
UNITED STATES DISTRICT COURT 

SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 

──────────────────────────────────── 
ROBERT P. “SKIP” CUMMINS, 

 

  Plaintiff, 

 

 - against - 

 

SUNTRUST CAPITAL MARKETS, INC., et al., 

 

  Defendants. 
──────────────────────────────────── 

 
 
 

 

 

07 Civ. 4633 (JGK) 

 

Opinion and Order 
 

JOHN G. KOELTL, District Judge: 
 
 This is an action for defamation arising out of two analyst 

reports and related statements to the media criticizing the 

issuance of certain options to Robert P. “Skip” Cummins, the 

former Chief Executive Officer (“CEO”) of Cyberonics, Inc. 

(“Cyberonics”), and other Cyberonics executives.  The gist of 

the analyst reports and related statements was that the option 

grants were timed to exploit information favorable to Cyberonics 

that ordinary shareholders of the company could not exploit.  

The analyst reports and related statements characterized the 

option grants as unethical and self-interested, and compared 

them in effect to illegal backdating.   

Mr. Cummins (the “plaintiff”) brings this litigation 

against the authors of the analyst reports, Amit Hazan and 

Jonathan Block, and their employer, SunTrust Capital Markets, 

Inc. (the “defendants”), alleging that the analyst reports 

contained defamatory statements and were defamatory as a whole, 

Cummins v. Suntrust Capital Markets, Inc. et al Doc. 53

Dockets.Justia.com

http://dockets.justia.com/docket/new-york/nysdce/1:2007cv04633/306822/
http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/new-york/nysdce/1:2007cv04633/306822/53/
http://dockets.justia.com/


 2

and that related statements made by defendant Hazan to the media 

were defamatory.  The defendants move for summary judgment.   

 

I 

The standard for granting summary judgment is well 

established.  Summary judgment may not be granted unless “the 

pleadings, the discovery and disclosure materials on file, and 

any affidavits show that there is no genuine issue as to any 

material fact and that the movant is entitled to judgment as a 

matter of law.”  Fed. R. Civ. P. 56(c); see also  Celotex Corp. 

v. Catrett , 477 U.S. 317, 322 (1986); Gallo v. Prudential 

Residential Servs. Ltd. P’ship , 22 F.3d 1219, 1223 (2d Cir. 

1994).  “[T]he trial court’s task at the summary judgment motion 

stage of the litigation is carefully limited to discerning 

whether there are genuine issues of material fact to be tried, 

not to deciding them.  Its duty, in short, is confined at this 

point to issue-finding; it does not extend to issue-resolution.”  

Gallo , 22 F.3d at 1224.  The moving party bears the initial 

burden of informing the district court of the basis for its 

motion and identifying the matter that it believes demonstrates 

the absence of a genuine issue of material fact.  Celotex , 477 

U.S. at 323.  The substantive law governing the case will 

identify those facts that are material and “only disputes over 

facts that might affect the outcome of the suit under the 



 3

governing law will properly preclude the entry of summary 

judgment.”  Anderson v. Liberty Lobby, Inc. , 477 U.S. 242, 248 

(1986). 

Summary judgment is appropriate if it appears that the non-

moving party cannot prove an element that is essential to the 

non-moving party’s case and on which it will bear the burden of 

proof at trial.  See  Cleveland v. Policy Mgmt. Sys. Corp. , 526 

U.S. 795, 805-06 (1999); Celotex , 477 U.S. at 322; Powell v. 

Nat’l Bd. of Med. Exam’rs , 364 F.3d 79, 84 (2d Cir. 2004).  In 

determining whether summary judgment is appropriate, a court 

must resolve all ambiguities and draw all reasonable inferences 

against the moving party.  See  Matsushita Elec. Indus. Co. v. 

Zenith Radio Corp. , 475 U.S. 574, 587 (1986) (citing United 

States v. Diebold, Inc. , 369 U.S. 654, 655 (1962)); see also  

Gallo , 22 F.3d at 1223.  Summary judgment is improper if there 

is any evidence in the record from any source from which a 

reasonable inference could be drawn in favor of the nonmoving 

party.  See  Chambers v. T.R.M. Copy Ctrs. Corp. , 43 F.3d 29, 37 

(2d Cir. 1994).  If the moving party meets its initial burden of 

showing a lack of a material issue of fact, the burden shifts to 

the nonmoving party to come forward with “specific facts showing 

a genuine issue for trial.”  Fed. R. Civ. P. 56(e)(2).  The non-

moving party must produce evidence in the record and “may not 

rely simply on conclusory statements or on contentions that the 



 4

affidavits supporting the motion are not credible.”  Ying Jing 

Gan v. City of New York , 996 F.2d 522, 532 (2d Cir. 1993); see 

also  Scotto v. Almenas , 143 F.3d 105, 114-15 (2d Cir. 1998); 

Singh v. New York City Off-Track Betting Corp. , No. 03 Civ. 

5238, 2005 WL 1354038, at *1 (S.D.N.Y. June 8, 2005).  

 

II 

 The following facts are undisputed unless otherwise  

indicated. 

 At the time of the analyst reports and the related 

statements to the media at issue in this case, defendants Hazan 

and Block were equity research analysts at SunTrust Capital 

Markets, Inc. (“SunTrust”), a subsidiary of a bank holding 

company.  (Defendants’ Local Rule 56.1 Statement of Material 

Facts (“Defts.’ 56.1 Stmt.”) ¶ 25; Plaintiff’s Local Rule 56.1 

Statement of Material Facts (“Pl.’s 56.1 Stmt.”) ¶ 25.)  In 

their capacity as analysts at SunTrust, defendants Hazan and 

Block wrote analyst reports about the companies they covered.  

(Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 25; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 25.)  One of those 

companies was Cyberonics, a company that designs, develops and 

markets implantable medical devices for the treatment of 

patients with chronic illnesses who have not responded to 



 5

traditional drugs and therapies.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 27; 

Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 27.)   

 In 2006, defendants Hazan and Block were asked by their 

supervisor at SunTrust, Rick Inskeep, to investigate the 

companies they covered for improper option grants.  (Defts.’ 

56.1 Stmt. ¶ 26; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 26.)  On June 8 and June 12, 

2006, SunTrust published two analyst reports written by 

defendants Hazan and Block on the subject of certain option 

grants at Cyberonics.  (Pl.’s Exs. 1 & 2.)  The core facts 

surrounding those options grants are not in dispute.  On June 

14, 2004, Cyberonics’ stock price at the close of trading was 

$19.58.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 29; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 29.)  On 

June 15, 2004, NASDAQ trading in Cyberonics stock was suspended 

for the entire day.  June 15, 2004 was the date of a Food and 

Drug Administration (“FDA”) panel proceeding concerning a 

therapy for depression developed by Cyberonics.  Late in the 

day, the panel voted to recommend the therapy.  (Defts.’ 56.1 

Stmt. ¶ 30; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 30.)  That same evening, while 

trading was still suspended, Cyberonics held a previously 

scheduled board meeting.  (Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 31; Tr. 35-36.) 1  

At that meeting, after the plaintiff excused himself from the 

meeting, the Cyberonics board of directors granted 150,000 stock 

                                                 
1  All citations to the transcript refer to the oral argument held on this 
motion on April 3, 2009.   



 6

options to the plaintiff and 100,000 stock options to other 

executives they considered responsible for the positive panel 

recommendation.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 31; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 

31; Tr. 35.)  The plaintiff was informed that same evening of 

the award of stock options to him and to the other executives.  

(Tr. 35; Pl.’s Apr. 14, 2009 Letter Br. ¶ 2 (“The fact that Mr. 

Cummins was told after the June 15, 2004 board meeting that he 

was granted options and that he knew the stock price would go up 

by some amount . . . .”).)  The plaintiff was also given the 

responsibility of allocating the 100,000 stock options granted 

to the other executives among those executives.  (Defts.’ 56.1 

Stmt. ¶ 31; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 31.)     

All of the stock options issued on June 15 carried the June 

14 closing price of $19.58.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 32; Pl.’ 56.1 

Stmt. ¶ 32.)  The June 14 closing price was the most recent 

closing price because trading was suspended on June 15.  The 

plaintiff knew, on the evening of June 15, that Cyberonics stock 

would rise the next day due to the favorable FDA panel 

recommendation.  (Pl.’s Apr. 14, 2009 Letter Br. ¶ 2.)  The 

share price did rise the next day by 78%, closing at $34.81.  

The value of the plaintiff’s options, which had not yet vested, 2 

                                                 
2  The plaintiff’s options vested ratably over 60 months.  (Pl.’s Ex. 10.)   



 7

increased by approximately $2.3 million.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 

33; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 33.)             

 The circumstances of the June 15, 2004 option grants formed 

the primary subject of the June 8 and June 12, 2006 analyst 

reports written by defendants Hazan and Block and published by 

SunTrust.  (Pl.’s Ex. 1 & 2.)  The subject heading of the June 8 

analyst report was: “CYBX: Moving to Neutral on Option Grant 

Concerns & Reimbursement Delays.”  (Pl.’s Ex. 1.) 3  The June 8 

report indicated at the outset that the authors were lowering 

their rating on Cyberonics from “buy” to “neutral” because “the 

company’s stock option grants in 2004 may face meaningful 

scrutiny in the current environment surrounding option grants . 

. . .”  The report contained a brief “Summary” section that was 

a summary and preview of a longer “Comments” section that 

developed everything that was included in the “Summary” section.  

The report characterized the June 15, 2004 option grants at 

Cyberonics as “unusual activity.”  The authors presented the 

following information in a section of “facts” at the beginning 

of the “Comments” section: 

1. June 14 th , 2004 – the stock closed at $19.58. 

2. June 15 th , 2004 – the stock was halted for the 
entire day during FDA Panel proceedings for VNS 
therapy for depression (which resulted in a positive 
recommendation at about 4 p.m.). 

                                                 
3  “CYBX” is the NASDAQ symbol for Cyberonics.   



 8

3. June 15 th  (evening), 2004 – stock options were 
issued to three executives (immediately following the 
Panel decision), during a board meeting held that 
night.  Skip Cummins (CEO) received an option grant of 
150,000 shares, and Richard Rudolph (VP, CMO) and Alan 
Totah (VP) each received grants of 10,000 options.  
All of these options carried the June 14 th  closing 
price of $19.58 . [Emphasis in original.] 

4. June 16 th , 2004 – on the first trading day 
following the positive FDA Panel recommendation, CYBX 
jumped 78% to close at $34.81, yielding an overnight 
paper profit of ~$2.3 million for CEO Cummins, and 
~$150,000 each for Rudolph and Totah. 

5. February 2005 – Mr. Cummins sold ~350,000 options 
at ~$40-45 per share (the selling began just days 
after CYBX received an FDA approvable letter for the 
same device).  Both Rudolph and Totah sold options at 
around ~$36 per share since the Panel approval in June 
’04. 

(Pl.’s Ex. 1.) 

 Following this presentation of “facts,” the authors 

compared the “effect” of the June 15 options to the effect of 

backdated options, and suggested that it “seemed clear” that 

like backdated options, the June 15 options were “‘in the money’ 

options that would require an immediate recording of 

compensation expense (which could possibly necessitate a 

restatement of FY05 results).”  (Pl.’s Ex. 1.) 4  The authors did 

not say that the options granted on June 15 were backdated, 

                                                 
4  The plaintiff offers the following definition of “backdated” options, 
which the Court accepts for purposes of this dispute: “Stock options 
‘backdating’ is a practice whereby a public company issues options on a 
particular date while falsely recording that the options were issued on an 
earlier date when the company’s stock was trading at a lower price.  The 
options are purportedly issued with an exercise price equal to the market 
price on the date of the option grant.  But, in fact because the grant dates 
were falsified, the options were ‘in the money’ when granted.”  (Pl.’s 56.1 
Stmt. ¶ 2) (quoting Desimone v. Barrows , 924 A.2d 908, 918 (Del. Ch. 2007)).  



 9

noting that it was “disputable” and that “it appears to us that 

even if backdating by definition did not occur, the effect was 

exactly the same .” (Pl.’s Ex. 1) (emphasis in original). 

 The authors proceeded to note that they were “unable to 

locate all of the electronic Form 4’s for the quarter in 

question . . . [and] are continuing to do diligence surrounding 

this issue.”  (Pl.’s Ex. 1.)        

In the final paragraph about the June 15 options, the 

authors asserted that the options reflected poorly on the 

credibility of Cyberonics management, even though “this option 

granting issue may never develop into a legal event for the 

company.”  The authors stated that “we feel it is unfortunately 

another clear hit to this management’s credibility,” and made 

reference to preexisting criticism of the credibility of 

Cyberonics management.  The authors concluded that “[l]egal or 

not, we are hard pressed to find a justifiable reason for the 

events that unfolded above.”  (Pl.’s Ex. 1.)   

 On June 9, 2006, the Securities and Exchange Commission 

(the “SEC”) launched an internal investigation of Cyberonics.  

(Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 8; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 8.)  On June 12, 

2006, SunTrust published a second analyst report by defendants 

Hazan and Block.  The subject heading of the June 12 report was: 

“CYBX: SEC Launches Informal Probe into Option Grants.”  Like 



 10

the June 8 report, the June 12 report contained a “Summary” 

section that was a preview and summary of a longer “Comments” 

section that developed everything included in the “Summary” 

section.  The authors structured the discussion in the 

“Comments” section of the June 12 report into three parts, under 

the following subheadings: “SEC Contacts CYBX,” “We Fully Stand 

by Our Claim,” and “Credibility is the Real Issue.” 5  (Pl.’s Ex. 

2.)   

 In the first part of the discussion, the authors noted that 

the SEC investigation into Cyberonics that began on June 9 

“highlights a concern” raised in the authors’ June 8 analyst 

report.  The authors then summarized the “facts” set forth in 

the June 8 report: “Specifically, 170,000 options were granted 

that night [of June 15, 2004], just a few hours after a very 

controversial FDA Panel voted to approve VNS therapy for 

depression.  With a full understanding of the materiality of the 

event (this was undoubtedly the single greatest event in the 

company’s history), this management and board of directors 

granted the options with a prior day’s (June 14 th ) exercise price 

of $19.58.  The stock rose 78% on June 16, yielding the 

executives a combined overnight paper profit of ~$2.5M.”  (Pl.’s 

Ex. 2.)     

                                                 
5  This same structure, including the subheadings, is reflected in the 
“Summary” section.  (Pl.’s Ex. 2.)   



 11

 In the second part of the discussion, the authors sought to 

“further clarify” the “claim” they made in the June 8 report.  

The authors explained that their claim was that the timing of 

the June 15 option grants (which occurred in the wake of 

favorable news for the company on a day when trading was frozen) 

and the exercise price of the options (which was the previous 

day’s exercise price and did not incorporate the favorable news 

of the FDA Panel recommendation) reflected that Cyberonics 

management had acted out of self-interest by taking advantage of 

“material information at a time when their shareholders and 

investors could not do so.”  The authors characterized the 

behavior of Cyberonics management as “knowingly abus[ing]” the 

principle that the purpose of stock option grants is to align 

the interests of management with the interests of the 

shareholders.  The authors did not accuse Cyberonics management 

of breaking any laws, noting that “the exact letter of the law 

may very well have been followed . . . .”  The authors did say 

that it “seem[ed] clear to [them]” that the “intent” of the law 

had been “manipulated,” because “the intent of the regulation is 

to come as close as possible to capturing the ‘true’ value of 

the stock,” and in light of the FDA Panel recommendation the 

June 14 th  share price for Cyberonics was plainly not the true 

value of Cyberonics stock on June 15 th  when the options were 

granted.  (Pl.’s Ex. 2.)   



 12

 In the third part of the discussion, the authors compared 

the June 15 option grants to “broader stock option incentive 

compensation abuses” occurring elsewhere, characterizing the 

June 15 option grants as “akin ‘in effect’” to broader stock 

option abuses.  The authors reiterated that while the June 15 

option grants may have been legal, they “appear unethical to us 

. . . .”  The authors also made reference to preexisting 

“credibility issues” with Cyberonics management and stated that 

“in our opinion,” the value of Cyberonics stock is meaningfully 

discounted due to the presence of the plaintiff as CEO of the 

company.  The authors concluded by noting that “[a]t the end of 

the day, shareholders will have to decide whether this 

management team and its board of directors have fulfilled their 

fiduciary duty.  We are currently hard pressed to reach such a 

conclusion.”  (Pl.’s Ex. 2.)    

 Mr. Hazan sent the June 8, 2006 analyst report to the New 

York Times.  (Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 8; Defts.’ Reply 56.1 Stmt. ¶ 

8.)  On June 9, 2006, the New York Times published an article in 

its Business Section about the June 15, 2004 issuance of options 

at Cyberonics.  (Pl.’s Ex. 3.)  The title of the article was: 

“Questions Raised on Another Chief’s Stock Options,” and the 

article contained a picture of the plaintiff with a caption 

identifying him as the CEO of Cyberonics.  The article quoted 



 13

Mr. Hazan saying: “My problem is the timing of when they [issued 

the options].  The fact that [the options do not] vest 

immediately doesn’t mean it was ethical, and I haven’t heard 

from one institutional investor today who disagrees with me.”  

The article also quoted Mr. Hazan saying: “It’s a perfect 

example of an abusive option.”  (Pl.’s Ex. 3.) 

 On June 9, 2006, Bloomberg.com published an article to the 

effect that Cyberonics was disputing the June 8, 2006 analyst 

report.  (Pl.’s Ex. 5.)  The title of the article was: 

“Cyberonics Disputes Analyst Comments on Option Grants.”  The 

article quoted Mr. Hazan saying in an email: “[I]t appears 

unjustified and unethical to issue those grants on the night of 

the single greatest event in the company’s history.”  (Pl.’s Ex. 

5.)        

 Mr. Hazan also gave an interview to the Houston Chronicle.  

On June 14, 2006, the Houston Chronicle published an article 

about the June 15, 2004 option grants.  The article quoted Mr. 

Hazan saying, with respect to the option grants: “It was not 

correct or ethical for them to do what they did . . . . It may 

be a microcosm of what’s happening with this management team.”  

(Pl.’s Ex. 4.)  The article also summarized the circumstances 

surrounding the June 15 option grants that were presented as 

‘facts’ in the June 8 analyst report (and reproduced at the 



 14

outset of the June 12 analyst report), and noted that “Hazan 

estimates by granting the options when it did, the company gave 

Cummins a $2.3 million boost, at least on paper, and about 

$150,000 each for the other two executives.”  (Pl.’s Ex. 4.)     

 Prior to the publication of the June 8 analyst report, 

defendants Hazan and Block consulted with David Prince, the 

chief legal officer at SunTrust.  (Pl.’s Ex. 7 (“Prince Dep.”) 

at 143, 149-54.)  The substance of the consultation was the 

information presented in the section of ‘facts’ in the June 8 

report, although Mr. Prince does not recall discussing the 

plaintiff’s February 2005 sale of shares or the use of the term 

“paper profit” with defendants Hazan and Block.  (Prince Dep. 

158-59, 175-76.)  The consultation took place over two telephone 

calls of approximately 11.5 and 5.5 minutes each.  (Prince Dep. 

49-50, 82-83.)  Mr. Prince told defendants Hazan and Block that 

they had a reasonable basis to believe there were accounting 

issues with the June 15, 2004 options grants.  (Prince Dep. 159-

60.)  He also told them that he felt the SEC would consider 

“what happened here improper,” and he told them about a National 

Association of Securities Dealers (“NASD”) regulation that was a 

catchall regulation that functions “almost like an ethical 

standard” and “underlies everything that a broker-dealer does.”  



 15

(Prince Dep. 160-61.) 6  Defendants Hazan and Block did not 

consult with Mr. Prince about various statements made in the 

June 8 analyst report that followed the section of ‘facts,’ 

including the statements about whether the option grants should 

require the immediate recording of compensation expense.  

(Prince Dep. 176-77.)  Mr. Prince did not recall defendants 

Hazan and Block consulting with him about the June 12 analyst 

report.  (Prince Dep. 179-80.) 7   

 On November 9, 2006, the Cyberonics board of directors 

decided to ask the plaintiff to resign.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 

14; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 14.)  The plaintiff resigned on November 

20, 2006.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶¶ 18-19; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶¶ 18-

19.)  The June 8 and June 12 analyst reports were not discussed 

in the course of the November 9 board meeting at which the board 

of directors reached the decision to ask for the plaintiff’s 

resignation.  (Defts.’ 56.1 Stmt. ¶ 15; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 15.)  

However, the publicity generated by the analyst reports 

                                                 
6  NASD Conduct Rule 2110 provides: “A member, in the conduct of his 
business, shall observe high standards of commercial honor and just and 
equitable principles of trade.”     
7  The June 8 and June 12 analyst reports were also reviewed prior to 
publication by Susan Venezia, a supervisory analyst at SunTrust responsible 
for reviewing analyst reports prior to their publication to ensure their 
accuracy and compliance with internal guidelines.  Ms. Venezia approved the 
June 8 and June 12 analyst reports without qualification.  (Defts.’ 56.1 
Stmt. ¶ 44; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶ 44.)  Ms. Venezia did not request any 
supporting documents for the statements in the two reports or speak to 
defendants Hazan and Block about the reports prior to her approval.  (Pl.’s 
Ex. 17 (“Venezia Dep.”) at 49-50.)    

 



 16

contributed to the decision to ask for the plaintiff’s 

resignation.  (Pl.’s Ex. 23 (“Coelho Dep.”) at 148-50.)  

III 

 Pursuant to the Court’s instructions, the plaintiff 

submitted a chart listing each allegedly defamatory statement in 

the analyst reports and the related statements to the New York 

Times, Bloomberg.com, and the Houston Chronicle, and explaining 

why each statement listed was defamatory.  The plaintiff 

identified thirty-seven (37) allegedly defamatory statements, 

many of which were overlapping or duplicative, and also alleged 

that the analyst reports were defamatory as a whole.  The 

arguments underlying many of the allegations of defamation 

include: the statement falsely implied that the plaintiff 

participated in issuing the June 15, 2004 options; the statement 

falsely implied that the plaintiff participated in illegally 

backdating the options; and the statement falsely indicated that 

the options had to be recorded immediately as a compensation 

expense.  The defendants submitted a responsive chart asserting 

specific defenses with respect to each of the 37 allegedly 

defamatory statements.  The defenses underlying much of the 

responsive chart include: the statement was substantially true; 

the statement was one of opinion rather than fact; and the 

statement was not “of and concerning” the plaintiff. 



 17

 The Court has reviewed each of the allegedly defamatory 

statements in the context in which it was made, and all of the 

parties’ arguments with respect to whether each statement was 

defamatory and whether the analyst reports were defamatory as a 

whole.  The Court has also reviewed the voluminous submissions 

by both parties.  For the reasons explained below, the 

statements identified by the plaintiff were not defamatory and 

summary judgment should be granted. 

A 

 There is a threshold issue of determining what substantive 

law to apply to the plaintiff’s claims.  The plaintiff insists 

on the application of Texas law (Tr. 85-87) while the defendants 

argue for the application of New York law (Tr. 99-101.)   

“A federal court sitting in diversity applies the choice of 

law rules of the forum state.”  Lee v. Bankers Trust Co. , 166 

F.3d 540, 545 (2d Cir. 1999); see also  Klaxon Co. v. Stentor 

Elec. Mfg. Co. , 313 U.S. 487, 496 (1941); Beth Israel Med. v. 

Horizon Blue Cross & Blue Shield of N.J., Inc. , 448 F.3d 573, 

582 (2d Cir. 2006); Interstate Foods, Inc. v. Lehmann , No. 06 

Civ. 13469, 2008 WL 4443850, at *2 (S.D.N.Y. Sept. 30, 2008).  

In determining the applicable law for tort claims, “New York 

applies the law of the state with the most significant interest 

in the litigation.”    Lee , 166 F.3d at 545; Padula v. Lilarn 



 18

Props. Corp. , 644 N.E.2d 1001, 1002 (N.Y. 1994).  In weighing the 

interests of the jurisdictions, New York distinguishes between 

“conduct regulating” and “loss allocating” rules.  Lee , 166 F.3d 

at 545; Schultz v. Boy Scouts of Am., Inc. , 480 N.E.2d 679, 684-

85 (N.Y. 1985); see also  Neumeier v. Kuehner , 286 N.E.2d 454, 

457-58 (N.Y. 1972).  Where the rule at issue is primarily 

conduct regulating, “the law of the jurisdiction where the tort 

occurred will generally apply because that jurisdiction has the 

greatest interest in regulating behavior within its borders.” 

Padula , 644 N.E.2d at 1002 (quoting Cooney v. Osgood Mach. , 612 

N.E.2d 277, 280 (N.Y. 1993)).  See also  Berwick v. New World 

Network Int’l, Ltd. , No. 06 Civ. 2641, 2007 WL 949767, at *7 

(S.D.N.Y. Mar. 28, 2007).   

 “Discouraging defamation is a conduct regulating rule.”  

Lee , 166 F.3d at 545.  In cases involving allegations of 

defamation, New York courts usually find that the state of the 

plaintiff’s domicile has the most significant relationship to 

the case, “assuming that the defamation was published in the 

plaintiff’s state, because plaintiff’s home state is where a 

plaintiff’s reputation is most likely damaged.”  La Luna 

Enters., Inc. v. CBS Corp. , 74 F. Supp. 2d 384, 388 (S.D.N.Y. 

1999).  However, this preference is not conclusive, and where 

the allegedly defamatory material has been published in more 



 19

than one state, courts have looked to multiple factors to 

determine the applicable law, including “the plaintiff’s 

domicile, the location of the plaintiff’s activity which gave 

rise to the alleged defamation, the defendants’ domicile, and 

the place from which publication of the allegedly defamatory 

statements occurred.”  Qureshi v. St. Barnabas Hosp. Ctr. , 430 

F. Supp. 2d 279, 286 n.3 (S.D.N.Y. 2006).      

In this case, the plaintiff’s home state is Texas (Compl. ¶ 

3), the plaintiff represents that his employer, Cyberonics, is 

located in Texas (Tr. 86), and Cyberonics itself represents that 

it is headquartered in Texas (see  

www.cyberonics.com/corporateprofile/ (“Headquartered in Houston, 

Texas”)).  Because the plaintiff’s allegations of damages center 

around the loss of his job at Cyberonics and injury to his 

professional reputation (Compl. ¶¶ 79-81), the alleged 

defamation in this case plainly has the biggest impact in Texas.  

Moreover, the activity giving rise to the alleged defamation 

took place in the course of a Cyberonics board meeting, although 

the plaintiff appears to have participated in the meeting 

telephonically.  In addition, there is no dispute that allegedly 

defamatory statements were published in Texas. 8   

                                                 
8  As discussed above, an article published by the Houston Chronicle on 
June 14, 2006 summarized the “facts” presented in the June 8 and June 12 
analyst reports, repeated in substance several of the specific statements 



 20

 Based on these facts, and despite the fact that the 

defendants have connections to New York, Texas is the forum with 

the greatest interest in this litigation, and the law of Texas 

is the applicable substantive law in this case.  See, e.g. , La 

Luna , 74 F. Supp. 2d at 389 (applying Florida law despite New 

York having “some interest in this litigation because defendants 

are citizens of New York”); cf.  Berwick , 2007 WL 949767, at *7-8 

(applying New York law over law of plaintiffs’ home state in 

defamation suit where there was no allegation that any tortious 

statements were published in plaintiffs’ home state; no 

allegation that any person or entity in plaintiffs’ home state 

had ever heard or read disparaging remarks about plaintiffs; 

plaintiffs’ relevant business dealings took place in New York; 

and plaintiffs’ allegations of harm in their home state were 

“conclusory”). 

B 

 “To maintain a defamation cause of action, the plaintiff 

must prove that the defendant: (1) published a statement; (2) 

that was defamatory concerning the plaintiff; (3) while acting 

with either actual malice, if the plaintiff was a public 

                                                                                                                                                             
made therein that were allegedly defamatory (including that the timing of the 
option grants “gave Cummins a $2.3 million boost, at least on paper”) and 
quoted defendant Hazan criticizing the correctness and ethics of the option 
grants and assigning the blame for the option grants to Cyberonics 
management.  (Pl.’s Ex. 4.)   



 21

official or public figure, or negligence, if the plaintiff was a 

private individual, regarding the truth of the statement.”  

WFAA-TV, Inc. v. McLemore , 978 S.W.2d 568, 571 (Tex. 1998); see 

also, e.g. , Abdel-Hafiz v. ABC, Inc. , 240 S.W.3d 492, 505 (Tex. 

Ct. App. 2007).  “Under Texas law, a statement is defamatory if 

it tends to injure a person’s reputation and thereby expose the 

person to public hatred, contempt, ridicule, or financial injury 

or to impeach any person’s honesty, integrity, virtue, or 

reputation.”  Tex. Disposal Sys. Landfill, Inc. v. Waste Mgmt. 

Holdings, Inc. , 219 S.W.3d 563, 580 (Tex. Ct. App. 2007); see 

also Montemayor v. Ortiz , 208 S.W.3d 627, 651 (Tex. Ct. App. 

2006).  “[A]llegedly [defamatory] statements must be construed 

‘as a whole in light of surrounding circumstances based upon how 

a person of ordinary intelligence would perceive the entire 

statement.’”  Cram Roofing Co., Inc. v. Parker , 131 S.W.3d 84, 

90 (Tex. Ct. App. 2003) (quoting Musser v. Smith Protective 

Servs., Inc. , 723 S.W.2d 653, 655 (Tex. 1987)); see also  Bentley 

v. Bunton , 94 S.W.3d 561, 579 (Tex. 2002).   

“Defamatory statements are ‘published’ if they are 

communicated orally, in writing, or in print to some third 

person capable of understanding their defamatory import and in 

such a way that the third person did so understand.”  Wells v. 

Johnson , No. 11-99-72-cv, 2000 WL 34234888, at *1 (Tex. Ct. App. 



 22

Oct. 26, 2000) (collecting cases).  Defamation in written or 

printed form is also known as “libel.”  See, e.g. , AccuBanc 

Mortg. Corp. v. Drummonds , 938 S.W.2d 135, 147 (Tex. Ct. App. 

1996). 

 “Under . . . Texas law, an essential element of a 

defamation claim is that the publication is ‘of and concerning’ 

the plaintiff.”  Houseman v. Publicaciones Paso del Norte, S.A. 

de C.V. , 242 S.W.3d 518, 526 (Tex. Ct. App. 2007) (internal 

quotation marks omitted).  “A publication is ‘of and concerning’ 

the plaintiff if persons who knew and were acquainted with him 

understood from viewing the publication that the defamatory 

matter referred to him.”  Id.  at 525.  “It isn’t necessary that 

the plaintiff be named in the publication.”  Id.   However, 

“[t]he false statement must point to the plaintiff and no one 

else.”  Id. ; see also  Newspapers, Inc. v. Matthews , 339 S.W.2d 

890, 894 (Tex. 1960) (“The settled law requires that the false 

statement point to the plaintiff and no one else.”); Texas Beef 

Group v. Winfrey , 11 F. Supp. 2d 858, 864 (N.D. Tex. 1998). 

The plaintiff in this case alleges that the defendants’ 

statements were defamatory per se.  “[S]tatements that are 

defamatory per se are actionable without proof of injury.”  Tex. 

Disposal Sys. , 219 S.W.3d at 580.  “A false statement will 

typically be classified as defamatory per se if it injures a 



 23

person in his office, profession, or occupation, [or] charges a 

person with the commission of a crime . . . .”  Id.  at 581 

(internal citation omitted).  If statements are not classified 

as defamatory per se, they “are actionable only upon allegation 

and proof of damages.”  Id.  at 580.  Moreover, “[e]ven if the 

statements have been determined to constitute defamation per se, 

proof of the actual injury suffered is required to recover 

special damages such as lost profits, incurred costs, lost time 

value, and future injury . . . .”  Id.  at 581 n.19.  The 

plaintiff seeks damages of that nature in this case.  (See, 

e.g. , Compl. ¶ 81.)  

C 

 The “substantial truth” of an allegedly defamatory 

statement is sufficient to defeat a defamation claim.  See  

Austin v. Inet Tech., Inc. , 118 S.W.3d 491, 496 (Tex. Ct. App. 

2003); see also  McIlvain v. Jacobs , 794 S.W.2d 14, 15 (Tex. 

1990).  Under the rubric of substantial truth, “[i]f a statement 

has the same effect on the mind of the average reader as a true 

statement, then it is not false.  If the article correctly 

conveys the story’s gist but relayed certain details 

incorrectly, the article will be considered substantially true.”  

Pardo v. Simons , 148 S.W.3d 181, 186-87 (Tex. Ct. App. 2004) 

(internal citation omitted); see also  Hearst Newspaper P’ship, 



 24

LP v. Macias , 283 S.W.3d 8, 11 (Tex. Ct. App. 2009) (“The test 

used in determining whether a publication is substantially true 

involves considering whether the alleged defamatory statement 

was more damaging to the plaintiff’s reputation, in the mind of 

the average reader or listener, than a truthful statement would 

have been.  Such an evaluation involves looking to the ‘gist’ of 

the publication.”) (internal citations omitted).     

 Expressions of opinion do not give rise to liability for 

defamation.  See  Brown v. Swett & Crawford of Texas, Inc. , 178 

S.W.3d 373, 383 (Tex. Ct. App. 2005) (“[T]he plaintiff must 

prove that the statements contained false, defamatory facts 

rather than opinions or characterizations.  Whether a statement 

is an opinion or an assertion of fact is a question of law.  An 

alleged defamatory statement of opinion requires an implication 

of undisclosed facts to be actionable.”) (internal citations 

omitted).  There is no rigid dichotomy distinguishing statements 

of fact from expressions of opinion.  See  Bentley , 94 S.W.3d at 

580 (citing Milkovich v. Lorain Journal Co. , 497 U.S. 1 (1990)).  

Rather, whether allegedly defamatory statements are “statements 

of fact or expressions of opinion depends . . . on their 

verifiability and the context in which they were made.”  

Bentley , 94 S.W.3d at 583 (citing Milkovich , 497 U.S. at 1); see 

also  Linan v. Strafco, Inc. , No. 13-05-27-cv, 2006 WL 1766204, 



 25

at *4 (Tex. Ct. App. June 29, 2006) (“The court must construe 

the statement at issue as a whole, in light of surrounding 

circumstances based upon how a person of ordinary intelligence 

would perceive the entire statement.”); Ridha v. Texas A&M Univ. 

Sys. , No. 08 Civ. 2814, 2009 WL 1406355, at *7 (S.D. Tex. May 

15, 2009) (“When determining whether a statement is an 

actionable statement of fact or a constitutionally protected 

opinion, a court must consider whether the statement in question 

makes or implies a factual assertion that is objectively 

verifiable.  In so doing, the court is to consider the entire 

context in which the statement was made.”).   

D 

 The parties dispute whether the plaintiff is a public 

figure for purposes of this litigation.  The plaintiff insists 

that he is not a public figure, while the defendants argue that 

he is a limited purpose public figure.  If the plaintiff is a 

public figure, the plaintiff must establish that the allegedly 

defamatory statements were published with the “actual malice” 

standard defined in New York Times Co. v. Sullivan , 376 U.S. 

254, 279-80 (1964).  See  Gertz v. Robert Welsh, Inc. , 418 U.S. 

323, 342 (1974); Curtis Publ’g Co. v. Butts , 388 U.S. 130, 162-

63 (1967).  If the plaintiff is not a public figure, then the 

plaintiff must establish that the statements were published 



 26

negligently.  Durham v. Cannan Comm’cns, Inc. , 645 S.W.2d 845, 

851 (Tex. Ct. App. 1982).   

 “Whether a party is a public figure is a matter of 

constitutional law for the court to decide.”  Allied Mktg.  

Group, Inc. v. Paramount Pictures Corp. , 111 S.W.3d 168, 177 

(Tex. Ct. App. 2003).  However, although whether a person is a 

public figure “is a question of federal constitutional law and 

Supreme Court rulings are controlling,” in a diversity action 

“resort to [the applicable state] case law is appropriate” 

because “states are entitled to provide a broader, though no 

more constricted, meaning to public figures” than federal law 

provides.  Harris v. Quadracci , 48 F.3d 247, 250 n.5 (7th Cir. 

1995) (applying Wisconsin state law to determine whether 

plaintiff was public figure); see also  Lee v. City of Rochester , 

663 N.Y.S.2d 738, 769 (Sup. Ct. 1997), aff’d , 677 N.Y.S.2d 848 

(App. Div. 1998) (consulting both state common law and federal 

law in making public figure determination).  Therefore, the 

Court considers federal law and Texas state law to determine 

whether the plaintiff is a public figure. 

 The Supreme Court has defined two classes of public 

figures, general and limited.  Contemporary Mission, Inc. v. New 

York Times Co. , 665 F. Supp. 248, 262 (S.D.N.Y. 1987), aff’d , 

842 F.2d 612 (2d Cir. 1988).  The class of general public 



 27

figures includes only those individuals who have achieved 

“general fame or notoriety in the community, and persuasive 

involvement in the affairs of society.”  Gertz , 418 U.S. at 352.  

The class of limited purpose public figures consists of 

individuals who “voluntarily inject[] [themselves] or [are] 

drawn into a particular public controversy and thereby become [] 

public figure[s] for a limited range of issues.”  Id.  at 351.  

“In either case such persons assume special prominence in the 

resolution of public questions.”  Id.    

 The defendants concede that the plaintiff is not a general 

public figure, but argue that he is a limited purpose public 

figure.  Under federal law as it has been interpreted in this 

Circuit, in order to establish that a plaintiff is a limited 

purpose public figure a defendant must show the plaintiff has: 

“(1) successfully invited public attention to his views in an 

effort to influence others prior to the incident that is the 

subject of litigation; (2) voluntarily injected himself into a 

public controversy related to the subject of the litigation; (3) 

assumed a position of prominence in the public controversy; and 

(4) maintained regular and continuing access to the media.”  

Contemporary Mission, Inc. , 842 F.2d at 617.  Texas state courts 

apply a slightly different test although both parties urge that 

it is substantially the same as the test used by federal courts 



 28

in this Circuit.  The test has three parts: “(1) the controversy 

at issue must be public both in the sense that people are 

discussing it and people other than the immediate participants 

in the controversy are likely to feel the impact of its 

resolution; (2) the plaintiff must have more than a trivial or 

tangential role in the controversy; and (3) the alleged 

defamation must be germane to the plaintiff’s participation in 

the controversy.”  WFAA-TV , 978 S.W.2d at 571. 

 The defendants argue that the plaintiff is a limited 

purpose public figure based on his involvement in two separate 

controversies: a national controversy over stock option 

backdating and a national controversy regarding the plaintiff’s 

leadership of Cyberonics.  Neither argument supports a finding 

that the plaintiff is a limited purpose public figure. 

 At the time of the June 8 and June 12, 2006 analyst 

reports, the plaintiff was not involved in any public 

controversy regarding stock option backdating or, more broadly, 

improper option grants.  First, the record is far from clear 

that there existed any public controversy at the time regarding 

improper option grants.  “A public ‘controversy’ is any topic 

upon which sizeable segments of society have different, strongly 

held views.”  Lerman v. Flynt Distrib. Co., Inc. , 745 F.2d 123, 

138 (2d Cir. 1984); see also  WFAA-TV, 978 S.W.2d at 571.  The 



 29

defendants argue that a series of twenty newspaper articles in 

The Wall Street Journal on the subject establishes that a public 

controversy existed regarding improper option grants.  (Defts.’ 

Ex. 1.)  However, only three such articles were published before 

the analyst reports at issue in this case.  The defendants 

nowhere argue that those three articles from a single 

publication were sufficient to establish a public controversy, 

and indeed the number pales in comparison to the press coverage 

found to establish a public controversy in other cases.  Cf.  

Contemporary Mission , 842 F.2d at 618 (“Over 200 news articles 

about [plaintiffs] from more than 60 different publications 

located in over 15 different states . . . were submitted to the 

district court . . . .”); Swate v. Schiffers , 975 S.W.2d 70, 74-

76 (Tex. Ct. App. 1998) (finding that plaintiff was public 

figure based on 24 newspaper articles about the plaintiff on the 

same subject of his medical practice that was the basis for the 

alleged defamation); Brueggemeyer v. ABC, Inc. , 684 F. Supp. 

452, 456-57 (N.D. Tex. 1988) (listing newspaper articles).    

 In any event, whether the three articles from the Wall 

Street Journal establish any public controversy regarding 

improper stock option grants is not a question the Court need 

decide, because the plaintiff “at no time assumed any role of 

public prominence in the broad question of concern about” option 



 30

grants.  Hutchinson v. Proxmire , 443 U.S. 111, 135 (1979).  

Nothing in the record links the limited preexisting press 

coverage of stock option practices to the plaintiff or 

Cyberonics, and therefore the plaintiff was not a public figure 

for purposes of comment on improper stock option practices.  Cf.  

Pisani v. Staten Island Univ. Hosp. , No. 06 Civ. 1016, 2008 WL 

1771922, at *16 (E.D.N.Y. Apr. 15, 2008) (“Defendants have 

failed to cite any facts showing that [plaintiff’s] prominence 

was related to the topic of the [allegedly defamatory] 

statement.”); Durham , 645 S.W.2d at 850-51 (finding that 

plaintiff at forefront of public controversy surrounding alleged 

mismanagement of public funds was not public figure for purposes 

of comment on his alleged connection to other allegedly illegal 

activities).  The existence of a broad public controversy 

concerning stock option practices that was never tied to the 

plaintiff or Cyberonics prior to the publication of the analyst 

reports would not sufficiently implicate the plaintiff for 

purposes of considering him a limited purpose public figure.  

See Hutchinson , 443 U.S. at 134-36 (finding that plaintiff was 

not limited purpose public figure for purposes of comment on his 

receipt of federal funds on the basis of prevailing concern 

“shared by most” about general public expenditures, and 

explaining that plaintiff “at no time assumed any role of public 

prominence in the broad question of concern about 



 31

expenditures”); see also  Calvin Klein Trademark Trust v. 

Wachner , 129 F. Supp. 2d 248, 252 (S.D.N.Y. 2001) (framing 

public controversy inquiry in terms of whether there was public 

controversy specifically concerning defamation counterclaimant’s 

conduct, rather than whether any controversy existed generally 

about conduct of that nature).  Finding the plaintiff to be a 

public figure on the basis of a broad public controversy about 

stock option practices, assuming such a controversy existed at 

the time, would effectively require finding that every executive 

receiving stock options was a public figure for purposes of 

critical comment concerning those options.  See  Hutchinson , 443 

U.S. at 134-36 (“If [the concern about public expenditures] were 

[sufficient to make the plaintiff a public figure], everyone who 

received or benefited from the myriad public grants for research 

could be classified as a public figure . . . .”).    

 The defendants cite a bevy of cases to support the 

proposition that the existence of a general public controversy 

about stock option practices would render the plaintiff a public 

figure.  None of those cases supports that proposition.  In each 

of the cases cited by the defendants, the public controversy 

relative to which the plaintiff was considered a public figure 

featured the plaintiff in a far more prominent role than the 

plaintiff could be said to have played in this case.  Cf., e.g. , 



 32

Contemporary Mission , 842 F.2d at 618 (“Appellants were plainly 

limited purpose public figures with respect to the religious 

controversy surrounding them in the early 1970’s.”); Lerman , 745 

F.2d at 137-38 (finding plaintiff to be limited purpose public 

figure in connection with controversy over relations between the 

sexes and public nudity where plaintiff “is today in the 

forefront of women writing about sex and what is perceived of as 

a continuing, double-standard in sexual mores . . . . Plaintiff 

. . . was such a willing participant in this public 

controversy.”); WFAA-TV , 978 S.W.2d at 573 (“The record reflects 

that [the plaintiff] acted voluntarily to invite public 

attention and scrutiny on several occasions and in several 

different ways during the course of the public debate . . . .”); 

Swate , 975 S.W.2d at 74 (“[T]he earlier newspaper articles . . . 

describe conduct that would have ruined [the plaintiff’s] 

reputation prior to the publication of [the defendants’] 

article.”); Brueggemeyer , 684 F. Supp. at 456 (“The summary 

judgment evidence reflects that there was a public controversy 

concerning the bulk meat and freezer beef retail sales industry, 

in general, and [the plaintiff], in particular, prior to [the 

allegedly defamatory] broadcast . . . .”). 

 The defendants’ attempts to link the plaintiff specifically 

to a broader controversy concerning stock option practices are 



 33

unconvincing.  The defendants mainly rely on an email from the 

plaintiff to Cyberonics investors explaining his February 2005 

sale of option shares and a single news report covering that 

sale.  The news report did not reflect any suspicion about the 

sale for any reason and was simply reporting it as a neutral 

fact.  (Defts.’ Ex. 26.)  The email purported to explain the 

plaintiff’s decision to sell the option shares.  (Defts.’ Ex. 

25.)  There is nothing in the email to indicate that it was 

responding to any allegation of improper stock option practices.  

At most, the email could be interpreted as a response to 

investor worries deriving from the fact that the CEO of the 

company was seeking to diminish his stake in the company.  

Moreover, the email appears only to have been sent to investors 

in the company.  Both the email and the lone news report are far 

removed from the alleged public controversy the defendants have 

described over allegedly questionable option grants. 

  The defendants also rely on an email from someone named 

Ryan Raunch that was sent only to the plaintiff and one other 

Cyberonics executive.  The email stated that Mr. Raunch had 

received two calls speculating that there was going to be an 

investigation into the June 15, 2004 option grants.  (Defts.’ 

Ex. 4.)  The defendants argue that this statement reveals that 

there were “rumors swirling” in the investment community that 



 34

the option grants were improper.  However, the statement about 

the calls was hearsay and cannot be considered on a motion for 

summary judgment.  See  Nora Beverages, Inc. v. Perrier Group of 

Am., Inc. , 164 F.3d 736, 746 (2d Cir. 1998).  In any event, the 

solitary email about two phone calls hardly constitutes swirling 

rumors.   

 For these reasons, the plaintiff is not a public figure on 

the basis of any controversy surrounding improper option 

practices.        

 At the time of the analyst reports, the plaintiff was also 

not involved in any public controversy concerning his leadership 

of Cyberonics.  The defendants explain the nature of the alleged 

controversy as a “debate over Cummins’ credibility that existed 

prior to publication of the SunTrust Statements.”  (Defts.’ Br. 

22.)  Attempting to frame an issue as to which the plaintiff was 

a limited purpose public figure at a level of such generality 

would invite a finding that he was a general public figure which 

he concededly was not. 

 In any event, there was no public controversy over the 

plaintiff’s credibility or leadership of Cyberonics prior to the 

publication of the analyst reports, and to the extent his 

leadership of the company was criticized, there is no evidence 

in the record that the plaintiff entered the debate or sought to 



 35

persuade others to his position.  The defendants point to a 

handful of newspaper articles and litigation that criticized the 

plaintiff and his leadership of Cyberonics.  (Defts.’ 56.1 Stmt. 

¶¶ 64-73; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶¶ 64-73.)  However, the number and 

nature of these articles do not reflect a debate in which 

sizeable segments of society have taken strongly held positions.  

Indeed, the defendants have not presented any evidence that the 

plaintiff debated the articles; the defendants point out that 

the plaintiff had appeared on television before the publication 

of the analyst reports but provide no information as to what the 

plaintiff said.  Moreover, there is no evidence that the analyst 

reports about the stock options were germane to the prior 

articles about the plaintiff’s leadership of Cyberonics.   

  For these reasons, the plaintiff is not a public figure on 

the basis of any controversy surrounding allegedly improper 

option practices.   

 Because the plaintiff is not a public figure, the 

negligence standard, rather than the actual malice standard, 

applies to the allegedly defamatory statements in this case.  

Pursuant to the negligence standard, a defendant is liable for 

defamatory statements if he “knew or should have known that the 

defamatory statement was false.”  Durham , 645 S.W.2d at 851.     

 



 36

IV 

 The plaintiff alleges that the defendants made 37 

defamatory statements in the course of the June 8 and June 12, 

2006 analyst reports and related statements to the media, and 

that the analyst reports were defamatory as a whole.  The 

defendants deny that any of the statements identified by the 

plaintiff were defamatory or that the analyst reports were 

defamatory as a whole.  The Court analyzes each allegedly 

defamatory statement in turn.  

1. “But by granting  these options, we feel this mgmt  knowingly 
abused  that principle and acted in their own self interest  
with material information at a time when investors could 
not do so.”  (June 12, 2006 analyst report lines 7-8) 9  

The plaintiff argues that this statement, which is taken 

from the “Summary” section of the June 12 report, was defamatory 

in three respects.  First, the statement falsely accused the 

plaintiff, as the CEO and head of management, of participating 

in the granting of options to himself, when in fact it was the 

board of directors that granted the June 15, 2004 options.  

Second, the statement falsely characterized the plaintiff’s 

participation in the June 15 option grants as self-interested 

and an abuse of the principle that stock options should align 

                                                 
9  All emphases are the plaintiff’s.  The prior sentence to which this 
sentence plainly refers reads as follows: “First, we remind investors that 
the very spirit of stock option grants is to align mgmt’s interests more 
closely with its shareholders.”     



 37

the interests of management with those of the shareholders.  

Third, the plaintiff quarrels with the negative implications of 

the terms “knowingly abused” and “self-interest.”   

 The plaintiff’s arguments are without merit, even assuming 

that in the context of this statement the term “management” 

referred to the plaintiff with sufficient specificity that the 

statement was “of and concerning” the plaintiff.  First, the 

suggestion that management granted the June 15 options was 

substantially true, even though it was actually the board of 

directors, not management, that granted the options.  “A 

statement is substantially true, and thus not actionable, if its 

‘gist’ or ‘sting’ is not substantially worse than the literal 

truth.  This evaluation requires us to determine whether, in the 

mind of the average person who read the statement, the allegedly 

defamatory statement was more damaging to the plaintiff’s 

reputation than a truthful statement would have been.”  

Gustafson v. City of Austin , 110 S.W.3d 652, 656 (Tex. Ct. App. 

2003) (internal citations omitted).  In this case, the plaintiff 

concedes that he knew the board was granting him the June 15 

options with the June 14 share price following the board meeting 

on the night of June 15.  He concedes that he knew the share 

price for Cyberonics would rise the next day.  He plainly knew 

that other Cyberonics shareholders, while privy to the favorable 



 38

news regarding the FDA panel recommendation, could not act on 

that news on June 15 because trading was closed.  Thus there is 

no dispute that the plaintiff voluntarily accepted the June 15 

options with a full understanding of the circumstances 

surrounding those options, namely that the share price for 

Cyberonics stock would rise the following day and that ordinary 

Cyberonics shareholders could not capitalize on that information 

on June 15.  Moreover, he voluntarily accepted the 

responsibility of distributing similarly priced options to other 

executives at Cyberonics with that same understanding of the 

surrounding circumstances.   

The plaintiff’s complicity in the June 15 option grants 

renders the statement that management granted the options 

substantially true.  The sting of the alleged defamation was 

that the plaintiff’s conduct in connection with the option 

grants was self-interested and abused the principle of aligning 

the interests of management with those of the shareholders.  The 

sting of the defamation did not hinge on the technicality of who 

granted the options and who voluntarily accepted them with a 

full understanding of the circumstances surrounding them.  That 

detail does not affect the question of whether the plaintiff 

acted out of self-interest and flouted the principle that the 

interests of management should be aligned with those of the 



 39

shareholders.  The gist of the statement was the self-interest 

in taking options at allegedly low prices that were unavailable 

to shareholders, not a critique of the corporate governance 

issue of whether management rather than the board of directors 

has the power to grant options.  Therefore, the statement was 

substantially true.  See  Gustafson , 110 S.W.3d at 656-57 

(finding statement that plaintiff’s “instructor status [for CPR 

classes] has been officially revoked by the [American Heart 

Association]” to be substantially true regardless of whether his 

status was actually officially revoked, because plaintiff was no 

longer permitted to teach CPR classes that were AHA approved); 

see also  id.  at 657 (“The disagreement over whether the AHA 

officially revoked [the plaintiff’s] instructor status is of 

‘secondary importance’ because the gist of the email is not 

substantially worse than the literal truth . . . . It is the AHA 

certification that students taking CPR classes desire.”) 

(internal emphasis omitted) (quoting McIlvain v. Jacobs , 794 

S.W.2d 14, 16 (Tex. 1990)); Slaughter-Cooper v. Kelsey Seybold 

Med. Group P.A. , 379 F.3d 285, 291 (5th Cir. 2004) (rejecting 

defamation claims on substantial truth grounds where former 

employer told plaintiff physician’s former patients that 

plaintiff had quit the practice of medicine or was unable to 



 40

practice medicine, when in fact plaintiff’s employment had been 

terminated). 10 

 Second, the characterization of the plaintiff’s conduct as 

self-interested and knowingly abusing the principle of aligning 

management’s interests with those of the shareholders was a non-

actionable expression of opinion.  Whether the plaintiff’s 

conduct was self-interested and inconsistent with the principle 

of aligning management and shareholder interests is a question 

of characterization and such a characterization cannot be proven 

true or untrue.  See  Hadlock v. Texas Christian Univ. , No. 2-07-

290-cv, 2009 WL 485669, at *4 (Tex. Ct. App. Feb. 26, 2009) 

(rejecting defamation claim where faculty members characterized 

plaintiff’s behavior as “hostile or disrespectful” and as 

violating University Statement on Professional Ethics); El Paso 

Times, Inc. v. Kerr , 706 S.W.2d 797, 799 (Tex. Ct. App. 1986) 

(rejecting defamation claim based on use of the term “cheating” 

and noting that “[i]n the case at bar, the word ‘cheating’ was 

used in a way that denotes opinion.  It would be impossible to 

look at the acts of [the plaintiff] . . . and determine if he 

was or was not ‘cheating.’”); see also  id.  at 799 (“[Cheating] 

                                                 
10  It is unnecessary to reach the defendants’ argument that the term 
“management” encompassed the Cyberonics board of directors, thus making the 
suggestion that management granted the options literally true.  The authors 
did distinguish between management and the board of directors elsewhere in 
the analyst reports.       



 41

means different things to different people at different times 

and in different situations.”).   

Moreover, the characterization of the plaintiff’s conduct 

did not imply the existence of undisclosed facts as the basis 

for the authors’ opinion, as is required for an expression of 

opinion to be actionable for defamation.  See  Brown , 178 S.W.3d 

at 383.  The authors plainly based their opinion on the facts 

disclosed in the June 12 analyst report – namely, the 

circumstances of the June 15 option grants.  The context in 

which the statement at issue was made (both in the “Summary” 

section, which referred to a “recap” of the facts in the 

“Comments” section, and the “Comments” section) made clear that 

the opinion was based on the circumstances of the June 15 option 

grants that were set forth in both the June 8 and June 12 

analyst reports.  Therefore, the statement was a protected 

expression of opinion.  See  Hadlock , 2009 WL 485669 at *4 (“The 

Faculty did not express their opinion so as to imply the 

existence of facts to back up their opinion; rather, they set 

out verifiable assertions of fact and then stated that, from 

those asserted facts, they formed the opinion that [the 

plaintiff] had shown disrespect for his colleagues.  Their 

opinions were purely subjective assertions.”) (emphasis 

omitted); cf.  Bentley , 94 S.W.3d at 584 (rejecting defendant’s 



 42

argument that allegedly defamatory statements were expressions 

of opinion where defendant had “repeatedly insisted that 

evidence he had seen but not disclosed supported his 

assertions.”).      

 Third, the plaintiff’s complaint regarding the negative 

implications of the terms “self-interest” and “knowingly abused” 

are unavailing.  As explained above, those terms, in the context 

of the statement at issue and the June 12 analyst report, were 

non-actionable statements of opinion.  

 For the foregoing reasons, the first statement identified 

by the plaintiff does not support a defamation claim. 

2. “ SEC Contacts CYBX . . . . The move highlights a concern we 
raised last week . . . regarding stock option grants to 
three executives . . . . We recap the facts again  in the 
body of this note . . . . But by granting the options  on 
the evening in question, this management knowingly abused 
that principle, acting in their own self interest  with 
material information at a time when their shareholders and 
investors could not do so.”  (June 12, 2006 analyst report 
lines 1-4, 34-[36]) 11   

The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it implied that management granted the June 15 options, 

when in fact the board of directors granted the options.  For 

the reasons explained above, that argument is without merit.  

                                                 
11  The “principle” referred to is explained in the previous sentence: 
“[W]e understand the very spirit of stock option grants to be an alignment of 
managers’ interests more closely with those of its shareholders (sharing 
alike in events that unfold).”   



 43

The plaintiff also appears to argue that the statement was 

defamatory on account of its timing.  Specifically, the 

plaintiff argues that the statement was defamatory because it 

was made in the wake of the SEC contacting Cyberonics after the 

June 8 analyst report was published.  According to the 

plaintiff, this reflects the defendants’ willingness to repeat 

defamatory statements even with the knowledge that serious 

consequences may result.  That argument is without merit. It 

does not explain why the statement was false and there is no 

contention that the SEC did not contact Cyberonics or that the 

timing of the SEC inquiry was falsely stated.  For the reasons 

explained above, the statement itself does not support a 

defamation claim.      

3. “Fully aware of the positive FDA Panel decision, this 
management team and its directors surely realized the 
‘fair’ value of its equity was worth much more than the 
mere $19.58 share price prior to when this very 
controversial event took place?  If so, then we believe 
they improperly took advantage of this definition for their 
own benefit , as the intent of the regulation  is to [come] 
as close as possible to capturing the ‘true’ value of the 
stock.”  (June 12, 2006 analyst report lines 40-[45])   

The plaintiff argues that this statement was defamatory in 

three respects.  First, the statement falsely suggested that the 

plaintiff knew something no one else knew and took an improper 

or illegal advantage of that knowledge for his own personal 

benefit.  Second, the statement implied the existence of a 



 44

regulation of which the plaintiff took advantage.  Third, the 

statement implied that the June 15 stock options were wrongfully 

granted.     

 The plaintiff’s arguments are without merit, even assuming 

that the statement referred to the plaintiff with sufficient 

specificity that the statement was “of and concerning” the 

plaintiff.  The first argument misinterprets the meaning of the 

statement, which was unambiguous.  Neither this statement nor 

the June 12 analyst report anywhere else implied that the 

plaintiff had secret information that he used to his advantage 

in obtaining the June 15 options.  It is undisputed that the FDA 

Panel recommendation was fully disclosed on June 15.  Rather, 

the implication of the statement, and of the June 12 analyst 

report, was that the plaintiff took advantage of the fact that 

trading was closed on June 15 to obtain options on June 15 with 

a below-market price – namely, the June 14 price, which did not 

take into account the favorable news of the FDA Panel 

recommendation.  See  Ritzmann v. Weekly World News, Inc. , 614 F. 

Supp. 1336, 1339 (N.D. Tex. 1985) (“If the language of an 

alleged libel is unambiguous, it is the duty of the court to 

construe its meaning and determine whether it is libelous.”).  

For the reasons explained above, whether such conduct was fairly 

characterized as self-interested is a matter of opinion, and the 



 45

authors’ statement of their opinion in this regard is not 

actionable.     

 The second argument fails because the statement that the 

plaintiff “took advantage” of the letter of the law in a manner 

that circumvented its “intent” was an expression of opinion.  

The authors did not accuse the plaintiff of breaking the law.  

Rather, the authors characterized the plaintiff’s conduct as 

taking advantage of the letter of the law.  Put another way, the 

authors accused the plaintiff of conduct inconsistent with the 

spirit of the law.  That is a non-verifiable characterization 

that is not actionable.  See  Falk & Mayfield LLP v. Molzan , 974 

S.W.2d 821, 824 (Tex. Ct. App. 1998) (finding accusation that 

plaintiff committed “lawsuit abuse” to be protected opinion 

because it merely accuses plaintiff of “manipulating the [law] . 

. .  to gain an unfair advantage . . . . It is an individual 

judgment that rests solely in the eye of the beholder.”). 

 The plaintiff points out that the statement implied the 

existence of a regulation the intent of which the plaintiff’s 

conduct in connection with the June 15 option grants could have 

offended.  This criticism actually takes the disputed sentences 

out of context.  The previous three sentences read as follows: 

“[M]anagement’s response to this issue in an 8-K filing last 

week claims that June 14 th  exercise price of $19.58 was ‘fair 



 46

market value,’ because the rules do allow using the most recent 

day’s closing price.  We don’t agree.  While the exact letter of 

the law may very well have been followed, it seems clear to us 

that the very intent of the regulation was manipulated.”  The 8-

K that was referred to includes a response by Pam Westbrook to 

the June 8, 2006 analyst report and includes the following 

statements referring to “regulations”: “Cyberonics has fully 

followed securities and accounting regulations in the 

administration of its stock option programs.  Stock options are 

granted the day of approval and are priced at fair market value 

on the date of grant.  Fair market value is considered to be the 

closing price of the stock on the trading day prior to the date 

of grant/approval.”  (Defts.’ Ex. 41.)   

 In context, the authors acknowledged that the grant of the 

options may very well have followed the letter of the law – 

namely, the definition of “fair market value” indicated by the 

securities and accounting regulations on which Cyberonics itself 

relied and which measured such value by the closing price on the 

last trading date.  The authors expressed their opinion that 

using that price was a manipulation of fair value because it was 

determined before the event that would have increased the price.  

That statement was a non-actionable statement of opinion and 

referring to the intent of “the regulation” does not make it 



 47

defamatory when that is the language that Cyberonics itself had 

used and to which the report was responding.  The authors were 

entitled to express an opinion that a closing price was not 

“fair value” when corporate officials possessed material 

information that the stock was worth more than that price 

because of events that transpired after the closing of the 

trading date prior to the grant of the options.      

The plaintiff’s third argument is essentially a rephrasing 

of the argument that it was defamatory for the authors to 

characterize the plaintiff’s conduct as self-interested.  For 

the reasons explained above, that argument is unavailing. 

For the foregoing reasons, the third statement identified 

by the plaintiff does not support a defamation claim.   

4. “Fully aware of the positive FDA Panel decision, mgmt 
surely realized the ‘fair’ value of its equity was worth 
much more than the $19.58 share price a day prior to when 
this very controversial event took place.  If so, then they 
manipulated the ‘fair value’ definition for their benefit , 
as the intent of the regulation  is to get as close as 
possible to capturing the ‘true’ value of the stock.”  
(June 12, 2006 analyst report lines 11-14)   

 The plaintiff argues that this statement was defamatory in 

three respects.  First, the statement falsely accused the 

plaintiff, as the head of management, of participating in the 

granting of his own stock options.  Second, the statement 

accused the plaintiff of “manipulat[ive]” conduct.  Third, the 



 48

statement implied the existence of a “regulation” the intent of 

which the plaintiff could have manipulated.        

 The plaintiff’s arguments are without merit.  For the 

reasons explained above, the implication that the plaintiff 

participated in the June 15 option grants was substantially 

true, as was the implication regarding the existence of a 

regulation. 12     

 With respect to the plaintiff’s second argument, the term 

“manipulated” was not defamatory.  The statement that the 

plaintiff’s conduct constituted a manipulation of the concept of 

fair value was plainly a non-actionable characterization rather 

than a statement of fact.  See  Falk , 974 S.W.2d at 824.  The 

plaintiff quarrels with the negative implications of the term 

“manipulate,” but no matter the force of such implications they 

did not transform the statement from an expression of opinion 

into a statement of fact.  See  Byerly v. Ambrus , No. A14-88-847-

cv, 1989 WL 128409, at *1 (Tex. Ct. App. Oct. 26, 1989) (finding 

statement that plaintiff police officer was “incompetent,” 

                                                 
12  It should also be noted that, like the prior statement, the plaintiff 
has taken this statement somewhat out of context.  The prior sentences make 
it clear that the defendants were commenting on Cyberonics’ response to the 
prior June 8, 2006 analyst report which did refer to regulations, as 
explained above.  The prior sentences also make clear that the grant of the 
options may well have complied with the letter of the law.  Those sentences 
read as follows: “[M]gmt’s response to this issue last week claims the June 
14 th  exercise price of $19.58 was ‘fair market value,’ because the rules allow 
using the most recent day’s closing price.  While the exact letter of the law 
may well have been followed, it seems clear to us that the very intent of the 
regulation was manipulated.”   



 49

“unstable,” and “had no business wearing a uniform” to be non-

actionable characterization); see also  Linan , 2006 WL 1766204, 

at *4-6 (finding comments that plaintiff employee was “cause” of 

cash problems at place of employment and was involved in 

attempted theft to be non-actionable “characterizations,” 

although they may have been “false, abusive, unpleasant, or 

objectionable” to plaintiff) (internal quotation marks omitted).  

Moreover, the characterization of the plaintiff’s conduct as 

manipulative did not imply any undisclosed objectively 

verifiable facts; rather, the context of the June 12 analyst 

report plainly shows that the characterization was based on the 

circumstances of the June 15 option grants set forth in the June 

8 and June 12 analyst reports.        

 For the foregoing reasons, the fourth statement identified 

by the plaintiff does not support a defamation claim.   

5. “While the exact letter of the law may very well have been 
followed, it seems clear to us that the very intent of the 
regulation was manipulated .”  (June 12, 2006 analyst report 
lines 39-40)   

 The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it implied that management granted the options and that 

the intent of a regulation was manipulated.  For the reasons 

explained above, these arguments are unavailing.  The fifth 

statement identified by the plaintiff therefore fails to support 

a defamation claim.      



 50

6. “Incidentally, investors who bought shares on the morning 
after the FDA Panel have lost 35% of their investment to 
date (two years on), but the three executives acting on the 
same information are still ‘in the money’ by over 10% .”  
(June 12, 2006 analyst report lines 16-17)   

 The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it implied that management “act[ed]” by participating in 

the grant of their own stock options, and because it implied 

that the plaintiff was a dishonest CEO.  The plaintiff’s 

arguments are unavailing.  For the reasons explained above, the 

implication that the plaintiff participated in the grant of the 

June 15 options was substantially true.  The statement simply 

does not say that the plaintiff was “dishonest.”  The plaintiff 

fails to explain how any factual statements in this sentence are 

false.  The facts are fully set out and are not actionable.  It 

should also be noted that on its face the statement was not “of 

and concerning” the plaintiff because it referred to the three 

executives collectively and could not be understood to refer to 

the plaintiff “and no one else.”  Houseman , 242 S.W.3d at 525.  

For these reasons, the sixth statement identified by the 

plaintiff does not support a defamation claim.   

7. “Incidentally, investors who bought shares on the morning 
after the FDA Panel have now lost 35% of their investment 
value to date (two years on) , but the three executives 
acting on the same information are still ‘in the money’ by 
over 10%.”  (June 12, 2006 analyst report lines 47-49) 

 The plaintiff does not allege that the percentages provided 

in this statement were false.  (See  Pl.’s Chart of Defamatory 



 51

Statements (“Pl.’s Chart”) ¶ 7; see also  Compl. ¶ 58.)  Rather, 

the plaintiff alleges that the statement was defamatory because 

it attempted to impute a quality of rapaciousness to the 

plaintiff and suggested that he was a dishonest CEO.  Those 

statements were not made and the factual statements that were 

made have not been shown to be false.  Therefore, the seventh 

statement identified by the plaintiff does not support a 

defamation claim.   

8. “If mgmt wanted to properly align  themselves with 
shareholders for the 60 month vesting period (as they have 
claimed), they should have first let the event be factored 
into the share price.”  (June 12, 2006 analyst report lines 
14-16)   

The plaintiff argues that this statement was defamatory in 

three respects.  First, it falsely suggested that the plaintiff 

put his interests above the interests of the shareholders.  

Second, it implied that the plaintiff had and used the authority 

to refuse to allow the FDA Panel decision to be factored into 

the share price.  Third, it accused the plaintiff of not wishing 

to align his interests with the interests of Cyberonics 

shareholders and characterized the June 15 stock options as not 

properly aligning the plaintiff’s interests with the interests 

of Cyberonics shareholders.    

Each of the plaintiff’s charges against this sentence fails 

because the plaintiff conjures up alleged statements that were 



 52

simply not made.  The plaintiff cannot base a defamation claim 

on alleged false statements of fact, when the statements do not 

appear in the text.  To the extent that the plaintiff finds 

implications, the implications the plaintiff finds are non-

actionable opinions based on the facts that are substantially 

true.    

 The first and third arguments rehash the argument that the 

plaintiff acted out of self-interest.  For the reasons explained 

above, a statement that the plaintiff acted out of self-interest 

was one of opinion and was not actionable.   

 The second argument is related to the argument that it was 

defamatory to imply that the plaintiff participated in granting 

the June 15 options because it was the board of directors that 

granted the options.  The statement merely indicated that the 

timing of the option grants did not allow for the favorable news 

of the FDA Panel decision to be factored into the share price, 

and that such timing belied the plaintiff’s purported desire to 

align his interests with those of the shareholders, because he 

could have arranged the timing differently to “first let the 

event be factored into the share price.”  For the reasons 

explained above, it was substantially true that the plaintiff 

exercised control over the timing of the option grants that he 

voluntarily and knowingly accepted and distributed with a full 



 53

understanding of the circumstances surrounding them, and the 

characterization of the plaintiff’s conduct as self-interested 

was a non-actionable expression of opinion. 

 For the foregoing reasons, the eighth statement identified 

by the plaintiff does not support a defamation claim.         

9. “If management had wanted to properly ‘align’ themselves 
with shareholders for the 60 month vesting period (as they 
claimed last week), they should have allowed the event to 
be factored into the share price.”  (June 12, 2006 analyst 
report lines 45-47)   

For the reasons explained above, the ninth statement 

identified by the plaintiff does not support a defamation claim. 

10. “With a full understanding of the materiality of the [FDA 
Panel recommendation] . . . this management and board of 
directors granted the options with a prior day’s (June 14 th ) 
exercise price of $19.58.   The stock rose 78% on June 16, 
yielding the executives a combined overnight paper profit 
of ~$2.5M.”  (June 12, 2006 analyst report lines [27-30])     

The plaintiff argues that the statement was defamatory 

because it falsely accused the plaintiff of granting the 

options.  For the reasons explained above, the statement was 

substantially true.  Moreover, the statement referred to “the 

management and board of directors” and thus was not “of and 

concerning” the plaintiff because it could not be understood to 

refer to the plaintiff “and no one else.”  For these reasons, 

the tenth statement identified by the plaintiff does not support 

a defamation claim.    



 54

11. “While it may be disputable whether ‘backdating ’ of options 
or other violations occurred under SEC regulations , we do 
note the grants resulted in ‘in the money’ options that 
would require an immediate recording of compensation 
expense (which could possibly necessitate a restatement of 
FY05 results).”  (June 8, 2006 analyst report lines 15-18)   

The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it implied in the context of the June 8 analyst report 

as a whole that the plaintiff participated in illegal backdating 

or other SEC violations in connection with the June 15 option 

grants.  The plaintiff also argues that the suggestion that “it 

may be disputable whether ‘backdating’ . . . or other violations 

occurred” was defamatory because it was devastating to a CEO in 

the wake of a nationwide stock option scandal. 

 The plaintiff’s arguments are without merit, even assuming 

that the statement referred to the plaintiff with sufficient 

specificity that it was “of and concerning” the plaintiff.  With 

respect to the plaintiff’s first argument, in the context of the 

June 8 analyst report the statement did not accuse the plaintiff 

of backdating options or otherwise violating the law.  Indeed, 

on the contrary, the statement was a disclaimer acknowledging 

that the authors could not say that the plaintiff had broken any 

law.  The sting of the alleged defamation in this statement and 

throughout the June 8 and June 12 analyst reports was that 

regardless of whether the June 15 option grants complied with 

the letter of the law, the authors thought they were improper.  



 55

In the context of the June 8 report, the statement that the 

authors could not say whether the options were backdated or 

otherwise violated the law was therefore a disclaimer that did 

not tend to injure the plaintiff’s reputation.  Thus it was not 

defamatory. 

 Moreover, the statement was an expression of opinion and 

not an actionable assertion of fact, nor did it imply any 

objectively verifiable undisclosed facts.  The statement 

reflected the authors’ opinion that based on the circumstances 

of the June 15 option grants disclosed in the “facts” section of 

the June 8 analyst report, they could not say whether the 

plaintiff’s conduct with respect to the options was illegal.  

The modest, doubly qualified characterization of the plaintiff’s 

conduct – namely, that the legality of the conduct was possibly 

(“may be”) disputable – in the context of a disclaimer, plainly 

did not purport to represent a factual statement.  The mere 

mention of possible illegality in this context did not transform 

a non-actionable expression of opinion into an actionable 

assertion of fact.  See  Linan , 2006 WL 1766204, at *5 (finding 

statement that “[i]t is my suspicion and belief that [the 

plaintiff] was involved in the attempted theft” to be an 

“opinion[] and characterization[]”).  The cases cited by the 

plaintiff do not suggest otherwise.  Cf.  Kelly v. Schmidberger , 



 56

806 F.2d 44, 48 (2d Cir. 1986) (finding statement by president 

of a priestly society that plaintiffs placed church property “in 

their own names” to be statement of fact); Whitney Info. 

Network, Inc. v. Weiss , No. 06 Civ. 6569, 2008 WL 731024, at *5 

(E.D.N.Y. Mar. 18, 2008) (finding statements in email to be 

actionable where email expressly stated that undisclosed facts 

existed supporting statements at issue); Camp Summit of 

Summitville, Inc. v. Visinski , No. 06 Civ. 4994, 2007 WL 

1152894, at *11 (S.D.N.Y. Apr. 16, 2007) (holding that outright 

accusation of illegal conduct was not opinion); Rinaldi v. Holt, 

Rinehart & Winston, Inc. , 366 N.E.2d 1299, 1307 (N.Y. 1977) 

(noting that “outright charges of illegal conduct” were 

statements of fact); Ocean State Seafood, Inc. v. Capital 

Newspaper , 492 N.Y.S.2d 175, 178 (App. Div. 1985) (denying 

summary judgment on grounds of protected opinion where 

accusations that plaintiff was greedy and dealt in contraband 

were based upon “sharp[ly] dispute[d]” facts).  But cf.  Gross v. 

New York Times Co. , 623 N.E.2d 1163, 1168 (N.Y. 1993) (finding 

accusation of “possibly illegal” conduct to be actionable).  It 

should also be noted that none of the cases cited by the 

plaintiff apply Texas law, which should be applied. 

 With respect to the plaintiff’s second argument, there is 

no authority for the proposition that a protected expression of 



 57

opinion is actionable simply because it may damage the 

plaintiff’s reputation.   

 For the foregoing reasons, the eleventh statement 

identified by the plaintiff does not support a defamation claim.    

12. “Legal or not, we are hard pressed to find a justifiable 
reason for the events that unfolded above.”  (June 8, 2006 
analyst report lines 58-59)   

The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it acknowledged the possibility that the plaintiff’s 

conduct was illegal, and because the characterization of the 

June 15 option grants as unjustifiable painted the plaintiff in 

a bad light. 

The plaintiff’s arguments are without merit.  First, the 

statement was not “of and concerning” the plaintiff.  The gist 

of the statement was that there was no justifiable reason for 

the June 15 option grants under the circumstances they were 

granted (namely, their timing and exercise price).  The June 15 

option grants plainly involved more people than the plaintiff 

alone.  The statement could not be understood to refer to the 

plaintiff “and no one else.”   

 In any event, the arguments would fail even if they were of 

and concerning the plaintiff.  The first argument fails because 

in the context of the June 8 analyst report, the phrase “[l]egal 



 58

or not” was a disclaimer acknowledging that the authors could 

not say whether the June 15 option grants were illegal.  As 

explained above, the disclaimer was not defamatory because the 

gist of this statement, and the gist of the June 8 report as a 

whole, was that regardless of whether the option grants were 

technically legal, in the authors’ opinion, they were improper.  

That was the sting of the statement and of the report as a 

whole.  Neither the statement nor the balance of the June 8 

analyst report accused the plaintiff of illegal conduct.  In the 

context of the June 8 report, the disclaimer that the authors 

could not say whether the option grants were illegal was not 

defamatory.  Moreover, as explained above, the suggestion – 

heavily qualified throughout the June 8 report – that the option 

grants may possibly have been illegal was a statement of opinion 

based on fully disclosed facts. 

 The second argument fails because the characterization of 

the option grants as unjustifiable was plainly a non-actionable 

characterization, for the same reasons that the 

characterizations of the option grants as self-interested and 

inconsistent with the principle of aligning the interests of 

management with the interests of shareholders, discussed above, 

were non-actionable opinions. 



 59

 For these reasons, the twelfth statement identified by the 

plaintiff does not support a defamation claim.       

13. “While it may be disputable whether ‘backdating’ of options 
or other SEC violations occurred under this scenario for 
CYBX (it appears to us that even if backdating by 
definition did not occur, the effect was exactly the same ) 
. . . .” (June 8, 2006 analyst report lines 47-49) 
[emphasis in original]   

The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it “repeat[ed] . . . the backdating allegation” (Pl.’s 

Chart ¶ 13), compared the effect of the June 15 option grant to 

the effect of backdating, and suggested that the plaintiff was 

unfit to be a CEO.  The statement was not defamatory because it 

was not of and concerning the plaintiff.  The statement did not 

mention the plaintiff or management and could not be understood 

to refer to the plaintiff “and no one else.”  The statement was 

a comparison of the effect of the June 15 options to the effect 

of backdated options.  It could not plausibly be read as a 

reference to conduct specific to the plaintiff.   

In any event, the plaintiff’s arguments fail for 

independent reasons.  As explained above, the June 8 and June 12 

analyst reports contained no allegation of backdating or any 

other illegal conduct.  Indeed, this statement was a disclaimer 

that the authors could not say whether any “backdating” had 

occurred.  The gist of the statement was that whether backdating 

occurred did not matter because the effect of the June 15 option 



 60

grants was equivalent to the effect of backdated options.  In 

that context the statement was not defamatory.   

The comparison of the effect of the June 15 option grants 

to the effect of backdated options was plainly a statement of 

opinion.  By commenting on the “effect” of the option grants the 

authors characterized the grants on the basis of the 

circumstances disclosed in the “facts” section of the June 8 

report.  Characterizing the options as comparable in “effect” to 

the effect of backdated options is no different from 

characterizing the options as self-interested or as abusing the 

principle that the interests of management and shareholders 

should be aligned.  As explained above, such characterizations 

were not actionable in the context of the analyst reports.  The 

comparison did not assert any objectively verifiable fact and 

did not imply the existence of undisclosed facts.  The statement 

was a statement of opinion.  Indeed, the authors prefaced the 

comparison with the qualifier, “it appears to us.”   

The plaintiff reads into this statement an allegation that 

the plaintiff was unfit to be CEO.  But such an allegation was 

not made and any such implication was an expression of opinion 

that was not actionable.  See  Byerly , 1989 WL 128409, at *1.   

For the foregoing reasons, the thirteenth statement 

identified by the plaintiff does not support a defamation claim.   



 61

14. “Because a backdated  option results in the award of an ‘in 
the money ’ option, a compensation expense should be 
recorded at the time of the grant.”  (June 8 analyst report 
lines 45-46)  

The plaintiff argues that this statement was defamatory in 

three respects: it falsely implied that the June 15 options were 

“in the money” because they were backdated; it falsely suggested 

that the plaintiff could make money immediately even though the 

options vested over a five year period; and it portrayed the 

plaintiff as disloyal and self-interested. 

The plaintiff’s arguments are without merit.  The statement 

was not of and concerning the plaintiff.  The statement was a 

general statement about backdated options.  The entire paragraph 

from which the statement is taken neither mentioned the 

plaintiff nor referred even once to Cyberonics management.  

There was no statement that the plaintiff was responsible for 

the accounting treatment of the options or for reporting them.  

The gist of the statement was to explain that backdated options 

require the immediate recording of compensation expenses.  The 

paragraph from which the statement is extracted explained that 

for “companies that discover that backdating occurred, 

restatements of financial statements may be necessary . . . .”  

(Pl.’s Ex. 1.)  While the statement, in its context, implied 

that the June 15 option grants would require Cyberonics to 

record an immediate compensation expense and may require a 



 62

restatement of the company’s financials, the statement did not 

refer specifically to the plaintiff or implicate the plaintiff 

in any way.  Certainly the statement could not be understood to 

refer to the plaintiff “and no one else.”  Indeed, at oral 

argument plaintiff’s counsel made clear that whether and how to 

record the options as compensation expenses “were matters which 

were handled by the lawyers and by the accountants,” not by the 

plaintiff.  (Tr. 73.)  Neither the statement at issue nor the 

June 8 analyst report as a whole provided any reason for a 

reader to believe otherwise, because the plaintiff was never 

linked to the process of recording compensation expenses.  Put 

another way, the June 8 report made clear that the plaintiff was 

the CEO of Cyberonics and never suggested that he was an 

accountant. 13 

For these reasons, the fourteenth statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim by the 

plaintiff.            

15. “[W]e do note the grants resulted in ‘in the money’ options 
that would require an immediate recording of compensation 
expense  (which could possibly necessitate a restatement of 
FY05 results).”  (June 8, 2006 analyst report lines [16]-
18)   

The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it falsely stated that the options required an immediate 

                                                 
13  The statement was also a protected statement of the authors’ opinion 
with respect to how the options “should” be recorded.   



 63

recording of compensation expense and were not properly 

accounted for, and because in the context of the June 8 report 

the statement was tied to potential backdating and other SEC 

violations. 

The plaintiff’s arguments are without merit.  For the 

reasons explained above, the implication that the June 15 option 

grants would require Cyberonics to record an immediate 

compensation expense and that if they failed to do so after the 

options were granted, a restatement of the company’s financials 

may be necessary, was not “of and concerning” the plaintiff.  

Nothing in the June 8 analyst report implicated the plaintiff in 

any accounting responsibilities or any failure to perform such 

responsibilities.  The sting of the alleged defamation against 

the plaintiff was the plaintiff’s complicity in options grants 

that the authors characterized as self-interested, among other 

things, based on their timing and exercise price.  The sting of 

the alleged defamation against the plaintiff had nothing to do 

with how option grants must be recorded in the company’s 

financials. 14 

For these reasons, the fifteenth statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim.       

                                                 
14  This statement was also a protected statement of opinion as to proper 
accounting and the authors’ opinion as to the possibility of a financial 
restatement.   



 64

16. “Because a backdated option results in the award of an ‘in 
the money’ option, a compensation expense should be 
recorded at the time of the grant. ”  (June 8, 2006 analyst 
report lines 45-46) 

 For the reasons explained above, this statement was not “of 

and concerning” the plaintiff.  Therefore, the sixteenth 

statement identified by the plaintiff does not support a 

defamation claim. 15 

17. “ Credibility is the Real Issue.  Whether it results in 
regulatory violations or not, the actions appear unethical 
to us, and akin ‘in effect’ to the broader stock option 
compensation abuses  currently unfolding elsewhere.”  (June 
12, 2006 analyst report line[s] [18-19])   

 The plaintiff argues that this statement was defamatory in 

four respects.  First, by saying that “[c]redibility is the 

[r]eal [i]ssue,” the statement cast doubt upon the plaintiff’s 

honesty.  Second, by saying “whether it results in regulatory 

violations or not,” the statement raised the specter that the 

options may have been illegal.  Third, by saying “the actions 

appear unethical to us,” the statement implied that the 

plaintiff was dishonest and untrustworthy.  Fourth, the 

comparison of the plaintiff’s conduct to the broader stock 

option incentive compensation abuses unfolding elsewhere was 

unwarranted. 

                                                 
15  The statement was also not a false statement of fact.  The plaintiff 
does not quarrel with the accounting proposition that is stated.  This 
particular sentence does not even state that any impropriety occurred with 
respect to the options awarded to the plaintiff.   



 65

 None of the plaintiff’s arguments has merit.  The first and 

third arguments fail because as explained above, the 

characterization of the plaintiff’s complicity in the June 15 

option grants as self-interested, dishonest and unethical was a 

non-actionable statement of opinion based on fully disclosed 

facts.  The second argument fails because, like the previously 

discussed instances in which the possibility of illegality was 

mentioned, this statement mentioned the possibility in the 

context of a disclaimer.  The authors mentioned the possibility 

of illegality by way of acknowledging that they could not say 

that the June 15 option grants were illegal.  The gist of the 

statement was that whether the option grants were illegal is 

immaterial because they were improper in any event.  In this 

context, for the reasons explained above, the statement was not 

defamatory because it was unrelated to the sting of the alleged 

defamation and did not tend to injure the plaintiff’s 

reputation.  Moreover, as also explained above, the possibility 

that these were regulatory violations was a protected statement 

of opinion based on the disclosed facts surrounding the option 

grants. 

 The fourth argument fails because comparison of the 

“effect” of the June 15 option grants to the effect of stock 



 66

option abuses occurring elsewhere was a non-actionable statement 

of opinion about the stock options based on disclosed facts. 

 For these reasons, the seventeenth statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim.   

18. Credibility is the Real Issue.  Whether the facts above  
(which have not been disputed) results in regulatory 
violations or not, these actions appear unethical  to us, 
and akin ‘in effect’ to the broader stock option 
[incentive] compensation abuses  currently unfolding at a 
number of other companies.”  (June 12, 2006 analyst report 
lines 50-53)   

 This statement is not actionable for the reasons explained 

with respect to the seventeenth statement.  The only new 

argument the plaintiff makes in connection with this statement 

is that the statement was defamatory because it indicated that 

the preceding statements in the June 12 report that the 

plaintiff complains were defamatory were “facts.”  However, this 

statement refers only to the undisputed facts about the June 15 

options grants.  This is not a false statement facts.  See  

Ritzmann , 614 F. Supp. at 1339 (“If the language of an alleged 

libel is unambiguous, it is the duty of the court to construe 

its meaning and determine whether it is libelous.”).  To the 

extent that the plaintiff is simply complaining about the same 

issues raised in the seventeenth statement, those statements are 

not actionable, for the reasons stated above.   



 67

 For these reasons, the eighteenth statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim.   

19. “At the end of the day, shareholders will have to decide 
whether this management team  and its board of directors 
have fulfilled their fiduciary duty.   We are currently hard 
pressed to reach such a conclusion.”  June 12 analyst 
report.  (June 12, 2006 analyst report lines 58-60)   

 The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it falsely accused the plaintiff of breaching his 

fiduciary duty.  The plaintiff’s argument is without merit.  The 

statement was plainly an opinion based on the disclosed factual 

circumstances of the June 15 option grants, rather than an 

actionable assertion of a materially false fact.  The statement 

explicitly deferred to the judgment of the shareholders and 

presented a subjective opinion.  Therefore, the nineteenth 

statement identified by the plaintiff does not support a 

defamation claim.       

20. “Due to the positive Panel recommendation, CYBX jumped 78% 
to $34.81 on the first trading day, June 16 th , yielding an 
overnight paper profit of ~$2.3 million for CEO Cummins  and 
~$150,000 each for Rudolph and Totah.”  (June 8, 2006 
analyst report lines 12-14)   

 The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it falsely accused the plaintiff of reaping an improper 

profit at the expense of the shareholders, when in fact the 

plaintiff never made any profit on the June 15 options because 

he never sold any of the options.  In connection with this 



 68

argument, the plaintiff argues that the phrase “paper profit” 

was inaccurate as a technical matter because a “paper profit” 

refers only to realizable gains, while the options in question 

vested over a 60-month period. 

 The plaintiff’s arguments are without merit because the 

statement was substantially true.  The sting of the alleged 

defamation with respect to this statement was that the share 

price for Cyberonics rocketed the day after the plaintiff 

obtained his options, making those options more valuable by $2.3 

million “on paper.”  Those facts are undisputed.  The statement 

does not say that the options had vested, that the options had 

been exercised or that the profit was immediately able to be 

realized.  The authors stated that the “paper” value of the 

plaintiff’s options rose by $2.3 million the day after the 

options were granted.  The term “paper” plainly alerted any 

reader to the fact that the plaintiff had not realized a $2.3 

million profit, but that the value of the options had increased 

by $2.3 million.  The impact of the statement on the plaintiff’s 

reputation did not depend in any way on whether the increase in 

the value of the options was immediately realizable.  Any such 

impact would derive from inferences drawn from the combination 

of the timing and exercise price of the options, a combination 

which was not available to ordinary Cyberonics shareholders and 



 69

which resulted in the value of the options increasing by $2.3 

million overnight on paper.    

 For these reasons, the twentieth statement identified by 

the plaintiff was substantially true and does not support a 

defamation claim.          

21. “ Increasing Concern Over Option Grants . . . The facts are 
as follows: . . . . June 16 th , 2004 – on the first trading 
day following the positive FDA Panel recommendation, CYBX 
jumped 78% to close at $34.81, yielding an overnight paper 
profit of ~$2.3 million for CEO Cummins , and ~$150,000 each 
for Rudolph and Totah.”  (June 8, 2006 analyst report lines 
27, 31, 39-41)  

 The plaintiff raises no new arguments in connection with 

this statement.  Therefore, the twenty-first statement 

identified by the plaintiff was not defamatory for the reasons 

explained above.   

22. “The stock rose 78% on June 16, yielding the executives a 
combined overnight paper profit of ~$2.5M.”  (June 12, 2006 
analyst report lines 29-30) 

 The plaintiff raises no new arguments in connection with 

this statement.  Therefore, the twenty-second was not defamatory 

for the reasons explained above. 

23. “As for Mr. Cummins, he subsequently sold ~350,000 options 
in Feb ’05 at $[~]40-45 per share (just days after CYBX 
received an FDA approvable letter for the same device).”  
(June 8, 2006 analyst report lines 14-15) 

 The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because by juxtaposing the plaintiff’s February 2005 sale of 



 70

options with the preceding discussion of the June 15, 2004 

options, the authors left the impression that the options sold 

in February 2005 were the same options that were granted on June 

15, 2004, when in fact the options were entirely distinct.  The 

plaintiff also argues that the statement was defamatory because 

it falsely suggested that there was something improper or 

illegal about the February 2005 sale. 

The plaintiff’s arguments are without merit.  The literal 

truth of the statement is not in dispute.  Therefore, the 

plaintiff’s second argument – that the statement falsely 

suggested there was something wrong with the February 2005 sale 

– is plainly unavailing, because the statement was true.  See  

Scripps Texas Newspapers, L.P. v. Belalcazar , 99 S.W.3d 829, 835 

(Tex. Ct. App. 2003) (“[A] defendant cannot be held liable for 

presenting a true account of events regardless of what someone 

might conclude from that account.”).  The statement correctly 

pointed to the sale of the options days after Cyberonics 

received an FDA approval.     

The plaintiff’s first argument accuses the authors of 

defamation through misleading juxtaposition.  A publication may 

through “misleading juxtaposition connote false facts even 

though it does not state them directly.”  Turner v. KTRK  

Television, Inc. , 38 S.W.3d 103, 116 (Tex. 2000); see also  



 71

Scripps , 99 S.W.3d at 835.  In the context in which this 

statement was made, a reader may have inferred that the options 

sold in February 2005 were the same options obtained on June 15, 

2004, because the June 2004 options were the focus of the 

analyst report.  However, the juxtaposition was not actionable 

because it did not tend to injure the plaintiff’s reputation.  

The allegedly false implication was that the plaintiff sold the 

options that he obtained on June 15.  But the sting of the 

alleged defamation in the June 8 and June 12 analyst reports was 

that the plaintiff effectively obtained the June 15 options at a 

below market price, to his advantage and without affording the 

same opportunity to ordinary Cyberonics shareholders.  The sting 

of the defamation was complete in the allegation of effectively 

obtaining the options at a below market price, and the 

suggestion that the options were sold did not contribute to that 

sting.  Selling the options would not make the plaintiff appear 

any worse than he would appear for continuing to hold the 

options, which indeed would give rise to the inference that he 

was waiting to sell them at an opportune time.  The allegation 

that the plaintiff obtained options at a below-market price 

already encompassed the allegation that the plaintiff sought to 

profit from the options.  Whether he subsequently sold the 

options or continued to hold them would not affect the impact of 

the allegation.  Therefore, the juxtaposition was not 



 72

actionable.  See  Louis v. Mobil Chem. Co. , 254 S.W.3d 602, 610-

11 (Tex. Ct. App. 2008) (rejecting defamation claim where 

omission of fact from allegedly defamatory statement did not 

make plaintiff look more culpable).  Cf.  Scripps , 99 S.W.3d at 

836 (observing that “Texas law precludes libel claims based on 

factual inaccuracies that have no effect on the gist or sting of 

the publication” but upholding defamation claim against summary 

judgment motion where factual misstatement may have “cast 

greater suspicion on [the plaintiff’s] conduct and . . . 

damage[d] his reputation more so . . . than the literal truth 

would have done”). 

For the foregoing reasons, the twenty-third statement 

identified by the plaintiff does not support a defamation claim.     

24.  Increasing Concern Over Options Grants . . . The facts are 
as follows: [. . .] February 2005 – Mr. Cummins sold ~ 
350,000 options at ~$40-45 per share (the selling began 
just days after CYBX received an FDA approvable letter for 
the same device).”  (June 8, 2006 analyst report lines 27, 
31, 42-43)   

 The plaintiff raises no new arguments with respect to this 

statement.  For the reasons explained above, the twenty-fourth 

statement identified by the plaintiff does not support a 

defamation claim. 

25. “Lastly, we were unable to locate all of the electronic 
Form 4’s for the quarter in question (ending July 2004) as 
the 10/Q says 481,000 were granted, but only 304,000 were 
on Form 4’s.”  (June 8, 2006 analyst report lines 18-19) 



 73

 The plaintiff argues that this statement was defamatory 

because it falsely implied that certain SEC Form 4s regarding 

the June 15 option grants were intentionally not filed, and 

raised doubts about whether the plaintiff was hiding something 

by not filing the Form 4s.   

 The plaintiff’s argument is without merit because the 

statement was not “of and concerning” the plaintiff.  The 

statement only mentioned the authors themselves and did not make 

any reference to the plaintiff or to management.  There was 

nothing linking the plaintiff to the filing or failure to file 

Form 4’s.  The plaintiff’s own argument with respect to why the 

statement was defamatory acknowledges that the plaintiff would 

not have been the only person required to file a Form 4 in 

connection with the option grants.  (See  Pl.’s Chart ¶ 25.)  

Therefore by the plaintiff’s own admission the statement could 

not be understood to refer to the plaintiff “and no one else.”  

Indeed, the statement did not refer to the plaintiff at all.  

Any of the persons required to file Form 4’s could have failed 

to do so, or the authors might simply have failed to find such 

forms.     

 For these reasons, the twenty-fifth statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim.   



 74

26. “ Increasing Concern Over Option[s] Grants . . . . Lastly, 
we were unable to locate all of the electronic Form 4’s for 
the quarter in question (ending July 2004), as the 10/Q 
says 481,0000 were granted, but only 304,000 were on Form 
4’s for that period.  We are continuing to do diligence 
surrounding this issue .”  (June 8 analyst report lines 27, 
52-54)   

The only new argument the plaintiff makes in connection 

with this statement is that the use of the word “issue” was 

defamatory because it suggested there was some issue concerning 

the Form 4’s when in fact the Form 4’s were filed in a timely 

manner.  The argument lacks merit because as explained above, 

the statement was not “of and concerning” the plaintiff.  

Moreover, the use of the word “issue” could hardly be considered 

a false statement of fact.  For this reason, the twenty-sixth 

statement identified by the plaintiff does not support a claim 

for defamation.   

27. “While Cyberonics’ abuse  does not appear to be a regular 
systemic pattern, it unfortunately takes on a much larger 
significance when put into a historical context of 
credibility issues with this management team. ”  (June 12, 
2006 analyst report lines 53-55)   

 The only new argument the plaintiff raises with respect to 

this statement is that the statement was defamatory because it 

implied the existence of credibility issues concerning the 

plaintiff.  However, the implication that there were historical 

credibility issues concerning the plaintiff and his performance 

as CEO was substantially true.  The evidence is unambiguous that 

the plaintiff’s credibility had been questioned in the press 



 75

before the publication of the analyst reports.  (See  Defts.’ 

56.1 Stmt. ¶¶ 64-73; Pl.’s 56.1 Stmt. ¶¶ 64-73.)  The plaintiff 

points out in another context that the content of the media 

reports questioning the plaintiff’s credibility is hearsay and 

is largely disputed.  However, the existence of the media 

reports questioning the plaintiff’s credibility was the fact 

that substantiated the statement that there were issues about 

the plaintiff’s credibility.  The substantial truth of the 

statement was not dependent upon the truth of the media reports.  

Rather, the media reports document the fact that credibility 

issues had been raised with respect to the management team.     

 For this reason, the twenty-seventh statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim.       

28. “The abuse  unfortunately takes on a larger significance 
here due to existing credibility issues  for this mgmt.   It 
is increasingly evident that the value  of CYBX is 
discounted a good deal due to the current CEO , and we 
believe stock appreciation will continue to be limited as a 
result.”  (June 12, 2006 analyst report lines 19-21)   

 The only new argument the plaintiff raises in connection 

with this statement is that the statement was defamatory because 

it identified the plaintiff as a reason that the stock price of 

Cyberonics was discounted.  That argument is without merit 

because the statement was a statement of opinion.  The assertion 

that the Cyberonics stock price was discounted on account of the 

plaintiff amounted to a statement of opinion based on the 



 76

disclosed fact of credibility issues about the plaintiff.  

Whether the company would be better off with a different CEO is 

not an objectively verifiable assertion of fact.   

 The plaintiff argues that the statement was actionable 

because it implied the existence of undisclosed objectively 

verifiable facts.  As explained above, however, it was 

substantially true that there were preexisting issues with 

respect to the plaintiff’s credibility and performance as CEO.  

It is unambiguous from the context of the statement that the 

authors’ opinion that the plaintiff was hurting the company was 

based on the circumstances of the June 15, 2004 option grants as 

presented in the June 8 and June 12 analyst reports and the 

existence of credibility issues with respect to the plaintiff.  

Because those factual bases were fully disclosed and 

substantially true, the authors’ opinion is not actionable.  

 For these reasons, the twenty-eight statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim.         

29. “Simply put, it has become increasingly evident to us that 
the value of CYBX common continues to be meaningfully 
discounted due to the presence of the current CEO, in our 
opinion, and we believe that stock appreciation will 
continue to be limited by this factor.”  (June 12, 2006 
analyst report lines 55-58)   

The plaintiff raises no new arguments with respect to this 

statement.  For the reasons explained above, the twenty-ninth 



 77

statement identified by the plaintiff does not support a 

defamation claim. 

30. “In our discussions with institutional investors regarding 
Cyberonics over the past several years, it seems almost 
indisputable that management  has been its own Achilles 
heel, drawing continued criticism over credibility .  (June 
8, 2006 analyst report lines 55-56) 

 The only new argument the plaintiff raises in connection 

with this statement is that the statement was defamatory because 

it linked the plaintiff (as part of “management”) to credibility 

issues based on “undisclosed conversations with investors.”  

(Pl.’s Chart ¶ 30.)  The plaintiff’s argument is without merit.  

As explained above, the implication that there were credibility 

issues surrounding the plaintiff and his performance as CEO was 

substantially true.  Therefore, the implication is not 

actionable.  The authors’ reference to conversations with 

institutional investors does not change the analysis.  The 

reference only indicated that the authors had spoken to 

institutional investors who reiterated that there were 

credibility issues with respect to the plaintiff and his 

performance as CEO.  The authors disclosed that they had the 

conversations, and the only impact of mentioning the 

conversations was to support the statement that there were 

credibility issues regarding the plaintiff and his performance 

as CEO.  Because that statement was substantially true 



 78

irrespective of anything the institutional investors said, 

whether the conversations actually took place would not affect 

the sting of the alleged defamation in this statement, which was 

that there were credibility issues concerning the plaintiff and 

his performance as CEO.  Therefore, to the extent the plaintiff 

argues that the mention of conversations with institutional 

investors was defamatory because the authors did not disclose 

sufficient information about the existence or content of such 

conversations, that argument is without merit.  See  Louis , 254 

S.W.3d at 610-11; cf.  Scripps , 99 S.W.3d at 836.  

 For these reasons, the thirtieth statement identified by 

the plaintiff does not support a defamation claim.     

31. “While it is possible that this option granting issue  may 
never develop into a legal event for the company, we feel 
it is unfortunately another clear hit to this management’s 
credibility. ”  (June 8, 2006 analyst report lines 56-58) 

 The plaintiff fails to raise any new argument with respect 

to this statement.  Therefore, the thirty-first statement 

identified by the plaintiff does not support a defamation claim.   

32. “The analyst’s report criticized the option grant, saying 
it gave Mr. Cummins an instant paper profit of $2.3 
million, and profit of $150,000 each for the other two 
executives, but did nothing for other shareholders.”  (The 
New York Times, June 9, 2006 (“NYT June 9”) 

 The plaintiff fails to raise any new argument with respect 

to this statement, which in any event was not made by the 



 79

defendants.  The portion of the report that is referred to is 

not actionable for the reasons explained above.  Therefore, the 

thirty-second statement identified by the plaintiff does not 

support a defamation claim. 

33. “My problem is the timing of when they did this.  The fact 
that it doesn’t vest immediately doesn’t mean it was 
ethical, and I haven’t heard from one institutional 
investor today who disagrees with me.”  (NYT June 9) 

 The plaintiff fails to raise any new argument with respect 

to this statement.  The statement, like the similar statements 

in the reports, is a statement of opinion.  Therefore, the 

thirty-third statement identified by the plaintiff does not 

support a defamation claim. 

34. “It’s a perfect example of an abusive option.”  (NYT June 
9) 

 The only new argument the plaintiff raises with respect to 

this statement is that the statement was defamatory because it 

not only characterized the option grants as “abusive,” but as a 

“perfect example” of abusive options.  That argument is without 

merit.  The strength of the characterization did not turn it 

into an assertion of fact.  See  Byerly , 1989 WL 128409, at *1.  

The statement was a protected statement of opinion.  Therefore, 

the thirty-fourth statement identified by the plaintiff does not 

support a defamation claim.   



 80

35. “Hazan estimates by granting the options when it did, the 
company gave Cummins a $2.3 million boost, at least on 
paper . . . .”  (June 14, 2006 Houston Chronicle Article 
“June 14 Chronicle”)) 

 The plaintiff makes no new arguments in connection with 

this statement.  The statement was substantially true because it 

referred to a profit that existed only on paper.  Therefore, the 

thirty-fifth statement identified by the plaintiff does not 

support a defamation claim.     

36. “It was not correct  or ethical  for them to do what they did 
. . . . It may be a microcosm of what’s happening with this 
management team .”  (June 14 Chronicle) 

 The plaintiff fails to raise any new arguments in 

connection with this statement.  The statement was plainly a 

protected statement of opinion.  Therefore, the thirty-sixth 

statement identified by the plaintiff does not support a 

defamation claim.     

37. “It does not address our one hard claim we make, that it 
appears unjustified  and unethical  to issue those grants on 
the night of the single greatest event in the company’s 
history . . . .”  (June 9, 2006 Bloomberg.com article) 

 The plaintiff fails to make any new argument in connection 

with this statement.  The statement was plainly a protected 

statement of opinion.  Therefore, the thirty-seventh statement 

identified by the plaintiff does not support a defamation claim. 

 The plaintiff also alleges that the June 8 and June 12 

analyst reports were defamatory as a whole.  For all of the 




