entertained serious doubts 



25 
 

that the cover-up quote was false prior to publication.   
CONCLUSION 

When speech occurs in “a public forum in connection with an 
issue of public interest,” New York law affords defamation 
defendants greater protection than constitutionally required.  N.Y. 
Civ. Rights Law § 76-a(1)(a)(1).  The district court recognized and 
applied that higher fault standard to this dispute.  Because we agree 
that The Satanic Temple’s claim falls within New York’s anti-SLAPP 
statute and that the Temple failed to establish a triable issue of fact as 
to actual malice, the district court’s March 27, 2025 judgment is 
AFFIRMED in full. 


