
IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE DISTRICT OF SOUTH CAROLINA 

FLORENCE DIVISION 
 
Louis Clay Tharp,    ) 
      )    
  Plaintiff,   ) 
      ) 
vs.      ) Civil Action No. 4:11-cv-01819-TLW 
      ) 
Media General, Inc.; Media General  )    
Operations, Inc. d/b/a WBTW CBS News  ) 
13 and the Morning News; Media General ) 
Communications Holdings, LLC d/b/a/  ) 
SCNOW.com; Mason Snyder; and Nicole  ) 
Boone,      ) 
      ) 
   Defendants.   ) 
      ) 

OPINION AND ORDER 

 This matter is now before the Court on Motion for Summary Judgment filed by the 

Defendants, Media General, Inc.; Media General Operations, Inc. d/b/a WBTW CBS News 13 

and the Morning News; Media General Communications Holdings, LLC d/b/a SCNOW.com; 

Mason Snyder, and Nicole Boone (collectively “Defendants”), on May 31, 2013.  (Doc. #71).  

The Plaintiff, Louis Clay Tharp (“Plaintiff”), filed a Response in Opposition to Defendants’ 

motion on July 8, 2013 (Doc. #80), to which Defendants replied on August 5, 2013 (Doc. #88). 

On October 17, 2013, this Court held a hearing on Defendants’ Motion for Summary 

Judgment, wherein counsel for both parties presented arguments.  (Doc. #99).  The Court has 

carefully considered the pleadings, motions, memoranda and exhibits of the parties.  The Court 

has determined the relevant facts from the record before it and drawn all reasonable factual 

inferences in favor of the Plaintiff as the nonmoving party.  The Defendants’ Motion is now ripe 

for disposition. 

 

Tharp v. Media General Inc et al Doc. 102

Dockets.Justia.com

http://dockets.justia.com/docket/south-carolina/scdce/4:2011cv01819/184071/
http://docs.justia.com/cases/federal/district-courts/south-carolina/scdce/4:2011cv01819/184071/102/
http://dockets.justia.com/


2 
 

I.  FACTUAL AND PROCEDUR AL BACKGROUND 

Plaintiff brought this defamation action on July 27, 2011 against the Defendants 

concerning certain news broadcasts and publications dated August 6, 2010 and January 12, 2012, 

as well as a posting on the Defendant television station’s website and in Defendants’ daily 

newspaper (hereinafter collectively referred to as the “August 6, 2010 disputed publications” or 

the “August 6, 2010 disputed broadcasts”).  (Docs. #1; 44). 

On June 18, 2010, Plaintiff was arrested and charged with first-degree sexual abuse and 

first-degree kidnapping after a minor identified him.  (Doc. #44).  All charges against Plaintiff in 

connection with the June 18, 2010 alleged incident have since been dismissed and all records of 

such charges expunged from Plaintiff’s record.  (Doc. #44 at 9).  On June 19, 2010, Plaintiff was 

released on bail and returned to his home in New York.  (Doc. #44).  On June 20, 2010, the 

Conway Police Department issued a Press Release regarding Plaintiff’s arrest.  (Doc. #80-3; see 

also Doc. #44 ¶ 41).  Plaintiff was originally scheduled to appear in court in Conway on August 

6, 2010; however, he was excused from having to appear on that day.  (Doc. #44 ¶ 29).  On that 

same day, Defendants broadcast and published on their television station, website, and in their 

daily newspaper an interview taken by Defendant Mason Snyder of the minor and of the minor’s 

mother, conducted in their home, accompanied by a mugshot of the Plaintiff.  (Doc. #44 ¶ 30).   

As noted, the Horry County Solicitor’s Office dismissed all of the criminal charges 

brought against Plaintiff on May 19, 2011.  (Doc. #44 at 9).  All records of the criminal charges 

brought against Plaintiff were ordered to be expunged by Order dated July 13, 2011.  (Doc. #44 

at 9 ¶ 46–47). 

Plaintiff filed the above-captioned defamation case against Defendants on July 27, 2011, 

seeking actual, compensatory, and special damages in excess of fifteen million dollars 

($15,000,000.00), as well as punitive damages, attorneys’ fees and costs, and such other relief as 



3 
 

this Court deems proper.  (Docs. #1; #44).  Plaintiff asserts defamation claims against 

Defendants and alleges that “the Defendants, without question or verification, broadcast and 

published the [minor’s] false, and at the very least questionable, charges in a biased and one-

sided manner that presumed Plaintiff was guilty.  The possibility of Plaintiff being innocent and 

wrongly accused was not even presented by the Defendants as a possibility since the Defendants 

stated at the end of the August 6, 2010 broadcast and publication that Plaintiff’s options were ‘to 

plead guilty or request a trial.’”  (Doc. #44 at 9 ¶ 44, 45). 

Moreover, the Plaintiff alleges that the “Defendants did not interview or seek to interview 

Plaintiff or his attorney for the August 6, 2010 broadcast and publication, nor did Defendants 

even contact Plaintiff or his attorney prior to the August 6, 2010 broadcast and publication.”  

(Doc. #44 at 8 ¶ 42; see also Doc. #80-5 at 6–7 (Snyder Depo.)).  Plaintiff alleges that “[i]n the 

August 6, 2010 broadcasts and publications, Defendants never questioned the veracity or 

credibility of the charges made by the [minor] against Plaintiff,” despite, Plaintiff argues, having 

information that may lead a reasonable person to conclude that there was a reason to question the 

veracity of the minor’s statements.  (Doc. #44 at 9–10 ¶ 43). 

II.  LEGAL STANDARD OF REVIEW 

Pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 56(a), a party is entitled to summary 

judgment if the pleadings, responses to discovery, and the record reveal “that there is no genuine 

dispute as to any material fact and the movant is entitled to judgment as a matter of law.”  Fed. 

R. Civ. P. 56(a).  A genuine issue of material fact exists “if the evidence is such that a reasonable 

jury could return a verdict for the nonmoving party.”  Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 U.S. 

242, 248 (1986).  The party seeking summary judgment bears the initial responsibility of 

informing the court of the basis for its motion.  See Celotex Corp. v. Catrett, 477 U.S. 317, 323 

(1986).  This burden requires the movant to identify those portions of the “pleadings, 



4 
 

depositions, answers to interrogatories, and admissions on file, together with the affidavits, if 

any,” which it believes demonstrate the absence of any genuine issues of fact.  Celotex, 477 U.S. 

at 323; see also Anderson, 477 U.S. at 249.   

 Though the moving party bears the initial burden, the nonmoving party must then 

produce specific facts showing that there is a genuine issue for trial.  See Celotex, 477 U.S. at 

334.  In satisfying this responsibility, the nonmoving party must offer more than a mere “scintilla 

of evidence” that a genuine issue of material fact exists, Anderson, 477 U.S. at 252, or that there 

is “some metaphysical doubt” as to material facts.  Matsushita Elec. Indus. Co. v. Zenith Radio 

Corp., 475 U.S. 574, 586 (1986).  Rather, the nonmoving party must produce evidence on which 

a jury could reasonably find in its favor.  See Anderson, 477 U.S. at 252.  

 In considering the motion for summary judgment, this Court must construe all facts and 

reasonable inferences in the light most favorable to the nonmoving party. See Miltier v. Beorn, 

896 F.2d 848 (4th Cir. 1990).  Summary judgment is proper “[w]here the record taken as a whole 

could not lead a rational trier of fact to find for the nonmoving party, there [being] no genuine 

issue for trial.”  Matsushita, 475 U.S. at 587 (1986) (internal quotations omitted). 

 Summary judgment should only be granted in those cases in which there is no issue of 

fact involved and inquiry into the facts is not necessary to clarify application of the law.  

McKinney v. Bd. of Trustees Mayland Cmty. Coll., 955 F.2d 924 (4th Cir. 1992).  A district 

court should not grant summary judgment “unless the entire record shows a right to judgment 

with such clarity as to leave no room for controversy and establishes affirmatively that the 

adverse party cannot prevail under the circumstances.”  Campbell v. Hewitt, Coleman & Assocs., 

21 F.3d 52, 55 (4th Cir. 1994). 

 

 



5 
 

III.  DISCUSSION 

 South Carolina substantive law is applicable to the claims in this case as federal subject 

matter jurisdiction is grounded on diversity pursuant to § 1332.  The essential elements of a 

claim for defamation under South Carolina law are: 1) a false and defamatory statement; 2) 

unprivileged publication to a third party by defendant; 3) fault on the part of the defendant 

publisher; and 4) actionability of the statement irrespective of special harm or the existence of 

special harm caused by the publication.  See Floyd v. WBTW, No. 4:06-cv-3120-RBH, 2007 

WL 4458924 (D.S.C. Dec. 17, 2007) (citing Erickson v. Jones Street Publishers, LLC, 368 S.C. 

444, 455, 629 S.E.2d 653, 664 (2006)). 

A. “Public Figure”, “Private Figure,” or  “Limited-Purpose Public Figure” 

 The legal standard applicable in this matter is dependent upon whether the particular 

Plaintiff in this case is a “public figure,” a “private figure,” or a “limited-purpose public figure” 

for purposes of defamation law.  Whether the Plaintiff is a public figure, limited-purpose public 

figure, or a private figure plaintiff is a question of law for the Court to decide.  Rosenblatt v. 

Baer, 383 U.S. 75, 87 (1966); Erickson v. Jones Street Publishers, 368 S.C. 444, 474, 629 S.E.2d 

653, 669 (2006); see also Foretich v. Capital Cities/ABC, Inc., 37 F.3d 1541, 1551 (4th Cir. 

1994).  “The determination [of the plaintiff’s status] is a matter of law which must be decided by 

the court, on a case by case basis after careful examination of the facts and circumstances, before 

the jury is charged on the law or asked to resolve a case.”  Erickson, 368 S.C. at 468–69, 629 

S.E.2d at 665–66. 

 The United States Supreme Court has held that the First Amendment places limitations 

on tort liability for defamation in certain circumstances. See, e.g., Philadelphia Newspapers, Inc. 

v. Hepps, 475 U.S. 767, 776–77 (1986) (holding that when a plaintiff is a private figure and the 

speech is a matter of public concern, the First Amendment requires the plaintiff to prove falsity 



6 
 

of the statement); Dun & Bradstreet, Inc. v. Greenmoss Builders, Inc., 472 U.S. 749, 761 (1985) 

(holding that where speech involves no matters of public concern, “the state interest adequately 

supports awards of presumed and punitive damages—even absent a showing of ‘actual 

malice’”); Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345–47 (1974) (noting the distinction 

between public officials, public figures, and private figures with regard to the degree of 

constitutional privilege a media defendant may claim when publishing matters of public concern 

and holding that the States were free to “define for themselves the appropriate standard of 

liability for a publisher or broadcaster of defamatory falsehoods injurious to a private individual” 

as long as they did not impose liability without some degree fault); New York Times Co. v. 

Sullivan, 376 U.S. 254, 279–80 (1964) (concluding that the First Amendment prevents a “public 

official from recovering damages for a defamatory falsehood relating to his official conduct 

unless he proves that the statement was made with ‘actual malice’—that is, with knowledge that 

it was false or with reckless disregard of whether it was false or not”).  The First Amendment 

limitations on the legal standard applicable to a civil claim for defamation differ based upon: 1) 

whether the defamed individual is a public figure, public official, limited-purpose public figure, 

or private figure; and 2) whether the subject matter of the alleged defamatory statement is a 

matter of public or private concern. 

 Public figures, public officials, and limited-purpose public figures may only recover for 

defamation upon a showing of actual malice by clear and convincing evidence.  Erickson, 368 

S.C. 444, 467–77, 629 S.E.2d 653, 666–70 (2006).  Actual malice is demonstrated upon showing 

that the defamatory falsehood was made with knowledge of its falsity or with reckless disregard 

for the truth.  Id.  On the other hand, private figure plaintiffs do not have to show actual malice 

when seeking to recover compensatory damages in a defamation case.  Rather, under South 

Carolina defamation law, a private figure defamation plaintiff must show “common law malice.”  



7 
 

See id.; see also Floyd, No. 4:06-cv-3120-RBH, 2007 WL 4458924, *3 (D.S.C. Dec. 17, 2007).  

As later discussed, common law malice under South Carolina defamation law generally “means 

that the defendant was actuated by ill will in what he did, with the design to causelessly and 

wantonly injure the plaintiff, or that the statements were published with such recklessness as to 

show a conscious indifference toward plaintiff’s rights.”  Jones v. Garner, 250 S.C. 479, 488, 158 

S.E. 2d 909, 914 (1968). 

 In this case, the Defendants contend that Plaintiff is a general purpose “public figure” for 

purposes of defamation law.  As such, Defendants argue, Plaintiff is required to demonstrate 

“actual malice” in order to prevail on his claims.  Defendants assert they are entitled to summary 

judgment because Plaintiff has demonstrated no evidence of actual malice in this matter.  (Doc. 

#71-1 at 25, 34–36). 

 In response, Plaintiff argues that he is not a general purpose public figure for purposes of 

the defamation claims asserted in the instant case, nor is he a limited-purpose public figure.  

Instead, Plaintiff alleges that he is a private figure defamation plaintiff and is therefore not 

required to demonstrate constitutional actual malice.  Plaintiff further argues that, even if this 

Court were to conclude that Plaintiff is a public figure plaintiff or a limited-purpose public figure 

plaintiff thereby requiring him to show actual malice, he has presented sufficient evidence to 

meet the actual malice standard.  (Doc. #80). 

 After careful consideration, this Court concludes that the Plaintiff is not a general purpose 

public figure for purposes of defamation law.  A general purpose public figure is an individual 

who has achieved “such pervasive fame or notoriety that he becomes a public figure for all 

purposes and in all contexts.”  Gertz, 418 U.S. at 351.  The Plaintiff in the instant matter is not 

such an individual.  The Supreme Court has held that “only a small group of individuals . . . are 

public figures for all purposes,” Wolston v. Reader’s Digest Ass’n, Inc., 443 U.S. 157, 164 



8 
 

(1979), and that “[a]bsent clear evidence of general fame or notoriety in the community, and 

pervasive involvement in the affairs of society, an individual should not be deemed a public 

personality for all aspects of his life.”  Gertz, 418 U.S. at 351–52.  The Defendants attempt to 

characterize Plaintiff’s professional activities and involvement in his local community in New 

York as rising to the level of “pervasive fame or notoriety.”  Plaintiff has never run for public 

office.  While Plaintiff did write two books and does run a blog, the Court finds these activities 

are insufficient to render the Plaintiff a general purpose public figure for all purposes and in all 

contexts.  In sum, the Defendants have not shown clear and convincing evidence that Plaintiff 

has achieved such pervasive fame or notoriety that is required for general purpose public figure 

status.  Accordingly, this Court concludes Plaintiff is not a general purpose public figure.   

 Next, this Court must examine whether Plaintiff is a limited-purpose public figure for 

purposes of the instant defamation claims, in which case he must also show actual malice.  A 

limited-purpose public figure is an individual who “voluntarily injects himself or is drawn into a 

particular public controversy and thereby becomes a public figure for a limited range of issues.”  

Gertz, 418 U.S. at 351.  There must be a nexus between “the nature and extent of an individual’s 

participation in the particular controversy giving rise to the defamation” in order for an 

individual to be considered a limited-purpose public figure for the defamation.  Id. at 352. 

 In determining whether a defamation plaintiff is a limited-purpose public figure, the 

Court must examine: first, whether there was a particular “public controversy” that gave rise to 

the alleged defamation; and second, whether the nature and extent of Plaintiff’s participation in 

that particular controversy was sufficient to justify “public figure” status in relation to that 

controversy.  See Fitzgerald v. Penthouse Int'l, Ltd., 691 F.2d 666, 668 (4th Cir. 1982) cert. 

denied, 460 U.S. 1024 (1983).  Moreover, the Fourth Circuit Court of Appeals has established 

five factors to be considered in determining whether a person is a limited-purpose public figure: 



9 
 

(1) whether the plaintiff had access to channels of effective communication; (2) whether the 

plaintiff voluntarily assumed a role of special prominence in a public controversy; (3) whether 

the plaintiff sought to influence the resolution or outcome of the controversy; (4) whether the 

controversy existed prior to the publication of the defamatory statement; and (5) whether the 

plaintiff retained public figure status at the time of the alleged defamation.  Id. 

 After careful consideration and evaluation of the Fitzgerald factors, this Court finds that 

the Plaintiff in the above-captioned case is not a limited-purpose public figure for purposes of 

this litigation.  The Plaintiff in this matter “did not thrust himself into the vortex of [a] public 

issue, nor did he engage the public’s attention.”  Gertz, 418 U.S. at 352. 

 Therefore, this Court concludes that the Plaintiff is a private figure plaintiff under the 

Fitzgerald standard as a matter of law.  Therefore, because the Court finds Plaintiff is a private 

figure plaintiff for purposes of the instant defamation case, the New York Times actual malice 

standard is inapplicable to this case.  See id. 

 With regard to the second inquiry that affects the legal standard applicable to this case, 

namely, whether the subject matter of the alleged defamatory statement is a matter of public or 

private concern, the parties do not dispute that the subject matter of the disputed publications is a 

matter of public concern. 

 “Whether . . . speech addresses a matter of public concern must be determined by [the 

expression’s] content, form, and context . . . as revealed by the whole record.”  Dun & 

Bradstreet, 472 U.S. at 761.  Considering these factors, this Court concludes that the disputed 

August 6, 2010 publications do involve a matter of public concern.  The publications and 

broadcasts, which discuss an alleged kidnapping and alleged sexual assault of a minor, were 

broadcast on the August 6, 2010 5:00 p.m. and 6:00 p.m. evening television news programs, 

posted on Defendants’ news website, and published in Defendants’ daily newspaper.  The 



10 
 

content, form, and context of the publications demonstrate, and the parties do not dispute, that 

the public has an interest in and a right to know of an arrest made in the community for an 

alleged kidnapping and alleged sexual assault. 

 Therefore, because Plaintiff is a private figure plaintiff and the alleged defamatory 

statements were of public concern, South Carolina state law requires the Plaintiff “to plead and 

prove common law malice, demonstrate the falsity of the statements, and show actual injury in 

the form of general or special damages.”  Floyd, No. 4:06-cv-3120-RBH, 2007 WL 4458924, *3 

(D.S.C. Dec. 17, 2007) (citing Erickson, 368 S.C. at 475–76, 629 S.E.2d at 670).1 

B. Falsity of the Alleged Defamatory Statements 

 “[A] statement on matters of public concern must be provable as false before there can be 

liability under state defamation law, at least . . . where a media defendant is involved.”  

Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 19–20 (1990).  Under South Carolina law, a private 

figure defamation plaintiff is “required to . . . demonstrate the falsity of the statements.  

[Defamation plaintiffs] bear[] the burden of proving [their] case by a preponderance of the 

evidence.”  Erickson, 368 S.C. at 475–76, 629 S.E.2d at 669–70. 

 The Court finds recent Fourth Circuit case law instructive with regard to conducting the 

proper analysis of the falsity of a publication, among other issues, for purposes of a defamation 

claim.  In Tomblin v. WCHS-TV8, 434 F. App’x 205 (4th Cir. 2011) (unpublished), the Fourth 

Circuit Court of Appeals reversed a district court’s grant of summary judgment in favor of the 

defendants in a defamation action on the basis that the plaintiff could not demonstrate the 
                                                           
1 In Floyd, the Honorable R. Bryan Harwell provided an instructive and comprehensive outline of the 
state of defamation law in South Carolina.  See Floyd, No. 4:06-cv-3120-RBH, 2007 WL 4458924, *3 n.3 
(D.S.C. Dec. 17, 2007).  The Court finds the analysis set forth in Floyd persuasive and thus concludes 
that, in a case involving a private figure defamation plaintiff where the alleged defamatory statements 
involve a matter of public concern, common law malice is the applicable standard pursuant to South 
Carolina law.  “[D]espite this Court’s disagreement with South Carolina’s standard of liability for private 
figure plaintiffs (i.e. malice vs. negligence) and the fact that most other states use a negligence standard, 
as a federal court sitting in diversity, we must follow South Carolina law,” which requires a private figure 
plaintiff to show common law malice.  Id. 



11 
 

requisite element of falsity.  Tomblin involved a news story reporting that the daycare center 

owned by the plaintiff was alleged to have abused a child.  Id. at 206.  In Tomblin, the West 

Virginia state Department of Health and Human Resources (“DHHR”) had recently investigated 

the daycare center based on a mother’s allegations that her four year old son had been sexually 

abused at the daycare.  Id. at 207.  The DHHR report concluded that the “possibility that an 

incident [of child neglect] could occur is likely.”  Id. 

Similar to the facts presented in the instant case, the defendants in Tomblin relied in part 

on a public report of an incident of public concern (the DHHR report), and the defendants also 

conducted and relied on their own independent investigation and interview of the mother of the 

alleged child victim.  See id.  Unlike in the instant case, however, the defendants in Tomblin also 

contacted the daycare center plaintiff for an interview, but the plaintiff daycare center owner 

declined to comment despite being given the opportunity.  See id.   

The plaintiff in Tomblin filed suit asserting a claim for defamation stemming from the 

television news broadcast about the investigation into the daycare.  Id. at 206.  The plaintiff in 

Tomblin argued that the broadcast at issue “was capable of multiple interpretations and could 

lead a reasonable viewer to believe, falsely, that an adult at the daycare sexually abused a child.  

[The plaintiff] also contend[ed] that she presented evidence sufficient to allow a jury to find 

actual malice on the part of [the defendants], pointing to the fact that . . . the reporter possessed 

the DHHR report which stated that the incident allegedly involved only a four year old boy 

improperly touching a four year old boy, as distinct from an adult abusing a child.”  Id. at 209.  

The district court granted the defendants’ motion for summary judgment, dismissing the case, 

because “all of the statements in the . . . broadcast were literally true and . . . the statements, 

taken together, did not evince a false implication endorsed by [defendants].”  Id. at 208. 



12 
 

The Fourth Circuit Court of Appeals reversed the grant of summary judgment, 

concluding that “there [were] numerous material statements that [were] capable of multiple 

interpretations [in the broadcast,] and that a jury could conclude that the broadcasts defamed” the 

plaintiff.  Id. at 209.  More specifically, the Fourth Circuit held that there was a question of fact 

in Tomblin as to whether the defendant published a false statement by innuendo because it knew 

and left out a key fact—that the alleged incident at the daycare involved two four year old boys, 

not an adult and a child.  Id. at 210.  The court stated, “we have reviewed the broadcast as a 

whole and conclude, when taken as a whole, there could be a question of fact as to whether the 

broadcast produced a false ‘implication, innuendo, or insinuation’ about the daycare.”  Id. 

(quoting Crump v. Beckley Newspapers, Inc., 320 S.E.2d 70, 77 (W. Va. 1983)).  The court 

noted that the publications in Tomblin “repeatedly referred to the sexual abuse of a child in the 

context of a daycare, potentially creating the impression that a daycare worker abused a child.  

The seriousness and drama with which the broadcast was made, also indicate, something far 

more serious than the failure to prevent the assault of one four year old boy by another.”  Id. 

The Tomblin court rejected the argument that the publication at issue was true because 

the daycare was legally responsible for any abuse and stated that that “rationalization . . . does 

not . . . transform a misleading statement into a true statement.”  Id. at 209.  The Court held that 

“[a] reasonable jury could find that [the] statement was defamatory, inasmuch as there is material 

difference between a daycare worker actually abusing a child in his or her care, and a daycare 

worker negligently supervising a child such that he or she is ultimately responsible for one 

child’s assault of another child.”  Id. 

 In the instant case, after careful and thorough review, this Court concludes that a 

reasonable jury could arguably find that the statements made by the Defendants in the August 6, 

2010 disputed publications and broadcasts were defamatory.  In considering whether the 



13 
 

statements contained in the disputed August 6, 2010 publications can reasonably be interpreted 

as stating actual facts, this Court has considered the totality of the circumstances surrounding the 

publications.  This includes the Court taking into account the nature and purpose of the August 6, 

2010 broadcasts and publications. 

The August 6, 2010 publications at issue in this matter specifically name the Plaintiff, 

include his mugshot, and include excerpts of Defendants’ interview of the alleged victim and his 

mother.  Additionally, the August 6, 2010 publications not only show what Plaintiff contends is a 

“one-sided interview,” but, importantly, the publications also omit certain information about the 

reported incident that Defendants had knowledge of; the omission of which could arguably 

impart a defamatory meaning to the disputed broadcasts and publications.  Plaintiff attached to 

his response in opposition to Defendants’ motion for summary judgment the Memorandum and 

Draft News Report prepared by Defendant Mason Snyder (hereinafter “Snyder Draft Proposal of 

August 6 News Report” or “Draft Script”), which Defendant Snyder submitted as his proposed 

news report and script for the August 6, 2010 publications and broadcasts.  (Doc. #80-8 at 2, 

Exhibit 7).  A statement that arguably discounts the alleged victim’s credibility significantly was 

included in the Snyder Draft Proposal of the August 6 News Report, but was ultimately removed 

from the final script that was aired on the television news broadcast. 

During Defendant Snyder’s interview of the alleged victim and his mother on August 6, 

2010, the alleged victim told Snyder that “he was held at gunpoint” in the gym locker room “by 

one man” and was forced by the gunman and Plaintiff “to perform sexual acts” on Plaintiff.  

(Docs. #80-6; 80-7).2  The actual news story that was broadcast on the August 6, 2010 evening 

                                                           
2 The Court notes that the News Release issued on June 20, 2010 by the Conway Police Department made 
no mention of a second gunman’s involvement in the alleged incident.  (Doc. #80-3 at 2). The June 19, 
2010 arrest warrants for sexual assault and kidnapping state that during the course of the alleged incident 
the alleged victim was warned “that if he tried to run, an accomplice, armed with a gun was waiting for 
him.”  (Docs. #71-2 at 2; 71-3 at 2). 



14 
 

news included the following statements: “The teen says he was held at gunpoint in the center’s 

locker room by one man…telling him to perform sexual acts on another man…Louis Clay 

Tharp.  The boy got away…and told his mother what happened that night.  They met the police 

the next day at the wellness center…and guess who was in the locker room…Louis Tharp.”  

(Docs. #80-8; 80-6; 80-7). 

Significantly, the Draft Proposal of the August 6, 2010 News Report prepared by 

Defendant Snyder originally included an additional sentence, appearing in the Draft Script 

immediately after the sentences listed above, about the alleged victim’s account of the alleged 

incident: “Police said video surveillance did not indicate a gunman was involved.”  (Doc. #80-2).  

However, that statement was ultimately removed from the final news report and therefore never 

broadcast. 

The fact that the police stated that video surveillance of the alleged incident did not 

indicate a gunman was involved in the alleged incident is an arguably critical and potentially 

exculpatory fact.  As well, including that fact in the disputed publications would have resulted in 

a more balanced and accurate news report of the alleged incident.  Arguably, an individual 

watching the Defendants’ August 6, 2010 television news broadcasts or reading the Defendants’ 

August 6, 2010 publications about the alleged incident may have reason to doubt the veracity of 

the alleged victim’s story had that statement regarding the absence of the alleged armed 

accomplice, which was originally included in the Draft Script, remained in the aired broadcast 

and been reported by the Defendants.  Instead, while the statement was specifically included in 

the Draft Proposed Script of the news report, it was subsequently removed and was not reported 

in the broadcasts. 

Plaintiff submitted deposition testimony as exhibits attached to his response opposing the 

Defendants’ motion for summary judgment.  (See Doc. #80).  The deposition testimony of Julie 



15 
 

Roy, the Executive Producer of the August 6, 2010 news broadcasts, indicates that the statement 

that police did not see a second gunman on the surveillance video “could have been cut [from the 

actual August 6, 2010 broadcasts and publications] for time reasons.”  (Doc. #80-8 at 9, 37, 38).  

Moreover, the deposition testimony of others involved in the August 6, 2010 broadcasts and 

publications show that the precise reason for the omission of this information from the final 

broadcasts and publications is unclear. 

This Court concludes that here, as in Tomblin, by omitting certain material information 

about the alleged incident, the Defendants in this case arguably published a false statement about 

the Plaintiff by implication, innuendo, or insinuation.  In leaving out certain relevant 

information, a reasonable jury could conclude that the Defendants created an implication of 

defamatory meaning, and the implication is provably false.  The inclusion of certain other 

information, specifically that the police indicated that video surveillance did not show the 

accomplice, an armed gunman the alleged victim referred to, would arguably have resulted in 

there being no implied defamatory meaning of the disputed publications.  

IV.  ANALYSIS 

 Defendants further assert they are entitled to summary judgment on all claims in the 

above-captioned matter because the publications are substantially true, the publications are 

protected by the fair report privilege, the publications are not actionable under South Carolina 

law to the extent they contain any opinion; and that Plaintiff cannot demonstrate actual malice by 

clear and convincing evidence.3  (Doc. #71-1 at 3). 

 
                                                           
3 As discussed herein, the Court concludes that Plaintiff is a private figure plaintiff for purposes of the 
claims for defamation in the above-captioned case.  Accordingly, as a private figure defamation plaintiff, 
the Plaintiff must plead and prove “common law malice” rather than constitutional actual malice under 
South Carolina law.  However, as to the issue of punitive damages, the Plaintiff must demonstrate clear 
and convincing evidence of actual malice to warrant such an award.  Hainer, 328 S.C. at 135 n.8, 492 
S.E.2d at 107 n.8.   



16 
 

A. Fair Report Privilege 

 Defendants argue they are entitled to summary judgment because the publications are 

protected as opinion and by the neutral reporting privilege.  (Doc. #71).  Defendants contend that 

the disputed publications “merely restate what was contained in the official incident report,” 

therefore, according to Defendants, the publications “fall squarely within the privilege of fair 

report.”  (Doc. #71-1 at 19). 

 Certain publications are privileged and do not constitute defamation.  If a publication 

constitutes a fair and true report of the public record, the publication is protected and not 

actionable.  Reuber v. Food Chem. News, Inc., 925 F.2d 703 (4th Cir. 1991).  The “fair report 

privilege shields news organizations from defamation claims when publishing information 

originally based upon government reports or actions.”  Id. at 712. 

 Plaintiff contends that the Defendants should not be accorded a fair report privilege 

because the factual predicate for the privilege, a report based upon a government document or 

action, is absent in this case.  In this respect, Plaintiff argues that the independent interview 

conducted by Defendants of the alleged victim and his mother is what formed the basis for the 

information reported in the disputed publications and broadcasts, and that the interview 

constitutes the action of Defendants themselves, which are private entities rather than 

governmental entities.  (Doc. #80). 

 This Court agrees with Plaintiff and finds that the fair report privilege is inapplicable to 

the instant case in which the disputed publications publish information originally based upon 

their own investigation and interviews, rather than a government report or action.  The Court 

notes that the original publication made by the Defendants on June 20, 2010, which is not at 

issue in this case, was indeed originally based upon a government report, namely, the Conway 

Police Department’s press release.  However, the disputed August 6, 2010 publications at issue 



17 
 

in this case are those predicated upon the Defendants’ interview and investigation, and the fair 

report privilege is therefore inapplicable to shield Defendants from defamation claims arising 

from those publications. 

B. Statements of Opinion 

 Defendants further assert, to the extent that Defendants’ publications contained opinions, 

the publication of those opinions is immune from liability under Gertz v. Welch, Inc., 418 U.S. 

323, 339–40 (1974).  Defendants argue that a statement cannot be defamatory if the statement is 

opinion which is incapable of being proven true or false.  Relying on Bidzirk, LLC v. Smith, No. 

6:06-109-HMH, 2007 WL 3119445 (D.S.C. Oct. 22, 2007), Defendants argue that the following 

two published statements are opinion statements made by the “alleged victim’s mother . . . that 

cannot be objectively proven true or false and thus are constitutionally immune from liability” 

(Doc. #71-1 at 24–25): 

A. Time and therapy seem to be the two things helping the teen cope with the agony of what 
happened. 

B. The boy’s mother wonders if her son will ever be the same again. 
 
 In response, Plaintiff asserts that the two statements were not comments made by the 

alleged victim’s mother, but rather were “the Defendants’ own editorial additions to the 

interview of the alleged victim and his mother.”  (Doc. #80 at 15).  Moreover, Plaintiff argues, 

relying on Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1 (1990), that the key inquiry to be made 

by the court with regard to opinion is “whether a reasonable factfinder could conclude that the 

statements . . . imply an assertion” that is “sufficiently factual to be susceptible of being proved 

true or false.”  Id. at 18, 21. 

 In Milkovich, the United States Supreme Court clarified that its holding in Gertz v. 

Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), was not “intended to create a wholesale defamation 

exemption for anything that might be labeled opinion.”  Id. at 18 (internal quotations omitted).  



18 
 

The Court went on to explain that such an interpretation would “ignore the fact that expressions 

of ‘opinion’ may often imply an assertion of objective fact.”  Id.  In Milkovich, the Supreme 

Court rejected “any artificial dichotomy between ‘opinion’ and fact,” which various courts had 

used based on dicta in Gertz, and it further found that several existing doctrines adequately 

protected the expression of ideas.  Id. 

 After careful consideration and in light of the case law, this Court finds that the two 

statements noted above are not statements of protected opinion made by the alleged victim’s 

mother, but rather are statements made by the Defendants which contain assertions that a 

reasonable factfinder could arguably conclude are sufficiently factual to be susceptible of being 

proved true or false.  

 The Supreme Court noted in Milkovich that the culpability requirements as expressed in 

defamation case law “ensure that debate on public issues remains ‘uninhibited, robust, and wide-

open.’”  Id. at 20 (quoting New York Times, 376 U.S. at 270).  More specifically, “where a 

statement of ‘opinion’ on a matter of public concern reasonably implies false and defamatory 

facts regarding a . . . . private figure plaintiff, a plaintiff must show that the false connotations 

were made with some level of fault as required by Gertz.”  Id. at 20–21. 

C. Substantial Truth 

 Finally, the Defendants argue, regardless of whether Plaintiff is a public figure required 

to prove actual malice, they are still entitled to summary judgment because the publications were 

substantially true.  (Doc. #71-1 at 36).  Defendants argue the publications are substantially true 

because they do not differ significantly from the press release issued by the Conway Police 

Department on June 20, 2010.4  (Doc. #71).  The Defendants contend that they “did not 

                                                           
4 Defendants also attempt to rely upon a Complaint filed in a civil case.  (See Doc. #71).  The Court notes 
that the civil case was filed after the alleged defamatory broadcast and publications; therefore, it is not 
possible that Defendants relied on any public record relating to the civil complaint. 



19 
 

misrepresent” the information contained and published in the disputed broadcasts and 

publications and that Defendants “had no reason to doubt the news [they] reported.”  (Doc. #71-1 

at 38). 

 In response, Plaintiff contends that the Defendants’ argument “ignore[s] the central 

feature of the August 6, 2010 Broadcasts and Publications: Defendants were not reporting on the 

public record of Plaintiff’s arrest, as they had [already] done in their June 20, 2010 story based 

on the Conway Police Department News Release.  [Instead, Defendants] were broadcasting and 

publishing a biased and one-sided interview of the alleged victim and his mother in which the 

Defendants took sides in the matter and declared Plaintiff guilty.”  (Doc. #80 at 27). 

 The Court finds Plaintiff’s argument persuasive.  The August 6, 2010 Broadcasts and 

Publications were based not on the public record of Plaintiff’s arrest, but instead were arguably 

reports based upon the Defendants’ independent investigation and interview.  Statements 

contained in the August 6, 2010 broadcasts and publications arguably go beyond what 

specifically could have been gleaned from the press release or other public records concerning 

the alleged incident.  Instead, the August 6, 2010 disputed publications contained an interview of 

the alleged victim and his mother and, importantly, omitted information that had originally 

appeared in the draft script publications regarding the police indicating the absence of an alleged 

accomplice armed with a gun on the video footage.  A reasonable jury could determine that the 

August 6, 2010 broadcasts and publications included statements made by the Defendants which 

conveyed a false and defamatory impression about the Plaintiff. 

 Even if, as a whole, the publications in this case were substantially true, a reasonable jury 

could arguably find that the omission of other material, and perhaps exculpatory, facts distorted 

the truth of the published statements as to make the entire publication false and defamatory. 

 



20 
 

D. Fault on Behalf of Defendants’ – Malice Requirement 

This Court concludes there are disputed material facts in this case with regard to the 

question of whether the Defendants “deliberately or recklessly conveyed a false message to 

sensationalize the news,” thus providing factual support for a finding of malice.  See Tomblin, 

434 F. App’x at 210. 

As discussed above, this Court has determined that the Plaintiff in the above-captioned 

matter is a “private figure” plaintiff for purposes of the defamation claims asserted in this case.  

Additionally, the speech involved in this action is a matter of public concern.  Thus, the Plaintiff 

is required to prove falsity of the statements as well as common law malice on the part of the 

Defendant.  See Erickson v. Jones St. Publishers, L.L.C., 368 S.C. 444, 466, 629 S.E.2d 653, 665 

(2006) (“Common law malice means the defendant acted with ill will toward the plaintiff, or 

acted recklessly or wantonly, i.e., with conscious indifference of the plaintiff's rights.”); see also 

Floyd v. WBTW, No. 4:06-cv-3120-RBH, 2007 WL 4458924, at *3 n.3 (D.S.C. Dec. 17, 2007) 

(discussing the current state of South Carolina defamation law and stating that the South 

Carolina Supreme Court in Erickson concluded that “South Carolina precedent required a 

common law malice standard of liability for private individuals to recover against media 

defendants.”). 

There is a distinction between the legal standards of constitutional actual malice and 

South Carolina common law malice.  Hainer v. Am. Med. Int’l, Inc., 328 S.C. 128, 135 n.7, 492 

S.E.2d 103, 107 n.7 (1997).  Pursuant to South Carolina defamation law, common law malice 

“means that the defendant was actuated by ill will in what he did, with the design to causelessly 

and wantonly injure the plaintiff; or that the statements were published with such recklessness as 

to show a conscious indifference toward plaintiff’s rights.”  Jones v. Garner, 250 S.C. 479, 488, 

158 S.E. 2d 909, 914 (1968); see also Erickson v. Jones St. Publishers, L.L.C., 368 S.C. 444, 



21 
 

466, 629 S.E.2d 653, 665 (2006) (“Common law malice means the defendant acted with ill will 

toward the plaintiff, or acted recklessly or wantonly, i.e., with conscious indifference of the 

plaintiff's rights.” (citing Padgett v. Sun News, 278 S.C. 26, 32, 292 S.E.2d 30, 34 (1982))).  

Malice may be proved by direct or circumstantial evidence.  Hainer v. Am. Med. Int’l, Inc., 328 

S.C. 128, 136, 492 S.E.2d 103, 107 (1997).  “Whether actual malice is the incentive for a 

publication is ordinarily for the jury to decide.”  Murray v. Holnam, Inc., 344 S.C. 129, 144, 542 

S.E.2d 743, 751 (Ct. App. 2001).  “Proof that statements were published in an improper and 

unjustified manner is sufficient to submit the issue [] to a jury.”  Hainer, 328 S.C. at 136, 492 

S.E.2d at 107; see also Murray, 344 S.C. at 144, 542 S.E.2d at 751. 

In the August 6, 2010 disputed publications, the Defendants had knowledge of, yet 

omitted, an arguably important, exculpatory fact regarding the reported incident; namely, that the 

police stated there was no accomplice armed with a gun present as alleged by alleged victim 

based on the video surveillance footage.  The Court further notes that, arguably, notable 

inconsistencies exist between the alleged victim’s story as told to defendants during their 

interview of him and his mother and the Conway Police Department’s Press Release and arrest 

warrants.  (See Docs. #71-2; 71-3; 71-14; 80-3).  For example, the News Release issued on June 

20, 2010 by the Conway Police Department made no mention of an armed accomplice’s 

involvement in the alleged incident.  (Doc. #80-3 at 2).  The June 19, 2010 arrest warrants for 

sexual assault and kidnapping state that during the course of the alleged incident the alleged 

victim was warned “that if he tried to run, an accomplice, armed with a gun was waiting for 

him.”  (Docs. #71-2 at 2; 71-3 at 2).  However, the alleged victim specifically stated that “he was 

held at gunpoint” by one man and was then forced “to perform sexual acts” on the Plaintiff 

during Defendants’ August 6, 2010 interview of him.  (Doc. #71-14 at 3). 



22 
 

Arguably, when taken as a whole, considering the inconsistencies presented between the 

alleged victim’s statements about the incident in his August 6 interview and what was reported in 

the Police News Release, as well as the alleged victim’s report of the alleged incident as stated in 

the arrest warrants, combined with the additional information provided by the police regarding 

the absence of a second gunman on the video surveillance footage of the alleged incident, the 

Defendants in this case had sufficient “reasons to doubt the veracity of the [alleged victim] 

informant or the accuracy of his reports.”  Fitzgerald v. Penthouse Intern., Ltd., 691 F.2d 666, 

670 (4th Cir. 1982).  Additionally, the Court notes that the Defendants in this matter made no 

attempt to contact the Plaintiff at any time prior to publishing the disputed broadcasts and 

publications, but instead appear to have relied solely upon their interview of the alleged victim 

and the alleged victim’s mother conducted at their private home for the information that was 

ultimately reported in the publications at issue in this case. 

 Moreover, the Defendants submitted deposition testimony in support of their motion for 

summary judgment.  (See Doc. #88 and attached exhibits #88-2; 88-3; 88-4; 88-5).  The Plaintiff 

argues, and the record suggests, that no protective or precautionary measures, such as vetting, 

nor any training of the investigative reporters, were in place or utilized to protect against this 

type of reporting error.5  (See Doc. #80 and attached exhibits #80-5; 80-9; 80-10; 80-11; 80-12; 

80-13 and Doc. #88 and attached exhibits #88-2; 88-3; 88-4; 88-5).  Thus, drawing all reasonable 

inferences in favor of the Plaintiff as the nonmoving party, evidence of common law malice on 

the part of Defendants could exist based upon the record presented to this Court.  Arguably, a 

reasonable jury could conclude that the Defendants’ alleged failure to utilize some protective 

measures before publishing such a story was such a deviation from reporting practices that it 

                                                           
5 The Court notes that additional deposition testimony, such as that of Mr. Dan Bradley (Doc. #80-13), 
who is presently employed by Media General as the President and General Manager of an Ohio station, 
arguably suggests that standard reporting industry practice should have in place a process for a producer’s 
vetting and approving a news story prior to its broadcast.  (See e.g., Doc. #18-13 at 6). 



23 
 

amounted to a reckless or conscious disregard of the rights of the Plaintiff.  It is for a jury to 

determine whether the Defendants’ acted with common law malice, as discussed above. 

 Accordingly, this Court concludes that evidence has been submitted from which a 

reasonable jury could arguably conclude that the Defendants’ conduct amounted to common law 

malice, thereby precluding summary judgment in the above-captioned case. 

V. CONCLUSION 

For the reasons outlined herein, this Court concludes that factual questions exist in this 

case, precluding the entry of summary judgment on Plaintiff’s defamation claims.  This Court 

finds that there are material questions of fact as to whether the publications created a false 

defamatory implication in this matter, whether Defendants had reason to doubt the news reported 

or the veracity of their sources, and whether Defendants acted with the requisite malice, all 

precluding the entry of summary judgment on Plaintiff’s defamation claims.  See Murray v. 

Holnam, Inc., 344 S.C. 129, 144, 542 S.E.2d 743, 751 (Ct. App. 2001) (“We find genuine issues 

of fact exist regarding whether the statement was made with actual malice.  The issue of actual 

malice is properly a question for the jury.”); see also Swinton Creek Nursery v. Edisto Farm 

Credit, 334 S.C. 469, 514 S.E.2d 126 (1999) (finding factual inquiries, such as whether the 

defendants acted in good faith in making a statement, are questions for the jury). 

Accordingly, after careful consideration and review, IT IS ORDERED that Defendants’ 

Motion for Summary Judgment (Doc. #71) be, and hereby is, DENIED.  

IT IS SO ORDERED. 
 

       s/ Terry L. Wooten    
       TERRY L. WOOTEN 
       Chief United States District Judge 
December 16, 2013 
Columbia, South Carolina 


