
 1

UNITED STATES DISTRICT COURT    
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
--------------------------------------------------------------X 
ANDERSON NEWS, L.L.C. and LLOYD  : 
WHITAKER, as the Assignee under an    
Assignment for the Benefit of Creditors for  : 
Anderson Services, L.L.C.,   
       : 

Plaintiffs,     
: 09 Civ. 2227 (PAC)  

 -against-        
       : OPINION & ORDER 
AMERICAN MEDIA, INC., BAUER     
PUBLISHING CO., L.P., CURTIS CIRCULATION: 
COMPANY, DISTRIBUTION SERVICES, INC.,  
HACHETTE FILIPACCHI MEDIA U.S., INC., : 
HEARST COMMUNICATIONS, INC., 
HUDSON NEWS DISTRIBUTORS LLC, KABLE  : 
DISTRIBUTION SERVICES, INC.,  
RODALE, INC., TIME INC., and TIME/WARNER: 
RETAIL SALES & MARKETING, INC.,   
       : 

Defendants.        
--------------------------------------------------------------X 
AMERICAN MEDIA, INC., HEARST             : 
COMMUNICATIONS, INC., and TIME INC., 
                 : 
  Counterclaim-Plaintiffs,  
                 : 
 -against- 
                 : 
ANDERSON NEWS, L.L.C. and CHARLES 
ANDERSON, JR.,                : 
 
  Counterclaim-Defendants.             : 
--------------------------------------------------------------X 
 
HONORABLE PAUL A. CROTTY, United States District Judge:  

If there were ever an antitrust case of the pot calling the kettle black, this is it.  In mid-

January 2009, Anderson News, which had been losing money for years, unilaterally decided to 

raise its prices and shift its inventory costs to publishers and distributors in the single-copy 

magazine market.  The publishers were given two weeks to fall in line with Anderson News’ 

Anderson News, L.L.C. et al v. American Media, Inc. et al Doc. 449

Dockets.Justia.com

https://dockets.justia.com/docket/new-york/nysdce/1:2009cv02227/341949/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/new-york/nysdce/1:2009cv02227/341949/449/
https://dockets.justia.com/


 2

new price and cost regime, “or else.”1  If the publishers and distributors did not acquiesce to the 

price increase and to transferring inventory expenses by then, Anderson would not accept their 

single-copy magazines for distribution as of February 1, 2009.  Anderson also threatened to exit 

the business if publishers and distributors did not accept the price increase and inventory expense 

shift.     

 Not surprisingly, the target audience saw nothing in Anderson’s proposal other than 

higher prices and greater costs.  They rejected the plan, and did so almost immediately.  Indeed, 

only 86 of 1,570 publishers accepted the proposal.  Other wholesalers did not raise their fees, nor 

did they seek to shift inventory expenses.  The publishers and distributors chose to do business 

with the wholesalers that offered lower prices and did not seek to increase inventory costs.   

 But Anderson was not finished with its plan, which it had been preparing for some 

months prior to the mid-January, 2009 announcement to the publishers and distributors.  It had 

talked to two large retailers concerning the plan, and had an agreement with these retailers that 

they would not shift their business to other wholesalers.  In other words, the publishers and 

distributors would have to deal with Anderson, if they wanted their magazines displayed at these 

large retailers.  Anderson also attempted to take advantage of its controlling position in ProLogix 

East2 by refusing to open its warehouse and make deliveries for Anderson News’ competitor, 

The News Group.  Anderson’s threat to stop deliveries was enjoined by a federal court in the 

District of Delaware.  When Anderson received notice of the District Court’s Order, it chose to 

go out of business.   

                                                 
1 Anderson argues that its January statements were “invitations to negotiate” or a “proposal,” not demands or 
ultimatums.  The outcome of this action does not depend on how past conduct is labelled, but rather, on the conduct 
and behavior itself.   
2 ProLogix East was a joint venture between Anderson Services and the logistics affiliate of Anderson’s competitor 
The News Group.  ProLogix East provided magazine delivery services to retailers in the southeast United States.   



 3

 After an extended period of discovery, Anderson has searched but not found any direct 

evidence of a conspiracy to drive Anderson out of business.  In fact, Defendants had a financial 

interest in Anderson’s continued viability, because at the time it left the market, Anderson owed 

the Defendants substantial sums for magazines it had received on credit.   

The Amended Complaint alleged a meeting between Anderson’s competitors Hudson 

News and The News Group, as well as distributors Curtis Circulation, Time/Warner Retail, and 

Distribution Services, Inc.; that alleged meeting played a large role in the Second Circuit’s 

decision on appeal from this Court’s dismissal of the Complaint.  Discovery has now revealed 

that the assertion that such a meeting occurred is dubious at best.   

 Instead, Anderson shifts gears and points to a series of meetings and communications 

from which it infers that a conspiracy existed and caused Anderson’s demise.  Anderson 

conceded at argument, however, that many of the conversations and meetings were entirely legal.  

Certainly, meetings between publishers and their distributors were perfectly appropriate.  

Moreover, any inference supporting a conspiracy must be weighed against an inference of 

independent action by each of the defendants.  This is particularly so when, even after extensive 

discovery, Anderson cannot say when the alleged conspiracy started.  It is clear that some 

publishers rejected Anderson’s proposal—immediately upon hearing it from Anderson.  They 

knew the proposal was uneconomic, would increase their costs, and force them to pick up the 

wholesalers’ inventory costs.  Rejection of the proposal before the alleged conspiracy 

commenced is very strong evidence of independent action.   

 Anderson’s claim of injury from a concerted refusal to deal, which forced it out of the 

business, must be rejected.  It is clear its own ill-conceived and badly executed plan led to its 

downfall.  The antitrust laws do not compel any entity to accept a price increase, or assume the 



 4

burden of a significant cost.  This is especially so where there were other wholesalers available 

who offered lower prices and less expensive terms for handling inventory.       

Background 

Plaintiffs Anderson News, L.L.C. and Anderson Services, L.L.C. filed a Complaint on 

March 10, 2009, against Defendants American Media, Inc. (“AMI”), Bauer Publishing Co., LP. 

(“Bauer”), Curtis Circulation Company (“Curtis”), Distribution Services, Inc. (“DSI”), Hachette 

Filipacchi Media, U.S., Inc. (“Hachette”), Hudson News Distributors LLC (“Hudson News”), 

Kable Distribution Services, Inc. (“Kable”), Rodale, Inc. (“Rodale”), The News Group, LP 

(“TNG”), Time Inc. (“Time”), and Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. (“TWR”).  The 

claims against TNG were voluntarily dismissed on March 12, 2009; the remaining Defendants 

moved to dismiss the Complaint on December 14, 2009.  On August 2, 2010, this Court granted 

the motions, and dismissed the Complaint with prejudice.  The Court denied Plaintiffs’ motion 

for reconsideration, and for leave to file an amended complaint.  On appeal, the Second Circuit 

vacated the Court’s dismissal, holding that Plaintiffs should have been permitted to file an 

amended complaint.  Anderson News, L.L.C. v. Am. Media, Inc., 680 F.3d 162, 194 (2d Cir. 

2012).  Plaintiffs filed their Amended Complaint on September 7, 2012.3  The claims against 

Hudson News were voluntarily dismissed, pursuant to a settlement, on December 19, 2013.      

I.  Single-Copy Magazine Industry 

In the United States, magazines are sold in two ways: by subscription and through 

“single-copy” purchases.  Single-copy distribution includes sales from newsstands, 

                                                 
3 In April 2009, Anderson Services executed an Assignment for the Benefit of Creditors that named Lloyd Whitaker 
as the Assignee.  Whitaker was certified as Assignee for the Benefit of Creditors in May 2009, and replaced 
Anderson Services as a named Plaintiff in the Amended Complaint.  Am. Compl. ¶ 23.  
 
In addition, Hearst Communications, Inc. (“Hearst”) was named as a Defendant in the Amended Complaint, as 
successor-in-interest to Hachette.  Id. ¶ 14.      



 5

supermarkets, and other retailers.  Time ¶¶ 1, 21.4  The single-copy magazine industry has four 

levels: publishers, distributors, wholesalers, and retailers.  Id. ¶ 1.      

 Publishers create and produce magazines; they earn revenue through a combination of 

subscription sales, single-copy sales, and advertising revenue.  Id. ¶ 3.  Publishers also determine 

“cover prices” for their titles—the price at which the title will be sold to consumers.  Id. ¶ 9.     

National distributors perform a variety of services for publishers, including marketing, 

arranging for distribution and shipment of magazines to wholesalers, billing wholesalers, and 

collecting payments.  Id. ¶ 5.  Some distributors also assume credit risks for wholesalers’ 

payments to publishers.  See Curtis ¶ 412.  Distributors generally do not purchase or sell 

magazines, but instead earn revenue from fees or commissions paid by publishers.  Time ¶¶ 5-8.  

    Wholesalers purchase magazines from publishers at a discount to the cover price, and then 

sell them to retailers at a smaller discount.  Id. ¶¶ 17-18.  Wholesalers (or the third-party 

servicers they employ) deliver the magazines to retailers, stock them on retailers’ shelves, and 

retrieve magazines that remain unsold after their “off-sale” date.  Id. ¶ 19.  In 2009, the four 

largest wholesalers in the United States were Anderson News, TNG, Hudson News, and Source 

Interlink Distribution (“Source”).  Id. ¶ 15.  TNG and Hudson News are no longer defendants 

and Source was never a defendant.       

Retailers sell magazines to consumers.  Id. ¶ 21.  Retailers include stores such as Wal-

Mart, Kroger grocery stores, and Barnes & Noble, as well as airport retailers and newsstands.  Id.  

Retailers determine which magazines to purchase for sale in their stores.  Id. ¶ 22.  Moreover, to 

reduce logistical costs, retailers generally permit distribution of magazines from only one 

                                                 
4 References to Defendants’ Rule 56.1 Statements in Support of their Motions for Summary Judgment appear as 
“[Defendant] ¶ __.”  Plaintiffs’ responses to Defendants’ Rule 56.1 Statements are cited as “Anderson Resp. 
([Defendant]) ¶ __.”  References to Plaintiffs’ “Additional Genuine Issues of Material Fact” appear as “Anderson 
Opp. ([Defendant]) ¶ __.”   



 6

wholesaler at each retail outlet.  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 18.       

II.  Parties 

a. Plaintiffs 

In 2009, Plaintiff Anderson News was a magazine wholesaler.  Time ¶ 26.  Frank 

Stockard was its President, and Charles Anderson, Jr. was the Chief Executive Officer and 

largest shareholder of Anderson Media Corporation, the ultimate parent company of Anderson 

News.  Id. ¶¶ 28, 29, 30, 32.  Anderson News ceased operations on February 9, 2009, and in 

March 2009, certain of its creditors filed an involuntary bankruptcy petition.  Id. ¶ 138; Am. 

Compl. ¶ 88.     

Prior to its bankruptcy, Anderson News contracted with Anderson Services, its 

distribution and logistics affiliate, to provide delivery, shelving, and pickup services at retail 

locations.  Time ¶ 27.  Anderson Services executed an Assignment for the Benefit of Creditors in 

2009, and in May 2009 Plaintiff Lloyd Whitaker was certified as the assignee for the benefit of 

its creditors.  Def. (Whitaker) ¶¶ 247-48.        

b. Defendants           

Defendants are publishers and national distributors of single-copy magazines. 

i. Publisher Defendants 

 Time: Time publishes titles which include People, Time, Sports Illustrated, and InStyle 
magazines.  In 2008, Time publications represented 16% of the national single-copy 
magazine market.  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 5; Am. Compl. ¶ 11.   
  AMI: AMI’s titles include National Enquirer and Star magazines.  In 2008, its magazines 
made up 10% of the single-copy magazine market.  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 5.    

  Bauer: Bauer publishes titles such as In Touch and Life & Style, and in 2008 represented 
12% of the single-copy market.  Id.; Bauer ¶ 601. 

  Rodale: Rodale publishes magazines, such as Men’s Health, Women’s Health, and 
Bicycling, which in 2008 made up 2% of the single-copy market.  Anderson Opp. (Curtis) 



 7

¶ 5; Rodale ¶ 702.   
  Hachette: In 2008, Hachette published magazines including Elle and Woman’s Day, 

which represented 2% of the single-copy market.  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 5.     
      

ii. Distributor Defendants 

In 2009, each of the Distributor Defendants represented one or more Publisher 

Defendants, as well as other non-party publishers.5   

 TWR: TWR represented Time.  Time ¶ 10.   

 Curtis: Curtis represented Rodale, AMI, and Hachette.  Id. ¶ 11.   

 Kable: Kable represented Bauer.  Id. ¶ 12.  

 DSI: DSI represented AMI, Rodale, Hachette, and Bauer.  Id. ¶ 13.  DSI is a 
merchandising services company that in 2009 performed some of the services 
performed by the other distributors, but focused primarily on marketing.  Id.     
 

III.   Scan-Based Trading 

Under the traditional single-copy magazine model, wholesalers purchase magazines from 

publishers and sell them, in bulk, to retailers.  Id. ¶¶ 17-18.  Wholesalers, or their third-party 

servicers, deliver the magazines to retailers, who display the magazines until their off-sale dates.  

Id. ¶ 19.  Once the magazines’ off-sale date passes, wholesalers collect the unsold magazines 

from each retailer, count them, and prepare a “return affidavit” listing the number unsold.  

Anderson Opp. (Curtis) ¶ 24.  Using the return affidavit, wholesalers refund retailers for each 

unsold magazine, so that retailers pay only for magazines that are not listed on the return 

affidavit.  Publishers, in turn, refund money to wholesalers for the unsold magazines.  Id. ¶ 20.  

As a result, wholesalers earn revenue only from magazines that are actually sold to consumers. 

Publishers generally invest significant resources in creating content for their magazines; 

                                                 
5 Although they are referred to as “distributors,” these Defendants did not physically distribute magazines to 
retailers.  Time ¶ 6.  Rather, they worked on behalf of publishers to arrange for distribution of publishers’ 
magazines, and provided the various other services set forth on p. 5, supra.   



 8

but the cost of actually printing each issue is relatively small.  Id. ¶ 22.  This encourages 

publishers to print more copies of each magazine than will likely sell, a practice referred to as 

“stuffing the channel.”  Id. at ¶¶ 22-23.  Channel stuffing benefits publishers because the profit 

from each additional magazine sold outweighs its printing cost.  Yet it imposes burdens on 

wholesalers, who pay for the extra copies and expend additional resources retrieving unsold 

magazines from retailers, manually counting them, and preparing return affidavits, all without 

earning revenue from these unsold copies.  Id. at ¶ 24.    

During the mid-to-late 2000s, retailers required their wholesalers to implement scan-

based trading (“SBT”) as an alternative to the traditional single-copy model.  SBT permits 

retailers to track magazines using bar codes that are electronically scanned during checkout.  Id. 

¶ 35.  As with the traditional model, wholesalers purchase magazines from publishers at a 

percentage of the cover price.  But unlike the traditional model, wholesalers do not then sell the 

magazines to retailers.  Instead, retailers enter into consignment relationships with wholesalers, 

meaning that retailers purchase magazines from wholesalers only after the magazines have been 

scanned, and sold to consumers.  Id. ¶ 36.   

One benefit of implementing SBT is that retailers can electronically track the number of 

magazines sold, so wholesalers no longer need to manually count unsold copies or prepare return 

affidavits.  Id. ¶ 38.  SBT also streamlines the process for dropping off and picking up magazines 

from retailers.  Id.   

But the major detriment of SBT to wholesalers is that they bear the costs of buying 

magazines from the publishers, but are not compensated until the retailer records a sale.  Thus 

the wholesalers bear the cost of carrying magazines as inventory.6  The inventory costs of SBT 

                                                 
6 There are other cost shifts associated with SBT as well.  The term “shrink” refers to the difference between the 
number of magazines actually sold and the number that are stolen or improperly scanned at the register.  Id. ¶ 37.  



 9

are significant.  In January 2009, Anderson News had “over $70 million invested in inventories 

from four major customers.”  Time ¶ 77.  Anderson’s January plan would relieve it of these costs 

and force the publishers and distributors to absorb them.  Bankruptcy enabled Anderson to avoid 

the inventory expenses it was attempting to shed.  

IV.   ProLogix East 

 In 2005, Anderson Services entered into a joint venture with News Group Distribution 

Services (“NGDS”), the logistics affiliate of TNG, to create two distribution services: ProLogix 

Distribution Services (East), LLC (“ProLogix East”) and ProLogix Distribution Services (West), 

LLC (“ProLogix West”).  Id. ¶ 36.  Anderson Services owned 64.5% of ProLogix East, and 

NGDS owned 35.5%.  NGDS owned 64.5% of ProLogix West, and Anderson Services owned 

35.5%.  Id. ¶¶ 36-37.   

ProLogix East and ProLogix West contracted with Anderson News and TNG to provide 

magazine delivery services to retailers.7  Id. ¶ 39.  ProLogix East serviced retailers in the 

southeastern United States, while ProLogix West serviced those in western states.  Id.  The 

geographical areas where Anderson News and TNG distributed magazines overlapped—more 

than 80% of the retail value of Anderson News’ magazines went to retailers in zip codes that 

were also served by TNG.  Id. ¶ 44.  Indeed, ProLogix East and ProLogix West delivered 

Anderson News’ and TNG’s magazines using the same trucks, routes, and drivers.  Id. ¶ 42.    

V. Anderson’s Price Increase and Inventory Cost Shift Proposal  

a. Preparation of the Anderson Proposal 

Beginning in 2003, Anderson News made numerous attempts to increase the prices it 

                                                                                                                                                             
Under the traditional method, retailers bear the cost of shrink because wholesalers refund them only for the “unsold” 
magazines that wholesalers physically retrieve from stores.  The SBT method permits retailers to shift the costs of 
“shrink” to wholesalers, because retailers purchase from wholesalers only those magazines that are scanned as 
sold—which do not include stolen or improperly scanned magazines.  Time ¶ 59; Anderson Opp. (Curtis) ¶ 37.   
7 ProLogix East and West also provided various logistics services for other clients.  Id. ¶¶ 40-41.   



 10

charged publishers, or to shift certain costs onto publishers and distributors.  In 2003, Anderson 

News sought to impose a surcharge of seven cents per magazine distributed in metropolitan 

markets, and four cents per magazine in other markets.  Id. ¶ 62; see id., Ex. 5 (C. Anderson 

Dep.) at 203.  No other magazine wholesaler instituted a similar surcharge, and no publishers 

agreed to Anderson’s proposal.  Id., Ex.5 at 204.  In 2004, Anderson again sought to impose a 

per-magazine surcharge, this time eight cents per magazine in metropolitan markets.  Again, no 

other wholesaler instituted a similar surcharge, and no publishers agreed to the proposal.  Id., Ex. 

5 at 206-07.  In 2005, Anderson sought to charge publishers a fuel surcharge for the delivery of 

single-copy magazines, based on the weight of the copies distributed and returned.  Id., Ex. 5 at 

211.  Faced with pushback from publishers, Anderson withdrew its proposed fuel surcharge.  Id., 

Ex. 5 at 215-16.  Finally, in 2007, Anderson News announced that it would deduct from its 

payments to national distributors the cost of SBT inventory.  Id., Ex. 5 at 217.  No other 

wholesaler proposed such a deduction, and publishers and distributors did not agree to this 

proposal either.  Id., Ex. 5 at 217-18.  Anderson ultimately “backed down” from this proposal as 

well.  Id., Ex. 5 at 219.       

Having tried for years to raise delivery rates and shift inventory costs, without success, 

Anderson knew it needed a game changer, if it were to succeed.  Prior to announcing the January 

2009 seven-cent surcharge and inventory cost shift proposal, therefore, Anderson formulated a 

new strategy: “going dark,” to be implemented if publishers rejected the proposal—as they had 

in the past.  Id. ¶ 63.   

The “going dark” strategy sought to capitalize on Anderson Services’ joint venture with 

NGDS, ProLogix East.  Charles Anderson thought that, as a manager of Anderson Services, the 

majority owner of ProLogix East, he could temporarily suspend ProLogix East’s operations 



 11

without prior notice or consultation with his co-owner.  Anderson Resp. (Time) ¶ 64.  Since 

ProLogix East used the same trucks and drivers to deliver Anderson News’ magazines as it did to 

deliver TNG’s, rendering ProLogix East non-operational would enable Anderson News to cut off 

delivery of both Anderson News’ and TNG’s magazines to retailers throughout the Southeast.  

Time ¶ 128.   

Charles Anderson believed that the “going dark” strategy would force publishers to agree 

to the Anderson price increase and cost shift proposal for two reasons.  First, neither Anderson 

News’ nor TNG’s magazines would be delivered until ProLogix East reopened, so publishers 

would be deprived of income from both wholesalers until they reached an agreement with 

Anderson News.  Second, shutting down ProLogix East would prevent publishers from simply 

shifting their business from Anderson News to TNG.  Id.  Disabling ProLogix East was critical; 

otherwise TNG would have been an attractive option to publishers because TNG did not seek 

either a price increase or an inventory cost shift.  Further, publishers could avoid distribution- 

and logistics-related disruptions in service by switching from Anderson News to TNG, since 

ProLogix East used the same trucks and routes for both TNG and Anderson News.   Shutting 

down ProLogix East would thus punish the publishers by making it more difficult to establish 

alternative methods of distribution.   

As another phase of the “going dark” strategy, Charles Anderson prevailed on Wal-Mart 

and Kroger to refuse to accept magazines from other wholesalers at their Anderson-serviced 

locations during the “dark” period.  Id. ¶ 65.  Both Wal-Mart and Kroger agreed that, if 

Anderson implemented the strategy, they would not accept magazines from other wholesalers for 

at least fourteen days.  Id.  It is clear that Anderson was trying to isolate the publishers from 

other wholesalers, while at the same time preserving Anderson’s unique relationship with two of 



 12

the largest retailers. 

b. Charles Anderson Announces the Proposal 

  On January 12 and 13, 2009, Charles Anderson and Frank Stockard of Anderson News 

held a series of meetings with a number of publishers, including executives from Time, AMI, 

and Bauer.  Charles Anderson stated that Anderson News planned to impose a seven-cent-per-

copy surcharge for each magazine it distributed, as well as an inventory cost shift from the 

wholesalers to the publishers based on the SBT method.  Id. ¶ 68.  Charles Anderson said he 

needed both to be “viable”; if publishers refused, Anderson might have to leave the business.  Id. 

¶¶ 69-70, 74.   

On January 14, 2009, Charles Anderson participated in an interview with John 

Harrington, publisher of the industry newsletter The New Single Copy.  Id. ¶ 71.  The interview 

was conducted via a conference call, with over 300 industry participants dialing in.  Id. ¶¶ 71-72.  

During the call, Charles Anderson stated that “over the last 10 years,” Anderson News’ profits 

had “eroded to nothing and into significant losses.”  Id. ¶ 76.  He explained that “effective 

February 1,” Anderson News was “adding a magazine distribution charge of 7 cents a copy to all 

copies distributed by the company.”  Id. ¶ 77.  Charles Anderson also stated that Anderson News 

would “no longer participate in the investment” in SBT.  He explained that Anderson News had 

“over $70 million invested in inventories from four major customers,” and that it “should be only 

fair for the manufacturer or publisher to bear this cost.”  Id.  Harrington asked if seven cents per 

copy was a “negotiable figure”; Charles Anderson responded: “[W]e think it’s fair. . . . [I]f we 

negotiated the rate then it would not be fair so the answer is that we really believe that the 7 cent 

number is the number.”8  Id. ¶ 78.   

                                                 
8 Anderson insists that Charles Anderson’s announcement of the surcharge was an invitation to negotiate, rather than 
a unilateral demand, even going so far as to hire an expert to testify that Anderson intended the price increase and 



 13

Harrington also asked Charles Anderson, “[I]n the event of significant levels of non-

cooperation, is it a possibility that Anderson News would leave the magazine distribution 

business?”; Charles Anderson responded, “The last thing we want to do is exit this business.  But 

we— why should we continue to lose money in a business that doesn’t . . . give us any return?”  

Id. ¶ 80.   Charles Anderson reiterated that the deadline for publishers to agree to the Anderson 

prince increase and inventory cost shift was February 1, 2009, and stated that Anderson News 

would refuse to distribute magazines for publishers who did not agree to the price increase and 

cost shift by that date.  Id. ¶ 79.   

Also on January 14, 2009, Anderson News sent a letter to publishers, which stated:  

Effective February 1, 2009, Anderson News, LLC will add a $0.07 
per copy distribution fee in addition to any current terms and 
conditions received by your company.  The fee will be applied to 
all copies distributed February 1, 2009 and forward.  In addition, 
Anderson News, LLC will pass the inventory carrying cost on all 
SBT accounts back to the publisher.  Please agree to issue a credit 
for the $0.07 fee and a deduction for the inventory carrying cost to 
ensure future distribution. 
 

Id. ¶ 83.  The letter directed publishers to “[p]lease execute the enclosed letter [assenting to 

Anderson’s terms] . . . no later than Friday, January 23, 2009.”  Id.  

On January 19, 2009, Source, a competitor wholesaler to Anderson News, announced via 

letter that it was also seeking a similar price increase of seven cents per copy for magazine 

distribution, also effective February 1, 2009.  Id. ¶ 89.  Besides Source, no other wholesaler, who 

distributed magazines throughout the geographical area covered by Anderson News, announced 

a surcharge.  Id. ¶ 92.  Neither Source, nor any other wholesaler, announced a SBT inventory 
                                                                                                                                                             
inventory cost shift to be negotiable.  See Subramanian Report ¶ 105.  Not only is the proposed expert testimony 
impermissible under Fed. R. Evid. 702, see Order Granting in Part and Denying in Part Defendants’ Motions to 
Exclude Expert Testimony, but it is also unnecessary, because the full transcript of Charles Anderson’s telephone 
conference with John Harrington is available.  There is no doubt regarding what Charles Anderson said or how he 
explained the price increase, inventory cost shift, and the effective date.  In any case, it is ultimately irrelevant 
whether Charles Anderson’s words are labelled as a “demand” or a “proposal”; what matters is Anderson’s conduct 
following the announcement of the surcharge and cost shift.       



 14

cost shift, as did Anderson.  Id. ¶ 94; Anderson Resp. (Time) ¶ 89.   

c. Defendants React to the Anderson Proposal  

Following Charles Anderson’s announcement, some Defendant Publishers responded 

directly to Anderson News.  Others discussed the proposal with their distributors, who 

communicated with Anderson News on their behalf; still others communicated with Anderson 

News both directly and through their distributors.  Finally, publishers and distributors talked and 

emailed with one another concerning the Anderson News surcharge and inventory cost proposal.   

Plaintiff’s counsel concedes that many communications between Defendants were not 

simply permissible, but necessary—it was critical for Publisher Defendants to communicate with 

their distributors regarding their responses to the Anderson proposal, and for Distributor 

Defendants to discuss the proposal with their publisher clients.  See Dkt. No. 445 (Oral 

Argument Transcript) at 37 (“National distributors can talk to their publishers for whom they 

work.  No problem there.”).       

i. Bauer and Kable 

Hubert Boehle and Richard Parker, Bauer’s CEO and Senior Vice President, immediately 

rejected the Anderson price increase and inventory cost shift during their initial meeting with 

Charles Anderson and Stockard on January 13, 2009.  Bauer ¶¶ 622-23.   

On January 28, 2009, the CEO of Kable emailed Stockard that Kable’s client Bauer could 

not afford the $0.07 fee.  Kable ¶ 508; id., Ex. 13.  The email explained that “if there are other 

alternatives, [Kable is] willing to listen and share with [Kable’s] clients, but if it is only the $0.07 

fee,” then Kable had “no other choice” but to cease distribution to Anderson News.  Id.  Bauer 

had an economic interest in keeping Anderson in business, as Anderson owed it $16.66 million.9  

                                                 
9 Anderson disputes that it owed Bauer $16.66 million, but does not dispute that it owed Bauer money at the time it 
went bankrupt.  See Anderson Resp. (Bauer) ¶ 619.   



 15

Bauer ¶ 619.  Any hope of repayment was realistic only if Anderson stayed in business.   

ii. Time and TWR 

On January 21, 2009, Richard Jacobsen, CEO of TWR, met with Charles Anderson and 

Stockard to further discuss the Anderson price increase and inventory cost shift.  Time ¶ 105.  At 

the meeting, Jacobsen offered to increase Anderson News’ discount on certain weekly 

publications by two percentage points, and reiterated “the need to reduce [TWR’s] receivables 

exposure.”  That is, Anderson had to pay Time/TWR to earn that discount.  The parties did not 

reach an agreement.  Id. at ¶ 106.   

On January 25, Jacobsen proposed that Anderson News and TWR maintain the current 

status quo for a 30-day negotiating period; Anderson rejected that offer too.  Id. ¶ 108.  Two days 

later, on January 27, Jacobsen, on behalf of Time, sent Anderson News a letter proposing a 30-

day negotiation period, in which the parties would attempt to reach an agreement regarding, inter 

alia, the per-copy magazine surcharge and the proposed inventory cost shift.  Id. ¶¶ 109-10.  The 

letter offered Anderson News an additional 2 percentage points of discount on certain Time 

magazines.  In return, TWR requested that Anderson News not impose the per-copy surcharge 

during the 30-day period, and that Anderson News not shift its inventory expenses, but rather 

pay its January 2009 invoice of $11,336,614.  Id. ¶ 110; id., Ex. 88.  Anderson News rejected 

this offer as well.  Id. ¶ 115.  The next day, January 28, Jacobsen informed Anderson News via 

letter that TWR would no longer provide Anderson News with Time publications.  Id. ¶ 116. 

At his deposition, Charles Anderson stated that he and Jacobsen had participated in yet 

another round of negotiations on January 31, 2009.  Anderson Opp. (Time) ¶ 15.  During those 

negotiations, Jacobsen is said to have improved the terms of his January 27, 2009 letter by 

offering Anderson a 2.75 percentage point increase in the discount on People, Time’s most 



 16

popular publication, and a two percentage point discount increase on Time’s other magazines.  

Id.  Charles Anderson said he accepted those terms, and he and Jacobsen shook hands to confirm 

the deal.  Id.  On February 2, 2009, however, Charles Anderson spoke with Ann Moore, CEO of 

Time, who informed him that Time would no longer supply Anderson with magazines.  Id. ¶¶ 

21-22.  

iii.  AMI, Rodale, Hachette, and Curtis 

Richard Alleger, Rodale’s Senior Vice President of Retail, first learned of the Anderson 

surcharge and inventory cost shift from the January 14, 2009 conference call.10  Rodale ¶ 709.  

He immediately computed the costs that Rodale would incur by paying the seven-cent per 

magazine surcharge, and determined that Rodale could not afford it.  Id. at ¶ 711.  That day, 

Alleger informed Rodale’s distributor Curtis that Rodale would not pay.  Id. at ¶ 712.    

Charles Anderson testified that, on January 17, 2009, he spoke via telephone with Robert 

Castardi, Curtis’ President, about the per copy surcharge.  Anderson Opp. (Rodale) ¶ 145.  

Castardi told Charles Anderson that he was “working together with” Jacobsen of TWR, and that 

“whatever [Jacobsen] decided, [Curtis] was going along with.”  Id.  Subsequently, on January 21, 

2009, Castardi met with Charles Anderson on behalf of Curtis’ publisher clients, who included 

Defendants Hachette, Rodale, and AMI.  Curtis ¶ 428.  The parties did not reach an agreement 

regarding the magazine surcharge; instead, Charles Anderson reiterated that February 1, 2009 

was a firm deadline for publishers to agree to it.  Id.  AMI sent a letter to Stockard that day 

rejecting the surcharge and inventory cost shift.  Anderson Opp. (Rodale) ¶ 97.      

Following January 21, 2009, Castardi called Stockard on January 22 and 23, and asked to 

speak with Charles Anderson to discuss the surcharge and cost shift, but Charles Anderson never 

                                                 
10 The evidence indicates that, although Alleger had heard rumors regarding Anderson’s proposed surcharge and 
inventory cost shift by January 13, he did not formally learn of Anderson’s terms until the January 14 call.  
Anderson Opp. (Rodale) ¶ 60.     



 17

returned Castardi’s calls.  Curtis ¶ 430.  On January 26, Castardi emailed another Anderson 

News executive, explaining that he had been “asking for discussions with [Charles Anderson] for 

the past week; to no avail.”  Id. ¶ 432.  The email noted that “the vast majority of our clients have 

adamantly decline[d] you[r] offer without any influence from Curtis.”  Castardi invited the 

executive to “feel free to call” him, and to “[l]et [him] know if anything ha[d] changed.”  Id.  

Again, Anderson News did not respond.  Id.  Castardi called Stockard again on January 27 to 

request that Stockard set up a call with Charles Anderson; Charles Anderson never returned that 

call either.  Id. ¶ 433.  Finally, on January 29, Curtis announced that it would seek alternative 

distribution methods for its publisher clients.11  Id. ¶ 440. 

According to Charles Anderson, on January 31, during negotiations with Jacobsen, 

Jacobsen asked Charles Anderson about the status of his negotiations with Curtis.  Charles 

Anderson replied that Castardi had said that Castardi and Jacobsen were “working together.”  

Jacobsen folded his arms and nodded in the affirmative.  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 158.       

d. Anderson Implements “Going Dark” Plan           

After February 1, Anderson advised its two largest retailers (Wal-Mart and Kroger) that it 

was not receiving magazines from its publishers.  Both retailers affirmed their agreement to not 

take magazines from wholesalers other than Anderson at their Anderson-serviced locations.  

Time ¶ 123.  On Saturday, February 7, 2009, after Anderson’s price increase proposal was 

rejected by almost every publisher, including all Defendants, Anderson implemented the next 

phase of its “going dark” plan.  Anderson News announced via press release that it had 

“suspended normal business activities effective immediately.”  Id. ¶ 125.  That day, Bo Castle, 

                                                 
11 At oral argument, counsel for Defendants asserted that Hachette agreed to Anderson’s seven-cent per magazine 
price increase.  Dkt. No. 445, at 57-59.  The evidence indicates, however, that at most, Hachette agreed to pay the 
price increase on a “short-term” basis.  See Fritzler Decl., Exs. 97, 98.  In fact, on January 30, 2009, Hachette sent 
Anderson News a letter stating that it would not accept either the seven-cent surcharge or the SBT inventory cost 
shift.  Davis Decl., Ex. 515.   



 18

President of Anderson Services, informed Anderson News and NGDS that ProLogix East would 

“stop production and deliveries immediately,” and that its employees would “be notified not to 

report to work on Monday, February 9, 2009.”  Id. ¶ 126.  Charles Anderson was aware that, at 

the time he ordered ProLogix East to shut down, a supply of TNG’s magazines was locked in 

ProLogix East’s warehouses and there was no way for anyone from TNG or ProLogix East to 

access it.  Id. ¶ 127.   

TNG and NGDS objected to the shutdown of ProLogix East.  Id. ¶130.  On Sunday, 

February 8, 2009, Glen Clark, President of TNG and a manager of ProLogix East, wrote to 

Charles Anderson and Castle, asserting that Clark had not been informed of the shutdown in 

advance, and that the decision was made “without a meeting of, or any discussions of, the full 

Management Committee of the Company.”  Id. ¶ 131.  Clark sought a special meeting of 

ProLogix East’s management committee, but Castle refused, stating: “We are not prepared to 

meet at this time.”  Id. ¶¶ 131-32.          

On Monday, February 9, 2009, Great Atlantic News, TNG’s subsidiary, filed suit in the 

U.S. District Court for the District of Delaware, seeking a temporary restraining order (“TRO”) 

requiring ProLogix East to continue distributing TNG’s magazines to retailers.  Id. ¶ 133.  On 

February 9, the District Court granted the TRO, forcing ProLogix East to reopen and resume 

distributing TNG’s magazines.12  Id. ¶ 134.  Charles Anderson testified that the TRO “forc[ing] 

us to open back up, in my opinion, . . . was game over,” and that it “opened the floodgates up.”  

Id. ¶ 135.  Following the Order, Anderson News “became quickly insolvent.”  Id.   

Immediately upon the issuance of the TRO on February 9, 2009, Charles Anderson 

decided to permanently close Anderson News.  At that time, Anderson News had not liquidated 

                                                 
12 The Delaware Court issued the TRO orally on February 9, 2009, and the written Order was entered on February 
10, 2009.  Oral Arg. Tr. at 62.  



 19

any assets or terminated any employees.  Id. ¶¶ 137-38.  That day, Charles Anderson called “key 

retailers” and explained that, “because of this temporary restraining order, we’re going to have to 

liquidate the company or sell what we can as quickly as we can.”  Id. ¶ 139.  Anderson News 

never retracted the price increase and inventory cost shift; it did not offer to distribute magazines 

on pre-January 12, 2009 terms; nor did Anderson News seek legal intervention requiring 

publishers to continue to supply it with magazines.   

DEFENDANTS’ SUMMARY JUDGMENT MOTIONS 

I.  Legal Standards 

Summary judgment may be granted if “the movant shows that there is no genuine dispute 

as to any material fact and the movant is entitled to judgment as a matter of law.”  Fed. R. Civ. P. 

56(a).  If the “burden of proof at trial would fall on the nonmoving party,” however, it is 

“ordinarily . . . sufficient for the movant to point to a lack of evidence to go to the trier of fact on 

an essential element of the nonmovant’s claim.”   Cordiano v. Metacon Gun Club, Inc., 575 F.3d 

199, 204 (2d Cir. 2009) (citation omitted).  If the movant does so, “the nonmoving party must 

come forward with admissible evidence sufficient to raise a genuine issue of fact . . . in order to 

avoid summary judgment.”  Id.  The nonmoving party may not “rest on allegations in the 

pleadings,” but must “point to specific evidence in the record” to meet its burden.  Salahuddin v. 

Goord, 467 F.3d 263, 273 (2d Cir. 2006).   

A factual dispute is genuine if a reasonable jury could return a verdict for the nonmoving 

party.  Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 242, 248 (1986).  In considering whether such a 

dispute exists, a court examines all evidence in the light most favorable to the nonmoving party.  

Jaramillo v. Weyerhaeuser Co., 536 F.3d 140, 145 (2d Cir. 2008).  The “mere existence of some 

alleged fact dispute between the parties will not defeat an otherwise properly supported motion 



 20

for summary judgment.”  Liberty Lobby, 477 U.S. at 247-48.  Rather, there must “be no genuine 

issue of material fact.”  Id.  Summary judgment is “particularly favored” in antitrust cases 

“because of the concern that protracted litigation will chill pro-competitive market forces.”  

PepsiCo, Inc. v. Coca-Cola Co., 315 F.3d 101, 104 (2d Cir. 2002).     

a. Sherman Act 

Section 1 of the Sherman Act prohibits “[e]very contract, combination . . . or conspiracy, 

in restraint of trade or commerce among the several States.”  15 U.S.C. § 1.  To prove an 

antitrust violation, a plaintiff must show: (1) “a combination or some form of concerted action 

between at least two legally distinct economic entities,” and (2) an “unreasonable restraint of 

trade either per se or under the rule of reason.”  Capital Imaging Assocs., P.C. v. Mohawk Valley 

Med. Assocs., Inc., 996 F.2d 537, 542 (2d Cir. 1993).   

i. Concerted Action 

To prove a conspiracy, a plaintiff must “present direct or circumstantial evidence that 

reasonably tends to prove that the [defendant] and others had a conscious commitment to a 

common scheme designed to achieve an unlawful objective.”  Monsanto Co. v. Spray-Rite Serv. 

Corp., 465 U.S. 752, 764 (1984) (citation omitted).  The Sherman Act, however, does not 

prohibit independent action; rather, the “[c]ircumstances must reveal a unity of purpose or a 

common design and understanding, or a meeting of minds in an unlawful arrangement.”  Id. 

(citation omitted).        

If the evidence of an unlawful agreement is “ambiguous,” “antitrust law limits the range 

of permissible inferences” that may be drawn from defendants’ conduct.  Matsushita Elec. Indus. 

Co., Ltd. v. Zenith Radio Corp., 475 U.S. 574, 588 (1986).  Conduct that is “as consistent with 

permissible competition as with illegal conspiracy does not, standing alone, support an inference 



 21

of antitrust conspiracy.”  Id.  To survive a motion for summary judgment, a plaintiff “must 

present evidence that tends to exclude the possibility that the alleged conspirators acted 

independently.”  Id. (citation omitted).   

The “range of inferences that may be drawn” from a plaintiff’s evidence “depends on the 

plausibility of the plaintiff’s theory.”  In re Publ’n Paper Antitrust Litig., 690 F.3d 51, 63 (2d 

Cir. 2012).  If a plaintiff’s “theory of recovery is implausible,” then “strong direct or 

circumstantial evidence” is necessary to “satisfy Matsushita’s ‘tends to exclude’ standard.”  Id. 

(citation omitted).  In contrast, if the conspiracy is “economically sensible for the alleged 

conspirators to undertake and the challenged activities could not reasonably be perceived as 

procompetitive,” the standard is “more easily satisfied.”  Id. (citation omitted).  Plaintiffs need 

not “disprove all nonconspiratorial explanations for the defendants’ conduct”; instead, plaintiffs 

must present “sufficient evidence to allow a reasonable fact finder to infer that the conspiratorial 

explanation is more likely than not.”  Id. (citation omitted).       

ii. Unreasonable Restraint of Trade 

Despite its broad language, Section 1 prohibits only “unreasonable” restraints on trade.  

Leegin Creative Leather Prods., Inc. v. PSKS, Inc., 551 U.S. 877, 885 (2007).  “Only after an 

agreement is established will a court consider whether the agreement constituted an unreasonable 

restraint of trade.”  AD/SAT v. Associated Press, 181 F.3d 216, 232 (2d Cir. 1999). 

Some agreements are illegal per se, in that they “are so plainly anticompetitive that no 

elaborate study of the industry is needed to establish their illegality.”  Texaco Inc. v. Dagher, 547 

U.S. 1, 5 (2006) (citation omitted).  Other agreements are outlawed under the rule of reason.  In 

those cases, “plaintiffs bear an initial burden to demonstrate the defendants’ challenged behavior 

had an actual adverse effect on competition as a whole in the relevant market.”  Geneva Pharms. 



 22

Tech. Corp. v. Barr Labs. Inc., 386 F.3d 485, 506-07 (2d Cir. 2004) (citation omitted).    

In determining whether conduct is unlawful per se or under the rule of reason, courts 

distinguish between “horizontal” agreements, which “involve coordination ‘between competitors 

at the same level of a market structure,’” and “vertical” agreements, which “are created between 

parties ‘at different levels of a market structure.’”  United States v. Apple, Inc., 2015 WL 

3953243, at *17 (2d Cir. June 30, 2015) (quoting Anderson News, L.L.C. v. Am. Media, Inc., 680 

F.3d 162, 182 (2d Cir. 2012)).  Horizontal agreements are, “with limited exceptions, per se 

unlawful.”  Id.  In particular, horizontal agreements to “allocate territories in order to minimize 

competition” are per se unlawful, even if there are no allegations of horizontal price-fixing.  

Anderson News, L.L.C., 680 F.3d at 182-83 (citation omitted).  Similarly, “certain concerted 

refusals to deal or group boycotts” have long been held to be violations of Section 1 of the 

Sherman Act because they are “likely to restrict competition without any offsetting efficiency 

gains.”  Id.at 183 (citation omitted); see Klor’s, Inc. v. Broadway-Hale Stores, Inc., 359 U.S. 

207, 212 (1959). 

Vertical agreements, on the other hand, are “subject to the rule of reason.”  Apple, Inc., 

2015 WL 3953243, at *24.  In cases involving both horizontal and vertical agreements, all 

participants in the conspiracy may be liable “when the objective of the conspiracy [is] a per se 

unreasonable restraint of trade.”  Id. at *25.     

b. Clayton Act 

Section 4 of the Clayton Act provides that “any person who shall be injured in his 

business or property by reason of anything forbidden in the antitrust laws may sue therefor.”  15 

U.S.C. § 15.  To recover under Section 4, a plaintiff must “prove the existence of antitrust injury, 

which is to say injury of the type the antitrust laws were intended to prevent that flows from that 



 23

which makes defendants’ acts unlawful.”  Atl. Richfield Co. v. USA Petroleum Co., 495 U.S. 

328, 334 (1990) (citation omitted).  Accordingly, a plaintiff “can recover [for an antitrust injury] 

only if the loss stems from a competition-reducing aspect or effect of the defendant’s behavior.”  

Id. at 344; see Brunswick Corp. v. Pueblo Bowl-O-Mat, Inc., 429 U.S. 477, 488 (1977) (“The 

antitrust laws . . . were enacted for the protection of competition[,] not competitors.”) (citation 

omitted).       

In addition, plaintiffs “must prove that [their] claimed injury was caused by the 

violation.”  Konik v. Champlain Valley Physicians Hosp. Med. Ctr., 733 F.2d 1007, 1019 (2d 

Cir. 1984).  A plaintiff “need not exhaust all possible alternative sources of injury in fulfilling its 

burden of proving compensable injury”; nor must plaintiffs demonstrate that “defendant’s 

unlawful conduct [is] the sole cause of the plaintiffs’ alleged injuries.”  Publ’n Paper Antitrust 

Litig., 690 F.3d at 66 (citation omitted).  But a plaintiff must show that defendants’ illegal 

conduct is “both a material and but-for cause” of the injury.  Id.   

ANALYSIS 

I.  Sherman Act  

a. Parallel Conduct 

“[C]onspiracies are rarely evidenced by explicit agreements, but nearly always must be 

proven through inferences that may fairly be drawn from the behavior of the alleged 

conspirators.”  Anderson News, L.L.C., 680 F.3d at 183 (citation omitted).  One form of 

“admissible circumstantial evidence from which the fact finder may infer” a conspiracy is 

parallel business conduct.  Starr v. Sony BMG Music Entm’t, 592 F.3d 314, 321 (2d Cir. 2010) 

(citation omitted).  “[E]vidence of [defendants’] parallel conduct alone,” however, “cannot 

suffice to prove an antitrust conspiracy.”  Apex Oil Co. v. DiMauro, 822 F.2d 246, 252 (2d Cir. 



 24

1987).  Where defendants’ parallel conduct forms the basis of a Section 1 claim, plaintiffs must 

“show the existence of additional circumstances, often referred to as ‘plus’ factors, which, when 

viewed in conjunction with the parallel acts, can serve to allow a fact-finder to infer a 

conspiracy.”  Id. at 253. 

On January 12, 13, and 14, 2009, Anderson said it was losing millions of dollars and then 

announced its plan to impose a surcharge of seven cents per magazine, plus a shift of inventory 

costs of at least $70 million from Anderson to the publishers.  Anderson claimed that acceptance 

of the plan was critical to Anderson’s continuing “viability.”  Anderson gave the publishers and 

distributors until January 23, 2009, to accept this proposal.  If they did not accept, then Anderson 

would refuse to make deliveries of the publishers’ magazines, as of February 1, 2009.  When it 

announced the plan, Anderson did not disclose its agreement with Walmart and Kroger that they 

would take magazines only from Anderson, and not from any other wholesaler.  Nor did 

Anderson mention the plan to prevent ProLogix East from making any deliveries.  In effect, 

Anderson was saying: “It’s me or nobody.”     

Anderson can not state when the conspiracy started, but it is clear that there was no 

conspiracy at the time of the initial publications of the Anderson plan.  As of January 12, there 

was no conspiracy, and no one wanted to drive Anderson out of business.  Indeed it was in the 

publishers’ and distributors’ best interest to keep Anderson in business, if only so that Anderson 

would pay what it admittedly owed to the distributors and publishers.  According to Anderson, 

the conspiracy was formed “in a series of overlapping phases” subsequent to January 12.  Opp. 

Mtn. (Kable), at 5.   

The Anderson proposal was designed for its own benefit, but it had no advantage or 

benefit whatsoever for the publishers and distributors.  There was no economic reason for them 



 25

to accept.  But in order to prevent the publishers and distributors from shifting their business to 

alternate wholesalers, Anderson had devised its “going dark” plan to force the Defendants into 

acceptance.  The publishers’ and distributors’ initial reactions are instructive.  They reacted in a 

variety of ways, but were consistent in their determination that they were not acquiescing to the 

Anderson proposal.   

 Bauer immediately informed Anderson that it would not agree to the surcharge and cost 
shift during the parties’ initial meeting on January 13.  Bauer ¶ 623.  
   When Rodale learned of the surcharge and inventory cost shift on January 14, it 
contacted Curtis, its distributor, to reject Anderson’s terms, but did not independently 
contact Anderson News regarding the proposal.13  Rodale ¶¶ 708-13.   

  AMI rejected the surcharge on January 21, via letter to Anderson News.  Anderson Opp. 
(Rodale) ¶ 97.   

  Curtis met with Anderson on January 21, but did not reach an agreement on behalf of its 
publisher clients.  Anderson did not move from its surcharge proposal, or from the 
February 1, 2009 date.  Thereafter, Castardi attempted to speak with Charles Anderson on 
multiple occasions, but Charles Anderson never returned his calls.  Curtis ¶¶ 430, 432.  
Curtis announced on January 29 that it would seek alternative distribution for its 
publishers (Rodale, AMI, and Hachette).  Id. ¶ 440.   

  On January 25 and 27, TWR sought to maintain the existing arrangement for a 30-day 
period to permit the parties to continue negotiations.  On January 31, according to 
Charles Anderson, TWR and Charles Anderson reached a handshake agreement, pursuant 
to which Time would not pay the surcharge, but would offer Anderson News an 
increased discount on Time’s magazines.  Anderson Opp. (Time) ¶ 15.  On February 2, 
Time’s CEO informed Anderson that Time would no longer ship magazines to Anderson.  
Id. ¶ 22.   
 
These differing reactions do not support an inference of “parallel business conduct”; if 

anything, Defendants’ initial reactions to Anderson’s proposal are inconsistent with “a conscious 

commitment to a common scheme.”  Monsanto Co., 465 U.S. at 764 (citation omitted); see 

RxUSA Wholesale, Inc. v. Alcon Labs., Inc., 661 F. Supp. 2d 218, 231 (E.D.N.Y. 2009).  Each of 

                                                 
13 Anderson asserts that “Rodale personnel had direct contact with high level Anderson personnel” during this time, 
but does not elaborate on who these individuals are, or what the “contact” entailed.  Anderson Resp. (Rodale) ¶ 713. 



 26

the Defendants acted in their own economic interest.  There is no doubt, however, that 

Defendants’ ultimate conclusions were the same, in that each Defendant eventually rejected 

Anderson’s proposal to increase prices and shift inventory costs.  Instead they moved their 

business to alternative wholesalers who continued to offer less onerous terms (i.e. more 

favorable to the publishers and distributors).  See Anderson News, L.L.C., 680 F.3d at 191 

(“[T]he ‘key parallel conduct allegation’ was that all of the publisher and distributor defendants 

ceased doing business with Anderson.” (quoting Anderson News, L.L.C. v. Am. Media, Inc., 732 

F. Supp. 2d 389, 398 (S.D.N.Y. 2010))).  Because Defendants’ ultimate reactions were to refuse 

to accept Anderson’s price increase proposal and inventory cost shift and to move their business 

to wholesalers who offered lower prices and costs, the Court turns to whether Plaintiffs have 

provided evidence that Defendants’ conduct was consistent with a conspiracy to drive Anderson 

out of business, or whether Defendants’ proof is consistent with establishing independent action 

on behalf of each Defendant.  See Apex Oil Co., 822 F.2d at 253.      

b. Plus Factors 

“Plus factors” indicative of an illegal agreement include “a common motive to conspire, 

evidence that shows that the parallel acts were against the apparent individual economic self-

interest of the alleged conspirators, and evidence of a high level of interfirm communications.”  

Mayor & City Council of Baltimore, Md. v. Citigroup, Inc., 709 F.3d 129, 136 (2d Cir. 2013) 

(citation omitted).  These plus factors are “neither exhaustive nor exclusive, but rather illustrative 

of the type of circumstances which, when combined with parallel behavior,” may permit the 

inference of “the existence of an agreement.”  Id. at 136 n.6.   

But the presence of plus factors certainly does not compel or “necessarily lead to an 

inference of conspiracy.”  Apex Oil Co., 822 F.2d at 254.  In some cases, plus factors “lead to an 



 27

equally plausible inference of mere interdependent behavior, i.e., actions taken by market actors 

who are aware of and anticipate similar actions taken by competitors, but which fall short of a 

tacit agreement.”  Id. 

Plaintiffs seek to introduce expert testimony that certain plus factors are in fact “super-

plus” factors; that is, factors that “by themselves allow a strong inference of collusion.”  See 

Expert Report of Dr. Leslie Marx (“Marx Report”), ¶ 67.  Plaintiff’s expert, Dr. Marx, asserts 

that three “super-plus” factors are present in this case.  Id. ¶ 68.  Plaintiffs offer no evidence, 

however, that the term “‘super-plus’ factors” has been generally accepted by the scientific or 

academic communities, or that Dr. Marx’s methodology is reliable.  Accordingly, Plaintiffs’ use 

of, and reliance upon, the term “super-plus factors” is rejected.  See Order Granting in Part and 

Denying in Part Defendants’ Motions to Exclude Expert Testimony.          

i. Common Motive to Conspire 

Motive to conspire may be inferred where the parallel “action taken [by defendants] had 

the effect of creating a likelihood of increased profits.”  First Nat’l Bank of Ariz. v. Cities Serv. 

Co., 391 U.S. 253, 287 (1968).  An anticompetitive motive may also be inferred where there is 

evidence that “defendants were primarily motivated by a desire to damage plaintiff or put it out 

of business.”  Joseph E. Seagram and Sons, Inc. v. Hawaiian Oke and Liquors, Ltd., 416 F.2d 

71, 78 (9th Cir. 1969).  Courts may not, however, “infer a conspiracy where the defendants have 

no ‘rational economic motive to conspire, and if their conduct is consistent with other, equally 

plausible explanations.’”  Ross v. Am. Express Co., 35 F. Supp. 3d 407, 442 (S.D.N.Y. 2014) 

(quoting AD/SAT, 181 F.3d at 233).   

Plaintiffs have not presented evidence supporting the inference that Defendants had a 

common motive to force Anderson News out of business.  Anderson concedes that there was no 



 28

conspiracy to drive Anderson out of business prior to its January, 2009 proposal.  The proposal 

offered nothing for the publishers and distributors, other than higher per-magazine charges and 

higher inventory costs.  Other wholesalers offered better terms.  Nonetheless, Plaintiffs conjures 

up two “motives” for Defendants to engage in the conspiracy; however, in each instance, 

Defendants’ conduct was “as consistent with permissible competition as with illegal conspiracy.”  

Matsushita Elec. Indus. Co. Ltd., 475 U.S. at 588.     

First, Plaintiffs contend that if Anderson News successfully imposed its plan on 

distributors and publishers, they realized that other wholesalers would quickly follow suit.  

Plaintiffs point to an internal email written by Hubert Boehle, Bauer’s CEO, which states that “if 

[the seven-cent surcharge] were to be introduced, . . . it goes without saying that all wholesalers 

would demand the same fee.”  Davis Decl., Ex. 330.  Similarly, James Roberts of Kable emailed 

his colleague that “we are encouraging our publishers not to [agree to the Anderson proposal] 

since they would have to do it with every other wholesaler.”  Id., Ex. 423. 

Stripped to its essentials, Anderson argues that Defendants were concerned that agreeing 

to Anderson’s proposal would encourage other wholesalers to implement similar surcharges and 

inventory cost shifts, so Defendants had a motive to conspire against Anderson News.  This is a 

slender reed to support such a weighty conclusion.  No Defendant was seeking to “increase[] [its] 

profits”; rather, it is apparent that the publishers and distributors were trying to avoid a price 

increase for each magazine and a shift of inventory costs that Anderson was trying to impose on 

them.  See First Nat’l Bank of Ariz., 391 U.S. at 287.  A far more plausible explanation for 

Defendants’ conduct is that each Defendant was independently unwilling to accept the Anderson 

proposal, because acceptance would result in a substantial increase in costs.  That other 

wholesalers might demand similar surcharges, if Anderson’s proposal were successful, merely 



 29

provided an additional reason for each Defendant to reject it.  See Ross, 35 F. Supp. 3d at 443.   

Next, Anderson posits that Defendants sought to reduce the number of wholesalers in the 

single-copy market, because the remaining wholesalers could then extract pricing concessions 

from retailers, rather than from publishers.  (Keep in mind that this argument is made by the 

entity which agreed with two of the nation’s largest retailers to support Anderson in its going 

dark plan.  See p. 11, supra.)  Plaintiffs continue that, because retailers use only one wholesaler 

per geographical area, the exit of a single wholesaler from that area results in less competition 

between the remaining wholesalers.  Those wholesalers therefore exert more power over 

retailers, and can seek concessions from retailers that wholesalers would otherwise obtain from 

publishers and distributors.  See Anderson News, L.L.C., 680 F.3d at 194 (“With only two 

national wholesalers, each with its own allocated territory, many retailers would have no other 

supplier choice; wholesalers could increase their profits by raising prices to the retailers, and not 

seek, as Anderson and Source had, to increase charges to the publishers.”).   

Plaintiffs’ argument is based on the expert report of Dr. Marx, which in theory relies 

largely on communications by Defendants and retailers.  For example, in an email dated January 

30, 2009, a Hachette executive wrote that one benefit of Anderson News and Source exiting the 

market would be that “[f]ewer wholesalers reduce[] retailers[’] options to play one wholesaler 

against another.”  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 227.  Richard Parker of Bauer wrote in an internal 

email regarding Anderson News and Source, “Hopefully they are both gone!”14  Marx Report ¶ 

130.  Dr. Marx also refers to testimony from retailers referencing concerns that a reduction in the 

number of wholesalers would increase prices to retailers, and decrease services.   

This line of argument puts speculation on top of conjecture and then projects a bad 

                                                 
14 Similarly, Jim Gillis, Chief Operating Officer of Source’s parent company, testified that, during separate 
conversations with Jacobsen of TWR and Castardi of Curtis, each stated that they sought to create a “two-
wholesaler” system.  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 98.   



 30

motive onto the Defendants.  It also overlooks evidence that reducing the number of wholesalers 

was not in Defendants’ interests.  Indeed, evidence strongly suggests that Defendants wanted 

more, rather than fewer, wholesalers in the single-copy market, because more wholesalers meant 

more competition for both retailers’ and publishers’ business—resulting in more favorable terms 

for Defendants.  See Curtis Mtn. at 7-8; Expert Report of Dr. Janusz Ordover ¶ 10.  For example, 

the undisputed evidence demonstrates that, prior to Anderson’s announcement of the proposal, 

Curtis had taken affirmative steps to help keep Anderson News in business.  See Curtis ¶ 441; 

Bauer ¶ 632 (internal Bauer email stating that the “rosiest scenario” would be for Anderson to 

remain in business but retract the magazine price increase).  This is inconsistent with 

Defendants’ alleged desire to force Plaintiffs out of the business.         

Driving Anderson News out of business is not plausible because it was not in the 

Defendants’ financial interest.  In January 2009, Anderson News owed significant sums to 

Defendants.  For example, Defendants contend that, at the time Anderson News exited the 

market, it owed Curtis $35 million, Bauer $16.66 million, and Kable $6 million.  Curtis ¶ 442; 

Bauer ¶ 619; Kable ¶ 510.  The total amount Anderson owed to Defendants was set at over $100 

million in the bankruptcy proceeding.15  Time ¶ 148.  Forcing Anderson News out of business 

would deprive Defendants of being paid.  It was in Defendants’ best interest to keep Anderson 

viable and in business so it could repay its trade debts.  Conspiring to force Anderson News out 

of business would virtually guarantee that Defendants would not recoup these amounts.   

ii. Acts Against Individual Economic Self-Interest 

Evidence that defendants’ parallel acts were “against [their] apparent individual 

economic self-interest” may also “tend to exclude the possibility of independent parallel 

                                                 
15 Anderson News disputes these amounts, but does not deny that it owed Defendants money at the time it exited the 
market.  See, e.g., Anderson Resp. (Curtis) ¶ 442.     



 31

behavior.”  Apex Oil Co., 822 F.2d at 254 (citation omitted).  Parallel acts are less indicative of 

collusion, however, where defendants’ actions are “economically reasonable.”  See Reading 

Int’l, Inc. v. Oaktree Capital Mgmt. LLC, 2007 WL 39301, at *10 (S.D.N.Y. Jan. 8, 2007); cf. In 

re Text Messaging Antitrust Litig., 782 F.3d 867, 879 (7th Cir. 2015) (observing that “[w]e can . . 

. without suspecting illegal collusion, expect competing firms to keep close track of each other’s 

. . . market behavior and often to find it in their self-interest to imitate that behavior rather than 

try to undermine it,” and holding that “[t]acit collusion, also known as conscious parallelism,” 

does not violate Section 1 of the Sherman Act).  A defendant’s “decision to terminate a service 

that [is] both costing . . . money and not bringing in additional revenue, and to install an 

alternative, cost-free service” is economically reasonable, and therefore “does not give rise to an 

inference of an unlawful conspiracy.”  See AD/SAT, 181 F.3d at 237-38; First Nat’l Bank of 

Ariz., 391 U.S. at 279 (“Obviously it would not have been evidence of conspiracy if [defendant] 

refused to deal with [plaintiff] because the price at which he proposed to sell oil was in excess of 

that at which oil could be obtained from others.”).  

Plaintiffs assert that Defendants’ refusal to accept Anderson’s magazine price increase 

and shift of inventory expenses was counter to Defendants’ economic self-interest.  Counsel 

could cite no case in which the antitrust laws were successfully invoked by an entity attempting 

to raise prices and shift inventory costs to its trading partners.16  Dkt. 445, at 101.  Plaintiffs 

persist in their novel (but unsupported) theory that it was in Defendants’ self-interest to agree to 

                                                 
16 One week after oral argument, Plaintiffs were still unable to discover any case support for their proposition.  Dkt. 
447, at 3.  The Second Circuit analysis of the allegations of the amended pleading do not control.  The Second 
Circuit emphasized that “the mere fact that an offer of goods or services at a given price may be nonnegotiable does 
not mean that the offerees, in responding to it, cannot violate the antitrust laws.”  Anderson News, L.L.C., 680 F.3d 
162 at 192.  No court has ever held, however, that the antitrust laws require businesses to accept a higher price than 
that which is offered by competitors.     



 32

Anderson’s price increase proposal, if only to avoid disruption in the distribution of magazines.17  

Acceptance of the proposal would reward publishers, Anderson speculates: Defendants would 

gain increased display space at retailers’ stores, since Anderson would have ceased distributing 

magazines from publishers who had not agreed to the surcharge.  In support, Plaintiffs point to 

an internal DSI email regarding non-party Comag—who had continued to ship magazines to 

Anderson News—stating that Comag “continue[s] to receive distribution and . . . now receive 

dramatically better display because they are in our pockets!!!”  Anderson Opp. (Bauer) ¶ 204. 

Plaintiffs’ argument is illogical.  If each Defendant acquiesced to the magazine surcharge 

and inventory cost shift, then no Defendants’ distribution would be disrupted, and all of their 

magazines would be displayed in retail stores.  Defendants therefore would have paid more to 

Anderson and accepted harmful monetary charges, but would have received no benefit in the 

form of increased retail space.  Furthermore, Plaintiffs offer no evidence that Defendants viewed 

a temporary disruption in distribution to be more costly than the cumulative costs of accepting 

the Anderson proposal.   

Absent collusion, plaintiffs claim, Defendants could not shift their business to an 

alternative wholesaler who was not seeking a surcharge, because retailers determined which 

wholesalers would distribute to their stores, and many retailers preferred to work with Anderson 

News.  Again, it must be kept in mind that it was Anderson itself which arranged for two of the 

nation’s largest retailers to refuse to do business with wholesalers other than Anderson.  

According to Anderson, a Defendant, acting unilaterally, would be unable to convince retailers to 

switch wholesalers from Anderson News to an alternative wholesaler.  In 2008, for example, 

                                                 
17 Plaintiffs seek to bolster their unpersuasive theory using Dr. Marx’s expert testimony that it was in each 
Defendant’s independent economic self-interest to continue to supply Anderson News with magazines.  See Marx 
Report, ¶¶ 305, 318.  Dr. Marx, however, provides no analysis to support this conclusion, other than repeating the 
contents of certain of Defendants’ email communications.  Such testimony is inadmissible under Fed. R. Evid. 702.  
See Order Granting in Part and Denying in Part Defendants’ Motion to Exclude Expert Testimony.    



 33

Curtis had attempted to unilaterally change its Texas wholesaler from Anderson News to TNG.  

Anderson Opp. (Curtis) ¶ 260.  Wal-Mart refused to accept the change, however, and Curtis was 

forced to continue using Anderson News as its Texas wholesaler.  Id. ¶¶ 261-62.  

The evidence suggests that Defendants understood that the more publishers and 

distributors who shifted from Anderson News to an alternative wholesaler, the more pressure 

they could place on retailers to accept that wholesaler.  For example, Alleger of Rodale wrote to 

Michael Porche of DSI that Comag had reached a deal with Anderson “and will continue to 

SHIP!”  Alleger opined that “[Michael] Sullivan [of Comag] is dangerous.”  Anderson Opp. 

(Curtis) ¶ 153; see id. ¶ 103 (Castardi of Curtis stated during meeting with DSI that “[o]bviously, 

disagreement among publishers and national distributors with regard to alternative distribution 

will make it difficult to execute the alt[ernative] distribution plan.”); Anderson Opp. (Kable) ¶ 

208 (internal Bauer email stated that it was “important” that Wal-Mart know that “not only Time 

but Bauer, AMI[,] all Curtis and Kable” would not ship magazines to Anderson News).   

Even if any individual Defendant would be unable to unilaterally switch wholesalers, it 

was still consistent with each Defendant’s independent self-interest to attempt to do so.  

Anderson News’ wholesaler competitors TNG and Hudson News did not impose a per-magazine 

surcharge, nor did they attempt to shift inventory costs.  Defendants’ choices were therefore to: 

(1) acquiesce to the Anderson proposal which would have increased substantially their cost of 

doing business, or (2) seek to shift their business to another wholesaler, and not bear the 

additional cost and expense of giving in to Anderson’s pricing demands.  Defendants’ choice to 

do the latter is consistent with their economic self-interest.  See Interborough News Co. v. Curtis 

Publ’g Co., 225 F.2d 289, 293 (2d Cir. 1955) (holding that distributor “had a legal right to break 

away from a wholesaler whose service it considered unsatisfactory and to set up and encourage 



 34

by subsidy new competing wholesalers,” and that there was “no reason . . . why [distributor] 

should not use every reasonable effort to influence and persuade other national distributors to 

patronize the new competing wholesalers,” so long as “[e]ach defendant independently 

negotiated its agreements with its respective wholesalers” and “[e]ach new wholesaler was in 

spirited competition with plaintiff and each other”).   

Defendants could also, without colluding, work to shift their business to an alternate 

wholesaler, in the hope that other Defendants would do the same.  Even if Defendants “ke[pt] 

close track of each other’s” attempts to switch wholesalers, and “[found] it in their self-interest to 

imitate that behavior,” this would not violate the law.  See Text Messaging Antitrust Litig., 782 

F.3d at 879.  Indeed, it was Anderson News’ own action—imposing a plan which was good for 

it, but unacceptable to everyone else—that provided a common economic stimulus for 

Defendants’ attempts to switch wholesalers.18  Plaintiffs have offered no evidence that it was 

counter to any individual Defendant’s self-interest to shift its business to an alternate wholesaler.   

iii.  Interfirm Communications  

Interfirm communications may be evidence of an illegal agreement, particularly where 

those communications “represent[] a departure from the ordinary pattern” of communications 

between defendants.  See United States v. Apple, Inc., 952 F. Supp. 2d 638, 655 n.14 (S.D.N.Y. 

2013).  Interfirm communications are especially probative where there is evidence that 

defendants exchanged confidential information, see In re Currency Conversion Fee Antitrust 

Litig., 773 F. Supp. 2d 351, 369 (S.D.N.Y. 2011), or sought to conceal their communications.  

See In re Ethylene Propylene Diene Monomer (EDPM) Antitrust Litig., 681 F. Supp. 2d 141, 176 

(D. Conn. 2009).  Yet a “mere showing of close relations or frequent meetings between the 

                                                 
18 Plaintiffs concede that there is no evidence that, prior to the announcement of the Anderson price increase and 
inventory cost shift, Defendants conspired against Anderson News.  The alleged conspiracy started post-January 12, 
2009, and ended when Anderson shut its doors on February 9, 2009.    



 35

alleged conspirators . . . will not sustain a plaintiff’s burden absent evidence which would permit 

the inference that these close ties led to an illegal agreement.”  H.L. Moore Drug Exch. v. Eli 

Lilly & Co., 662 F.2d 935, 941 (2d Cir. 1981) (citation omitted). 

Plaintiffs set forth a number of telephone calls, emails, and meetings between Defendants 

that occurred between Anderson’s announcement of its proposal and the date it exited the 

business.  None of these communications, however—viewed separately or as a whole—provide 

“sufficient evidence to allow a reasonable fact finder to infer that the conspiratorial explanation 

is more likely than not.”19  Publ’n Paper Antitrust Litig., 690 F.3d at 63 (citation omitted).  

As an initial matter, many communications that occurred between Defendants were not 

only permissible, but were necessary for Defendants to respond to Anderson’s proposal and to 

conduct their day-to-day business.  Anderson was of course aware that Defendant Publishers had 

relationships with Defendant Distributors, and that certain Defendant Distributors represented 

multiple Defendant Publishers.  Plaintiffs concede that conversations between “[n]ational 

distributors” and “their publishers for whom they work” are perfectly acceptable.  Dkt. No. 445, 

at 37.         

1. Meetings and Telephone Calls  

Plaintiffs point to a number of meetings and telephone calls between Defendants that 

were direct competitors.  For example, on January 14, 2009, following Charles Anderson’s 

telephone conference announcing the seven-cent increase and inventory cost shift, David Pecker 

of AMI spoke via telephone to Ann Moore of Time, and to Cathie Black of Hearst, and discussed 

Anderson’s terms.  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 62.  Pecker also held a meeting with Richard 

Parker of Bauer at AMI’s offices; the Anderson price proposal was discussed.  Id. ¶ 63.  That 

                                                 
19 The meetings, telephone calls, and emails cited in this Order are not exhaustive of those that appear in the parties’ 
papers.  The Court has, however, considered all communications set forth in Plaintiffs’ motions and Rule 56.1 
Statements.   



 36

day, telephone calls were also placed from Curtis to two of its competitors—Richard Jacobsen of 

TWR and Michael Duloc of Kable.  Id. ¶ 62.  On January 15 and 16, 2009, calls were placed 

from Bauer’s office to competitors Time and Rodale, and from Curtis to competitors TWR and 

Kable.  Jacobsen also spoke multiple times to Robert Castardi of Curtis.  Id. ¶ 68.  Competitors 

Duloc (Kable) and Castardi (Curtis) met for dinner on January 17, along with William 

Michalopoulous of Hachette.  Id. ¶ 69.  Between January 20 and January 30, Curtis and Kable 

each placed a number of calls to their distributor competitors; Bauer and Rodale each placed 

multiple calls to their publisher competitors.  Id. ¶¶ 128-35.  On January 29, competitors Duloc 

and Jacobsen met at Jacobsen’s office, and the two also spoke via telephone the following 

morning.  Id. ¶¶ 122-23.  Competitors Parker and Pecker spoke via telephone that day as well.20  

Id. ¶ 122.   

At their depositions, when asked about these calls and meetings, the participants each 

categorically denied ever proposing or reaching any agreement concerning how to respond to 

Anderson.  Their testimony is that, at most, the terms of the Anderson proposal were discussed; 

conversations between competitors regarding Anderson’s terms do not, however, violate the law.  

Indeed, Anderson invited all competitors to participate in the January 14, 2009 industry call.     

Moreover, in their Amended Complaint, Plaintiffs alleged that on January 29, executives 

from Hudson, TNG, Curtis, DSI, and TWR met at Hudson’s offices, and “discussed and planned 

                                                 
20    Plaintiffs have also provided evidence that the “frequent telephone calls among the . . . Defendants during the 
period of their negotiations with [Anderson News] represented a departure from the ordinary pattern of calls among 
them.”  See Apple, Inc., 2015 WL 3953243, at *6 (citation omitted).  In particular, Plaintiffs assert that in the month 
prior to the announcement of the Anderson price increase and inventory cost shift, “defendants exchanged with other 
defendants who were their competitors, or with defendant publishers or national distributors with whom they did not 
have a publisher-distributor relationship,” 39 telephone calls and/or text messages, with a total duration of 82.4 
minutes.  In contrast, from January 12, 2009 through February 12, 2009, there were “120 calls between direct 
competitor defendant publishers or national distributors, and 36 calls between defendant national distributors and 
non-client defendant publishers,” with a total duration of 801.1 minutes.  Anderson Opp. (Curtis) ¶¶ 283-84.  Surely 
it was not a surprise to Anderson that its proposal, made on January 14 during an industry-wide telephone 
conference/interview, would stir up industry dialog.   



 37

their collusive activity.”  Am. Compl. ¶ 63.  That allegation was repeatedly cited in the Second 

Circuit’s opinion, but discovery has now confirmed that the claim that this key meeting occurred 

is dubious at best.  Instead of direct evidence of collusion, as the alleged meeting was previously 

heralded, we are called upon to draw inferences of the alleged illegal agreement, based on 

numerous telephone conversations and in-person meetings.   

Anderson concedes that there was no conspiracy prior to its mid-January, 2009 

announcement.  Anderson’s argument is now that Defendants’ conspiracy “unfolded in a series 

of overlapping phases.”  See, e.g., Opp. Mtn. (Kable), at 11.  This is entirely inconsistent with 

Plaintiffs’ burden to present circumstances that “reveal a . . . meeting of minds in an unlawful 

arrangement.”  See Monsanto Co., 465 U.S. at 764 (citation omitted) (emphasis added).  

2. Email Communications  

Plaintiffs also point to email communications between competitor Defendants.  It will be 

remembered that on January 12 and 13 Charles Anderson met with Time, AMI, and Bauer to 

propose the price increase and inventory cost shift.  On January 13, 2009, Porsche of DSI 

emailed Pecker of AMI that he had spoken “to Rick Parker [of Bauer] last night” and that “[l]ike 

us [Parker] also believes we should start simultaneously using our collective resources and 

influence to direct business towards [TNG].”21  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 57.  Michael Roscoe, a 

consultant to AMI and DSI, responded that the “best strategy” would be to “get Bauer and as 

many other big players as possible on board to moving business away from Anderson” and to 

“finaliz[e] a fail safe program to replace them entirely if they go down or walk away from the 

business.”  Id. ¶ 58.  Pecker agreed.  Id.  After the call-in conference with John Harrington on 

January 14, 2009, Parker emailed his superior at Bauer on January 15: “[Time CEO] Ann 

Moore[,] . . . [Hearst President] Cathy Black[,] as a matter of fact no one will ag[r]ee.  Pecker 
                                                 
21 DSI acted as a distributor for both AMI and Bauer.  Time ¶ 13.   



 38

with us.”  Id. ¶ 65.  Porche also emailed Pecker (AMI), stating that Roscoe “is asking [Castardi 

of Curtis] to call Wal-Mart,” because “[w]e agree the more companies that get on the record 

saying they do not intend to pay the 7¢ fee the better.”  Id. ¶ 77.   

On January 20, Phillippe Guelton, COO of Hachette, sent an internal email instructing 

Thomas Masterson to “monitor closely how the industry is reacting” to Anderson’s proposal.  Id. 

¶ 105.  Guelton also told Masterson that Alaine LeMarchand, CEO of Hachette, had been in 

contact with Bauer, and that Bauer was “holding tight for now.”  Id.  Masterson replied that “we 

are in constant touch with Curtis, DSI, and other publishers.”  Id.  On January 27, 2009, Porche 

asked Parker (Bauer) “what [he was] hearing regarding People [m]agazine.”  Id. ¶ 113.  That 

day, Parker emailed Time’s logistics company seeking “any information on . . . any Time 

publishing being held up.”  Id. ¶ 111.  Porche (DSI) emailed Pecker (AMI) that “Parker has 

notified me that both Anderson and Source were cut off by him and Kable.  I just asked him for 

that info in writing.”  Id. ¶ 114.  Porche sent the same information separately to Curtis.  Id.   

On January 28, 2009, Jacobsen sent an internal email stating that TWR’s competitor 

Curtis was “shutting off ANCO,” and that Bauer was “holding product back from Source and 

ANCO but [had] not come ou[t] publicly about [its] plans.”  Id. ¶ 120.  Alleger of Rodale 

emailed a DSI executive two days later, asking “Our man in Bauerland still solid?”; the 

executive responded, “He’s solid alright.”  Id. ¶ 126.  The next day, Duloc (Kable) sent an 

internal email stating, “[S]poke to [Jacobsen] earlier and not shipping . . . Would think we will 

announce shut off . . . [Anderson News] tomorrow.”  Id. ¶ 174.  On February 1, a DSI executive 

sent an internal email explaining that “Bauer is hanging around waiting to see what we do,” and 

“Time Warner is sending 100% of their print to new locations.” 22 Id. ¶ 180.  

                                                 
22 Plaintiffs also contend that Defendants sought to conceal their communications.  See, e.g., id. ¶ 266 (internal 
Kable email following email exchange with Kable publisher client regarding Anderson price increase and inventory 



 39

Defendants’ emails do not indicate that a coordinated agreement existed.  Instead, the 

communications demonstrate a lack of coordination among Defendants.  Far from providing 

circumstantial evidence of a “conscious commitment to a common scheme,” see Monsanto Co., 

465 U.S. at 764 (citation omitted), Defendants’ emails indicate that they did not know what their 

competitors were doing.  In particular, the communications detail Defendants’ numerous 

attempts to determine how other Defendants were reacting to the Anderson proposal—

communications that would be unnecessary if Defendants had reached a “common . . . 

understanding.”  Id.; see, e.g., Anderson Opp. (Curtis) ¶ 111 (Bauer seeking “any information on 

. . . any Time publishing being held up”); ¶ 114 (Porche informing AMI that “Parker [of Bauer] 

has notified me that both Anderson and Source were cut off by him and Kable,” and stating “I 

just asked him for that info in writing”).  It is to be expected that, in the absence of an agreement 

between Defendants, they would seek to “keep close track of each other’s . . . market behavior” 

with respect to Anderson’s proposal, and even “to imitate that behavior.”  See Text Messaging 

Antitrust Litig., 782 F.3d at 879.  The content of Defendants’ emails show little more than 

industry participants endeavoring to gather information regarding how their competitors were 

reacting to the Anderson proposal.  It was Anderson News itself that set the deadline for 

acceptance of its proposal to increase prices and shift inventory costs in excess of $70 million to 

the publishers.  As the deadline approached, and Anderson did not change it, there was 

increasing uncertainty—not conformity in action.    

3. Communications with Wholesalers 

Finally, Plaintiffs point to communications between Defendants and Anderson News or 

its wholesale competitors, which, Plaintiffs claim, support the inference of a conspiracy.  For 

                                                                                                                                                             
cost shift, stating, “You need to call these guys when they email you.”); ¶ 267 (email from Porti of Curtis 
responding to request from client regarding Anderson proposal, stating, “No E-mails . . . I am in all day . . . call 
when you get a moment”). 



 40

example, on January 17, during a call with Anderson, Castardi told Charles Anderson that he was 

“working together with [Jacobsen],” and that “whatever [Jacobsen] decided, [Curtis] was going 

along with.”  Anderson Opp. (Curtis) ¶ 145.  On January 19, Castardi called retailers Wal-Mart 

and Kroger to discuss Anderson’s efforts to lock other wholesalers out of Kroger and Wal-Mart.  

According to David Rustad, a buyer at Kroger, Castardi told him that “none of the[] publishers 

were going to support the 7-cent surcharge.”  Id. ¶ 79.  Rustad also spoke to Jacobsen, who 

informed Rustad that he had spoken with “all [of] the publishers in the industry,” and that 

“nobody was going to support the fee.”  Id. ¶ 82.         

Jim Gillis, COO of Source’s parent company, testified that Jacobsen told him that 

Jacobsen was “going to make it a two-magazine wholesaler system, and [Source] was not going 

to be one of them.  Id. ¶ 98.  Jacobsen told Gillis that, to do so, “All I need is Bob Castardi, and I 

got Bob Castardi.”  Id.  Gillis also testified that Castardi had said, “[i]f Jacobsen says right, I go 

right.  If he says left, I go left.  We’re in lockstep.  We’re doing this together.  This is going to be 

a two-wholesaler system, and you ain’t going to be one of them.”  Id.  During a conversation 

with Charles Anderson, Castardi told Charles Anderson that he was “working” with Jacobsen, 

and that Anderson should “let . . . Source go out first.”  Id. ¶ 144.   

 As with the email communications, none of these conversations indicate the existence of 

an illegal agreement between Defendants.  At most, the conversations suggest that Defendants 

sought to determine how their competitors would behave, and even, perhaps, to imitate it.  This 

does not violate the law.  Accordingly, Plaintiffs’ “mere showing of close relations or frequent 

meetings” between Defendants do not “sustain [their] burden absent evidence which would 

permit the inference that these close ties led to an illegal agreement.”  H.L. Moore Drug Exch., 

662 F.2d at 941 (citation omitted).   



 41

Plaintiffs have failed to present evidence that “tends to exclude the possibility that 

[Defendants] acted independently.”  See Matsushita Elec. Indus. Co., Ltd., 475 U.S. at 588 

(citation omitted).  Rather, Plaintiffs have set forth evidence that Defendants, when presented 

with a common economic stimulus which Plaintiffs themselves instigated, acted in a manner that 

was consistent with each Defendant’s own, separate economic self-interest.  That Defendants’ 

conduct was parallel is not dispositive.   

Plaintiffs’ theory, that Defendants acted contrary to their self-interest when they rejected 

the Anderson price increase and inventory costs, and shifted their business to alternative 

wholesalers who were not imposing a surcharge or imposing inventory costs, is a concoction 

which is not plausible.  Indeed it is ridiculous.  After six years of litigation, Anderson still cannot 

explain why it was in Defendants’ interest to pay more per magazine, and assume substantial 

inventory costs.  It is clear why no explanation is possible; it was simply not in Defendants’ 

interest to do so.  This is especially so because other wholesalers were offering lower prices and 

were offering to bear inventory costs.  Plaintiffs have not offered “strong direct or circumstantial 

evidence” that would “satisfy Matsushita’s ‘tends to exclude’ standard.”  See Publ’n Paper 

Antitrust Litig., 690 F.3d at 63.  Defendants’ communications with one another following the 

announcement of Anderson’s proposal do not provide this “strong . . . circumstantial evidence,” 

because Plaintiffs have presented no evidence that the communications led to a “conscious 

commitment to a common scheme designed to achieve an unlawful objective.”  See Monsanto 

Co., 465 U.S. at 764 (citation omitted).  Plaintiffs have thus failed to demonstrate a genuine issue 

of material fact regarding whether Defendants participated in a “concerted action” in violation of 

Section 1 of the Sherman Act.   

 



 42

 

II.  Clayton Act 

a. Antitrust Injury 

Even assuming that Plaintiffs had demonstrated a genuine issue of material fact regarding 

the existence of a conspiracy between Defendants, and further assuming that such a conspiracy 

constituted an illegal agreement, Plaintiffs have failed to raise an issue of material fact regarding 

whether they have suffered an antitrust injury.  See Konik v. Champlain Valley Physicians Hosp. 

Med. Ctr., 733 F.2d 1007, 1019 (2d Cir. 1984).   

It is undisputed that, with the exception of Source, Plaintiff’s wholesaler competitors did 

not seek a price increase or to shift inventory costs, or that the prices and costs that Anderson 

News sought to impose were above that which other wholesalers were charging.  Plaintiffs fail to 

explain how Defendants’ refusal to acquiesce to their above-market prices constitutes an antitrust 

injury.  Indeed, a company’s inability “to raise [its] prices” due to competition is not an antitrust 

injury.  See Atl. Richfield Co. v. USA Petroleum Co., 495 U.S. 328, 337-38 (1990).  Plaintiffs 

cannot demonstrate that Defendants’ actions were “competition-reducing,” because Anderson 

News was not attempting to “compete” with other wholesalers.  See id. at 344.  Instead, 

Anderson News sought to unilaterally increase its rates above market price.  See Brunswick 

Corp. v. Pueblo Bowl-O-Mat, Inc., 429 U.S. 477, 488 (1977) (“The antitrust laws . . . were 

enacted for the protection of competition[,] not competitors.”) (citation omitted).       

b. Causation 

Moreover, Plaintiffs fail to raise a genuine issue of material fact regarding whether 

Defendants’ conduct caused Plaintiffs’ alleged antitrust injury.  The undisputed facts show that 



 43

Anderson News’ collapse was entirely due to its own actions, and nobody else’s.  See Argus Inc. 

v. Eastman Kodak Co., 801 F.2d 38, 44 (2d Cir. 1986).   

Prior to announcing the surcharge in January 2009, Anderson News had been losing 

money for years.  In each fiscal year from 2004 through 2008, Anderson News reported income 

from continuing operations ranging from negative $18.9 million to negative $30.9 million.  Time 

¶ 48.  During those years, Anderson News’ earnings before interest, taxes, depreciation, and 

amortization, ranged from negative $12.5 million to negative $23 million.  Id. ¶ 49.  In fact, 

between 2004 and 2008, Anderson News reported positive net income only in 2006—and that 

positive income was solely due to the sale of certain operations to its competitor Source.  Id. ¶ 

50.   

When Charles Anderson made his January 2009 proposal for a price increase and 

inventory cost shift, he explicitly stated that “over the last 10 years . . . profits [had] eroded to 

nothing and into significant losses.”  Id. ¶ 76.  If publishers did not agree to the Anderson 

proposal, Anderson News would likely exit the business.  During his January 12 meeting with 

Ann Moore of Time, Charles Anderson told her that Anderson News needed to implement the 

price increase, and shift inventory expenses, “to be viable.”  Id. ¶ 69.  While planning the 

telephone conference to announce and explain the proposal, Charles Anderson told John 

Harrington, who conducted the conference, that “if [Anderson News] didn’t get an agreement . . . 

they would cease operations, they would close the doors.”  Id. ¶ 74.  During the conference, 

Charles Anderson stated that “this business is not profitable and has not been for a very long 

time.”  Id. ¶ 76.  Harrington also asked Charles Anderson, “[I]n the event of significant levels of 

non-cooperation, is it a possibility that Anderson News would leave the magazine distribution 

business?”; Charles Anderson responded, “The last thing we want to do is exit this business.  But 



 44

we— why should we continue to lose money in a business that doesn’t . . . give us any return?”  

Id. ¶ 80.    

Charles Anderson also made clear that Anderson News would not distribute magazines 

for publishers who did not agree to the surcharge and inventory cost shift proposal.  Id. ¶ 79.  

(Harrington: “And if [publishers] haven’t signed [the] form [assenting to Anderson’s terms] as of 

February 1, you will refuse to distribute them?” C. Anderson: “Yes, that’s correct.”).   

Once Anderson determined that publishers were not responding or submitting to the 

February 1, 2009 deadline, Charles Anderson implemented his “going dark” strategy—forcing 

ProLogix East to suspend operations, thus preventing ProLogix East from delivering magazines 

for Anderson News or TNG.  Id. ¶¶ 63, 124.  Instead of trying to increase prices and shift 

inventory costs, TNG retained its existing terms and prices.  TNG sought and obtained a TRO 

forcing ProLogix East to reopen and permitting ProLogix to deliver TNG magazines.  When 

Charles Anderson was unable to make good on his threat to stop deliveries for publishers who 

refused the price increase, the “floodgates” opened.  See id. ¶ 135; ¶ 139 (C. Anderson testified 

that he informed “key retailers” that “because of this temporary restraining order, we’re going to 

have to liquidate the company or sell what we can as quickly as we can”).  That day, Charles 

Anderson decided to permanently close Anderson News, even though he had not, at that time, 

liquidated any assets or terminated any employees.  Id. ¶¶ 137-38.       

      Even assuming that Defendants had conspired to reject Anderson News’ proposal, it 

was Anderson News’ own conduct and decisions that forced Anderson News out of business, not 

Defendants.  Anderson News sought to counteract years of business losses by unilaterally raising 

its prices; Anderson News made clear that it would not distribute magazines for publishers who 

would not agree to the price increase; and Anderson News attempted to ensure that TNG could 



 45

not distribute magazines during Anderson News’ “dark” phase.  See Union Cosmetic Castle, Inc. 

v. Amorepacific Cosmetics USA, Inc., 454 F. Supp. 2d 62, 71 (E.D.N.Y. 2006) (“[H]ere, the 

injury of which the plaintiffs complain appears to be largely the result of their own business 

decisions.”).     

When Charles Anderson realized that his “going dark” strategy failed, he chose to shut 

down Anderson News, rather than explore alternatives.  See Hudson Valley Asbestos Corp. v. 

Tougher Heating & Plumbing Co. Inc., 510 F.2d 1140, 1142 (2d Cir. 1975) (where plaintiff had 

“voluntarily terminated” its business, there was “no causal connection between the alleged 

antitrust violations and th[e] business decision”).  For example, Anderson News did not retract 

the price increase and seek to distribute magazines pursuant to pre-January 12, 2009 

arrangements with publishers, nor did it seek court intervention to help enable it to remain in 

business.23  Instead, Anderson made the decision to exit the business.   

Plaintiffs have therefore failed to raise a genuine issue of material fact regarding whether 

Defendants’ conduct was “both a material and but-for cause” of Plaintiffs’ injury.  Publ’n Paper 

Antitrust Litig., 690 F.3d at 66.       

III.  State Law Claims 

Plaintiffs assert claims for tortious interference and civil conspiracy, pursuant to New 

York state law.   

a. Tortious Interference with Contract 

The elements of tortious interference with contract “are (1) the existence of a valid 

contract between the plaintiff and a third party; (2) the defendant’s knowledge of the contract; 

(3) the defendant’s intentional procurement of the third-party’s breach of the contract without 

                                                 
23 In contrast, Anderson News’ competitor Source filed—and was granted—a TRO requiring publishers to continue 
to supply it with magazines on pre-surcharge terms.  See Counterclaims, infra.   



 46

justification; (4) actual breach of the contract; and (5) damages resulting therefrom.”  Kirch v. 

Liberty Media Corp., 449 F.3d 388, 401 (2d Cir. 2006) (citation omitted).  Plaintiffs assert that, 

“even in the absence of a breach by [a] third party,” a defendant tortiously interferes with 

contract where “the defendant prevent[s] the plaintiff from performing its contracts with third 

parties.”  Opp. Mtn. (Time), at 24.  To the extent that Plaintiffs breached their contracts with 

retailers, the evidence indicates that it was Anderson’s actions, not Defendants’ actions, that 

caused Anderson to breach these contracts.  Defendants’ motion for summary judgment on the 

tortious interference with contract claim is therefore GRANTED.  

b. Civil Conspiracy 

Summary judgment for Defendants is also GRANTED with respect to Plaintiffs’ civil 

conspiracy claim.  New York “does not recognize an independent tort of conspiracy,” Kirch, 449 

F.3d at 401, and Plaintiffs have no provided evidence of “an otherwise actionable tort.”  

Alexander & Alexander of N.Y., Inc. v. Fritzen, 68 N.Y.2d 968, 969 (1986).   

COUNTERCLAIMS 

 In February 2014, Defendants AMI, Hearst, and Time (“Counterclaim Plaintiffs”) filed 

counterclaims against Anderson News and Charles Anderson (“Counterclaim Defendants”).  The 

counterclaims alleged that Anderson News and its competitor Source had engaged in an illegal 

price-fixing conspiracy that caused Counterclaim Plaintiffs to lose profits and incur costs 

associated with making alternative distribution arrangements.   

 Anderson announced the Anderson price increase and inventory cost shift on January 12, 

13, and 14, during meetings with publishers and the telephone conference with John Harrington 

of The New Single Copy.  Time ¶¶ 68, 71.  On January 19, 2009, Source sent a letter to 

publishers explaining that Source would also impose a seven-cent surcharge on each magazine it 



 47

distributed.  Id. ¶ 89.  Like Anderson News, Source set February 1, 2009 as the effective date for 

the surcharge.  Unlike Anderson News, however, Source did not seek to shift the costs of SBT 

inventory to publishers.  Counterclaim ¶ 25. 

When publishers, including Defendants, rejected both the Anderson proposal and the 

Source price increase, Charles Anderson implemented his “going dark” strategy.  Counterclaim 

Opp. ¶ 71.  On February 7, 2009, Bo Castle, President of Anderson Services, informed Anderson 

News and NGDS that ProLogix East would “stop production and deliveries immediately,” and 

that its employees would “be notified not to report to work on Monday, February 9, 2009.”24  

Time ¶ 126.   

In contrast, Source contacted publishers to inform them it did not want any interruption in 

the distribution of publishers’ magazines to retailers.  Id. ¶¶ 98, 100.  During the first week of 

February, Source rescinded its surcharge, but some publishers and distributors still refused to 

supply it with magazines.  Id. ¶¶ 97, 101.  On February 9, 2009, Source filed a lawsuit in the 

Southern District of New York seeking a TRO requiring AMI, Bauer, Curtis, DSI, Hachette, 

Hudson News, Kable, Time, TWR, and TNG to continue supplying it with magazines.  Id. ¶ 102.  

This Court granted the TRO on February 12, 2009, and ordered the TRO Defendants to continue 

to supply magazines to Source “on the same terms and conditions under which the defendants 

respectively supplied such magazines to Source as of January 2009.”  Id. ¶ 103.  Following entry 

of the TRO, the TRO Defendants reached settlements with Source, pursuant to which they 

continued to distribute magazines through Source.  Id. ¶ 104.   

 Counterclaim Plaintiffs assert that Anderson News and Source conspired to fix prices by 

agreeing to implement a seven-cent surcharge on each magazine they distributed, and by 

                                                 
24 On February 9, the Delaware District Court granted a TRO forcing ProLogix East to reopen and resume 
distributing TNG’s magazines.  Time ¶ 134.   



 48

convincing retailers not to accept magazines from publishers who did not pay the surcharge.  

Counterclaim Plaintiffs claim that they suffered lost profits from sales that they would have 

made, but for Anderson’s “going dark” strategy, which prevented both Anderson News and TNG 

from delivering magazines to retailers.  In addition, Counterclaim Plaintiffs claim that Anderson 

News improperly withheld payment on due and past-due notices in order to negatively impact 

Counterclaim Plaintiffs’ cash flows and encourage them to accept the Anderson price increase 

and inventory cost shift.  Finally, Counterclaim Plaintiffs argue that they incurred costs 

associated with making alternative arrangements to replace Anderson News and Source. 

I.  Legal Standard 

To recover damages under Section 4 of the Clayton Act, a private plaintiff must 

demonstrate antitrust standing.  Gatt Commc’ns, Inc. v. PMC Assocs., L.L.C., 711 F.3d 68, 75-76 

(2d Cir. 2013).  To do so, a plaintiff must show that it suffered an injury that is “of the type the 

antitrust laws were intended to prevent and that flows from that which makes . . . defendants’ 

acts unlawful.”  Id. at 76 (citation omitted).  The injury suffered by the plaintiff therefore must 

“correspond[] to the rationale for finding a violation of the antitrust laws in the first place.”  Atl. 

Richfield Co., 495 U.S. at 342.      

II.    Analysis 

   Even assuming that Counterclaim Defendants conspired to fix prices, Counterclaim 

Plaintiffs have not suffered damages “of the type the antitrust laws were intended to prevent.”  

See Gatt Commc’ns, Inc., 711 F.3d at 76 (citation omitted).  Counterclaim Plaintiffs do not claim 

that they paid inflated prices for Anderson News or Source magazines.  Instead, they claim three 

types of damages: lost profits from sales that they would have made, but for Anderson’s “going 

dark” strategy; improperly withheld payments on Anderson News’ due and past-due notices; and 



 49

costs associated with making alternative arrangements to replace Anderson News and Source.   

These injuries do not “flow[] from that which makes” Counterclaim Defendants’ acts 

unlawful, because Counterclaim Plaintiffs would have suffered each of these injuries even in the 

absence of a conspiracy.  Id.  Counterclaim Plaintiffs have provided no evidence that their 

responses to the Anderson price increase and inventory cost shift or the Source price increase 

would have been different, had the alleged conspiracy not existed.  Nor have they provided 

evidence that the implementation of Anderson’s “going dark” strategy was dependent on the 

alleged conspiracy.  Rather, the evidence indicates that, even if Anderson News and Source had 

independently and unilaterally imposed the seven-cent surcharges, Counterclaim Plaintiffs would 

still have rejected them.  As a result, Anderson would have implemented its “going dark” 

strategy, and would have withheld payment for its due and past-due notices; and Counterclaim 

Plaintiffs would have sustained costs in finding alternative wholesalers to replace Anderson 

News and Source.  Counterclaim Plaintiffs may indeed have suffered damages from Anderson 

News’ and Source’s conduct, but those damages were not due to Counterclaim Defendants’ 

participation in the alleged conspiracy.  Accordingly, the motion for summary judgment on the 

Counterclaims is GRANTED.    



CONCLUSION 

For the reasons set forth above, Defendants' motions for summary judgment are 

GRANTED. Counterclaim Defendants' motion for summary judgment on the counterclaims is 

also GRANTED. 

Dated: New York, New York 
August 20, 2015 

50 

SO ORDERED 

PAUL A. CROTTY 
United States District Judge 


