
1 
 

 
NOT FOR PUBLICATION   
 

 
UNITED STATES DISTRICT COURT 

DISTRICT OF NEW JERSEY 
    
       

IN RE MERCK & CO., INC. 
SECURITIES, DERIVATIVE & “ERISA” 
LITIGATION   
 
 
___________________________________
  
 
THIS DOCUMENT RELATES TO: THE 
CONSOLIDATED SECURITIES ACTION 

: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 

 
MDL No. 1658 (SRC) 

 
 

Civil Action No. 05-1151 (SRC) 
Civil Action No. 05-2367 (SRC) 

 
 

OPINION 
 
    

  
        
CHESLER, District Judge   
      

Lead Plaintiffs bring this motion for leave to file a Sixth Amended Class Action 

Complaint (“Sixth Amended Complaint”).  The amendments they propose fall into two 

categories: (1) allegations relating to a November 1, 2004 Wall Street Journal article and the 

effect of the information contained therein had on the value of Merck stock and (2) allegations 

regarding alleged misstatements about a high-risk group’s participation in the VIGOR study and 

its effects on the study’s results.  Defendants Merck & Co., Inc. and Alise Reicin (collectively, 

“Defendants” or “Merck”) have opposed the motion.  The Court has considered the papers filed 

by the parties and, for the reasons that follow, will grant the motion in part and deny it in part. 

 

 

 

MERCK & CO., INC., SECURITIES, DERIVATIVE & &quot;ERISA&quot; LITIGATION Doc. 420

Dockets.Justia.com

http://dockets.justia.com/docket/new-jersey/njdce/2:2005cv01151/174999/
http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/new-jersey/njdce/2:2005cv01151/174999/420/
http://dockets.justia.com/


2 
 

I. BACKGROUND 

 In its August 8, 2011 Opinion addressing Defendants’ motion to dismiss the Corrected 

Consolidated Fifth Amended Class Action Complaint (“Fifth Amended Complaint”), the Court 

found that the November 1, 2004 Wall Street Journal article did not constitute a corrective 

disclosure and dismissed Plaintiffs’ Rule 10b-5 claim to the extent it was based on that article’s 

contribution to a drop in value of Merck shares for lack of loss causation.  In particular, the Court 

held that the allegations relating to the November 1, 2004 article failed to state the essential 

element of loss causation because on September 30, 2004, upon Merck’s withdrawal of Vioxx 

from the market because of an increased risk of confirmed cardiovascular events associated with 

Vioxx use, the fraud on which this lawsuit is based was revealed to the public.  The Court 

reasoned that the false valuation of Merck stock based on the subject misrepresentations and 

omissions about Vioxx was removed by the September 30, 2004 disclosure, which made clear 

that Vioxx was no longer a commercially viable product.  

 In the instant motion, Plaintiffs seek to re-introduce the November 1, 2004 Wall Street 

Journal article as a curative disclosure, arguing that it was not until the revelation of information 

contained in that article that the market became fully aware of the extent of Vioxx-related 

liability exposure faced by Merck. As the August 8, 2011 Opinion summarized, the November 1, 

2004 Wall Street Journal piece described previously undisclosed internal Merck documents 

which demonstrated that Merck was aware of Vioxx’s link to a greater incidence of adverse 

cardiovascular events. According to Plaintiffs, Merck’s misrepresentations and omissions not 

only overstated the commercial viability of Vioxx but also understated the liabilities associated 

with Vioxx’s safety problems, and the latter aspect of the fraud’s effect on the overvaluation of 

Merck stock could not be internalized by the market until the November 1, 2004 article reported 



3 
 

various facts concerning Merck’s suppression of critical information.  Plaintiffs allege that “[t]he 

November 1, 2004 Wall Street Journal article significantly increased the market’s view of 

Merck’s VIOXX-related litigation exposure, including potential punitive damage awards.”  

(Sixth Am. Compl., ¶ 313.)    

Plaintiffs indicate that, unlike the previous pleading found insufficient by the Court to 

state loss causation, the proposed Sixth Amended Complaint alleges additional facts that support 

the causal link between the subject securities fraud and the November 1, 2004 drop in Merck’s 

stock price. The proposed amended pleading alleges that on September 30, 2004 and in the days 

shortly following Vioxx’s withdrawal, analysts “recognized the significant VIOXX liability 

exposure that Merck faced,” (Id., at ¶ 314) but generally found it too early to quantify that risk 

with precision.  At best, estimates made by analysts prior to the November 1, 2004 article put the 

exposure in the range of hundreds of millions of dollars to approximately $10 billion. (Id.)  

According to Plaintiffs, the impact of the article’s new information about Merck’s allegedly 

deliberate misrepresentations and omission of material fact concerning Vioxx’s safety risks was 

as follows: 

As analysts and the press recognized, however, publication of the 
November 1, 2004 Wall Street Journal article (because of its exposure for 
the first time of the magnitude of Merck’s efforts to hide the adverse 
information about the cardiovascular risks of VIOXX and Merck’s long-
held knowledge about those risks) changed the market’s view and 
significantly increased Merck’s expected exposure to VIOXX-related 
litigation, including Merck’s exposure to punitive damages awards, and 
led several Wall Street analysts to report significantly higher estimates of 
Merck’s liability exposure in contrast to the pre-November 1, 2004 
timeframe. The concerns over Merck’s litigation exposure also led to 
noteworthy analyst downgrades as well as a “CreditWatch” announcement 
by Standard & Poor’s.  While Merck previously had removed VIOXX 
from the market and reduced the drug’s near-term commercial viability to 
nearly zero (barring a potential return of VIOXX to the market), the 
disclosures in the November 1, 2004 Wall Street Journal article 



4 
 

significantly increased the market’s estimates of potential costs to Merck 
to resolve VIOXX litigation, which was a foreseeable consequence of 
Defendants’ fraud, as well as the materialization of the concealed risks 
concerning Merck’s exposure to VIOXX liability.  The additional facts 
revealed in the November 1, 2004 Wall Street Journal article further 
corrected Defendants’ misstatements regarding VIOXX’s true safety risks 
and proximately caused investors to suffer additional losses as the market 
increased its estimates for Merck’s VIOXX-related liability. 
 

(Id., ¶ 315.) 

 The other category of proposed amendments concerns allegations that Defendants falsely 

stated that the inclusion of a high-risk subgroup of patients in the VIGOR trial supported 

Merck’s claims that the results of the trial were attributable to naproxen’s purported 

cardioprotective effect (as opposed to Vioxx’s propensity to increase the risk of a negative 

cardiovascular event, or prothrombotic effect).  In particular, Plaintiffs seek to add factual 

allegations that Defendants deceived investors regarding the safety profile of Vioxx by 

explaining that four percent of the participants in the VIGOR trial should have been receiving 

prophylactic aspirin therapy to prevent heart attacks and strokes and insinuating that these were 

the VIOXX-taking participants who suffered the majority of the heart attacks.  (For simplicity, 

the Court will refer to this alleged misrepresentation as the “4% Statement.”)  According to the 

proposed Sixth Amended Complaint, Merck misled investors with an analysis suggesting that the 

VIGOR results (which indicated a higher incidence of heart attack in patients taking Vioxx than 

those taking naproxen) were driven by the high-risk subgroup of patients who should have been 

screened out in accordance with the study’s protocol. (Id.,¶ 125.)  In particular, the VIGOR trial 

was supposed to exclude any patients presenting a high risk for cardiovascular events and 

indicated for low-dose aspirin prophylaxis. (Id., ¶ 126.)  Plaintiffs allege that the 4% Statement 

was materially misleading because it communicated to the public that this supposedly higher-risk 



5 
 

aspirin-indicated subgroup faced a qualitatively different cardiovascular risk than the rest of the 

VIGOR population, and the incidence of adverse cardiovascular events within that subgroup was 

quantitatively different in a meaningful and demonstrable way. In this way, according to 

Plaintiffs, Merck bolstered its claim that the results observed in VIGOR were entirely consistent 

with the naproxen hypothesis.  (Id., ¶ 127.) The proposed Sixth Amended Complaint avers that 

the 4% Statement was made in a May 24, 2000 press release by Merck and in a November 23, 

2000 article in the New England Journal of Medicine, which listed, among others, Defendant 

Reicin and Merck statistician Deborah Shapiro as authors. (Id., ¶ 125.)  

 

II. DISCUSSION 

A. Legal Standard 

Rule 15(a) of the Federal Rules of Civil Procedure governs motions for leave to amend a 

complaint.  While Federal Rule of Civil Procedure 15(a) directs that leave to amend a complaint 

should be freely given, the Supreme Court has held that leave to amend should be denied based, 

among other reasons, for undue delay, bad faith, undue prejudice, and futility of the proposed 

amendment.  Foman v. Davis, 371 U.S. 178 (1962).  Merck takes the position that the instant 

motion should be denied in its entirety because expanding the Exchange Act claims in the two 

ways proposed by Plaintiffs – to include allegations regarding the November 1, 2004 Wall Street 

Journal article and allegations regarding the 4% Statement – would be futile. When assessing the 

futility of a proposed amendment, the Court applies the same analysis it would in a motion to 

dismiss under Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6).   See In re Burlington Coat Factory Sec. 

Litig., 114 F.3d 1410, 1420 (3d Cir. 1997).  



6 
 

To state a claim that survives a Rule 12(b)(6) motion to dismiss, a complaint must 

contain “enough facts to state a claim to relief that is plausible on its face.” Bell Atlantic Corp. v. 

Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007).  “A claim has facial plausibility when the plaintiff pleads 

factual content that allows the court to draw the reasonable inference that the defendant is liable 

for the misconduct alleged.” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009).  The Court must 

“accept all factual allegations as true, construe the complaint in the light most favorable to the 

plaintiff, and then determine whether a reasonable inference may be drawn that the defendant is 

liable for the alleged misconduct.”  Argueta v. U.S. Immigration and Customs Enforcement, 643 

F.3d 60, 74 (3d Cir. 2011)

B. Allegations Regarding the November 1, 2004 Wall Street Journal Article 

 Merck argues that it would be futile to expand the § 10(b) claim to include the market’s 

reaction to the November 1, 2004 Wall Street Journal article because it lacks the required 

correlation to the alleged fraud, that is, a disclosure which could plausibly establish a causal 

connection between the fraud and the November 1, 2004 stock price drop.  To reiterate from the 

Court’s previous opinion in this case, a § 10(b) claim includes a loss causation element.  15 

U.S.C. § 78u-4(b)(4); Dura Pharms., Inc. v. Broudo, 544 U.S. 336, 342 (2005).  To establish loss 

causation, a plaintiff must “show that a misrepresentation that affected the integrity of the market 

price also caused a subsequent economic loss.”  Erica P. John Fund, Inc. v. Halliburton, 131 

S.Ct. 2179, 2186 (2011); see also McCabe v. Ernst & Young, LLP, 494 F.3d 418, 426 (3d Cir. 

2007) (“In order to satisfy the loss causation requirement . . . the plaintiff must show that the 

defendant misrepresented or omitted the very facts that were a substantial factor in causing the 

plaintiff's economic loss”).  Pleading the requisite causal connection between investment loss 

and the alleged fraud requires a § 10(b) plaintiff to allege “that the misstatement or omission 



7 
 

concealed something from the market that, when disclosed, negatively affected the value of the 

security.” Lentell v. Merrill Lynch, 396 F.3d 161, 173 (2d Cir. 2005). 

 The November 1, 2004 Wall Street Journal article did not, however, disclose any 

previously unknown information that revealed the falsity of Merck’s statements and omissions 

regarding the cardiovascular safety profile of Vioxx.  That alleged fraud – which forms the basis 

of the § 10(b) securities fraud claim pled in this action – was exposed at the time that Vioxx was 

withdrawn from the market by Merck based on concerns with its possible propensity to increase 

the risk of heart attack or stroke.  In contrast, the information reported in the November 1, 2004 

Wall Street Journal, which included internal Merck communications indicating awareness of 

Vioxx’s possible cardiovascular risks long before the market withdrawal, prompted analysts to 

make revised estimates of the damages that may flow from Vioxx-related lawsuits.  As the Court 

held in its August 8, 2011 Opinion, the facts regarding Merck’s awareness of Vioxx’s safety 

issues relate to Merck’s state of mind in making the alleged misrepresentations and omissions, 

but that disclosure did not correct or reveal a previously unknown deception.  Now, Plaintiffs 

argue that the corrective disclosure of the November 1, 2004 Wall Street Journal article consists 

of the revelation that, in light of the deliberate and intentional nature of Merck’s deception 

regarding Vioxx’s safety profile, Merck’s liability exposure was much greater than previously 

thought, according to third-party financial and market analysis of the information regarding 

Merck’s knowledge.  Such analysis of facts probative of Merck’s scienter may be “bad news,” 

which in turn appears to have precipitated a 9.7% drop in the price of Merck stock, but it is not 

congruent with the fraud alleged in this case and therefore fails to support loss causation.  

McCabe, 494 F.3d at 426; Lentell, 396 F.3d at 175 and n.4 (holding that, although stock price 

dropped upon a downgrade of the stock, such downgrade did not amount to a corrective 



8 
 

disclosure because it did not reveal to the market the falsity of the prior recommendations by the 

defendant to buy or accumulate the stock); In re Tellium, Inc. Sec. Litig., No. 02CV5878 (FLW), 

2005 WL 2090254, at *4 (D.N.J. Aug. 26, 2005) (holding that “an announcement of bad news 

that does not disclose the fraud” does not plead loss causation as required to state a § 10(b) 

claim).  Just as the underlying state of mind information reported in the November 1, 2004 Wall 

Street Journal article did not make Defendants’ alleged fraud known to the public, interpretation 

by analysts of that information did not disclose the fraud on which Plaintiffs ground their § 10(b) 

claim and could not, therefore, “correct” that fraud’s artificial inflation of Merck stock.  This 

lawsuit is not premised on allegations that Merck misrepresented or concealed from investors 

material facts concerning Merck’s exposure to liability stemming from products liability suits 

and consumer fraud claims related to the alleged cardiovascular risks of Vioxx.  Indeed, the 

public knew of such lawsuits being filed against Merck as early as May 29, 2001, yet as 

Plaintiffs themselves have maintained, the fraud giving rise to their § 10(b) claim is distinct from 

the negative Vioxx information disclosed to the public by virtue of those lawsuits. 

In spite of Plaintiffs’ arguments that due to the November 1, 2004 Wall Street Journal 

article, the market finally became fully aware of the losses the company could face as a result of 

Vioxx litigation and reacted accordingly, the Court concludes that Plaintiffs have failed to 

demonstrate that the information publicized in that article concerned the very facts Plaintiffs 

allege were misrepresented and/or omitted by Merck. They have not pled a causal connection 

between the November 1, 2004 drop in stock price and the fraud at issue.  As the loss causation 

element of the § 10(b) claim fails to meet the plausibility standard of Rule 8(a), amendment of 

the claim to include the allegations relating to the November 1, 2004 Wall Street Journal article 



9 
 

and its effect on the price of Merck stock would be futile.  Leave to file an amended complaint to 

add these allegations will be denied.1  

C. Allegations Regarding the 4% Statement 

The 4% Statement appeared in two publications. According to the proposed Sixth 

Amended Complaint, it was first made in a Merck press release dated May 24, 2000 and then 

repeated, in essence, in a November 23, 2000 article in the New England Journal of Medicine 

concerning the VIGOR study.  Merck argues that as to both publications of the 4% Statement, 

leave to amend must be denied because the statement was not false or misleading and thus fails 

to support a § 10(b) claim.  It points out that the proposed Sixth Amended Complaint does not 

quote the actual text of May 24, 2000 press release, in which the 4% Statement, as characterized 

by Plaintiffs, first appeared.  That press release stated, in relevant part, as follows:  

In VIGOR, there was no difference in cardiovascular mortality and the 
incidence of strokes between the groups treated with Vioxx or naproxen. 
As previously reported, significantly fewer heart attacks were seen in 
patients taking naproxen (0.1 percent) compared to the group taking Vioxx 
(0.4 percent) in this study. [footnote omitted] 
 
The reduction in heart attacks is consistent with naproxen’s ability to 
block platelet aggregation by inhibiting COX-1.  This effect on platelet 
aggregation is similar to low-dose aspirin, which is used to prevent second 
cardiac events in patients with a history of heart attack, stroke or other 
cardiac events.  Patients taking low-dose aspirin did not participate in 
VIGOR although 4 percent of patients enrolled in the study did meet the 
criteria for use of aspirin to prevent second cardiac events.  Among the 96 
percent of patients in VIGOR who were not candidates for low-dose 
aspirin for such cardioprotection, there was no significant difference in 

                                                           
1 Relatedly, the Court rejects Plaintiffs’ effort to revive as actionable Gilmartin’s September 30, 2004 statements, 
made following market withdrawal of Vioxx.  Plaintiffs argued in their motion that, because the fraud was not fully 
known until November 1, 2004, Gilmartin’s September 30, 2004 statements “have a whole new meaning in light of 
the liability-side analysis Plaintiffs now present.”  (Reply Br. at 15.) In light of the foregoing discussion, the Court’s 
holding that Gilmartin’s September 30, 2004 statements were immaterial remains the law of this case.  See In re 
Merck & Co., Inc. Securities, Derivative & ERISA Litig., No. 05-1151, 2011 WL 3444199, at *17-18 (D.N.J. Aug. 
8, 2011).    



10 
 

heart-attack rates – 0.1 percent among patients taking naproxen and 0.2 
percent among patients taking Vioxx.  
 

(DeMasi Decl., Ex. 17 at 2.)2 Similarly, the New England Journal of Medicine article stated: 

Four percent of the [VIGOR] study subjects met the criteria of the Food 
and Drug Administration (FDA) for the use of aspirin for secondary 
cardiovascular prophylaxis . . . but were not taking low-dose aspirin 
therapy.  These patients accounted for 38% of the patients in the study 
who had myocardial infarctions.  In the other patients the difference in the 
rate of myocardial infarction between groups was not significant (0.2 
percent in the rofecoxib [Vioxx] group and 0.1 percent in the naproxen 
group). 
 

(Id., Ex. 19 at 1523.) Merck further argues that insofar as the 4% Statement appeared in the New 

England Journal of Medicine article, the proposed additional allegations would be futile for the 

additional reason that Plaintiffs fail to allege that either Merck or Dr. Reicin “made” the 

allegedly offending statement, in compliance with the Supreme Court’s holding in Janus Capital 

Group, Inc. v. First Derivative Traders, 131 S.Ct. 2296, 2302 (2011). 

The Court is not persuaded by either of Merck’s futility arguments as to the allegations 

regarding the 4% Statement. 

First, as Plaintiffs argue without conceding, even if the 4% Statement made in the press 

release was partially or technically accurate, the proposed Sixth Amended Complaint alleges that 

in making this assertion about the aspirin-indicated subgroup, Merck omitted to state that the risk 

of adverse cardiovascular event observed in the subgroup was not statistically different from the 

risk in the remainder of the VIGOR population.  Securities law requires that once a defendant 

speaks about a particular subject, it must not omit material information required to convey 

                                                           
2 Pursuant well-established law concerning materials the Court may consider upon review of the sufficiency of a 
complaint, the press release, while not quoted in the proposed Sixth Amended Complaint, may be considered as an 
undisputedly authentic document expressly referenced and relied upon by the pleading.  Tellabs, Inc. v. Makor 
Issues & Rights, Ltd., 551 U.S. 308, 322 (2007); Pension Benefit Guar. Corp. v. White Consol. Indus., Inc., 998 
F.2d 1192, 1196 (3d Cir. 1993).  The same holds true for the Court’s consideration of the text of the New England 
Journal of Medicine article. 



11 
 

accurate and complete information to investors on that subject. Merck, 2011 WL 3444199, at *9.  

Assuming the facts alleged to be true, the proposed Sixth Amended Complaint plausibly states 

that investors were misled to believe that the 4% subgroup was responsible for the higher 

incidence of heart attack and stroke in the Vioxx-arm of the study. 

Second, regarding what it means to make a statement in the securities fraud context, the 

Supreme Court held in Janus that “[f]or purposes of Rule 10b-5, the maker of a statement is the 

person or entity with ultimate authority over the statement including its content and whether and 

how to communicate it.”  Id. at 2302. In contrast, “[o]ne who prepares or publishes a statement 

on behalf of another is not its maker.”  Id.  The New England Journal of Medicine article was in 

fact co-authored by Merck employees, including Defendant Reicin, as well as non-Merck 

employees. Moreover, by the time the article was published, on November 23, 2000, Merck had 

already explicitly disseminated its 4% Statement through the May 24, 2000 press release.  The 

article reiterates Merck’s analysis concerning the aspirin-indicated subgroup’s participation in 

the VIGOR study.  Reading the allegations as a whole and with consideration of the context and 

circumstances surrounding publication of the article, the proposed Sixth Amended Complaint 

sufficiently alleges that Defendants made the 4% Statement in the New England Journal of 

Medicine article.  See id. (holding that “attribution within a statement or implicit from 

surrounding circumstances is strong evidence that a statement was made by – and only by – the 

party to whom it is attributed.”).   Defendants argue that publication of the article following peer 

review as well as collaboration by various authors, including individuals not affiliated with 

Merck, negates attribution of the 4% Statement to Merck and/or Reicin because these facts 

indicate that Defendants did not control the statement.  Janus, in holding that explicit or implicit 

attribution of a statement to a party – both of which are alleged in this case as to Defendants – 



12 
 

demonstrates that the party made the statement, would appear to undercut Defendants’ argument.  

The article containing the 4% Statement was not prepared or published on behalf of Defendants; 

Merck and Reicin, as authors, had authority over it, assuming the facts alleged in the proposed 

Sixth Amended Complaint to be true.  

In short, the Court concludes that amendment of the Complaint to add allegations 

concerning the 4% Statement satisfies the standard of Rule 15.  As alleged, the 4% Statement, 

read in context, bolsters the naproxen hypothesis (Merck’s explanation of the VIGOR results as 

attributable to the cardioprotective qualities of naproxen as opposed to the prothrombotic effect 

of Vioxx) and thus relates to the core of Plaintiffs’ § 10(b) claim.  For the reasons stated, the 

Court finds that Plaintiffs have sufficiently alleged that the 4% Statement is actionable under § 

10(b) and Rule 10b-5. 

 

III.  CONCLUSION 

 The Court will deny the motion for leave to amend insofar as it concerns expanding the § 

10(b) claim to include the November 1, 2004 Wall Street Journal article and contemporaneous 

drop in Merck stock price, as such an amendment would be futile for lack of loss causation to 

support the claim.  It will permit Plaintiffs to file a Sixth Amended Complaint which adds 

allegations concerning the 4% Statement, as discussed above.  

The Sixth Amended Complaint, moreover, must conform to all prior rulings in this case 

identifying which alleged misstatements and/or omissions the Court has held do not give rise to a 

claim under Rule 10b-5.  While the binding effect of the Court’s orders dismissing certain 

statements as inactionable may seem obvious, the Court must make this point explicit in light of 

Merck’s indication that the proposed Sixth Amended Complaint contains allegations which 



13 
 

reassert statements that the Court addressed in its August 29, 2012 Opinion on Merck’s motion 

for judgment on the pleadings pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 12(c) and that it held 

insufficient to state a claim. The August 29, 2012 Opinion expressly listed paragraphs, per the 

numbering of the Fifth Amended Complaint, which failed to state a claim upon which relief 

could be granted.  The Sixth Amended Complaint may not revive claims by repeating portions of 

previously dismissed factual allegations that Plaintiffs believe continue to remain viable. 

An appropriate order will be filed. 

 

   s/Stanley R. Chesler              
STANLEY R. CHESLER 
United States District Judge 

   

Dated:  May 29, 2013   

  


