
J-A25019-14 

 

NON-PRECEDENTIAL DECISION - SEE SUPERIOR COURT I.O.P. 65.37 

DR. RAYMOND M. GORDON AND ST. 
MATTHEW’S BAPTIST CHURCH 

  IN THE SUPERIOR COURT OF 
PENNSYLVANIA 

   
 Appellants    

   

v.   
   

CBS BROADCASTING, INC. DOING 
BUSINESS AS KYW TV-3 AND CBS 3, 

NATASHA BROWN, AND ELIZABETH HUR 

  

   

 Appellees   No. 3132 EDA 2013 
 

Appeal from the Judgment Entered on September 4, 2013 

In the Court of Common Pleas of Philadelphia County 
Civil Division at No.: 001974 

 

BEFORE: DONOHUE, J., WECHT, J., and PLATT, J.*  

MEMORANDUM BY WECHT, J.: FILED DECEMBER 08, 2014 

 In this defamation action, Dr. Raymond M. Gordon (“Pastor Gordon”) 

and St. Matthew’s Baptist Church (“St. Matthew’s”)1 appeal the trial court’s 

entry of summary judgment in favor of appellees CBS Broadcasting Inc.; 

Philadelphia, Pennsylvania TV station CBS 3; Natasha Brown; and Elizabeth 

Hur (collectively, “CBS”).  Appellants claim that CBS defamed them in its 

broadcast concerning the arrest of Archie Bolger, a St. Matthew’s congregant 

and former St. Matthew’s “preacher,” on suspicion of sexual assault of a 

minor.  They contend that the reporters’ use of certain terminology and their 
____________________________________________ 

*  Retired Senior Judge assigned to the Superior Court. 
 
1  We refer to these parties collectively as “Appellants.” 



J-A25019-14 

- 2 - 

emphasis upon Bolger’s affiliation with St. Matthew’s led viewers to believe 

that Pastor Gordon was guilty of sexual misconduct and that he and/or St. 

Matthew’s were complicit in the crime.  The trial court entered summary 

judgment on behalf of CBS, concluding that no viewer reasonably could have 

drawn such conclusions.  We affirm. 

 The trial court has provided the following factual history: 

This case arises from a September 19, 2011 CBS evening news 

broadcast in which anchor Natasha Brown and [r]eporter 
Elizabeth Hur presented a story relating to the arrest of Archie 

Bolger on child molestation charges.  This broadcast occurred 
after the New Jersey Prosecutor’s Office issued a press release 

announcing Bolger’s arrest and describing him as a “preacher at 
St. Matthew’s Baptist Church in Williamstown[, New Jersey].” 

The plaintiff in this case, along with St. Matthew’s, is Pastor 

Raymond M. Gordon.  Pastor Gordon is the congregation’s senior 
spiritual [advisor] and [the] administrative leader of St. 

Matthew’s; as evidenced by the broadcast’s footage of a church 
sign and church van, his name appears where St. Matthew’s 

name appears and his name is closely associated with the 
church. 

It is not in dispute that Bolger is or was a preacher (he is at 

times referred to by church personnel as a “minister”) at 
[St. Matthew’s], which is one of the largest churches in the 

country.  In the Baptist faith, a preacher is a person who 
volunteers to preach the gospel when called upon.  “Preacher” 

and “Pastor” in this context, therefore, have technically different 
definitions.  Therefore, while Bolger would give sermons at the 

church, he was not considered a spiritual or administrative 
leader there.  There are generally at least 20 members of the 

church who are considered “preachers[.”] 

[CBS’s] broadcast of September 19, 2011 beg[ins] with anchors 
Chris May and Natasha Brown introducing the story from the 

CBS studio; it then cuts to Elizabeth Hur, who is standing in the 
parking lot of St. Matthew’s Church in New Jersey.  Hur gives a 

live broadcast, which includes pre-recorded pieces of video. 



J-A25019-14 

- 3 - 

Immediately before Brown turned the report over to Hur, she 

stated that “The Pastor works at St. Matthew’s Church [. . .]”; 
this utterance occurred during a display of a map of part of 

South [New] Jersey on the television screen.  Above the map 
were the words “PREACHER ARRESTED[.”]  During Hur’s report, 

two pieces of pre-recorded footage were shown where Pastor 
Gordon’s name was at least partially readable; one of these 

pieces of footage was of a sign at what appears to be 
St. Matthew’s main entrance, the other was of a church van.  

Both the sign and the van include St. Matthew’s name and an 
identification of Pastor Gordon as the pastor of the church.  It is 

these three aspects of the broadcast upon which [Appellants] 
base their claims. 

Trial Court Opinion (“T.C.O.”), 9/4/2013, at 1-2. 

 Based upon these events, on January 17, 2012, Appellants filed suit 

against CBS in the Philadelphia Court of Common Pleas, asserting venue on 

the basis that defendant CBS 3 and its agents are located in Pennsylvania 

and that the broadcast complained of originated in Pennsylvania.  In counts I 

and III, Appellants alleged “Defamation (actual malice standard)” on behalf 

of the two above-captioned claimants.  Complaint at 14-15, 17-19.  In their 

second and fourth counts, Appellants alleged “Defamation (negligence 

standard).”  Id. at 15-17, 19-20.  On February 21, 2012, CBS filed 

preliminary objections, which the trial court overruled on April 10, 2012.  

The trial court entered a case management order on April 24, 2012, and 

discovery commenced.  On August 2, 2012, CBS filed a motion to dismiss 

the instant litigation due to forum non conveniens, and, in the alternative, to 

apply New Jersey law to Appellants’ claims.  The trial court denied CBS’s 

motion without prejudice on September 21, 2012, but determined that New 

Jersey law did apply to this case.   



J-A25019-14 

- 4 - 

On May 6, 2013, after extensive, evidently contentious discovery 

proceedings, CBS filed a motion for summary judgment.  On September 4, 

2013, after taking briefing and hearing argument, the trial court entered an 

opinion and order granting summary judgment to CBS and dismissing 

Appellants’ complaint with prejudice.  On October 3, 2013, Appellants timely 

filed the instant appeal.  On April 14, 2014, the trial court filed an opinion 

pursuant to Pa.R.A.P. 1925(a)2 incorporating by reference the reasoning set 

forth in its September 4, 2013 opinion. 

Before this Court, Appellants raise the following issues, which are 

reordered to correspond to our discussion: 

1. Whether the [t]rial [c]ourt erred in deciding that New 

Jersey’s substantive defamation law should apply where 
Pennsylvania has a significant interest in creating uniform 

defamation standards for Pennsylvania broadcasters and 
publishers, and where New Jersey has no interest in making it 

more difficult for New Jersey citizens to obtain redress for 

reputational harm? 

2. Whether the [t]rial [c]ourt erred in concluding as a matter 

of law that [CBS’s] [b]roadcast, which identified the alleged 
perpetrator of a criminal sexual assault of a minor as St. 

Matthew’s “Pastor,” and which included images of Pastor 

Gordon’s name, was neither false nor defamatory? 

3. Whether the [t]rial [c]ourt erred in concluding that the 

[CBS b]roadcast, which identified the perpetrator of a criminal 
sexual assault of a minor as St. Matthew’s “Pastor” and which 

included multiple images of St. Matthew’s grounds, caused no 

reputational harm to St. Matthew’s? 

____________________________________________ 

2  The trial court did not direct Appellants to file a concise statement of 

errors complained of on appeal pursuant to Pa.R.A.P. 1925(b). 



J-A25019-14 

- 5 - 

Brief for Appellants at 2. 

 Although we must take up the choice of law issue before turning to 

summary judgment, we begin with the standard of review that applies3 to 

summary judgment orders: 

A reviewing court may disturb the order of the trial court only 

where it is established that the court committed an error of law 
or abused its discretion.  Capek v. Devito, 767 A.2d 1047, 

1048, n.1 (Pa. 2001).  As with all questions of law, our review is 
plenary.  Phillips v. A-Best Prods. Co., 665 A.2d 1167, 1170 

(Pa. 1995). 

In evaluating the trial court’s decision to enter summary 
judgment, we focus on the legal standard articulated in the 

summary judgment rule.  Pa.R.C.P. 1035.2.  The rule states that 
where there is no genuine issue of material fact and the moving 

party is entitled to relief as a matter of law, summary judgment 

may be entered.  Where the non-moving party bears the burden 
of proof on an issue, he may not merely rely on his pleadings or 

answers in order to survive summary judgment.  “Failure of a 
non-moving party to adduce sufficient evidence on an issue 

essential to his case and on which it bears the burden of 
proof . . . establishes the entitlement of the moving party to 

judgment as a matter of law.”  Young v. PennDOT, 744 A.2d 
1276, 1277 (Pa. 2000).  Lastly, we will view the record in the 

light most favorable to the non-moving party, and all doubts as 
to the existence of a genuine issue of material fact must be 

resolved against the moving party.  Penna. State Univ. v. 
County of Centre, 615 A.2d 303, 304 (Pa. 1992). 

____________________________________________ 

3  For the reasons set forth infra, we find that the trial court was correct 
ultimately to determine that New Jersey law should apply in this case.  

However, regardless of the substantive law that applies to a case, 
Pennsylvania courts apply Pennsylvania’s procedural law.  See ADP., Inc., 

v. Morrow Motors Inc., 969 A.2d 1244, 1246 n.2 (Pa. Super. 2009). 



J-A25019-14 

- 6 - 

Murphy v. Duquesne Univ. of The Holy Ghost, 777 A.2d 418, 429 

(Pa. 2001) (citations modified). 

 In order to determine whether the trial court erred in granting 

summary judgment, we first must decide whether Pennsylvania or New 

Jersey law governs Appellants’ claims.  In doing so, we must assess whether 

the relevant laws of the candidate states differ.  If they do not, we need go 

no further.  However, if they differ materially, we then must determine the 

governmental interests at issue and assess which state has the greater 

interest in the application of its law.  Wilson v. Transport Ins. Co., 889 

A.2d 563, 571 (Pa. Super. 2005) (quoting Ratti v. Wheeling Pittsburgh 

Steel Corp., 758 A.2d 695, 702 (Pa. Super. 2000)). 

 The trial court noted at the outset of its choice-of-law analysis that the 

parties appeared not to dispute that New Jersey’s and Pennsylvania’s 

respective laws of defamation differ.  T.C.O. at 3 n.2; see Brief for 

Appellants at 28-29.  The court then turned to the second part of the choice-

of-law inquiry concerning the respective governments’ interests in the 

matter.  The court began by reviewing the Restatement (Second) of Conflict 

of Laws § 150, upon which all parties rely.  Section 150 (“Multistate 

Defamation”) provides as follows: 

(1) The rights and liabilities that arise from defamatory matter 

in any one edition of a book or newspaper, or any one broadcast 
over radio or television, exhibition of a motion picture, or similar 

aggregate communication are determined by the local law of the 
state which, with respect to the particular issue, has the most 

significant relationship to the occurrence and the parties under 

the principles stated in § 6. 



J-A25019-14 

- 7 - 

(2) When a natural person claims that he has been defamed 

by an aggregate communication, the state of most significant 
relationship will usually be the state where the person was 

domiciled at the time, if the matter complained of was published 
in that state. 

(3) When a corporation, or other legal person, claims that it 

has been defamed by an aggregate communication, the state of 
most significant relationship will usually be the state where the 

corporation, or other legal person, had its principal place of 
business at the time, if the matter complained of was published 

in that state. 

Restatement (Second) of Conflict of Laws § 150.  Restatement section 6 

identifies the following principles as germane to the determination of which 

jurisdiction has the “most significant relationship to the occurrence”:   

(a) the needs of the interstate and international systems, 

(b) the relevant policies of the forum, 

(c) the relevant policies of other interested states and the 

relative interests of those states in the determination of the 
particular issue, 

(d) the protection of justified expectations, 

(e) the basic policies underlying the particular field of law, 

(f) certainty, predictability and uniformity of results, and 

(g) ease in the determination and application of the law to be 
applied. 

Id. § 6. 

 The trial court’s brief analysis focused upon the reputational interests 

of Appellants.  The trial court acknowledged Appellants’ assertion that more 

than twice as many Pennsylvania households as New Jersey households saw 

the broadcast.  However, the trial court posited that “[d]efamation laws are 



J-A25019-14 

- 8 - 

‘undergirded by the state’s interest in protecting the individual reputations of 

its citizens.’”  T.C.O. at 4 (quoting Fitzpatrick v. Milky Way Prods., 

537 F. Supp. 165, 171 (E.D.Pa. 1982)).  Emphasizing Appellants’ concession 

that Appellants “are not as well-known in Pennsylvania as in New Jersey,” 

and that a “vast majority” of St. Matthew’s congregants live in New Jersey, 

the trial court concluded that Appellants’ reputations would suffer the most 

in New Jersey.  Id.  Because “New Jersey defamation laws were enacted to 

protect New Jersey citizens . . . from damage to their reputations,” New 

Jersey had a greater interest than Pennsylvania in the application of its laws 

to the instant case.  Thus, the trial court determined that it should apply 

New Jersey’s substantive law of defamation to the instant case. 

 Appellants note that, under Pennsylvania law, if Appellants are treated 

as private rather than public figures (the latter of whom are entitled to less 

protection in some jurisdictions), they need only establish CBS’s negligence 

to recover.  Brief for Appellants at 28 (citing Amer. Future Sys., Inc., v. 

Better Bus. Bureau, 923 A.2d 389, 400 (Pa. 2007)).  However, under New 

Jersey law, whether Appellants are treated as private or public figures, they 

must establish “actual malice” to recover for a publication involving a matter 

“of public concern.”  Id. at 28-29; see Durando v. Nutley Sun, 37 A.3d 

449, 457 (N.J. 2012).4  Appellants contend that applying New Jersey law 

____________________________________________ 

4  Appellants appear not to dispute that the Bolger story concerned a 

matter “of public concern.”  Although arguably they concede more than 
(Footnote Continued Next Page) 



J-A25019-14 

- 9 - 

would “only make it more difficult for that citizen to obtain redress for the 

damage to his reputation.  In sum, New Jersey has no interest in either 

harming a New Jersey resident or protecting a Pennsylvania broadcaster, 

and thus [has] no interest in application of its substantive law here.”  Id. at 

29. 

 In this regard, Appellants’ argument is unconvincing.  If New Jersey 

was inclined to yield to the gentler laws of other jurisdictions when 

reputational injury to its own residents was at issue, its law, presumably, 

(Footnote Continued) _______________________ 

necessary here, their failure to challenge that classification paired with cases 

at least suggesting that the case sub judice qualifies warrants our conclusion 
that this case, indeed, concerns a matter of public concern.  See W.J.A. v. 

D.A., 43 A.3d 1148, 1157 (N.J. 2012) (“The actual-malice standard will 
apply when the alleged defamatory statement concerns a public figure . . . 

or involves a matter of public concern. . . .  [T]o determine whether speech 
involves a matter of public concern or interest that will trigger the actual-

malice standard, a court should consider the content, form, and context of 
the speech. . . .  Content requires that we look at the nature and importance 

of the speech. . . .  Context requires that we look at the identity of the 
speaker, his ability to exercise due care, and the identity of the targeted 

audience.”); Rocci v. Ecole Secondaire Macdonald-Cartier, 755 A.2d 583 
(N.J. 2000) (finding a matter of public concern where a teacher was accused 

of misconduct in front of students).  Moreover, given Appellants’ emphasis 

upon the breadth of their reach, it is not a leap to conclude that they qualify 
as public figures.  Brief for Appellants at 3 (noting that St. Matthew’s has a 

membership of over 11,000 members); Complaint at 3 (through various 
programs, “Pastor Gordon spreads the gospel by television, radio, and the 

internet to thousands of followers in South Jersey, Pennsylvania, Delaware, 
New York, and Maryland.”); id. at 7 (“St. Matthew’s is recognized nationally 

as a leader in the Baptist faith’s non-charismatic, dispensational, pre-
millennial movement.”).  Notably, despite the fact that CBS argues in its 

brief that Appellants are public figures, Appellants do not in their reply brief 
contest this premise.  Consequently, we conclude that New Jersey’s actual 

malice standard applies in the instant case. 



J-A25019-14 

- 10 - 

would reflect that preference.  That is to say, if New Jersey’s government did 

not think that its law struck the appropriate balance between free speech 

and the protection of reputational interests, the easiest way to fix that would 

be to amend its own law.  Instead, New Jersey affirmatively chose to raise 

the bar for claims of defamation arising in connection with public figures and 

matters of public concern to “protect[] the freedom of expression on public 

questions guaranteed by the First Amendment.”  Hornberger v. Amer. 

Broadcasting Cos., Inc., 799 A.2d 566, 578 (N.J. Super. Ct. App. 

Div. 2002).5  

 Appellants also allude to the considerably larger audience in 

Pennsylvania, and argue that a state’s interest lies not just in the protection 

of the putatively libeled party’s reputation but also in the protection of its 

citizens from deception.  Id. at 30 (citing Keeton v. Hustler Magazine, 

Inc., 465 U.S. 770, 776 (1984)).  They argue further that Pennsylvania has 

a strong countervailing “interest in establishing uniform defamation 

standards for Pennsylvania’s broadcasters.”  Id. (citing Davis v. Costa-

Gavras, 580 F. Supp. 1082, 1093 (S.D.N.Y. 1984)). 

____________________________________________ 

5  CBS notes that “New Jersey has strong and explicit policies 

encouraging free and open reporting on public figures and matters of public 
concern, and it places those policy interests above the ability of its residents 

to recover for alleged defamation.”  Brief for CBS at 46 (citing, inter alia, 
Turf Lawnmower Repair, Inc., v. Bergen Record Corp., 655 A.2d 417, 

426 (N.J. 1995)). 



J-A25019-14 

- 11 - 

 CBS counters by reference to Restatement section 150, which provides 

that the law that applies to single-publication defamation claims “usually” 

will be determined by the domicile of the alleged victim of the defamation.  

Brief of CBS at 43-44.  By way of elaborating upon section 150’s direction, 

CBS cites Wilson v. Slatalla, 970 F. Supp. 405 (E.D.Pa. 1997), for the 

proposition that “[t]he state of plaintiff’s domicile generally has the greatest 

concern in vindicating plaintiff’s good name and providing compensation for 

harm caused by the defamatory publication.”  Id. at 414.  In further 

support, CBS cites Miller v. Gay, 470 A.2d 1353 (Pa. Super. 1983), for the 

proposition that “inhabitants of a state (here Delaware) should not be 

accorded rights not given them by their home states, just because a visitor 

from a state offering higher protection decides to visit there.”  Brief of CBS 

at 46 (quoting Miller, 470 A.2d at 1356).  We agree with the trial court’s 

reasoning and CBS’s argument.  Consequently, we find that New Jersey’s 

law of defamation properly was applied to this case. 

 That brings us to Appellants’ second and third issues, which 

collectively challenge the trial court’s determination as a matter of law that 

Appellants could not recover for defamation.  Defamation is a statement that 

is “false, communicated to a third person, and tends to lower the subject’s 

reputation in the estimation of the community.”  Hornberger, 799 A.2d 

at 578 (internal quotation marks omitted).  Under New Jersey law, “[t]he 

threshold issue in any defamation case is whether the statement at issue is 

reasonably susceptible of a defamatory meaning,” a question that must be 



J-A25019-14 

- 12 - 

decided by the court as a matter of law.  Romaine v. Kallinger, 537 A.2d 

284, 288 (N.J. 1988).  “[T]he court must evaluate the language in question 

according to the fair and natural meaning which will be given it by 

reasonable persons of ordinary intelligence.  In assessing the language, the 

court must view the publication as a whole and consider particularly the 

context in which the statement appears.”  Id. (internal quotation marks 

omitted); see Taj Mahal Travel, Inc., v. Delta Airlines, Inc., 164 F.3d 

186, 189 (3d Cir. 1998) (reviewing New Jersey law:  “A court must look to 

the ‘fair and natural meaning which will be given it by reasonable persons of 

ordinary intelligence’ and examine the publication as a whole and in 

context.” (quoting Romaine, 537 A.2d at 288)).  “Only if the language is 

ambiguous in the sense of being reasonably subject to either an innocent or 

a defamatory meaning, as determined by the court, does the jury decide as 

a question of fact whether the readers of the publication understood the 

language in its defamatory sense.”  Hermann v. Newark Morning Ledger 

Co., 138 A.2d 61, 66 (N.J. Super. Ct. App. Div. 1958); cf. Hornberger, 799 

A.2d at 578 (“[S]ummary judgment is favored in defamation cases to 

encourage comment on matters of public concern.”). 

 Appellants do not contest that the circumstances underlying their 

defamation claim pertained to a matter of public concern.  Thus, in order to 

survive summary judgment they not only must establish that an average 

viewer might reasonably infer from the broadcast that Pastor Gordon and/or 



J-A25019-14 

- 13 - 

St. Matthew’s were involved in Bolger’s alleged criminal conduct, but also 

that CBS acted with actual malice in its reporting.   

Actual malice is defined similarly under federal and state law.  
See Rocci v. Ecole Secondaire Macdonald–Cartier, 755 A.2d 

583 (N.J. 2000) (treating common-law actual malice and 
constitutional actual malice synonymously).  In a speech-based 

tort case involving a media defendant, “a plaintiff must establish 
that the publisher knew the statement to be false or acted in 

reckless disregard of its truth or falsity.”  Dairy Stores, Inc., v. 
Sentinel Pub. Co., Inc., 516 A.2d 220, 233 (N.J. 1986); 

accord New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 279-
80 (1964). . . . 

The reckless-disregard-for-the-truth prong has been defined in a 

variety of different ways, but the core principle has remained 
constant: establishing reckless disregard requires a showing that 

the defendant made the statement with a “high degree of 
awareness of [its] probable falsity.”  Garrison v. Louisiana, 

379 U.S. 64, 74 (1964).  The test is subjective, not objective, 

and involves analyzing the thought processes of the particular 
defendant . . . .  See Costello v. Ocean Cnty. Observer, 643 

A.2d 1012 (N.J. 1994). . . .  [T]o prove reckless disregard, there 
must be sufficient evidence that the named “defendant in fact 

entertained serious doubts as to the truth of the publication.”  
Id. 

That an editor or reporter “should have known” or “should have 

doubted [the] accuracy” of an article before publishing it is 
insufficient to show reckless disregard for the truth.  Lawrence 

v. Bauer Publ'g & Printing Ltd., 446 A.2d 469, 477 (N.J. 
1982).  Thus, the actual-malice test will shield careless acts of 

publication that would be considered irresponsible by common 
journalistic standards.  Id. . . . 

To act with reckless disregard of the truth, a defendant must 

“actually doubt” the veracity of the article.  Lawrence, supra.  
Only “[i]f the recklessness approaches the level of publishing a 

knowing, calculated falsehood,” based on the summary-
judgment record, should the case go to the jury.  Maressa v. 

N.J. Monthly, 445 A.2d 376, 389 (N.J. 1982). 

Durando, 37 A.3d at 459 (citations modified). 



J-A25019-14 

- 14 - 

 In their complaint, Appellants alleged that CBS’s report led “members 

of St. Matthew’s congregation, local officials, and countless others 

throughout [CBS’s] broadcast region [to believe] that Pastor Gordon had 

been arrested for or was somehow involved in Bolger’s alleged criminal 

sexual assault.”  Complaint at 4.  Similarly, Appellants allege that CBS 

“falsely, recklessly, and maliciously broadcast a report that led countless 

viewers to believe that Bolger’s alleged criminal sexual assault involved St. 

Matthew’s and, even more perniciously, that Pastor Gordon was the 

perpetrator of or was somehow involved in Bolger’s alleged crimes.”  Id. at 

13.  “CBS[’s] false and defamatory report of Bolger’s arrest . . . caused 

viewers to conclude that Pastor Gordon is a criminal pedophile whose victims 

potentially extended to other members of St. Matthew’s congregation, or 

that Pastor Gordon was somehow involved in Bolger’s alleged crimes.”  Id.   

 Ultimately, whether these allegations, in tandem with the evidence 

obtained in discovery, sufficed to create a jury question hinges upon 

(1) whether, in the context of the entire broadcast, one or more “countless 

viewers” reasonably could believe that the broadcast implicated Pastor 

Gordon and St. Matthew’s in the criminal conduct of which Bolger was 

accused, and, if so, (2) whether Appellants made out a prima facie case that 

CBS acted with the “actual malice” required by New Jersey law. 

The trial court did not address actual malice directly.  Instead, it 

concluded that the broadcast, viewed as a whole, was materially true and 

could not have defamatory meaning as a matter of law, a sufficient basis to 



J-A25019-14 

- 15 - 

enter summary judgment even if CBS’s actions were evaluated under the 

ordinary negligence standard that applies to defamation claims raised 

against private parties on matters not of public concern: 

[Appellants] argue that a reasonable viewer could watch the 

broadcast and conclude that Pastor Gordon was arrested for 
child molestation.  [Appellants] base this argument on one 

utterance of the word “Pastor” by news anchor Natasha Brown 
and two instances where Pastor Gordon’s name appears on the 

screen because his name is written on the church sign and the 
church van that are in the footage taken of St. Matthew’s 

exterior.  With respect to St. Matthew’s, [Appellants] argue that 
it suffered the same damages as Pastor Gordon because its 

reputation hinges on the reputation of Pastor Gordon and 
because the broadcast suggested some connection between 

Bolger’s crime and St. Matthew’s. 

Viewing the broadcast as a whole, it is impossible to conclude 
that any person could walk away thinking that Pastor Gordon 

had been arrested.  Archie Bolger’s name is uttered repeatedly.  
It appears in writing on the screen repeatedly.  Multiple pictures 

of Bolger are shown.  A picture of Bolger’s home is shown. . . . 

Pastor Gordon’s name appears twice in writing in the broadcast; 
neither of these appearances are a result of CBS typing Gordon’s 

name onto a screenshot like it did with Bolger’s name numerous 
times. . . .  A reasonable viewer, therefore, would not conclude 

that Pastor Gordon was a child molester, but that Pastor 
Gordon’s name happened to appear wherever St. Matthew’s was 

advertised because he decided to put his name in several places 
on church property that are meant for the public to see. 

On the sole occasion [when] Brown utters the word “Pastor[,”] 

the utterance is accompanied by a screen shot that includes the 
phrase “PREACHER ARRESTED” superimposed on a map of part 

of South Jersey.  Neither Brown nor anyone else during the 
broadcast say[s] “Pastor Gordon” or “Dr. Gordon” or “Raymond 

Gordon” or otherwise use[s] Pastor Gordon’s name.   

* * * * 

Taken as a whole, the broadcast is not a substantial and material 
factual deviation from the truth, as it relates to both the Pastor 



J-A25019-14 

- 16 - 

and to the church.  No phrase in the broadcast was untrue as it 

related to St. Matthew’s.  While being mentioned in a report 
about an accused child molester is perhaps not exactly the kind 

of publicity a church craves, mere mention that Bolger was a 
preacher at the church does not amount to defamation; if 

anything, as [CBS] notes, CBS’s mention that Bolger’s victim 
was not a member of the congregation served to further distance 

the church from the allegations and reinforce the idea that St. 
Matthew’s was only mentioned in the context of providing 

biographical facts about Bolger.  As to Pastor Gordon, as 
discussed above, when the broadcast is viewed in context, it is 

both materially true and does not suggest that Pastor Gordon 
had any involvement in Bolger’s criminal activity at all. 

T.C.O. at 5-7 (emphasis in original). 

 Appellants contend that the trial court overlooked “critical points—

particularly with respect to the majority of the [b]roadcast’s viewers who 

had never seen or heard of Pastor Gordon.”  Brief for Appellants at 19.  

Appellants also note correctly that Bolger’s name neither was stated nor 

appeared on the screen until over one minute into the broadcast.6  

Appellants argue that the repeated references to Bolger as “pastor” or 

“preacher” created a misapprehension that was not materially offset by the 

eventual broadcast of a photo of Bolger or video taken from outside Bolger’s 

____________________________________________ 

6  In a gesture typical of television news broadcasts, but arguably 
inconsistent with journalistic norms (i.e., the “inverted pyramid,” which 

refers to a method of reporting that foregrounds the most important 
information at the “top” of a news story), neither Pastor Gordon’s nor 

Bolger’s name appeared until the second half of the report.  Pastor Gordon’s 
name appeared on the church sign one minute and three seconds into the 

broadcast, again on the side of the church van at 1:09 of the broadcast, and 
Bolger’s photo appeared at 1:16 closely followed by the reporter’s 

identification of Bolger by name at 1:18. 



J-A25019-14 

- 17 - 

private residence:  “[T]he vast multitude of viewers . . . had never heard of 

Pastor Gordon, and thus neither knew what his home looked like or where 

he lived.”  Id.   

 Appellants also contest the trial court’s finding as a matter of law that 

“when the broadcast is viewed in context, it is both materially true and does 

not suggest that Pastor Gordon had any involvement in Bolger’s criminal 

activity at all.”  T.C.O. at 6.  “[I]n describing the person arrested for criminal 

sexual assault as ‘[t]he Pastor [who] works at St. Matthew’s Baptist 

Church,’” Appellants contend, “Natasha Brown used words that were 

unquestionably false and defamatory.”  Brief for Appellants at 21.7  

Appellants maintain that, for the foregoing reasons, the trial court 

overstepped its bounds in determining that no reasonable viewer could glean 

from this report that Pastor Gordon was, in fact, the individual arrested for 

sexually assaulting a child.   

Regarding St. Matthew’s, Appellants emphasize that defamation of an 

entity’s principals may “reflect discredit upon the method by which the 

corporation conducts its business.”  Brief for Appellants at 26 (quoting 

Restatement (Second) of Torts § 561).  Begging the question at hand, they 

____________________________________________ 

7  To the extent the formal definition of “pastor” is employed as 

Appellants maintain, Brown on this one occasion did misuse the term in 
reference to Bolger.  As well, referring to Bolger as “working” at 

St. Matthew’s is inaccurate, or at least misleading, because Bolger’s 
evidently occasional service as a “preacher” never rose to the level of 

employment. 



J-A25019-14 

- 18 - 

argue that “the [b]roadcast identified St. Matthew’s one and only Pastor as 

an alleged criminal pedophile,” such that “viewers quite reasonably 

concluded that . . . St. Matthew’s had some role in the alleged crime.”  Id. 

at 27.  They submit that Pastor Gordon’s “name is synonymous with St. 

Matthew’s, and any aspersion on Pastor Gordon’s character . . . plainly casts 

aspersion[s] on how St. Matthew’s conducts its Church and its ministry.”  

Id. at 27-28. 

 As the trial court observed, Appellants’ arguments ultimately depend 

upon a fine-grained parsing of excerpts of the broadcast to rebut the trial 

court’s finding of material truth taken from the context of the entire 

broadcast.  This Court would be hard-pressed to dispute that the broadcast 

was sloppy, not least in its interchangeable usage of “pastor” and 

“preacher.”  But the trial court was not bound to evaluate the content or 

tone of CBS’s report based upon an inattentive viewer, and Appellants 

provide no argument to that effect.  Rather, the trial court was bound to ask 

whether an average person of ordinary intelligence reasonably could have 

believed, after watching the entire report, that Pastor Gordon was the 

suspect charged or that Pastor Gordon or St. Matthew’s were implicated in 

the suspected criminal activity, rather than peripherally connected to the 

suspected criminal. 

 We have carefully reviewed the CBS broadcast in its entirety.  We also 

have reviewed the legal authorities cited by Appellants in support of their 

appeal, and find that none of them are controlling—trivially because they 



J-A25019-14 

- 19 - 

were not decided by New Jersey courts, and more broadly because none of 

them present apposite fact patterns.  See Brief for Appellants at 15-18.  We 

acknowledge that the report featured an arguably disproportionate focus 

upon St. Matthew’s, insofar as the church occupied the screen and was 

repeatedly referred to by name by the reporters more or less throughout the 

first minute of the report, during which no one uttered Pastor Gordon’s or 

Bolger’s name and neither Pastor Gordon’s nor Bolger’s name or likeness 

appeared on the screen in any way.  We also must acknowledge, however, 

that Bolger’s undisputed affiliation with St. Matthew’s contributed to the 

story’s newsworthiness, and it was not unreasonable for CBS to highlight 

that connection.  When St. Matthew’s, presumably through the agency of 

Pastor Gordon, elevated Bolger to the position of preacher, it exposed St. 

Matthew’s, and thus Pastor Gordon, to negative publicity in the event that 

Bolger was alleged to have acted criminally toward a minor. 

 Stripped to its essential content, CBS’s broadcast identified one and 

only one person as a suspected sexual assailant, and that person was not 

Pastor Gordon.  The broadcast accurately identified Bolger as a member of 

St. Matthew’s and accurately stated that he had served St. Matthew’s as a 

preacher.  And that one reporter referred once to Bolger as “Pastor” amid 

numerous references throughout the broadcast to Bolger as “preacher,” 

would have been outweighed for an average viewer by the references to 

Pastor Gordon in St. Matthew’s signage, upon which Appellants base their 

defamation claim.  In arguing that a reasonable viewer of ordinary 



J-A25019-14 

- 20 - 

intelligence could conclude that Pastor Gordon was implicated in the criminal 

activity due to the allegedly prominent appearance of his identification on St. 

Matthew’s sign and van that were pictured in the report, Appellants 

essentially forfeit their argument that an average viewer reasonably could 

have concluded that Bolger, in fact, was the “pastor” at St. Matthew’s.8   

 The incidental inaccuracies in CBS’s broadcast, see infra n.7, were 

cured for an average viewer who viewed the report in its entirety, at the 

conclusion of which no viewer of ordinary intelligence reasonably could have 

concluded that Pastor Gordon had been arrested in connection with, or was 

complicit in, Bolger’s alleged criminal activity.  If such a viewer had 

concluded that Pastor Gordon or St. Matthew’s was complicit, that conclusion 

would have been a product of conjecture and inference arising not from 

CBS’s reporting but from the fact that the inevitably brief report9 concerning 

the breaking story did not conclusively state otherwise.  Moreover, 

____________________________________________ 

8  In putting so much stock in the effect upon a reasonable viewer of 
referring once to Bolger as “Pastor,” Appellants appear to impute to the 

majority of viewers who were not Baptists particular knowledge of Baptist 

tradition.  However, if the average viewer does not appreciate the 
distinction, and tends to conflate “preacher” and “pastor,” then it does not 

matter whether the reporters used one title or the other.  If that is the case, 
Appellants’ argument leads to a circumstance where a reporter cannot 

report, even if truthfully, that Bolger had served St. Matthew’s as a 
preacher; only by omitting that fact entirely could the reporter ensure that 

an average viewer would not mistakenly conclude that Bolger led the St. 
Matthew’s congregation.  That is a patently untenable result. 

 
9  There is seldom any other kind on half-hour broadcast evening news 

programs. 



J-A25019-14 

- 21 - 

notwithstanding the prominent placement of St. Matthew’s in the broadcast, 

and the reporters’ perhaps unnecessarily emphatic references to Bolger’s 

affiliation with that church, the reason for foregrounding St. Matthew’s was 

clear in context:  Bolger once had occupied a prominent position in a very 

prominent congregation, or at least a position in some sense more 

conspicuous than the vast majority of St. Matthew’s thousands of 

congregants.  We sympathize with the negative publicity that descended 

upon Pastor Gordon and his church, but people and institutions frequently 

are besmirched by their affiliations in ways that are not actionable, and this 

appears to be such a case.  We are constrained to conclude that the trial 

court did not err in granting summary judgment to CBS in this matter. 

 Our conclusion in this regard does not require us to entertain the 

question whether Appellants set forth a prima facie claim adequate to satisfy 

New Jersey’s requirement that a reporter act with actual malice to enable 

recovery for defamation by a public figure in the context of a matter of 

public concern, because Appellants have failed to establish even ordinary 

negligence.  Had they established a material falsehood, however, we would 

conclude that the trial court did not err in finding that Appellants failed to 

proffer sufficient evidence based upon which a jury might conclude that CBS 

“actually doubt[ed] the veracity of the article,” or that CBS’s recklessness 

“approache[d] the level of publishing a knowing, calculated falsehood.”  

Durando, 37 A.3d at 459 (internal quotation marks omitted).   

 Judgment affirmed.  



J-A25019-14 

- 22 - 

 Judge Donohue joins the memorandum. 

 Judge Platt concurs in the result. 

Judgment Entered. 

 

 

Joseph D. Seletyn, Esq. 

Prothonotary 

 

Date: 12/8/2014 

 

 

 


