
 1 

UNITED STATES DISTRICT COURT 

FOR THE NORTHERN DISTRICT OF ILLINOIS  

EASTERN DIVISION  

 

LAVELL REDMOND, 

   

                                Plaintiff, 

 

        v. 

 

FOX TELEVISION STATIONS, LLC, 

and FOX CORPORATION, 

 

                                Defendants. 

 

 

 

No. 24 CV 3392  

 

Judge Thomas M. Durkin 

 

MEMORANDUM OPINION AND ORDER 

Lavell Redmond seeks damages for defamation. R. 1-3. Defendants move to 

dismiss. R. 8. For the reasons stated below, Defendants’ motion is granted.  

Legal Standard 

A Rule 12(b)(6) motion challenges the “sufficiency of the complaint.” Gunn v. 

Cont’l Cas. Co., 968 F.3d 802, 806 (7th Cir. 2020). A complaint must provide “a short 

and plain statement of the claim” and must “contain sufficient factual matter, 

accepted as true, to state a claim to relief that is plausible on its face.” Ashcroft v. 

Iqbal, 556 U.S. 662, 678–79 (2009) (citations omitted). “Facial plausibility exists when 

the plaintiff pleads factual content that allows the court to draw 

the reasonable inference that the defendant is liable for the misconduct alleged.” 

Thomas v. Neenah Joint Sch. Dist., 74 F.4th 521, 523 (7th Cir. 2023) (citations 

omitted). In deciding a motion to dismiss, the Court “accept[s] all well-pleaded facts 

as true and draw[s] all reasonable inferences in favor of the plaintiff. Hernandez v. 

Ill. Inst. of Tech., 63 F.4th 661, 666 (7th Cir. 2023). 

Redmond v. Fox Television Station LLC et al Doc. 17

Dockets.Justia.com

https://dockets.justia.com/docket/illinois/ilndce/1:2024cv03392/458099/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/illinois/ilndce/1:2024cv03392/458099/17/
https://dockets.justia.com/


 2 

Background  

Redmond was convicted for aggravated sexual assault in 1991 and served 

twenty-four years in prison. R. 1-3 ¶ 7. In September 2021, Redmond began working 

for the Village of Dolton as a code enforcement officer where he drove around in a 

village vehicle looking for and documenting potential violations of the building and 

land codes. Id. ¶¶ 6, 12. Redmond observed home exteriors and was never responsible 

for entering homes to perform inspections. Id. ¶ 13. 

From October 21, 2021 through January 5, 2024, Defendants published at least 

six different news articles about Redmond. Id. ¶¶ 14–27. By way of example, an 

article from October 21, 2021 stated that Redmond was a “registered child sex 

offender” who had been hired by Dolton Mayor Tiffany Henyard as a code 

enforcement officer and that Redmond “goes into Dolton homes and businesses to 

inspect them and make sure they are up to code.” Id. at 12. Following publication of 

these articles, Redmond was arrested in November 2021 (and later found not guilty) 

on charges that he had provided false information when registering as a sex offender. 

Id. ¶¶ 19, 24. In August 2022, Redmond was fired from his position. Id. ¶ 23.  

Redmond alleges that these articles contained defamatory statements because 

they falsely asserted that Redmond was going into Dolton homes. Id. ¶ 29. Redmond 

brings claims against Defendants for defamation per se, defamation per quod, and 

false light, and he alleges harm in that his arrest and termination were caused by 

these defamatory statements. Id. ¶¶ 28–42. Defendants move to dismiss. R. 9. 



 3 

Discussion  

Illinois imposes a one-year statute of limitations on defamation and false light 

claims that begins to run when the defamatory statement was published. Muzikowski 

v. Paramount Pictures Corp., 322 F.3d 918, 923 (7th Cir. 2003); Ludlow v. 

Northwestern Univ., 79 F. Supp. 3d 824, 841 (N.D. Ill. 2015). Because Redmond filed 

suit on March 1, 2024, only materials published on or after March 1, 2023 are 

actionable. As alleged, Defendants made just two publications on or after March 1, 

2023. The first article was published May 31, 2023 on the Fox 32 website. R. 1-3 at 

24–33. The next article was published January 5, 2024 on the Fox News website.1 Id. 

at 34–47. The Court addresses each article in turn. 

The May 31 article is a ten-page article focused on Dolton’s Mayor Tiffany 

Heynard. Id. at 24–33 (titled: “Dolton mayor faces scrutiny over questionable use of 

public funds.”). In those ten pages, the article dedicates a single sentence to Redmond 

and in that sentence, does not mention Redmond by name. It states: “Heynard later 

made international news after hiring and then firing a registered sex offender who 

had volunteered to be a building inspector.” Id. at 31. 

This statement is substantially true. Indeed, Redmond does not argue 

otherwise. See R. 14 at 5–7. And substantial truth is a complete defense to defamation 

claims and false light claims. Haynes v. Alfred A. Knopf, Inc., 8 F.3d 1222, 1228 (7th 

Cir. 1993); Pope v. Chronicle Publ'g Co., 95 F.3d 607, 616 (7th Cir. 1996). The May 31 

article is thus insufficient as a matter of law to support Redmond’s claims. 

 
1 Both the Fox 32 website and the Fox News website are owned by Defendants. Fox 32 

focuses on Chicago-based news and Fox News is national. R. 9 at 1. 



 4 

The January 5 article is a fourteen-page article also focused on Heynard rather 

than Redmond. R. 1-3 at 34–50 (titled: “Democratic mayor accused of antics so wild 

she deserves her own TV show: ‘Real life Parks & Rec situation.’”). This article does 

not mention Redmond by name and dedicates two sentences to him. It states: 

Heynard hired a convicted sex offender as a code enforcement officer – 

“a job in which he goes into Dolton homes and businesses to inspect them 
and make sure they are up to code,” according to a Fox 32 report. “Oh 
my god. Don’t [sic] they supposed to do background checks before they 

allow these people in these kind of positions?” a resident said. 
 

Id. at 44 (with a hyperlink to the October 21, 2021 article published on Fox 32). 

Redmond makes two arguments regarding the above sentences. 

First, Redmond argues that the hyperlink to the October 21 article counts as a 

republication of the October 21 article, thus bringing the October 21 article within 

the statute of limitations. R. 14 at 2–5. But publication is an “essential element of a 

defamation claim under Illinois law” and a hyperlink “does not duplicate the content 

of a prior publication; rather, it identifies the location of an existing publication and, 

if selected, instructs a search engine to retrieve that publication.” Doctor’s Data, Inc. 

v. Barrett, 170 F. Supp. 3d 1087, 1137 (N.D. Ill. 2016).  “Although the Illinois Supreme 

Court has not ruled on whether a hyperlink counts as a publication of the material 

found at the hyperlinked location, several other courts have ruled that hyperlinks do 

not fulfill the publication element of a defamation claim.” Id. (collecting cases). The 

October 21 article remains outside the statute of limitations. 

 



 5 

Second, Redmond argues that the January 5 article was defamatory because it 

stated that he “goes into Dolton homes.” R. 14 at 6. This statement is certainly 

inaccurate. But “[a]ny inaccuracies which do no incremental damage to the plaintiff's 

reputation do not injure the only interest that the law of defamation protects.” Glob. 

Relief Found., Inc. v. New York Times Co., 390 F.3d 973, 987 (7th Cir. 2004). In other 

words, to avoid dismissal, Redmond must allege that this statement did incremental 

damage.2 But Redmond failed to do so. He cannot allege (and did not allege) that the 

January 5 statement caused his arrest or termination because the article was 

published nearly three years after his arrest and nearly two years after his 

termination. In the context of the October 21, 2021 article, which is not actionable, 

the statement may have caused damage. But in the context of the January 5, 2024 

article, it did not—the damage had already been done. The January 5 article is thus 

insufficient as a matter of law to support Redmond’s claims. 

  

 
2 Under Illinois law, “some statements are considered defamatory per se because they 

are so obviously and materially harmful to a plaintiff that his injury may be presumed 

and he does not need to prove actual damages to recover, while other statements are 

considered defamatory per quod, which requires the plaintiff to allege both extrinsic 

facts to establish that the statement is defamatory and special damages with 

particularity.” Madison v. Frazier, 539 F.3d 646, 653 (7th Cir. 2008) (citations 

omitted). The assertion that Redmond “goes into Dolton homes” is the only inaccurate 

statement in the January 5 article. This statement is not “so obviously and materially 

harmful . . . [that] injury may be presumed.” Thus, Redmond must allege damages 

stemming from this statement in the January 5 article. 



 6 

Conclusion 

For the foregoing reasons, Defendant’s motion to dismiss (R. 8) is granted and 

this case is dismissed without prejudice. If Plaintiff believes he can correct the 

deficiencies identified above, Plaintiff may file an amended complaint by September 

20, 2024. 

 

 

ENTERED: 

 

 

      __________________________________ 

      Honorable Thomas M. Durkin 

      United States District Judge 

 

DATED: August 29, 2024 

 


