
UNITED STATES DISTRICT COURT 
EASTERN DISTRICT OF NEW YORK 
----------------------------------------------------------- X  
UNITED STATES OF AMERICA ex rel. 
REY C. PATRIARCA, 
 
    Plaintiff, 
 

- against - 
 

SIEMENS HEALTHCARE DIAGNOSTICS, 
INC., BAYER DIAGNOSTICS 
CORPORATION, 
 
    Defendants. 

: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 

 
 
 
MEMORANDUM DECISION AND 
ORDER 
 
 
11 Civ. 00181 (BMC) 
 
 
 

----------------------------------------------------------- X  
   
COGAN, District Judge.  

Plaintiff Rey C. Patriarca (“Relator”) brought this action on behalf of the United States 

against Siemens Healthcare Diagnostics, Inc. and Bayer Diagnostics Corporation (collectively, 

“Siemens”) to recover damages under the False Claims Act (“FCA”) for alleged fraudulent 

conduct from February 2006 through December 2010 (the “Relevant Time Period”).  Relator 

claims that Siemens marketed a test to measure the levels of a certain hormone knowing that the 

test was flawed, and that countless medical professionals ordered treatments for patients on the 

basis of the test’s inaccurate results.  Through Medicare, the United States reimbursed many of 

these treatments.  In response, Siemens argues that the discrepancies about which Relator 

complains were, in fact, widely known and, in any event, did not undermine the test.  Siemens 

has moved to dismiss Relator’s complaint, and for the reasons discussed below, Siemen’s motion 

is granted.    

 

 

 

The United States Of America et al vs Bayer Diagnostics Corp. Doc. 124

Dockets.Justia.com

https://dockets.justia.com/docket/new-york/nyedce/1:2011cv00181/313283/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/new-york/nyedce/1:2011cv00181/313283/124/
https://dockets.justia.com/


2 
 

BACKGROUND 

I. PTH Testing and Parties 

Patients with Chronic Kidney Disease (“CKD”) may have high levels of parathyroid 

hormone (“PTH”), which can lead to bone disease.  More than 26 million Americans suffer from 

CKD.  Vitamin D analogs are used to treat high levels of PTH, but overdosing of these analogs 

can lead to serious health consequences.  Accurate diagnosis of PTH levels is therefore critical.  

Doctors may also order parathyroidectomies in serious cases when PTH levels exceed a certain 

threshold.1  Many patients receive care at kidney dialysis centers, and Medicare covers 75% of 

those patients who do.  

At the time he filed the complaint, Relator worked as a District Manager for Scantibodies 

Clinical Laboratories, Inc. (“Scantibodies”), and was responsible for selling and marketing 

Scantibodies products to dialysis centers and nephrologists’ office.  Siemens is a major 

healthcare company, and in 2006 it purchased assets from Bayer Diagnostics Corporation.  One 

of those assets, the “Siemens Test,” 2 is used to measure PTH levels.   

The Siemens Test is what is known as a “Second Generation” PTH test.  Second 

Generation Tests measure both the whole PTH molecule (“1-84” PTH) and large fragments of 

the molecule (“7-84” PTH).  On the other hand, “Third Generation Tests” are designed to report 

only the level of whole PTH molecules and omit the fragments.  For this reason, Second 

Generation Tests report PTH levels roughly twice that of Third Generation Tests.   

 

 

                                                 
1  The parathyroid glands are four, pea-sized glands located in the neck that release PTH.  
 
2  The full name of the test is the “ADVIA Centaur Intact PTH Assay.” 
 



3 
 

II. History of PTH Testing 

In 1987, Nichols Diagnostics (“Nichols”) produced a PTH test (the “IRMA Test”) that 

was performed manually and required a several-hour long incubation period.  The test was 

approved by the FDA and became the industry standard.   

Five years later, Nichols produced a new, automated test, with a reduced incubation 

period of just 37 minutes.   The new test was “aligned” with the IRMA Test, which means that 

its PTH measurements were consistent with the earlier test’s results.  Nicholas continued to 

launch improved tests (together, these subsequent tests are “the Nichols Tests” ).  The 

overwhelming majority of dialysis centers in the United States used Nichols Tests by the early 

2000s.   

By this point, many other companies, including Siemens, produced PTH tests that were 

purportedly aligned with the IRMA test.  In 2002, Bayer sought FDA approval for two PTH 

tests.  Bayer represented that the first, the ACS 180 Test, was 98.5% correlated to the IRMA Test 

(the only difference between the two was that the ACS 180 Test was automated, and the IRMA 

test was manual), and that the Siemens test was 99.4% correlated to the ACS 180 Test.  

Accordingly, Bayer argued, the Siemens test was, through the principle of transference, 

sufficiently correlated to the IRMA Test to warrant a “substantial equivalence” determination by 

the FDA.3   The FDA agreed, and approved the Siemens test that year.  

To determine substantial equivalence, the FDA looks to whether the new device has the 

“same technological characteristics” as the predicate device, and “does not raise different 

questions of safety and effectiveness.”  Such a finding does not necessarily mean that the two 

devices are the same or return identical results.  For its FDA application, Siemens submitted data 

                                                 
3 The FDA relied on transference when approving the Siemens Test. 



4 
 

showing that the Siemens Test was correlated to the ACS 180 Test, which itself was correlated to 

the IRMA Test, which means that the results from the three tests have a predictable relationship.  

This is distinct from finding that the tests yield the same results; in fact, they did not, and 

Siemens did not represent that they did.  

Later versions of the Nichols Tests “drifted” upward, consistently overstating patient’s 

PTH levels, leading to medically unnecessary prescriptions and surgeries.  After a qui tam action 

relating to the tests’ inaccuracy and a settlement, Nichols withdrew its tests from the market 

around 2005.  The suit was brought by Relator’s employer at Scantibodies, Tom Cantor.  

Competitors – including Siemens – stepped into the space left by the withdrawn Nichols Tests, 

and aggressively marketed their tests across the country.  

III.  Siemens Test Drift  

In his complaint, Relator alleges that by early 2006 – concurrently with it becoming the 

dominant PTH test in the United States – the Siemens Test had materially “drifted” from the 

IRMA test.4   

Relator bases his allegation primarily on roughly 20 separate “parallel” experiments he 

conducted between 2006 and 2010.  In a parallel experiment, different PTH tests are used to 

analyze the same patient sample.  Relator compared the Siemens Test to the PTH test developed 

by his own company, the “Scantibodies Test,” which is a Third Generation Test.5  Relator 

alleges that during the Relevant Time Period, Scantibodies conducted a bi-weekly experiment to 

confirm that its test remained aligned with the IRMA Test.  On average, Relator alleges that the 

                                                 
4 Between filing his complaint and his opposition to Siemens’ motion to dismiss, Relator appears to have changed 
his argument somewhat.  In the latter, Relator asserts that his “claims do not depend on [] proving ‘drift,’” but 
instead describe that the Siemens Test became misaligned with the IRMA Test between February 2006 through 
2010.    
 

5 Relator states that the FDA approved the Scantibodies Test in or about 2000, and that the FDA found that the test 
was “substantially equivalent” to the IRMA test.   



5 
 

Siemens Test measured a 42% higher amount of PTH than did the Scantibodies Test, and he 

concluded by transference that the Siemens test was measuring PTH 42% higher than the IRMA 

test.   

Relator also claims that in May and June of 2010, Rubin Dialysis Center (“Rubin”), a 

dialysis center that sent its blood samples Spectra Laboratories, Inc. (“Spectra”), noticed higher 

than expected PTH levels.  Spectra used the Siemens Test.  Rubin then sent samples out to both 

Spectra and hospitals not using the Siemens Test, and discovered that the Siemens Test 

generated results indicating higher PTH levels.  

Relator similarly describes that in the mid-2000s, Renal Care Group, Inc. (“RCG”) (a 

dialysis chain) used the “Roche Test,” which was allegedly “well-aligned with the IRMA Test.”  

In 2006, RCG was acquired by a company that used Spectra for its lab work – and, as discussed 

above, Spectra used the Siemens Test.  Accordingly, former RCG patients were transferred from 

the Roche Test to the Siemens Test, and their doctors began seeing higher than expected PTH 

results.  Relator claims that Spectra conducted a parallel analysis of the Siemens and Roche tests 

in 2006, and found that the Siemens Test measured patients’ PTH levels 22% higher than the 

Roche Test.  In 2010, Spectra conducted an internal investigation to determine if its laboratory 

practices played any role in the apparent upward drift of PTH levels.  Spectra found that its 

machinery was working properly.  

IV. KDOQI Guidelines 

In the early 2000s, doctors and scientists worked with the National Kidney Foundation to 

develop clinical practice guidelines to manage CKD.  The Kidney Disease Outcomes Quality 

Initiative (“KDOQI”)  guidelines were published in 2003, and one of its stated purposes was to 

inform nephrologists about PTH testing.  The guidelines were based on studies involving the 



6 
 

IRMA Test.  Relator alleges that because of that basis, if a PTH test deviates from the IRMA 

Test, a doctor making medical decisions in light of the guidelines will be misguided.   

Relator claims that during the Relevant Time Period, “the great majority of nephrologists 

. . . followed the KDOQI Guidelines,” which recommended that they prescribe Vitamin D 

injections in response to PTH levels above a certain point, and that they order 

parathyroidectomies in response to PTH levels beyond a higher point.  Relator points to 

statements by Dr. Stephen Z. Fadem, a practicing nephrologist, who claims that providers closely 

relied on the KDOQI PTH Guidelines in making treatment decisions.  He also claims that after 

the Nichols Tests were removed from the market, the Siemens Test was extensively used, and 

that most clinicians never considered that the test had migrated upward from the IRMA Test.  Dr. 

Fadem states that, “[i]f the [PTH] test fits the clinical picture, it is accepted as a valid measure, 

with trust placed on the laboratory to assure the machines are properly calibrated and the 

methodology is correct.” 

The KDOQI Guidelines also state that they “are not intended to define a standard of care, 

and should not be construed as one.”  And, as discussed above, the guidelines point out that 

Second Generation Tests (such as the Siemens Test) yield absolute results that are roughly 

double those of Third Generation Tests (such as the Scantibodies Test).  Furthermore, the 

guidelines indicate that PTH levels are one of several data points that clinicians should consider 

when deciding a patient’s course of treatment.   

In 2010, the NKF updated its recommendations. It noted the wide “variability within and 

across” PTH tests, and acknowledged “analytic problems with PTH measurement.”  

Accordingly, it recommended that therapeutic decisions should be based on trends, and not a 



7 
 

single test result.  The NKF recommended the use of Second Generation Tests over Third 

Generation Tests. 

V. Public Disclosures 

In 2006, “a large group of renowned European scientists,” studied fifteen commercially 

available PTH tests, including the Siemens Test, compared them to the IRMA Test, and 

published their findings (the “2006 Souberbielle Study”).  The study made several points 

relevant to the instant case.  First, the levels of PTH at which the KDOQI guidelines 

recommended specific courses of patient treatment could not be followed without knowing 

which PTH test was used, because the scientists found that the values yielded by Second 

Generation Tests varied widely.  Second, the study found that most Second Generation Tests – 

including the Siemens Test – were predicative of PTH levels because they were “highly 

correlated” with the IRMA Test.  Third, the study held that clinicians should monitor a patient’s 

PTH levels over a series of tests, as opposed to making clinical decisions on the basis of a single 

finding.  Fourth, the study showed that neither the Siemens nor the Scantibodies test yielded the 

same results as the IRMA Test.  Furthermore, the study showed that a differential of up to 35% 

existed between the Siemens and Scantibodies tests.  

In 2009, the authors of the 2006 Souberbielle Study published a follow-up study (the 

“2009 Souberbielle Study”).  The authors noted that all PTH tests remained correlated with each 

other, but yielded different absolute results.  Accordingly, they wrote that strict adherence to the 

KDOQI guidelines could lead to “potentially different therapeutic options.”  However, the report 

found no need to switch from Second Generation Tests to Third Generation Tests.  The 2009 

Souberbielle Study also disclosed that the Siemens Test was yielding absolute results that were 



8 
 

43% higher than the Scantibodies Test, only one percentage point off of what Relator alleges he 

discovered through his parallels.  

A 2007 article published by Dr. Fadem noted that 1) the KDOQI guidelines were based 

on the IRMA Test; 2) the absolute results obtained from various PTH tests varied from those of 

the IRMA Test; and 3) the 2006 Souberbielle Study documented this variability.  Based on these 

observations, Fadem recommended that nephrologists “use a single laboratory for results and 

look at trends in PTH as opposed to single values.”  

A 2009 study published by Cantor (Relator’s former boss who brought a successful qui 

tam action against Nichols) disclosed the results of parallel testing of various PTH tests.  In the 

study, Cantor concluded that the Siemens Test generated results that were on average 36% 

higher than the Scantibodies Test.  This is nearly the same differential as that disclosed in the 

2006 Souberbielle Study.   

VI. Impact 

Relator argues that the upward drift he observed in the Siemens Test caused physicians to 

prescribe “hundreds of millions of dollars of medically unnecessary Vitamin D, and to conduct 

untold numbers of medically unnecessary parathyroidectomies.”  Crucially for Relator’s 

argument, during the Relevant Time Period, Medicare covered the cost of treatment for patients 

with CKD.  Therefore, Medicare paid for a portion of the cost of the Siemens Test, prescribed 

Vitamin D and its analogs, and for surgeries related to elevated PTH levels.   

Relator’s complaint includes statements by several doctors who describe that they relied 

on results provided to them by labs using the Siemens Test in deciding upon a course of 

treatment for their patients.  The doctors state that they acted consistent with the KDOQI 

Guidelines, and therefore typically prescribed Vitamin D or ordered parathyroidectomies for 



9 
 

patients whose PTH levels hit the relevant levels provided in the guidelines.  The doctors also 

state that had they received test results indicating lower (and, Relator implies, more accurate) 

PTH levels, they would have ordered a different, lesser course of treatment, which would have 

involved fewer Medicare payments.   

VII.  Siemens’ Knowledge 

Relator alleges that he shared the results of his parallel experiments with Cantor, the 

owner of Scantibodies, who was very concerned.  After seeing the results, in early 2007, Cantor 

went to Siemens’ headquarters to present slides detailing Relator’s experiments.  At that time, 

Relator had compiled evidence from more than ten parallels, which, on average, allegedly 

showed that the Siemens Test was measuring PTH 51% higher than the IRMA Test.  Cantor told 

Relator that Siemens officials responded with words to the effect of “our customers like the PTH 

values our test provides.”   

For the next several years, Relator continued to share the results of his parallels with 

Cantor.  In 2010, Cantor sought to persuade Spectra that it should stop using the Siemens Test 

because of its alleged upward drift.  Cantor described how the allegedly inflated PTH levels 

recorded by the Siemens Test was leading to a nationwide problem of overdosing Vitamin D.  In 

response, Spectra agreed to jointly conduct a parallel comparing the Scantibodies and the 

Siemens tests.  Spectra conducted a PTH analysis on 250 patient samples using the Siemens 

Test, while Scantibodies used the Scantibodies Test on the same samples.  After the results were 

analyzed, Cantor wrote to Spectra stating that the Siemens Test “is over estimating total PTH by 

45% on patient samples.” 

During the Relevant Time Period, Siemens conducted studies regarding the accuracy of 

its test, including by comparing each new lot of the Siemens Test against previous lots.  



10 
 

However, Relator alleges that Siemens manipulated the results of these studies so as to continue 

selling non-conforming lots.  As an example, Relator contends that when transitioning Spectra 

from lot 140 of the Siemens Test to lot 143, Siemens represented to Spectra that lot 143 was 

sufficiently correlated to lot 140.  However, Relator states that in 2009 Spectra conducted its 

own analysis of lots 140 and 143 and found a difference outside of the range that Siemens had 

specified as acceptable.  When Spectra notified Siemens of the discrepancy, and informed 

Siemens that Spectra was considering rejecting lot 143, Siemens acknowledged that if the results 

were accurate, lot 143 should be recalled or rejected.   

Relator alleges that Siemens’ Director of Quality Control proposed a two-pronged 

solution to the discrepancy: first, Siemens would “move” its “internal calibrator” so that lot 143 

would stay within Siemens’ internal specifications; second, he advised that Spectra should 

compare lot 143 not against lot 140, but against a different lot that would keep the discrepancy 

within specification.  Spectra agreed, and after satisfactory testing, accepted lot 143 as within 

specifications.   

VIII.  False Statements 

Relator also alleges that Siemens made a number of false statements in the Siemens 

Test’s Instructions for Use (“IFU”), on its website, in “Customer Bulletins” issued when the 

Siemens Test was altered, in customer meetings (i.e., with Spectra), and in its product labeling.   

As to statements in the IFU, Relator alleges that Siemens communicated that its test was 

sufficiently reliable to make a quantitative assessment of PTH in a patient sample adequate for 

“diagnostic” purposes.  As to statements on its website, Relator alleges that Siemens stated that 

its test was “standardized against the gold standard IRMA method.”  As to statements in its 

Customer Bulletins, Relator points to Siemens’ claim in a June 2010 bulletin that the use of a 



11 
 

new antibody pool to develop the Siemens Test did not result in any changes in the test’s 

performance characteristics.  Furthermore, Relator claim that Siemens’ failure to disclose to its 

customers the test’s alleged upward shift was an omission in violation of its legal obligations.  

Similarly, Relator contends that in its meetings with customers, including Spectra, Siemens 

never disclosed the alleged upward shift in PTH readings.  Finally, Relator argues that the 

Siemens’ Test’s labeling never disclosed an upward shift in PTH readings, but, in fact, disclosed 

a downward shift in 2008.   

IX. Claims 

In summary, Relator argues that 1) the Siemens Test was initially aligned with the IRMA 

Test, and remained aligned through roughly 2005, as demonstrated by the 2006 Souberbielle 

Study; 2) after that, the Siemens test shifted upward from the IRMA Test by approximately 40%, 

as demonstrated by his parallel testing; 3) Siemens knew of this upward shift through its internal 

testing, Cantor’s meeting, and the Spectra incident; 4) despite the upward shift, Siemens 

continued to manufacture and sell millions of Siemens Tests; and 5) had the Siemens Test’s 

upward shift been acknowledged, the FDA would have recalled the test and Medicare would not 

have paid for medically unnecessary courses of treatment ordered based on its findings.  

Accordingly, Relator brings claims under the FCA under a number of theories: a lack of 

medical necessity (insofar as Siemens caused laboratories to submit false claims for defective 

testing, and caused dialysis centers and physicians to prescribe medically unnecessary courses of 

treatment); provision of defective and/or non-conforming goods (because the government 

believed it was paying for a PTH test that worked consistent with the device’s FDA approval, 

while Siemens knew that the device was defective and/or materially nonconforming to its FDA 

approval); and the interstate transport and sale of misbranded devices (as FDA labels for 



12 
 

Siemens Tests did not inform users (laboratories and physicians) that the devices measured PTH 

more than 40% higher than actual PTH).  Relator also pleads conspiracy, although the conspiracy 

count in his complaint contains no details.  In his opposition brief, Relator states that it “rests 

largely on Siemens’ manipulation of the testing and calibration of Lot 143 of the Siemens Test, 

and its communications with a customer regarding the same.” 

DISCUSSION 

“The [FCA] imposes liability on any person who ‘knowingly presents . . . a false or 

fraudulent claim for payment or approval,’ ‘to an officer or employee of the United States.”  

Kellogg Brown & Root Servs., Inc. v. U.S., ex rel. Carter, 135 S. Ct. 1970, 1973 (2015) (internal 

quotations and citations omitted).  “The FCA defines a ‘claim’ as any request or demand . . . for 

money or property that is presented, directly or indirectly, to the United States.”  United States 

ex rel. Chorches for Bankr. Estate of Fabula v. Am. Med. Response, Inc. (“Fabula”) , 865 F.3d 

71, 81 (2d Cir. 2017) (internal quotations and alterations omitted).  The FCA “may be enforced 

not just through litigation brought by the Government itself, but also through civil qui tam 

actions that are filed by private parties, called relators, in the name of the Government.”  Id. 

(internal quotations omitted).  

I. Public Disclosure Bar 

A. 2010 Amendment 

Claims under the FCA are subject to a public disclosure bar that prohibits a relator from 

bringing a claim for conduct that has already been made public.  The bar is intended to 

discourage “opportunistic plaintiffs who have no significant information to contribute of their 

own.”  Graham Cty. Soil & Water Conservation Dist. v. U.S. ex rel. Wilson, 559 U.S. 280, 294 

(2010); see also U.S. ex rel. Doe v. John Doe Corp., 960 F.2d 318, 319 (2d Cir. 1992) 



13 
 

(discussing “the potential for parasitic lawsuits by those who learn of the fraud through public 

channels and seek remuneration although they contributed nothing to the exposure of the 

fraud.”).   

The statute providing for the public disclosure bar was amended in 2010.  For a 

complaint based primarily on pre-2010 conduct, the bar is jurisdictional, and serves as a basis for 

dismissal under Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(1).  See Fabula, 865 F.3d at 80.  

Following the 2010 amendment, the public disclosure bar operates on conduct that occurred after 

2010 as a basis for dismissal under Rule 12(b)(6).  Id.   

“Since the amendment does not mention retroactivity and effects a substantive change in 

the law, the conduct alleged in [a relator’s] complaint must be assessed under the law that existed 

when the conduct took place.”  United States ex rel. Amico v. Deutsche Bank AG, No. 15 CIV. 

9551, 2017 WL 2266988, at *4 n. 4 (S.D.N.Y. May 8, 2017) (citing Hughes Aircraft Co. v. U.S. 

ex rel. Schumer, 520 U.S. 939, 946 (1997)).  Accordingly, “the pre-2010 version of the public 

disclosure bar applie[s] to any conduct that occurred prior to the amendment and that the post-

2010 version applie[s] to any conduct that occurred after the effective date of the 2010 

amendment.”  United States v. Catholic Health Sys. of Long Island Inc., No. 12-CV-4425, 2017 

WL 1239589, at *10 (E.D.N.Y. Mar. 31, 2017).  Every Court of Appeals to address the issue has 

so held, either in a precedential or non-precedential decision.  See United States ex rel. Saldivar 

v. Fresenius Med. Care Holdings, Inc., 841 F.3d 927, 933, n.1 (11th Cir. 2016); United States ex 

rel. Bloedow v. Planned Parenthood of the Great Nw. Inc, 654 F. App’x 335, n.1 (9th Cir. 2016); 

United States ex rel Gage v. Davis S.R. Aviation, L.L.C., 658 F. App’x 194, 197, n. 1 (5th Cir. 

2016); U.S. ex rel. Ziebell v. Fox Valley Workforce Dev. Bd., Inc., 806 F.3d 946, 951-52 (7th 

Cir. 2015); U.S. ex rel. Antoon v. Cleveland Clinic Found., 788 F.3d 605, 614-15 (6th Cir. 



14 
 

2015); U.S. ex rel. Judd v. Quest Diagnostics Inc., 638 F. App’x 162, 165 (3d Cir. 2015); U.S. ex 

rel. May v. Purdue Pharma L.P., 737 F.3d 908, 915 (4th Cir. 2013). 

Because the Relevant Time Period here covers claims submitted through December 31, 

2010, the bar could serve as a basis for dismissal under Rule 12(b)(1) for claims submitted 

before March, 2010 (the data of amendment) and as a basis for dismissal under Rule 12(b)(6) for 

claims submitted after.  See Id. at *10.    

Under both the pre and post amendment versions of the FCA, courts analyzing the 

applicability of the public disclosure bar apply a two-step approach.  See U.S. ex rel. Kester v. 

Novartis Pharm. Corp., 43 F. Supp. 3d 332, 346 (S.D.N.Y. 2014).  At the first step, courts look to 

whether the substance of a relator’s claim had been disclosed prior to the filing of his suit.  At the 

second step, courts look to whether, if such disclosures had been made, the relator can be 

considered an “original source.”  Id.  If so, the relator may proceed with his complaint.    

B. Step 1: Public Disclosures 

1. Standard 

“Prior to the 2010 amendment, the bar applied where a qui tam action was ‘based upon 

the public disclosure of allegations or transactions.’”  Id. (citing 31 U.S.C. § 3730(e)(4)(A) 

(2006)) (emphasis in original).  “The Second Circuit follows the majority view and has 

repeatedly held that the relator’s claim is ‘based upon’ the public disclosure if the allegations in 

the complaint are ‘substantially similar’ to the publicly disclosed information.”  United States v. 

Dialysis Clinic, Inc., No. 5:09-CV-00710, 2011 WL 167246, at *6 (N.D.N.Y. Jan. 19, 2011); see 

Leveski v. ITT Educ. Servs., Inc., 719 F.3d 818, 828 (7th Cir. 2013) (“we have previously 

interpreted the phrase ‘based upon [a] public disclosure’ to mean ‘substantially similar to 



15 
 

publicly disclosed allegations,’ in accordance with virtually every other circuit that has 

interpreted this phrase.”); John Doe Corp., 960 F.2d at 324. 

The 2010 amendment generally conformed the statutory language to the majority judicial 

interpretation of the pre-amendment language: the new language articulated the inquiry as 

whether “substantially the same allegations or transactions as alleged in the action or claim were 

publicly disclosed.”  Novartis Pharm. Corp., 43 F. Supp. 3d at 346 (citing 31 U.S.C. § 

3730(e)(4)(A) (2010)) (emphasis in original).  Therefore, “under both the pre- and post-2010 

versions of the statute, courts assess whether the allegations in a qui tam complaint are 

‘substantially the same’ as or ‘substantially similar’ to the allegations of fraud contained in the 

public disclosures in question.”  Id. (citing Ping Chen ex rel. U.S. v. EMSL Analytical, Inc., 966 

F. Supp. 2d 282, 298 (S.D.N.Y. 2013)).  Accordingly, the “general case law pertaining to the 

public disclosure bar would still be applicable to this Court regardless of if it was decided before 

or after the [2010 amendment].”  EMSL Analytical, Inc., 966 F. Supp. 2d at 298, n.11 (internal 

citations and quotations omitted).  

The Second Circuit has applied a broad view of the public disclosure bar.  The Circuit 

does not require that the relator base all of his allegations on previously disclosed public 

information for the bar to come into effect.  See U.S. ex rel. Kirk v. Schindler Elevator Corp., 

437 F. App’x 13, 17 (2d Cir. 2011) (“We have previously interpreted this phrase to mean that the 

public disclosure bar applies to claims “based in any part upon publicly disclosed allegations or 

transactions.”); U.S. ex rel. Kreindler & Kreindler v. United Techs. Corp., 985 F.2d 1148, 1158 

(2d Cir. 1993) (“[T]he statute applies to a “qui tam action . . . based in any part upon publicly 

disclosed allegations or transactions.”).  Earlier disclosures will bar a relator’s claim if they were 

“sufficient to set the government squarely upon the trail of the alleged fraud.”  EMSL Analytical, 



16 
 

Inc., 966 F. Supp. 2d at 298 (internal quotations omitted).  The bar is triggered if “material 

elements” of the fraud have been publicly disclosed, and does not require that the alleged fraud, 

itself, have been disclosed.  See U.S. ex rel. Rosner v. WB/Stellar IP Owner, L.L.C., 739 F. 

Supp. 2d 396, 405 (S.D.N.Y. 2010); see also Monaghan v. Henry Phipps Plaza W., Inc., 531 F. 

App’x 127, 130 (2d Cir. 2013).   

Furthermore, “[m]erely providing more specific details about what happened does not 

negate substantial similarity.”  United States ex rel. Oliver v. Philip Morris USA Inc., 826 F.3d 

466, 472 (D.C. Cir. 2016) (internal quotations omitted).  A relator likewise does not overcome 

the bar by simply decoding or translating publicly available complex or technical information 

into a digestible form.  See U.S. ex rel. Springfield Terminal Ry. Co. v. Quinn, 14 F.3d 645, 655 

(D.C. Cir. 1994) (“Similarly, there may be situations in which all of the critical elements of fraud 

have been publicly disclosed, but in a form not accessible to most people, i.e., engineering 

blueprints on file with a public agency.  Expertise in the field of engineering would not in itself 

give a qui tam plaintiff the basis for suit when all the material elements of fraud are publicly 

available, though not readily comprehensible to nonexperts.”).   

The FCA provides a list of sources that count as “public disclosures.”  See 31 U.S.C. § 

3730(4)(A).  The list includes “the news media.”  Id.  Guided by the precept that information is 

in the public domain where it is accessible by those not a party to the fraud, see John Doe Corp., 

960 F.2d at 322, courts routinely interpret the “news media” to include disclosure in scientific 

and scholarly journals.  See U.S. ex rel. Alcohol Found., Inc. v. Kalmanovitz Charitable Found., 

Inc., 186 F. Supp. 2d 458, 463 (S.D.N.Y.) (“ the ordinary meaning of the statutory term ‘news 

media,’ would encompass the publication of information in scholarly or scientific periodicals.”); 

see also, Novartis Pharm. Corp., 43 F. Supp. 3d at 346 (the public disclosure bar encompasses 



17 
 

“disclosures directed to smaller or professionally specialized reader bases.” (internal quotations 

omitted)); U.S. ex rel. Rosner v. WB/Stellar IP Owner, L.L.C., 739 F. Supp. 2d 396, 402 

(S.D.N.Y. 2010) (“Public disclosure occurs even if the information is not ‘widely disseminated . 

. . .’”).  

2. Application 

As noted above, Relator seems to have changed the focus of his argument from the 

unsealing of his Amended Complaint to his opposition to Siemens’ motion to dismiss.  

Originally, Relator claimed that the Siemens Test drifted out of alignment with the IRMA Test 

between 2005 and 2006.  However, in a footnote in opposition to the motion to dismiss, Relator 

asserts that his “claims do not depend on [] proving ‘drift.’”  Instead, Relator’s revised theory 

turns on his assertion that “starting on or before February 2006 through 2010, the Siemens Test 

was misaligned with the Nichols Test by a positive bias averaging over 40%.”6  

Relator reached this conclusion by conducting a series of parallel experiments, which 

measured the relation between the Siemens Test and the Scantibodies Test.  Based on his 

assertion that the Scantibodies Test was consistently correlated to the IRMA Test, Relator 

inferred from the Siemens Test’s deviation from the Scantibodies Test that the former also 

deviated from the IRMA Test, with which Siemens represented its test had a steady relationship.   

Siemens argues that nearly the exact average differential figure between the Siemens and 

Scantibodies test at which Relator arrived over the course of his studies was disclosed in the 

public record.  It also claims that the fact of significant differentials between PTH tests was 

                                                 
6 Of course, at some point a “drift” or change must have occurred under Relator’s theory of original alignment and 
subsequent misalignment. 
 



18 
 

widely known.7  First, Siemens points to a number of studies released before Relator filed his 

complaint that show deviation between the Siemens Test and the Scantibodies Test within a 

narrow range around Relator’s own findings.  Second, Siemens points to publically available 

findings urging practitioners to incorporate the fact of different readings across and within 

studies.  The results of these public disclosures compel the application of the bar against 

Relator’s claims.  

i. The Differential Between the Siemens and Scantibodies Tests was Publically 
Disclosed 
 

First, Siemens points to the 2006 Souberbielle Study, which compared how 14 different 

commercially available tests detected PTH levels against three different concentration levels 

measured by the IRMA Test.  The Siemens and Scantibodies tests were both included in the 

study.  

When measuring the three concentration levels, the Siemens and Scantibodies tests 

deviated from each other’s results by 25%, 31%, and 35% – close to the 42% average deviation 

between the two detected by Relator’s parallels.  The 2006 Souberbielle Study also showed that 

the Scantibodies and Siemens tests had a -14.5% and 9.5% deviation from the IRMA Test, 

respectively.  In other words, neither test captured the same absolute values as the IRMA Test.  

Relator responds to the 2006 Souberbielle Study in three ways: first, he makes several 

points about the study’s methodology, with the presumed aim of distinguishing its findings from 

                                                 
7 Because the public disclosure bar operates jurisdictionally on conduct before March, 2010, the Court can look to 
materials outside of the pleadings to satisfy itself that jurisdiction is proper when considering Relator’s pre-
amendment claims.  See J.S. ex rel. N.S. v. Attica Cent. Sch., 386 F.3d 107, 110 (2d Cir. 2004).  Therefore, the 
Court can take into account the studies that Siemens references in its briefs.  For conduct after March 2010, the bar 
operates as a grounds for dismissal for failure to state a claim.  The 2006 Souberbielle Study and the KDOQI 
guidelines are both cited and discussed in Relator’s complaint.  These documents are sufficiently important to the 
complaint so that they can be considered incorporated by reference, and therefore, the Court can consider them on a 
12(b)(6) motion.  See DiFolco v. MSNBC Cable L.L.C., 622 F.3d 104, 111 (2d Cir. 2010).  For the reasons 
discussed below, those studies, alone, constitute a sufficient basis to apply the public disclosure bar.  
   



19 
 

those he arrived at; second, he claims that unlike his studies, it represents only a snapshot of a 

single period, and accordingly has no bearing on his claim that the Siemens Test later departed 

from a baseline; and third, he argues that the rough correspondence (9.5% deviation) between the 

Siemens and IRMA tests indicates the significance of the Siemens’ test alleged later deviation.   

Relator’s methodological points are unconvincing.  His purpose is plainly to try and set 

apart the 2006 findings from his own.  To do so, he emphasizes the nature of the blood samples 

tested, the labs that tested them, and the use of blood serum as opposed to blood plasma (which 

was used in Relator’s parallels).  But before Siemens offered the study’s findings as justification 

for imposition of the public disclosure bar, Relator himself cited approvingly to the study in his 

complaint, describing it as “an extensive scientific study [] undertaken by a large group of 

renowned European scientists.”  Furthermore, Relator does not contend that to the extent any of 

these distinctions are actually technically significant, they existed solely as to any one of the 

PTH tests studied; instead, it appears that they would apply in equal measure to all of the 

compared tests.  The key takeaway from the study for purposes of public disclosure bar analysis 

is that the percentage deviation Relator claims to have discovered between the Siemens and 

Scantibodies test was earlier announced.  There is no reason to believe that any of the 

methodological distinctions Relator highlighted between the 2006 Souberbielle Study and his 

own parallels affected the relation between the Siemens and Scantibodies tests, as opposed to the 

absolute levels of PTH that each detected.   

Next, Relator argues that the study’s presentation of just a snapshot of the relationship 

between the Siemens and Scantibodies tests does not publically disclose his claim of later 

change.  However, regardless of whether Relator relies on the theory in his complaint or in 

opposition to the motion, the 2006 Souberbielle Study is problematic for him, because in 2006, 



20 
 

before any drift or arrival at a final misalignment, the Siemens Test was shown to correspond to 

the Scantibodies Test with nearly the exact differential that he claims it later arrived at.  In other 

words, the circumstance he claims to have discovered was, in fact, disclosed nearly half a decade 

earlier.  

Relator’s final argument against the study – that it discloses close correspondence before 

2006 between the Siemens and IRMA Tests against the former’s later deviation – is immaterial. 

As described above, Relator’s parallels were not a direct comparison of the Siemens and IRMA 

tests.  Instead, they measured the Siemens and Scantibodies tests against each other, and 

generated results of the differential between the two.  Relator did not calculate what differential 

between the Siemens Test and the IRMA Test would follow from the differential measured in his 

parallels between the Siemens and the Scantibodies tests.  Therefore, the 42% differential 

Relator alleges he discovered between the Siemens and Scantibodies tests has only an indirect 

and undisclosed relationship to the 9.5% bias between the Siemens and the IRMA tests disclosed 

in the 2006 Souberbielle Study. 

Second, Siemens points to a 2009 update to the Souberbielle Study, which reported that 

the Siemens Test yielded results that were 43% higher than the Scantibodies Test – one 

percentage off from what Relator claims to have uncovered.  Relator levels a series of arguments 

against the validity and relevance of this study, none of which have any purchase against the 

inescapable fact that it discloses virtually the same results at which he claims to have uniquely 

arrived.8    

                                                 
8 It is worth noting that Relator concedes that although the “study authors sought to determine a ‘correction factor’ 
for commercially available assays which were misaligned with the Nichols Test . . . they did not recommend a 
correction factor for the Siemens Test.”  In other words, the authors found that as of the publication of the study in 
2009, the Siemens Test remained well-aligned with the IRMA Test.  
 



21 
 

Relator claims that the 2009 study used data from 2005, presumably to imply that the 

results do not bear on his allegation of the Siemens Test’s drift or later misalignment against the 

IRMA Test.  But this is not so; the study expressly says that its results are based on data 

collected in 2008.  Relator also argues that the “confidence intervals” (which function akin to 

margins of errors in public polls) for the Siemens and Scantibodies test results render the 

reported 43% differential between the two tests illusory.  But every study – including Relator’s 

parallels9 – will yield results with margins of errors, and their presence here does not diminish 

the significance of results nearly identical to those derived by Relator.    

Relator next focuses on the methodology of the 2009 Souberbielle Study (as he did with 

the 2006 version), attempting to distinguish it from his own tests.  He points out, for example, 

that the authors “amassed [results] from untold numbers of dialysis centers across 19 

geographical regions in France.”  Relator contends that there exist relevant differences between 

general patient profiles in France and America, but he puts forth no reason to suspect that the 

relative, as opposed to absolute, yields of the Siemens and Scantibodies tests would be any 

different when testing American samples.  As with his methodological efforts against the 2006 

Souberbielle Study, Relator’s points here do nothing to change the fact that the 2009 study 

disclosed nearly same differential between the Siemens and Scantibodies tests at which he 

arrived.  

Siemens also points to a 2009 study conducted by Tom Cantor (Relator’s employer), and 

others.  The study disclosed that as of 2009, the Siemens and Scantibodies tests had a percentage 

differential of 36%.   

                                                 
9 Notably, Relator does not appear to have included any margin of error or confidence intervals for his parallels.  



22 
 

Relator’s response to the study is disingenuous: he claims that “the differential between 

the Siemens Test and the [Scantibodies Test] does not disclose the differential between the 

Siemens Test and the [IRMA] Test.”  But, as noted above, Relator did not do that either. 

Siemens correctly notes in its reply brief, “the Cantor study did exactly what [Relator’s] 

complaint did two years later: it analyzed and disclosed the differential between the Siemens 

Test and the Scantibodies Test . . .”  (emphasis in original).  Relator also argues that the article 

does not count as a public disclosure because it was published in a journal with an annual 

subscription fee.  This argument has no traction: as described above, courts regularly hold that 

scholarly works published in small-circulation journals qualify as public disclosures. 

As he did with the Souberbielle studies, Relator disputes the Cantor study’s methodology, 

and attempts to distinguish it from his own analysis.  But just like his arguments against those 

studies, he makes no showing that the relative performance of the Siemens and Scantibodies tests 

would be altered with different variables or inputs; in other words, he does not show that the 

36% break between the two would be any different. Instead, he only makes some arguments that 

would, if viable, indicate that the two tests might yield different absolute values under different 

conditions.   

The 2006 and 2009 Souberbielle studies and the 2009 Cantor Study inescapably disclose 

the key information at the heart of Relator’s complaint – that the Siemens and Scantibodies test 

yielded PTH results with a roughly 42% differential from each other.10  Relator’s attempts to 

challenge the validity of these studies, question their relevance, and distinguish his own parallels 

                                                 
10 The Court notes that three of Relator’s parallels were generated after the latest study (the 2009 Cantor study).  
These parallels yielded unremarkable results that fell in line with those produced by the earlier parallels, and Relator 
cannot credibly claim that anything distinct was provided in these last tests.  These later tests yield results that are 
“substantially the same” as what had been publically disclosed prior to the filing of Relator’s complaint. 



23 
 

are unavailing.  At the end of the day, he cannot get around the fact that what he claims to have 

discovered was soundly public knowledge for years before he brought this action.  

ii. Differences Between PTH Tests Were Widely Known and Practitioners Were 
Told to Adjust Their Procedures Accordingly 
 

The above described studies are independently fatal to Relator’s claims under the public 

disclosure bar because they show that nearly the exact differential between the Siemens and 

Scantibodies tests that Relator arrived at was publically available for years.  Those studies, and 

others, also contain further disclosures that implicitly and explicitly disclosed the fact of a 

differential between PTH tests, generally.  These conclusions further undermine Relator’s 

contention to have contributed findings not already announced.  

First, the KDOQI guidelines established in 2003 that second-generation PTH tests, 

including the Siemens Test, yield results roughly twice as high as those produced by third-

generation tests, including the Scantibodies Test.  This finding was repeated in the 2006 

Souberbielle Study, which noted, “the [KDOQI] guidelines acknowledge that the third-

generation PTH assays provide lower values than the second-generation [] assays.”  The 2009 

Souberbielle Study confirmed this again: “the third-generation assays give lower values than the 

second-generation assays . . .” In light of these repeated findings, divergence between the 

Siemens and Scantibodies tests could have hardly come as a surprise.  

Second, differences in measurements between tests were so well-known (and potentially 

medically significant) that numerous studies recommended that practitioners use a single test 

over time.  For instance, the 2006 Souberbielle study noted, “[w]e demonstrate here that the 

[KDOQI] recommended limits are not applicable independently of the knowledge of the PTH 

assay used,” and “it cannot be excluded that the decision to recommend parathyroidectomy in 

CKD patients may be influenced by this inter-method variability.”  The same study went on to 



24 
 

note that “the different second-generation (‘intact’) PTH assays recognize synthetic 7-84 PTH 

with various degrees of cross-reactivity as reported previously with some assays . . .”  It 

concluded by stating, “we show important inter-method variation in PTH results.  As a 

consequence, the therapeutic decision based on unique cutoff levels such as those recommended 

in [KDOQI] guidelines may depend on the PTH assay used.”   

Similarly, the Cantor study noted that “[t]he demonstrated differences in absolute 

numbers between the iPTH assays highlight that the type of assay must be considered when 

therapeutic decisions are made based on serum iPTH results.”  Even Dr. Fadem, who contributed 

to Relator’s complaint, published a 2007 article advising the use of “a single laboratory for 

results” and urging doctors to “look at trends in PTH as opposed to single values.”   

Taken together, these conclusions clearly show that the general fact of divergence across 

PTH tests was public knowledge, and that practitioners had been encouraged for years in 

professional studies to adjust their treatment plans accordingly.  This further erodes Relator’s 

claim to have provided any novel information.  

In sum, before Relator filed his complaint, 1) variation between PTH tests was widely 

known; 2) physicians were advised to adjust their course of treatment accordingly; 3) Second 

Generation tests, such as the Siemens Test, were known to yield higher absolute results than 

Third Generation tests, such as the Scantibodies Test; and 4) the average difference between the 

Siemens and Scantibodies tests had been published in several studies.  Relator’s lack of medical 

necessity, provision of defective and/or nonconforming goods, and interstate transport and sale 

of misbranded devices theories all fail because information critical to Relator’s allegation of a 

differential between the Siemens and Scantibodies tests (and, arguendo, through transference, 



25 
 

the IRMA Test) – which necessarily undergirds the three theories – was squarely publically 

disclosed.   

C. Step 2: Original Source  

1. Standard 

As noted above, a relator’s claim will not be dismissed if he can establish that despite 

earlier public disclosures, he qualifies as an “original source.”  Under the pre-amendment version 

of the FCA, an original source was defined as “an individual who has direct and independent 

knowledge of the information on which the allegations are based and has voluntarily provided 

the information to the Government before filing an action under this section which is based on 

the information.”   31 U.S.C § 3730(e)(4)(A) (2006).  Under the 2010 version, and as relevant 

here, an “original source” is defined as an individual who “has knowledge that is independent of 

and materially adds to the publicly disclosed allegations or transactions, and who has voluntarily 

provided the information to the Government before filing an action under this section.”  31 

U.S.C. § 3730(e)(4)(A) (2010). 

Although the pre- and post-amendment standards for determining if earlier available 

information counts as a public disclosure are functionally the same, the 2010 amendment effects 

a change in the rigorousness of the “original source” requirement.  The Second Circuit has not 

yet decided which definition should apply when a relator’s allegations include pre and post 2010 

conduct.  See United States ex rel Coyne v. Amgen, Inc., 229 F. Supp. 3d 159, 171 

(E.D.N.Y.), report and recommendation adopted United States ex rel. Coyne v. Amgen, Inc., 243 

F. Supp. 3d 295 (E.D.N.Y. 2017), aff’d, Coyne v. Amgen, Inc., No. 17-1522-CV, 2017 WL 

6459267 (2d Cir. Dec. 18, 2017) (summary order).  However, because, as discussed below, 



26 
 

Relator is not an original source under even the more generous post-amendment statute, the 

Court need not decide which version should apply.  

Other Circuits have addressed this issue, and in so doing, have made clear that the task is 

not an easy one.  For instance, the First Circuit has held that a relator only qualifies as an original 

source if his “new information is sufficiently significant or essential so as to fall into the narrow 

category of information that materially adds to what has already been revealed through public 

disclosures.”  United States ex rel. Winkelman v. CVS Caremark Corp., 827 F.3d 201, 211 (1st 

Cir. 2016).  Accordingly, “a relator who merely adds detail or color to previously disclosed 

elements of an alleged scheme is not materially adding to the public disclosures.”  Id.  The 

Eighth Circuit declined to hold that a relator was an original source when the “key facts” to his 

claims were “already thoroughly revealed,” making it impossible to “say his knowledge (even if 

gained early and independently) materially contributes anything of import to the public 

knowledge about the alleged fraud.”  U.S. ex rel. Paulos v. Stryker Corp., 762 F.3d 688, 694 (8th 

Cir. 2014).  The D.C. Circuit noted that with the 2010 amendment, Congress changed the FCA 

“to provide incentives to only those relators whose information adds value.”  U.S. ex rel. Davis 

v. D.C., 679 F.3d 832, 839 (D.C. Cir. 2012) (emphasis added).  Particularly relevant to this suit 

is the notion that, “[j] ust as combining publicly available information with specialized expertise 

is not sufficient to overcome the first step of the public disclosure bar, neither does conducting 

an analysis based on such expertise qualify a relator as an original source.”  United States ex rel. 

JDJ & Assocs. LLP v. Natixis, No. 15-CV-5427, 2017 WL 4357797, at *11 (S.D.N.Y. Sept. 29, 

2017).  Instead, “a relator must bring more than expertise or a novel analysis to the table in order 

to avoid the public disclosure bar.”  Id.   

  



27 
 

 

2. Application  

Here, Relator is clearly not an original source; his work is neither independent of nor 

contributes materially to that which was already available.   

First, as described above, over the course of years, the Siemens and Scantibodies tests 

had been repeatedly compared to each other in a number of published studies.  Relator’s 

descriptions of his personal involvement in and thoroughness of his parallels notwithstanding, he 

makes no plausible allegation that his approach was significantly “independent” of these 

previously conducted studies.  Second, his parallels produced results that did not materially 

depart from those arrived at earlier by others.  His findings are not “sufficiently or qualitatively 

different from the core information” already publicly disclosed.  Amgen, Inc., 229 F. Supp. 3d at 

173.  

The fact that Relator has made allegations of fraud does not convert his parallel results – 

which largely track with information that had been publicly available – into knowledge 

independent of and materially additive to that which was already disclosed.  Accordingly, the 

original source exception is inapplicable, and the public disclosure bar comes into effect.  

II. Relator’s Conspiracy Claim  

Although sparsely plead, it appears that Relator bases his conspiracy claim on his 

description of Siemens’ apparent effort to get one lot of its test to align with a previous lot.  

Relator alleges that Siemens improperly adjusted various test parameters in order to represent the 

tests as coinciding, and that as a result, tens of thousands of false claims were submitted to the 

Government.  



28 
 

Relator argues that the public disclosure bar does not reach this count of his complaint, 

but he misunderstands the reach of that rule: as described above, it does not come into effect only 

if a relator’s particular allegations were matters of public record, but rather works to block qui 

tam claims based in any part on publically available information sufficient to put the 

Government on notice that it was being defrauded.  Accordingly, insofar as the gist of this 

allegation is to show that the Siemens Test deviated from the IRMA Test (through Relator’s 

comparisons with the Scantibodies Test), it is barred.  

However, to the extent that Relator intends his conspiracy charge to stand on its own, it is 

dismissed for failure to state a claim.  A plaintiff’s complaint must “contain sufficient factual 

matter, accepted as true, to ‘state a claim to relief that is plausible on its face.’”  Ashcroft v. 

Iqbal, 556 U.S. 662, at 678 (2009) (citing Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 547, 127 S. 

Ct. 1955 (2007)).  “A claim has facial plausibility when the pleaded factual content allows the 

court to draw the reasonable inference that the defendant is liable for the misconduct alleged.”  

Id. (citation omitted).  Therefore, the “plausibility standard . . . asks for more than a sheer 

possibility that a defendant has acted unlawfully.”  Id. (citation omitted).   

Here, Relator has alleged conduct that is every bit as consistent with a description of 

Siemens innocently and routinely working to carry out presumably frequent adjustments of its 

tests’ parameters as it is with unlawful conduct.  Especially in light of the variability within PTH 

tests described above, Relator has simply not nudged his allegations over the line to plausibility.  

  



29 
 

  

CONCLUSION 

Defendants’ motion to dismiss is granted.  The Clerk is directed to enter judgment, 

dismissing the complaint.   

SO ORDERED. 
 
 
 

            
       U.S.D.J. 
 
 
Dated: Brooklyn, New York 
 March 14, 2018 
  

Digitally signed by Brian 

M. Cogan


	COGAN, District Judge.
	Plaintiff Rey C. Patriarca (“Relator”) brought this action on behalf of the United States against Siemens Healthcare Diagnostics, Inc. and Bayer Diagnostics Corporation (collectively, “Siemens”) to recover damages under the False Claims Act (“FCA”) fo...

