
-1- 
 

IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 

FOR THE DISTRICT OF MARYLAND 
 
  
HOAI THANH        * 
          * 
  Plaintiff       * 
          * 
v.          *  Civil No. PJM 14-448 
          * 
HIEN T. NGO          * 

             * 

  Defendant       * 

               * 
    

MEMORANDUM OPINION 

 

The seemingly endless litigation between Plaintiff Hoai Thanh and Defendant Hien T. 

Ngo has now been whittled down to the present suit (“Thanh II”) and a single remaining claim: 

false light/invasion of privacy arising from an article that Ngo purportedly published on the 

internet on October 2, 2011.  The factual and procedural background of the case is detailed in the 

Court’s Opinion in Hoai Thanh v. Hien T. Ngo, Civ. No. 11-PJM-1992 (May 8, 2015) (“Thanh 

I”).  Ngo now moves for summary judgment, asserting that Thanh has fatally misstated the date 

of the publication, which undisputed evidence shows occurred at the latest in October 2007.  As 

a result, says Ngo, Thanh has failed to allege the false light claim with adequate specificity, and 

in any event, she continues, the claim is barred by the statute of limitations.  Thanh asserts that 

actual publication occurred in October 2011 and, regardless of the date of publication, that his 

suit is timely because the cause of action did not accrue until he discovered the publication in 

2012.   

For the following reasons, the Court will GRANT Ngo’s Motion for Summary Judgment.  

 

 

Thanh v. Ngo Doc. 28

Dockets.Justia.com

https://dockets.justia.com/docket/maryland/mddce/8:2014cv00448/268918/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/maryland/mddce/8:2014cv00448/268918/28/
https://dockets.justia.com/


-2- 
 

I. 

 

In Thanh I, Thanh alleged he was attacked by Ngo on multiple fronts—defaming him, 

casting him in a false light, intimidating him, filing “baseless” lawsuits against him—all in 

retaliation after Thanh published accusations against Ngo in his newspaper, Dai Chung, to the 

effect that Ngo was misusing charitable funds.  On November 27, 2013, in Thanh I, Thanh 

moved to amend his Complaint to add further claims of defamation and false light.  The Court 

denied the motion as too late to be filed in that suit, but did grant Thanh leave to file a separate 

lawsuit alleging any cause of action included in the motion to amend that was not already part of 

Thanh I.  See Order of January 14, 2014 at 2, Thanh I, ECF No. 105.  The case currently pending 

before the Court, Thanh II, is that separate lawsuit.1 

The Complaint in the present case was filed February 14, 2014.  ECF No. 1.  After the 

Court twice gave Thanh leave to amend, it granted Ngo’s Motion to Dismiss as to all but a single 

claim: Count I-A of the Second Amended Complaint alleging false light/invasion of privacy 

arising from an article Ngo purportedly published in Vietnamese on the internet on October 2, 

2011.  See Memo. Op. at 11-15 (May 8, 2015), ECF No. 16.   

Thanh alleges in this claim that on October 2, 2011, Ngo “published on Google on the 

Internet what was a republishing of a document that she had repeatedly used previously in her 

broadcasts and also on the Internet,” which, Thanh says, placed him in a false light.  Second 

Amend. Compl. ¶ 63, ECF No. 9-2.  Thanh goes on to explain that “this republishing was not 

discovered by him despite his diligence until another Vietnamese person called it to his attention 

just a few days before he was deposed by the defendant’s counsel for the first time in [Thanh I] 

                                                           
1 All claims in Thanh I went out on Summary Judgment in favor of Ngo by Memorandum Opinion and 
Order issued on May 8, 2015.  See Thanh I, ECF Nos. 147, 148. 



-3- 
 

on April 6, 2012,2 at which time the plaintiff gave a copy of that blast email to the defendant[.]”  

Id.  

The Second Amended Complaint cites a number of sections from the publication 

(translated from Vietnamese) as examples of false light which purportedly state or imply that 

Thanh is “a communist or is under the control of the hated communist government in Vietnam, . 

. . is too stupid to run a newspaper, [and] that [his] newspaper lied and misled the public.” See 

Second Amended Compl. ¶ 64, ECF No. 9-2 (“Thanh, who is mainly an auto body shop repairer 

holding screws and painting guns, not a pen holder, but wants to be known as an intellectual; and 

for this purpose, hired an overseas student from VN today to run his newspaper.”).  Other quoted 

passages state that Thanh is a “cheater,” an “infidel,” and bankrupt. Second Amended Compl. ¶ 

66 (“Mr. Hoi Thanh has cheated [a particular business owner] $10,000. [ . . . ] But fooled up by 

Mr. Hoai Thanh the infidel man, [the business owner] sued Mr. Hoai Thanh even though Hoai 

Thanh’s wife pretended to lose consciousness in the court and Hoai Thanh has filed 

bankruptcy.”).   

The Second Amended Complaint also quotes a passage from the October 2, 2011 

publication which Thanh alleges falsely calls him a “crook” in his dealings with a Mrs. Minh, a 

woman to whom Thanh supposedly owed a debt. The quoted passage states that “Mrs. Minh [ . . 

. ] voluntarily phoned me [Ngo] at will to retell me [Ngo] how she had lent Mr. Hoai Thanh 

money.”  Second Amended Compl. ¶ 65.  The publication purportedly goes on to say that, when 

Mrs. Minh went to Thanh’s house to collect her debt, Thanh called the police to have her 

arrested. Minh was said to have been handcuffed, arrested, and later set free on bond.  Id.  Thanh 

                                                           
2 As Ngo points out, the correct date is actually August 2012, as Thanh testified in his August 22, 2012 
deposition.  Def.’s Reply at 4 n.2, ECF No. 24; Def.’s Ex. 7, Aug. 22, 2012 Thanh Depo. 153:7–12, ECF 
No. 21-8.  The Court will assume Thanh intends to assert the later date of August 2012, since it is more 
advantageous to him for the purposes of his limitations argument. 



-4- 
 

asserts Ngo knew of the falsity of the statements in the article: specifically, he references a 

deposition of Minh taken in Thanh I, in which Minh, contrary to what Ngo was maintaining, 

stated that no such arrest and no such handcuffing actually took place.  

 In ruling on Ngo’s Motion to Dismiss in the present case, the Court determined that the 

false light claim, when viewed in the light most favorable to Thanh, sufficiently alleged that Ngo 

personally published what might be fairly construed as derogatory statements about Thanh on 

October 2, 2011.  Memo. Op. at 11-15, ECF No. 16. While the Court found this allegation of 

false light plausible, it declined to hold as a matter of law that such statements would be highly 

offensive to a reasonable person. 

In addition, because Maryland’s statute of limitations for false light claims is three years, 

the Court concluded that Thanh’s false light claim for the supposed October 2, 2011 publication 

appeared to be timely, whether calculated from the date Thanh moved to amend his complaint in 

Thanh I (November 27, 2013) or from the date Thanh II was filed (February 14, 2014).  See 

Memo. Op. at 6-7.  On the other hand, the Court granted Ngo’s Motion to Dismiss as to Thanh’s 

defamation claim with respect to the October 2, 2011 broadcast, because it fell outside of 

Maryland’s one-year statute of limitations for defamation claims.   

 The Court now considers Ngo’s Motion for Summary Judgment on the remaining false 

light claim.  Ngo argues that there can be no genuine dispute that Ngo did not, in fact, publish 

any article on October 2, 2011.  Instead, she says, the undisputed evidence demonstrates that she 

posted the article to an online discussion group no later than 2007, and thereafter some third 

party posted the article to the Tin Paris website, a Vietnamese-language online magazine, in 

October or November 2007.  Ngo has presented evidence that Thanh’s copy of the article with 

the date October 2, 2011 is, in fact, a Google cache or “snapshot” of the Tin Paris website, to 



-5- 
 

which the article was posted in 2007.  Def.’s Mot. Summ. J. at 5–7, ECF No. 21-1.  On this 

basis, Ngo argues that Thanh has failed to present sufficient evidence that she published any 

statements at all on October 2, 2011, much less false light statements.  Further, his claims are 

barred by the statute of limitations because, as a matter of law, the discovery rule does not apply 

to false light statements published in mass media.  Def.’s Reply Mot. Summ. J. at 6-9, ECF No. 

24. 

Thanh argues in response that he is not an IT expert, and it is a question of fact “whether 

or not the defendant published this material.”  Pl.’s Resp. Opp’n Mot. Summ. J. at 1-2, ECF No. 

23. Further, Thanh believes that whether the statute of limitations should render his claim 

untimely is a question of fact, based on “whether the plaintiff discovered it when he did was 

reasonable under the circumstances.” Id. at 2.  Thanh’s sole evidentiary support consists of an 

affidavit from himself alone, in which he states that Ngo “republished” the article many times 

“throughout October and November of 2011” but he (Thanh) only became aware of the article 

“after another person brought it to his attention.”  Pl.’s Resp. Opp’n Mot. Summ. J., Ex. 1, Thanh 

Aff. ¶¶ 9–10, ECF No. 23-1.   

II. 

 A court may grant summary judgment pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 56(a) 

only when there is no genuine dispute as to any material fact, and the moving party is plainly 

entitled to judgment in its favor as a matter of law.  Fed. R. Civ. Pro. 56(a); see Bostic v. 

Schaefer, 760 F.3d 352, 370 (4th Cir. 2014).  A dispute of material fact is genuine “if the 

evidence is such that a reasonable jury could return a verdict for the nonmoving party.”  

Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 248 (1986).  A material fact is one “that might 

affect the outcome of the suit under governing law.”  Libertarian Party of Va. v. Judd, 718 F.3d 



-6- 
 

308, 313 (2013) (quoting Anderson, 477 U.S. at 248).  Thus, “the judge must ask himself not 

whether he thinks the evidence unmistakably favors one side or the other but whether a fair-

minded jury could return a verdict for the [nonmoving party] on the evidence presented.” 

Anderson, 477 U.S. at 252. 

This inquiry requires the court to view the record “in the light most favorable to the party 

opposing the motion” and to draw all reasonable inferences in that party’s favor.  Foster v. Univ. 

of Maryland-E. Shore, 787 F.3d 243, 248 (4th Cir. 2015).  Nevertheless, “it is ultimately the 

nonmovant’s burden to persuade [the court] that there is indeed a dispute of material fact.”  

CoreTel Va., LLC v. Verizon Va., LLC, 752 F.3d 364, 370 (4th Cir. 2014) (citation omitted).  

The burden on the nonmoving party extends to establishing a genuine issue of material fact on 

each essential element of its case.  Anderson, 477 U.S. at 248–49; Celotex Corp. v. Catrett, 477 

U.S. 317, 323 (1986).  Thus, a party opposing the motion may not defeat summary judgment by 

relying on a mere “scintilla of evidence” or by means of mere conclusory allegations or 

speculation.  Anderson, 477 U.S. at 251; see Am. Arms Int’l v. Herbert, 563 F.3d 78, 82 (4th Cir. 

2009).  Further, he “‘may not rest upon the mere allegations or denials of [his] pleadings,’ but 

rather must ‘set forth specific facts showing that there is a genuine issue for trial.’” Bouchat v. 

Baltimore Ravens Football Club, Inc., 346 F.3d 514, 525 (4th Cir. 2003). 

III. 

 Ngo moves for summary judgment on a narrow ground: while accepting that she was the 

author of the article in question, she argues that the only time she posted the statements in 

question was to an online discussion group sometime in 2007.  She denies any posting to the Tin 

Paris website or reposting by her thereafter and Thanh, she submits, has offered no evidence to 



-7- 
 

the contrary. Thus, says Ngo, there is no genuine dispute that she did not publish the defamatory 

statements in question on October 2, 2011 and she is entitled to judgment as a matter of law.  

A. 

In Maryland,3 the elements of a claim of false light/invasion of privacy are as follows: (1) 

publicity in a false light before the public; (2) which a reasonable person would find highly 

offensive; and (3) which the actor had knowledge of or as to which he or she acted in reckless 

disregard of the fact that the publicized matter would place the plaintiff in a false light. 

Cambridge Title Co. v. Transamerica Title Ins. Co., 817 F. Supp. 1263, 1278 (D. Md. 1992) 

aff’d, 989 F.2d 491 (4th Cir. 1993); see Bagwell v. Peninsula Reg'l Med. Ctr., 106 Md. App. 470, 

514, 665 A.2d 297, 318 (Md. Ct. Spec. App. 1995) (citing Restatement (Second) of Torts § 652E 

(1977)). 

An allegation of false light must meet the same legal standards as an allegation of 

defamation.  Piscatelli v. Van Smith, 424 Md. 294, 306 (Md. 2012).  In order to present a prima 

facie case of defamation in Maryland, a plaintiff must allege specific facts establishing the 

following four elements: (1) that the defendant made a defamatory statement to a third person, 

                                                           
3 The parties appear to agree that Maryland law applies to the present suit.  Maryland follows the 
principle of lex loci delicti commissi, the law of the place of the harm, in the context of tort claims. See 

Naughton v. Bankier, 114 Md. App. 641, 691 A.2d 712, 716 (Md. Ct. Spec. App. 1997). “In defamation 
actions, the place of the harm has traditionally been considered to be the place where the defamatory 
statement was published, i.e., seen or heard by non-parties.”  Wells v. Liddy, 186 F.3d 505, 521–22 (4th 
Cir. 1999) (applying Maryland choice-of-law rules to determine that the substantive law of Virginia 
applied to the defamation claims); see Fornshill v. Ruddy, 891 F. Supp. 1062, 1069 (D. Md. 1995), aff'd, 
89 F.3d 828 (4th Cir. 1996) (“[In] multistate defamation . . . the state of most significant relationship will 
usually be the state where the person was domiciled at the time, if the matter complained of was 
published in that state.” (quoting Restatement (Second) of Conflict of Laws (1971 & Supp. 1995))).  
Thanh is domiciled in Virginia, and could conceivably argue—but does not—that he was harmed when 
the Vietnamese community residing in his home state first read the statements online.  However, were the 
Court to apply Virginia law, the claim would fail: there is no cognizable cause of action for false light in 
Virginia.  See WJLA-TV v. Levin, 264 Va. 140, 160 & 160 n.5, 564 S.E.2d 38 (Va. 2002).  Further, any 
such claim would be barred by the statute of limitations, given that Virginia does not apply the discovery 
rule to defamation claims. See Bass v. E.I. Dupont De Nemours & Co., 28 F. App'x 201, 206 (4th Cir. 
2002) (citing Jordan v. Shands, 255 Va. 492, 498, 500 S.E.2d 215 (Va. 1998)). 
 



-8- 
 

(2) that the statement was false, (3) that the defendant was legally at fault in making the 

statement, and (4) that the plaintiff thereby suffered harm.  Id.; see Offen v. Brenner, 402 Md. 

191, 198, 935 A.2d 719, 723 (Md. 2007). A defamatory statement is one “which tends to expose 

a person to public scorn, hatred, contempt or ridicule, thereby discouraging others in the 

community from having a good opinion of, or from associating or dealing with, that person.” 

Batson v. Shiflett, 325 Md. 684, 722–23, 602 A.2d 1191, 1210 (Md. 1992).  The plaintiff bears 

the burden of proving the falsity of the statement, or that the statement “is not substantially 

correct.”  Piscatelli, 424 Md. at 306. 

As the Court observed in its May 8, 2015 opinion in Thanh II, “the Fourth Circuit has 

clearly held that a ‘plaintiff may not baldly allege a broad course of conduct over a lengthy 

period of time and later sue on any act that occurred during that time period.’” Gainsburg v. 

Steben & Co., 838 F. Supp. 2d 339, 344 (D. Md. 2011), aff’d, 519 F. App’x 199 (4th Cir. 2013) 

(quoting English Boiler & Tube, Inc. v. W.C. Rouse & Son, Inc., 172 F.3d 862 (table), 1999 WL 

89125 at *3 (4th Cir. 1999).  Instead, “[e]very alleged defamatory statement constitutes ‘a 

separate instance of defamation,’ which ‘a plaintiff must specifically allege.’”  Id. (quoting 

English Boiler & Tube, Inc., 1999 WL 89125 at *3 (applying North Carolina law)).   

Under what is known as the single publication rule, “only one action for damages can be 

maintained as to any single publication” of the defamatory article at issue.  Hickey v. St. Martin's 

Press, Inc., 978 F. Supp. 230, 235 (D. Md. 1997) (determining that the Maryland Court of 

Appeals would adopt the single publication rule if presented with the issue).  As a result, courts 

that follow the single publication rule reject the proposition that “every sale or delivery of the 

defamatory article” creates an independent cause of action.  Id.  That said, while “[a]ny one 

edition of a book or newspaper, or any one radio or television broadcast . . . is a single 



-9- 
 

publication,” a second edition of a book or article or a second broadcast by the same defamer is 

considered a separate publication.  Restatement (Second) of Torts § 577A (1977).  As explained 

by this Court in Hickey, “[t]he great majority of the states now follow the single publication 

rule,” 978 F. Supp. at 236, because it “‘serves to protect defendants from harassment resulting 

from multiple suits.’” Id. (quoting Keeton v. Hustler Magazine, Inc., 465 U.S. 770, 777 n.8, 104 

S. Ct. 1473, 1480 n.8, 79 L.Ed.2d 790 (1984)).  Further, the rule better “reflects the facts of 

modern-day mass publishing and duplicating and gives effect to the policy of repose underlying 

the statute of limitations.”  Id. (internal quotation marks and citation omitted). 

As a general rule, the original author or publisher of a defamatory statement is not held 

liable “for a voluntary and unauthorized repetition or republication of the defamatory matter by 

others who act independently[.]”  Shepard v. Nabb, 84 Md. App. 687, 698, 581 A.2d 839, 844 

(Md. 1990)  (internal quotation marks and citations omitted); accord Jankovic v. Int'l Crisis 

Grp., 494 F.3d 1080, 1087 (D.C. Cir. 2007) (finding no liability for defendant for a third party's 

posting of the statement elsewhere on the internet).  An exception to the rule of non-liability for 

the author, however, arises where “republication by others is the natural and probable 

consequences” of the original act of publication, but “the burden is on the plaintiff to show that 

such exception to the general rule exists.” Shepard v. Nabb, 84 Md. App. at 698 (internal 

quotation marks and citations omitted). 

B. 

Ngo submits that, because Maryland follows the single publication rule, Thanh is obliged 

to present sufficient evidence to sustain his burden demonstrating that the article was published, 

rather than merely available, on October 2, 2011.   In fact, says Ngo, the only evidence before 

the Court demonstrates that the article’s date of the publication occurred no later than November 



-10- 
 

2007; there is no evidence that any publication by Ngo of the article occurred on October 2, 

2011.   

The Second Amended Complaint alleges that “[o]n October 2, 2011, the defendant 

published on Google on the Internet what was a republishing of a document that she had 

repeatedly used previously in her broadcasts and also on the Internet.” Id. ¶ 63.  The parties are 

in agreement that the offensive article at issue is Thanh’s Exhibit 4 from the August 22, 2012 

Deposition in Thanh I, which will be referred to as the October 2, 2011 “Google Cache.”  Def.’s 

Mot. Summ. J., Ex. 4, “Google Cache,” ECF No. 21-5; see also Def.’s Ex. 1, Pl.’s Answer to 

Def.’s 2d Interrogs. Nos. 19–20, ECF No. 21-2. The text of the document is in Vietnamese, but 

the following text at the top of the document appears in English: 

This is Google’s cache of http://www.tinparis.net/thoisu/1107_23_NgothiHien 
ChongCSVN.html. It is a snapshot of the page as it appeared on Oct 2, 2011 at 
00:44:37 GMT. The current page could have changed in the meantime. Learn 
more. 
Text only version. 
These search terms are highlighted: ngo thi hien 
 

Id.; see also Def.’s Ex. 3, Certified Translation of Cached Vietnamese Document, ECF No. 21-4.  

According to the report of Ngo’s expert, Jason Newman, the co-founder of Advantage 

Industries—a company specializing in web page design and technical network systems design, 

implementation, and maintenance—a Google “cache” is made through Google’s practice of 

“regular[ly] scanning the internet for the purpose of saving images of web pages.” Def.’s Mot. 

Summ. J., Ex. 2, Newman Report at 2, ECF No. 21-3.  These saved pages are “cached” or stored 

web pages, which “serve as a backup in case the current page being sought by an internet user is 

not available.”  Id.  The report states that the date, October 2, 2011, means that the Vietnamese 

text was “visible on the internet” on that date, when Google saved the image of the web page.  



-11- 
 

Id. The date does not indicate that the web page was uploaded, posted, or published on that date.  

Id. at 2–3. 

 Indeed, Ngo avers in an affidavit that she published the article in October 2007 by 

posting it to Vietnamese language discussion groups or newsgroups on the internet—but not to 

the “TinParis.net” webpage captured in the Google Cache. Def.’s Mot. Summ. J., Ex. 5, Ngo 

Aff. ¶¶ 10–13, ECF No. 21-6.   Ngo states that she had no control over TinParis.net or the 

content of the site, and did not post the article there herself. Nor did she publish or republish the 

article anytime thereafter. Id. ¶¶ 12–13.   

Ngo’s statements are supported by an Affidavit from Christopher Butler, the office 

manager at an organization called Internet Archive, which maintains a digital library of internet 

sites.  Butler states that he was able to determine that Ngo’s article was available on TinParis.net 

no later than November 28, 2007.  Def.’s Mot. Summ. J., Ex. 6, Butler Aff., ECF No. 21-7.  

Using his organization’s “Wayback Machine,” which searches billions of pages that were 

captured and automatically stored on the organization’s archive, he found the internet archive of 

the TinParis.net article in question.  Id. ¶¶ 3–6; see Ex. A to Butler Aff., ECF No. 21-7.  The 

page with Ngo’s article on the Tin Paris website shows a code in the URL, which is the date of 

capture: “20071128013627”.  Ex. A to Butler Aff., ECF No. 21-7.   This refers to a capture date 

of 11/28/2007 and a time stamp of 01:36:27 a.m.  See Ex. 6, Butler Aff. ¶ 5; Ex. 2, Newman 

Report at 3. The captured webpage in Exhibit A to the Butler Affidavit also shows the actual web 

address of TinParis.net: http://www.tinparis.net/thoisu/1107_23_NgothiHienChong CSVN.html, 

which is identical to the web address cached by Google.  See Ex. 2, Newman Report at 3.  Ngo’s 

affidavit also avers that the Vietnamese language in the captured version of TinParis.net found 



-12- 
 

by Butler is identical to Thanh’s Google Cache copy.  See Ex. 5, Ngo. Aff. ¶ 4, 11, ECF No. 21-

6. 

 Ngo concludes that this evidence irrefutably demonstrates that she did not post an article 

on October 2, 2011 but instead that the article was already available on the Tin Paris website at 

latest in November 2007.  

Other record evidence establishes that Thanh actually knew the article was published in 

October 2007, because in the Second Amended Complaint he alleges a “republication” date of 

October 2, 2011.  Second Amend. Compl. ¶ 63 (“On October 2, 2011 the defendant published to 

Google on the Internet what was a republishing of a document that she had repeatedly used 

previously in her broadcasts and also on the Internet . . . this republishing was not discovered by 

him despite his diligence. . . .”).  This conclusion is further supported by Thanh’s deposition on 

August 22, 2012 in Thanh I, in which Thanh could not have been clearer that he was aware of 

the publication in 2007:  

Q: [Mr. Gallagher]: I show you what we have had marked as Exhibit 4. Can you tell me 
what that is, please? 
A: [Thanh]: This is the articles was written by Ms. Hien [Ngo] addressing to the president 
of Vietnam and the Prime Minister of Vietnam and she submitted to Google which later 
was reprinted by Tin Paris, make false accusations of me about many wrongdoings. 
… 
Q: Okay. How did the lawsuits [filed by Ngo] force you to close Dail Chung Newspaper? 
A: She sue me and she bring me with false accusations on the public media that prevent a 
lot of people to advertise with us. And she also mention specific here that she will sue me 
until I had to close the Dial Chung Magazine . . . . 
Q: But when you say here, you are talking about Exhibit Number 4 [the article on 
TinParis.net]? 
A: Yes 
Q: That was in 2007? 
A: Yes, that’s true. 

 
Def.’s Mot. Summ. J. Ex. 7, Thanh Depo. 152:21–153:6, 201:18–202:9, ECF No. 21-8 

(emphasis added).   



-13- 
 

Finally, even an English-speaking, non-Vietnamese speaking reader can deduce from the 

Google cache that the date of publication on the Tin Paris website was October 27, 2007, since it 

says at the very beginning of the article: “Washington ngay 27 thang 10, 2007”; that is, 

“Washington[.] October 27, 2007.”   Def.’s Mot. Summ. J., Ex. 4, “Google Cache” at 1, ECF No. 

21-5. 

Thanh’s short affidavit provided in response is tepid at best; he does not appear to dispute 

any of the facts demonstrated by Ngo’s Exhibits related to the Google Cache.  See Pl.’s Resp. 

Opp’n Mot. Summ. J., Ex. 1, Thanh Aff., ECF No. 23-1.  Thanh says only that he worked 

diligently to find articles Ngo posted online but nevertheless did not learn about the article in 

question until “another person brought it to his attention,” as he “set out in his complaint.”  Id. ¶ 

10.  Thanh also states in his affidavit that he wrote to the Tin Paris.net and VanTuyen.net4 to take 

the article down.  Id. ¶¶ 8, 11-14.  After merely asserting the article was published “over and 

over,” id. ¶ 3, his only response to Ngo’s evidence is that the date the article was uploaded—

whether October 2, 2011 or not—is an issue of fact for the jury.  Pl.’s Resp. Opp’n Mot. Summ. 

J. at 2. His response in opposition concludes that “the plaintiff is not an IT expert; he believes 

that when something is stated to have been “archived” on a date[,] it was archived on that date.” 

Id. at 1.   

Thanh’s arguments simply do not pass muster.  As the party opposing the motion for 

summary judgment, he “may not rest upon the mere allegations or denials of [his] pleadings, but 

rather must set forth specific facts showing that there is a genuine issue for trial.”  Bouchat, 346 

F.3d at 525 (internal quotation marks and citations omitted). Merely stating that he disagrees 

with Ngo’s evidence does not create a genuine issue of fact; Thanh must present more than a 

“scintilla of evidence” and more than conclusory allegations to defeat the motion for summary 

                                                           
4 Curiously, Thanh did not mention VanTuyen.net in his original or either Amended Complaints. 



-14- 
 

judgment.  See Am. Arms Int’l, 563 F.3d at 82.  As to the date of publication, he has failed to do 

so. 

 Having reviewed the record evidence presented, the Court has no hesitation in concluding 

that no genuine dispute exists that the article in question was, in fact, published and available on 

TinParis.net at the latest in November 2007, and that the Google Cache document merely 

demonstrated the availability online—rather than the actual republication by Ngo—of the article 

on October 2, 2011. 

The Court considers a second publication theory, in that Thanh also appears to allege that 

Ngo “republished” the article in or around October 2, 2011, by means of sending the article out 

in a mass email.  While Thanh in the Second Amended Complaint he refers to October 2, 2011 

as a “republishing” date on which Ngo purportedly posted the article online, he also refers to the 

October 2, 2011 article as an “email blast.”  See Second Amend. Compl. ¶ 63; see also Def.’s 

Mot. Summ. J. at 11–12 (citing Pl.’s Answer Def.’s Interrog. No. 8 (referring to “the October 2, 

2011 blast email”)).  Thanh appears to be saying that publication by Ngo occurred not only over 

the internet but also in emails she sent.  

Although Thanh’s allegations that Ngo sent out defamatory mass emails appear in 

separate counts that the Court has already dismissed, he has not clearly made this allegation in 

Count I-A.  See id. at ¶ 70 (alleging in Count 1-B, “[o]n April 8, 2011, and, again, on April 18, 

2011, the defendant . . . sent out ‘blast’ emails to tens of thousands of members of the 

Vietnamese speaking community”).  The only reference to “blast emails” in Count I-A is that at 

Thanh’s deposition, purportedly on April 6, 2012, he “gave a copy of the blast email to the 

defendant . . . by handing it to her counsel.”  Id. ¶ 63.  But the parties agree that the document 



-15- 
 

Ngo’s counsel received at the deposition (which in fact took place on August 22, 2012) was the 

October 2, 2011 Google Cache.  Def.’s Mot. Summ. J. Ex. 1, Interrogs. 19–20, ECF No. 21-2.   

Thanh also refers to the October 2, 2011 Google Cache document as a “blast email” in 

his responses to interrogatories. When Ngo requested through an interrogatory “the facts known 

to [Thanh] that indicate that the statement was published on October 2, 2011,” Thanh responded 

that: “The blast email states that that [date] was when it was published on the Internet . . . I was 

told about the October 2, 2011 blast email by others before I myself saw it. . . . When I saw it 

myself I saw that it said right on it that it was posted on October 2, 2011.” 5  Def.’s Mot. Summ. 

J. at 11–12 (quoting Pl.’s Answer Def.’s Interrog. No. 8). 

However, there is nothing in the Google Cache itself indicating that it was in some way 

part of an email.  See Def.’s Mot. Summ. J., Ex. 4, Google Cache at 1, ECF No. 21-5.  Further, 

when Ngo’s counsel asked at Thanh’s August 22, 2012 deposition where he got the Google 

Cache, he failed to mention an email or that he heard about it from another person, explaining, “I 

accidentally visited Tin Paris.com and found out about it, just recently . . . [in]  early August this 

year.”  Def,’s Ex. 7, Aug. 22, 2012 Thanh Depo. 153:8–10. 

                                                           
5 The relevant interrogatory in full states as follows: 
 

INTERROGATORY NO. 8: With respect to the October 2, 2011 Publication, state all of the facts 
known to you that indicate that the statement was published on October 2, 2011. 
 
PLAINTIFF’S ANSWER: The blast email states that that was when it was published on the 
Internet and the posting notice says that it was and the man that gave it to me stated that that's 
when it was published. I was told about the October 2, 2011 blast email by others before I myself 
saw it. One of those who told me about it was Mr. Sagant Phan of California, who is mentioned in 
my answer to number 1 above. There were 3 or 4 other Vietnamese from this area who also told 
me about it before I myself saw it. All of them described it as another copy of the blast email 
attacking me that the defendant had sent out over and over again. When I saw it myself I saw that 
it said right on it that it was posted on October 2, 2011. 
 

Def.’s Mot. Summ. J. at 11–12 (quoting Pl.’s Answer Def.’s Interrog. No. 8) 



-16- 
 

But if Thanh does, in fact, intend to assert republication of the internet article in question 

as an email, he has offered no evidence that Ngo actually sent such an email containing the 

article—not even an affidavit from the person who purportedly first alerted him to the existence 

of the email.6  During the hearing on the motion for summary judgment, Thanh’s counsel, in 

response to the Court’s question as to why he did not present evidence refuting that the Google 

Cache was not a new publication, appeared to argue that it was sent out in an email, but also 

suggested that he did not need to present evidence of the existence of the alleged email. See H’rg 

Tr. 47:5–8, ECF No. 27 (“You don't need an expert to say people can put out blast e-mails any 

time they want . . . . Everybody knows how to use e-mails).7 

 If Thanh intends to rely on theory that the article was “republished” by means of an 

email, he must not only clearly present this argument to the Court, but also provide some 

evidence to support the proposition. But on the record before the Court, there is no evidence—

which is to say no genuine dispute—that any emails were sent containing the article in question. 

 The question, then, is whether Thanh’s failure to allege the correct date of publication by 

some four years is fatal as a matter of law to his false light claim under Count I-A.  Although 

Ngo admits writing the purportedly defamatory article in 2007, she argues that she is nonetheless 

entitled to judgment as a matter of law, because, in effect, Thanh’s false light claim based on an 

                                                           
6 At the hearing on the Motion for Summary Judgment, counsel for Thanh claimed that he was unable to 
obtain evidence of emails sent by Ngo from Google or AOL, because those companies responded that 
“when [Ngo] destroyed the e-mails, they were destroyed on the servers.” H’rg Tr. 44:10–11, ECF No. 27.  
However, until then, Thanh had never previously raised any issue of spoliation as to these alleged mass 
emails, nor has he at any time produced to the Court a shred of evidence of the emails from any other 
source.   
7 Ngo’s counsel noted that Thanh’s only request for discovery consisted of untimely interrogatories: “The 
only . . . discovery requests that we received in this case were interrogatories that came to us outside the 
deadline for serving interrogatories. And I took a hard position on that and I told Mr. Elgin [Thanh’s 
counsel] we were not going to answer them . . . And he conceded the point.”  H’rg Tr. 50:6–16, ECF No. 
27. 



-17- 
 

alleged October 2, 2011 internet posting has no grounding in fact.  Def.’s Mot. Summ. J. at 1–2, 

9, 14–15, ECF No. 21.   

The Court agrees that, under the single publication rule, the October 2, 2011 Google 

Cache of the article does not constitute an actionable publication of the article.  Thanh’s 

discovery of the Google cache, as well as his discovery of the article through various search 

engines, amount to nothing more than another “sale or delivery of the defamatory article” under 

the single publication rule.  See Hickey, 978 F. Supp. at 235.  Although he argues that “[f]alse 

light is systematic and ongoing,” he cannot rely on a theory of continuing course of conduct or 

harm.  See Gainsburg, 838 F. Supp. 2d at 344 (“‘[A] plaintiff may not baldy allege a broad 

course of conduct over a lengthy period of time and later sue on any act that occurred during that 

time period.’” quoting English Boiler & Tube, Inc., 1999 WL 89125 at *3).8   

While Thanh might have cured this fatal defect as to the date of the publication earlier in 

the litigation, it is well past the time for amendments.  The operative complaint is now the 

Second Amended Complaint since the suit was filed on February 14, 2014.  Recall, too, that 

Thanh first attempted to bring the claims in this suit in Thanh I, but the Court deemed Thanh’s 

November 27, 2013 motion to have come far too late in those proceedings to permit him to 

amend his complaint once again.  Further, as there is no dispute from record evidence that Thanh 

was aware well before this suit was filed that the original publication date of article was October 

                                                           
8 Thanh also fails to present evidence that a republication by a third party occurred after 2007,  nor does 
he provide any argument as to why the Court should deviate from the general rule that the original author 
of the defamatory statement incurs no liability for republications by independent third parties.  See 

Shepard v. Nabb, 84 Md. App. 687, 698, 581 A.2d 839, 844 (Md. 1990)  (internal quotation marks and 
citations omitted); accord Jankovic v. Int'l Crisis Grp., 494 F.3d 1080, 1087 (D.C. Cir. 2007) (finding no 
liability for defendant for a third party's posting of the statement elsewhere on the internet).   



-18- 
 

2007, there is no reason he could not have alleged the correct publication date in one of his 

previous opportunities to amend his complaint.9  

Since there is no evidence that any false light statements by Ngo occurred on October 2, 

2011, or indeed within several years of that date, the Court finds that Ngo is entitled to summary 

judgment as a matter of law. 

C. 

Furthermore, the Court concludes that Thanh’s claim of false light based on the article 

published in 2007 is barred by the statute of limitation because the discovery rule does not apply. 

The Maryland Court of Special Appeals has held that the applicable limitations period for 

a false light claim is three years.  See Allen v. Bethlehem Steel Corp., 76 Md. App. 642, 649, 547 

A.2d 1105 (Md. Ct. Spec. App. 1988) (construing Md. Code Ann., Cts. & Jud. Proc. § 5-101).  

Limitations ordinarily run from the time the defamatory statement—and by application, 

the false light statement—is published.  See Interphase Garment Solutions, LLC v. Fox 

Television Stations, Inc., 566 F. Supp. 2d 460, 464 (D. Md. 2008) (“A defamation claim is 

complete when the allegedly defamatory statement is [made] because the injury to reputation is 

immediate.”)  Maryland, however, generally follows the discovery rule in tort actions, which 

provides that “a cause of action accrues when the plaintiff ‘knew or reasonably should have 

known that the defendant committed a wrong act. . . .’”  Id. (citing Sears, Roebuck and Co. v. 

Ulman, 287 Md. 397, 401, 412 A.2d 1240 (Md. 1980)); see also Hecht v. Resolution Trust Corp., 

                                                           
9 Ngo further asserts that any amended claim based on the 2007 publication would now be barred by the 
three year statute of limitations, even assuming limitations accrued when Thanh discovered the article in 
August 2012.  Def.’s Reply at 8 n.3, ECF No. 24.  Because every publication constitutes a single cause of 
action under the single publication rule, Ngo argues, the 2007 publication would not relate back to the 
filing of the original complaint under Federal Rule of Civil Procedure 15(c).  Fed. R. Civ. P. 15(c) (“An 
amendment to a pleading relates back to the date of the original pleading when . . . the amendment asserts 
a claim or defense that arose out of the conduct, transaction, or occurrence set out—or attempted to be set 
out—in the original pleading[.]”); see Gainsburg, 838 F. Supp. 2d at 344 (citing English Boiler & Tube, 

Inc., 1999 WL 89125 at *3). 



-19- 
 

333 Md. 324, 334, 635 A.2d 394, 399 (Md. 1994) (“Recognizing the unfairness inherent in 

charging a plaintiff with slumbering on rights not reasonably possible to ascertain, this Court 

adopted what is known as the discovery rule, which now applies generally in all civil actions[.]”)  

The Maryland Court of Appeals has, in some cases, applied the discovery rule to defamation 

claims.  See Sears, Roebuck and Co. v. Ulman, 287 Md. 397, 401, 412 A.2d 1240 (Md. 1980) 

(holding that the discovery rule applied where plaintiff “could not reasonably have been 

expected to know[] that Sears had filed a false credit report with the credit agency”); see also 

McClure v. Lovelace, 214 Md. App. 716, 741, 78 A.3d 934, 949 (Md. Ct. Spec. App. 2013), aff'd 

sub nom. Amalgamated Transit Union v. Lovelace, 441 Md. 560, 109 A.3d 96 (Md. 2015). 

Thanh submits that the discovery rule should apply here, such that his false light action 

should be deemed not to have accrued until “another Vietnamese person called [the article] to his 

attention just a few days before he was deposed” on April 6, 2012, Second Amend. Compl. ¶ 63, 

(although the Court has accepted, per Thanh’s deposition testimony, that the correct date of the 

purported discover was actually just before his August 22, 2012 deposition).  Thanh asserts that 

whether he was reasonably diligent in discovering the article is an issue for the jury.  Pl.’s Resp. 

Opp’n Mot. Summ. J. at 2, ECF No. 23. 

Ngo counters that whether Thanh was “reasonably diligent” is not a material fact in this 

case.  Under Maryland law, the plaintiff is generally charged with knowledge of a cause of action 

as of the date of publication, provided that the alleged defamatory publication is made by way of 

mass media.  Def. Reply at 6–7, ECF No. 24. 

This Court has previously held that under Maryland law, where “articles were widely 

available online and could have been discovered immediately, the statute of limitations began to 

accrue on the date the articles were published.”  Tani v. Washington Post, No. PJM 08-1130, 



-20- 
 

2009 WL 8652384, *2 (D. Md. June 18, 2009), aff'd, 352 F. App'x 792 (4th Cir. 2009); see also 

Shepard v. Nabb, 84 Md. App. 687, 696, 581 A.2d 839, 843 (Md. 1990) (holding that the action 

for defamation accrued on the date of publication where there is nothing in the record to indicate 

that plaintiff reasonably should not have known of the defendant’s remarks to the reporter on the 

date the article was published).  Because a plaintiff always “reasonably should have known” 

about purportedly defamatory statements made in mass media as of the time of publication, the 

“prevailing view is that libel claims relating to articles published in widely available sources 

begin to accrue on the date of publication.”  Tani, 2009 WL 8652384 at *2; see Interphase 

Garment Sols., LLC v. Fox Television Stations, Inc., 566 F. Supp. 2d 460, 464 (D. Md. 2008); 

accord Mullin v. Washington Free Weekly, Inc., 785 A.2d 296, 297 (D.C. 2001) (“[E]very other 

court squarely faced with this issue [has] reject[ed] application of the discovery rule in mass 

media defamation claims) (collecting cases); Shively v. Bozanich, 31 Cal. 4th 1230, 1250, 7 Cal. 

Rptr. 3d 576, 80 P.3d 676 (Cal. 2003) (“[C]ourts uniformly have rejected the application of the 

discovery rule to libels published in books, magazines, and newspapers, pointing out that 

application of the discovery rule would undermine the protection provided by the single-

publication rule.”); cf. Schweihs v. Burdick, 96 F.3d 917, 921 (7th Cir. 1996) (“[C]ourts seem to 

apply the discovery rule in situations where the defamatory material is published in a manner 

likely to be concealed from the plaintiff”); Bradford v. Am. Media Operations, Inc., 882 F. Supp. 

1508, 1519 (E.D. Pa. 1995).10 

                                                           
10 The question of the accrual of the statute of limitation is left to judicial determination, and “may be 
based solely on law, solely on fact, or on a combination of law and fact, and is reached after careful 
consideration of the purpose of the statute and the facts to which it is applied.”  Frederick Road Ltd. 

Partnership v. Brown & Sturm, 360 Md. 76, 756 A.2d 963, 973 (Md. 2000).  In general, it is often a 
question of fact for the jury whether the plaintiff exercised due diligence despite his failure to discover his 
cause of action.  See id. at 974.  Nevertheless, the “prevailing view” that the discovery rule does not apply 
to defamatory statements published in mass media often eliminates this factual dispute. 



-21- 
 

The question, then, is whether Ngo’s article, posted on the Tin Paris website, should be 

considered mass media and “widely available online,” such that Thanh reasonably should have 

known of its existence at the time it was posted.11  Tani, 2009 WL 8652384 at *2 (citing Shepard 

v. Nabb, 84 Md. App. at 696). Since Maryland courts have not addressed the issue, “this Court 

must apply a rule which it reasonably believes would be adopted by the Maryland Court of 

Appeals.”  Hickey, 978 F. Supp. at 236 (citing Kirby v. Chrysler Corp., 554 F. Supp. 743, 749 

(D. Md. 1982). 

The Court sees no reason to deviate in this case from the usual rule that a plaintiff is 

charged with knowing about defamatory statements made in mass media at the time of the first 

broadcast.  In general, publications on the Internet—as well as the use of search engines such as 

Google, which have enabled users to find specific online content with relative ease—have, if 

anything, reduced the difficulty victims faced in the context of printed newspapers, book, and 

articles in discovering specific defamatory statements.  Accord Wolk v. Olson, 730 F. Supp. 2d 

376, 378 (E.D. Pa. 2010) (“If the [discovery] rule is intended for hard-to-discern injuries, it 

would be at odds with a cause of action based upon a defamatory statement disseminated through 

a mass medium, like a website, and received by tens of thousands of readers.”) (emphasis 

added); Phillips v. World Pub. Co., 822 F. Supp. 2d 1114, 1122 (W.D. Wash. 2011) (“In the 

internet context, the statute of limitations begins to run when the allegedly infringing material is 

first posted on the internet.”) (citing Canatella v. Van De Kamp, 486 F.3d 1128, 1134–36 (9th 

                                                           
11 Whether the Court should date the statute of limitations from Ngo’s purported original posting in the 
discussion group or a third party’s posting on TinParis.net is merely academic given that the postings 
occurred within about a week of each other in 2007—both more than six years prior to the initiation of 
this suit.  Cf. Bond v. U.S. Dep't of Justice, 828 F. Supp. 2d 60, 78 (D.D.C. 2011) (noting under the single 
publication rule that “‘in the print media world, the copying of an article by the reader—even for wide 
distribution—does not constitute a new publication’ and . . . ‘the equivalent occurrence should be treated 
no differently on the Internet.’” (quoting Jankovic v. Int'l Crisis Grp., 494 F.3d 1080, 1087 (D.C. Cir. 
2007))). 



-22- 
 

Cir. 2007)); cf. Henry v. Raycom Media, Inc., 210 F. App'x 632, 633 (9th Cir. 2006) (affirming 

that, under Arizona law, discovery rule should not toll the statute of limitations in a defamation 

case where “internet postings were accessible by any member of the public for free”).   

The Court finds no genuine dispute of fact that the Tin Paris webpage was widely 

available online.  Throughout this case—in fact, even well prior to the present suit between the 

parties—Thanh himself has emphasized that the defamatory statements have reached a very large 

audience of Vietnamese readers.  In his deposition testimony on August 22, 2012, he described 

Tinparis.net as follows: “I believe it is an online magazine publishing to worldwide audiences.” 

Def.’s Mot. Summ. J., Ex. 7, Thanh Depo. 153:14–16, ECF No. 21-8 (emphasis added).  Thanh 

later states, “I read it on the Internet and I realized that Ms. Hien [Ngo] had had this on Google.  

That means the world had read it.”  Id. at 153:20–21 (emphasis added).  Further, in his 

deposition, he describes where he got the article, explaining “I accidentally visited Tin Paris.com 

and found out about it, just recently. . . [in] early August this year.”  Id. 153:8–10.  That he 

“accidentally” discovered the article not only casts doubt on his story that it came from a friend, 

but also highlights the relative ease with which he was apparently able to find it online.  To this 

point, his affidavit opposing the present Motion concedes that he eventually found the Ngo’s 

article “on many Internet sites over and over again” including Google, Yahoo, and AOL.  Thanh. 

Aff. ¶¶ 3, 7, ECF No. 23-1.  All of these “Internet sites,” are, of course, search engines—which 

further demonstrates that Thanh had little difficulty finding the article in question via a number 

of online search engines once he became aware of its existence.   

While certain online content may be difficult to find under specific circumstances, such 

as where defamatory statements are posted on a private account with limited or no public access, 

this is hardly such a case.  There is no dispute that the Tin Paris website was an online magazine 



-23- 
 

that was widely accessible. Further, this is not case in which purportedly defamatory statements 

online should have come as a surprise: Thanh and Ngo have been embroiled in defamation 

litigation—essentially at war—for well over a decade.  Thanh had every reason to be on the 

constant lookout for additional defamatory statements by Ngo since well before the disputed 

article was first published by her in 2007. 

Because the Tin Paris website was widely available online, the discovery rule does not 

apply to postpone accrual of the limitations period.  That means Thanh’s claim of false light, 

which was not filed until February 2014, is barred by Maryland’s three-year statute of 

limitations. 

IV. 

 For the foregoing reasons, the Court will GRANT Ngo’s Motion for Summary Judgment 

on Thanh’s final claim of false light under Count I-A, and ENTER FINAL JUDGMENT in her 

favor. 

 A separate Order will ISSUE. 

 

                               /s/________________                                 

     PETER J. MESSITTE 

                  UNITED STATES DISTRICT JUDGE 

July 22, 2016 

 

 

 


