
- 1 -

=================================================================
This opinion is uncorrected and subject to revision before
publication in the New York Reports.
-----------------------------------------------------------------
No. 148  
Ronald Geraci,
            Respondent,
        v.
Thomas Probst, &c., et al.,
            Appellants.

Evan H. Krinick, for appellants.
Michael T. Hopkins, for respondent.

LIPPMAN, Chief Judge:

The primary issue presented by this libel action is

whether it was error to admit into evidence a republication of

defendant Thomas Probst's defamatory statement, made years later

without his knowledge or participation.  We find that it was

error and we therefore modify to vacate the damage award.



- 2 - No. 148

1  Plaintiff brought suit against Thomas Probst individually
and d/b/a Hendrickson Truck Center, Hendrickson Enterprises,
Inc., Hendrickson Transport, Inc., and Hendrickson Truck Parts,
Inc.  

- 2 -

Plaintiff Geraci and defendant Probst1 are former

business associates who had been partners in an enterprise

engaged in selling fire trucks to fire districts on Long Island. 

Geraci was also a commissioner of the Syosset Fire District.  In

March 2002, after the business relationship soured, Geraci sent a

letter to the Board of Fire Commissioners stating, among other

things, that he "ha[d] not nor [would he] ever profit from any

sales related to the Syosset Fire District."

In response, Probst wrote a letter to the Board of Fire

Commissioners disputing Geraci's representation.  Probst wrote

that "[t]o be charitable," plaintiff's statement was

"inaccurate."  Probst stated that he was including a commission

statement from the manufacturer showing that their business had

received a commission from the sale of a Syosset rescue vehicle. 

Probst further represented that "Mr. Geraci shared in that

commission."  It is undisputed that the accusation that Geraci

had received any commission relating to sales of Syosset vehicles

was false.

Plaintiff commenced this defamation action in March

2003 to recover for damages incurred as a result of Probst's

statement.  During the trial, plaintiff sought to introduce into

evidence portions of an article that had appeared in Newsday on



- 3 - No. 148

- 3 -

November 19, 2005 -- more than two and a half years after

plaintiff brought suit and more than three years after Probst

wrote his letter.  The article, as redacted, stated that the

Nassau County District Attorney's office was investigating

certain transactions involving the sale of fire apparatus to the

Syosset Fire District and that a former business partner had

alleged that one of the deals "included a hidden commission for

Geraci, even though he had told his fellow commissioners that

he'd make nothing from it."  The article further stated that "an

estranged business partner" had alleged that Geraci had taken a

$16,000 commission on one of the truck sales and that, although

Geraci denied same, a senior official with the truck manufacturer

confirmed that the price of the truck included a $16,000

commission.  A large color photograph of Geraci also appeared

with the article.

When the parties first discussed the issue of whether

the article should be admitted, defense counsel noted the long

delay between Probst's letter and the Newsday article and argued

that Probst had nothing to do with the article -- he had not

contacted Newsday and was not interviewed for the article -- and

that it would be inflammatory and prejudicial to his client.  The

court reserved decision, but indicated that it was "not crazy

about some further investigative report down the road apiece." 

When the parties subsequently revisited the issue, plaintiff's

counsel argued that the article was not being offered as a



- 4 - No. 148

2  The jury answered the following interrogatory in the
affirmative:  "Did the plaintiff, Ronald Geraci, prove by clear
and convincing evidence that when defendant, Thomas Probst, made
the statement the defendant knew the statement was false? or the
defendant had serious doubts as to the truth of the statement? or
the defendant made the statement with a high degree of awareness
that the statement was probably false?"

- 4 -

republication, but on the issue of damages to show how far the

allegations had circulated.  Plaintiff's counsel also argued

that, even if it could be considered republication, Probst would

still be responsible for it because he should have reasonably

anticipated that it would be newsworthy.  Defense counsel

repeated his earlier arguments and noted that plaintiff could

have sued Newsday directly.  The court ultimately admitted the

article.

The court instructed the jury that Probst's statement

was defamatory per se because it alleged that plaintiff had

committed a crime -- a violation of the General Municipal Law

related to the exercise of his public office -- and that the

statement was false.  The sole question left for the jury on the

issue of liability was whether plaintiff had proven by clear and

convincing evidence that Probst made the statement with actual

malice.2

The jury found in plaintiff's favor and awarded him

$2,950,000 in present and future damages, including $500,000 in

punitive damages.  Supreme Court granted defendants' motion to

set aside the jury verdict, finding it excessive, and granted



- 5 - No. 148

- 5 -

defendants a new trial unless plaintiff consented to a reduced

award of $800,000, including $50,000 in punitive damages. 

Plaintiff consented to the reduced award and both parties

appealed.

The Appellate Division affirmed the judgment and

dismissed plaintiff's cross appeal for lack of aggrievement (61

AD3d 717 [2d Dept 2009]).  The Court found defendants' argument

that the trial court erred by allowing evidence of the

republication of Probst's defamatory statements in the Newsday

article unpreserved for review.  The Court also rejected

defendants' remaining arguments, including the argument that

Supreme Court erred by instructing the jury that Probst's

statement was defamatory per se.  This Court granted defendants

leave to appeal and we now modify.

As a threshold matter, we disagree with the Appellate

Division that defendants' republication argument is unpreserved

for review.  As noted above, the parties discussed the issue with

the court on more than one occasion and, although defendants did

not expressly frame their argument in terms of republication,

plaintiff did, and the issue was placed squarely before the

court.  The arguments were sufficient to alert Supreme Court to

the relevant question and sufficiently preserved the legal issue

for appellate review.

Our republication liability standard has been



- 6 - No. 148

3  Notably, in a recent case involving the use of electronic
media we stated that "[r]epublication . . . occurs upon a
separate aggregate publication from the original, on a different
occasion, which is not merely 'a delayed circulation of the
original edition'" (Firth v State of New York, 98 NY2d 365, 371
[2002] [citation omitted]).

- 6 -

consistent for more than one hundred years.3  "It is too well

settled to be now questioned that one who utters a slander, or

prints and publishes a libel, is not responsible for its

voluntary and unjustifiable repetition, without his authority or

request, by others over whom he has no control and who thereby

make themselves liable to the person injured, and that such

repetition cannot be considered in law a necessary and probable

consequence of the original slander or libel" (Schoepflin v

Coffey, 162 NY 12, 17 [1900]).  The rationale behind this rule is

that each person who repeats the defamatory statement is

responsible for the resulting damages (see Schoepflin, 162 NY at

18).  The risk of admitting such evidence is that the jury may

"charge against defendant a separate, distinct libel (not pleaded

in [the] complaint) by someone else, contrary to the rule that

'[t]he original publisher of a libel is not responsible for its

subsequent publication by others'" (Macy v New York World-Tel.

Corp., 2 NY2d 416, 422 [1957]).

Applying this standard, we find that the defendants are

not responsible for any harm plaintiff may have suffered from the

2005 Newsday article and that the article should not have been

admitted into evidence.  Plaintiff failed to demonstrate that



- 7 - No. 148

- 7 -

Probst had any connection whatsoever with the Newsday article. 

Notably, the article was published more than three years after

Probst wrote the letter to the Board.  There is no evidence that

Probst contacted anyone at Newsday in order to induce them to

print his allegations.  Nor is there evidence that anyone at

Newsday contacted Probst regarding the story.  Finally, there is

no indication that Probst had any control over whether or not

Newsday published the article.  "[A]bsent a showing that

[defendant] approved or participated in some other manner in the

activities of the third-party republisher" (Karaduman v Newsday,

Inc., 51 NY2d 531, 540 [1980]), there is no basis for allowing

the jury to consider the article containing the republished

statement as a measure of plaintiff's damages attributable to

defendants.

Plaintiff asserts that defendants should be liable for

the damages caused by the Newsday article because republication

was to be reasonably expected.  Specifically, plaintiff argues

that when allegations of this type of misconduct are made against

a public official, it is reasonable as a matter of law to expect

that those allegations will be newsworthy and that it would then

be a matter for the fact-finder as to whether it would be

objectively reasonable to expect republication in the media under

the facts of a particular case.

It is true that in dicta in Karaduman we left open the

possibility that three reporters could have been held legally



- 8 - No. 148

- 8 -

responsible for the republication of their article in book form

"had plaintiff been able to demonstrate that they participated in

the original publication with knowledge or a reasonable

expectation that republication was likely" (51 NY2d at 541 n 2). 

This standard also appears in the Restatement (see Restatement

[Second] of Torts § 576 [c] ["The publication of a libel or

slander is a legal cause of any special harm resulting from its

repetition by a third person if, but only if, . . . the

repetition was reasonably to be expected"]).

But the Restatement "foreseeability" standard is not

nearly as broad as plaintiff or the dissent suggest.  Comment d

explains that a republication may be foreseeable "[i]f the

defamation is repeated by a person to whom it is published" if

the originator of the statement "had reason to expect that it

would be so repeated."  The obvious example is when a person

makes a defamatory statement to a newspaper reporter who, in

turn, repeats it in a newspaper article -- the fact pattern in

Campo v Paar (18 AD2d 364 [1st Dept 1963]), a case we cited in a

footnote in Karaduman.  The second example in comment d occurs

when the originator of a statement "widely disseminated the

defamation and thus intimated to those who heard it that he [or

she] is not unwilling to have it known to a large number of

people."  Neither of these circumstances is present here: Probst

never made any statements to Newsday reporters (and Newsday

apparently did not contact him before publishing the story), nor



- 9 - No. 148

- 9 -

did Probst "widely disseminate" the allegations concerning

plaintiff.  Thus, even if we were to adopt the Restatement's

foreseeability standard, it would not lead us to the conclusion

urged by plaintiff.

That we did not endorse such a broad standard of

foreseeability in Karaduman is evident from our decision the

following year in Rinaldi v Viking Penguin (52 NY2d 422 [1981]),

where we held that the authors of a book published in hardcover

form could not be held liable for republication when the book was

reissued as a softcover a year later, even though the author's

rights in the event of such a republication had been addressed in

the original publishing contract.  We rested our decision -- as

we do today -- on the fact that the authors "had no knowledge of

and played no role in" the republication or its implementation

(see Rinaldi, 52 NY2d at 435).

Defendants also argue that it was error for the trial

court to instruct the jury that his statement was defamatory per

se.  Whether particular statements are considered defamatory per

se is a question of law (see Golub v Enquirer/Star Group, 89 NY2d

1074, 1076 [1997]).  "Generally, a written statement may be

defamatory 'if it tends to expose a person to hatred, contempt or

aversion, or to induce an evil or unsavory opinion of him in the

minds of a substantial number of the community'" (Golub, 89 NY2d

at 1076, quoting Mencher v Chesley, 297 NY 94, 100 [1947]). 

Damages will likewise be presumed for statements that charge a



- 10 - No. 148

- 10 -

person with committing a serious crime or that would tend to

cause injury to a person's profession or business (see Liberman v

Gelstein 80 NY2d 429, 435 [1992]).

Probst's statement alleged that plaintiff committed

acts constituting a misdemeanor in violation of the General

Municipal Law (see General Municipal Law §§ 801 ["no municipal

officer or employee shall have an interest in any contract with

the municipality of which he is an officer or employee, when such

officer or employee, individually or as a member of a board, has

the power or duty to . . . negotiate, prepare, authorize or

approve the contract or authorize or approve payment

thereunder"], 805).  The statement could likewise be considered

an allegation that would damage plaintiff's professional

reputation.  As such, there was no error in Supreme Court's

charge to the jury concerning defamation per se.

Defendants' remaining arguments are without merit.

Accordingly, the order of the Appellate Division should

be modified, without costs, by remitting the matter to Supreme

Court for a new trial as to damages only and, as so modified,

affirmed.



- 1 -

Ronald Geraci v Thomas Probst, &c., et al.

No. 148 

SMITH, J. (dissenting):

Under ordinary principles of tort law, Probst's libel

of plaintiff could be found by the jury to be a "legal cause" of

the harm plaintiff suffered from the repetition of that libel in

the Newsday article.  The Restatement says: "The publication of a

libel or slander is a legal cause of any special harm resulting

from its repetition by a third person if . . . the repetition was

reasonably to be expected" (Restatement [Second] of Torts § 576). 

We seemed to adopt the Restatement rule in Karaduman v Newsday,

Inc. (51 NY2d 531, 541 n2 [1980]), where we strongly implied that

the original publishers of a libel could be "found legally

responsible for the republication" if they had "participated in

the original publication with . . . a reasonable expectation that

republication was likely."  But today the majority rejects this

rule in favor of one followed in two older cases, Schoepflin v

Coffey (162 NY 12 [1900]) and Macy v New York World-Tel. Corp. (2

NY2d 416 [1957]): that one who defames another is not liable for

repetition of the defamation without his consent by persons he

does not control.  The rule the majority adopts was devised for a

different world of defamation law, and the justification for it

has ceased to exist. 



- 2 - No. 148

- 2 -

As the majority says, "[t]he rationale behind this rule

is that each person who repeats the defamatory statement is

responsible for the resulting damages" (majority op at 6, citing

Schoepflin, 162 NY at 18).  When Schoepflin and Macy were

decided, that rationale made sense: then, one whose reputation

was damaged by a newspaper story had a reasonable chance of

recovering damages from the newspaper, even if the newspaper had

innocently repeated an earlier slander or libel.  That era ended,

at least for public-official plaintiffs like the one in this

case, with New York Times Co. v Sullivan (376 US 254, 279-280

[1964]), which held that the First Amendment prohibits a public

official from recovering damages for defamation related to his

official conduct, unless he proves that the defamatory statement

was made "with knowledge that it was false or with reckless

disregard of whether it was false or not."  Under Times v

Sullivan, plaintiff here never had a realistic hope of recovering

from Newsday.  The damage that plaintiff suffered from the

dissemination of a false accusation of corruption to Newsday's

readers must either be paid by defendants or go uncompensated.

No post-Times v Sullivan case in our Court adopts the

Schoepflin/Macy rule.  Rinaldi v Viking Penguin (52 NY2d 422

[1981]), discussed by the majority (majority op at 9), is not an

exception.  The issue in Rinaldi was whether a republication was

"sufficient to start the . . . Statute of Limitations running

anew" (id. at 427).  That is not the question we have here.  I do



- 3 - No. 148

- 3 -

not suggest that Newsday's republication of Probst's libel was a

new tort that would start a new statute of limitations period; I

do suggest that the republication was a reasonably foreseeable

consequence of the original tort.

The accusation that Probst made against plaintiff is a

serious one; a jury has found, on sufficient evidence, that he

made it either knowing it to be false or with serious doubt of

its truth; and there was sufficient evidence to support a finding

that Newsday's republication of it was reasonably to be expected. 

I see no good reason why the jury should not have been allowed to

award damages based on the republication. 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Order modified, without costs, by remitting the case to Supreme
Court, Nassau County, for a new trial as to damages only and, as
so modified, affirmed.  Opinion by Chief Judge Lippman.  Judges
Ciparick, Graffeo, Read, Pigott and Jones concur.
Judge Smith dissents in an opinion.

Decided October 14, 2010


