
DISTRICT COURT OF APPEAL OF THE STATE OF FLORIDA
FOURTH DISTRICT

January Term 2010

DON KING PRODUCTIONS, INC., and DON KING,
Appellants,

v.

THE WALT DISNEY COMPANY, ABC CABLE NETWORKS GROUP, 
ESPN, INC., ADVOCATE COMMUNICATIONS, INC. (d/b/a ADVANCED 
CABLE COMMUNICATIONS), ESPN PRODUCTIONS, INC., and ESPN 

CLASSIC, INC., jointly and severally,
Appellees.

No. 4D08-3704

[June 30, 2010]

DAMOORGIAN, J.

Don King Productions, Inc. and Don King (collectively “Don King” or 
“King”) appeal a final summary judgment entered in favor of ESPN, Inc., 
ESPN Productions, Inc. and ESPN Classic, Inc.  We affirm the summary 
judgment on King’s defamation and false light claims because the trial 
court correctly determined that Don King failed to present record 
evidence that a genuine issue of material fact exists which would allow a 
jury to find, by clear and convincing evidence, that ESPN published the 
statements in question with actual malice.  See Mile Marker, Inc. v. 
Petersen Publ’g, L.L.C., 811 So. 2d 841, 846-47 (Fla. 4th DCA 2002).

Don King filed an action for defamation and false light invasion of 
privacy1 based on several statements made during an ESPN Sports
Century television program about his life and career.  The program 
contained approximately twenty-two minutes of content, consisting 
principally of tracks, interviews, clips, and  photos.  ESPN hired 
Broadway Video to produce the program.  

1 King does not contest the summary judgment on his false light invasion of 
privacy claim, presumably because of the Florida Supreme Court’s holding in 
Jews for Jesus, Inc. v. Rapp, 997 So. 2d 1098, 1114 (Fla. 2008) (declining to 
recognize a claim for false light invasion of privacy separate from defamation).



- 2 -

At issue in this appeal are five of the statements made during the 
course of the Sports Century program, which King alleges are actionable 
defamatory statements.  Three of those statements were spoken by Don 
Elbaum, a boxing promoter who has known King for over thirty years.  
Elbaum was also the source of the fourth statement, which was spoken 
by the program’s host, Chris Fowler.  The fifth statement was spoken by 
Jack Newfield, a  writer who had covered King for several years, and 
whose works on King included numerous newspaper articles, a book 
entitled Only in America, and a “Frontline” documentary on the Public 
Broadcasting Service.  The contents of the five statements at issue 
consist of the following:

1. Elbaum indicated that King organized a benefit exhibition fight
for Forest City Hospital.  The hospital only received $1,500 out 
of the $85,000 in ticket sales.  

2. Elbaum described a private conversation he had with Meldrick 
Taylor in which they discussed Taylor being owed $1,300,000 
for a fight, and King giving Meldrick a check for only $300,000.

3. Elbaum asserted that King threatened to have Meldrick Taylor 
killed. 

4. Elbaum stated that King convinced doctors to invest $250,000 
in a movie about his life that was never made.  

5. Newfield described an encounter he had with King at a press 
conference where King went crazy and threatened to kill him.

King declined ESPN’s attempts to interview him for the program.

“A common law claim for defamation requires the unprivileged 
publication (to a  third party) of a false and defamatory statement 
concerning another, with fault amounting to at least negligence on behalf 
of the publisher, with damage ensuing.”  Mile Marker, 811 So. 2d at 845.  
A public figure bringing a defamation action must prove more than mere 
negligence on the part of the publisher; he must prove that the publisher 
acted with actual malice.2  New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 
279-80 (1964); Mile Marker, 811 So. 2d at 845.  

In New York Times, the Supreme Court defined actual malice as 
knowledge that the statement was false or reckless disregard of whether 

2 It is undisputed that King is a public figure.



- 3 -

it was false or not.  376 U.S. at 279-80.  The Court further clarified this 
definition in St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968):

[R]eckless conduct is not measured by whether a reasonably 
prudent man would have published, or would have 
investigated before publishing.  There must be sufficient 
evidence to permit the conclusion that the defendant in fact 
entertained serious doubts as to the truth of his publication.  
Publishing with such doubts shows reckless disregard for 
truth or falsity and demonstrates actual malice.

Recklessness may be found where “there are obvious reasons to doubt 
the veracity of the informant or the accuracy of his reports.”  Id. at 732.  
Under these circumstances, the publisher’s profession that he published 
the defamatory statements in good faith is generally insufficient to obtain 
a summary judgment.  Id.
   

The trial court granted summary judgment in favor of ESPN after 
finding that King had failed to establish the falsity of ESPN’s statements 
and that ESPN published the statements with actual malice.  We direct 
our attention only to the second basis for summary judgment and hold 
that summary judgment was proper because there is no record evidence 
sufficient to satisfy this court that a  jury could find, by clear and 
convincing evidence, that ESPN acted with actual malice in publishing 
the five statements in question.3

Our review of an order granting summary judgment is de novo.  
Seropian v. Forman, 652 So. 2d 490, 494 (Fla. 4th DCA 1995) (“In cases 
involving an alleged defamatory falsehood about a public [figure], an 
appellate court is required to conduct its own independent review of the 
evidence and determine for itself whether the evidence is sufficient to 
meet the exacting requirements of the First Amendment.”).  We must 
draw all reasonable inferences in favor of King, the nonmoving party, see 
Martinez v. Fla. Power & Light Co., 863 So. 2d 1204, 1205 (Fla. 2003), 
but our review is guided by the rule that summary judgments are to be 
more liberally granted in defamation actions against public-figure 
plaintiffs, see Dockery v. Fla. Democratic Party, 799 So. 2d 291, 294 (Fla. 
2d DCA 2001).  And, on a motion for summary judgment in a public-
figure defamation case, the burden is on the plaintiff to “present record 
evidence sufficient to satisfy the court that a genuine issue of material 

3 Although we do not agree with the trial court’s conclusion that none of the 
five challenged statements were false, falsity alone is insufficient to make a 
claim for defamation.  See Mile Marker, 811 So. 2d at 845.



- 4 -

fact exists which would allow a  jury to find by clear and convincing 
evidence the existence of actual malice on the part of the defendant.”  
Mile Marker, 811 So. 2d at 846-47.

King contends that the record demonstrates a material issue of fact 
regarding ESPN’s actual malice because there were obvious reasons for 
ESPN to doubt the veracity of Elbaum and Newfield, and the veracity of 
their statements.  He points to several parts of the record which, he 
asserts, show actual malice either individually or in combination.

First, we focus on King’s argument that ESPN harbored ill will 
towards him and intended to portray him in a negative light.  In support, 
King directs us to several emails exchanged between ESPN producers.  In 
these emails, the producers requested more ominous music and referred 
to King as a “greedy conniver.”  There were also emails exchanged 
between the ESPN producers and producers from Broadway Video, in 
which the ESPN producers requested the Broadway Video producers 
portray King as a “huckster,” “thug,” and an “evil mob connected guy.”  
Finally, King points to several notations on the script where ESPN 
producers allegedly commented that King should be portrayed as “more 
evil,” “greedy,” and “engaging in criminal activities.” 

Ill will is different than actual malice under the defamation test. See 
Palm Beach Newspapers, Inc. v. Early, 334 So. 2d 50, 52 (Fla. 4th DCA 
1976); see also Beckley Newspapers Corp. v. Hanks, 389 U.S. 81, 82 
(1967) (stating that the jury instruction that actual malice was 
established if the jurors found that the editorials were published with ill 
will was a incorrect statement of the law).  Thus, a showing of ill will, 
alone, cannot establish actual malice.  However, ill will or motive, when 
combined with other evidence, may amount to actual malice.  Harte-
Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 668 (1989) (noting 
that a  plaintiff may prove the defendant’s state of mind through 
circumstantial evidence, such as evidence of motive); Perk v. Reader’s 
Digest Ass’n, 931 F.2d 408, 411 (6th Cir. 1991) (stating that a plaintiff 
“can present proof of malice in the form of cumulative circumstantial 
evidence, which is often the only way to prove malice in libel cases”). 
Despite the relevance of ill will and motive, “courts must be careful not to 
place too much reliance on such factors.”  Harte-Hanks Commc’ns, 491 
U.S. at 668.

Any ill will or evil intent in the emails and production notations to 
which King directs our attention does not amount to actual malice.  It 
seems clear that ESPN intended to produce a program with a particular 
theme, and used production techniques such as ominous music to 



- 5 -

enhance the program’s entertainment value.  It may also be true that 
ESPN chose to present the negative aspects of King’s life without 
balancing those with more positive images and stories.  However, nothing 
in the record shows that ESPN purposely made false statements about 
King in order to bolster the theme of the program or to inflict harm on 
King.  An intention to portray a public figure in a negative light, even 
when motivated by ill will or evil intent, is not sufficient to show actual 
malice unless the publisher intended to inflict harm through knowing or 
reckless falsehood.  See Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 73 (1964); 
see also Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 510 (1991)
(“Actual malice under the New York Times standard should not be 
confused with the concept of malice as an evil intent or a motive arising 
from spite or ill will.”).  Furthermore, ESPN was not required to present 
positive statements about King to balance any negative statements, or to 
search until it found someone who would defend King.  See Levan v. 
Capital Cities/ABC, Inc., 190 F.3d 1230, 1243 (11th Cir. 1999).  

Next, King asserts that ESPN ignored the obvious reasons to doubt 
Elbaum’s and Newfield’s statements.  As to Elbaum, King asserts that 
ESPN knew or should have known that Elbaum was convicted of tax 
fraud in the early 1990s and that there was animosity between Elbaum 
and King.  As such, ESPN should have done more to verify Elbaum’s 
statements.  Unlike Elbaum, King does not question Newfield’s general 
credibility, but asserts that ESPN had reason to doubt the veracity of 
Newfield’s statement that King threatened to kill him.  King points out 
that ESPN’s producers had a copy of the PBS Frontline videotape which 
shows some part of the confrontation between King and Newfield, and 
which does not contain any evidence of a death threat.  

This evidence, even taken as a whole, is not sufficient to prove, by 
clear and convincing evidence, that ESPN acted with actual malice in 
publishing the statements about King.  King has not presented any 
evidence that ESPN in fact doubted Elbaum’s credibility or the veracity of 
Newfield’s statement.  

The evidence that King relies on to show that ESPN should have 
doubted Elbaum’s credibility is neither clear nor convincing.  Assuming 
ESPN knew of Elbaum’s tax fraud conviction, or had any duty to perform 
a criminal background check on him, a single criminal conviction more 
than a decade before publication does not require a publisher to question 
a source’s credibility on all matters.  The alleged contentious relationship 
between King and Elbaum is more suspicious, but is still insufficient to 
show ESPN acted with reckless disregard for the truth.  The event that 
sparked the animosity between King and Elbaum occurred in 1973; King 



- 6 -

presented no  evidence that this event created long-lasting tension 
between himself and Elbaum.   

Regarding Newfield, although the PBS Frontline video does not show 
King threatening Newfield’s life, Newfield’s account of the confrontation 
in Only in America supports, at the very least, his perception that King 
threatened his life.  In the book, Newfield recounted King’s long tirade 
against him, calling him “dirt,” “a scumbag,” and other such insults.  
After King walked away from Newfield, someone associated with King 
approached Newfield and whispered, “Better watch your back, Jack.  
This is Don’s town.”  It was not unreasonable for Newfield to interpret 
this comment as a threat, nor did ESPN have reason to doubt Newfield’s 
perception of the comment.  Though the PBS video clip did not show 
these events, ESPN producers testified at deposition that they believed 
the events may have occurred off-camera.  This is a  reasonable 
conclusion.  Moreover, King declined ESPN’s attempts to interview him 
for the Sports Century program, and thus provide ESPN with his version 
of the confrontation.  King is under no obligation to participate in the 
production; however, the fact that ESPN did not have access to King’s 
version of the events is a factor in support of ESPN’s reliance on 
Newfield’s account.

Next, King contends that ESPN should have conducted a  more 
searching investigation into the challenged statements, such  as 
interviewing additional sources to verify the statements.  By not doing so, 
King asserts that ESPN deviated from accepted standards of journalism.  
The law is well established that the failure to investigate, without more, 
does not constitute actual malice.  See Palm Beach Newspapers, 334 So. 
2d at 52-53; St. Amant, 390 U.S. at 733.  Although a  publisher’s 
departure from accepted standards of journalism is not entirely 
irrelevant, “[a]ctual malice requires more than a departure from 
reasonable standards of journalism.”  Levan, 190 F.3d at 1239.  Here, 
ESPN interviewed people with direct knowledge of the events in question.  
ESPN also tried to interview King, to no avail.  There were no obvious 
reasons for ESPN to doubt the challenged statements, so its failure to 
conduct a more searching investigation does not show actual malice. 

After reviewing the summary judgment evidence and the arguments of 
counsel, we conclude that the trial court did not err in granting summary 
judgment on King’s defamation claim.  ESPN did not act recklessly by 
relying o n  statements made b y  Elbaum and Newfield.  Moreover, 
although it exercised editorial discretion by creating a particular theme 
for its program, there is no evidence that it published the challenged
statements with knowledge of their falsity or with any serious doubt as to 



- 7 -

their truth.  Thus, King did not meet his burden of presenting record 
evidence sufficient to satisfy the trial court that a genuine issue of 
material fact exists which would allow a jury to find actual malice by 
clear and convincing evidence.

Affirmed.

WARNER and LEVINE, JJ., concur. 

*            *            *

Appeal from the Circuit Court for the Seventeenth Judicial Circuit, 
Broward County; Robert A. Rosenberg, Judge; L.T. Case No. 05-524 (02).

Bruce S. Rogow and Cynthia E. Gunther of Bruce S. Rogow, P.A., Fort 
Lauderdale, Willie E. Gary and Tricia Hoffler of Gary, Williams, Parenti, 
Finney, Lewis, McManus, Watson & Sperando, P.L., Stuart, for 
appellants.

Edward Soto, Christopher R.J. Pace and of Weil, Gotshal & Manges 
LLP, Miami, and James W. Quinn, R. Bruce Rich, David J. Lender, and 
Yehudah L. Buchweitz, of Weil, Gotshal, Manges LLP, New York, for 
appellees. 

Not final until disposition of timely filed motion for rehearing.


