"Cihdberg v. Dow Jones & Co., Inc. Doc. 38

t

S e s

UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

__________________________________________ X
GREG E. LINDBERG
Plaintiff,
-against- 20-cv-8231 (LAK)
DOW JONES & COMPANY, INC,,
Defendant.
__________________________________________ X
MEMORANDUM OPINION
Appearances:

Aaron Z. Tobin

Michael Merrick

CONDON TOBIN SLADEK THORNTON, PLLC

Attorneys for Plaintiff

Charles A. Gruen

LAW OFFICES OF CHARLES A. GRUEN

Attorney for Plaintiff

Robert P. LoBue

PATTERSON, BELKNAP, WEBB & TYLER LLP

Attorney for Defendant
LEWIS A. KAPLAN, District Judge.

This case involves two articles published in The Wall Street Journal (the “Journal”)

regarding Greg Lindberg’s business and romantic pursuits. The matter is before the Court on

Lindberg’s motion for leave to file an amended complaint against Dow Jones & Co. Inc. (“Dow

Jones”), the publisher and owner of the Journal.

Dockets.Justia.com


https://dockets.justia.com/docket/new-york/nysdce/1:2020cv08231/545535/
https://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/new-york/nysdce/1:2020cv08231/545535/38/
https://dockets.justia.com/

Factual Background

Lindberg is the founder and sole owner of the Global Growth investment firm and
its portfolio of affiliated companies, which includes a number of large insurance companies. In late
2018, two Journal reporters reached out to Lindberg for comment on a story they were preparing
regarding those insurance companies.' Lindberg claims that his advisers answered many questions
and provided information to the Journal reporters over the course of several months.? Following that
exchange, the Journal, in early 2019, published its first article about Lindberg (the “First Article™).?
It reported that Lindberg had diverted $2 billion from the Global Growth insurance companies for
his personal use by causing those companies to lend money to affiliated entities that he owned.*

After that article was published, Lindberg’s attorney sent the Journal reporters a letter
requesting that they correct certain allegedly false statements in the First Article.> In particular, the
letter disputed the Journal’s report that “money” had been “invested in ‘insolvent’ affiliates.” In
support of that assertion, the letter claimed that “[a] big [four] accounting firm valued all of

Mr. Lindberg’s material affiliated assets and reported pre-tax net worth of $1.7 billion as of

Proposed Amended Complaint [Dkt. 28-1] (hereinafter “PAC”) at 9 38.

1d. at 9 40.

Id. at ] 41.

ld.

Id. at 9 42.

Letter from A. Tobin [Dkt. 28-1, Ex. 1] at 2,




3
[December 31, 2017]” and that “[a]nother well-known third-party valuation firm reached a similar
result in January of 2018.”" Another portion of the letter claimed that “Mr. Lindberg personally
invested tens of millions of dollars in capital to enhance the credit quality of [his insurers’] loans.”®
The Journal declined to make any substantive changes to the First Article.’
On October 3, 2019, the Journal published a second article about Lindberg, titled:
“*Active Interest’: Insurance Tycoon Spied on Women Who Caught His Eye” (the “Second
Article”)."” According to that article, Lindberg had paid surveillance operatives to trail various
women, including his former fiancé and women whom he had identified on Instagram.'' It claimed
that these operatives “tail{ed] the women up to 24 hours a day, taking surreptitious photos and
sometimes putting GPS trackers on their vehicle.”** It reported also that one surveillance operative
had enrolled in the culinary school that Lindberg’s former fiancé — referred to as MM — attended,
albeit without MM’s knowledge.'?
The Second Article explained that the Journal had obtained this information primarily

from former surveillance operatives, who had provided reporters with the dossiers and internal chat

Id.
Id.
PAC at | 43.
10
Id. at 9 47.
Second Article [Dkt. 34-2] at 4§ 35, 65.

Id. at 3.

Id. at 9 70.




4
threads discussing the surveillance operations.”* The Journal reported that it had contacted women
who had been subjects of those dossiers.” According to the Second Article, “[s]ome said they were
aware of the surveillance, while others were surprised by its extent.”'® It noted also that one woman
had told the Journal that she was “‘aware to a certain extent’ of the surveillance.”"”

In addition to publishing those statements, the Second Article included comments
from Lindberg’s attorney and spokesperson. For example, it published his attorney’s assertion that
“security cameras were installed in a few instances in apartments — not only with the women’s prior
knowledge and consent but also at their request.”’® And it quoted Lindberg’s spokesperson’s claim
that “[a]ll security services provided [to MM] . . . were with her full cooperation and consent.”"”

Finally, it referenced the First Article and noted that state and federal authorities were
investigating the financial status Lindberg’s insurance companies.”’ In that regard, it stated that
“[r]egulators fear many of the loans to Mr. Lindberg’s businesses may be uncollectible and that the

financial hole at his insurers could exceed $1 billion.”?!

14
1d. at 99 16, 32-34.

Id. at 99 16-17.

16

Id.

Id. at 9 20.

Id. at 9§ 46.

Id.at72.
20

Id. at 99 8-9.
21

Id. at 9§ 9.



5
According to Lindberg, the information in the Second Article was obtained, in part,
from Jeffrey Serber and Trent Trennepohl, who had worked as security contractors at Apex

2

International, LLC (“Apex”™), a security firm owned by Lindberg.”> Apex allegedly provided
Lindberg and his family with close protection services, which he defines as including physical
protection, driving, advance detail, location scouting and reconnaissance, and protective
intelligence.” Lindberg claims that Serber and Trennepohl “were both assigned to field work that
would inform the close protection team’s operation decisions.”* In that role, he alleges that Serber
and Trennepohl were privy to personal and confidential information, which they were bound to hold
in confidence based on confidentiality agreements they entered into with Lindberg and Apex.”
On October 2, 2020, Lindberg sued Dow Jones for defamation, tortious interference
with contract, and aiding and abetting breaches of fiduciary duty based on the publication of the First
and Second Articles. On August 11,2021, the Court dismissed each of these claims.*® In particular,

it concluded that claims for defamation based on the First Article were untimely.”” In addition, it

concluded that the Second Article reported on a matter of public interest and hence was subject to

22
PAC at 9 51-53.
23
Id. at 9 52.
24
Id. at 9 53.
25
1d. at 9 53-54.
26

Lindbergv. Dow Jones & Co., Inc., No. 20-cv-8231 (LAK), 2021 WL 3605621 (S.D.N.Y.
Aug. 11,2021).

27

Id. at *7.




6

Section 76-a of New York’s Civil Rights Law, which requires allegations of actual malice in such
cases.” As Lindberg’s first complaint concededly failed to allege actual malice, the Court dismissed
his claim for defamation based on the Second Article without prejudice to a motion for leave to
amend.” Finally, the Court concluded that Lindberg failed to allege facts sufficient to state a claim
for tortious interference with contract or aiding and abetting breaches of fiduciary duty.*
Lindberg now moves for leave to file an amended complaint, which he has submitted
along with his motion (the “Proposed Amended Complaint”). He claims that the proposed
amendments remedy the deficiencies raised in the Court’s prior decision. For the reasons discussed

below, that motion is granted in part and denied in part.

Discussion
I Legal Standard
“*‘Proposed amendments are futile,” and thus must be denied, ‘if they would fail to
cure prior deficiencies or to state a claim under Rule 12(b)(6) of the Federal Rules of Civil
Procedure.””' In assessing whether the Proposed Amended Complaint states a legally sufficient

claim under Rule 12(b)(6), the Court considers whether it alleges “enough facts to state a claim for

28

1d. at *10.
29

Id.
30

Id. at *14,
31

Tannerite Sports, LLC v. NBCUniversal News Grp., a division of NBCUniversal Media,
LLC, 864 F.3d 236, 252 (2d Cir. 2017) (quoting Thea v. Kleinhandler, 807 F.3d 492,
496-97 (2d Cir. 2015)).




7

relief that is plausible on its face.”** The Court accepts as true all factual allegations and draws all
reasonable inferences in the plaintiff’s favor.”

At this stage, the “court must limit itself to facts stated in the complaint or in
documents attached to the complaint as exhibits or incorporated in the complaint by reference.”

The Court may consider also documents on which the plaintiff “relies and which [are] integral to the

complaint,” even if not attached to the complaint or incorporated by reference.”

11 Defamation
Lindberg alleges that the following three statements in the Second Article were
defamatory: that (1) the “financial hole at his insurers [] could exceed $1 billion,” (2) Lindberg

“scoured Instagram for prospective partners,” and (3) MM, one of Lindberg’s “interests,” was subject

to ‘surveillance . . . without her knowledge.”*® In addition, he contends that the Second Article was

32

Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007).
33

ATSI Commc’ns. Inc. v. Shaar Fund Ltd., 493 F.3d 87, 98 (2d Cir. 2007).
34

Kramer v. Time Warner Inc., 937 F.2d 767, 773 (2d Cir. 1991).

35
Int’l Audiotext Network, Inc. v. Am. Tel. & Tel. Co., 62 F.3d 69, 72 (2d Cir. 1995).

Here, both Journal articles either are incorporated by reference or are integral to the
complaint and are properly considered on this motion. In addition, the documents attached
to the amended complaint — including a February 28,2019 letter from Aaron Tobin and the
confidentiality agreements for Serber and Trennepohl — are properly considered.

36

PAC at 99 78, 79.




8

defamatory because it sought to create the impression that he “harassed, stalked and victimized
women.”™’

“Under New York law, the elements of [a] defamation claim are (1) a defamatory
statement of fact, (2) regarding the plaintiff, (3) published to a third party, (4) that is false, (5) made

2938 In

with the applicable level of fault, (6) causing injury, and (7) not protected by privilege.
addition, because the Court concluded that the Second Article involves a matter of public interest
under Section 76-a of New York’s Civil Rights Law,** Lindberg must allege that any defamatory
statements were made “with knowledge of its falsity or with reckless disregard of whether it was
false”— i.e. with actual malice.*’

“Despite its name, the actual malice standard does not measure malice in the sense

of ill will or animosity, but instead the speaker’s subjective doubts about the truth of the

37
1d. at g 79.
38

Live Face on Web, LLCv. Five Boro Mold Specialist Inc.,No. 15-cv-4779 (L.TS),2016 WL
1717218, at *2 (S.D.N.Y. Apr. 28, 2016) (quoting Egiazaryan v. Zalmayev, No. 11-cv-
2670,2011 WL 6097136, at *3 (S.D.N.Y. Dec. 7, 2011) (citing Dillon v. City of New York,
261 A.D.2d 34, 38, 704 N.Y.S.2d 1, 5 (1st Dep’t 1999))).

39
See Lindberg, 2021 WL 3605621, at *10.

40

N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(2).

“[A]n actual malice standard is imposed” for actions under section 76-a of the New York
Civil Rights Law. Guerrerov. Carva, 10 AD3d 105,116,779 N.Y.S.2d 12,21 (1st Dep’t.
2004). Both parties assume that case law analyzing “actual malice” under New York Times
Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) is applicable to the “actual malice” requirement under
section 76-a of New York’s Civil Rights Law. In addition, New York courts have applied
the New York Times standard in interpreting “actual malice” under section 76-a. See e.g.,
Singhv. Sukhram, 56 A.D.3d 187,194, 866 N.Y .S.2d 267, 274 (2nd Dep’t. 2008); Sackler
v. Am. Broad. Companies, Inc., 71 Misc. 3d 693, 700, 144 N.Y.S.3d 529, 534 (Sup. Ct.
N.Y. Cnty. 2021). Accordingly, this Court does the same.




9
publication.”! “If it cannot be shown that the defendant knew that the statements were false, a
plaintiff must demonstrate that the defendant made the statements with reckless disregard of whether
they were true or false.”” “The reckless conduct needed to show actual malice ‘is not measured by
whether a reasonably prudent man would have published, or would have investigated before
publishing,” but by whether . . . ‘the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of his
publication.”””® Put in other words, “the basic question for determination by the court is: Did the

defendant lie?”*

A. Statement Regarding Lindberg’s Insurance Companies
Lindberg contends that the Second Article was defamatory because it claimed that
“Lindberg and his businesses had been operating in an unethical, unsavory or legally dubious
manner, by falsely reporting that there was a ‘financial hole at his insurers [which] could exceed $1

billion.””* Read in full, the challenged statement was that “[r]egulators fear many of the loans to

41

Church of Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 174 (2d Cir. 2001) (citing Masson v.
New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 510 (1991) (“Actual malice under the New York
Times standard should not be confused with the concept of malice as an evil intent or a
motive arising from spite or ill will.”).

42
Id.

43

Id. (quoting St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968)). See also Sackler, 144
N.Y.S.3d at 534.

44

Robert D. Sack, SACK ONDEFAMATION: LIBEL, SLANDER AND RELATED PROBLEMS § 5:5.1
(5th ed. 2017) (hereinafter “SACK ON DEFAMATION”).

45

PAC atq 78.

Lindberg argues for the first time in his reply brief that the Second Article was defamatory




10
Mr. Lindberg’s businesses may be uncollectible and that the financial hole at his insurers could
exceed $1 billion, according to a person familiar with the matter.”*® Thus, the Second Article did
not say that there was a $1 billion financial hole in Lindberg’s businesses. Rather, it said that “a
person familiar with the matter” had said that “regulators fear[ed]” that loans to Lindberg’s
businesses might “be uncollectible” and, if they did prove uncollectible, the resulting “financial
hole” “could exceed $1 billion.” Accordingly, Lindberg’s proposed pleading relies on a substantial
mischaracterization of this aspect of the Second Article, a mischaracterization from which he
proceeds to argue that his insurers were financially sound. Buteven accepting, solely for the purpose
of argument, Lindberg’s mischaracterization, this claim would fail because the Proposed Amended
Complaint fails to allege that any suggestion of a “financial hole” was made with “knowledge of its
falsity or with reckless disregard of whether it was false™ as required by Section 76-a of New York’s

Civil Rights Law.

because it implied that he had diverted assets from his insurers and concealed that practice
from regulators. Reply Br. at 2 n.2. However, the Proposed Amended Complaint alleges
only that the First Article conveyed those defamatory statements and/or implications. See
PAC at 9 41. And the Court ruled previously that any defamatory statements in the First
Article were untimely and not republished by the Second Article unless reiterated therein.
Lindberg, 2021 WL 3605621, at *5. As the Court explained then, Lindberg had not
claimed that “any statements in the Second Article repeated — verbatim or in substance —
the statements in the First Article that Lindberg claims were defamatory.” Id. at *5 n. 63.
The Proposed Amended Complaint is unchanged in that regard. Instead, it alleges that the
Second Article “sought to reinforce the impression that Lindberg and his businesses had
been operating in an unethical, unsavory or legally dubious manner, by falsely reporting
that there was a ‘financial hole at his insurers [which] could exceed $1 billion,”” and
claiming that “this statement was essentially a repackaging of the defamatory statements
published in connection with the First Article.” PAC at 9 67-68. Those allegations are
based only on the implications of the “$1 billion hole” statement.

46

Second Article at 9.




11

The parties primarily dispute whether that statement is actionable, false, and/or
defamatory. However, it is unnecessary to reach those issues because Lindberg fails to allege that
the Journal’s supposed report of a $1 billion hole at his insurance companies was made “with
knowledge of its falsity or with reckless disregard of whether it was false” as required under Section
76-a of New York’s Civil Rights Law.*’

In an attempt to support his claim that his mischaracterization of the article was false,
Lindberg’s Proposed Amended Complaint points to an array of facts that purportedly demonstrate
that his insurers were financially sound, including allegations that:

. “There had never been a ‘going concern’ or ‘insolvency’ opinion on any borrower

where Lindberg maintained a significant economic interest.”*

. “|TThe domestic insurers held over $2 billion of cash, cash equivalents, and liquid
bonds.”*
. “[A] report from a well-recognized national valuation firm found that, as of

December 31, 2019, Global Growth’s assets were between $860 million and $1.46

billion on a fair market value basis.”*°

47
N.Y. Civ. Rights Law § 76-a(2).
48
PAC at 41(2).
49
Id. at§ 41(4).
50

Id. at 9 67.




12
. “Lindberg had committed to personally backstopping or guaranteeing all transactions
with affiliated companies with his entire net worth, which had been independently

valued by a third party at $1.7 billion.”™"
However, even assuming that these allegations would have been sufficient to allege that the
supposed report of a $1 billion hole at his insurers was false, Lindberg’s claim would fail because
he does not allege that the Journal reporters knew the bulk of that information when they published
the Second Article. Instead, Lindberg’s allegations of actual malice are based solely on a February
28,2019 letter that Lindberg’s attorney sent to Dow Jones’ general counsel.” In relevant part, that
letter claimed that “[n]o money was ever invested in ‘insolvent’ affiliates.” In support of that
assertion, it explained that “[a] big [four] accounting firm valued all of Mr. Lindberg’s material
affiliated assets and reported pre-tax net worth of $1.7 billion as of [December 31, 2017]” and that
“[a]nother well-known third party valuation firm reached a similar result in January of 2018.7%
Finally, the letter stated also that “Mr. Lindberg personally invested tens of millions of dollars in
capital to enhance the credit quality of [his insurers’] loans.””

Critically, however, that letter did not explain why Lindberg’s personal wealth was

relevant to his insurance companies’ financial status. Lindberg now alleges that he “committed to

51
Id. at 9 41(4), 67.
52
Id. at 99 42, 68.
53
Letter from A. Tobin at 2.
54

1d.
55

Id.




13
personally backstopping or guaranteeing all [of the insurers’] transactions with affiliated
companies,” but he does not allege that the Journal reporters knew that. And while he informed
the Journal that he had invested “tens of millions of dollars” to “enhance the credit quality” of the
insurers’ loans,”’ any such investment would have been consistent with the existence of a $1 billion
financial hole. Accordingly, even assuming, contrary to fact, that the Second Article had said that
there in fact was a $1 billion financial hole -- and, as we have seen, it said only that some regulators
feared that there might be such a hole if loans proved uncollectible -- this aspect of the proposed
pleading would fail because it does not allege facts supporting a conclusion that the Journal reporters
“entertained serious doubts” that there in fact was any such hole.

B. Statements Regarding Lindberg’s Surveillance of Women
Lindberg claims next that he was defamed by the Second Article’s report that he
“scoured Instagram for prospective partners” and that his fiancé, MM, was subject to surveillance
without her knowledge,*® thus implying that he stalked, harassed and victimized women. Once
again, however, Lindberg’s proposed amendment fails to allege that any statements in the article
were published with actual malice.
In arguing the contrary, Lindberg contends primarily that the Journal reporters were

reckless in publishing “speculative” and “outrageous” information obtained from sources with an

56

PAC at§41(4).
57

Letter from A. Tobin at 2.
58

PAC at § 79.




14
interest in harming him, such as Serber, Trennepohl, and Lindberg’s ex-wife.* However,
“[k]nowledge of [a source’s] ill-will does not by itself prove knowledge of probable falsity.”®® And
the information reported by the Second Article was simply “not of such an extraordinary nature as
would suggest a high probability of falsity.”®'

Moreover, “[w]hile reliance on . . . unreliable sources withoﬁt further investigation
may support an inference of actual malice,” that is the case only where publications “containing the
allegedly defamatory statements were based ‘wholly’ on information from unverified . . . sources.”*

Here, Lindberg does not contend that was the case. In fact, he alleges only that the Journal relied

“primarily” on biased sources.® Moreover, he asserts that those sources provided the Journal with

59
Id. at 9 71.
60

Hotchner v. Castillo-Puche, 3551 F.2d 910, 914 (2d Cir, 1977). See also Grossv. New York
Times Co.,281 A.D.2d 299,299,724 N.Y.S.2d 16, 17 (1st Dep’t 2001) (explaining that the
fact that “some of [defendant’s] sources may have borne plaintiff ill will[] is not probative
of actual malice™).

61

Hotchner, 551 F.2d at 913.

62

Birov. Conde Nast, 807 F.3d 541, 546 (2d Cir. 2015) (quoting St. Amant, 390 U.S. at 732).
63

PAC at 9 71.

In addition, Lindberg alleges facts indicating only that the Journal reporters may have
known that Trennepohl was biased against him. See id. at 9§ 65 (“Trennepohl posted
disparaging comments about Lindberg on Facebook™). However, he has not alleged that
the reporters were aware of any information indicating that Serber or Lindberg’s ex-wife
were biased against him, aside from the fact that Serber was terminated from Lindberg’s
company and Lindberg was presumably divorced from his ex-wife. See id. at 9 52. That
is insufficient to allege plausibly that the Journal reporters were “subjectively aware that
the[se] source [were] unreliable.” BYD Co. Ltd. v. VICE Media LLC, No. 20-cv-3281
(AJN), 2021 WL 1225918, at *9 (S.D.N.Y. Mar. 31, 2021) (citation omitted).




15

dossiers and internal chat threads describing the surveillance operations.®* And significant portions
of'the Second Article quoted and relied on those sources, which Lindberg does not allege were false
or falsely attributed.”® Accordingly, he has not claimed plausibly that the Journal reporters recklessly
disregarded the truth of the information published in the Second Article.

In addition, while Lindberg does allege that the Journal reporters were aware of
certain information that would have portrayed him in a better light,*® most of that information
actually was included in the Second Article. In particular, the Journal reported that some of the
women “said they were aware of the surveillance, while others were surprised by its extent,”®” and
that one women said that she was “‘aware to a certain extent’ of the surveillance.”®® Moreover, the
article included statements indicating that certain surveillance efforts — such as the installation of
security cameras in some women’s homes — was done with the women’s knowledge and consent.”

Finally, it included Lindberg’s spokesperson’s assertion that “[a]ll security services provided [to

64
PAC at 99 60, 63.
65
See e.g., Second Article at 9 16, 18-19, 48-49, 57, 69, 71.
66

PAC at § 72 (alleging that “many of the women . . . advis[ed] Defendant that they were
aware of the surveillance and that Lindberg had treated them kindly™).

67

Second Article at  17.
68

1d. at § 20.
69

1d. at§ 46 (quoting Lindberg’s attorney’s assertion that “security cameras were installed in
a few instances in apartments — not only with the women’s prior knowledge and consent
but also at their request.”); Id. at 45 (one women said that she “was aware that the security
staff had installed a high-tech home-security camera inside the apartment”).




16

MM] . .. were with her full cooperation and consent.”” The Journal’s inclusion of this information
cuts against the allegedly defamatory implication of the Second Article, “allowing readers to decide
for themselves what to conclude from the [article], [thus] making any allegation of actual malice less
plausible.””" Read in its entirety, “the article cannot be said to evince an intent to deliberately avoid
learning or portraying the truth.””

Finally, Lindberg’s assertion that the Journal reporters were “obsessed” with him or
had a “systemic campaign of defaming” him,” is not sufficient to claim plausibly that they
knowingly or recklessly published a false report about him. “Actual malice in the common-law
sense of spite or ill will is at most evidence of malice,” and the Supreme Court has cautioned that
“courts must be careful not to place too much reliance on such factors.”” Accordingly, conclusory
allegations that the Journal reporters were “out to get” Lindberg, or “harassed” sources to tell them

the “right” information, cannot, standing alone, suffice to allege actual malice.

* * *

70
Id. at9 72,

71
Turner v. Wells, 879 ¥.3d 1254, 1274 (11th Cir. 2018).

72
Cabello-Rondon v. Dow Jones & Co., Inc., No. 16-cv-3346 (KBF), 2017 WL 3531551, at
*10 (S.D.N.Y. Aug. 16,2017), aff’d, 720 F. App’x 87 (2d Cir. 2018) (citing Michel v. NYP
Holdings, Inc., 816 F.3d 686, 703 (11th Cir. 2016) (“[R]eporting perspectives contrary to

the publisher’s own should be interpreted as helping to rebut, not establish, the presence of
actual malice.”)).

73
PAC at 7 73, 65.
74

SACK ON DEFAMATION § 5:5.1 (quoting Celle v. Filipino Reporter Enters., 209 F.3d 163,
183 (2d Cir. 2000) and Harte-Hanks Commc 'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 668
(1989)).




17

For each of the forgoing reasons, the Proposed Amended Complaint fails to allege
plausibly that any of the allegedly defamatory statements were made with actual malice as required
by Section 76-a of New York’s Civil Rights Law. As it would be futile to allow Lindberg to amend

his defamation claim, leave to amend his defamation claim will be denied.

111 Aiding and Abetting a Breach of Fiduciary Duty

Lindberg alleges that Serber and Trennepohl breached their fiduciary duties by
providing confidential information to the Journal reporters. In turn, he claims that the Journal
reporters should be liable for aiding and abetting Serber’s and Trennepohl’s breaches of their
fiduciary duty.

The Court previously dismissed this claim because, among other reasons, Lindberg
did not allege sufficiently that Serber and Trennepohl owed him any fiduciary duties. As the Court
explained, a fiduciary relationship exists “only when a person reposes a high level of confidence and
reliance in another, who rhereby exercises control and dominance over him.”” That standard is not
met where plaintiff alleges only that the purported fiduciary received sensitive or confidential

information.”  Accordingly, the Court disagreed with Lindberg’s claim that Serber’s and

75

Lindberg, 2021 WL 3605621, at *12 (emphasis added) (quoting People ex rel. Cuomo v.
Coventry First LLC, 13 N.Y.3d 108, 115, 886 N.Y.S.2d 671, 675 (2009)).

76

1d. (quoting Goel v. U.S. Dep 't of Just., No. 03-cv-0579 (HB), 2003 WL 22471945, at *2
(S.D.N.Y. Oct. 30, 2003)).




18

Trennepohl’s roles as security contractors or access to sensitive personal information created a
fiduciary relationship.”

The allegations in the Proposed Amended Complaint do not alter that conclusion.
Lindberg now alleges that Serber and Trennepohl “were both assigned to field work that would
inform the close protection teams operation decisions.””® However, he has not alleged that their
“field work™ placed them in a position of control or dominance over Lindberg. Indeed, he has not
provided any support for the notion that security personnel owe fiduciary duties at all, let alone
contractors whose role merely “informed” the operations of close protection teams.

Morever, the Court already has concluded that the mere receipt of confidential or
sensitive information does not create fiduciary duties. Lindberg has not explained how his proposed
amendments address that deficiency and has not provided that Court with any principled reason to
depart from its prior conclusion.” While Lindberg claims that he “essentially put his life in [Serber’s

and Trennepohl’s] hands” by entrusting them with sensitive information, that allegation is entirely

77

Id.
78

PAC at § 53.
79

Lindberg’s reliance on Litton Indus., Inc. v. Lehman Bros. Kuhn Loeb Inc., 767 F. Supp.
1220 (S.D.N.Y. 1991), rev’d, 967 F.2d 742 (2d Cir. 1992), as amended (Sept. 23, 1992)
is entirely misplaced. The cited portion of Litton noted only that confidential information
received in the course of a confidential or fiduciary relationship may not be exploited for
personal benefit. Litton, 767 F. Supp. at 1232. However, the court in Litton continued to
explain that “Under New York law . . . the mere reposal of confidential information will not
in and of itself transform an arm’s length relationship into a fiduciary relationship . . . The
fact that [plaintiff] disclosed confidential information to [another party] does not change
the nature of their relationship, whatever it may have been.” Id. at 1233.




19

conclusory.®® The fact that Serber and Trennepohl received personal information that was ultimately
embarrassing or otherwise damaging to Lindberg’s reputation does not create the level of
dependance or control necessary to allege a fiduciary relationship.®'

In any case, even if Lindberg had alleged that Serber and Trennepohl were his
fiduciaries, he has not alleged plausibly that the Journal reporters had actual knowledge of their
fiduciary duties. As the Court concluded previously, that is fatal to his claim.*

For the foregoing reasons, Lindberg’s proposed amendments would not remedy the
pleading deficiencies with regard to his claim for aiding and abetting breaches of fiduciary duty.

Accordingly, leave to amend that claim must be denied.

v Tortious Interference with Contract

Lindberg alleges also that the Journal reporters tortiously interfered with
confidentiality and non-disclosure agreements that Serber and Trennepohl were bound by. As the
Court noted previously, to state a claim for tortious interference with contract, Lindberg must allege
“(a) that a valid contract exists; (b) that a ‘third party’ had knowledge of the contract; (c) that the

third party intentionally and improperly procured the breach of the contract; and (d) that the breach

80
PAC at 9 85.
81

Of note, Lindberg has not alleged that Serber and Trennepohl owed him fiduciary duties
based on the confidentiality agreements that they entered into. In addition, he has not
pointed to any cases concluding that the existence of a confidentiality agreement, standing
alone, is sufficient to establish a fiduciary relationship under New York law.

82

See Lindberg, 2021 WL 3605621, at *14.




20

resulted in damage to the plaintiff.”®’ The Court previously dismissed Lindberg’s claim because he
failed to identify the contractual provisions that the Journal allegedly interfered with and failed to
allege that the Journal reporters were aware that Serber and Trennepohl were bound by
confidentiality agreements.*

Lindberg’s Proposed Amended Complaint has remedied those deficiencies. First, he
has attached Serber’s and Trennepohl’s confidentiality agreements to his amended complaint and
points to the provisions in those agreements that he contends were violated.® Furthermore, he
alleges that Serber sent a copy of his confidentiality agreement to the Journal reporters and raised
concerns with providing information based on that agreement.*® That is sufficient to allege that the
Journal reporters had actual knowledge of Serber’s obligations. Likewise, Lindberg’s allegations
are sufficient to claim plausibly that the Journal reports knew that Trennepohl — who was employed
in the same capacity as Serber — was bound by the same confidentiality obligations.*”” Furthermore,

the Proposed Amended Complaint includes allegations describing the Journal reporters’ efforts to

83
Id. at *11 (quoting Finley v. Giacobbe, 79 F.3d 1285, 1294 (2d Cir. 1996)).
84
Id. at*11, *14.
85
PAC at § 54 (citing Dkt. 28-1, Ex. 3-4).
86
ld. at 9 57.
87

Id. at 9 59.



21

encourage and enable Serber and Trennepohl to provide them with confidential information in

violation of their confidentiality agreements.*® Those allegations are sufficient to state a claim.

Dow Jones emphasizes that “New York courts have recognized that, in limited cases,

liability for tortious interference may be cut off if the conduct was justified.”® However, that does

not necessarily preclude recovery here. Whether or not a defendant’s conduct is justified under New

York law depends on a “balancing of factors to determine whether the interference was justified

under the circumstances of the particular case. These factors include: the nature of the defendant’s

conduct, the defendant’s motive, the interests of the plaintiff with which the defendant interferes,

the interests the defendant secks to advance, the social interests at stake, the proximity of the

defendant’s conduct to the interference, and the relations between the parties.”® In applying these

88

89

90

Whether Serber or Trennepohl were predisposed to breach their confidentiality agreements
and would have done so regardless of defendant’s conduct turns on factual issues that
cannot be decided at this stage. C.f. Trahanv. Lazar, 457 F. Supp. 3d 323,359 (S.D.N.Y.
2020). Lindberg alleges that the Journal reporters procured Serber’s and Trennepohl’s
breaches by providing encouragement, assurances, and arranging for the confidential
transmission of information. PAC at 7 57-59, 61-63. These allegations, at the very least,
raise factual questions regarding the cause of Serber’s or Trennepohl’s breaches that
preclude dismissing this claim.

Richv. Fox News Network, LLC,939 F.3d 112, 129 (2d Cir. 2019) (explaining that “news
gathering may well be . . . protected,” from claims for tortious interference with contract,
but declining to “consider whether New York law would recognize news gathering as a
justification for tortious interference with contract. For, even if it did, the [plaintiffs]
unquestionably allege malice sufficient to overcome any such possible justification.”).

Jews for Jesus, Inc. v. Jewish Cmty. Rels. Council of New York, Inc., 968 F.2d 286, 292-93
(2d Cir. 1992) (citing Guard-Life Corp. v. S. Parker Hardware Mfg. Corp., 406 N.E.2d
445, 448, 428 N.Y.S.2d 628, 631-32 (1980) and Restatement (Second) of Torts § 767
(1979)). See also Hudson Bay Master Fund Ltd. v. Patriot Nat’l, Inc., No. 16-cv-2767
(GBD), 2019 WL 1649983, at *15 (S.D.N.Y. Mar. 28, 2019).



22

(113

factors, courts are called upon to determine whether the “‘exercise of [an] equal or superior right”
justifies interference with a plaintiff’s contractual rights.”'

Given the fact specific nature of this inquiry, the Court disagrees with Dow Jones’
assertion that any conduct in the course of news gathering or reporting necessarily justifies

%2 As the First Department has recognized, the “First

interferences with contractual obligations.
Amendment is not a shibboleth before which all other rights must succumb.”* Accordingly, the
Court cannot conclude as a matter of law that Dow Jones’ interests — however lawful or desirable
they may be — outweigh Lindberg’s interest in preserving his contractual relationships.

For similar reasons, the Court disagrees with Dow Jones’ argument that the First
Amendment bars all claims — such as Lindberg’s — based on new gathering or reporting activities.
The law in this Circuit is that “torts committed in news gathering are not protected” by the First

Amendment.” “There is no threat to a free press in requiring its agents to act within the law.”**

91
1d. (quoting Foster v. Churchill, 87 N.Y.2d 744, 750, 665 N.E.2d 153, 157 (N.Y. 1996)).
92

The Court recognizes that New York courts have in some cases dismissed claims for
tortious interference with contract where defendant’s conduct “was incidental to the lawful
and constitutionally protected process of news gathering and reporting.” Highland Capital
Mgmi., L.P. v. Dow Jones & Co., 178 A D.3d 572, 574, 116 N.Y.S.3d 18. 20 (1st Dep’t
2019). However, under Jews for Jesus, whether a similar result is warranted in this case
turns on factual issue that cannot be decided on a motion to dismiss. 968 F.2d at 292-93,

93
Le Mistral, Inc. v. Columbia Broad. Sys., 61 A.D.2d 491, 494,402 N.Y.S.2d 815,817 (1st
Dep’t. 1978).

94
Galella v. Onassis, 487 F.2d 986, 995 (2d Cir. 1973). See also Dietemann v. Time, Inc.,
449 F.2d 245, 249 (9th Cir. 1971) (“[t]he First Amendment has never been construed to
accord newsmen immunity from torts or crimes committed during the course of
news-gathering.”).

95

Galella, 487 F.2d at 996.



23

Moreover, as noted above, New York law already allows Court’s to weigh the importance of news
gathering activities in assessing whether a defendant’s interference with a contract is justified. Dow
Jones therefore has not established that a complete bar to all claims arising from news gathering or
reporting is essential to the freedom of the press.

Finally, the Court is satisfied that Lindberg’s request to amend his tortious
interference claim is not made in bad faith or other improper purpose, substantially for the reasons
stated in Lindberg’s memorandum of law and reply brief. Accordingly, leave to amend is granted

solely with regard to Lindberg’s claim for tortious interference with contract.

Conclusion
For the forgoing reasons, plaintiff’s motion for leave to amend [Dkt. 27] is granted
with regard to plaintiff’s claim for tortious interference with contract. It is denied in all other
respects. The amended complaint shall be deemed served as of today.

SO ORDERED.

Dated: November 22, 2021 /

Lewis A. Kaplan '
United States District Judge




