Tacopina v. O&#039;Keeffe et al Doc. 45

UNITED STATES DISTRICT COURT ngﬁﬁgm{
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK ELECTRONICALLY FILED
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""" X DOC #:
JOSEPHTACOPINA, : DATE FILED: September 4, 2015
Aaintiff,
-against-

14 Civ. 8379 (PAC)

MICHAEL O’KEEFFE, DAILY NEWS, L.P., :
and TIMOTHY C. PARLATORE, ) OPINION & ORDER

Defendants.

HONORABLE PAUL A. CROTTY, United States District Judge:

Plaintiff Joseph Tacopina sues Defendants Daily News, L.P. and one of its reporters,
Michael O’Keeffe, for defamation, and Defendant Timothy Parlatore, an attorney who has sued
plaintiff on behalf of several clients, for defamation and abuse of prbcess.

Defendants move to dismiss the Amended Complaint, pursuant to Fed. R. Civ. P.
12(b)(6), for failure to state a claim. Defendant Parlatore also moves for sanctions against
Plaintiff and Plaintiff's attorney, Judd Burstein.

Defendants’ motions to dismiss are GRANTED. Defendant Parlatore’s motion for
sanctions is DENIED.

BACKGROUND?

Joseph Tacopina is an attorney who in 2013 represented New York Yankees Third
Baseman Alex Rodriguez, in connection with Rodriguez’s suspension from Major League

Baseball (“MLB”). Am. Compl. 1 7, 9-10. Michael O’Keeffe, a reporter for the Daily News,

1 Jurisdiction is proper under 28 U.S.C. § 1332 because there is diversity of citizenship.
2 The statements in the Background section are based on the allegations of the Amended Complaint and are assumed
to be true.See Brod v. Omya, In®53 F.3d 156, 164 (2d Cir. 2011).

1

Dockets.Justia.com


https://dockets.justia.com/docket/new-york/nysdce/1:2014cv08379/433981/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/new-york/nysdce/1:2014cv08379/433981/45/
https://dockets.justia.com/

has written a number of articles regarding the alleged use of performance-enhancing drugs in
sports.ld. 1 8. When Tacopina accused MLB of acting unethically during its investigation of
Rodriguez, Tacopina became a “target” for a vendetta by O’Keeffe and the Daily NieWs.

10.

O’Keeffe and other Daily News reporters sought information regarding Tacopina from
former New York City Police Commissioner Bernard Kerik, whom Tacopina defended in a 2006
prosecution by the Bronx District Attorney’s Offictd. { 14. In 2013, Kerik filed an ethics
complaint against Tacopina, and O’Keeffe reported Kerik's allegations in the Daily N
15-16.

In January 2014, Tacopina sued Kerik, the Daily News, O’Keeffe, and Daily News
reporter Nathaniel Vinton, alleging that they had colluded to defameldirfi.17. The
complaint asserted that the Daily News and its reporters convinced Kerik that if he filed an ethics
complaint against Tacopina, the allegations, even if false, would be protected by the litigation
privilege. Id. The Daily News could then report the allegations without fear of liability. In
April 2014, Tacopina concluded that the Daily News had not colluded with Kerik, and that its
reporting on Kerik’s ethics complaint was privilegdd. § 18. Tacopina withdrew his claims
against the Daily News and its reporters, but has continued to press his claims againsgtiKerik.

Also in 2014, the Daily News and O’Keeffe “cultivated [a] relationship” with Timothy
Parlatore, a criminal defense attornég. 1 21, 24. Subsequently, on June 3, 2014, Parlatore,
acting as an attorney for Kerik, filed a civil complaint against Tacopina in the Southern District
of New York (the “Kerik Complaint”).ld.  28. The Kerik Complaint allegadter alia, that

Tacopina had fraudulently misled Kerik into accepting a plea agreement with the Bronx District



Attorney’s Office. SeeAm. Compl., Ex. A § 4. The Kerik Complaint also alleged that, “[o]n
information and belief, Defendant Tacopina was abusing prescription pain medications, which he
obtained from various physiciansld., Ex. A 1 104. That day, the Daily News published a story
written by O’Keeffe, which reported Kerik’s allegationisl., Ex. B.
A. Jane Doe Affirmation
On October 15, 2014, Parlatore, acting as an attorney for an unnamed client identified as
Jane Doe, filed aex partemotion in New York Supreme Court, seeking to restrain Tacopina’s
assets.Id. 1 63, 73. In his supporting affirmation (the “Jane Doe Affirmation”), Parlatore
alleged that Tacopina had represented Doe in a 2006 civil suit, and that Tacopina had committed
malpractice by failing to disclose his business relationship with the opposing party, and
pressuring Doe into accepting a sub-par settlemeéntEx. S 11 5, 7. The affirmation also
stated:
In the wake of Kerik’s [ethics complaint and lawsuit against
Tacopina], Tacopina has come under public scrutiny for his
considerable unethical and dubious practices. These include, but
are not limited to:
a) Revelations that Tacopina had an extra-marital affair with
the wife of a client;
b) Allegations that Tacopina was abusing prescription
medication and cocaine, possibly during his failed defense
of Melanie McGuire, who was convicted of murdering her
husband;
c) Revelations that Tacopina had extra-marital affairs with
members of the media to further his public relations
campaign; . . .

Id. Ex. S 1 18. According to the Jane Doe Affirmation, Tacopina was in the process of

purchasing an interest in an Italian soccer team, and had “been very open with the Italian media

3 This Court may consider doments that are attached as exhititthe Amended Complaintnt’l Audiotext
Network, Inc. v. Am. Tel. & Tel. C&2 F.3d 69, 72 (2d Cir. 1995).

3



about his plan to move his entire family to Italyd. § 80; Ex. S {1 24-25. Doe therefore sought
a Temporary Restraining Order (“TRQ”) restraining Tacopina’s assets, pending a ruling on
Doe’s motion for an order of attachmeid., Ex. S { 28.
Prior to filing the Jane Doe Affirmation, Parlatore provided a copy of it to O’Keédfe.
1 75.
B. The October 15 Article and Editor's Note
At 8:59 p.m. on October 15, 2014, the Daily News published on its website an article
bearing the headline, “Lawsuit against Joe Tacopina seeks to freeze lawyer’s assets as he closes
deal to buy Italian soccer club Bologna” (the “October 15 Articléd).| 49; Ex. N. The
October 15 Article reported the allegations set forth in the Jane Doe Affirmation, and also
mentioned Kerik’s ethics complaint and lawsuit against Tacopina. The Article contained the
following paragraph:
Kerik, who is also represented by Parlatore, said in an amended
complaint filed in June that Tacopina had an extra-marital affair
with the wife of a client, had affairs with media personalities in
order to elevate his public profile, and abused painkillers and
cocaine during his failed defense of Melanie McGuire, who was
accused of hacking up her husband’s body and throwing it in the
Chesapeake Bay.
Id., Ex. N. O’Keeffe twice posted links to the October 15 Article on his Twitter fegd] 51.
Parlatore also posted links to the October 15 Article on his personal and business Facebook
pages.ld. § 52.

On October 20, 2014, the Daily News received a copy of the original Complaint in this

action, which alleged that the October 15 Article defamed Tacofing.57. The next day, the



Daily News revised the Article. O’Keeffe Aff., Ex.CThe paragraph regarding Kerik's
allegations against Tacopina was replaced with the following paragraph:
Kerik, who is also represented by Parlatore, said in an amended
complaint filed in June that Tacopina had an extra-marital affair
with the wife of a client, had affairs with media personalities in
order to elevate his public profile, and abused painkillers.
Tacopina, through Burstein, has vigorously denied the allegations.
In an affirmation filed in support of Jane Doe’s request for a
temporary restraining order, Parlatore also asserted that in the
wake of Kerik’s claims, Tacopina has ‘come under public scrutiny’
for various ‘unethical and dubious practices,’ including allegations
that he had abused cocaine.
Id. At the end of the article, the Daily News added an “Editor’s Note,” which stated:
Editor’s Note: This article has been revised to correct the source of
the claim that Tacopina abused cocaine. The allegation is

contained in Parlatore’s affirmation filed in the Jane Doe case, not
in Bernard Kerik’s amended complaint as originally stated.

C. The October 17 Article

On October 16, 2014, the New York Supreme Court granted an Order to Show Cause in
the Jane Doe Litigation. Am. Compl. { 63. The first page of the Order stated: “LET Defendants
or counsel appear and show cause before this Court . . . on the 12th day of November 2014 . . . or
as soon after as counsel may be heard, why an Order should not beimadalia, enjoining
Tacopina from “dissipating, selling, transferring, or otherwise encumbering any assets which
would render an ultimate judgment impossible to satisfg.; Ex. R.

The Order also stated, in handwriting on the back of the last page, “Appearance by

counsel is optional on return date unless otherwise requested prior to returridlatex’ R.

4 The Court may consider this docemt without converting Defendants’ tians to dismiss into motions for
summary judgment, because Tacopina relied upon the content of the updated article in drafting the Amended
Complaint. See Chambers v. Time Warner, Ji282 F.3d 147, 153 (2d Cir. 2002).

5



The next day, October 17, the Daily News published an article with the headline, “Judge
orders celebrity attorney Joe Tacopina—now boss of second-division soccer team in Italy—to
court” (the “October 17 Article”)Id. { 64; Ex. O. The first line of the article stated:

A New York judge ordered Joe Tacopina to appear in her court
next month to explain why she should not prohibit the brash
celebrity attorney from selling or transferring any assets until
Tacopina resolves a legal dispute with a former client.

Id., Ex. O.

DISCUSSION

Legal Standards
A. Motion to Dismiss
A motion to dismiss for failure to state a claim cannot be granted if the Complaint
“contain[s] sufficient factual matter, accepted as true, to ‘state a claim to relief that is plausible
on its face.” Ashcroft v. Igbal556 U.S. 662, 678 (2009) (quotiBgll Atl. Corp. v. Twombly
550 U.S. 544, 570 (2007)). A claim is plausible if it includes “factual content that allows the
court to draw the reasonable inference that the defendant is liable for the misconduct alleged.”
Id. Inruling on a motion to dismiss, the court “merely . . . assess[es] the legal feasibility of the
complaint”; it does not “assay the weight of the evidence which might be offered in support
thereof.” Lopez v. Jet Blue Airway662 F.3d 593, 596 (2d Cir. 2011) (citation omitted).
B. Defamation
1. Litigation Privilege
To state a claim for defamation, a plaintiff must establish: (1) a false statement, (2)
published without privilege or authorization to a third party, (3) fault by the defendant “as judged
by, at a minimum, a negligence standard,” and (4) special harm or defapet®s Dillon v.

City of New York261 A.D.2d 34, 38 (1st Dep’'t 1999). A statement “made in the course of legal



proceedings” is “absolutely privileged if it is at all pertinent to the litigation,” and “made in good
faith and without malice.”Lacher v. Engel33 A.D.3d 10, 13 (1st Dep’'t 2006).
2. New York Civil Rights Law § 74

New York Civil Rights Law § 74 prohibits civil actions “against any person, firm or
corporation, for the publication of a fair and true report of any judicial proceeding.” A
publication qualifies for the fair reporting privilege only if it is “substantially accurataredes
v. Ackerley Group, Inc423 F.3d 107, 119 (2d Cir. 2005) (citation omitted). A “report is
‘substantially accurate’ if, despite minor inaccuracies, it does not produce a different effect on a
reader than would a report containing the precise truth.”(citation omitted). The report may
not contain statements that, “considered in their context . . . suggest more serious conduct than
that actually suggested in the official proceedin§ang v. Hgi951 F. Supp. 2d 504, 521
(S.D.N.Y. 2013) (citation omitted).

In determining whether the fair reporting privilege applies, “newspaper accounts” are
“accorded some degree of liberalityHoly Spirit Ass’n v. New York Times C49 N.Y.2d 63,
68 (1979). The “language used” in an article “should not be dissected and analyzed with a
lexicographer’s precision.1d. Nor may “[n]Jewspapers . . . be held to a standard of strict
accountability for use of legal terms of art in a way that is not precisely or technically correct by
every possible definition.’Becher v. Troy Publ’g Co., Inc183 A.D.2d 230, 234 (3d Dep't
1992).

In certain circumstances, publication of legal documents that have not yet been filed may
be protected by the fair reporting privilege. New York courts have held that statements to the
press regarding the litigation position a party intends to take are protected by New York Civil

Rights Law 8§ 74, even where the documents containing the position have not yet been filed, so



long as the party ultimately takes that position in the litigatl®@e Hudson v. Goldman Sachs &
Co., Inc, 304 A.D.2d 315, 316 (1st Dep’'t 2008¥enz v. BeckeB48 F. Supp. 319, 323
(S.D.N.Y. 1996).
3. Abuse of Process

The elements of an abuse of process claim are: “(1) regularly issued process, either civil
or criminal, (2) an intent to do harm without excuse or justification, and (3) use of the process in
a perverted manner to obtain a collateral objectiv&utiano v. Suozz63 N.Y.2d 113, 116
(1984). Plaintiffs must also allege special damageswn v. Bethlehem Terrace AssodS6
A.D.2d 222, 225 (3d Dep’'t 1988). New York courts have held that attorneys’ fees incurred in
civil litigation do not constitute special damagé&ee Engel v. CBS, In@3 N.Y.2d 195, 205
(1999) (in malicious prosecution actions, “what is ‘special’ about special injury is that the
defendant must abide some concrete harm that is considerably more cumbersome than the
physical, psychological or financial demands of defending a lawsR&9ine v. Adler2009
N.Y. Slip Op. 32095(U) (Sup. Ct. Nassau Cty. Sept. 8, 2009) (in abuse of process action, alleged
damages including “expenses incurred in the defense of the legal process issued by defendant”
did not constitute special damagdsinciper v. Latp989 F. Supp. 2d 216, 237-38 (E.D.N.Y.
2013) (“As set forth irfEngel attorneys’ fees and cost associated with defending a lawsuit do not
rise to the level necessary to show special damages”) (citation omitted).

Il. Analysis
A. Defamation Claims
Tacopina asserts defamation claims against Parlatore in connection with the Jane Doe

Affirmation and the October 15 Article, and against the Daily News and O’Keeffe in connection



with the October 15 Article, the Editor's Ndtethe October 15 Article, and the October 17
Article.
1. Jane Doe Affirmation

Tacopina claims that the Jane Doe Affirmation contains two defamatory statements: that
Tacopina was fleeing the United States to avoid creditors, and that he had come under “public
scrutiny for his considerable unethical and dubious practices,” which included “[a]llegations that
[he] was abusing . . . cocaine.” Am. Compl. {1 77, 78, 82. Tacopina argues that those
allegations fall outside the privilege because “Parlatore provided O’Keeffe with a copy of the
Affirmation before it was filed.”Id.  75.

Assuming this to be true, the allegations in the Jane Doe Affirmation are still privileged
under New York Civil Law § 74. The Amended Complaint does not allege that the Affirmation
Parlatore provided O’Keeffe was in any way different than the Affirmation that was filed with
the Cour See GEM Holdco, LLC v. Changing World Techs.,, 12814 N.Y. Slip Op.

32298(U) (Sup. Ct. N.Y. Cty. Aug. 28, 2014) (press release issued by defendants announcing
their intent to file counterclaims against plaintiffs for fraud was privileged under § 74, even
though defendants had not yet filed the counterclaims, because “the press release simply

provide[d] a substantially accurate outline of defendants’ deferfs@$dy. is there any allegation

5 Although Tacopina argues in hipfsition to the Motion to Dismissah“Parlatore sent O’Keeffe ontyrafts of
the papers ultimately filed with the Court,” Opytn. 2, this is not what the Complaint alleg&eeAm. Compl. 1
75, 76 (“Parlatore provided O’Keeftecopyof the Affirmation”) (emphasis added). “[A] complaint cannot be
amended merely by raising new facts and tlesan [a plaintiff's] opposition papersGuo v. IBM 401(k) Plus
Plan, 2015 U.S. Dist. LEXIS 38704t *30 (S.D.N.Y. Mar. 26, 2015).

6 Cases applying the fair reportingvilege to documents that have not yeeh filed generally involve defendants
publicizing their responses toetlallegations against therSee, e.gHudson 304 A.D.2d at 316. There is little
reason, however, to decline to extehd privilege to Parlatore in thimse, where the Amended Complaint alleges
that Parlatore provided O’Keeffe with thetual document that was filed, and doesallege that Parlatore
summarized or offered any additional commentary on the litigation.

9



that the Daily News reported on the Jane Doe Affirmation before it wag filedhese
circumstances, Parlatore’s alleged conduct does not vitiate the fair reporting privilege.

Tacopina also contends that the Jane Doe Affirmation falls within an exception to the fair
reporting privilege, which prohibits an individual from “maliciously institut[ing] a judicial
proceeding alleging false and defamatory charges,” and then “circulat[ing] a press release or
other communication based thereon and escape liability by invoking [New York Civil Rights
Law § 74].” See Williams v. William23 N.Y.2d 592, 599 (1969). The Amended Complaint,
however, does not allege that the sole purpose of the Jane Doe Affirmation was to defame
Tacopina.See Capsolas v. Pasta Res., |2013 U.S. Dist. LEXIS 28508, at *7 (S.D.N.Y. Feb.
25, 2013) (Williamsis inapplicable . . . in the absence of any allegations that the . . . action was
brought maliciously and solely for the purpose of later defaming a pa8ytimayah v.
Minnelli, 19 A.D.3d 337, 337 (1st Dep’t 2005) (citation omitted) (“While litigation may not be
commenced and prosecuted solely as a vehicle and occasion to disseminate false and defamatory
matter, defendants have produced no evidence to support an inference that this litigation has such
a singularly malicious agenda”). Indeed, the Jane Doe litigation is currently ongoing in New
York Supreme Court, and an order to show cause was signed.

2. The October 15 Article and Editor’s Note

Tacopina claims that the October 15 Article is defamatory, because it reported that the

Kerik Complaint had alleged that Tacopina “abused paink@dledscocaineluring his failed

defense of Melanie McGuireseeAm. Compl., Ex. N (emphasis added), when in fact, the Kerik

" In fact, the Affirmation was filed over six hours before the Daily News published the October 15 ABdel®oe

v. TacopinaNo. 160100/2014, Dkt. No. 8 (Reaidor Judicial Intervetion, time-stamped 2:15 p.m.); Am. Compl.,
Ex. N. (October 15 Article time-stamped 8:59 p.nCf. Blue Tree Hotels Inv. (Canada), Ltd. v. Starwood Hotels &
Resorts Worldwide, Inc369 F.3d 212, 217 (2d Cir. 2004) (“|W]e may. look to publiaecords, including
complaints filed in state court, in deciding a motion to dismiss.”).

10



Complaint alleged only that Tacopina had abused “prescription pain medicat@wesitl. EX.

A 1 104. Defendants respond that the October 15 Article is “substantially accurate,” because the
allegation regarding cocaine appeared in the Jane Doe Affirma&iemid.Ex. S 1 18

(“Tacopina has come under public scrutiny for his considerable unethical and dubious practices,”
including “[a]llegations that Tacopina was abusing prescription medication and cocaine”).
Defendants argue that their mistaken attribution to the Kerik Complaint, rather than to the Jane
Doe Affirmation, does not “produce a different effect on a reader than would a report containing
the precise truth.’Karedes 423 F.3d at 119.

The Court agrees. Whether the allegation regarding cocaine appeared in the Kerik
Complaint or the Jane Doe Affirmation, nonetheless it was made in a publicly filed document.
Moreover, reporting that allegations regarding prescription pain medication and cocaine were
made in a single lawsuit by one former client does not “suggest more serious conduct” than what
actually occurred: those allegations came from two different lawsuttsdodprmer clientsSee
Sang 951 F. Supp. 2d at 521.

Tacopina also argues that the Editor’'s Note to the October 15 Article is defamatory,
because the sentence, “This article has been revised to correct the source of the claim that
Tacopina abused cocaine,” gives the impression that “Kerik—or at least Parlatore—affirmatively
alleged that Tacopina abused cocaine.” Opp. Mtn. (Daily News Defendants) 17. In fact,
Tacopina argues, the Jane Doe Affirmation merely alleged that Tacopina “came under ‘public
scrutiny’ for abusing cocaine.ld. at 18. This is a distinction without a difference. To
determine that “coming under scrutiny for abusing cocaine” produces a different effect on a
reasonable reader than “abusing cocaine” would require “dissect[ing] and analyz[ing]” the

language of the Article “with a lexicographer’s precisiohldly Spirit Ass'n 49 N.Y.2d at 68.

11



Moreover, the allegedly defamatory paragraph in the October 15 Article was revised to state, “In
an affirmation filed in support of Jane Doe’s request for a temporary restraining order, Parlatore
also asserted that in the wake of Kerik’s claims, Tacopin&base under public scrutinyor
various ‘unethical and dubious practices,’ including allegations that he had abused cocaine.” Ex.
O’Keeffe Aff., Ex. C (emphasis added). The text of the actual article therefore uses Tacopina’s
preferred language.
3. The October 17 Article
Tacopina claims that the October 17 Article is defamatory in two ways. First, the Article
stated that Tacopina had been ordered to appear in court in connection with the Doe litigation;
the Order to Show Cause, however, stated that Tacopina’s counsel could appear in his stead, and
in any event, appearance by counsel was “optional on return date unless otherwise requested.”
Am. Compl.  65. Second, the October 17 Article stated that Tacopina had been ordered to show
why the Court should not prohibit him “from selling or transferring any assets until Tacopina
resolves a legal dispute with a former client,” when in reality, the injunctive relief sought was an
order restraining the transfer of assets “which would render an ultimate judgment impossible to
satisfy.” Id.  66.
While the Article is not technically accurate, the Daily News should not be “held to a
standard of strict accountability for use of legal terms of &ether 183 A.D.2d at 234. A
reporter may be excused for interpreting the phrase “Let Defendants or counsel appear and show
cause before this Court” to mean that Tacopina and his attorneys were required to appear.
In addition, the difference between prohibiting the transfangissets, as stated in the
October 17 Article, and prohibiting the transfer of assets which would render an ultimate

judgment impossible to satisfy, as stated in the Order to Show Cause, is a minor one. In the

12



context of the Article, the language used “does not produce a different effect on a reader than
would a report containing the precise trutlsée Karede<t23 F.3d at 119. Indeed, contrary to
Tacopina’s argument that the October 17 Article creates the inference that “the Court had made a
preliminary finding of wrongdoing by Mr. Tacopina,” the Article made clear that no liability
determination had been made, stating that the Order would prohibit Tacopina from transferring
assets until [he] resolvesa legal dispute with a former client.” Am. Compl., Ex. O (emphasis
added).

B. Abuse of Process Claim

Tacopina alleges an abuse of process claim against Parlatore because he “seexred the
parte TRO in the Jane Doe case by falsely claiming . . . that there was a danger that giving Mr.
Tacopina notice of [the] TRO application would lead to dissipation of asddts['86. The
abuse of process claim fails, however, because Tacopina has not alleged special damages.
Tacopina asserts that he “has been actually damaged by reason of [Parlatore’s] abuse of process
because of the fees [Tacopina] has incurred and will incur in opposing [Parlatore’s] motion in the
Jane Doe case.ld. 1 98. Yet attorneys’ fees incurred in connection with civil litigation do not
constitute special damageSee Kanciper989 F. Supp. 2d at 237-38.

In any event, this Court declines to hold that seeking and obtaining a signed TRO from
another Court, in connection with litigation that is currently active and pending before that Court,
constitutes the “use of the process in a perverted manner to obtain a collateral objective.”
Curiang 63 N.Y.2d at 116.

C. Motion for Sanctions
In addition to moving to dismiss the Amended Complaint, Parlatore moves for sanctions

against Tacopina and his attorney, Judd Burstein, for bringing a frivolous lawsuit for an improper

13



purpose. The lawsuit was not frivolous. While the Amended Complaint is dismissed, it is not so

lacking in merit as to warrant the imposition of sanctions.

CONCLUSION

Defendants’ motions to dismiss the Complaint are GRANTED. Defendant Parlatore’s

motion for sanctions is DENIED. The Clerk is directed to enter judgment and close this case.

Dated: New York, New York
September 4, 2015
SO ORDERED

Dy 1 14

FAUL A. CROTTY
UnitedState<District Judge

14



