
1 

UNITED STATES DISTRICT COURT 
EASTERN DISTRICT OF MICHIGAN 

SOUTHERN DIVISION 
 
ODIS JONES, et al., 
 

Plaintiffs,  Case No. 16-cv-12647 
v.  Hon. Matthew F. Leitman 
 
SCRIPPS MEDIA, INC. 
 
  Defendant. 
_________________________________/ 
 

OPINION AND ORDER G RANTING DEFENDANT’S 
MOTION FOR SUMMARY JUDGMENT (ECF #64) 

 
Now more than ever, we depend upon the “free press” to “awaken[] public 

interest in governmental affairs” and to “expos[e] corruption among public officers 

and employees.” Estes v. State of Texas, 381 U.S. 532, 539 (1965).  Indeed, “[t]he 

press plays a unique role as a check on government abuse” and serves “as a watchdog 

of government activity.” Leathers v. Medlock, 499 U.S. 439, 447 (1991).  

 In the Spring of 2016, Defendant Scripps Media, Inc., through its Detroit 

television station WXYZ, performed this essential “watchdog” function by exposing 

that the City of Detroit Public Lighting Authority (the “PLA”) had made suspicious 

severance payments to certain departing employees.  The payments were made while 

Plaintiff Odis Jones served as Chief Executive Officer of the PLA.  He personally 

signed some of the agreements authorizing the payments, and he received one of the 

payments when he left the PLA.   

Jones et al v. Scripps Media, Inc. Doc. 77

Dockets.Justia.com

https://dockets.justia.com/docket/michigan/miedce/2:2016cv12647/312713/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/michigan/miedce/2:2016cv12647/312713/77/
https://dockets.justia.com/


2 

The severance payments raised “red flags” for a number of reasons, including 

that some of them went to employees who had accused Jones of misconduct; that the 

PLA did not publicly disclose the amount of the payments when they were made; 

that the PLA required the departing employees, as a condition of receiving the 

payments, to agree not to disclose the payments; that the departing employees likely 

did not have a contractual right to any severance payments, much less the large 

payments that they received; and that PLA officials refused to answer basic 

questions about why the payments had been made.  In a three-part series of 

broadcasts, WXYZ exposed the severance payments and the apparently-suspicious 

circumstances surrounding them, and WXYZ suggested that the payments deserved 

further scrutiny.  “[I]nvit[ing] the public to ask” tough questions about the publicly-

funded payments, as WXYZ did, is “the paradigm of a properly functioning press.” 

Chapin v. Knight-Ridder, Inc., 993 F.2d 1087, 1096 (4th Cir. 1993).   

 Sometimes, though, even a properly functioning press makes a mistake.  That 

happened here.  One of WXYZ’s reports contained one materially inaccurate 

statement about Jones.  In that report, WXYZ played a video clip depicting noted 

employment lawyer Deborah Gordon as saying that Jones “violated the law” and 

that the matter should be “referred to the AG [Attorney General]” (the “Gordon 

Misquote”).  In fact, Gordon said only that “if” Jones “violated the law,” a referral 

to the Attorney General should be made.  A WXYZ photographer mistakenly 



3 

eliminated the word “if” from the video clip of Gordon’s statement as he rushed to 

edit the report for air.  The Gordon Misquote created the misleading impression that 

an authority on employment law had opined that Jones broke the law.   

 In this action, Jones and MVP Capital Ventures, LLC (“MVP”), an entity 

owned in part by Jones, bring defamation and other claims against Scripps based 

upon the Gordon Misquote and additional allegedly-false statements in the reports. 

The Court previously dismissed the claims to the extent that they rest on any 

statements in the reports other than the Gordon Misquote.  

The Court now GRANTS Scripps’ motion for summary judgment on the 

claims to the extent that they arise out of the Gordon Misquote.  Jones’ claims based 

upon the Gordon Misquote fail because he is a public figure, and he has not shown 

that WXYZ acted with actual malice when it aired the misquote.  MVP’s claims fail 

because the Gordon Misquote did not concern MVP and did not give rise to any 

actionable false implications about MVP.  Accordingly, Plaintiffs have no viable 

claims against Scripps. 

  



4 

I 

A 

 In a previous Opinion and Order, the Court laid out in detail the background 

facts relevant to this matter, including details about the PLA, employee severances 

paid by the PLA, MVP, and the WXYZ broadcasts in question. (See Op. and Order, 

ECF #28 at Pg. ID 487-98.)  The Court incorporates that earlier recitation here and 

sets forth below the facts that are central to the issues now before the Court. 

 In June 2013, Odis Jones became the Chief Executive Officer of the PLA.  

(See Jones Employment Agreement, ECF #64-2.)  The PLA was responsible for 

restoring the public lighting system in the City of Detroit.  Adam Troy served 

alongside Jones as the PLA’s Chief Operating Officer from August 2014 until 

August 2015. (See Troy Employment Agreement, ECF #64-4; Troy Severance 

Agreement, ECF #64-6.) 

 In November 2015, two PLA employees, Dana Harvey and Sandra Hughes 

O’Brien, threatened to file whistleblower lawsuits against the PLA based, in part, 

upon their allegations that Jones had engaged in improper conduct while leading the 

PLA. (See Draft Complaints, ECF ## 64-10, 64-11.) But Harvey and Hughes 

O’Brien never filed those suits.  Instead, they entered into severance agreements 

with the PLA under which they received substantial severance payments – $123,000 

for Hughes O’Brien and $77,000 for Harvey. (See Hughes O’Brien Severance 



5 

Agreement, ECF #64-12 at Pg. ID 1172; Harvey Severance Agreement, ECF #64-

13 at Pg. ID 1178.)  The severance agreements contained confidentiality provisions 

that prohibited Hughes O’Brien and Harvey from disclosing the terms of their 

agreements and/or information learned during their employment. (See ECF #64-12 

at Pg. ID 1174; ECF #64-13 at Pg. ID 1180.)  Jones signed the agreements on behalf 

of the PLA. (See id.) 

Troy also entered into a severance agreement when he left the PLA. (See Troy 

Severance Agreement, ECF #64-6.)  Under Troy’s agreement, he received a 

severance payment of $58,000 even though he worked at the PLA for only one year. 

(See id.)  Troy’s severance agreement also contained a provision that required him 

to “speak positively about” his experience at the PLA. (Id.)  Jones signed Troy’s 

severance agreement on behalf of the PLA. (See id.)  At some point after Troy left 

the PLA, he and Jones became partners in MVP. (See Jones Dep. at 29, ECF #64-3 

at Pg. ID 1059 (describing Jones’ and Troy’s ownership stakes in MVP).)  

In February 2016, Jones announced that he was resigning from the PLA to 

pursue other opportunities. (See Jones Resignation Letter, ECF #64-15.)  He also 

entered into a severance agreement with the PLA at that time. (See Jones Severance 

Agreement, ECF #64-17.)  Under Jones’ agreement, the PLA paid him $250,000, 

and it did so even though Jones’ employment contract did not entitle him to a 

severance payment upon resignation. (See id. at Pg. ID 1195; Jones Employment 



6 

Agreement, ECF#64-2 at Pg. ID 1049; Jones Amended Employment Agreement, 

ECF #64-19.)  Jones’ severance agreement also contained a confidentiality 

provision. (See Jones Severance Agreement, ECF #64-17 at Pg. ID 1196.) 

At some point in 2016, WXYZ investigative reporter Ronnie Dahl (“Dahl”) 

began researching and preparing a series of reports about the PLA’s severance 

payments to former employees, including Jones and Troy.  Dahl’s investigation – 

which included interviews with Gordon and with a law professor – revealed that 

there were significant reasons to question the legality and propriety of the severance 

payments.   

Dahl also interviewed Lorna Thomas, M.D., the Chair of the PLA Board.  

Dahl asked Dr. Thomas a number of questions about the legitimacy of the severance 

payments. (See Broadcasts, ECF #64-33.)  Dr. Thomas declined to discuss the 

specifics of any of the severance payments or severance agreements because those 

issues were, in her words, “personnel matter[s].” (See, e.g., April 29, 2016, 

Broadcast, ECF #64-33 at 8:44; also available online at 

https://www.youtube.com/watch?v=mXi1Apvx44k.)  When Dahl asked about 

Hughes O’Brien’s and Harvey’s severance packages, Dr. Thomas said: “That is 

again, a personnel matter.  It doesn’t matter, pick any name you want. Susie Q.  I’m 

not going to discuss it with you.” (Id.)    



7 

In April and May of 2016, WXYZ aired Dahl’s three-part series concerning 

the severances.  WXYZ called the reports “Secret Severances.”  The reports aired 

on April 28, 2016, April 29, 2016, and May 9, 2016.  The three reports raised 

questions about whether the severance payments were appropriate uses of public 

monies, whether the payments were lawful, and why the payments were not 

disclosed to the public.  Among other things, the reports questioned whether (1) the 

payments to Hughes O’Brien and Harvey were part of an effort to conceal possible 

wrongdoing within the PLA on Jones’ watch and/or by Jones and (2) Jones and Troy 

improperly enriched themselves by taking severance payments to which they were 

not entitled.  The reports also explained that MVP was registered with the State of 

Michigan one day before Jones signed Troy’s severance agreement and that Jones 

and Troy became partners in MVP months after Troy received his severance 

payment from the PLA.  Finally, the April 29, 2016, report included the Gordon 

Misquote. 

B 

 After the “Secret Severances” reports aired, Jones and MVP filed this 

defamation action against Scripps.  In their First Amended Complaint, they identify 

four classes of allegedly defamatory statements from the reports: 

 The Gordon Misquote. As noted above, the April 29, 2016, report 

included the Gordon Misquote.  That misquote depicted Gordon as 

saying: “He violated the law, and other people got caught in the 



8 

crossfire.  Bring those people back.  Get rid of him.  Turn it over to the 

AG, and don’t waste any taxpayer money.” (See First Am. Compl. at 

¶¶ 66-78, ECF #20 at Pg. ID 265-68.)1  The Plaintiffs contend that 

Gordon never actually said that Jones violated the law, but instead said 

only that “if”  he had violated the law, then there should be 

consequences for those actions. (See id. at ¶69, ECF #20 at Pg. ID 265.)  

The Plaintiffs insist that Dahl and WXYZ “obscure[ed]” the word “if’ 

and “deceptive[ly] edit[ed]” Gordon’s statement “to give the 

impression … that [it was] a flat declaration … without any context or 

clarification.” (Id. at ¶¶ 66, 72, ECF #20 at Pg. ID 265-66.)  The 

Plaintiffs say that the “editing” was “undertaken with the malicious 

intent to create the false impression[]” that Jones was a “lawbreaker.” 

(Id. at ¶75, ECF #20 at Pg. ID 267.)  

 “Secret Severances.”  As noted above, WXYZ titled the reports 

“Secret Severances” and used that term during the reports.  Plaintiffs 

say that the reports falsely portrayed Jones as participating in a 

“shadowy and illegal scheme” to keep “secret” the severance payments 

that he and the other PLA employees received. (Id. at ¶¶ 83-89, ECF 

#20 at Pg. ID 269-72.)  Plaintiffs contend that the severances were not 

“secret” and that Jones was not involved in any effort to hide anything 

from the public. 

 “Buying Silence.”  As noted above, Jones received a payment under 

his severance agreement.  In the reports, WXYZ highlighted that 

                                                            
1 Jones alleges that the “he” Gordon referred to was Jones himself.  (See First Am. 
Compl. at ¶68, ECF #20 at Pg. ID 265.)  WXYZ has not contended that the “he” was 
someone else.  



9 

payment and questioned whether the PLA made the payment in 

exchange for Jones’ promise not to publicly disclose certain 

information related to the PLA.  The Plaintiffs allege that the reports 

made “repeated slanderous assertions that [Jones] is a corrupt man who 

can be bought.” (Id. at ¶90, ECF #20 at Pg. ID 272.)  Specifically, the 

Plaintiffs complain that the reports implied that the PLA “purchased” 

Jones’ “silence” and “secrecy” through his severance payment. (Id. at 

¶¶ 91, 99, ECF #20 at Pg. ID 272-73, 275.)  Jones insists that his silence 

was not “purchased” and that his severance had nothing to do with 

remaining “quiet.”  

 “Jones Paying Off Troy.”  As noted above, the PLA paid Troy a 

$58,000 severance under an agreement that Jones signed on behalf of 

the PLA.  The reports identified the payment and asked the following 

question concerning Jones’ connection to the payment: “Why did Jones 

give him [Troy] $58,000 severance after less than a year on the job?” 

(Id. at ¶100, ECF #20 at Pg. ID 275.)  Jones says that WXYZ knew that 

(1) the PLA Board was aware of and agreed with the terms of Troy’s 

severance agreement and (2) the PLA, not Jones himself, made the 

$58,000 payment to Troy. (See id. at ¶¶ 105-106, ECF #20 at Pg. ID 

276.)  Jones maintains that the question was phrased “in [an] 

inflammatory fashion to create the false implication that Jones [was] by 

himself secretly using PLA funds to pay off his business partner.” (Id. 

at ¶102, ECF #20 at Pg. ID 276-77.) 

The Plaintiffs also complain that the reports showed images of MVP’s logo 

and website while and/or shortly after the Gordon Misquote. (See, e.g., id. at ¶67, 



10 

ECF #20 at Pg. ID 265.)  The Plaintiffs insist that this editing “falsely associate[d]” 

MVP with the “incendiary statement[s]” about Jones and Troy and falsely implied 

that MVP “is run by persons who have violated the law.” (Id. at ¶¶ 67, 76, ECF #20 

at Pg. ID 265, 267.)     

The First Amended Complaint contains four counts against WXYZ, each 

brought under Michigan law: 

 Defamation (both Plaintiffs) (see id. at ¶¶ 120-135, ECF #20 at Pg. ID 

281-87); 

 Interference with Advantageous Business Relations (both Plaintiffs) 

(see id. at ¶¶ 136-142, ECF #20 at Pg. ID 287-88); 

 False Light Publicity Invasion of Privacy (both Plaintiffs) (see id. at ¶¶ 

143-148, ECF #20 at Pg. ID 288-89); and  

 Intentional Infliction of Emotional Distress (Jones only) (see id. at ¶¶ 

149-154, ECF #20 at Pg. ID 289-90.) 

C 

On January 10, 2017, WXYZ filed a motion to dismiss all four counts of the 

First Amended Complaint under Rule 12(b)(6) of the Federal Rules of Civil 

Procedure. (See ECF #24.)   

On April 4, 2017, this Court issued an Opinion and Order granting in part and 

denying in part WXYZ’s motion to dismiss. (See Op. and Order, ECF #28.)  The 

Court dismissed Jones’ intentional infliction of emotional distress claim because 



11 

Jones failed to plead that WXYZ had engaged in outrageous conduct. (See id. at Pg. 

ID 522.)  The Court also dismissed Plaintiffs’ defamation, false light, and tortious 

interference claims to the extent that they were based upon the “Secret Severance,” 

“Buying Silence,” and “Jones Paying Off Troy” statements described above. (See id. 

at Pg. ID 507-09.)  The Court held that Plaintiffs could not proceed with their claims 

based upon those statements because the Plaintiffs’ allegations did not demonstrate 

that the statements were materially false. (See id.)   

The Court left intact Plaintiffs’ defamation, false light, and tortious 

interference claims only to the extent that they were based on the Gordon Misquote.  

The Court held that Plaintiffs had sufficiently alleged the falsity of that statement by 

pleading that (1) Gordon qualified her statement concerning lawbreaking with the 

word “if” and (2) WXYZ eliminated that word so as to falsely portray that Gordon 

had, in fact, opined that Jones broke the law. (See id. at Pg. ID 513-16.)  The Court 

also held that Jones was a public figure and that he had sufficiently alleged that 

WXYZ acted with actual malice in airing the Gordon Misquote. (See id. at Pg. ID 

516-18.) 

D 

Following this Court’s ruling on the motion to dismiss, the parties conducted 

discovery, and that discovery revealed how WXYZ came to air the Gordon 

Misquote.   



12 

1 

As noted above, while investigating the severance payments, Dahl 

interviewed Gordon, a distinguished employment lawyer.  During that interview, 

Dahl asked Gordon to opine on the legality and propriety of the severance payments.  

In response, Gordon was careful not to directly accuse Jones of breaking the law.  

As Gordon later explained, she “didn’t have any proof [that Jones violated the law] 

at the time,” so she did not “say he broke the law.” (Gordon Dep. at 32, ECF #68-11 

at Pg. ID 1631.)  Instead, Gordon said: “If he violated the law, and other people got 

caught in the crossfire.  Bring those people back.  Get rid of him.  Turn it over to the 

AG, and don’t waste any taxpayer money.”  (Raw Footage, ECF #64-32 (emphasis 

added).)  While Gordon did not say that Jones violated the law, she did express 

serious concerns about the severance payments.  For instance, she said: “It’s bad.  

It’s really bad.  Because not only are they wasting taxpayer money, but the other 

thing they’re doing is covering up possible illegal action by a public employee.” (See 

Raw Footage, ECF #64-31.) 

After Dahl completed the Gordon interview, she added several of Gordon’s 

statements – including the “if he violated the law” statement and the “it’s bad” 

statement – to her interview log.  Dahl used that log to keep track of key statements 

made during recorded interviews.  The log identified the speakers, set forth the 

statements verbatim, and listed the time-stamp identifying the spot on the video at 



13 

which the statements appeared. (See Log, ECF #64-30.)   Dahl accurately reproduced 

Gordon’s “if he violated the law” statement verbatim – including the word “if” – on 

her interview log. (See id.) 

2 

WXYZ aired the first “Secret Severances” report on April 28, 2016.  That 

report was what is known within WXYZ as a “special project.” (See Dep. of Dave 

Manney, former WXYZ Producer, at 77, ECF #64-25 at Pg. ID 1243.)  Special 

projects involve extended research and preparation, and WXYZ promotes them in 

advance of their airing. (See Dep. of WXYZ editor Randy Lundquist at 10, 58, ECF 

#64-27 at Pg. ID 1249-50.)  WXYZ editor Randy Lundquist edits most of the 

station’s special projects reports. (See id. at 58, ECF #64-27 at Pg. ID 1250.) He 

edited the April 28, 2016, “Secret Severances” report. (See id.) 

WXYZ aired the second “Secret Severances” report during its 6:00 p.m. 

broadcast on April 29, 2016.  Unlike the first report, the second report included “day 

of” material – video that is recorded and prepared for broadcast the same day that it 

is recorded. (See Dep. of Derrick Lee, former WXYZ photographer, at 20, ECF #64-

28 at Pg. ID 1254; Dahl Dep. at 74, ECF #68-2 at Pg. ID 1359.)  The “day of” 

material in the second report was a pre-taped interview with City of Detroit Mayor 

Michael Duggan. (See Dahl Dep. at 79, ECF #64-20 at Pg. ID 1216.)  Because the 

second report included the “day of” material, it was not produced and edited in the 



14 

same manner as the first report.  Dahl wrote the script for the second report shortly 

before it aired, and photographer Derrick Lee, not special projects editor, Randy 

Lundquist, made the final edits for the report. (See Lee Dep. at 50, ECF #64-28 at 

Pg. ID 1256.)   

Dahl completed the script for the second report and emailed it to Lee for final 

editing at 5:25 p.m. (See Email, ECF #64-29.)  Notably, Dahl did not include 

Gordon’s “if he violated the law” statement in her script. (See Email, ECF #64-29; 

Lee Dep. at 65-66, ECF #64-28 at Pg. ID 1260.)  Instead, Dahl used Gordon’s “it’s 

bad” statement. (See Email, ECF #64-29.) 

After receiving Dahl’s draft script, Lee attempted “to edit the video to fit the 

script.” (Lee Dep. at 24, ECF #64-28 at Pg. ID 1255.)  But he ran into a problem.  

The video footage accompanying Gordon’s “it’s bad” statement showed the back of 

Gordon’s head, and Lee “didn’t like” that shot angle. (Id. at 90-91, ECF #64-28 at 

Pg. ID 1266.)  Lee “didn’t want [his] video to be on air with the back of a head and 

shaking.” (Id.)  Lee then consulted with Dahl about replacing the “it’s bad” quote 

with a different quote from Gordon that Dahl had “time code[d]” on her interview 

log. (Id. at 71, 91, ECF #64-28 at Pg. ID 1261, 1266.)  

After reviewing five possible replacement quotes from Gordon on Dahl’s 

interview log, Lee decided to replace Gordon’s “it’s bad” quote with another one of 

Gordon’s statements that was filmed from a better angle. (See id. at 89, 91-92, ECF 



15 

#64-28 at Pg. ID 1266.)  He settled on Gordon’s “if he violated the law” statement 

because the video footage containing that statement – which showed the side of 

Gordon’s head rather than the back of her head – “looked good, and [Lee is] all about 

esthetics [sic].” (Id. at 84, 90, ECF #64-28 at Pg. ID 1264, 1266.)  When Lee told 

Dahl that he was going to replace Gordon’s “it’s bad” quote, Dahl responded, 

“sounds good.” (Id. at 71, ECF #64-28 at Pg. ID 1261.)  While Lee discussed the 

footage change with Dahl, he made the decision to switch the clips on his own 

authority. (See id.) 

Lee made the final edits to the April 29, 2016, report under “deadline 

pressure.” (Id. at 88, ECF #64-28 at Pg. ID 1265.)  He had to “put together [the] 

story pretty quickly” because he received the draft script at 5:25 p.m., and the report 

was scheduled to air on the 6:00 p.m. broadcast. (Id. at 88-89, ECF #64-28 at Pg. ID 

1265-66.)  Lee made his “best” effort to accurately insert Gordon’s “if he violated 

the law” quote into the report. (Id. at 88, ECF #64-28 at Pg. ID 1265.)  And he 

believed that he succeeded.  To this day, Lee believes that the word “if” is audible 

in the Gordon statement as aired in the April 29, 2016, report and that the report does 

not accuse Jones of violating the law. (Id. at 72-73, ECF #64-28 at Pg. ID 1261-62.)  

Despite Lee’s “best” efforts, he did not accurately capture Gordon’s entire “if 

he violated the law” quote in the report.  Lee’s editing obscured the word “if” in 



16 

Gordon’s statement, resulting in the Gordon Misquote.2 (See April 29, 2016, 

Broadcast, ECF #64-33 at 8:53; also available at 

https://www.youtube.com/watch?v= mXi1Apvx44k).  In the story as broadcast, 

Gordon appears to say of Jones: “He violated the law, and other people got caught 

in the crossfire.  Bring those people back.  Get rid of him.  Turn it over to the AG, 

and don’t waste any taxpayer money.” (Id.)   

During his deposition, Lee explained that when he made the edits, he was not 

“try[ing] to make false accusations.  That [was] not my purpose.” (Lee Dep. at 88, 

ECF #64-28 at Pg. ID 1265.)  Indeed, Lee did not see his job as influencing the 

content of the story.  As he put it, “I just shoot and edit, Man.” (Id. at 72, ECF #64-

28 at Pg. ID 1261.)  Moreover, Lee did not know who Odis Jones was, did not know 

whether Jones had broken the law, and had never been told that Jones had broken 

the law. (See id. at 72-73, 93, ECF #64-28 at Pg. ID 1261-62, 1267.) 

E 

 On May 16, 2018, WXYZ filed a motion for summary judgment on Plaintiffs’ 

remaining claims – which, based upon the Court’s earlier ruling, all arise out of 

WXYZ’s use of the Gordon Misquote. (See Defs.’ Mot. for Summ. J., ECF #64.)  

                                                            
2 At various points in these proceedings, Scripps has contended that the word “if” is 
audible in the April 29, 2016, report and that there simply is no misquote of Gordon.  
At best, however, reasonable listeners could differ about whether the word “if” is 
audible.  For purposes of the pending summary judgment motion, the Court draws 
the inference in favor of Jones, as it must, that the word “if” is not audible. 



17 

The Court held a hearing on the motion for summary judgment on September 19, 

2018. (See ECF #72.)  At the conclusion of the hearing, the Court asked the parties 

to file supplemental briefs that focused on the viability of MVP’s claims.  The parties 

filed their supplemental briefs on October 17, 2018 (see Pls.’ Suppl. Br. at ECF #74 

and Defs.’ Suppl. Br. at ECF #73), and their replies on November 7, 2018 (see Pls.’ 

Reply Br. at ECF #76 and Defs.’ Reply Br. at ECF #75).   

II 

 A movant is entitled to summary judgment when it “shows that there is no 

genuine dispute as to any material fact . . . .”  SEC v. Sierra Brokerage Servs., Inc., 

712 F.3d 321, 326-27 (6th Cir. 2013) (citing Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 

U.S. 242, 251-52 (1986)) (quotations omitted). When reviewing the record, “the 

court must view the evidence in the light most favorable to the non-moving party 

and draw all reasonable inferences in its favor.” Id.  “The mere existence of a scintilla 

of evidence in support of the [non-moving party’s] position will be insufficient; there 

must be evidence on which the jury could reasonably find for [that party].”  

Anderson, 477 U.S. at 252.  Summary judgment is not appropriate when “the 

evidence presents a sufficient disagreement to require submission to a jury.”  Id. at 

251-252.  Indeed, “[c]redibility determinations, the weighing of the evidence, and 

the drafting of legitimate inferences from the facts are jury functions, not those of a 

judge . . . .”  Id. at 255. 



18 

III 

A 

 The Court first addresses Jones’ claim that WXYZ defamed him by airing the 

Gordon Misquote.   

1 

Under Michigan law, a plaintiff must prove the following elements to prevail 

on a claim for defamation: 

1) a false and defamatory statement concerning the 
plaintiff, 2) an unprivileged communication to a third 
party, 3) fault amounting to at least negligence on the part 
of the publisher, and 4) either actionability of the 
statement irrespective of special harm or the existence of 
special harm caused by publication. 

 
Nichols v. Moore, 477 F.3d 396, 399 (6th Cir. 2007) (quoting Rouch v. Enquirer & 

News, 487 N.W.2d 205, 211 (Mich. 1992)).  A statement “is defamatory under 

Michigan law ‘if it tends so to harm the reputation of another as to lower him in the 

estimation of the community or deter third persons from associating or dealing with 

him.’” Falls v. Sporting News Pub. Co., 834 F.2d 611, 615 (6th Cir. 1987) (quoting 

Nuyen v. Slater, 127 N.W.2d 369, 374 (Mich. 1964)).  Michigan law imposes 

liability only for statements that are materially false. See Rouch, 487 N.W.2d at 208, 

214-15.  The test for materiality “look[s] to the sting of the [statement] to determine 

its effect on the reader; if the literal truth produced the same effect, minor differences 

[are] deemed immaterial.” Id. at 214-15. 



19 

In addition to satisfying the common-law requirements of defamation under 

Michigan law, a defamation plaintiff “must also satisfy the constitutional 

requirements of the First Amendment.” Nichols, 477 F.3d at 399.  Under the First 

Amendment, “a statement on matters of public concern must be provable as false 

before there can be liability under state defamation law.” Milkovich v. Lorain 

Journal Co., 497 U.S. 1, 19 (1990).  Moreover, “if the plaintiff is a public figure, he 

must show by clear and convincing evidence that the defamatory statements were 

made with ‘actual malice.’” Nichols, 477 F.3d at 399 (quoting New York Times v. 

Sullivan, 376 U.S. 254, 280 (1964)).  A speaker/publisher acts with “actual malice” 

when it makes or publishes a statement “with knowledge that it was false or with 

reckless disregard of whether it was false or not.” Sullivan, 376 U.S. at 280 (1964).  

“Reckless disregard,” in this context, “cannot be fully encompassed in one infallible 

definition.” 390 U.S. 727, 730 (1968) (internal quotations omitted).  But at a 

minimum, “reckless disregard” may be found only where there is “sufficient 

evidence to permit the conclusion that the defendant in fact entertained serious 

doubts as to the truth of his publication.” Id. at 731.  To publish “with such doubts 

shows reckless disregard for truth or falsity and demonstrates actual malice.” Id.   

2 

WXYZ is entitled to summary judgment on Jones’ defamation claim because 

Jones – whom the Court has already determined to be a public figure – has failed to 



20 

establish by clear and convincing evidence that WXYZ acted with actual malice 

when it aired the Gordon Misquote.  As described in detail above, the Gordon 

Misquote was the result of an accidental editing error that photographer Derrick Lee 

made under time pressure as he was trying to improve the aesthetics of the report.  

There is no evidence that Lee was attempting to manipulate the content of Gordon’s 

statement nor that Lee even understood that his edit resulted in the Gordon Misquote.  

On the contrary, in undisputed testimony, Lee explained that he made his best effort 

to accurately capture Gordon’s statement, that he thought he had successfully done 

so, and that he saw his sole role as to “shoot and edit,” not to influence the content 

of the report. (Lee Dep. 72-73, 88, 93, ECF 64-28 at Pg. ID 1261-65.)  At most, the 

evidence in this record establishes that Lee acted negligently when he edited 

Gordon’s statement to obscure the word “if.”  But “mere negligence does not 

suffice” to show actual malice. Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 

510 (1991).3   

                                                            
3 In Plaintiffs’ response to Scripps’ motion for summary judgment, they submitted 
an affidavit from J. Stott Matthews, the “Managing Partner of Spectrum Computer 
Forensics and Risk Management, LLC, a firm specializing in computer forensics, 
electronic discovery, and computer security.” (Matthews Aff. at ¶2, ECF #68-21 at 
Pg. ID 1668.)  Matthews opines that Lee “could have made the entirety of the word 
‘if’ audible by simply cutting the video at an earlier point, by adding five to ten 
frames.” (Id. at ¶9, ECF #68-21 at Pg. ID 1669-70.)  Plaintiffs cite Matthews’ 
affidavit as evidence that, at a minimum, Lee acted recklessly when he made the edit 
that resulted in the Gordon Misquote. (See Pls.’ Opp’n to Summ. J., ECF #68 at Pg. 
ID 1338-39.)  The Court declines to consider the affidavit for two reasons.  First, in 
the affidavit, Matthews offers expert analysis concerning video editing, but Plaintiffs 



21 

Jones counters that even if Lee did not act with actual malice, Dahl did.  And 

Jones insists that Dahl’s purported malice is sufficient to sustain his defamation 

claim based upon the Gordon Misquote.  The Court disagrees. 

Jones’ focus on Dahl’s alleged actual malice is misplaced because Dahl was 

not responsible for the Gordon Misquote.  As noted above, Dahl did not propose 

using Gordon’s statement that became the Gordon Misquote – her draft script 

included Gordon’s “it’s bad” statement, not Gordon’s “if he violated the law” 

statement.  And Dahl did not make the final decision to switch to the “if he violated 

the law” statement.  Lee did.  Most importantly, there is no evidence connecting 

Dahl to Lee’s edit that obscured the word “if” and created the Gordon Misquote.  

While Lee told Dahl that he was going to switch video clips from the Gordon 

interview, Dahl had no reason to believe that the switch would result in the Gordon 

Misquote.  Dahl had accurately listed Gordon’s “if violated the law” quote in full on 

her interview log, and nothing that Lee said or did put Dahl on notice that Lee would 

materially alter that quote when lifting it from her interview log and inserting it into 

the April 29, 2016, report.  Moreover, there is no evidence that Dahl knew before 

the April 29, 2016, report aired that Lee had mis-edited the quote.  Simply put, Dahl 

                                                            
neither disclosed him as an expert as required by Rule 26(a)(2)(A) of the Federal 
Rules of Civil Procedure nor served an expert report concerning his opinions as 
required by Rule 26(a)(2)(B).  Second, the affidavit does not contain sufficient 
information to support a finding that Matthews, who heads a computer forensics 
firm, is qualified to offer an expert opinion concerning video editing. 



22 

did not cause, contribute to, know about, or have reason to anticipate or suspect the 

Gordon Misquote in advance.  Therefore, Jones may not rely upon Dahl’s alleged 

state of mind in order to establish that WXYZ acted with actual malice when it aired 

the Gordon Misquote.4 

Jones also argues that WXYZ acted with actual malice by “purposeful[ly] 

avoid[ing] the truth.” (Pls.’ Opp’n to Summ. J., ECF #68 at Pg. ID 1339-40 (citing 

Harte-Hanks Communications v. Connaughton, 491 U.S. 657 (1989)).)  Jones 

contends that the “truth” was set forth in an investigative report by PLA General 

Counsel Tiffany Sadek (the “Sadek Report”). (See id.; Sadek Report at ECF #64-9.)  

In the Sadek Report, Sadek (1) reviewed the allegations of lawbreaking made by 

whistleblowers Hughes O’Brien and Harvey and (2) concluded that Jones did not 

violate the law as they alleged. (See Sadek Report, ECF #64-9.)  Jones argues that 

WXYZ “continuously ignored” the Sadek Report and “derided [it] as the work of a 

compromised insider,” and he contends that WXYZ’s treatment of the report shows 

                                                            
4 In any event, Jones has failed to show by clear and convincing evidence that Dahl 
acted with actual malice.  He highlights that Dahl allegedly harbored ill-will and 
personal animus towards him. (See Pls.’ Opp’n to Summ. J., ECF #68 at Pg. ID 
1341.)  But “[a]ctual malice under the New York Times standard should not be 
confused with the concept of malice as an evil intent or a motive arising from spite 
or ill will.” Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 510 (1991).  And 
while it “cannot be said that evidence concerning motive or care never bears any 
relation to the actual malice inquiry,” Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 
491 U.S. 657, 668 (1989), Jones has not made a persuasive showing that Dahl’s 
alleged negative feelings for him led her to recklessly disregard the alleged falsity 
of anything in WXYZ’s reports.   



23 

that it did not care about the truth. (Pls.’ Opp’n to Summ. J., ECF #68 at Pg. ID 

1340.)  

The avoidance-of-the-Sadek-Report theory of actual malice cannot save 

Jones’ defamation claim for two reasons.  First, there is a disconnect between this 

theory and the undisputed evidence as to how the Gordon Misquote ended up in the 

April 29 report.  As described above, the evidence shows that a last-minute editing 

error by Lee caused the Gordon Misquote, and there is no evidence that Dahl (or 

anyone else at WXYZ) was aware of or contributed to that error.  Thus, even if Dahl 

and others at WXYZ did fail to acknowledge and/or did deride the Sadek Report, as 

Jones alleges, that conduct played no role in the airing of the Gordon Misquote. 

 Second (and in any event), WXYZ did not ignore the Sadek Report.  Dahl 

mentioned the report in the May 9, 2016, report and told her viewers that Sadek “dug 

through it all” and concluded that “Jones did nothing wrong.” (See May 9, 2016, 

Broadcast, ECF #64-33 at 13:21; also available at 

https://www.wxyz.com/news/tonight-at-11-secret-deals-cost-taxpayers-more-than-

500k.)  WXYZ also posted the Sadek Report on its website. 

(https://www.wxyz.com/news/tonight-at-11-secret-deals-cost-taxpayers-more-

than-500k.)  Dahl did raise questions about Sadek’s impartiality, but those questions 

were not unfair given that Sadek had done work for Adam Troy and MVP before 

she joined the PLA. (See Troy Dep. at 97-100, ECF #68-9 at Pg. ID 1621-22.)  



24 

Indeed, WXYZ was under no obligation to accept Sadek’s findings at face value or 

to refrain from raising concerns about Sadek’s possible bias.  That WXYZ presented 

reasons for discounting the Sadek Report is not evidence of actual malice.   

On this record, no reasonable juror could find by clear and convincing 

evidence that WXYZ acted with actual malice when it aired the Gordon Misquote.  

WXYZ is therefore entitled to summary judgment on Jones’ defamation claim.  See 

Anderson, 477 U.S. at 254 (holding that summary judgment should be granted 

against public figure on defamation claim where the evidence “is of insufficient 

caliber or quantity to allow a rational finder of fact to find actual malice by clear and 

convincing evidence.”). 

B 

 Jones’ two additional claims – for tortious interference with adventagous 

business relations and false light publicity invasion of privacy – fall along with his 

defamation claim.  The tortious interference claim is not viable because “[i]t is well-

established in Michigan law that once a defamation claim falls, all related tortious 

interference claims fall with it.” Hazime v. Fox TV Stations, Inc., 2013 WL 4483485, 

at *14 (E.D. Mich. Aug. 19, 2013) (citing Lakeshore Cmty. Hosp., Inc. v. Perry, 538  

 



25 

N.W.2d 24, 27 (Mich. App. 1995)).5  Likewise, Jones’ false light claim fails as a 

matter of law because, as described above, Jones failed to present evidence sufficient 

to support a finding by clear and convincing evidence that WXYZ acted with actual 

malice. See Battaglieri v. Mackinac Ctr. For Pub. Policy, 680 N.W.2d 915, 920-21 

(Mich. App. 2004) (holding that a public figure bringing a false light claim under 

Michigan law must prove by clear and convincing evidence that the defendant acted 

with actual malice).   

IV 

A 

The Court next turns to MVP’s defamation claim arising out of the Gordon 

Misquote.  Plaintiffs insist that this claim is viable because the defamatory sting of 

the Gordon Misquote “attach[ed]” to MVP. (See Pls.’ Suppl. Br. at ECF #74 at Pg. 

ID 1803.)  The Court disagrees.   

As explained below, the Gordon Misquote did not concern MVP.  Moreover, 

the references to MVP that followed the Gordon Misquote, when understood in their 

proper context, did not connect the misquote to MVP in a manner that defames MVP.  

For these reasons, MVP’s defamation claim arising out of the Gordon Misquote fails 

                                                            
5 See also Thomas M. Cooley Law Sch. v. Kurzon Strauss, LLP, 759 F.3d 522, 535 
(6th Cir. 2014) (holding that where defamation claim failed due to insufficient 
evidence of actual malice, court did not need to separately address parallel state-law 
tortious interference claim because it “fail[ed] along with the defamation claim”). 



26 

as a matter of law. See Nichols, 477 F.3d at 399 (explaining that under Michigan 

law, an essential element of a defamation claim is “a false and defamatory statement 

concerning” the plaintiff).   

1 

To begin, it is clear that the Gordon Misquote, standing alone, did not concern 

MVP.  As the Restatement (Second) of Torts explains, a statement made about a 

corporate officer or shareholder “concerns” the relevant corporation only where the 

statement “also reflect[s] discredit upon the method by which the corporation 

conducts its business.” Restatement (Second) of Torts § 561 (1997) comment (b) 

(emphasis added).  Indeed, “[a] corporation is not defamed by, and has no cause of 

action for, communications defamatory of its agents, officers, stockholders, or 

promoters unless such communications also reflect discredit upon the method by 

which the corporation conducts its business.”  50 Am. Jur. Libel and Slander § 328 

(2018) (emphasis added).6  Stated another way, “[w]ords spoken or written of a 

stockholder or office give no right of action to [a] corporation unless spoken or 

                                                            
6 See also 53 C.J.S. Libel and Slander § 60 (2018) (“An imputation defamatory to 
its officers or members does not constitute defamation of the corporation itself, at 
least unless it suffers special damage.  However, an accusation of misconduct on the 
part of corporate officers when acting as and for the corporation, which discredits 
the corporation in its trade or business, is a defamation against the corporation.”) 
(Emphasis added.) 



27 

written in direct relation to the trade or business of the corporation.” Life Printing 

& Pub. Co. v. Field, 64 N.E.2d 383, 384 (Ill. App. 1946) (emphasis added). 

 Here, the Gordon Misquote did not address the method by which MVP 

conducted its business.  The Gordon Misquote focused solely on Jones.  And it 

addressed his alleged misconduct while employed by the PLA – before he became a 

partner in MVP and began running MVP’s private development business.  Indeed, a 

key point of the Gordon Misquote was to raise concern about the possible “waste” 

of “taxpayer money” by a public agency.  Because the Gordon Misquote did not 

impugn the manner in which MVP conducted its private operations, the misquote 

did not “concern” or defame MVP.  MVP therefore may not pursue a defamation 

claim based upon the Gordon Misquote. 

The court in Afftrex, Ltd. v. General Electric Co., 555 N.Y.S.2d 903 (N.Y. 

App. Div. 1990), reached the same conclusion under similar circumstances.  The 

corporate plaintiff in that case, Afftrex Limited, brought a defamation claim based 

upon a “statement made during a management seminar conducted by defendant 

General Electric Company.” Id. at 904.  In the alleged statement, an employee of 

General Electric said: “Bill Button, the owner of Afftrex, is also an evil man.  

Because of his being an evil man, he too was fired from his [previous] job.” Id.  

Afftrex Limited alleged that the statement was false – because Button was not, in 

fact, fired from his prior position for any evil acts or misconduct – and that the false 



28 

reference to its owner, Button, defamed the company.  The court held that while 

Button, individually, could pursue a defamation claim based upon this statement, 

Afftrex Limited could not do so because “the allegedly defamatory words reflect 

directly on Button and his former employment, not upon Afftrex.” Id.  Therefore, 

even though the speaker identified Button as the owner of Afftrex, “the statement 

was insufficiently ‘of and concerning’ Afftrex to such an extent that it cannot form 

the basis of an action for defamation [by Afftrex].” Id.   

Here, like the allegedly defamatory statement in Afftrex, the Gordon Misquote 

casts aspersions on Jones’ actions during his prior employment, not on the 

operations of, or his role in directing, his current company (i.e., MVP).  Thus, as in 

Afftrex, MVP may not pursue a defamation claim based upon the Gordon Misquote.  

Plaintiffs have cited one case in which a court has allowed a corporate entity 

to assert a defamation claim based on a statement concerning its shareholder, see 

Balestriere, PLLC v. CMA Trading, Inc., 2014 WL 929813 (S.D.N.Y. Mar. 7, 2014), 

but that case is distinguishable.  The plaintiff in Balestriere, PLLC was a law firm.  

It sued certain former clients based upon emails that the clients wrote about John 

Balestriere, a partner in the firm and its namesake.  In the emails, the former clients 

made allegedly false statements about conduct that Balestriere engaged in while 

serving as their lawyer.  The court held that the law firm could assert a defamation  

  



29 

claim based upon these statements because they concerned Balestriere’s work on 

behalf of the firm, which shared his name: 

The e-mail in this case asserted that John Balestriere had 
engaged in certain misconduct, but the reference implicitly 
was to actions that he had taken in carrying out the 
business of his law firm, Balestriere PLLC. Although the 
e-mail did not so state on its face, the pertinent inquiry is 
whether the libel designates the plaintiff in such a way as 
to let those who knew him understand that he was the 
person meant.  Given the link of the names Balestriere and 
Balestriere PLLC and the fact that Mr. Balestriere was 
carrying out the business of the firm in engaging with 
Eben, a person who knew of these circumstances could 
reasonably infer that the statement reflected not only on 
Mr. Balestriere himself but also on the firm, which he was 
representing in his dealings with Eben and CMA. 

 
Balestriere PLLC, 2014 WL 929813, at *18 (emphasis added).   
 

Unlike the allegedly-defamatory statements in Balestriere PLLC, the Gordon 

Misquote does not pertain to alleged misconduct that (1) was undertaken by Jones 

on behalf of MVP or (2) could be attributed to MVP.  These contrasts with the 

defamatory statement in Balestriere, PLLC, underscore that the Gordon Misquote 

did not concern MVP.  For that reason, MVP may not assert a defamation claim 

based upon the misquote, standing alone.7  

                                                            
7 Plaintiffs cite several other cases in support of their contention that MVP may assert 
a defamation claim arising out of the Gordon Misquote, but none of those cases 
involve a corporate entity asserting a defamation claim based upon a statement 
concerning its shareholder.  Moreover, those cases are distinguishable on other 
grounds and/or are not persuasive on the precise issue presented here.  In several of 
the cases, the courts allowed plaintiffs to assert defamation claims based upon 



30 

2 

 Plaintiffs argue that MVP may assert a defamation claim arising out of the 

Gordon Misquote even though, standing alone, it did not concern MVP.  They insist 

that WXYZ defamed MVP by following the Gordon Misquote with an “immediate 

reference” to Troy’s severance payment and to the formation of MVP. (See Pls.’ 

                                                            
allegations of misconduct against entities that shared essentially the same name as 
the plaintiffs and conducted the same business as the plaintiffs. See, e.g., Golden 
Bear Distributing Sys. Of Texas, Inc. v. Chase Revel, Inc., 708 F.2d 944, 948-49 (5th 
Cir. 1983) (holding that where two corporations with the “same name” were 
mentioned in an article that linked their marketing practices and then described fraud 
committed by one of the corporations, the second corporation could bring a 
defamation claim because a reasonable reader could infer that the article was 
accusing that corporation of fraud); Patzer v. Liberty Communications, Inc., 650 
P.2d 141 (Or. App. 1982) (holding that an individual who was the sole owner of a 
construction company that bore his name could bring a defamation claim based upon 
a statement concerning the company’s work “because [since] plaintiff’s surname is 
part of the corporation name, it is possible that persons hearing the remarks would 
understand them to refer to plaintiff.”)  These cases do not apply here because Jones 
and MVP do not share the same name, and, more importantly, because the Gordon 
Misquote related to Jones’ alleged misconduct while acting for a different entity than 
MVP in an entirely different line of work.  The decision in Caudle v. Thomason, 942 
F.Supp. 635 (D.D.C. 1996), is also inapposite.  The plaintiff in that case was the 
president and chief executive officer of a small company.  He asserted a defamation 
claim based upon statements alleging poor performance by the company while under 
his direction.  The court denied a motion to dismiss the claim.  It held the plaintiff 
could assert a defamation claim based upon the statements because he alleged that 
he, personally, “made all business decisions which are the subject matter of” the 
statements. Id. at 638.  The court held that in light of that allegation, a reader could 
infer that the plaintiff, personally, “was responsible for or involved with the 
[company’s] alleged wrongdoings.” Id.  Here, unlike in Caudle, there is no overlap 
between the Gordon Misquote that Jones violated the law while running the PLA, 
on one hand, and the operations of MVP, on the other hand. 



31 

Suppl. Br. at ECF #74 at Pg. ID 1803.)  The “reference” to the Troy payment and to 

MVP’s formation that followed the Gordon Misquote is as follows: 

Dahl: “More mystery surrounds the $58,000 handed to 
Chief Operating Officer Adam Troy. He got the money 
after less than a year on the job. It was signed by his boss, 
Odis Jones, and months later the two became partners in a 
company called MVP Capital.  
 

[Showed screenshot of MVP logo] 
 

Dahl: Curiously, the company was registered with the 
state one day before Jones signed Troy’s severance deal.” 
 

(April 29, 2016, Broadcast, ECF #64-33 at 9:01; also available at 

https://www.youtube.com/watch?v=mXi1Apvx44k.)  Plaintiffs insist that when 

WYXZ placed these statements after the Gordon Misquote, WXYZ falsely implied 

that (1) Gordon deemed the payment to Troy unlawful and (2) MVP “benefitted 

from,” and was founded in connection with, the payment that Gordon found 

unlawful. (See Pls.’ Suppl. Br. at ECF #74 at Pg. ID 1803, 1805.)  The Court 

disagrees.  Neither of these implications reasonably arises from a full and fair 

viewing of the report.   

 The segments of the report that immediately preceded the Gordon Misquote 

made clear that Gordon was addressing the severance payments to Hughes O’Brien 

and Harvey, not the payment to Troy or the formation of the MVP.  Those preceding 

segments provided as follows: 

  



32 

[Cut to interview with Mayor Duggan] 
 
Dahl: Well what’s the purpose of the confidentiality 
agreements?  Is this shut up money? 
 
Mayor Duggan: You’ll have to talk to them about that.  
So that’s between the Board and the staff. 
 

[Cut to interview with Gordon] 
 
Dahl: But noted employment lawyer Deb Gordon, who 
reviewed the documents for Action News, has a theory. 
 
Gordon: It’s an exchange for giving up your rights to file 
a lawsuit and to ask you – insist that you remain quiet. 
 
Dahl: And indeed, documents obtained by the 
investigators reveal Hughes O’Brien and Harvey 
threatened whistleblower lawsuits, claiming they 
witnessed illegal activities at the PLA.  The suits were 
drafted but never filed. 
 

[Cut to interview with Dr. Thomas] 
 
Dahl: Were you aware that Dana Harvey and Sandra 
Hughes O’Brien were threatening to file a lawsuit against 
the PLA, and following that threat, they then walked away 
with some pretty hefty severance packages.  Were they 
paid to keep their mouths shut? 
 
Dr. Thomas: That is again, a personnel matter.  It doesn’t 
matter, pick any name you want. Susie Q. I’m not going to 
discuss it with you. 
 

(April 29, 2016, Broadcast, ECF #64-33 at 7:58; also available at 

https://www.youtube.com/watch?v=mXi1Apvx44k.)  After these segments, WXYZ 

cut immediately to the Gordon Misquote in which, again, she says: “[Jones] violated 



33 

the law, and other people got caught in the crossfire.  Bring those people back.  Get 

rid of him.  Turn it over to the AG, and don’t waste any taxpayer money.” (See id. 

at 8:53; emphasis added.) 

 In this context, the Gordon Misquote cannot reasonably be understood as 

referring to the payment to Troy or the founding of MVP.  Hughes O’Brien and 

Harvey – as the whistleblowers who reported Jones and then left the PLA – are the 

only individuals to whom Gordon could be referring when she suggests that certain 

former employees got “caught in the crossfire” of Jones’ alleged lawbreaking and 

should be brought “back.”  Indeed, it would be unreasonable to conclude that Gordon 

was referring to Troy – identified in the report as Jones’ ally and business partner – 

as someone who got caught in the “crossfire” of Jones’ alleged lawbreaking and who 

should be brought “back.”  In short, given the set-up of the Gordon Misquote, it is 

clear that the misquote has nothing to do with Troy’s departure from the PLA and/or 

the formation of MVP.   

And WXYZ did not connect the Gordon Misquote to those issues by 

“immediately follow[ing]” the misquote with a reference to them.  Rather, WXYZ 

drew a clear distinction between the potential lawbreaking addressed in the Gordon 

Misquote, on one hand, and the severance payment to Troy and formation of MVP, 

on the other hand.  Immediately after the Gordon Misquote, Dahl said: “More 

mystery surrounds the $58,000 handed to [PLA] Chief Operating Officer Adam 



34 

Troy.” (See id. at 9:01; emphasis added.)  “More mystery” connotes “mystery” 

above, beyond, and apart from the wrongdoing addressed in the preceding Gordon 

Misquote.  Thus, even though WXYZ followed the Gordon Misquote with 

references to Troy’s severance payment and the founding of MVP, WXYZ presented 

the payment and founding as matters separate from the illegalities addressed by 

Gordon.  Since WXYZ did not imply that Gordon deemed the payment to Troy 

unlawful or the founding of MVP tainted in any way, MVP may not pursue a claim 

of defamation based upon such implications.  MVP has no viable claim for 

defamation. 

B 

MVP likewise does not have a viable claim for tortious interference with 

advantageous business relations arising out of the Gordon Misquote.  That claim 

fails as a matter of law because the defamation claim based upon the misquote fails.  

See, e.g., Hazime, 2013 WL 4483485, at *14 (“It is well-established in Michigan law 

that once a defamation claim falls, all related tortious interference claims fall with 

it”) (citing Lakeshore Cmty. Hosp, 538 N.W.2d at 27)).   

C 

Finally, Scripps is entitled to summary judgment on MVP’s false light claim 

based upon the Gordon Misquote.  In order to prevail on that claim, MVP must prove 

that, among other things, WXYZ acted with “knowledge of” or “in reckless 



35 

disregard as to the falsity of the publicized matter.” Early Detection Ctr., P.C. v. 

New York Life Ins. Co., 403 N.W.2d 830, 835 (Mich. Ct. App. 1987) (citing 

Sawabini v. Desenberg, 372 N.W.2d 559 (Mich. Ct. App. 1985)); Dadd v. Mount 

Hope Church, 780 N.W.2d 763, 763 (Mich. 2010) (approving false light jury 

instruction that “plaintiff must prove by a preponderance of the evidence that the 

defendant must have known or acted in reckless disregard of the falsity of the 

information and the false light in which the plaintiff would be perceived.”).  For the 

reasons explained above in Section III(A)(2), MVP has not presented sufficient 

evidence to support a finding – under any standard – that WXYZ aired the Gordon 

Misquote with knowledge or reckless disregard of its falsity.8  Thus, Scripps is 

entitled to summary judgment on MVP’s false light claim.  

  

                                                            
8 In Section III(A)(2), the Court addressed whether Jones had shown that WXYZ 
acted with actual malice.  The analysis in that section applies here because in relevant 
part the test for false light liability parallels the “actual malice” standard applied by 
the Supreme Court in defamation actions. See Sullivan, 376 U.S. at 280 (1964) 
(defining “actual malice” as making or publishing a statement “with knowledge that 
it was false or with reckless disregard of whether it was false or not”).  Moreover, 
while the Court was applying the clear and convincing evidence standard in Section 
III(A)(2), the Court’s analysis in that section reveals that that there is a complete 
lack of evidence that WXYZ aired the Gordon Misquote with knowledge or reckless 
disregard of its falsity.  Thus, even though MVP’s burden – as a private actor – is to 
prove WXYZ’s state of mind by a preponderance of the evidence, it cannot clear 
that hurdle.  



36 

V 

 IT IS HEREBY ORDERED that WXYZ’s motion for summary judgment 

(ECF #64) is GRANTED. 

            s/Matthew F. Leitman     
      MATTHEW F. LEITMAN 
      UNITED STATES DISTRICT JUDGE 
 
Dated:  January 18, 2019 
 
 
 I hereby certify that a copy of the foregoing document was served upon the 
parties and/or counsel of record on January 18, 2019, by electronic means and/or 
ordinary mail. 
 
      s/Holly A. Monda     
      Case Manager 
      (810) 341-9764   


