
 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

 

 

 

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 

FOR THE NORTHERN DISTRICT OF CALIFORNIA 

 

PLANET AID, INC., et al., 

Plaintiffs, 

v. 
 

REVEAL, CENTER FOR 
INVESTIGATIVE REPORTING, et al., 

Defendants. 
 

Case No.  17-cv-03695-MMC    
 
 
ORDER GRANTING DEFENDANTS' 
MOTION TO STRIKE; DISMISSING 
ACTION WITH PREJUDICE 

 
 

 

Before the Court is defendants Reveal, Center for Investigative Reporting 

(“Reveal”), Matt Smith (“Smith”), and Amy Walters’ (“Walters”) Motion, filed July 2, 2018, 

“to Strike Plaintiffs’ Complaint.”  Plaintiffs Planet Aid, Inc. (“Planet Aid”) and Lisbeth 

Thomsen (“Thomsen”) have filed opposition, to which defendants have replied.  Having 

read and considered the papers filed in support of and in opposition to the motion, the 

Court rules as follows.1  

BACKGROUND2 

Planet Aid is a non-profit organization whose stated “mission is to contribute to a 

more healthy and sustainable global environment and to serve people in impoverished 

parts of the world.”  (See FAC ¶ 2.)  In connection therewith, Planet Aid “has contributed 

. . . to charitable purposes in 16 countries” and worked with a “variety of other 

organizations . . . that have employees on the ground who are best suited to carry out the 

 
1 By order filed January 11, 2021, the Court took the matter under submission. 

2 The following facts are taken from the operative complaint, the First Amended 
Complaint (“FAC”). 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 1 of 44
Planet Aid, Inc. et al v. Reveal, Center for Investigative Reporting et al Doc. 309

Dockets.Justia.com

https://ecf.cand.uscourts.gov/cgi-bin/DktRpt.pl?313622
https://dockets.justia.com/docket/california/candce/3:2017cv03695/313622/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/california/candce/3:2017cv03695/313622/309/
https://dockets.justia.com/


 

2 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

charitable mission of Planet Aid in impoverished locations.”  (See id. ¶¶ 14-15.)   

In June 2005, Planet Aid applied for, and was later awarded, a grant offered by the 

U.S. Department of Agriculture (“USDA”), pursuant to its “Food for Progress Program,” to 

“assist the poor and needy in Malawi by obtaining wheat purchased by the U.S. 

[g]overnment that could then be monetized and used for various purposes in Malawi[,] 

. . . includ[ing] assisting farmers by providing much needed education in agricultural 

methods (the ‘Farmers Club Program’); developing schools to train teachers to alleviate 

severe overcrowding in classrooms (the ‘Teacher Training College Program’); educating 

the population . . . as to the HIV/AIDS epidemic; and providing nutritional information.”  

(See FAC ¶¶ 34-35.)  Pursuant to such grant, Planet Aid raised over $10 million.  (See id. 

¶ 36.)  In June 2009, the USDA awarded Planet Aid a second grant, pursuant to which 

Planet Aid raised approximately $13 million, which funds were to be used for the same 

purposes as set forth above.  (See id. ¶¶ 34, 37.)  To assist with carrying out the 

charitable goals of both USDA grants, Planet Aid contracted with DAPP Malawi, an entity 

at which Thomsen, at all relevant times, was employed as the Country Director and, as 

such, responsible for “supervising activities by . . . DAPP Malawi . . . under the Food for 

Progress Program.”  (See id. ¶¶ 17-18.)  After the Food for Progress Program in Malawi 

concluded, the USDA conducted an audit of said program and “found no material 

deficiencies” or “weaknesses.”  (See id. ¶ 38.) 

Plaintiffs allege that defendants, beginning in March 2016, “repeatedly published 

stories and aired broadcasts that painted false and misleading pictures of [p]laintiffs 

relating to, among other subjects, the involvement of Planet Aid and Thomsen, as well as 

Thomsen’s employer, DAPP Malawi, in [USDA] programs in Africa.”  (See FAC ¶¶ 3; see 

also id. ¶¶ 55, 57, 60, 64.)  “More specifically,” plaintiffs allege, defendants “published 

statements that [p]laintiffs had engaged in ‘systematic fraud,’ ‘stealing’ and ‘siphoning off 

of funds’ from the USDA programs, and ‘stripp[ed]’ tens of millions of dollars from 

employee salaries that were then used as part of a ‘money laundering’ scheme.”  (See id. 

¶ 4 (alteration in original).)  According to plaintiffs, when defendants published those 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 2 of 44



 

3 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

statements, they “knew, or were reckless in not knowing, that those statements were 

contrary to documents in their possession and directly misstated what they had been told 

by the same ‘sources’ they had interviewed.”  (See id.)  Plaintiffs further allege that 

defendants made such statements “using various unlawful and improper tactics,” such as 

“using a convicted felon in Malawi to offer bribes or other inducements to potential 

sources in return for negative information about [p]laintiffs” and “relying on other sources 

known to lack credibility.”  (See id. ¶ 5.)   

Based on the above allegations, plaintiffs assert five Causes of Action, titled, 

respectively, “Defamation,” “Negligence,” “Tortious Interference with Prospective 

Economic Advantage,” “Placing Plaintiffs in a False Light,” and “Unjust Enrichment.”   

By the instant motion, defendants seek, pursuant to section 425.16 of the 

California Code of Civil Procedure, an order dismissing the FAC in its entirety. 

LEGAL STANDARD 

Section 425.16 of the California Code of Civil Procedure, California’s “anti-SLAPP” 

statute,3 is intended “to protect individuals from meritless, harassing lawsuits whose 

purpose is to chill protected expression.”  See Metabolife Int’l, Inc., 264 F.3d at 837 n.7.  

The statute provides, in relevant part: 
 
A cause of action against a person arising from any act of that person in 
furtherance of the person’s right of petition or free speech under the United 
States Constitution or California Constitution in connection with a public 
issue shall be subject to a special motion to strike, unless the court 
determines that the plaintiff has established that there is a probability that 
the plaintiff will prevail on the claim.   
 

See Cal. Code Civ. Proc. § 425.16(b)(1).   

To prevail on an anti-SLAPP motion, “the moving defendant must make a prima 

facie showing that the plaintiff’s suit arises from an act in furtherance of the defendant’s 

constitutional right to free speech.”  See Makaeff v. Trump Univ., LLC, 715 F.3d 254, 261 

 
3 “Anti-SLAPP” is an acronym for “Anti-Strategic Lawsuit Against Public 

Participation.”  See Metabolife Int’l, Inc. v. Wornick, 264 F.3d 832, 837 n.7 (9th Cir. 2001). 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 3 of 44



 

4 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

(9th Cir. 2013).  “The burden then shifts to the plaintiff . . . to establish a reasonable 

probability that it will prevail on its claim in order for that claim to survive dismissal.”  Id.  

To show a reasonable probability of prevailing, the plaintiff “must demonstrate that the 

complaint is legally sufficient and supported by a prima facie showing of facts to sustain a 

favorable judgment if the evidence submitted by the plaintiff is credited.”  See Metabolife 

Int’l, 264 F.3d at 840 (internal quotation and citation omitted).  In determining whether the 

plaintiff has met such burden, the court “considers the pleadings and evidentiary 

submissions of both the plaintiff and the defendant,” and, “[a]lthough the court does not 

weigh the credibility or comparative probative strength of competing evidence, it should 

grant the motion if, as a matter of law, the defendant’s evidence supporting the motion 

defeats the plaintiff’s attempt to establish evidentiary support for the claim.”  See 

Christian Rsch. Inst. v. Alnor, 148 Cal. App. 4th 71, 80 (2007) (emphasis omitted) 

(internal quotations and citations omitted). 

DISCUSSION 

 First Cause of Action: Defamation 

In their First Cause of Action, plaintiffs allege that over fifty statements regarding 

Planet Aid, Thomsen, and DAPP Malawi’s involvement with USDA-funded programs in 

Malawi, made by defendants in a number of publications from March 2016 to August 

2017, are defamatory.4   

Under California law, to plead a claim for defamation, the plaintiff must show, “by a 

preponderance of the evidence,” see Rattray v. City of Nat’l City, 51 F.3d 793, 801 (9th 

Cir. 1994), there was an “intentional publication of a statement of fact that is false, 

unprivileged, and has a natural tendency to injure or which causes special damage,” see 

Smith v. Maldonado, 72 Cal. App. 4th 637, 645 (1999).  In addition, if the plaintiff is a 

public figure, the plaintiff must demonstrate, “by clear and convincing evidence,” that the 

 
4 Although DAPP Malawi is not a plaintiff in the instant action, plaintiffs contend the 

allegedly defamatory statements referencing DAPP Malawi could be, when read in 
context, perceived as “targeting” Thomsen.  (See Doc. No. 237 at 11.) 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 4 of 44



 

5 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

allegedly defamatory statements were made with actual malice, meaning, “with 

knowledge of [their] falsity or with reckless disregard for the truth.”  See Makaeff, 715 

F.3d at 265 (alteration in original) (internal quotation and citation omitted).  Reckless 

disregard, in turn, means the defendant “must have made the false publication with a 

high degree of awareness of . . . probable falsity, or must have entertained serious 

doubts as to the truth of his publication.”  See Harte-Hanks Commc'ns, Inc. v. 

Connaughton, 491 U.S. 657, 667 (1989) (alteration in original) (internal quotations and 

citations omitted).   

Here, defendants argue, plaintiffs have failed to establish a reasonable probability 

that they will prevail on their defamation claim.5  Specifically, defendants contend, 

plaintiffs have failed to show the allegedly defamatory statements are false and that 

defendants made the statements with actual malice.6   

A. Evidence of Falsity 

As noted, plaintiffs, to survive an anti-SLAPP motion, “must meet [their] burden of 

proving prima facie falsity with admissible evidence.”  See Metabolic Int’l, 264 F.3d at 

840.  In considering whether plaintiffs have met such burden, the Court has grouped, by 

general topic, the statements here at issue.7   

 
5 There is no dispute that the instant action arises from conduct covered under 

California’s anti-SLAPP statute. 

6 Plaintiffs argue the instant motion should be denied pursuant to Rule 56(d) of the 
Federal Rules of Civil Procedure, based on their asserted inability to depose, thus far, 
five of defendants’ sources, namely, Patrick Goteka, Marko Zebiah, Harrison Longwe, 
Mbachi Munthali, and Kandani Ngwira.  Plaintiffs fail, however, to cite any authority to 
support denial of an anti-SLAPP motion under such or similar circumstances, and, in any 
event, plaintiffs fail to show the sought-after discovery is “essential to justify [their] 
opposition,” see Fed. R. Civ. P. 56(d), as the “facts” they expect to establish thereby (see 
Decl. of Samuel Rosenthal (“Rosenthal Decl.”) ¶¶ 26-31), are already in evidence through 
other witnesses and/or any such expectation is, in essence, speculation. 

7 Defendants contend the Court should strike any allegedly defamatory statements 
“not addressed in Plaintiffs’ brief” or addressed only by “general paraphrases” therein.  
(See Reply at 3:5-7.)  The case on which defendants rely, however, is readily 
distinguishable on its facts, as the plaintiff therein never identified the assertedly 
defamatory statements in either its complaint or its briefing.  See ComputerXpress, Inc. v. 
Jackson, 93 Cal. App. 4th 993, 1011-12 (2001).  Consequently, the Court has considered 
herein any statement that has been adequately identified in the FAC (see FAC ¶¶ 197-

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 5 of 44



 

6 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

1. Diversion of USDA Funds 

According to plaintiffs, defendants’ “core allegation” in the publications at issue is 

that plaintiffs “stole or diverted” USDA funds, and, in particular, 50% to 70% of such 

funds.  (See Opp. at 8:26-27.)  In that regard, plaintiffs allege the following statements 

are defamatory: 
 
• “Alleged cult leader plays shell game with US foreign aid.”  (FAC Ex. 

A (Reveal podcast, dated Mar. 19, 2016) at 2.)8 
 

• “The money was not used on the intended purpose.”  (FAC Ex. B 
(Reveal article, dated May 23, 2016) at 4 (quoting Jackson 
Mtimbuka, “a former USDA Planet Aid farmers program manager”).) 
 

• “While the purpose of the transactions is unclear, Longwe and 
others say they added up to fraud intended to reroute aid money to 
other purposes.”  (FAC Ex. B at 24.) 

 
• “UNICEF has cut its ties with an organization that coordinates U.S. 

humanitarian programs in Malawi, following an investigation by 
Reveal . . . showing that the group diverted money intended to 
alleviate hunger and disease.”  (FAC Ex. D (Reveal article, dated 
Aug. 1, 2016) at 1.) 
 

• “It’s blatant to me this group is stealing; it’s money laundering, and 
they’re keeping the money for themselves.”  (FAC Ex. F (MinnPost 
article produced by Reveal, dated Aug. 18, 2016) at 3-4 (quoting 
Kris Alonge, “[a] Kansas whistleblower”).) 

 
• “Current and former DAPP employees told Reveal that the U.S.-

funded Planet Aid/DAPP operation was part of a systematic fraud.”  
(FAC Ex. G (Reveal article, dated Aug. 30, 2016) at 4.)9  
 

 
206) and thereafter identified by general substance in plaintiffs’ Opposition, see Scott v. 
Solano Cnty. Health & Soc. Servs. Dep’t, 459 F. Supp. 2d 959, 973 (E.D. Cal. 2006) 
(holding, “[u]nder California law, the defamatory statement must be specifically identified” 
in the complaint). 

8 As used herein, the page numbers for exhibits that do not themselves contain 
page numbers are those affixed to the top of each page by this district’s electronic filing 
program.   

9 Defendants point out that plaintiffs, in amending the original complaint, now 
allege, for the first time, three publications, see FAC Exs. C, G, H, containing various 
defamatory statements.  As plaintiffs’ claims based thereon “ar[i]se out of the conduct, 
transaction, or occurrence set out – or attempted to be set out – in the original pleading,” 
however, those claims are not, contrary to defendants’ argument, time-barred.  See Fed. 
R. Civ. P. 15(c)(1)(B). 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 6 of 44



 

7 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

• “The United States people, I think they should know the Teachers 
Group has used their money in a way that was not the intended 
purpose . . . .  They’re helping somebody who is in Mexico building 
mansions.”  (FAC Ex. O (Reveal article, dated Aug. 21, 2017) at 5 
(quoting Kambani Kufandiko, former DAPP Malawi employee).)10 
 

• “A lot of the funding . . . is not used to help the livelihood of poor 
Malawians.  Fifty to 60 percent of the benefits of the Teachers 
Group are for the owners who are in Mexico.”  (FAC Ex. O at 3-4 
(quoting Andrew Chalamanda, former DAPP Malawi employee).) 
 

• “Harrison is one of several insiders who told us 50% to 70% of the 
US government grant money was being siphoned away, one 
transaction at a time and most of them was headed to the Teacher’s 
Group African headquarters in Zimbabwe.”  (FAC Ex. P (transcript of 
Reveal podcast, dated Mar. 19, 2016) at 22.) 
 

• “[P]eople inside your organization . . . say individually, one by one 
as we’ve interviewed them is that your organization is scheming US 
government funds.  Your own people.  The people in charge of your 
money said you’re stealing money.”  (FAC Ex. P at 24 (quoting 
Smith’s conversation with Thomsen).) 
 

• “Harrison, DAPP’s former financial controller, was one of the people 
who said he also saw fraud. . . . Now he says the money was 
stolen.”  (FAC Ex. P at 25.) 
 

• “[M]oney from USDA grants, over $130 million, up to 70% was 
allegedly taken from the projects it was meant for and stripped from 
employees salaries.”  (FAC Ex. P at 31.) 
 

• “Jackson, the employee working on the Planet Aid farmer’s project 
in Malawi, he was told by his Teacher’s Group bosses, the money 
from the USDA was going straight to Mexico.”  (FAC Ex. P at 32.) 
 

• “Jackson knew where the money was going all along.”  (FAC Ex. P 
at 8.) 
 

• “[W]e did speak to the comptroller of the Malawi projects . . . . He 
said within 15% [sic] to 70% of the money was ending up 
somewhere else.”  (FAC Ex. Q (transcript of Rising Up With Sonali’s 
interview of Walters, dated May 31, 2016) at 7.) 
 

• “[Reveal] follows a surreal criminal scheme involving used clothing.”  
(FAC Ex. U at 2 (Smith’s tweet, dated May 23, 2016).) 
 

• “[R]eputed money-laundering cult . . . raises money via 
@ClintonGlobal.”  (FAC Ex. U at 3 (Smith’s tweet, dated May 23, 

 
10 According to plaintiffs, “[t]he Teachers Group was initially conceived by a group 

of teachers who believed that by joining together they could improve their lives, as well as 
the lives of those around them” (see FAC ¶ 129), and some Planet Aid and DAPP Malawi 
employees were also members of the Teachers Group when the allegedly defamatory 
statements were published (see id. ¶ 130). 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 7 of 44



 

8 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

2016).) 
 

• “#TeachersGroup insiders report siphoning 50-70% of $133m in US 
Grants.”  (FAC Ex. U at 32 (Walters’s tweet, dated Mar. 24, 2016).) 

(See generally FAC ¶¶ 197, 199-201, 206.)  Additionally, plaintiffs allege, defendants 

reported that plaintiffs had engaged in the diversion of funds by, among other things, 

paying “what appears to be multiple bills for the same purpose” and money to a Hong 

Kong-registered trading company.  (See FAC ¶ 197 (quoting FAC Ex. B at 25).)11 

Defendants argue plaintiffs have failed to show falsity as to the above-listed 

statements because, aside from the “substantial truth” of those statements, defendants 

“disclosed the underlying facts to readers,” thereby, according to defendants, rendering 

their “conclusions constitutionally protected.”  (See Mot. at 21:26-22:2.)12 

Although, as defendants point out, “when a speaker outlines the factual basis for 

his conclusion, his statement is protected,” the Ninth Circuit has clarified that “[t]his 

assumes . . . that the factual basis itself is true.”  See Flowers v. Carville, 310 F.3d 1118, 

1129 (9th Cir. 2002) (internal quotation and citation omitted).  Here, plaintiffs have 

challenged the truth of the facts underlying defendants’ published statements.  See id. 

(finding statement “capable of defamatory meaning” where plaintiff disputed truth of 

underlying facts; noting “a defamatory statement isn’t rendered nondefamatory merely 

because it relies on another defamatory statement”). 

Further, the Court finds plaintiffs have sufficiently demonstrated the statements are 

false.  Specifically, to show there was no diversion, plaintiffs have submitted numerous 

sworn declarations, as well as supporting exhibits, from individuals involved with Planet 

Aid, DAPP Malawi, and/or the USDA-funded programs.  (See, e.g., Decl. of Bruce Phiri 

(DAPP Malawi’s former financial controller and current finance director) (“Phiri Decl.”) 

¶¶ 1-2, 13-15 (stating USDA funds were used appropriately; further stating appropriate 

 
11 Where an allegedly defamatory statement addresses more than one general 

topic, the Court has included it under each applicable heading. 

12 To the extent defendants raise this argument in connection with other groups of 
allegedly defamatory statements, the Court does not further address it herein. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 8 of 44



 

9 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

use was confirmed by audit reports prepared by “DAPP Malawi’s outside independent 

auditing firm”); Phiri Decl. Ex. A-7 (Financial Statements for USDA – Planet Aid Food for 

Progress Program 2, for year ending Dec. 31, 2011) at 13 (reporting audit of Planet Aid’s 

financial statements regarding USDA grants “disclosed no instances of non-compliance 

that are required to be reported”); Decl. of Lisbeth Thomsen (“Thomsen Decl.”) ¶¶ 3, 16, 

32-34, 89 (stating no USDA funds were diverted from intended purposes; further stating 

no such funds went to Mexico).)   

Given plaintiffs’ evidence, defendants’ submission of evidence to the contrary 

“does not demonstrate that plaintiff[s] cannot prevail as a matter of law.”  See Christian 

Rsch. Inst., 148 Cal. App. 4th at 84.13 

2. Failure to Provide Promised Livestock, Agricultural Inputs, and 
Water Pumps 

 

Plaintiffs contend it was defamatory for defendants to report the Farmers Club 

program did not benefit local Malawian farmers, and that plaintiffs “had deprived farmers 

of promised livestock, agricultural inputs and water pumps needed to improve conditions 

in Malawi.”  (See FAC ¶¶ 201-02.)  In that regard, plaintiffs allege the following 

statements are defamatory: 
 

• “In Njuli, Reveal reporters found the village had only two pumps.  
One was given to the village.  The chief bought his, he said, with a 
$100 loan that took him two years to pay off. . . . Enock Chikaonda, 
a village leader and Farmers’ Club member, was the only villager 
given a pump by Planet Aid.”  (FAC Ex. B at 28.) 

 
• “Planet Aid said it installed 576 water pumps throughout Malawi.  

Mtimbuka, the Farmers’ Club manager, said he had thought 25 of 
those pumps were targeted for Njuli.”  (FAC Ex. B at 27.)  
 

• “Impoverished farmers in Malawi, who were supposed to benefit, 
also told Reveal they did not receive water pumps, fertilizer, and 
farm animals promised by Planet Aid.”  (FAC Ex. F at 2.) 
 

 
13 Each party has filed various objections to evidence submitted by the opposing 

party.  To the extent the Court has relied on any such evidence herein, the objection(s) 
thereto are overruled.  To the extent the Court has not relied on such evidence, the Court 
does not reach the objection(s) thereto.   

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 9 of 44



 

10 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

• “When Reveal visited USDA projects in Malawi in 2015, however, 
farmers still were impoverished, and project staff said the money 
had been misused.”  (FAC Ex. K (Reveal article, dated Apr. 11, 
2017) at 2.) 
 

• “Planet Aid promised water pumps too so farmers were no longer 
dependent on the seasonal rains to grow food, but in the village of 
Anjuli [sic], they only gave away one pump.  They were actually 
selling the rest.  Out of 300 families, only the village chief bought 
one.”  (FAC Ex. P at 6.) 
 

• “[The village chief] took out a loan to buy the hundred-dollar pump.  
That money could have paid for a year of school for one of his 
children.  It took him two years to pay it off.”  (FAC Ex. P at 6.) 
 

• “It was cheating. . . . The reality is, it was . . . the farmers were not 
benefiting from farmers’ club.  That is the reality.”  (FAC Ex. P at 7 
(quoting Mtimbuka).) 
 

• “We’ve gone to Farmer’s Clubs all over Malawi and they say their 
live [sic] changed not at all from when you arrived and from when 
you left. . . . [W]e’ve visited Farmer’s Clubs and that at every 
instance the Farmer’s [sic] themselves told us that was a lie.”  (FAC 
Ex. P at 25.) 
 

• “We spoke to the project managers, we spoke with farmers.  One 
farmer we spoke to said he had received a goat and pig. . . . Of 
course they died.”  (FAC Ex. Q at 6.) 
 

• “[T]he village chief there, he was so adamant that he needed a rope 
pump that . . . he asked DAPP Malawi for his own rope pump, and 
they said – fine, they would give it to him, but he had to pay $100.  
And it turns out, that cost him two years to pay off.”  (FAC Ex. Q at 
6-7 (internal quotation omitted).) 
 

• “What little livestock was there had died.”  (FAC Ex. S (News4 
article, dated May 23, 2016) at 4 (quoting Smith, who “interviewed 
some of the same people featured in Planet Aid’s reports and 
promotional videos”).)14 
 

• “Villagers told Smith Planet Aid only provided a single, substandard 
pump to each community and made them buy the rest at prices they 
could not afford.”  (FAC Ex. S at 4.) 

 

(See generally id. ¶¶ 197, 201-02.)  Additionally, plaintiffs allege, defendants, in 

broadcasting an earlier interview, falsely described as a “farmer” one interviewee who 

stated crops were not given “adequate” agricultural inputs under the USDA programs, 

 
14 As Exhibit S comprises two separately numbered articles, the page numbers 

used herein for said exhibit are those affixed to the top of each page by this district’s 
electronic filing program. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 10 of 44



 

11 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

and falsely described as a “farmer,” and by false implication, a participant in a Farmers 

Club, another interviewee who stated “we do not have any pig and goat in our homes.”  

(See FAC Ex. R at 2; see also FAC ¶ 201.) 

The Court finds plaintiffs have submitted sufficient evidence to show the 

statements are false.  (See, e.g., Thomsen Decl. ¶¶ 54, 60 (stating DAPP Malawi 

“exceeded the contractual requirements” as to delivery of free water pumps, livestock, 

and other benefits to Farmers Clubs; further stating “no farmer or villager was charged for 

a pump,” and “[a]ll pumps provided to villages as part of the USDA Program were 

provided for free”); Decl. of [Village] Chief Chibwana (“Chibwana Decl.”) ¶¶ 3, 10 (stating 

his village in Njuli received four free water pumps through Farmers Club program); Decl. 

of Vekeleni Samson (“Samson Decl.”) ¶¶ 2, 4 (stating he told Smith and Walters Farmers 

Club program “was very beneficial”)). 

3. Kickbacks from Employee Salaries, False Reporting of Salaries 
to USDA, Employees’ Lawsuit for Backpay 

 

Plaintiffs assert it was defamatory for defendants to report that plaintiffs “had 

extracted kickbacks of 20-100% from [the] salaries” of DAPP Malawi employees who 

were members of the Teachers Group.  (See FAC ¶ 203.)  In that regard, plaintiffs allege 

the following statements are defamatory: 
 

• “Zebiah said he was among the Africans who upon joining the 
Teachers Group was pressured to sign a contract, often called a 
‘deed of contribution.’  In it, members agree to donate a portion of 
their salary – anywhere from 20 to 100 percent.”  (FAC Ex. B at 20.) 
 

• “Former and current Teachers Group members in Africa told Reveal 
that they were forced to kick back portions of their USDA-funded 
salaries to a bank account controlled by their Teachers Group 
overseers.”  (FAC Ex. F at 2.) 

 
• “While researching the story we spoke to about a dozen African 

members of the Teacher’s Group.  All of them gave a portion of their 
salary to the group.  From 20% to 100%, everything they earned.”  
(FAC Ex. P at 20.) 
 

• “Smith said employees paid by Planet Aid showed him ‘Deeds of 
Contribution’ and other types of contracts they said they were 
required to sign if they wanted to keep their jobs, promising to 
donate 20 to 100 percent of their salaries to Teachers Group.”  (FAC 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 11 of 44



 

12 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

Ex. S at 9.) 
 

• “The techniques that they were using were all about moving money 
from technical services contracts to Teachers Group entities outside 
the country. . . .  Supervisors[] hire them, pay them their salaries, 
and then somebody comes around and makes them give up a 
portion of their salaries and deposit it into bank accounts, controlled 
by that same Teachers Group.”  (FAC Ex. T (Television broadcast, 
dated Aug. 31, 2016) at 2.) 

 

(See generally id. ¶ 203.)  Additionally, as to kickbacks, plaintiffs allege, defendants 

falsely reported money was kicked back by employees to an account held by Ibn 

Petersen and Ula Thomsen, and that Zebiah, a former employee, “said that the money he 

was collecting went into the personal bank accounts of two Teacher’s Group bosses[,] 

Ibn Petersen and Ula Thomsen, and Ula is the husband of Lisbeth Thomsen.”  (See FAC 

¶ 203 (quoting FAC Ex. P at 19-20).) 

 Further, plaintiffs contend, it was defamatory for defendants to report that plaintiffs, 

as part of their “fraud, theft and money laundering scheme,” had “lied to the USDA about 

employee salaries.”  (See FAC ¶ 204.)  In that regard, plaintiffs allege the following 

statements are defamatory: 
 

• “Even before the Teachers Group pressures members to hand over 
money to their bosses, funds are extracted by writing paychecks 
much smaller than reported to the USDA.  In this way, her 
employers were siphoning $250 from her $350-per-month salary, 
she said, and then applying pressure to kick back even more.  
Zebiah said the DAPP project manager’s story conforms with DAPP 
policy in Malawi.”  (FAC Ex. B at 21.) 
 

• “Those money which they took from our salaries went straight to the 
Teacher’s Group. . . . They gave the organization $350 but what I’m 
getting from DAPP is $100. . . . It’s like slavery.”  (FAC Ex. P at 21 
(quoting anonymous “USDA Farmer’s Club manager”).) 
 

• “[The salary] was written, 350, but she’s getting $100 per month in 
salary.  It’s a tricky way of doing it.”  (FAC Ex. P at 21 (quoting 
Zebiah).) 

 

(See generally id. ¶¶ 203-04.) 

 As to both of the above-referenced two sets of statements, plaintiffs have made a 

sufficient showing as to falsity.  (See, e.g., Decl. of Precious Kossamu ¶¶ 4, 8, 23, 25, 27 

(stating, as individual responsible for handling contributions from Teachers Group 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 12 of 44



 

13 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

members, such contributions were voluntary, were used to solely benefit members, and 

were not sent out of country; further stating Deeds of Contribution did not require 

members to contribute 20 to 100% of salaries); Decl. of Thomas Meehan (“Meehan 

Decl.”) ¶¶ 66-69 (stating, as Planet Aid’s chief financial officer, no reports falsely reporting 

paychecks or salaries exist); Thomsen Decl. ¶¶ 90-93 (stating, with regard to individuals 

reportedly interviewed by defendants and purportedly forced to contribute portions of their 

salaries to Teachers Group, three were not members of Teachers Group, one never 

contributed money to Teachers Group, and remaining individuals contributed only small 

amounts and nothing near 20% to 100% of their salaries).) 

Lastly, although plaintiffs assert it was defamatory for defendants to report 

“[w]orkers suing for back pay also bolster previous allegations of an illicit scheme to 

misuse foreign aid funds” (see FAC Ex. O at 4; see also id. ¶¶ 197, 204), without 

informing readers that “the individual contributing to the article, Ngwira, had told 

employees that they could get a lot of money by filing that suit” (see id. ¶ 204), plaintiffs, 

in opposing the instant motion, have failed to address the statement in any manner, let 

alone submit any evidence as to the alleged remark by Ngwira, and, consequently, have 

failed to show the statement is false.   

4. Falsification of Invoices and Payment of Dubious Expenses 

Plaintiffs contend it was defamatory for defendants to report that plaintiffs 

fabricated invoices and paid “[d]ubious expenses” to offshore organizations controlled by 

the Teachers Group.  (See FAC ¶ 197 (internal quotation and citation omitted).)  In that 

regard, plaintiffs allege the following statements are defamatory: 
 

• “Dubious ‘expenses’ . . . for aid projects funded by the United States 
were paid to offshore organizations . . . controlled by the Teachers 
Group.”  (FAC Ex. E (Reveal article, dated Aug. 17, 2016) at 2.) 
 

• “Accountants and managers working on those projects said these 
invoices were fabricated to cover up for charity work that was never 
performed.”  (FAC Ex. E at 2.) 

 
• “[I]nvoices were fabricated to cover up for charity work that was 

never performed.”  (FAC Ex. F at 2.) 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 13 of 44



 

14 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

(See generally id. ¶ 197.)  Additionally, plaintiffs allege, defendants falsely reported that 

plaintiffs had engaged in the diversion of funds by, among other things, paying “what 

appears to be multiple bills for the same purpose” and money to a Hong Kong-registered 

trading company.  (See FAC ¶ 197 (quoting FAC Ex. B at 25).) 

The Court finds plaintiffs have made a sufficient showing as to falsity.  (See, e.g., 

Phiri Decl. ¶¶ 55, 59 (stating no invoices were fabricated; further stating independent 

auditors, who had access to DAPP Malawi’s bank account records, did not identify any 

fabricated invoices).)   

5. Government Investigations 

Plaintiffs contend the following statements discussing the United States 

government’s investigation of the Teachers Group, Planet Aid, and Amdi Mogens 

Petersen, an individual who, according to plaintiffs, “authorities in Denmark . . . claimed 

[was] a leader in the Teachers Group and had committed tax offenses in Denmark dating 

back to twenty-five years ago” (see FAC ¶¶ 163-64), are defamatory: 
 

• “Our investigation finds that the U.S. government knew an 
international fugitive was linked to the projects, but kept the money 
flowing.”  (FAC Ex. A at 3.) 
 

• “In a 2001 report, the FBI concluded that Teachers Group leaders 
diverted funds raised by its network of organizations ‘for personal 
use.  Little, to no money goes to the charities.’”  (FAC Ex. B at 9.) 
 

• “You don’t give millions of dollars to a group that is being 
investigated for fraud, tax evasion and pilfering of humanitarian 
funds, . . .  [b]ut that is precisely what the USDA did.”  (FAC Ex. B at 
32 (quoting Alonge).) 

 

(See generally id. ¶¶ 205-06.)  Additionally, plaintiffs allege, defendants falsely reported 

Planet Aid was included in a network that “was part of what prosecutors call a global 

charities fraud scheme.”  (See FAC ¶ 206 (quoting FAC Ex. O at 3).) 

As to all but one of the above statements, however, plaintiffs fail to address, let 

alone rebut, the veracity thereof.  As to the one statement plaintiffs do address, 

specifically, “[y]ou don’t give millions of dollars to a group that is being investigated for 

fraud, tax evasion and pilfering of humanitarian funds, . . . [b]ut that is precisely what the 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 14 of 44



 

15 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

USDA did” (see FAC ¶ 205 (quoting FAC Ex. B at 32)), plaintiffs do not deny that the 

government had investigated Planet Aid; rather, they contend any such investigation had 

“fizzled” before Planet Aid received either of the two USDA grants (see Opp. at 26:3-10).  

Any such difference as to the timing of the investigation, however, goes to the validity of 

defendants’ criticism of the USDA, not to the truth of the statement that an investigation 

was conducted, and consequently, such “slight inaccuracy in the details” does not 

constitute falsity.  See Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 516-17 

(1991) (internal quotation and citation omitted) (holding “[m]inor inaccuracies do not 

amount to falsity so long as the substance, the gist, the sting, of the libelous charge be 

justified” (internal quotation and citation omitted)). 

6. Conclusion: Falsity 

With the exception of the one statement regarding the lawsuit for backpay and the 

four statements regarding government investigations, plaintiffs have met their burden to 

show falsity. 

B. Actual Malice 

Defendants next argue plaintiffs, as public figures “for purposes of statements 

about their use of public funds for charitable causes” (see Mot. at 12:18-19), were 

required, but failed, to sufficiently demonstrate the allegedly defamatory statements were 

made with actual malice.  The Court first considers whether plaintiffs are, as defendants 

argue, public figures. 

1. Limited Purpose Public Figures 

Public figures “assume special prominence in the resolution of public questions,” 

and, thus, “are subject to the heightened burden of proof in defamation cases”; 

specifically, public figure plaintiffs must show, by clear and convincing evidence, that the 

allegedly defamatory statements were made with actual malice.  See Makaeff, 715 F.3d 

at 265 (internal quotation and citation omitted).  The Supreme Court has identified two 

types of public figures: (1) “all purpose public figures, who occupy ‘positions of such 

persuasive power and influence that they are deemed public figures for all purposes,’” 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 15 of 44



 

16 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

and (2) “limited purpose public figures, who achieve their status by ‘thrust[ing] themselves 

to the forefront of particular public controversies in order to influence the resolution of the 

issues involved.’”  See id. (alteration in original) (quoting Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 

U.S. 323, 345 (1974)).  To determine whether a plaintiff is a limited purpose public figure, 

courts consider whether (1) “a public controversy existed when the statements were 

made,” (2) “whether the alleged defamation is related to the plaintiff’s participation in the 

controversy,” and (3) “whether the plaintiff voluntarily injected itself into the controversy 

for the purpose of influencing the controversy’s ultimate resolution.”  See id. at 266.   

a. Planet Aid 

As noted, defendants contend Planet Aid is a public figure with respect to its use 

of charitable funds.  As set forth below, the Court agrees. 

Planet Aid’s use of charitable funds was a matter of public controversy that existed 

prior to defendants’ allegedly defamatory statements.  In particular, for many years before 

the allegedly defamatory statements were made, Planet Aid had been conducting an 

extensive public campaign to raise funds.  (See, e.g., Decl. of Brendan Charney 

(“Charney Decl.”) Ex. C (Berlingske article, dated Feb. 13, 2000) (reporting Planet Aid 

“has . . . been very successful with aggressive fund raising, going from door to door as 

well as setting up collection boxes”); Charney Decl. Ex. G (Boston Globe article, dated 

Apr. 7, 2002) (reporting Planet Aid, in 2000, “brought in more than $3.6 million in clothes 

and cash, much of it from people who had been told in a brochure that half of their 

clothes would be donated to the needy in Africa”).)15   

Planet Aid’s fundraising efforts, in turn, “invited public attention, comment, and 

criticism” about whether its funds were being properly used, see Makaeff, 715 F.3d at 

269 (internal quotation and citation omitted), particularly given Planet Aid’s ties, according 

 
15 Defendants’ unopposed request for judicial notice of various news articles and 

press reports is hereby GRANTED.  See Von Saher v. Norton Simon Museum of Art at 
Pasadena, 592 F.3d 954, 960 (9th Cir. 2010) (“Courts may take judicial notice of 
publications introduced to indicate what was in the public realm at the time.” (internal 
quotation and citation omitted)). 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 16 of 44



 

17 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

to a number of news organizations, with Petersen and the organization he founded, 

called the Teachers Group, or “Tvind” (see, e.g., Charney Decl. Ex. I (Chicago Tribune 

article, dated Feb. 13, 2004) (reporting “Tvind’s U.S. operations” include Planet Aid; 

further reporting Tvind’s U.S. operations “share officers and funds with each other”); 

Charney Decl. Ex. M (Chicago Tribune article, dated May 15, 2011) (reporting American 

Institute of Philanthropy gave “Tvind-related group Planet Aid” an “F” grade for “lack of 

transparency, insufficient spending on program services (11 to 44 percent) and too much 

spending on fundraising”); Charney Decl. Ex. N (Los Angeles Times article, dated Aug. 

14, 2015) (reporting “philanthropy watchdog Charity Watch” calculated Planet Aid 

“spends only about 29% on charity”; further reporting, “Planet Aid has been linked by 

numerous media outlets in the United States and abroad to Danish fugitive Mogens Amdi 

Petersen, 76, who is wanted in Denmark on tax-evasion and embezzlement charges”)).   

In response to such criticism, Planet Aid, prior to defendants’ publication of the 

allegedly defamatory statements, publicly denied any improper use of funds or links to 

Petersen and/or the Teachers Group and continued its fundraising efforts.  (See, e.g., 

Charney Decl. Ex. K (The IRE Journal, Jan. 1, 2010) (reporting Planet Aid’s statement 

that it has no relationship with Petersen); Charney Decl. Ex. N (reporting Planet Aid 

“dispute[d] Charity Watch’s analysis” that it spends only 29% of funds on charity; further 

reporting Planet Aid stated, “[t]here is no organizational or financial connection between 

Planet Aid and Tvind” (internal quotation omitted)).) 

Although, as plaintiffs note, none of the above-cited articles, a number of which 

predate the USDA grants, make specific reference to Planet Aid’s use of USDA funds, 

the relevant public controversy need not, contrary to plaintiffs’ assertion, be narrowly 

defined to encompass only the use of USDA funding.  See Jankovic v. Int’l Crisis Grp., 

822 F.3d 576, 586 (D.C. Cir. 2016) (rejecting plaintiff’s argument that relevant 

controversy therein should be restricted to narrower time period; noting, “courts often 

define the public controversy in expansive terms”); see also Gilbert v. Sykes, 147 Cal. 

App. 4th 13, 18, 25-26 (2007) (holding prominent plastic surgeon, who alleged former 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 17 of 44



 

18 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

patient made defamatory statements as to her surgery, was limited purpose public figure 

with respect to his “surgical practice”; rejecting surgeon’s argument that relevant 

controversy was limited to particular patient’s treatment).   

Consequently, the first element, specifically, whether “a public controversy existed 

when the statements were made,” see Makaeff, 715 F.3d at 266, is met.    

Next, as discussed above, all of the allegedly defamatory statements here at issue 

concern plaintiffs’ misuse of charitable funds, and Planet Aid, before those statements 

were published, had, in response to public inquiries regarding the propriety of its use of 

funds, not only asserted those funds were being properly used but also continued 

soliciting additional funds.  Consequently, the second element, specifically, “whether the 

alleged defamation is related to the plaintiff’s participation in the controversy,” see 

Makaeff, 715 F.3d at 266, is met.   

Lastly, as discussed above, Planet Aid, before the allegedly defamatory 

statements were published, voluntarily “thrust itself” into the relevant public controversy 

through both its “massive solicitation efforts” and public responses to reported criticisms 

about the organization.  See Nat’l Found. for Cancer Rsch., Inc. v. Council of Better Bus. 

Bureaus, Inc., 705 F.2d 98, 101-02 (4th Cir. 1983) (holding charitable institution “had 

thrust itself into the public eye” by soliciting funds and “extoll[ing] its judicious use of 

donated funds”); see also Makaeff, 715 F.3d at 268-69 (holding, “aggressive advertising 

can inject a person or entity into a public controversy that arises from the subject of that 

advertising”; finding for-profit educational entity, which had conducted advertising 

campaign and publicly denied “engag[ing] in the practices that were the target of [the] 

allegedly defamatory statements,” was limited public figure “for purposes of the 

controversy that arose about the legitimacy of its educational practices”).  Such actions 

demonstrate Planet Aid “did not unwittingly become the subject of publicity” with respect 

to its use of charitable funds; rather, it attempted to influence the public’s perception as to 

that use.  See Nat’l Found. for Cancer Rsch., 705 F.2d at 102.  Consequently, the third 

element, specifically, “whether the plaintiff voluntarily injected itself into the controversy 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 18 of 44



 

19 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

for the purpose of influencing the controversy’s ultimate resolution,” see Makaeff, 715 

F.3d at 266, is met. 

Accordingly, Planet Aid is a limited purpose public figure with respect to its use of 

charitable funds. 

b. Thomsen 

Defendants contend Thomsen, as the Country Director of DAPP Malawi, is a 

limited purpose public figure with respect to DAPP Malawi’s use of charitable funds.  As 

set forth below, the Court, again, agrees. 

A public controversy regarding DAPP Malawi’s use of its funds, including its 

possible misuse of funds, existed before defendants published the allegedly defamatory 

statements.  In particular, before those statements were made, DAPP Malawi, with 

Thomsen serving as the public face of the organization, publicly solicited funds while 

simultaneously touting its charitable efforts and goals.  (See, e.g., Decl. of Kandani 

Ngwira (“Ngwira Decl.”) Ex. A (Malawi News article, dated Dec. 6, 2002) (reporting DAPP 

Malawi “uses its second hands [sic] clothes shops to raise funds”); Ngwira Decl. Ex. G 

(Nation Newspapers Limited article, dated Sept. 23, 1998) (reporting Boc Malawi 

Limited’s16 donation of K30,000 worth of items to DAPP Malawi; further reporting 

Thomsen’s statement that “her organisation’s objective is to promote a better life for the 

underprivileged,” and, pursuant thereto, DAPP Malawi “ha[d] already established five pre-

schools”); Ngwira Decl. Ex. J (Nation Newspapers Limited article, dated June 24, 2000) 

(reporting Thomsen’s statement during interview that DAPP Malawi had “helped improve 

lives of 10,000 people in its current areas of operation”); Ngwira Decl. Ex. N (Nation 

Newspapers Limited article, dated May 23, 2013) (reporting Standard Bank Malawi’s 

donation to DAPP Malawi; further reporting Thomsen stated bank’s donation 

demonstrates private sector’s interest in “contribut[ing] towards [the] training of 

 
16 The Court understands Boc Malawi Limited to be an industrial gas producer. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 19 of 44



 

20 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

teachers”).)17   

DAPP Malawi’s fundraising efforts gave rise to media inquiries into the propriety of 

its use of funds, and Thomsen continued to publicly speak on DAPP Malawi’s behalf.  

(See Ngwira Decl. Ex. A (Malawi News article, dated Dec. 6, 2002) (reporting anonymous 

complainant “said that Dapp Malawi uses its second hands [sic] clothes shops to raise 

funds which are later transferred back to Denmark through what he claimed was a 

dubious scholarship scheme”; further reporting Thomsen “distanced her organisation 

from Petersen’s activities and Tvind,” described DAPP Malawi as “an independent 

charitable organisation with the sole aim to benefit Malawians,” and stated Petersen “is 

not part of the organisation”); Ngwira Decl. Ex. B (Nyasa Times article, dated Mar. 1, 

2011) (reporting DAPP Malawi employees “have turned against their employers” and 

“accus[ed] them of secretly swindling money for unknown activities”); Ngwira Decl. Ex. C 

(allAfrica.com article, dated Dec. 22, 2003) (reporting “Tvind . . . runs lucrative 

commercial operations under its cover name Development Aid from People to People 

(‘DAPP’),” and “DAPP’s schools and centres allegedly produce neat revenues for 

[Petersen]”); Thomsen Decl. ¶ 5 (stating she had public speaking engagements on DAPP 

Malawi’s behalf on “approximately nine occasions over a four year period prior to 

publication of [d]efendants’ stories”).) 

Plaintiffs first contend the articles submitted by defendants are too few and too far 

apart to “build a ‘public controversy.’”  (See Opp. at 19:26-28.)18  Plaintiffs, however, cite 

to no authority supporting their assertion that additional media coverage is necessary to 

 
17 Plaintiffs move, pursuant to Rule 56(c)(4) of the Federal Rules of Civil 

Procedure, to exclude declarations and other evidence from Goteka, Zebiah, Longwe, 
Munthali, and Ngwira because, as noted, plaintiffs thus far have been unable to depose 
those individuals.  The Court, however, has not relied herein on declarations of any of 
those individuals, other than to consider exhibits, attached to the declarations of Ngwira 
and Longwe, for which the foundation appears capable of being laid by other witnesses, 
making it “reasonably possible [such] proffered evidence . . . will be admissible at trial.”  
See Sweetwater Union High Sch. Dist. v. Gilbane Bldg. Co., 6 Cal. 5th 931, 949 (2019). 

18 Although plaintiffs, in making that argument, point to only two of the above 
articles, the Court assumes their argument would not change had they included the third. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 20 of 44



 

21 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

create a public controversy.  Indeed, “whether a matter is a public controversy is not 

determined solely by the number of articles published,” but, rather, by “whether the 

controversy was a ‘real dispute, the outcome of which affects the general public or some 

segment of it.’”  See Unsworth v. Musk, No. 2:18-CV-08048-SVW-JC, 2019 WL 8220721, 

at *5 (C.D. Cal. Nov. 18, 2019) (quoting Makaeff, 715 F.3d at 267).  Here, the above-cited 

articles demonstrate that, at the time the allegedly defamatory statements were 

published, a dispute had arisen over whether DAPP Malawi was properly using its 

charitable funds, and resolution of that dispute undoubtedly would affect the population 

DAPP Malawi purports to serve, i.e., Malawians.  Further, to the extent plaintiffs may be 

contending any public controversy regarding DAPP Malawi’s use of funds no longer 

existed at the time defendants published those allegedly defamatory statements, any 

reliance on such contention is unavailing.  See Partington v. Bugliosi, 56 F.3d 1147, 1152 

n.8 (9th Cir. 1995) (observing, “it appears that every court of appeals that has specifically 

decided this question has concluded that the passage of time does not alter an 

individual’s status as a limited purpose public figure”). 

Next, plaintiffs again point out that none of the above-cited news articles regarding 

DAPP Malawi’s use of funds specifically reference USDA funding.  As discussed above, 

however, the relevant public controversy need not be defined as narrowly as plaintiffs 

contend.  See, e.g., Gilbert, 147 Cal. App. 4th at 18, 25-26. 

Consequently, the first element, specifically, whether “a public controversy existed 

when the statements were made,” see Makaeff, 715 F.3d at 266, is met.    

As to the second element, all of the allegedly defamatory statements, as 

discussed above, concern DAPP Malawi’s misuse of charitable funds and, before those 

statements were published, Thomsen, like Planet Aid, had, in response to public inquiries 

regarding the propriety of DAPP Malawi’s use of funds, not only publicly asserted those 

funds were being properly used but also continued broadcasting its charitable 

achievements.  Consequently, the second element, specifically, “whether the alleged 

defamation is related to the plaintiff’s participation in the controversy,” see Makaeff, 715 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 21 of 44



 

22 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

F.3d at 266, is met.   

Lastly, like Planet Aid, Thomsen, through her above-described acts, voluntarily 

injected herself into the relevant public controversy.  In particular, although, as plaintiffs 

point out, “[a] private individual is not automatically transformed into a public figure just by 

becoming involved in or associated with a matter that attracts public attention,” Thomsen 

was more than simply “involved in” or “associated with” DAPP Malawi’s use of funds.  

See Khawar v. Globe Int’l, Inc., 19 Cal. 4th 254, 267 (1998) (alternation in original) 

(internal quotation and citation omitted).  Rather, the evidence shows she “undertook 

important efforts to influence” the media’s portrayal of DAPP Malawi’s use of funds and 

had a “prominent role” in the organization.  See Trotter v. Jack Anderson Enters., Inc., 

818 F.2d 431, 435 (5th Cir. 1987) (holding company’s president, who had “primary 

responsibility for general overall policy,” was limited public figure with respect to 

controversy concerning company’s labor policy and anti-union violence at company 

plant); Contemporary Mission, Inc. v. New York Times Co., 842 F.2d 612, 618, 620-21 

(2d Cir. 1988) (finding priests were limited purpose public figures with respect to 

controversies surrounding religious organization’s business practices; noting priests 

“participated in efforts to gain media attention for [the organization] and . . . each bore 

responsibility for the business activities [thereof]”); (see, e.g., Decl. of Innocent Chitosi 

(former information officer of DAPP Malawi) ¶¶ 1, 4, 8-9 (describing efforts undertaken at 

Thomsen’s direction, in 2001, “to voluntarily seek out public attention in Malawi for Ms. 

Thomsen and DAPP Malawi, and to use [DAPP Malawi’s] access to the press and public 

communications in responding to any negative statements about DAPP Malawi or . . .  

Thomsen”)).   

As the Supreme Court has observed, such “regular and continuing access to the 

media . . . is one of the accoutrements of having become a public figure.”  See 

Hutchinson v. Proxmire, 443 U.S. 111, 136 (1979).  Consequently, the third element, 

specifically, “whether the plaintiff voluntarily injected [herself] into the controversy for the 

purpose of influencing the controversy’s ultimate resolution,” see Makaeff, 715 F.3d at 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 22 of 44



 

23 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

266, is met. 

Accordingly, the Court finds Thomsen is a limited purpose public figure with 

respect to DAPP Malawi’s use of charitable funds.19   

Having found both Planet Aid and Thomsen are limited purpose public figures, the 

Court next addresses whether plaintiffs have sufficiently shown defendants made the 

allegedly defamatory statements with actual malice.   

2. Evidence of Actual Malice 

As noted, to survive an anti-SLAPP motion, limited purpose public figures, such as 

plaintiffs here, must show the allegedly defamatory statements were made with actual 

malice; specifically, plaintiffs “must establish a probability that they can produce clear and 

convincing evidence that the allegedly defamatory statements were made with 

knowledge of their falsity or with reckless disregard of their truth or falsity.”  See 

Overstock.com, Inc. v. Gradient Analytics, Inc., 151 Cal. App. 4th 688, 709 (2007) 

(internal quotation and citation omitted); see also Christian Rsch. Inst., 148 Cal. App. 4th 

at 84 (describing clear and convincing evidence standard as “heavy burden, far in excess 

of the preponderance sufficient for most civil litigation” (internal quotation and citation 

omitted)).  To establish actual malice, a plaintiff may rely on circumstantial or direct 

evidence.  See Overstock.com, 151 Cal. App. 4th at 709.  For example, “[a] failure to 

investigate, anger and hostility toward the plaintiff, reliance upon sources known to be 

unreliable, or known to be biased against the plaintiff . . . may, in an appropriate case, 

indicate that the publisher himself had serious doubts regarding the truth of his 

publication.”  See Reader’s Digest Ass’n v. Superior Court, 37 Cal. 3d 244, 258 (1984) 

(internal citations omitted).  Such evidence, however, “is relevant only to the extent it 

reflects on the subjective attitude of the publisher.”  See id.  It does not itself suffice to 

prove actual malice.  See id. (noting “[t]he failure to conduct a thorough and objective 

 
19 In light of such finding, the Court does not address herein defendants’ 

alternative argument that Thomsen is a limited purpose public figure based on her role as 
a “public official.”  (See Mot. at 13 n.3.)   

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 23 of 44



 

24 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

investigation, standing alone, does not prove actual malice, nor even necessarily raise a 

triable issue of fact on that controversy”). 

Here, plaintiffs contend there is “ample evidence” indicating defendants published 

the allegedly defamatory statements with actual malice.  (See Opp. at 22:1.)  The Court 

next considers that evidence and addresses, in turn, each group of allegedly defamatory 

statements as to which plaintiffs have made a sufficient showing of falsity.   

a. Diversion of USDA Funds 

(1) Knowledge of Falsity 

With respect to the allegedly defamatory statements concerning the diversion of 

USDA funds, plaintiffs first contend defendants, prior to publishing those statements, 

knew such statements were false.  Specifically, plaintiffs argue, defendants knew Planet 

Aid and DAPP Malawi received only approximately $23 million from the USDA to be used 

in Malawi, rather than the $130 or $133 million figure referenced in several of the 

allegedly defamatory statements, thereby making it a “mathematical impossibility” for 

Planet Aid to have diverted approximately 50% to 70% of over $130 million.  (See Opp. at 

23:27-24:1.)  In support of such argument, plaintiffs point to an article published by 

defendants, wherein the foregoing approximately $110 million differential is explained.  

(See FAC Ex. C (Reveal article, dated May 23, 2016) (explaining two-thirds of $133 

million grant allocation was to be used in Mozambique, with remaining one-third to be 

used in Malawi; further explaining basis for “gap” between amount allocated and amount 

actually received).)   

The cited article, however, was published two months after the one podcast and 

one tweet in which the total amount of initial grant allocation was referenced (see FAC 

Ex. P at 31, FAC Ex. U at 32), and plaintiffs have submitted no evidence showing that, at 

the time of either of those publications, defendants understood Planet Aid did not actually 

receive the full allocation.  Consequently, the cited article, rather than demonstrating 

actual malice, indicates defendants endeavored to accurately report the details 

concerning the amount of funding Planet Aid received pursuant to what defendants 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 24 of 44



 

25 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

characterized as the USDA’s “byzantine relief programs.”  (See FAC Ex. C at 4; see also 

Rosenthal Decl. Ex. 6(n) (internal Reveal e-mail, dated May 19, 2016) (expressing need 

for report to be “clear and not confusing that dollar amount of grants is not actually what 

Planet Aid got”; suggesting explanation be provided in “sidebar or as stand alone” 

article).) 

Further, as defendants point out, for actual malice, the known falsity must be 

“material,” meaning, it “would have a different effect on the mind of the reader from that 

which the pleaded truth would have produced.”  See Air Wisconsin Airlines Corp. v. 

Hoeper, 571 U.S. 237, 247 (2014) (internal quotation and citation omitted); see also 

Masson, 501 U.S. at 517 (finding deliberate or reckless falsification insufficient for actual 

malice unless such falsification “results in a material change in the meaning conveyed by 

the statement”).  Here, read in the context of defendants’ publications, the precise 

amount of USDA funding assertedly diverted is not material.  In particular, even assuming 

defendants were aware Planet Aid ultimately received $23 million, rather than $133 

million, for use in Malawi, the former amount is so large that the average reader would 

view a charitable organization’s diversion of 50% to 70% thereof in the same negative 

light as it would such percentage of the latter.  See Turner v. KTRK Television, Inc., 38 

S.W.3d 103, 123 (Tex. 2000) (characterizing as “substantially true” defendant’s broadcast 

falsely reporting amount “swindle[d]” in insurance scheme as $6.5 million, rather than 

$1.7 million; finding, “[a]n average viewer . . . would not view a 1.7 million dollar 

insurance swindle—or even an $875,000 insurance swindle—with any less opprobrium 

than a 6.5 million dollar swindle”); Turnbull v. Herald Co., 459 S.W.2d 516, 519 (Mo. App. 

Ct. 1970) (characterizing as “substantially accurate” defendant’s publication falsely 

reporting plaintiff was arrested for stealing items worth “thousands of dollars,” rather than 

$500; finding, “in an arrest for burglary it would make no great difference what value the 

items bore” given “[t]he sting of the article is the arrest . . . for [suspected] burglary”).   

Plaintiffs next contend statements made by defendants and Reveal’s executive 

editor, Robert Rosenthal, during the course of the instant action demonstrate defendants’ 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 25 of 44



 

26 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

knowledge of falsity at the time the allegedly defamatory statements were made.  In 

particular, according to plaintiffs, both Walters and Rosenthal, during their depositions, 

“refused to testify that they even believed . . . 50-70% of the USDA’s funds had been 

fraudulently siphoned away” (see Opp. at 23:20-21), and Rosenthal “denied being able to 

testify that he had seen evidence” of siphoning (see Opp. at 24:17-20).  Contrary to 

plaintiffs’ characterization of defendants’ testimony, however, both Walters and Rosenthal 

did testify they believed, based on the information they had received, the reported 50% to 

70% range was accurate.  (See Rosenthal Decl. Ex. 5 (Dep. of Amy Walters (hereinafter, 

“Walters Dep.”)) at 487:1-9 (testifying she believed “50 to 70% of 133 million in US 

grants” had been siphoned based on information from sources); Rosenthal Decl. Ex. 7 

(Dep. of Robert Rosenthal (hereinafter, “Rosenthal Dep.”)) at 286:15-287:5 (testifying 

50% to 70% of money Planet Aid received was allegedly siphoned away based on 

information received from sources).) 

Plaintiffs also argue defendants were aware, at the time of publication, their 

statements regarding diversion of USDA funds to Mexico were false.  In support of such 

argument, plaintiffs point to comments made by defendants during the course of their 

investigation, specifically, Smith’s statement that “there’s no smoking gun as to what 

[plaintiffs are] doing with the money” (see Rosenthal Decl. Ex. 3 (Dep. of Matt Smith) 

(hereinafter, “Smith Dep.”) at 176:16-177:11), and his statement that “presently we know 

very little about what happens to specifically the US/British government money once it is 

under Teachers Group control” (see Rosenthal Decl. Ex. 4(e) (internal Reveal email, 

dated Apr. 14, 2016)).   

The cited statements, however, are not inconsistent with defendants’ published 

statements about Mexico, as those statements reported only where the diverted funds 

were sent, i.e., to Mexico, not what they were used for once they got there.  (See FAC 

Ex. P at 32; FAC Ex. O at 2-5.) 

Accordingly, plaintiffs’ evidence, purportedly demonstrating defendants were 

aware the allegedly defamatory statements are false, fails to demonstrate actual malice. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 26 of 44



 

27 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

(2) Reckless Disregard of Truth or Falsity 

(i) Use of Sources 

Plaintiffs argue defendants’ use of sources demonstrates reckless disregard for 

the truth.   

First, plaintiffs contend the sources on which defendants relied did not, contrary to 

what defendants reported, inform them that 50% to 70% of the USDA funds were being 

diverted.   

As defendants point out, however, the source of the 50% to 70% estimate was 

Harrison Longwe, the “financial controller of DAPP Malawi” in 2014 and 2015 (see FAC 

Ex. B at 23; see also FAC Ex. P at 22), and additional sources who had worked for DAPP 

Malawi or been involved with USDA-funded programs in Malawi had provided information 

consistent with Longwe’s information that USDA funds were being diverted from their 

intended purpose.  (See, e.g., Charney Decl. Ex. HH (transcript of Smith’s interview of 

Chiku Malabwe on Oct. 26, 2015) at 9-10 (stating Malabwe, DAPP Malawi’s former chief 

purchasing agent, was “100% sure” DAPP Malawi’s USDA-funded projects were 

“crooked” and “those guys were taking money”);20 Decl. of Jackson Mtimbuka, filed July 

2, 2018 (“Mtimbuka 2018 Decl.”) ¶¶ 5-7 (describing, inter alia, how Danish member of 

Teachers Group “said that because of the USDA grant, the Teachers’ Group 

headquarters in Mexico w[ould] be made to look nice”);21 Decl. of Amy Walters, dated 

 
20 Plaintiffs contend the Court should exclude the audio recording and transcript of 

the above-referenced interview, because the transcript was created after the allegedly 
defamatory statements were published and because the recording, due to a technical 
problem, did not begin at the outset of the interview.  There is no dispute, however, that 
the interview, which was conducted in English, took place before the publication of the 
allegedly defamatory statements, and there is no indication the recorded portion of the 
interview is not “sufficiently trustworthy.”  See United States v. Wilkinson, 53 F.3d 757, 
761 (6th Cir. 1995) (affirming finding of admissibility although recording “not of the best 
quality” and had “gaps and unintelligible portions,” where portions introduced at trial were 
“discern[able]”).   

21 Although plaintiffs contend Mtimbuka, in a later-filed declaration, refuted what 
defendants published (see Decl. of Jackson Mtimbuka, filed Sept. 22, 2020 (“Mtimbuka 
2020 Decl.”)), he did not, with one exception, deny that, at the time he was interviewed by 
defendants, he made the statements they attributed to him.  Indeed, the only statement 
Mtimbuka now claims defendants falsely attributed to him is that his “boss[es]” told him 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 27 of 44



 

28 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

June 28, 2018 (“Walters 2018 Decl.”) ¶ 34 (stating defendants’ “reporting about the 

diversion of foreign aid funds by Planet Aid” was based on information from four sources 

associated with DAPP Malawi; summarizing information).)  Further, even if, as plaintiffs 

point out, Longwe is the only source defendants have identified as to the reported 

percentage of diversion, and defendants knew or were reckless in falsely reporting 

Longwe was “one of several insiders” who provided that percentage (see FAC Ex. P at 

22), plaintiffs, for purposes of showing actual malice, must, as discussed above, show the 

known falsity was material, and, here, the “sting” of the challenged publications, see 

Masson, 501 U.S. at 517, is the multiple reports, by insiders, that defendants were 

diverting charitable funds. 22    

Second, plaintiffs contend defendants acted with actual malice in relying on 

Longwe generally, because he “had begun a six-month probationary period at DAPP 

Malawi” at a time when “the USDA Program was ending,” and because Reveal editors 

“expressed serious doubts about relying on [him].”  (See Opp. at 28:14-17.)   

Even assuming, however, the USDA-funded programs ended, as plaintiffs’ 

evidence shows, a few months after Longwe was hired by DAPP Malawi, plaintiffs’ 

reliance on such circumstance is unavailing, as there is no evidence suggesting Longwe 

did not have access to DAPP Malawi’s financial records or was unable to observe its 

financial practices during the time he was there.  (See FAC Ex. B at 23-24 (reporting 

 
USDA funds were “going straight to Mexico,” whereas in his recent declaration he says 
he told defendants he had his own “suspicions about where the money from the USDA 
program was used.”  (See Mtimbuka 2020 Decl. ¶ 7.)  Moreover, Mtimbuka does not 
dispute his having informed defendants that, at an event he attended, an individual 
associated with the Teachers Group announced that “because of the USDA grant, the 
Teachers’ Group headquarters in Mexico will be made to look nice.”  (See Mtimbuka 
2018 Decl. ¶¶ 7i-j, 11.) 

22 To the extent plaintiffs contend defendants acted with actual malice by reporting 
Thomsen personally diverted USDA funds, the Court finds defendants’ use of the word 
“you’re” in the reported interview on which plaintiffs rely is, when read in context, a 
reference to DAPP Malawi, not Thomsen personally.  (See FAC Ex. P at 24; see also id. 
at 26 (summarizing interview; stating “Thompson [sic] would not acknowledge any 
wrongdoing by her organization”).)   

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 28 of 44



 

29 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

Longwe “became suspicious of his employer’s financial activities after seeing unusual 

payments flowing from Malawi relief projects to accounts outside the country”).)   

Although plaintiffs have submitted evidence to show defendants had questions as 

to Longwe’s information, that evidence is, as discussed below, likewise unavailing.  (See 

Rosenthal Decl. Ex. 4(l) (undated transcript excerpt of Smith and Walters’ interview of 

Knut Haargaard) (stating Longwe “only knew so much” and did not know what allegedly 

siphoned funds were ultimately used for); Rosenthal Decl. Ex. 8(c) (internal Reveal email, 

dated Mar. 4, 2016) (stating Longwe’s estimate that 70% of USDA funds was “being 

siphoned away” was “problematic since he is guessing, we believe”; further stating Smith 

and “Rosey,” another Reveal employee, were “discussing” that percentage “further”); 

Rosenthal Decl. Ex. 12(e) (draft Reveal article with comments from Reveal employees) 

(commenting, with respect to draft language describing Longwe’s belief that “up to 70%” 

of USDA funds were being siphoned, “Oof, this is pretty weak”); Rosenthal Dep. at 

270:20-271:13, 288:14-289:5 (stating he felt it was important for defendants to report 

Longwe “believe[d],” rather than knew for a fact, USDA funds were being siphoned).)   

In particular, “[a]n equally reasonable inference” to be drawn from the above-cited 

remarks is that defendants were engaged in the typical editorial process of fact-checking 

and revising drafts of their articles prior to publication, after which they confirmed the 

reliability of that information.  See Christian Rsch. Inst., 148 Cal. App. 4th at 89 (finding, 

where two equally plausible interpretations of same evidence exist, such evidence is not 

clear and convincing evidence of actual malice); (see also Rosenthal Decl. Ex. 1 (Dep. of 

Amy Pyle) at 106:6-107:14 (testifying, as to defendants’ reported 50% to 70% estimate, “I 

know when we finished the story, that we were confident in the numbers that we used 

because we had done a lot of additional fact-checking on those numbers”)).23   

 
23 Although, as plaintiffs point out, defendants, in one of their publications, omitted 

a portion of Longwe’s interview in which he incorrectly stated defendants received $80 
million from the USDA, the Court is not persuaded by plaintiffs’ argument that such 
omission “precludes rel[iance] on Longwe to defeat a claim of malice” as to the 
percentage diverted (see Opp. at 29:7-9); in particular, in that same interview, Longwe 
thereafter conceded his error as to the amount, but continued to affirm his belief that 50% 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 29 of 44



 

30 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

Third, plaintiffs contend defendants acted with actual malice by relying on sources 

known to be hostile to plaintiffs, specifically, two individuals whose employment was 

terminated by DAPP Malawi, namely, Mtimbuka and Malabwe.24  Even assuming those 

two sources were biased, however, defendants received from other sources information 

that corroborated or was consistent with the statements made by the two assertedly 

hostile sources.  (See Decl. of Matt Smith (“Smith Decl.”) ¶¶ 44-46 (identifying additional 

sources who described, inter alia, “diversion of foreign aid funds by Planet Aid,” how 

“salaries were skimmed or reduced by DAPP Malawi,” forced “contributions” from DAPP 

Malawi employees’ salaries, and how “Planet Aid did not provide services that were 

promised”).)  Given those additional sources, defendants’ reliance on Mtimbuka and 

Malabwe fails to demonstrate actual malice.  Cf. Evans v. Unkow, 38 Cal. App. 4th 1490, 

1497 (1995) (noting, “reliance solely on a source known to be hostile toward the plaintiff 

may support a finding of reason to doubt the source’s veracity” (internal quotation and 

citation omitted)). 

(ii) Hiring of Ngwira 

Plaintiffs argue defendants acted with reckless disregard by hiring Kandani 

Ngwira, a Malawian reporter who had been convicted of extortion,25 to assist them in their 

investigations.  The record, however, does not support the inference plaintiffs seek to 

draw.  In particular, defendants, who were aware of Ngwira’s criminal record, have 

 
to 70% of USDA funds had been siphoned and, as discussed above, Longwe was not the 
only source that recounted to defendants DAPP Malawi’s siphoning activities. 

24 Plaintiffs contend malice also can be inferred from the following statement by a 
Reveal editor: “[W]e need to say [DAPP Malawi] accused [Malabwe] of stealing or we 
open ourselves up.”  (See Rosenthal Decl. Ex. 4(g).)  Contrary to plaintiffs’ argument, 
however, the statement does not suffice to demonstrate defendants doubted the truth of 
what Malabwe told them, but, rather, their effort to accurately convey relevant 
information, which they subsequently did.  (See Decl. of Ethan Forrest Ex. B (Reveal 
article, dated May 23, 2016) at 23 (reporting Malabwe “left DAPP in 2014 after his 
employers accused him of misusing the organization’s tax-free nonprofit status”).)   

25 The particular allegation was that Ngwira threatened to publish an unfavorable 
article unless the individual named therein paid him a sum of money, an accusation 
Ngwira denies. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 30 of 44



 

31 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

submitted undisputed evidence that they investigated and assessed Ngwira’s 

professional qualifications, and based thereon, resolved any concerns they initially may 

have had.  In that regard, Smith sought information about Ngwira and his criminal record 

from the managing editor of the Malawi Daily Times, Brian Ligomeka, who was aware of 

the details concerning Ngwira’s criminal record, had supervised Ngwira’s work as a 

journalist, and recommended him to Smith “without any reservation.”  (See Decl. of Brian 

Ligomeka (“Ligomeka Decl.”) ¶¶ 5-7, 10.)  Ligomeka further informed Smith that he had 

“the highest regard for [Ngwira’s] journalistic competence, veracity, judgement, and 

ethics,” and explained that he and the management of the Malawi Daily Times viewed 

Ngwira’s criminal record as “one of the costs of doing business as a journalist in Malawi[,] 

because journalists are often targeted with false accusations by those seeking to silence 

the press,” an explanation that comported with Smith’s own understanding of how 

journalists are treated in Malawi.  (See Ligomeka Decl. ¶¶ 7, 10, 12; see also Smith Decl. 

¶ 17.)   

(iii) Reliance on Key Documents 

Plaintiffs argue reckless disregard is also demonstrated by the “key documents” on 

which defendants relied as evidence of diversion, namely, “2013 and 2014 spreadsheets 

reflecting invoices paid by DAPP Malawi,” bills paid by DAPP Malawi, and bank 

statements and invoices generated in 2014 (see Opp. at 31:27-28; see also Opp. at 

32:22-24, 34:4-8), all of which, according to plaintiffs, demonstrate there was no 

diversion.   

As defendants correctly note, however, the documents are “complex” and “often 

ambiguous” (see Reply at 20:18; see also Rosenthal Decl. Ex. 2(a) at 48-74 (DAPP 

Malawi financial documents); Rosenthal Decl. Ex. 4(a)-(b) (2013 and 2014 

spreadsheets); Longwe Decl. Ex. B (spreadsheet of “DAPP MALAWI EXPENSES”); 

Longwe Decl. Ex. C (DAPP Malawi’s 2008 “Trial Balance”)), and the Court finds 

defendants’ interpretation thereof was “one of a number of possible rational 

interpretations,” see Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 290 (1971); (see also, e.g., FAC 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 31 of 44



 

32 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

Ex. P at 22-23 (reporting “DAPP Malawi invoices and financial spreadsheets from 2013 

and 2014” showed “large numbers [of] unidentified transfers . . . moving from DAPP 

Malawi’s account to the Teachers’ Groups African headquarters in Zimbabwe”)), 

particularly given the information regarding diversion they had received from a number of 

sources, as described above.  Under such circumstances, defendants’ interpretation of 

the documents is “not enough to create a jury issue of malice.”  See Time, Inc., 401 U.S. 

at 290 (internal quotation omitted).   

Moreover, in their publications, defendants reported that individuals with whom 

they spoke were shown DAPP Malawi financial documents and either corroborated 

defendants’ interpretation or provided information consistent therewith, and plaintiffs have 

not disputed that defendants received such affirmation nor have they identified 

defendants’ published reports thereof as defamatory.  (See, e.g., FAC Ex. P at 22 

(reporting Smith and Walters showed “DAPP Malawi invoices and financial spreadsheets 

from 2013 to 2014” to Longwe; playing clip from recorded interview in which Longwe 

states those documents showed “systematic fraud”); id. at 23 (reporting Smith and 

Walters showed “financial data from inside DAPP Malawi” to Stephan Casella, former 

chief of money laundering section at Maryland U.S. attorney’s office; playing clip from 

recorded interview in which Casella states, “[i]t’s something that an investigator would 

look at,” and asks, “[w]hy are these tens of millions of dollars in government funds[] going 

to” the Teachers Group, “an umbrella organization”).)26 

(iv) Failure to Consider Contrary Sources and 
Documents 

 

Plaintiffs argue defendants’ reckless disregard is demonstrated by (1) their failure 

to interview particular individuals who defendants knew were knowledgeable about 

 
26 Although, as plaintiffs point out, defendants and other Reveal employees 

responsible for fact-checking the publications at issue, were, in some instances, unable 
to recall, at the time of their depositions, whether they had reviewed a specific document, 
any such lack of recollection, more than two years after the last publication at issue, fails 
to show reckless disregard at the relevant time. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 32 of 44



 

33 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

Planet Aid, DAPP Malawi, and the USDA funds, e.g., an individual described by 

defendants as a “consultant” retained by DAPP Malawi who audited the two USDA grants 

and gave those grants, in defendants’ words, a “swimmingly positive evaluation” (see 

Rosenthal Decl. Ex. 4(t)), and (2) their failure to obtain and/or consider various 

documents, e.g., the audit completed by that consultant. 

A defendant’s failure to conduct any such additional investigation, however, is 

insufficient to demonstrate actual malice.  See Harte-Hanks Commc'ns, Inc., 491 U.S. at 

688 (holding, “failure to investigate before publishing, even when a reasonably prudent 

person would have done so, is not sufficient to establish reckless disregard”).  Moreover, 

based on information they obtained from their own visit to Malawi, as well as information 

they received from sources apparently not interviewed by any auditor, including the 

above-described consultant, defendants have shown they had reason to believe the 

audits were inaccurate.   

In that regard, defendants observed that the Farmers Clubs they visited did not 

appear to have received any lasting benefits from DAPP Malawi, and there is no 

evidence suggesting defendants did not observe what they claimed to have seen.  For 

example, at one of those Farmers Clubs, although they saw a maize mill provided by 

DAPP Malawi, the mill was in “obvious disrepair” and had “rusted through,” and the 

chairman of the Farmers Club explained that the mill stopped working because DAPP 

Malawi had not provided the diesel fuel necessary to power it and the villagers were 

unable to afford diesel fuel (see Walters 2018 Decl. ¶ 17); at another Farmers Club, 

although they saw some livestock and two water pumps that had been provided by DAPP 

Malawi, one of the water pumps required constant adjustment in order to function, and 

the villagers at that location explained they still lacked fertilizer and implements to grow 

crops (see Smith Decl. ¶ 31; see also Walters 2018 Decl. ¶ 15).  In addition, defendants 

were informed by sources, in a position to obtain the information they provided, that 

plaintiffs had fabricated financial documents in preparation for upcoming audits of the 

USDA grants (see Walters 2018 Decl. ¶ 34; Charney Decl. Ex. HH at 13-14), and 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 33 of 44



 

34 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

plaintiffs, as discussed earlier herein, have failed to submit evidence sufficient to show 

defendants were reckless in relying on those sources.   

Thus, although, as plaintiffs point out, defendants cannot “claim immunity if [they] 

ha[ve] conflicting information from another source and recklessly disregard[] it,” see 

Flowers, 310 F.3d at 1130, plaintiffs fail to show defendants recklessly disregarded 

conflicting information; indeed, defendants, in their publications, acknowledged the 

existence of audits and, in essence, questioned their results (see FAC Ex. B at 6; FAC 

Ex. P. at 34).   

(v) Unprofessional Conduct 

Plaintiffs contend reckless disregard can be inferred from defendants’ 

unprofessional conduct, namely, offering cash or other inducements to sources in an 

effort to obtain information, not disclosing their identities as reporters to sources, and, 

according to plaintiffs, falsely telling sources those sources had been cheated by 

plaintiffs.  (See Opp. at 38:13-18.)   

“[E]ven an extreme departure from accepted professional standards of journalism,” 

however, “will not suffice to establish actual malice.”  See Newton v. Nat’l Broad. Co., 930 

F.2d 662, 669 (9th Cir. 1990); see also Harte-Hanks Commc’ns, 491 U.S. at 665 (noting 

courts cannot “substitute the professional standards rule for the actual malice 

requirement”).  Further, for each of the above-listed general categories of allegedly 

defamatory statements, defendants, as noted herein, have identified sources, namely, 

Andrew Chalamanda, Innocent Chitosi, Patrick Goteka, Kambani Kufandiko, Harrison 

Longwe, Jackson Mtimbuka, and Marko Zebiah, as to whom plaintiffs offer no evidence 

of any assertedly unprofessional conduct by defendants.27  Consequently, even if 

defendants did engage in unprofessional conduct as to some of their sources, such 

 
27 Although, as plaintiffs point out, Mtimbuka was reimbursed for the costs of his 

meals and transportation incurred in connection with his interview, and Goteka, after his 
interview and given his concerns for his safety, received from defendants a portion of his 
relocation costs, none of those payments, contrary to plaintiffs’ assertion, constitute the 
type of arguably unprofessional conduct described by plaintiffs.   

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 34 of 44



 

35 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

conduct fails to support plaintiffs’ allegation that defendants “subjectively entertained 

serious doubt[s] as to the truth of [their] publication[s].”  See Newton, 930 F.2d at 668 

(internal quotation and citation omitted). 

(vi) Motive 

Plaintiffs assert actual malice is demonstrated by defendants’ desire to “impact” 

readers for financial gain.  (See Opp. at 38:23-24 (quoting Rosenthal Decl. Ex. 2(k) 

(Reveal editor’s tweet, dated July 30, 2015) (stating, “[w]e live for impact here”)).)  

Plaintiffs also contend defendants, based on such goals, decided, prior to having 

interviewed any sources in Africa, to make the story about plaintiffs a “major piece” that 

year (see Opp. at 39:1-2 (citing Rosenthal Decl. Ex. 2(n) (internal Reveal email, dated 

Jan. 30, 2015) (stating story about plaintiffs “will be one of our major projects this year”))), 

and, prior to the completion of their investigation, to prepare a draft “storyline summary” 

(see Rosenthal Decl. Ex. 10(a) (internal Reveal email, dated July 16, 2015)).   

As defendants point out, however, the Supreme Court has held that “a 

newspaper’s motive in publishing a story . . . cannot provide a sufficient basis for finding 

actual malice.”  See Harte-Hanks Comm’cns, Inc., 491 U.S. at 665.  Further, the 

undisputed evidence shows Smith had conducted research relevant to the story prior to 

defendants’ decision to make the story a “major piece” (see Smith Decl. ¶¶ 4-7), and that 

defendants conducted additional research and received a taped interview of a source in 

Africa before deciding to prepare a draft storyline (see Rosenthal Decl. Ex. 10(a)).28 

(3) Conclusion: Diversion of USDA Funds 

In sum, whether viewed separately or collectively, plaintiffs’ evidence is insufficient 

to support, by clear and convincing evidence, a finding that the allegedly defamatory 

statements regarding the diversion of USDA funds were made with actual malice. 

 
28 As to each of the general topics that follow, plaintiffs raise the same arguments 

predicated on motive, as well as biased sources, the hiring of Ngwira, and unprofessional 
conduct, as they raise with regard to diversion of funds.  The Court, having addressed 
those arguments above, does not address them again herein. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 35 of 44



 

36 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

b. Failure to Provide Promised Livestock, Agricultural 
Inputs, and Water Pumps 

(1) Knowledge of Falsity 

Plaintiffs contend defendants were aware it was false to report that “every” farmer 

with whom they spoke said it would be a “lie” to say their lives had benefited from the 

Farmers Club program (see Opp. at 25:21-24; FAC Ex. P at 25 (reporting Farmers Club 

members told defendants their lives “changed not at all,” despite implementation of 

Farmers Club program, and that in “every instance” defendants were told it was “a lie” to 

say they benefitted from the program)) because one individual, who was interviewed by 

Walters, described the benefits she and her family experienced after receiving a pump 

(see Walters Dep. at 288:17-289:9).  As Walters explained in her deposition, however, 

that individual “wasn’t a farmer.”  (See id. at 292:1-2.) 

Plaintiffs next contend defendants, who, as noted, broadcast an interview wherein 

two interviewees made negative comments about the Farmers Club program in general 

not delivering to villages the promised benefits, were aware it was false to describe those 

two interviewees as “farmers” and, by implication, members of the program (see FAC Ex. 

R at 2), when, in fact, one interviewee, Mtimbuka, was not a farmer, and the other, 

Kamwendo, was not a member of a Farmers Club.29  Plaintiffs fail, however, to point to 

evidence showing defendants, when broadcasting the above-described interview, were 

aware Mtimbuka was not a farmer.  In any event, defendants’ inaccurate description of 

Mtimbuka and Kamwendo as farmers in the Farmers Club program is not material, as the 

“sting” of the publication is that Malawian farmers as a group did not receive lasting 

benefits from the Farmers Club program and, as discussed below, plaintiffs have not 

offered evidence challenging defendants’ report that they received similar information 

from other villagers, who were in the Farmers Club program.  See Masson, 501 U.S. at 

 
29 Plaintiffs also contend Kamwendo provided a declaration in which he stated he 

was “told to say the things he said during the interview.”  (See Opp. at 29:23-25 (internal 
quotation and citation omitted).)  The declaration plaintiffs have submitted, however, 
contains no such statement.  (See Decl. of John Kamwendo (“Kamwendo Decl.”) ¶ 4.) 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 36 of 44



 

37 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

517.   

(2) Reckless Disregard of Truth or Falsity 

(i) Use of Sources 

Plaintiffs contend farmers on whom defendants relied in publishing the allegedly 

defamatory statements have submitted declarations in which they dispute the accuracy of 

the information attributed to them in defendants’ publications, which declarations, 

according to plaintiffs, thus show defendants acted with reckless disregard.  As 

defendants point out, however, the majority of those declarants do not dispute that, at the 

time they were interviewed by defendants, they provided the information that was 

published (see Decl. of Charles Kachera; Decl. of Paul Molande, dated Aug. 8, 2018; 

Samson Decl.) and, to the extent two declarants, namely, Enock Chikaonda and Chief 

Chibwana, do state they did not provide the information attributed to them in defendants’ 

publications, their declarations, as discussed below, do not constitute clear or convincing 

evidence of actual malice.   

In particular, although Chikaonda now states that, contrary to what defendants 

reported, he never informed them his village in Njuli only received one pump, he does not 

state how many pumps he told defendants the village did receive, and the difference 

between one pump and the number of pumps he now claims his village received, four 

pumps, is not great enough to be “material,” given, as discussed below, the twenty-five 

pumps reportedly promised.  See Air Wisconsin Airlines Corp., 571 U.S. at 247 (2014) 

(citation omitted).  Further, Chikaonda acknowledges that Walters and Smith, when 

visiting his village, saw it was “difficult” for village members to access water and that they 

“did not receive enough pumps from DAPP.”  (See Decl. of Enock Chikaonda, dated Aug. 

24, 2017, at ¶ 4.) 

Plaintiffs’ reliance on the declaration submitted by Chief Chibwana likewise is 

unavailing.  Although, in that declaration, he states, contrary to what defendants reported, 

he never told anyone he had to borrow money to pay for a pump, and, instead, obtained 

a pump for free (see Chibwana Decl. ¶¶ 3, 10), defendants have submitted a transcript of 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 37 of 44



 

38 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

his interview, in which he told defendants, as translated for defendants at that time, he 

had to take out a loan to purchase a pump from DAPP Malawi and that it took him two 

years to pay it off (see Decl. of Amy Walters, dated Oct. 26, 2020, Ex. B (transcript of 

Smith and Walters’s interview of Chief Chibwana on Sept. 5, 2015) at 26-27 (Chief 

Chibwana stating pump he received from DAPP Malawi was “not just for free”; further 

stating he took out a loan of K14,000 for the pump).30    

(ii) Failure to Consider Contrary Documents 

Plaintiffs contend defendants possessed reports, submitted by Planet Aid to the 

USDA (see Rosenthal Decl. Exs. 4(i)-(j) (Logistics & Monetization Reports)), that show 

plaintiffs had provided farmers with all of the livestock and equipment they were 

promised, and, consequently, that defendants’ reports to the contrary were made with 

reckless disregard for the truth.  Those reports, however, only contained the total number 

of items for the entire program and thus do not provide any detail as to the amounts 

plaintiffs promised to deliver to specific Farmers Clubs, or as to whether those promises 

were fulfilled, whether farmers believed they benefitted from the program, or whether 

plaintiffs were selling equipment to farmers.  In short, the reports do not indicate the 

information defendants received from their sources was false.  

(iii) Lack of Knowledge 

Citing to depositions in which Smith and Walters were unable to recount the 

specific number as to the discrepancy between the livestock and materials promised and 

delivered, plaintiffs first contend defendants acted with reckless disregard of the truth 

when they reported generally that Malawian farmers did not receive all of the livestock, 

 
30 Plaintiffs’ objection to the above-referenced transcript is overruled.  The exhibit, 

although submitted with the Reply, is consistent with the evidence defendants initially 
submitted in support of the motion (see Walters 2018 Decl. ¶ 16 (describing interview 
with Chief Chibwana)), and constitutes a “reasonable response to the opposition.”  See 
Applied Materials, Inc. v. Demaray LLC, No. 5:20-CV-05676-EJD, 2020 WL 7642869, at 
*1 n.1 (N.D. Cal. Dec. 23, 2020).  To the extent the transcript continues with an interview 
of an individual named “Timothy,” a witness not disclosed to plaintiffs in discovery, the 
Court has not considered herein that portion of the transcript. 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 38 of 44



 

39 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

inputs, and pumps they were promised.  In those depositions, however, Smith and 

Walters only testified they were unable at that time, i.e., more than two years after the 

last publication here at issue, to recall those details, not that they lacked that information 

at the time of publication.  (See Walters Dep. at 328:7-329:1, 391:6-18; Smith Dep. at 

190:13-17, 191:9-12.) 

Next, plaintiffs contend defendants acted with reckless disregard when, on some 

occasions, as noted above, defendants, in their publications, included specific numbers 

as to equipment promised and received that, according to plaintiffs, was incorrect.  In 

particular, in a declaration submitted by defendants, Chikaonda states he informed 

defendants the village of Njuli received seven pumps; defendants, however, reported the 

village only received two pumps.  Additionally, in the same publication, defendants 

reported they were told by Mtimbuka the village was promised twenty-five pumps, but, in 

a later publication reported, the village, as “[i]t turns out,” was only supposed to get one 

pump.  (See FAC Ex. Q at 6.)  Plaintiffs, however, fail to submit evidence showing 

defendants, at the time of publication of the twenty-five pump promise, had any 

information conflicting with that reported figure,31 and, consequently, as to the number of 

pumps received, the difference between what they were told by Chikaonda and what they 

reported is not of sufficient significance to be deemed “material,” both figures being 

markedly lower than twenty-five.  See Air Wisconsin Airlines Corp., 571 U.S. at 247 

(2014) (citation omitted).   

Under such circumstances, plaintiffs fail to show defendants acted with reckless 

disregard.   

// 

// 

 
31 Indeed, they had confirming information, as not only Mtimbuka, to whom they 

attributed the figure in their publication, but also Chikaonda had told them the promised 
number of pumps was twenty-five.  (See Decl. of Enock Chikaonda, dated Dec. 27, 2017, 
at ¶ 9.) 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 39 of 44



 

40 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

(3) Conclusion: Failure to Provide Promised Livestock, 
Agricultural Inputs, and Water Pumps 

In sum, whether viewed separately or collectively, plaintiffs’ evidence is insufficient 

to support, by clear and convincing evidence, a finding that the allegedly defamatory 

statements regarding plaintiffs’ failure to provide promised livestock, agricultural inputs, 

and water pumps were made with actual malice.   

c. Kickbacks from Employee Salaries and False Reporting 
of Salaries to USDA 

 

Plaintiffs, citing to bank deposit slips and payroll records shown to defendants 

before publication, argue defendants acted with reckless disregard in reporting that 

plaintiffs had extracted “20% to 100%” of some employees’ salaries by requiring 

contributions to the Teachers Group.  (See, e.g., FAC Ex. P at 20 (reporting, “[w]hile 

researching the story we spoke to about a dozen African members of the Teacher’s 

Group”; further reporting, “[a]ll of them gave a portion of their salary to the group[,] [f]rom 

20% to 100%, everything they earned”).)32 

As defendants point out, however, the cited bank deposit slips and payroll records 

are “ambiguous.”  See Time, Inc., 401 U.S. at 290.  In particular, the deposit slips pertain 

only to a limited time frame and the period to which the payroll records pertain is unclear.  

Thus, contrary to plaintiffs’ assertion, the deposit slips and payroll records do not show 

the amount of the reported contributions was false, and consequently, do not constitute 

evidence from which a reasonable inference can be drawn that defendants entertained 

serious doubts as to the truth of the information provided by their sources.  

Plaintiffs next argue defendants acted with actual malice in reporting DAPP Malawi 

employees received smaller paychecks than the amounts plaintiffs reported to the USDA; 

specifically, according to plaintiffs, documents defendants received from the USDA do not 

reflect any such differential.  (See Meehan Decl. ¶ 68 (stating plaintiffs “presented the 

 
32 Plaintiffs acknowledge the documents do show contributions were made, and 

those contributions were not only from the salaries of some of defendants’ sources but 
from the salaries of other employees as well.  (See Phiri Decl. ¶ 67.)   

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 40 of 44



 

41 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

USDA with copies of actual [employee] contracts”; further stating he is “unaware of any 

documents showing that employee salaries differed”).)  In making the allegedly 

defamatory statement, however, defendants relied on several sources, which sources 

included a “confidential source,” who, as set forth earlier herein, stated, in a taped 

interview, she was only receiving $100 from the $350 salary “they gave the organization” 

(see FAC Ex. P at 21; Rosenthal Decl. Ex. 16 (Reveal’s “Objections and Responses to 

Lisbeth Thomsen’s Second Set of Interrogatories”) at 20:1-17 (stating defendants 

interviewed “confidential source” who provided information that “funds are extracted by 

writing paychecks much smaller than reported to the USDA”)), as well as Zebiah, who 

had been an employee of DAPP Malawi and manager of a Farmers Club (see FAC Ex. P 

at 21 (reporting Zebiah confirmed confidential source’s information regarding her salary); 

Walters 2018 Decl. ¶ 35 (stating Zebiah informed her DAPP Malawi employees received 

“less than one third of the salary that DAPP Malawi had budgeted”)), and Longwe, a 

former financial controller for DAPP Malawi, who likewise stated DAPP Malawi paid some 

of its employees less than what was listed in budgets (see Walters 2018 Decl. ¶ 35).  

Plaintiffs have not shown defendants knew the information from those sources was false, 

or that defendants “in fact entertained serious doubts as to the truth” of such information, 

see Reader’s Digest Ass’n, 37 Cal. 3d at 256-57, nor would one expect plaintiffs, in 

submitting documents to the USDA, to acknowledge, in those documents, any falsity 

contained therein.   

d. Falsification of Invoices and Payment of Dubious 
Expenses 

 

As to the earlier-quoted allegedly defamatory statements regarding the falsification 

of invoices and payment of dubious expenses, plaintiffs first argue defendants acted with 

reckless disregard because they had in their possession audits, along with invoices, bank 

statements, and internal accounting records, showing no such impropriety.  Defendants, 

however, have submitted evidence supporting a reason to question the reliability of those 

documents, namely, the reports they received from Longwe and Malabwe, two sources in 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 41 of 44



 

42 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

a position to have personal knowledge of the fabrications they described (see Walters 

2018 Decl. ¶ 34; Charney Decl. Ex. HH at 13-14), and, as discussed earlier herein, 

plaintiffs fail to make a sufficient showing that defendants, in relying thereon, were 

reckless.  Additionally, defendants had obtained invoices they reasonably interpreted as 

corroborating the information they received from those sources.  (See FAC Ex. B at 25 

(discussing “what appear to be multiple bills for the same purchase” of computers; 

providing link to bills obtained).)33    

Plaintiffs next contend defendants had privately admitted their own doubts about 

reporting plaintiffs’ improper transfer of funding to a Hong Kong-registered trading 

company with ties to Planet Aid.  (See FAC Ex. B at 24.)  Specifically, plaintiffs rely on an 

internal e-mail, authored by Smith, in which he described DAPP Malawi’s arrangement 

with the Hong Kong-registered company as “the type of mystery we would like to solve” 

and acknowledged defendants could not determine “where the money is going, what the 

entity is used for precisely, or how it fits into the larger picture of the Teachers Group 

financial network.”  (See Rosenthal Decl. Ex. 4(e).)  The cited email, however, does not 

express a doubt as to the impropriety of the transfer, but only a question as to what the 

Hong Kong company ultimately did with those funds, a question defendants did not 

purport to answer in their publications.   

3. Conclusion: Actual Malice 

In sum, as to the allegedly defamatory statements for which plaintiffs have 

sufficiently shown falsity, plaintiffs have failed to show defendants made those 

statements with actual malice, and, consequently, their defamation claim is subject to 

dismissal.34 

 
33 To the extent plaintiffs contend defendants should have obtained other 

documents in order to corroborate the reports they received as to assertedly falsified 
invoices, such argument is, as noted earlier herein, unavailing.  See Harte-Hanks 
Commc’ns, Inc., 491 U.S. at 688. 

34 In light of this finding, the Court does not address, herein, defendants’ additional 
argument that plaintiffs “will be unable to prove damages.”  (See Mot. at 2:24-26.) 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 42 of 44



 

43 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

 Remaining Causes of Action 

Defendants contend plaintiffs’ remaining causes of action are subject to dismissal 

for the same reasons their defamation claim is subject to dismissal.  In response, 

plaintiffs, focusing on their tortious interference claim, contend such claim can survive 

even in the absence of a viable defamation claim.   

In the context of an anti-SLAPP motion, however, “the collapse of [plaintiffs’] 

defamation claim spells the demise of all other causes of action” where, as here, all such 

claims “arise from the same [allegedly defamatory] publications.”  See Gilbert, 147 Cal. 

App. 4th at 34 (finding, where defamation claim subject to dismissal under anti-SLAPP 

statute, claims for intentional and negligent interference with economic advantage and 

intentional infliction of emotional distress arising from same allegedly defamatory 

publication likewise subject to dismissal).   

Accordingly, plaintiffs’ remaining causes of action are, for the reasons set forth 

above as to plaintiffs’ defamation claim, subject to dismissal. 

 Leave to Amend 

Plaintiffs seek leave to amend in the event defendants’ motion is granted, and, in 

support of such request, cite to Verizon Delaware Inc. v. Covad Communications, 377 

F.3d 1081 (9th Cir. 2004), wherein the Ninth Circuit observed that “granting a defendant’s 

anti-SLAPP motion to strike a plaintiff’s initial complaint without granting the plaintiff leave 

to amend would directly collide with Fed. R. Civ. P. 15(a)’s policy favoring liberal 

amendment.”  See Verizon, 377 F.3d at 1091; see also Fed. R. Civ. P. 15(a)(2) (providing 

courts “should freely give leave [to amend] when justice so requires”). 

Plaintiffs’ reliance on Verizon, however, is misplaced, as Verizon was decided 

before Planned Parenthood Federation of America, Inc. v. Center for Medical Progress, 

890 F.3d 828 (9th Cir. 2018), wherein the Ninth Circuit recognized different procedural 

rules are to be applied to anti-SLAPP motions, depending on the type of challenges being 

raised therein.   

In particular, when a defendant brings an anti-SLAPP motion “based on alleged 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 43 of 44



 

44 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

U
n
it
e

d
 S

ta
te

s
 D

is
tr

ic
t 
C

o
u

rt
 

N
o
rt

h
e

rn
 D

is
tr

ic
t 

o
f 
C

a
lif

o
rn

ia
 

deficiencies in the plaintiff’s complaint, the motion must be treated in the same manner as 

a motion under Rule 12(b)(6),” see Planned Parenthood, 890 F.3d at 834 (internal 

quotation and citation omitted), under which circumstances the “liberal amendment 

standards of Rule 15(a)(2) apply,” see Todd v. Lovecruft, No. 19-cv-01751-DMR, 2020 

WL 60199, at *22 (N.D. Cal. Jan. 6, 2020).  By contrast, where, as here, a defendant 

brings an anti-SLAPP motion based on a factual challenge to the allegations in the 

complaint, such motion “must be treated as though it were a motion for summary 

judgment,” see Planned Parenthood, 890 F.3d at 834, and courts “ordinarily will be 

reluctant to allow leave to amend to a party against whom summary judgment has been 

entered,” see Nguyen v. United States, 792 F.2d 1500, 1503 (9th Cir. 1986) (internal 

quotation and citation omitted).   

Further, the “underlying purpose” of Rule 15 is “to facilitate decision on the merits 

rather than on pleadings or technicalities,” see Eldridge v. Block, 832 F.2d 1132, 1135 

(9th Cir. 1987) (internal quotation and citation omitted), and, here, in resolving the instant 

motion, the Court has gone well beyond reviewing the pleadings and has considered the 

extensive evidentiary record compiled after more than two years of discovery, see Todd, 

2020 WL 60199, at *21-22 (granting motion to strike without leave to amend given court’s 

“thorough review of the current evidentiary record”).  Under such circumstances, plaintiffs 

have not shown leave to amend is warranted.   

CONCLUSION 

 For the reasons stated above, defendants’ Motion to Strike is hereby GRANTED, 

and the FAC is hereby DISMISSED. 

IT IS SO ORDERED. 

 

Dated: March 23, 2021   
 MAXINE M. CHESNEY 
 United States District Judge 

Case 3:17-cv-03695-MMC   Document 309   Filed 03/23/21   Page 44 of 44


