
J. A38032/10 
 

2011 PA Super 91 
 
TODAY’S HOUSING,  : IN THE SUPERIOR COURT OF 
 : PENNSYLVANIA 
                                 Appellant :  
 :  

        v. :  
 :  
TIMES SHAMROCK COMMUNICATIONS, :  
INC., AND TIMES SHAMROCK                :  
COMMUNICATIONS, INC., d/b/a/  :  
REPUBLICAN & HERALD, AND  :  
POTTSVILLE REPUBLICAN, INC., AND :  
POTTSVILLE REPUBLICAN, INC. d/b/a/ :  
REPUBLICAN & HERALD                        :           
 :  
                                  Appellee :         No.  20 MDA 2010 

 
Appeal from the Order entered December 7, 2009 

In the Court of Common Pleas of Berks County 
Civil Division at No(s): 04-17947 

 
BEFORE: STEVENS, PANELLA, and SHOGAN, JJ. 

OPINION BY PANELLA, J.:                                          Filed: May 4, 2011  

 In this appeal, we are faced with a claim that a newspaper abused the 

rights guaranteed to it by our Constitution.  Appellant, ToDay’s Housing, 

filed a complaint alleging defamation against Appellees, Times Shamrock 

Communications, Inc., Times Shamrock Communications, Inc. d/b/a 

Republican & Herald, Pottsville Republican, Inc., and Pottsville Republican, 

Inc. d/b/a Republican & Herald and Republican & Harold (collectively, 

“Newspaper Publishers”) arising from five separate articles published by 

Newspaper Publishers.  Subsequently, on December 7, 2009, the Honorable 

Jeffrey L. Schmehl, in the Court of Common Pleas of Berks County, granted 



J. A38032/10 
 
 
 

 2 

summary judgment and dismissed ToDay’s Housing’s complaint.  After 

careful review, we conclude that ToDay’s Housing failed to adduce evidence 

of record capable of supporting a conclusion that the articles were false.  

Accordingly, we affirm. 

This defamation action stems from Newspaper Publishers’ publication 

of a series of five newspaper articles in the Pottsville Republican and Herald, 

from December 17, 2003 through March 5, 2004.  The articles were written 

in response to a large sign posted by Donald and Clara Kerik in their front 

lawn reading: “Our Dream Home Turned Nightmare Purchased from Today’s 

Housing … Today’s Housing Gives Excuses Instead of Corrections.”  A 

reporter employed by Newspaper Publishers proceeded to interview the 

Keriks to hear their reasons for posting the sign.  The reporter also 

interviewed the General Manager of ToDay’s Housing during her 

investigation. 

On December 17, 2003, Newspaper Publishers published the first 

pertinent article.  This article described some of the eleven separate 

Department of Housing and Urban Development (“HUD”) code violations 

discovered in the Keriks’ home.  The article noted that the Department of 

Community and Economic Development (“DCED”) had intervened in the 

dispute and required ToDay’s Housing to repair the home by October 8, 



J. A38032/10 
 
 
 

 3 

2003.  However, the article indicated that, according to the Keriks, the 

repairs were not completed due to ToDay’s Housing’s unwillingness to act.   

 The second article, published December 30, 2003, discussed ToDay’s 

Housing’s on-going dispute with another couple, James and Kathy Ferguson.  

ToDay’s Housing sued the Fergusons after the Fergusons had withheld 

payment of the remaining balance on their modular home.  The Fergusons 

counter-sued, claiming that they had incurred significant repair costs just to 

make their modular home habitable.  The article listed the Ferguson’s 

complaints about the house they bought from ToDay’s Housing.  

Furthermore, the article described the repair estimate the Fergusons 

received from James L. Martin, a local contractor.  Martin’s estimate listed 

“24 deviances from the home’s original plan and projects that needed to be 

completed.”  The article also included comments from ToDay’s Housing’s 

General Manager and its attorney, as well as briefly mentioning the Keriks’ 

sign. 

The third article, published on January 3, 2004, was a shorter article 

focused on the public attention the Keriks received shortly after posting the 

sign.  The article quotes Clara Kerik that the Keriks had “at least 22 people 

call [them] and tell [them] how they’re in the same boat [with ToDay’s 

Housing].”  Furthermore, the article noted that 13 complaints had been filed 

against ToDay’s Housing at the Better Business Bureau in the previous three 



J. A38032/10 
 
 
 

 4 

years.   It also indicated that the Keriks acknowledged that ToDay’s Housing 

was performing some repairs on their residence. 

The fourth article, published January 6, 2004, focused on ToDay’s 

Housing’s response to the controversy.  The article indicated that ToDay’s 

Housing had recently hired a new general manager, James Miller.  Mr. Miller 

is quoted as stating “[f]or me to sit here and tell you that in 60 days I know 

the whole history of this company, I would not be telling you the truth.”  

Miller is also quoted promising “to live and die by the contract” going 

forward.  The article proceeds to detail the process by which the homes sold 

by ToDay’s Housing were assembled.  Finally, Miller is quoted proclaiming 

confidence in the work done by ToDay’s Housing. 

The fifth and final article, published March 5, 2004, was titled “Home’s 

deficiencies being repaired,” with a sub-title of “Deer Lake owners 

acknowledge progress by retailer and manufacturer.”  The article quoted 

Donald Kerik stating that ToDay’s Housing had so far “followed through” on 

its promise to make the necessary repairs.  Kerik concluded, “[t]he house is 

not perfect, but the work is being done.  It’s not completely finished but 

we’ve had progress.”     

On March 3, 2005, ToDay’s Housing filed a complaint against 

Newspaper Publishers alleging five counts of defamation in relation to each 

article.  ToDay’s Housing contended that its reputation was harmed because 



J. A38032/10 
 
 
 

 5 

the articles falsely implied that it was responsible for the design, 

manufacture, and assembly of the defective modular homes.  ToDay’s 

Housing also contended that the articles collectively impugned its customer 

service and that its business suffered as a result.    

The parties subsequently proceeded to discovery.  However, following 

more than two years of inactivity, the trial court issued a notice to terminate 

the case.  ToDay’s Housing filed a statement of its intention to proceed, but 

no further action was taken until Newspaper Publishers filed a motion for 

summary judgment. 

 Following a hearing on December 7, 2009, the trial court granted 

summary judgment and dismissed ToDay’s Housing’s claims with prejudice.  

The trial court determined that ToDay’s Housing had failed to prove that any 

statements in the five articles were capable of defamatory meaning, because 

they either constituted truth or opinion.  In sum, the trial court found that 

“[t]he articles portrayed [Today’s Housing] in an accurate and fair manner,” 

and “most certainly could not have risen beyond the level of mere 

embarrassment or annoyance such that the publications amounted to 

exposition to public hatred, contempt or ridicule.”  Trial Court Opinion, 

5/17/10, at 12.  The trial court later denied ToDay’s Housing’s motion for 

reconsideration.  This timely appeal followed.  



J. A38032/10 
 
 
 

 6 

 On appeal, Today’s Housing presents the following issue for our 

review: 

Are [Newspaper Publishers’] articles capable of 
defamatory meaning where the articles accused ToDay’s 
Housing, a retailer of modular homes, of causing defects 
and other problems associated with modular homes it 
sold when in fact ToDay’s Housing did not cause the 
defects or problems identified in the articles? 

 
Appellant’s Brief, at 4.  
 

Preliminarily, we note the applicable scope and standard of review: 

Our standard of review on an appeal from the grant of a 
motion for summary judgment is well-settled.  [We] may 
disturb the order of the trial court only where it is 
established that the court committed an error of law or 
abused its discretion.  As with all questions of law, our 
review is plenary. 
 
In evaluating the trial court's decision to enter summary 
judgment, we focus on the legal standard articulated in 
the summary judgment rule.  See Pa.R.C.P., Rule 
1035.2.  The rule states that where there is no genuine 
issue of material fact and the moving party is entitled to 
relief as a matter of law, summary judgment may be 
entered.  Where the nonmoving party bears the burden of 
proof on an issue, he may not merely rely on his 
pleadings or answers in order to survive summary 
judgment.  Failure of a non-moving party to adduce 
sufficient evidence on an issue essential to his case and 
on which he bears the burden of proof establishes the 
entitlement of the moving party to judgment as a matter 
of law.  Lastly, we will review the record in the light most 
favorable to the non-moving party, and all doubts as to 
the existence of a genuine issue of material fact must be 
resolved against the moving party. 

 



J. A38032/10 
 
 
 

 7 

Shepard v. Temple University, 948 A.2d 852, 856 (Pa. Super. 2008) 

(citations omitted). 

On appeal, ToDay’s Housing argues that the trial court erred in 

concluding that the pertinent articles were not defamatory.  However, we do 

not reach the issue as we conclude that regardless of whether the articles 

constitute defamatory statements, ToDay’s Housing failed to establish either 

the falsity of the articles or the presence of actual malice. 

Under the First Amendment to the United States Constitution, a 

plaintiff asserting defamation concerning a publication of a matter of “public 

concern” bears the burden of proving that the publication was false.  

Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 776 (1986).  If it 

cannot be conclusively determined whether the publication was true or false, 

the plaintiff’s claim must fail.  See id., at 776.  The Supreme Court of the 

United States feared that any other standard would have a “chilling effect” 

on the reporting of important public matters.  Id., at 777. 

Initially, we conclude that the dispute between homeowners and 

ToDay’s Housing was a matter of public concern in Berks County.  The 

activities of highly regulated industries are generally deemed matters of 

public concern.  See Dougherty v. The Boyertown Times, 547 A.2d 778, 

784 (Pa. Super. 1988).  Housing is a heavily regulated industry, due to the 

concern for safe and healthy living conditions, as well control of disease and 



J. A38032/10 
 
 
 

 8 

fire hazards.  For this reason alone, we would conclude that the pertinent 

articles were addressing matters of public concern.   

But the public nature of this conflict is even more obvious when other 

circumstances are considered.  It is undisputed that ToDay’s Housing had 

filed suit against the Fergusons and that the Fergusons’ counter-allegations 

centered on ToDay’s Housing’s craftsmanship.   ToDay’s Housing’s General 

Manager, James Miller, testified at deposition that the Keriks’ sign was 

“common knowledge.”  N.T., 6/30/2005, at 192.  In fact, ToDay’s Housing’s 

attorney sent a letter to the Keriks indicating that their sign was interfering 

with ToDay’s Housing’s ability to sell homes.  See N.T., 6/30/2005, at 165.  

If the Keriks’ sign was sufficiently common knowledge to interfere with 

ToDay’s Housing’s sales, the conflict was clearly of a public nature. 

As such, ToDay’s Housing bore the burden of proving the falsity of the 

challenged publication at trial.  For a plaintiff to survive a motion for 

summary judgment, it must “adduce sufficient evidence on an issue 

essential to his case and on which he bears the burden of proof such that a 

jury could return a verdict in its favor.”  Ertel v. Patriot-News Co., 674 

A.2d 1038, 1042, 544 Pa. 93, 101-102 (1996), cert. denied 519 U.S. 1008.  

Accordingly, in order to successfully survive Newspaper Publishers’ motion 

for summary judgment in the case, ToDay’s Housing was required to adduce 

sufficient evidence to allow a jury to find that the articles were false. 



J. A38032/10 
 
 
 

 9 

The record before us on appeal reveals that ToDay’s Housing failed to 

adduce evidence capable of supporting a finding that the articles were false.  

John Schiavi, part owner of ToDay’s Housing, testified at deposition that he 

has no basis to determine whether the subject newspaper articles were 

accurate or not.  See N.T., 11/17/2005, at 72.  Theodore Salamak, also part 

owner of ToDay’s Housing, testified that he did not know if any of the HUD 

code violations assessed against ToDay’s Housing had any merit.  See N.T., 

11/21/2005, at 148-149.  When pressed to find factual inaccuracies in the 

newspaper articles, Mr. Salamak identified several statements made by 

Clara Kerick that he believed were untrue, but when asked if he believed 

whether the newspaper fabricated this sentence, he responded “I have no 

idea if they made it up or not.”  Id., at 154-155. 

In fact our review of Mr. Salamak’s deposition revealed numerous 

instances where he labeled Clara Kerik “a liar.”  However, when pressed to 

clarify whether he disputed that Mrs. Kerik had actually made the 

statements published in the articles, Mr. Salamak would stop short of 

asserting that the newspapers had falsely reported Mrs. Kerik’s statements.  

Mr. Salamak’s testimony accordingly falls short of that required to allow a 

jury to find that the pertinent articles were false. 

James Miller, who was hired by ToDay’s Housing in November 2003 to 

serve as General Manager, testified that he believed that nine of the eleven 



J. A38032/10 
 
 
 

 10

HUD violations were legitimate.  See N.T., 6/30/2005, at 52.  When asked 

to identify factual inaccuracies in the pertinent articles, Mr. Miller took issue 

with the validity of some of the code violations cited by DCED, but did not 

contest that the citations were in fact issued.  See id., at 127.  Again, such 

testimony is insufficient to permit a finding that the pertinent articles were 

false. 

No other evidence in the record is even remotely capable of supporting 

a finding that the pertinent articles were false.  We observe that ToDay’s 

Housing’s brief on appeal focuses almost entirely on how the articles “falsely 

implied” certain facts.  In fact, every assertion of falsehood except one is 

based upon what the articles allegedly implied.  The single exception 

concerns the first article’s claim that a door was installed backwards, 

whereas ToDay’s Housing asserts that it was merely the door handle that 

was backwards.  Otherwise, ToDay’s Housing’s argument rests entirely on 

drawing implications from statements that it does not argue are materially 

false. 

The law does not require perfect truth, so long as any inaccuracies do 

not render the substance and “gist” of the statements untrue.  See Masson 

v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 516, 517 (1991).  The “gist” 

of a statement is true if the effect upon a reader is the same regardless of 

the inaccuracy.  Id.  We conclude that, even accepting ToDay’s Housing’s 



J. A38032/10 
 
 
 

 11

argument about the door handle at face value, this inaccuracy would not 

have affected the gist of the article or statements in it. 

It is true that Pennsylvania courts have previously recognized that 

defamation by innuendo is actionable.  See, e.g. Thomas Merton Center 

v. Rockwell Int’l Corp., 497 Pa. 460, 467, 442 A.2d 213, 217 (1981), 

cert. denied 457 U.S. 1134.  “To establish defamation by innuendo, the 

innuendo must be warranted, justified and supported by the publication.”  

Livingston v. Murray, 612 A.2d 443, 449 (Pa.Super. 1992) appeal denied 

533 Pa. 601, 617 A.2d 1275 (1992).  The question of whether innuendo is 

actionable as defamatory is a question of law.  See Sarkees v. Warner-

West Corp., 349 Pa. 365, 368-369, 37 A.2d 544, 546.  The legal test to be 

applied is whether the challenged language could “fairly and reasonably be 

construed” to imply the defamatory meaning alleged by a plaintiff.  Id. 

ToDay’s Housing’s contentions on appeal focus on an allegation that all 

five articles, taken as a whole and read in context, falsely imply that ToDay’s 

Housing manufactured the modular homes it sold. 

Because a jury could interpret the articles published by 
[Newspaper Publishers] as falsely implying that ToDay’s 
Housing manufactured the modular homes it sold, and 
was the cause of the various problems in the articles, the 
trial court should have submitted this issue for the jury’s 
determination. 
 

Appellant’s Brief, at 14. See also id., at 5 (“falsely implied that ToDay’s 

Housing built the Kerik’s home…”), 6 (“falsely implied that ToDay’s Housing 



J. A38032/10 
 
 
 

 12

built the home…”), 7 (“falsely implied that ToDay’s Housing built the 

home…”), 8 (“falsely implied that ToDay’s Housing built the Keriks’ home…”), 

and 9 (“falsely implied that ToDay’s Housing built the Keriks’ home…”). 

 We conclude that the articles, when taken in context, cannot fairly and 

reasonably be construed to imply that ToDay’s Housing was the 

manufacturer of the homes.  In fact, the fourth article devotes an extensive 

portion of its narrative to describing the manufacturing process of the homes 

sold by ToDay’s Housing: 

Today’s Housing sells homes from three Pennsylvania-
based manufacturers:  Manorwood, Fleetwood and 
Champion Homes. 
 
Customers can view model homes and select from an 
array of options.  The homes start out at a base price and 
the options can increase that price accordingly, [Miller] 
said. 
 
Miller said that Today’s Housing works with dozens of 
subcontractors for a variety of different jobs. 
 
“Most all retailers use certified setup crews to install the 
houses,” he said.  “We may have four setup crews that 
we work with.” 
 
… 
 
Although Today’s Housing does not build the homes, it is 
responsible for the manufacturer’s warranty. 
 

Plaintiff’s Exhibit “D”. 

 A fair reading of the five articles implies precisely what is contained in 

the last sentence quoted from the fourth article, above.  The articles fairly 



J. A38032/10 
 
 
 

 13

implied that ToDay’s Housing was responsible for honoring the 

manufacturer’s warranty.  The text of the articles does not imply that 

ToDay’s housing was the manufacturer; in fact, as demonstrated above, the 

fourth article explicitly refuted any such implication. 

In conclusion, the trial court correctly determined that ToDay’s 

Housing failed to adduce sufficient evidence to allow a jury to find that the 

pertinent articles were false.  ToDay’s Housing failed to meet its burden of 

producing evidence sufficient, if believed, to establish the falsity of the 

newspaper articles or any reasonable implications arising from them.  

Furthermore, we conclude that ToDay’s Housing’s contention that the 

articles constituted defamation by innuendo fails as a matter of law.  Thus, 

the grant of summary judgment was proper. 

Order affirmed.  Jurisdiction relinquished.   

  

 
  

 

 


