
1 
 

In The 

Court of Appeals 

Ninth District of Texas at Beaumont 

__________________ 

NO. 09-22-00432-CV 
__________________ 

 
USA TODAY A/K/A GANNETT CO., INC., GANNETT 

PUBLISHING SERVICES, LLC, AND GANNETT SATELLITE 
INFORMATION NETWORK, LLC, Appellants 

 
V. 
 

RYAN, LLC, Appellee 
 

__________________________________________________________________ 
 

On Appeal from the 284th District Court 
Montgomery County, Texas 

Trial Cause No. 22-06-07554-CV 
__________________________________________________________________ 

 
MEMORANDUM OPINION 

 
 In this accelerated interlocutory appeal, Appellants USA Today a/k/a Gannett 

Company, Inc., Gannett Publishing Services, LLC, and Gannett Satellite 

Information Network, LLC (collectively “USA Today,” “Appellants,” or 

“Defendants”) appeal the trial court’s order denying their Texas Citizen’s 

Participation Act (“TCPA”) motion to dismiss a claim for defamation filed by 

Appellee Ryan, LLC (“Ryan,” “Appellee,” or “Plaintiff”). See Tex. Civ. Prac. & 



2 
 

Rem. Code Ann. §§ 27.001-27.011 (the TCPA), 51.014(a)(12) (authorizing an 

interlocutory appeal of an order denying a motion to dismiss filed under the TCPA 

section 27.003).1 As explained below, we affirm. 

Background 

 This dispute concerns articles that USA Today published in print and in other 

media that Ryan alleges “falsely accused Ryan [] of unlawful and unethical business 

practices in its efforts to secure legitimate tax savings for its clients.” Ryan is a 

Texas-based tax services provider. The USA Today Defendants are companies 

engaged in the news media business, including the ownership and publication of a 

national newspaper, USA Today, and various local newspapers, including The 

Arizona Republic. We have previously described the parties and this litigation in two 

other matters challenging trial court rulings, one an interlocutory appeal pertaining 

to personal jurisdiction as to certain claims and the other a mandamus regarding 

venue. See USA Today v. Ryan, LLC, No. 09-22-00322-CV, 2023 Tex. App. LEXIS 

9361 (Tex. App.—Beaumont Dec. 14. 2023, pet. filed) (mem. op.) (finding no 

specific personal jurisdiction over USA Today as to Ryan’s breach of contract 

claim); In re USA Today, No. 09-23-00140-CV, 2023 Tex. App. LEXIS 7963 (Tex. 

 
1 The TCPA applies to “a legal action [that] is based on or is in response to a 

party’s exercise of the right of free speech, right to petition, or right of association 
or arises from any act of that party in furtherance of the party’s communication or 
conduct described by Section 27.010(b)[.]” Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. 
§ 27.003(a). 



3 
 

App.—Beaumont Oct. 19, 2023, orig. proceeding) (mem. op.) (finding that when a 

limited liability company sues for defamation, the county in which the plaintiff 

resided at the time of the accrual of the cause of action is the county where the limited 

liability company maintains its principal office, and because the plaintiff did not file 

its suit for defamation in a county of proper venue, the court conditionally granted 

mandamus relief). 

Ryan’s Petition 

 In June of 2022, Ryan filed its Original Petition against Defendants, and in 

August of 2022, Ryan filed its First Amended Petition.2 Ryan asserted several claims 

against Defendants, however, the only claim at issue in this interlocutory appeal is 

Ryan’s defamation claim.  

 In its petition, Ryan states that USA Today contracted for Ryan’s services, 

obtained more than $2 million in tax savings, and failed to pay fees owed to Ryan. 

Then USA published articles that criticized Ryan and described its work as unlawful 

and “hid the fact” that USA Today had been a client of Ryan’s. According to the 

petition, the articles “falsely claimed that Ryan [] was somehow participating in 

 
2 Ryan’s First Amended Petition was the live pleading at the time the trial court 

heard USA Today’s motion to dismiss, and we refer to it as “the petition” herein. In 
this opinion, we limit our discussion of the factual allegations to the defamation 
claim because that is the claim at issue in the TCPA motion to dismiss. 



4 
 

business practices that were criminal, corrupt and unethical[]” while concealing or 

not disclosing the fact that USA Today was a client of Ryan’s. 

According to Ryan, USA Today published defamatory “articles, podcasts, 

tweets and other false communications about Ryan” across the United States and to 

a “global internet audience[,]” and the publications contain “demonstrably false 

assertions of fact or create[] a defamatory impression by misrepresenting material 

facts, omitting material facts, and juxtaposing facts in a misleading way.” Ryan 

alleged that some of the allegedly defamatory communications pertained to Ryan’s 

work on behalf of a client to seek a tax refund for dyed diesel fuel that was used in 

mining and processing machinery in Arizona. 

The petition states that dyed diesel fuel is used by Ryan’s client, Carter Oil 

Company, as fuel in mining and processing machinery. According to the petition, 

after doing research, Ryan concluded that the dyed diesel fuel sold by his client to 

others who incorporated the fuel into the machinery used in mining operations 

should be exempt from taxation under Arizona statutory law, and Ryan assisted its 

client, Carter Oil Company, in applying for a refund, but Arizona’s Department of 

Revenue denied the request for a refund in 2014. Ryan’s client, Carter Oil Company, 

subsequently sued the department in Tax Court in 2016 and won. After winning on 

the issue and entering into a payment plan for receiving refund payments over a 



5 
 

period of years, Ryan retained three former state employees as outside consultants 

to work for Ryan.  

According to the petition, USA Today falsely misrepresented Ryan’s work on 

the Arizona dyed diesel fuel issue: (1) by falsely suggesting that Ryan’s work was 

done in secret; (2) by falsely suggesting that Ryan asked the refund payments to be 

made over a period of years in order to avoid the scrutiny of lawmakers; (3) by 

falsely suggesting that there was no basis for Ryan’s request for the refunds and that 

the request was contrary to longstanding law; (4) by not reporting (or “concealing”) 

that Ryan had prevailed in Tax Court on its refund request; (5) by misleading readers 

into thinking that the Governor had fired Woodruff and Nülle for opposing Ryan’s 

refund request rather than for opposing the Governor’s position on school funding; 

(6) by falsely accusing Ryan of breaking Arizona’s conflict of interest law by hiring 

consultants who previously worked for Governor Ducey (Mike Liburdi, Danny 

Seiden, and Kirk Adams), although those individuals had never worked in the 

Department of Revenue and were never previously involved in the refund request 

matter, and the conflict of interest law applies only to individuals and not to 

companies like Ryan; and (7) by falsely claiming there was an FBI investigation of 

Ryan by the “public corruption unit.” The petition further alleges that USA Today 



6 
 

also “falsely accuse[d] Ryan of corruption and unethical business practices” by 

misrepresenting Ryan’s work in a separate matter in North Dakota.3  

The petition alleges that USA Today falsely misrepresented Ryan’s work on 

the North Dakota equipment refund issue: (1) by falsely claiming that Ryan had filed 

“questionable” and “frivolous” refund claims that lacked documentation even 

though the Tax Court’s ruling in favor of Ryan’s client was publicly available when 

USA Today published its article; (2) by falsely claiming that Ryan had “issue 

shopped” various North Dakota tax department employees to obtain inconsistent or 

ambiguous responses even though a North Dakota senior tax official had apologized 

to Ryan after an official had mistakenly blamed Ryan for another company’s “issue 

shopping” and the apology had occurred before USA Today’s misleading article; 

and (3) by failing to correct the record when Ryan notified USA Today of the alleged 

errors. 

 
3 According to an order in the appellate record, the North Dakota suit related 

to a request by Ryan’s client Equinor Energy LP (f/k/a Statoil Oil and Gas LP) 
seeking a refund of sales and use tax on separators it purchased for use in gas 
gathering and processing. The petition alleges that Ryan believed that its client was 
entitled to a tax refund because separators used in gas gathering and gas compression 
systems should have been exempt from North Dakota sales and use tax. Initially the 
tax commissioner denied Equinor’s refund request, after which the Tax Court ruled 
in favor of Ryan’s client, Equinor, and in a publicly-issued ruling the Tax Court 
concluded that it was the tax commissioner’s position which was not supported by 
law and that Ryan’s client was entitled to the refund. 



7 
 

The petition asserts that the alleged defamatory statements or publications are 

defamatory individually and as a whole because they “create a defamatory 

impression by misrepresenting material facts, omitting material facts, and 

juxtaposing facts in a misleading way[,]” and a person of ordinary intelligence would 

perceive USA Today to be “accusing Ryan of serious criminal misconduct, 

corruption, and unethical business practices.” Ryan identified nine statements that 

USA published that were allegedly defamatory communications about Ryan: 

a) A July 14, 2021 series by Craig Harris, Michael Braga, and Javier 
Zarracina, “Untangling Arizona Gov. Ducey’s complex network of 
interests,” which was published on usatoday.com and in print editions 
of USA Today, states that: 
 

“Here’s a map of the main players involved in this failed behind 
the scenes power play and what each had at stake:” 
 

 
 
“The entire basis for Ryan’s [dyed diesel refund] claim was 
novel.” 
 
“But in mid-2016, the tax officials had rejected the whole idea of 
the [dyed diesel] tax break. So Ryan LLC and its founder, G. 
Brint Ryan, had an Arizona problem. To turn that problem into a 
big win, they would need to beat the state Revenue Department. 
And they would need the help of one of the most powerful men 
in Arizona . . .” 
 



8 
 

Ryan “needed the governor’s help persuading the Department of 
Revenue to abandon [the dyed diesel] legal action . . . and to 
[issue the] refund.” 
 
“. . . changing the rules to issue [the dyed diesel refund] was . . . 
contrary to long-standing tax law.” 
 
“Nülle knew that state conflict-of-interest laws bar government 
employees from trying to influence their former employers for a 
year. Yet, here Liburdi and Seiden were representing the interests 
of [Ryan] before a state agency that they used to oversee.”  
 
During settlement negotiations, Ryan requested the “payment of 
many millions of dollars over three years, rather than all at once, 
Nulle told The Republic. Doing it this way, as Ryan wanted, 
would avoid scrutiny from lawmakers or from the independent 
Joint Legislative Budget Committee, which likely would raise 
questions as to why such a large lump sum was flowing out of 
Revenue’s coffers,” Nulle said. 

 
b) A July 19, 2021 promotional tweet posted by USA Today employee 
Craig Harris to his official USA Today Twitter account 
@CraigHarrisUSAT states: 
 

“ICYMI: These two veteran public servants stopped a $100 
million tax giveaway to @GBrintRyan, a campaign donor to 
Gov. @dougducey. Their reward? @dougducey fired them.” 

 
c) On July 28, 2021, Craig Harris appeared as an employee of USA 
Today on the Gaggle podcast, which is widely available online and 
through podcasting apps, and made the following statements: 
 

Ryan pushed for the dyed diesel fuel refund request with “no 
public hearings, no openness at all, trying to get the department 
of revenue to sign over a hundred million dollars to all of these 
clients for Ryan LLC.” 
 
Ryan retained three former public officials even though “they’re 
supposed to wait a year, according to the state’s conflict of 
interest laws and a cooling off period laws.” 



9 
 

d) An August 31, 2021 article by Craig Harris, “FBI examining $100M 
tax refund push by Arizona Gov. Ducey staffers after Arizona 
Republic/USA Today investigation,” which was published on 
usatoday.com and in print copies of USA Today, stated that: 
 

“The FBI’s Public Corruption unit is investigating efforts by 
Arizona Gov. Doug Ducey’s past and current staffers—including 
one who is now a federal judge—to push for a closed-door deal 
to issue tax refunds worth as much as $100 million to aid one of 
Ducey’s campaign supporters . . . The companies that stood to 
benefit were represented by Texas tax firm Ryan LLC, founded 
by Ducey supporter G. Brint Ryan. The top three deputies in 
Ducey’s administration left their government jobs and went to 
work for Ryan to push for the tax refund.” 
 
“Ryan had pushed Revenue to settle the [dyed diesel fuel refund 
request] case and pay out the money, perhaps spread out over 
multiple years to draw less scrutiny.” 
 
“Ryan’s firm hired ex-Chief of Staff Kirk Adams, now a political 
consultant; ex-General Counsel Mike Liburdi, now a federal 
judge appointed by Trump; and former Deputy Chief of Staff 
Danny Seiden, now CEO of the Arizona Chamber of Commerce 
& Industry. All began working for Ryan within months of 
leaving Ducey’s office despite a state law that requires a one-
year cooling-off period for public employees before trying to 
influence their former employers.” 

 
e) The following August 31, 2021 promotional tweets posted by USA 
Today employee Craig Harris to his official USA Today Twitter account 
@CraigHarrisUSAT: 
 

“EXCLUSIVE: @FBI Public Corruption Unit investigating 
Gov. @dougducey administration after current and former staff, 
including a federal judge, pressured AZDOR to give away 
$100M to clients of @GBrintRyan, a big-time @GOP and 
@dougducey donor.” 
 



10 
 

“Here’s the story on the background of Nülle and his former boss 
Carlton Woodruff, both of whom @dougducey fired after they 
were against the $100 million tax giveaway.” 

 
f) On September 1, 2021, Craig Harris appeared as an employee of USA 
Today on the Arizona Horizon podcast, which is widely available 
online and through podcasting apps, and made the following 
statements: 
 

“Ryan LLC hired three high-level staffers of the Governor. . . 
and within months of leaving the Governor’s office they were 
lobbying and putting pressure on the Department of Revenue, an 
agency that they managed and overseen to give this $100 million 
sales tax refund back to these businesses here in Arizona.” 
 
“There wasn’t any” basis for Ryan’s dyed diesel refund request. 

 
g) A December 30, 2021 promotional tweet posted by USA Today 
employee Craig Harris to his official USA Today Twitter account 
@CraigHarrisUSAT, stated: 
 

USA Today’s July series “showed a coordinated effort by the 
@dougducey administration to try to secretly give away $100 
million in tax refunds to donors and friends of the governor? 
https://azcentral.com/in-depth/news/local/ 
arizona-investigations/2021/07/14/how-doug-ducey-top-
deputies-pushed-deal-would-have-cost-arizona-taxpayers-100-
million/7622030002/.” 

 
h) A January 10, 2022 article by Craig Harris, “Firm helps companies 
get rich with ‘questionable’ tax refunds, tactics that exhaust officials,” 
which was published on usatoday.com and in print copies of USA 
Today on January 12, 2022 under the headline “Tax officials question 
firm’s grueling tactics,” stated that: 
 

Ryan retained people who were “supposed to wait a year, 
according to the state’s conflict of interest laws and a cooling off 
period law.”  
 



11 
 

Ryan pushed for the dyed diesel request in Arizona “behind the 
scenes,” “not in the public,” and “with no public hearings or 
openness at all.” 
 
Ryan “Hired three former high-ranking officials in Arizona Gov. 
Doug Ducey’s administration a few months after they left office 
to pressure the state’s department of revenue to give $100 million 
in refunds to mining clients of Ryan. The company hired the 
three ex-public employees, including one whom Trump 
appointed as a federal judge after working for Ryan, even though 
Arizona has a one-year cooling-off period before ex-employees 
can lobby the state . . . The controversy resulted in an FBI 
investigation last spring.” 
 
“Ryan LLC unsuccessfully ‘issue shopped’ by contacting 
different tax department employees in an attempt to find an 
inconsistent or ambiguous answer to their questions.” 
 
Ryan files “questionable refund claims” . . . “For example, 
McMerty said Ryan tried to claim that oil well production 
equipment should receive an exemption for gas equipment, 
which is intended to incentivize the buildout of gas transportation 
infrastructure. McMerty said the equipment is used in oil 
production, separating oil, water and gas—not gas processing.” 

 
i) The following January 10, 2022 promotional tweets posted by USA 
Today employee Craig Harris to his official USA Today Twitter account 
@CraigHarrisUSAT: 
 

“If this firm, Ryan LLC, sounds familiar, well it tried to quietly 
claw back $100 million in tax refunds in Arizona through the 
help of Gov. @dougducey and current and ex-staffers like 
@dbseiden, @KirkAdams and current federal judge Mike 
Liburdi.” 
 
“. . . Gov. @dougducey tried to help the firm [Ryan] quietly claw 
back $100 million of Arizona tax dollars to help friends of the 
governor. #AZUnstoppable.” 
 



12 
 

“And when two public servants at the Arizona Dept. of Revenue 
tried to stand up to @dougducey and stop the $100 million in tax 
refunds to clients of [Ryan] they got fired.” 

 
Ryan alleged that USA Today’s allegedly false accusations—which were also 

republished by other media outlets and by USA Today itself—caused Ryan to suffer 

substantial financial and reputational harm. According to Ryan, it has lost current 

and prospective customers due to the complained-of publications, its employee 

recruiting has been adversely affected, and it has made significant expenditures to 

mitigate business and reputational harm. Ryan also alleged it had suffered 

consequential damages in the form of lost profits. 

Attached to the petition were copies of the following documents: a September 

1, 2021 Arizona Horizon article titled “The FBI is investigating Governor Doug 

Ducey and staff members regarding a major tax refund”; July 14, 2021 The Arizona 

Republic and USA Today articles titled “Untangling Arizona Gov. Doug Ducey’s 

complex network of interests[,]” “He made a fortune winning tax refunds. He needed 

help from Arizona’s most powerful leader[,]” “Arizona’s governor had political 

aspirations. He also had a pipeline to a big GOP supporter[,]” “They were Gov. Doug 

Ducey’s top officials. Then they went after a huge tax refund[,]” “She was the 

governor’s deputy chief of staff. The tax deal she pushed would benefit her father’s 



13 
 

mining firm[,]”4 and “They stood up against a tax refund that would have cost 

Arizonans. It cost them their jobs[,]”; a January 10, 2022 USA Today article titled 

“Firm helps companies get rich with ‘questionable’ tax refunds, tactics that exhaust 

officials”; a November 2, 2021 letter from counsel for Ryan to counsel for USA 

Today outlining and objecting to “false accusations of corruption and deceit [that] 

are defamatory per se” and demanding a correction and public apology; a January 

28, 2022 letter from counsel for Ryan to counsel for USA Today outlining and 

objecting to additional false and libelous claims and demanding a retraction; and an 

August 31, 2021 The Arizona Republic and USA Today article titled “FBI examining 

$100M tax refund push by Arizona Gov. Ducey staffers after Arizona Republic/USA 

TODAY investigation[.]”5  

USA Today’s Answer 

Defendants filed an Original Answer Subject to Special Appearance and 

Motion to Transfer Venue, which asserted a general denial. Defendants also asserted 

affirmative defenses, including—they did not publish any false statements about 

Ryan, and any statements at issue are true or substantially true; the statements at 

 
4 This article refers to Gretchen Conger, former deputy chief of staff to 

Governor Ducey, whose father was an executive of Freeport McMoRan, an 
international mining firm. 

5 Other documents were attached in support of Ryan’s contract claim, which 
we do not review here because they are not related to the denial of USA Today’s 
TCPA motion to dismiss, which is the subject of this appeal. See Tex. R. App. P. 
47.1. 



14 
 

issue are privileged; the statements at issue were made without malice, which Ryan 

must prove because Ryan is a public figure; the statements at issue are expressions 

of opinion that are not actionable in defamation. 

USA Today’s Motion to Dismiss Plaintiff’s Defamation Claims 

USA Today filed a motion to dismiss pursuant to the TCPA, arguing that 

Ryan’s defamation claims should be dismissed because (1) the alleged defamatory 

statements are based on or are in response to USA Today’s exercise of the right of 

free speech, (2) Ryan cannot establish by clear and specific evidence a prima facie 

case for its defamation claims, (3) or in the alternative, USA Today has the 

affirmative defenses of (a) the statements at issue are true or substantially true, 

(b) the statements at issue are “fair, true and impartial accounts of judicial, executive, 

or other official proceedings to administer the law[,]” (c) the statements at issue are 

constitutionally protected opinion, and (d) the statements at issue are privileged 

commentary on acts of public officials and matters of public concern.6 

USA Today contends that Ryan cannot prove that USA Today made 

defamatory statements of fact because Ryan’s pleading relies on misrepresentations 

of the statements at issue, taken out of context. USA Today argues that the 

Defendants never accused Ryan of illegal or unethical conduct and only reported 

 
6 Citing Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. §§ 27.005(b)-(d), 73.002(b)(1), 

(2), 73.005(a)-(b). 



15 
 

about what other people said who questioned Ryan’s “tactics and the work of its 

lobbyists[,]” and that several of the statements at issue are not about Ryan at all—

rather they are about Governor Ducey or his former staffers. The motion also argues 

that the statutory “fair reporting” privilege protects the media’s accurate reporting, 

and that Ryan must show that USA Today falsely reported its sources’ allegations, 

which Ryan cannot do.7 

In its motion to dismiss, USA Today did not take a position on whether Ryan 

is a public figure for purposes of determining the degree of fault required (actual 

malice or ordinary negligence). USA requests attorney’s fees and sanctions against 

Ryan. Attached to USA Today’s motion is the Declaration of Craig Harris, a 

journalist for USA Today and formerly for The Arizona Republic.8 Attached to the 

Declaration are copies of several articles, tweets, and a transcript of Harris’s 

comments on “The Gaggle” podcast. In his Declaration, Harris attests that “[a]ll of 

the statements attributed to Woodruff, Nülle, and all other third parties in the 

publications cited [] are accurately reported.” 

  

 
7 Citing Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 73.005(b) (In an action brought 

against a newspaper, the defense of truth applies to “an accurate reporting of 
allegations made by a third party regarding a matter of public concern.”). 

8 USA Today’s motion explains that it publishes The Arizona Republic, which 
it describes as “the state’s largest newspaper.” 



16 
 

Ryan’s Response in Opposition to Defendants’ Motion to Dismiss Plaintiff’s 
Defamation Claims 
 

In its Response, Ryan argued, “[a]t the heart of [USA Today’s] false reporting 

is the false implication that Ryan’s core commitment—to ensuring that its clients 

pay only the taxes they owe, and not a penny more—is somehow improper, unlawful 

or contrary to the public interest[]” and that in pursuing tax savings for its clients, 

Ryan was “somehow participating in business practices that were criminal, corrupt 

and unethical.” Ryan argues that the gist of USA Today’s reporting about Ryan is 

defamatory. According to Ryan, the nine statements at issue are either false standing 

alone, or when viewed together, create “a substantially false and defamatory 

impression of Ryan[.]” 

Ryan contends that it is not a public figure, and the negligence standard of 

fault should apply. That said, according to Ryan, even under the actual malice 

standard, Ryan has presented prima facie proof of its claim because USA Today’s 

“selective omission of facts, or juxtaposition of true facts in certain contexts, was 

designed to create a false impression about the nature of Ryan’s business activities, 

caused harm to Ryan’s reputation[,] and implied Ryan engaged in criminal 

misconduct.” Ryan argues that because it has offered clear and specific evidence of 

a prima facie claim for defamation, the burden shifted to USA Today on its 

affirmative defenses, and that numerous of the statements at issue were not attributed 

to third persons, so they are not shielded by the third-party allegations privilege. In 



17 
 

addition, Ryan argues that the statements made on podcasts are slander under Texas 

law and are not covered by the affirmative defenses USA Today asserts. Ryan further 

argues that USA Today has not met its burden to prove that it is entitled to judgment 

as a matter of law on its affirmative defenses. 

According to Ryan, USA Today knew or should have known its reporting on 

the Arizona dyed diesel fuel refund was false because: (1) Ryan’s clients publicly 

sued the Department of Revenue in Tax Court and not “behind the scenes” as 

reported; (2) the initial proposal to make the refund payments over three years was 

initially offered to Ryan’s client by the Department of Revenue and not by Ryan, as 

USA Today reported; (3) reporter Harris’s open records request related to the dyed 

diesel refund included citations to Arizona case law, so that establishes USA Today 

knew or should have known that it was false for USA Today to report that Ryan’s 

efforts were “contrary to long-standing tax law[]”; (4) Woodruff and Nülle—aides 

to Governor Ducey—were fired 24 hours after they contradicted the Governor on 

the school funding proposition, which Woodruff publicly acknowledged in an 

interview with USA Today; (5) reporter Harris knew that the former State employees 

hired by Ryan had never been employed by the Department of Revenue nor had they 

worked on the dyed diesel fuel issue before Ryan retained them, and Harris should 

have known that the “cooling off period” statute did not apply under these 

circumstances, so Ryan could have no culpability under the statute; and (6) there is 



18 
 

no factual basis for USA Today’s reporting that there was an FBI investigation of 

Ryan, which USA Today did not retract despite Ryan asking for a retraction. 

As to the North Dakota activities and reporting, Ryan argues that USA Today 

knew or should have known its reporting was false because: (1) Ryan’s legal 

argument was documented, and the North Dakota Tax Court found it was the tax 

commissioner’s position which was meritless; (2) Ryan informed USA Today that a 

senior North Dakota tax official had apologized for blaming Ryan for “issue 

shopping” which was something that another company had actually used, yet USA 

Today did not include the apology in its subsequent reporting and instead 

misrepresented Ryan’s work and failed to retract the misrepresentation; and (3) even 

though the North Dakota Court had ruled in Ryan’s favor, USA Today continued to 

make false allegations about Ryan’s work in Arizona when it published articles 

about Ryan’s work in North Dakota, leaving readers with a “substantially false 

impression[.]” 

Ryan asserts that it suffered harm to its business and reputation because it lost 

business opportunities and customers—specifically, Ryan alleged it lost the account 

of Deloitte LLP, who terminated its working relationship with Ryan and cited the 

USA Today’s reporting about Ryan as the primary reason for terminating the 

relationship. Ryan also alleges it has spent hundreds of thousands of dollars in 

repairing the harm to its reputation and business. 



19 
 

USA Today’s Objections to the Chronis Affidavit Filed in Support of Plaintiff’s 
Response to TCPA Motion 
 
 The day before the hearing on the motion to dismiss, USA Today filed 

objections to the Chronis9 Affidavit, which was attached to Ryan’s response. 

According to USA Today, certain statements in Chronis’s affidavit were conclusory 

and an improper legal conclusion, not based on personal knowledge, or inadmissible 

hearsay. USA Today also objected to Chronis describing the meaning of the 

challenged, allegedly defamatory statements, arguing that the affidavit contained 

“improper meaning testimony” because defamation is tested by how the ordinary 

reader would understand a statement and not what Chronis says it means. USA 

Today also filed a reply in support of its motion to dismiss, generally arguing that 

the statements at issue are not false, and therefore, not defamatory. 

 After a hearing on the motion to dismiss, the trial court signed an Order on 

Motion to Dismiss and Ancillary Items Related Thereto. The trial court sustained 

some of USA Today’s objections to the Chronis Affidavit but overruled most of the 

objections. In some instances, the court wrote that it did not regard the objected-to 

statements as “evidence” but rather regarded it as “a heading related to the topics to 

follow.” The trial court denied USA Today’s motion to dismiss, stating, “The Court 

finds that Defendants neither established their affirmative defenses nor established 

 
9 Damon Chronis is the president of Ryan, LLC. 



20 
 

that they were entitled to judgment as a matter of law. In contrast, the Court finds 

that Plaintiff presented clear and specific evidence in support of Plaintiff’s 

defamation claim.” Defendants timely filed a Notice of Interlocutory Appeal.  

Issues On Appeal 

Appellants raise four issues on appeal. In the first issue, they argue that the 

trial court erred in denying their motion to dismiss under the TCPA. In the second 

issue, Appellants argue that Ryan failed to satisfy its burden under the TCPA to 

submit clear and specific evidence to support each essential element of its 

defamation claims. In the third issue, Appellants argue that they are entitled to 

judgment as a matter of law, including on their affirmative defenses. And in the 

fourth issue, Appellants argue that the trial court abused its discretion by failing to 

exclude evidence comprised of conclusory statements, speculation, and inadmissible 

hearsay. 

Admission of Evidence 

We address Appellants’ fourth issue first, which concerns the admission of 

evidence. Evidentiary rulings are committed to the trial court’s sound discretion. U-

Haul Int’l, Inc. v. Waldrip, 380 S.W.3d 118, 132 (Tex. 2012) (citing Bay Area 

Healthcare Grp., Ltd. v. McShane, 239 S.W.3d 231, 234 (Tex. 2007) (per curiam)). 

A trial court abuses its discretion when it acts without regard for guiding rules or 

principles. Id. (citing Owens-Corning Fiberglas Corp. v. Malone, 972 S.W.2d 35, 



21 
 

43 (Tex. 1998)). “The trial court has extensive discretion in evidentiary rulings, and 

we will uphold decisions within the zone of reasonable disagreement.” Diamond 

Offshore Servs. Ltd. v. Williams, 542 S.W.3d 539, 545 (Tex. 2018).  

“Relevant evidence is presumed to be admissible.” JBS Carriers, Inc. v. 

Washington, 564 S.W.3d 830, 836 (Tex. 2018) (citing Tex. R. Evid. 402). Even if 

the trial court abused its discretion in ruling on the admission or exclusion of certain 

evidence, reversal is only appropriate if the error was harmful—that is, it probably 

resulted in an improper judgment. See Nissan Motor Co. Ltd. v. Armstrong, 145 

S.W.3d 131, 144 (Tex. 2004); City of Brownsville v. Alvarado, 897 S.W.2d 750, 753 

(Tex. 1995); see also Tex. R. App. P. 44.1, 61.1. We will uphold a trial court’s ruling 

on the admission of evidence if there is any legitimate basis for the ruling. See 

Malone, 972 S.W.2d at 43 (“An appellate court must uphold the trial court’s 

evidentiary ruling if there is any legitimate basis for the ruling.”). A successful 

challenge to evidentiary rulings usually requires the complaining party to show that 

admission of the challenged evidence probably resulted in an improper outcome—

usually by showing that the court’s ruling turns on the particular evidence excluded 

or admitted. U-Haul Int’l, Inc., 380 S.W.3d at 132 (citing Tex. R. App. P. 44.1, 61.1); 

Alvarado, 897 S.W.2d at 753-54. 

Section 27.006(a) of the Civil Practice and Remedies Code provides: 
 
In determining whether a legal action is subject to or should be 
dismissed under this chapter, the court shall consider the pleadings, 



22 
 

evidence a court could consider under Rule 166a, Texas Rules of Civil 
Procedure, and supporting and opposing affidavits stating the facts on 
which the liability or defense is based. 

 
Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.006(a); see also Tex. R. Civ. P. 166a(c); 

Montano v. Cronan, No. 09-20-00232-CV, 2021 Tex. App. LEXIS 5654, at *20 

(Tex. App.—Beaumont July 15, 2021, no pet.) (mem. op.). Therefore, we look to 

the standards in Rule 166a.10 

On December 15, 2022—the day before the hearing on the motion to 

dismiss—USA Today filed objections to the affidavit of Damon Chronis (Ryan’s 

president), which was attached to Ryan’s response to the motion to dismiss and to 

which numerous exhibits were attached. Defendants raised 31 objections to certain 

sections of the Chronis affidavit, and in some instances, objected to multiple 

sentences within a section. Defendants objected to some statements in the Chronis 

affidavit as conclusory, improper legal conclusions, improper meaning testimony,11 

 
10 The Legislature expressly adopted the Rule 166a timeliness requirements 

in the 2019 amendments to the TCPA. See Atlas Survival Shelters, LLC v. Scott, No. 
12-20-00054-CV, 2020 Tex. App. LEXIS 9170, at **10-11 (Tex. App.—Tyler Nov. 
18, 2020, no pet.) (mem. op.) (citing Act of May 17, 2019, 86th Leg., R.S., ch. 378, 
§ 12, 2019 Tex. Gen. Laws 960, 962 (amended 2019) (current version at Tex. Civ. 
Prac. & Rem. Code Ann. § 27.006(a))). 

11 USA Today objected to certain assertions in the Chronis affidavit as 
“improper meaning testimony” and explained that, in a claim for defamation, the 
meaning of a publication is determined by how it would be understood by the 
ordinary reader and not by Chronis (or any other specific individual) and what he 
says it means. 



23 
 

not based on the affiant’s personal knowledge, lacking a foundation, containing 

inadmissible hearsay, and based on improper lay opinion.  

 The trial court’s order denying USA Today’s motion to dismiss reflects that 

the trial court considered USA Today’s objections to Ryan’s evidence, and the order 

includes rulings on USA Today’s objections. The trial court sustained eight of USA 

Today’s objections and overruled the rest. In some instances, in overruling an 

objection, the trial court wrote, “the Court notes that it does not accept this portion 

of the affidavit as evidence, but, instead, views it as a heading related to the topics 

to follow.” In one instance, the trial court overruled the objection and wrote, “the 

Court treats the statement as an operative fact[,]” which referred to a sentence in the 

Chronis affidavit that reads, “Ryan, through a letter from its counsel to Gannett dated 

January 28, 2022, [] expressly told Gannett that Ryan has never been contacted by 

the FBI in connection with an investigation and was completely unaware of the 

existence of any investigation into any of Ryan’s activities in Arizona.” Otherwise, 

the trial court overruled USA Today’s objections without explanation. 

 On appeal, USA Today argues that the trial court abused its discretion in 

overruling the bulk of its objections and that “[b]ecause Ryan relied on this 

incompetent evidence to support its Step 2 showing, the trial court’s refusal to 

exclude it was harmful error and resulted in the rendition of its erroneous judgment.” 

Appellee argues that Appellants’ argument is “only a vague and conclusory 



24 
 

analysis” and that Appellants cannot show that the admission of the challenged 

evidence probably caused the rendition of an improper judgment. 

 USA Today’s argument about why the trial court’s admission of the 

complained-of-evidence outlined in its fourth issue harmed doesn’t explain how 

admitting the evidence led the trial court to render an improper judgment. It’s entire 

argument on harm is that “the trial court’s refusal to exclude [the challenged 

statements in the Chronis affidavit] was harmful error and resulted in the rendition 

of its erroneous judgment.” This argument is insufficient to comply with the 

requirements that apply to appellate briefs because it fails to “apply the facts to the 

cited law to show how the trial court committed error.” See Golden v. Milstead 

Towing and Storage, Nos. 09-21-00043-CV, 09-21-00044-CV, 09-21-00045-CV, 

2022 Tex. App. LEXIS 2988, at *9 (Tex. App.—Beaumont May 5, 2022, no pet.) 

(mem. op.). As stated above, a party seeking reversal based on evidentiary error must 

show that the error probably resulted in an improper judgment, which usually 

requires the complaining party to show that the judgment turns on the challenged 

evidence. See Alvarado, 897 S.W.2d at 753-54. USA Today failed to meet this 

requirement. See id.; see also Tex. R. App. P. 44.1(a); U-Haul Int’l, Inc., 380 S.W.3d 

at 136. Issue four is overruled. 

  



25 
 

TCPA Motion to Dismiss 

Standard of Review 

We review a trial court’s denial of a TCPA motion to dismiss under a de novo 

standard of review. See Walker v. Hartman, 516 S.W.3d 71, 79-80 (Tex. App.—

Beaumont 2017, pet. denied) (citation omitted); see also Adams v. Starside Custom 

Builders, LLC, 547 S.W.3d 890, 897 (Tex. 2018) (citations omitted). Our de novo 

review includes whether the parties met their burdens of proof under the TCPA and 

whether a nonmovant has presented clear and specific evidence establishing a prima 

facie case for each essential element of the challenged claims. See Landry’s, Inc. v. 

Animal Legal Defense Fund, 631 S.W.3d 40, 45-46 (Tex. 2021). We consider the 

pleadings and affidavits stating the allegations upon which the claim or defense is 

based in the light most favorable to the nonmovant. See Tex. Civ. Prac. & Rem. 

Code Ann. § 27.006(a); In re Lipsky, 460 S.W.3d 579, 586-87 (Tex. 2015) (orig. 

proceeding); Push Start Indus., LLC v. Hous. Gulf Energy Corp., No. 09-19-00290-

CV, 2020 Tex. App. LEXIS 9337, at *6 (Tex. App.—Beaumont Nov. 30, 2020, no 

pet.) (mem. op.) (citations omitted). We consider evidence a court could consider 

under Rule 166a of the Texas Rules of Civil Procedure. See Tex. Civ. Prac. & Rem. 

Code Ann. § 27.006(a).  

  



26 
 

Burden of Proof Under the TCPA 

 The TCPA provides a three-step process courts must follow in deciding 

whether to dismiss a “legal action” to which the TCPA applies. Montelongo v. 

Abrea, 622 S.W.3d 290, 295-96 (Tex. 2021). First, the defendant who has moved to 

dismiss must show by a preponderance of the evidence that the plaintiff’s claim is 

based on, relates to, or is in response to the movant’s exercise of (1) the right of free 

speech, (2) the right to petition, or (3) the right of association. See ExxonMobil 

Pipeline Co. v. Coleman, 512 S.W.3d 895, 898 (Tex. 2017) (per curiam) (citing Tex. 

Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.005(b)).  

Next, if the defendant meets its burden, the burden shifts to the plaintiff to 

“establish[] by clear and specific evidence a prima facie case for each essential 

element of the claim in question.” Id. at 899 (quoting Tex. Civ. Prac. & Rem. Code 

Ann. § 27.005(c)); Montelongo, 622 S.W.3d at 296. Finally, if the plaintiff makes 

this showing, the court will dismiss the action if the defendant “establishes an 

affirmative defense or other grounds on which the moving party is entitled to 

judgment as a matter of law.” Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.005(d); 

Montelongo, 622 S.W.3d at 296. Prima facie means “at first sight,” and under the 

TCPA, a prima facie case is the “minimum quantum of evidence necessary to 

support a rational inference that the allegation of fact is true.” USA Lending Grp., 

Inc. v. Winstead PC, 669 S.W.3d 195, 200 (Tex. 2023) (citing S&S Emergency 



27 
 

Training Sols., Inc. v. Elliott, 564 S.W.3d 843, 847 (Tex. 2018); Prima facie, 

Garner’s Dictionary of Legal Usage (3d ed. 2011)). Evidence is “clear and specific” 

if it provides enough detail to show the factual basis for the claim. Id. (citing In re 

Lipsky, 460 S.W.3d at 590-91). Such evidence need not be conclusive, 

uncontroverted, or found credible. Id. (citing In re Lipsky, 460 S.W.3d at 590).  

On the third step of the analysis, we examine whether the defendants have 

established that they are entitled to judgment as a matter of law on their affirmative 

defenses. See Rogers v. Bryan, No. 09-21-00338-CV, 2023 Tex. App. LEXIS 505, 

at *49 (Tex. App.—Beaumont Jan. 26, 2023, no pet.) (mem. op.). When determining 

whether a party who seeks to dismiss the plaintiff’s case under the TCPA has met 

its burden on this third step, we apply a standard of review essentially equivalent to 

a motion for summary judgment on an affirmative defense. Id.; H-E-B, L.P. v. 

Maverick Int’l, Ltd., No. 09-21-00311-CV, 2022 Tex App. Lexis 7428, at *10 (Tex. 

App.—Beaumont Oct. 6, 2022, pet. granted, judgm’t vacated w.r.m.) (mem. op.).12  

 
12 See also Rockman v. Ob Hospitalist Grp., Inc., No. 01-21-00383-CV, 2023 

Tex. App. LEXIS 3055, at *38 (Tex. App.—Houston [1st Dist.] May 9, 2023, no 
pet.) (mem. op.) (citing Zidan v. Zidan, No. 05-20-00786-CV, 2022 Tex. App. 
LEXIS 8744, at *11 (Tex. App.—Dallas Nov. 30, 2022, no pet.) (mem. op.); Rosales 
v. Comm’n for Lawyer Discipline, No. 03-18-00725-CV, 2020 Tex. App. LEXIS 
3350, at **9-10 (Tex. App.—Austin Apr. 22, 2020, no pet.) (mem. op.); Batra v. 
Covenant Health Sys., 562 S.W.3d 696, 708 (Tex. App.—Amarillo 2018, pet. 
denied)); see also Graves v. Evangelista-Ysasaga, No. 14-22-00137-CV, 2023 Tex. 
App. LEXIS 399, at **14-16 (Tex. App.—Houston [14th Dist.] Jan. 24, 2023, pet. 
denied) (mem. op.) (defendant failed to prove they were entitled to judgment as a 
matter of law where a fact issue existed on defendant’s affirmative defense). 



28 
 

Matter of Public Concern 

 Our first task is to determine whether Ryan’s defamation claims as alleged in 

its petition are based on or in response to USA Today’s exercise of the right of free 

speech or pertain to communications made in connection with a matter of public 

concern. See Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.001(3). In this case, Ryan’s 

defamation claims related to USA’s publication of articles referencing Ryan and the 

activities and actions Ryan allegedly undertook in representing its clients, as well as 

actions that were allegedly taken by Arizona and North Dakota state officials, certain 

judicial proceedings that involved Ryan’s clients, and public funds. We conclude 

that the stories USA Today published on these matters pertained to “political, social 

or other interest[s] to the community[]” and to “subject[s] of concern to the public.” 

See Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.001(7). 

Appellant argues that Ryan does not dispute that its defamation claim is 

subject to the TCPA because its defamation claim relates to USA Today’s right of 

free speech or pertained to a matter of public concern. Additionally, we agree that 

Ryan’s claims are based on USA Today’s exercise of its free speech. USA Today 

has satisfied its burden on the first step of the analysis, and therefore we proceed to 

the second step of the analysis. See Lilith Fund for Reprod. Equity v. Dickson, 662 

S.W.3d 355, 363 (Tex. 2023); Netflix, Inc. v. Barina, No. 04-21-00327-CV, 2022 



29 
 

Tex. App. LEXIS 6637, at *6 (Tex. App.—San Antonio Aug. 31, 2022, pet. denied) 

(mem. op.).  

Plaintiff’s Prima Facie Case 

 Next, we must determine whether Ryan established a prima facie case of 

defamation, establishing it has “clear and specific evidence” to support each 

essential element of its claim. See ExxonMobil Pipeline Co., 512 S.W.3d at 898 

(citing Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.005(c)); Montelongo, 622 S.W.3d at 

296. To recover on a claim for defamation, a plaintiff must prove (1) publication of 

a false statement of fact to a third party, (2) that was defamatory concerning the 

plaintiff, (3) with the requisite degree of fault, at least amounting to negligence, and 

(4) that proximately caused damages.13 Innovative Block of S. Tex., Ltd. v. Valley 

Builders Supply, Inc., 603 S.W.3d 409, 417 (Tex. 2020); Anderson v. Durant, 550 

S.W.3d 605, 617-18 (Tex. 2018); In re Lipsky, 460 S.W.3d at 593. 

The status of the person allegedly defamed determines the requisite 
degree of fault. A private individual need only prove negligence, 
whereas a public figure or official must prove actual malice. “Actual 
malice” in this context means that the statement was made with 
knowledge of its falsity or with reckless disregard for its truth. 

 

 
13 The parties do not dispute whether the challenged statements were 

published to a third party. The challenged statements appeared in USA Today, The 
Arizona Republic, on Twitter, or on The Arizona Republic’s podcast “The Gaggle.” 
We conclude that Ryan met the publication element of its claim for defamation by 
clear and specific evidence. See ExxonMobil Pipeline Co. v. Coleman, 512 S.W.3d 
895, 898 (Tex. 2017) (per curiam). 



30 
 

In re Lipsky, 460 S.W.3d at 593 (citations omitted). “In a defamation case that 

implicates the TCPA, pleadings and evidence that establishes the facts of when, 

where, and what was said, the defamatory nature of the statements, and how they 

damaged the plaintiff should be sufficient to resist a TCPA motion to dismiss.” Id. 

at 590-91. 

a. Did Ryan establish that the challenged statements are defamatory about 
Ryan? 
 

 Our first step in evaluating a defamation claim is to determine whether the 

challenged statements are reasonably capable of a defamatory meaning about Ryan. 

See Anderson, 550 S.W.3d at 617-18; Dall. Morning News, Inc. v. Tatum, 554 

S.W.3d 614, 625 (Tex. 2018). A statement is defamatory if it “tends to injure a [] 

person’s reputation and thereby expose the person to public hatred, contempt or 

ridicule, or financial injury or to impeach any person’s honesty, integrity, virtue, or 

reputation or to publish the natural defects of anyone and thereby expose the person 

to public hatred, ridicule, or financial injury.” Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. 

§ 73.001; see also Waste Mgmt. of Tex., Inc. v. Tex. Disposal Sys. Landfill, Inc., 434 

S.W.3d 142, 150 & n.35 (Tex. 2014) (a corporation may bring a claim for libel); 

Newspapers, Inc. v. Matthews, 339 S.W.2d 890, 893 (Tex. 1960) (corporations and 

partnerships may bring a claim for libel). A statement is defamatory per se if it is so 

obviously harmful that general damages are presumed, and generally involves 

accusing someone of a crime, of having a loathsome disease, of engaging in sexual 



31 
 

misconduct, or that adversely reflects on a person’s fitness to conduct his business 

or occupation. See In re Lipsky, 460 S.W.3d at 596. 

We do not decide whether the alleged statements are true or false, instead  

. . . we judge the truth or falsity of an allegedly defamatory statement 
by identifying the “gist” of what the statement conveys about the 
plaintiff to a reasonable reader of the entire article. If the gist of the 
challenged statement, within the context of the article as a whole, is 
true, then the statement is considered substantially true and therefore 
not actionable—even if the statement errs in the details.  

 
See Polk Cnty. Publ’g Co. v. Coleman, No. 22-0103, 2024 Tex. LEXIS 124, at *3 

(Tex. Feb. 16, 2024); see also D Mag. Partners, L.P. v. Rosenthal, 529 S.W.3d 429, 

434 (Tex. 2017). Identifying the gist of an alleged defamatory publication and 

deciding whether a publication is capable of a defamatory meaning are questions of 

law for the court. See Coleman, 2024 Tex. LEXIS 124, at *11 (citing Turner v. KTRK 

Television, Inc., 38 S.W.3d 103, 114 (Tex. 2000)). We determine a publication’s 

“‘gist or meaning by examining how a person of ordinary intelligence would view 

it[,]’” asking how a “‘hypothetical reasonable reader’” would understand the 

publication, and not how any particular reader actually understood it. See id. at *11 

(quoting Neely v. Wilson, 418 S.W.3d 52, 64 (Tex. 2013); New Times, Inc. v. Isaacks, 

146 S.W.3d 144, 157 (Tex. 2004)). We consider a publication “as a whole[]” and 

“in light of the surrounding circumstances” in determining whether it communicates 

defamatory falsehoods, and we may also consider an entire series of articles treating 

the same subject matter to determine defamatory meaning. Id. at *16; Scripps NP 



32 
 

Operating, LLC v. Carter, 573 S.W.3d 781, 790-91 (Tex. 2019); Rosenthal, 529 

S.W.3d at 434.  

“[A] plaintiff can bring a claim for defamation when discrete facts, literally or 

substantially true, are published in such a way that they create a substantially false 

and defamatory impression by omitting material facts or juxtaposing facts in a 

misleading way.” Turner, 38 S.W.3d at 115. Even so, it is not defamatory if it 

contains “‘specific statements that err in the details but that correctly convey the gist 

of a [true] story[.]’” Coleman, 2024 Tex. LEXIS 124, at *11 (quoting Neely, 418 

S.W.3d at 63-64). We also ask whether an alleged defamatory statement is more 

damaging to the plaintiff’s reputation in the mind of the average reader than a 

truthful statement would have been. See id. at *20 (citing McIlvain v. Jacobs, 794 

S.W.2d 14, 16 (Tex. 1990)). 

In Ryan’s First Amended Petition, Ryan alleges that “USA Today falsely 

accuse[d] Ryan of corruption and unethical business practices by misrepresenting 

the facts about Ryan’s work on the dyed diesel [tax] refund request in Arizona[.]” 

Ryan also alleges that USA Today “intentionally misrepresented a number of 

material facts” about Ryan’s work in Arizona—by describing its work as secretive, 

by suggesting it proposed a payout over time to avoid legislative scrutiny, by falsely 

reporting there was no legal basis for Ryan’s position on the tax refund request, by 

creating a false impression by failing to report that Ryan initially obtained a 



33 
 

favorable ruling in Tax Court, by misleading readers into thinking that Governor 

Ducey had fired Woodruff and Nülle over the dyed diesel matter rather than the 

education funding proposition, by suggesting that Ryan violated Arizona’s conflict 

of interest law, and by claiming there was an FBI investigation and implying that 

Ryan was the subject of the investigation. 

 Ryan also alleges that “USA Today falsely accuse[d] Ryan of corruption and 

unethical business practices by misrepresenting the facts about Ryan’s work on the 

oil well production equipment refund request in North Dakota.” According to Ryan, 

USA Today falsely claimed Ryan had filed “questionable” or “frivolous” refund 

claims in North Dakota, and USA Today implied that Ryan engaged in unethical 

business practices by “issue shopping” different state tax department employees. 

 Ryan’s petition identifies 9 statements that Ryan claims are false and 

defamatory when standing alone or when viewed together because they create “a 

substantially false and defamatory impression of Ryan.” According to Ryan, the 

challenged statements “create a substantially false and defamatory impression by 

omitting material facts or juxtaposing facts in a misleading way.” 

In addition to a defamation by “gist” claim, a party may establish that the 

defamatory meaning arises implicitly from a distinct portion of the article that 

contains a factually defamatory statement rather than from the article’s “as-a-whole 

gist.” There is a distinction between an “as-a-whole” gist claim and “partial” 



34 
 

implication claim. Tatum, 554 S.W.3d at 622, 628-29 (acknowledging and 

discussing the differences). In Tatum, the Court explained that the differences matter 

especially in two contexts:  

The first relates to the substantial-truth doctrine. “A broadcast with 
specific statements that err in the details but that correctly convey the 
gist of a story is substantially true.” Neely, 418 S.W.3d at 63-64. If the 
plaintiff demonstrates substantial truth, the doctrine “precludes liability 
for a publication that correctly conveys a story’s ‘gist’ or ‘sting’ 
although erring in the details . . . .” Turner, 38 S.W.3d at 115. We have 
never held, nor do we today, that a true implication—as opposed to a 
true gist—can save a defendant from liability for publishing an 
otherwise factually defamatory statement. Second, the difference 
between gist and implication matters when considering the 
requirements that the U.S. Constitution imposes on defamation law. 

 
Id. at 629. 

Here, we agree with Ryan that the articles published by USA Today present 

Ryan in an unfavorable light, and we conclude the articles do so both as a whole and 

in discrete sections by implication. See id. at 627 (discussing defamation by 

implication where a publication “gets the details right but fails to put them in the 

proper context and thereby gets the story’s ‘gist’ [] wrong[]”) (quoting Turner, 38 

S.W.3d at 115). In particular, we note an August 31, 2021 article in The Arizona 

Republic/USA Today reads, “FBI examining $100M tax refund push by Arizona 

Gov. Ducey staffers after Arizona Republic/USA TODAY investigation[.]” The first 

sentence of the article states, “The FBI’s Public Corruption unit is investigating 

efforts by Arizona Gov. Doug Ducey’s past and current staffers [] to push for a 



35 
 

closed-door deal to issue tax refunds worth as much as $100 million to aid one of 

Ducey’s campaign supporters.” The focus in the title and the first sentence appears 

to be on Ducey, and not on Ryan, but the title alludes to a tax refund of $100 million 

to aid one of Ducey’s campaign supporters, and then the only campaign supporter 

discussed by name in the article is G. Brint Ryan, the founder of Ryan, LLC. The 

article later reports that Nülle told USA Today that the FBI contacted him to see if 

he had received any threats after the Arizona Republic published its series of articles, 

and the article states that Nülle stated “that the FBI had interviewed him several 

times in May regarding the refund campaign[]” and, that he stated “[t]hey are 

investigating the whole situation, but I don’t know what they have[.]” The article 

further stated that the reporter had contacted the FBI and a spokeswoman stated, 

“As a matter of course, the FBI does not confirm or deny the existence of 

investigations.” The article in question then focuses more on Ryan and less on 

Ducey. For example, it states, “G. Brint Ryan, a major GOP contributor, and his 

firm [Ryan, LLC] used insiders to gain access to Ducey to try to get what Ryan 

wanted and how the Texas millionaire could help Ducey’s political ambitions.” 

And that statement is not attributed to any third party. The article further states, “If 

Ryan’s client had won that refund, it would have set precedent enabling similar 

companies to claim more than $100 million in refunds from state coffers, according 



36 
 

to Department of Revenue officials, and Ryan’s firm would have been able to garner 

millions in commissions.” 

Other articles dated July 14, 2021, in The Arizona Republic and USA Today 

are titled or contain headlines or statements such as “He made a fortune winning tax 

refunds. He needed help from Arizona’s most powerful leader[,]” “Arizona’s 

governor had political aspirations. He also had a pipeline to a big GOP supporter[,]” 

“They were Gov. Doug Ducey’s top officials. Then they went after a huge tax 

refund[,]” “She was the governor’s deputy chief of staff. The tax deal she pushed 

would benefit her father’s mining firm[,]” “They stood up against a tax refund that 

would have cost Arizonans. It cost them their jobs[,]”; and a January 10, 2022 USA 

Today article titled “Firm helps companies get rich with ‘questionable’ tax refunds, 

tactics that exhaust officials[.]” 

We conclude that Ryan met its prima facie burden to show a hypothetical 

reasonable reader would understand the articles imply that Ryan, as well as the 

Governor of Arizona, and the former State employees hired by Ryan, had engaged 

in unethical, if not unlawful, conduct or even corruption, and further that Ryan and 

the Governor were under investigation by the FBI for their conduct or possible 

corruption. See Isaacks, 146 S.W.3d at 157. Ryan met its burden to show that the 

complained-of statements are defamatory as to Ryan because they are “‘reasonably 

capable’” of injuring Ryan’s reputation. See Tatum, 554 S.W.3d at 637-38 (quoting 



37 
 

Musser v. Smith Protective Servs., Inc., 723 S.W.2d 653, 655 (Tex. 1987)); see also 

Anderson, 550 S.W.3d at 617-18; In re Lipsky, 460 S.W.3d at 593. Viewing the 

evidence in the light most favorable to the nonmovant Ryan, as we must, we 

conclude that Ryan presented clear and specific evidence from which a person of 

ordinary intelligence would view the “gist” of the challenged statements as 

defamatory. See Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.006(a); Rosenthal, 529 

S.W.3d at 434; In re Lipsky, 460 S.W.3d at 586-87; Push Start Indus., LLC, 2020 

Tex. App. LEXIS 9337, at *6.  

b. Did USA Today act with the requisite degree of fault? 

 The degree of fault a plaintiff must prove in its defamation claim depends on 

whether the plaintiff is a private figure or public or limited-purpose public figure. 

See In re Lipsky, 460 S.W.3d at 593. “A private individual need only prove 

negligence, whereas a public figure or official must prove actual malice.” Id. (citing 

WFAA-TV, Inc. v. McLemore, 978 S.W.2d 568, 571 (Tex. 1998)). In the context of 

a defamation claim, a defendant is negligent if it knew or should have known a 

defamatory statement was false unless the content of the false statement would not 

warn a reasonably prudent publisher of its defamatory potential. See Rosenthal, 529 

S.W.3d at 440. “Negligent conduct is determined by asking ‘whether the defendant 

acted reasonably in checking the truth or falsity or defamatory character of the 

communication before publishing it.’” Scripps Tex. Newspapers, L.P. v. Belalcazar, 



38 
 

99 S.W.3d 829, 837 (Tex. App.—Corpus Christi 2003, pet. denied) (quoting 

Restatement (Second) of Torts § 580B cmt. g (1977)).  

Ryan maintains that it is a private party and only negligence is required. In 

USA Today’s motion to dismiss under the TCPA, it did not take a position on 

whether Ryan was a private person or public figure, nor did USA Today argue about 

the degree of fault that Ryan must prove. USA Today also does not argue on appeal 

that Ryan is a public figure.14 

 Assuming without deciding that Ryan is not a public figure and that it need 

only establish negligence, the record in this case provided sufficient evidence to 

make a prima facie case that USA Today negligently published the alleged 

defamatory statements. Exhibits attached to Ryan’s response to the motion to 

dismiss include letters from Ryan’s counsel to USA Today dated November 2, 2021 

and January 28, 2022, advising USA Today that USA Today had falsely reported 

about Ryan’s work in Arizona and North Dakota and stating that “The [Arizona] 

Republic knew before publication, those accusations are demonstrably false.” 

The Arizona Tax Court’s initial decision on the dyed diesel tax refund is a 

published decision, issued on September 4, 2018. See Carter Oil Co., Inc. v. Ariz. 

 
14 That said, we note that in the Answer filed by USA Today to the Petition, it 

alleged, “Plaintiff is a public figure for purposes of this action and is required to 
prove actual malice by clear and convincing evidence. The statements at issue were 
made without actual malice.” 



39 
 

Dep’t of Revenue, No. TX 2016-001218, 2018 Ariz. Tax LEXIS 11 (Ariz. Tax Ct. 

Sept. 4, 2018), rev’d by 460 P.3d 808 (Ariz. App. 2020). The facts stated in that 

reported opinion explain that Carter Oil sold dyed diesel fuel to Hanson Aggregates 

Arizona, Inc. for use in heavy equipment used in gravel mining and processing in 

Arizona. See 460 P.3d at 810. The Arizona Tax Court ruled in favor of Ryan’s client 

(Carter Oil Co.) granting a refund for the dyed diesel tax, but the Arizona Court of 

Appeals reversed that decision. Id. The Arizona Court of Appeals explained that the 

appeal presented the issue of “whether the dyed diesel [] is ‘machinery or equipment’ 

used directly in mining and processing operations.” Id. at 811. The Court concluded 

that dyed diesel fuel is not machinery or equipment and that the fuel is “subject to 

the transaction privilege tax but not the fuel tax.” Id. at 813, 815. So, Ryan’s client 

Carter Oil initially prevailed in the Arizona tax court, and that decision was reversed 

on appeal.  

We read the Arizona Court of Appeals decision as an opinion based on 

statutory construction, and although the Arizona Court of Appeals found against 

Ryan’s client, the court did not include any statement or conclude that Carter Oil’s 

position and argument was either “baseless” or “frivolous,” nor did it find that Carter 

Oil’s argument was unsupported by any legal authority or contrary to “long-standing 

tax law[,]” as USA Today had represented. See id. at 811. 



40 
 

As to Ryan’s work on behalf of its client in North Dakota, the refund sought 

by Ryan’s client Equinor Energy LP concerned a request for a refund on sales and 

use tax for certain oilfield machinery and equipment—including separators used in 

gas collection and processing. The clerk’s record in this case includes a copy of a 

January 7, 2022 Order by a North Dakota District Court reversing the state’s Tax 

Commissioner’s denial of a tax refund. See Equinor Energy LP v. State of North 

Dakota, No. 08-2021-CV-00309 (Burleigh Cnty. Dist. Ct. Jan. 7. 2022). As 

explained in the Order, Equinor had sought a refund of more than $5 million, and 

although the Tax Commissioner allowed a large portion of the request, it denied over 

two million dollars of the request rejecting the argument that pertained to separators 

being tax exempt. Equinor appealed the decision of the Tax Commissioner to the 

District Court. The North Dakota District Court found that the Tax Commissioner’s 

ruling which denied the refund was not supported by a preponderance of the 

evidence and “not in accordance with North Dakota law.” The District Court stated: 

[] Equinor asserts that the Commissioner’s Order should be reversed on 
the following grounds: 1) the findings of fact are not supported by a 
preponderance of the evidence, 2) the findings of fact do not 
sufficiently address the evidence presented by Equinor at the August 
11-12, 2020 hearing, 3) the conclusions of law and order are not 
supported by the findings of fact, and 4) the Commissioner’s Order is 
not in accordance with North Dakota law. The Court finds that the 
Commissioner’s order is reversed on all grounds cited by Equinor. 

 
The District Court reversed and remanded the matter for findings and conclusions 

consistent with its Order. 



41 
 

According to Ryan, “Three days after the Tax Court ruling in Equinor’s favor, 

Gannett published the North Dakota Article and misrepresented and concealed 

multiple facts about Ryan’s work in North Dakota sufficient to make the article 

substantially false[.]” Our record lacks any evidence of what occurred after the 

remand, but nothing in the record reflects a defeat for Ryan’s client’s legal position 

in North Dakota, nor does the record support USA Today’s statement that Ryan’s 

legal position on behalf of its client Equinor in the North Dakota matter was 

“questionable” or “frivolous.” Neither the Arizona Court of Appeals opinion nor the 

North Dakota District Court Order found the positions taken by Ryan’s clients—

Carter Oil and Equinor Energy, respectively—were frivolous or questionable. 

Further, nothing in Craig Harris’s affidavit reflects that he interviewed anyone 

with Ryan before publishing the news articles at issue. See Rosenthal, 529 S.W.3d 

at 440 (concluding that a magazine acted with negligence when it “failed to take 

reasonable steps to verify the accuracy of the story’s gist and should have known the 

gist was false”). According to Ryan, even when Ryan’s counsel informed USA 

Today of the false or misleading statements in its reporting, and specifically 

referenced the legal decisions in Arizona and North Dakota, USA Today did not 

issue a retraction or correction. See CBS Stations Grp. of Tex., LLC v. Burns, No. 

05-21-00042-CV, 2021 Tex. App. LEXIS 7907, at **10-11 (Tex. App.—Dallas 

Sept. 27, 2021, no pet.) (mem. op.) (concluding a plaintiff had established negligence 



42 
 

where plaintiff notified a television station and objected to its reporting as harmful, 

the station manager said “she would take care of it[]” but the station reran the story 

and left the story posted online); cf. Zerangue v. TSP Newspapers, Inc., 814 F.2d 

1066, 1071 (5th Cir. 1987) (“[R]eadiness to print a retraction weighs against 

‘malice.’”). We conclude that Ryan has presented at least a minimum quantum of 

evidence that USA Today acted negligently when making the statements that are the 

subject of this lawsuit. See USA Lending Grp., Inc., 669 S.W.3d at 200; Rosenthal, 

529 S.W.3d at 440. 

c. Did the plaintiff establish it sustained damages as a result of the statements? 

 Assuming without deciding that the statements were not defamatory per se, 

Ryan bears the burden to present a minimum quantum of clear and specific evidence 

that it suffered damages as a result of the challenged statements by USA Today. See 

In re Lipsky, 460 S.W.3d at 593. “[G]eneral averments of direct economic losses and 

lost profits[]” do not satisfy the TCPA’s requirement of clear and specific evidence 

unless the evidence includes “specific facts illustrating how [a defendant’s] alleged 

remarks about [the plaintiff’s] activities actually caused such losses.” Id. at 593. 

 The affidavit of Damon Chronis, Ryan’s president, was attached as an exhibit 

to Ryan’s response to USA Today’s motion to dismiss. Therein, Chronis states, in 

relevant part in paragraph 19: 

As a result of [USA Today’s] defamatory statements concerning Ryan, 
Ryan has lost business opportunities and customers with multiple long-



43 
 

time clients and new clients. For example, after [USA Today] published 
its defamatory statements about Ryan, Deloitte LLP terminated its 
engagement with Ryan and explicitly cited [USA Today’s] reporting as 
a primary reason for terminating their agreement. As a result, Ryan 
suffered losses of approximately $100,000 from lost income from 
Deloitte for 2021. Ryan has also spent hundreds of thousands of dollars 
in an attempt to repair the harm to its reputation and business caused by 
[USA Today]. 

 
USA Today objected to paragraph 19, sentence 1 as conclusory, and sentence 2 as 

hearsay, without further elaboration. The trial court overruled these objections and 

we have already determined in our discussion on appellate issue four, that we cannot 

say the trial court abused its discretion in making its evidentiary rulings. Based on 

all of the evidence Ryan presented, we conclude that Ryan presented clear and 

specific evidence of how USA Today’s statements resulted in some damage to Ryan. 

See id. at 591; see also Innovative Block of S. Tex., Ltd., 603 S.W.3d at 418 

(explaining that damages for injury to reputation are considered general damages); 

Montano, 2021 Tex. App. LEXIS 5654, at *17 (concluding, in part, that a statement 

in an affidavit that the plaintiff had lost business clients was clear and specific 

evidence of damages). 

USA Today’s Affirmative Defenses 

 As previously explained, in the third step of our TCPA analysis, when the 

nonmoving party has satisfied its burden to present clear and specific evidence of a 

prima facie claim for relief, the burden then shifts back to the moving party to 

“establish[] an affirmative defense or other grounds on which the moving party is 



44 
 

entitled to judgment as a matter of law.” See Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. 

§ 27.005(d). We apply the standard for summary judgment, and the movant must 

establish every element of its affirmative defense as a matter of law, such that a 

reasonable factfinder can draw only one conclusion from the evidence. See Tex. R. 

Civ. P. 166a; Rockman v. Ob Hospitalist Grp., Inc., No. 01-21-00383-CV, 2023 Tex. 

App. LEXIS 3055, at *38 (Tex. App.—Houston [1st Dist.] May 9, 2023, no pet.) 

(mem. op.) (citing Draughon, 631 S.W.3d at 88; City of Keller, 168 S.W.3d at 815-

16); see also Graves, 2023 Tex. App. LEXIS 399, at **15-16 (defendant failed to 

prove they were entitled to judgment as a matter of law where a fact issue existed on 

the defense). 

USA Today argues that, even if we conclude that Ryan established a prima 

facie case of defamation, USA Today is still entitled to dismissal under the TCPA 

because it is entitled to judgment as a matter of law on its affirmative defenses. 

Specifically, USA Today argues that Ryan cannot overcome USA Today’s 

affirmative defenses, which we summarize as follows: 

Accurate reporting: USA Today asserts that the statements at issue are 
true or substantially true and accurate reporting of third-party 
allegations about matters of public concern. See Tex. Civ. Prac. & Rem. 
Code Ann. § 73.005(a)-(b) 
 
Privileged reporting about official proceedings or the acts of public 
officials: USA Today asserts that the statements at issue are fair, true 
and impartial accounts of judicial, executive, or other official 
proceedings to administer the law. See id. § 73.002(b)(1), (2). 
 



45 
 

Privileged commentary on matters of public concern. See id. 
§ 73.002(b)(2) 
 
Constitutionally-protected opinion. See, e.g., Tatum, 554 S.W.3d at 638 
(explaining that statements of opinion that “are not verifiable as false” 
are not defamatory). 

 
According to USA Today’s motion to dismiss, “[a]s the plaintiff, Ryan carries 

the burden on all of these elements.”15 While it is true that Ryan carries the burden 

to show a prima facie claim, USA Today carries the burden on its affirmative 

defenses. See Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.005(d). The media’s privilege 

to report on judicial or other official proceedings is an affirmative defense on which 

the defendant bears the burden of proof. See KBMT Operating Co., LLC v. Toledo, 

492 S.W.3d 710, 714 (Tex. 2016) (citing Denton Publ’g Co. v. Boyd, 460 S.W.2d 

881, 884 (Tex. 1970). Likewise, truth and the privilege of fair comment on matters 

of public concern are affirmative defenses. See Bentley v. Bunton, 94 S.W.3d 561, 

579 (Tex. 2002) (explaining that, in Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 13 

(1990), the Court explained that the privilege of fair comment was incorporated into 

the common law as an affirmative defense to defamation); Randall’s Food Mkts., 

 
15 Appellants erroneously cite to the prior version of the statute, which 

provided that a court shall dismiss the action if the movant established a defense “by 
a preponderance of the evidence[,]” whereas the current version of the statute 
requires the movant to prove it “is entitled to judgment as a matter of law.” See Tex. 
Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.005(d) (amended 2019). 



46 
 

Inc. v. Johnson, 891 S.W.2d 640, 646 (Tex. 1995) (“Truth is a complete defense to 

defamation.”).  

That said, statements that are not verifiable as false, such as mere opinions or 

subjective assertions, are constitutionally protected and are not actionable in 

defamation. See Carr v. Brasher, 776 S.W.2d 567, 570 (Tex. 1989) (citing Gertz v. 

Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 339-40 (1974)). USA Today argued in the trial 

court that “[a]ny accusation that Ryan’s legal position was unsupported [by law] is 

subjective opinion[]” and not actionable as defamatory. In response to the motion to 

dismiss, Ryan offered the Chronis affidavit in which Chronis attested that Ryan’s 

work on the Arizona dyed diesel fuel matter “included a detailed review of the 

relevant Arizona statutes and case law[]” and stated that Ryan initially prevailed in 

Tax Court. As to Ryan’s work in North Dakota, Chronis attested that “Ryan’s 

position was supported by the plain language of the statute, legislative history, expert 

witness testimony, and other evidence[,]” that Ryan had provided extensive 

documentation for its position, and that the North Dakota Tax Court found that “it 

was the tax commissioner’s position—not Ryan’s—that was found by the Tax Court 

to be meritless, ‘arbitrary,’ and not supported by the law.” We conclude that the 

filings and rulings in the administrative and judicial proceedings at issue are 

verifiable. See id. at 570.  



47 
 

Nothing in our record reflects that either the Arizona Court of Appeals or the 

North Dakota Tax Court found Ryan’s clients’ arguments had been made in “bad 

faith” or without citation to legal authority. Simply stated, the Arizona Court of 

Appeals reversed the tax court decision that had been issued in favor of Ryan’s 

client’s legal position, and the North Dakota Court reversed the North Dakota Tax 

Commissioner’s denial of the refunds and ruled in favor of Ryan’s client and agreed 

with Ryan’s argument. At a minimum, we conclude that USA Today has fallen short 

in meeting its burden on their affirmative defense because the evidence in the record 

established a question of fact exists about whether Ryan’s work on behalf of its 

clients was “unsupported” by the law. See Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. 

§ 27.005(d); City of Keller, 168 S.W.3d at 815-16; Rockman, 2023 Tex. App. LEXIS 

3055, at *38; Graves, 2023 Tex. App. LEXIS 399, at **15-16.  

USA Today also argues that it “accurately reported the allegations of various 

public officials, independent observers, and others who questioned Ryan’s tactics 

and the work of its lobbyists.” Ryan countered that many of the statements it regards 

as defamatory “are not sourced and therefore could not be shielded by the third-party 

allegations privilege[,]” and they also “create a defamatory impression by 

misrepresenting material facts, omitting material facts, and juxtaposing facts in a 

misleading way.” Ryan argued that the statements at issue cannot be categorized as 

protected opinion, and that USA Today’s reporting on official proceedings 



48 
 

“contained key omissions so as to make its statements on those proceedings 

substantially false.”  

We have previously explained herein that Ryan met its prima facie burden to 

show that the “gist” of the challenged statements is defamatory as to Ryan. See 

Coleman, 2024 Tex. LEXIS 124, at *3; Rosenthal, 529 S.W.3d at 434.16  

The headline of an August 31, 2021 USA Today article reads, “FBI examining 

$100M tax refund push by Arizona Gov. Ducey staffers after Arizona Republic/USA 

TODAY investigation[.]” The text of the article states, in relevant part, 

Nulle said in a phone interview that an FBI agent had called to 
check on the safety of him and his family. The agent, from the Public 
Corruption Unit’s Phoenix office, wanted to know if Nülle had received 
any threats after the series was published. 

. . . 
“They are investigating the whole situation, but I don’t know 

what they have,” Nulle said. . . . 
. . . 
FBI Spokeswoman Brooke Brennan said on Monday: “As a 

matter of course, the FBI does not confirm or deny the existence of 
investigations.” 

 
16 That said, we also note some of the statements that Ryan has challenged 

were made on “The Gaggle,” a podcast of The Arizona Republic, and those verbal, 
unwritten statements may not be covered under the privileges expressly provided for 
in Chapter 73 of the Civil Practice and Remedies Code because they were oral and 
not expressed in written or other graphic form. See Tex. Civ. Prac. & Rem. Code 
Ann. §§ 73.001 (defining libel as “a defamation expressed in written or other graphic 
form”), 73.002(a) (defining privileged matters and stating, “The publication by a 
newspaper or other periodical of a matter covered by this section is privileged and is 
not a ground for a libel action.”) (emphasis added). We need not decide this question 
here. 



49 
 

The article goes on to report that Governor Ducey knew of no FBI investigation and 

his office had not been contacted by the FBI. According to evidence submitted to 

the trial court, Ryan’s president states  

. . . Ryan has never been contacted by the FBI in connection with an 
investigation and was completely unaware of the existence of any 
investigation into any of Ryan’s activities in Arizona. In the nearly year 
and half since [USA Today] first published that claim, Ryan still has 
not been contacted by the FBI. 

 
 Considering the evidence in a light most favorable to the nonmovant, as we 

must in our TCPA review, we conclude that the evidence in the record creates a 

genuine fact issue on whether USA Today accurately reported whether the FBI was 

investigating Ryan, and that fact issue precludes USA Today from proving it is 

entitled to judgment as a matter of law on the affirmative defense of accurate 

reporting on this aspect of the alleged defamatory gist claim. See Tex. Civ. Prac. & 

Rem. Code Ann. §§ 27.005(d), 73.005(a)-(b); City of Keller, 168 S.W.3d at 815-16; 

Rockman, 2023 Tex. App. LEXIS 3055, at *38. We have already discussed that Ryan 

sufficiently established a prima facie case showing its “gist” claim against USA 

Today as to the characterizations of the legal proceedings in Arizona and North 

Dakota, the FBI investigation, and as to Ryan’s related activities for its clients. See 

Tex. Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 73.002(b)(1)(A); Coleman, 2024 Tex. LEXIS 

124, at *11. And we conclude that USA Today has not met its burden to show that 



50 
 

it is entitled to judgment as a matter of law on its claimed defenses. See id. 

§ 27.005(d); Rockman, 2023 Tex. App. LEXIS 3055, at *38. 

Conclusion 

 To summarize, we conclude that the trial court did not err in finding that Ryan 

satisfied its burden to present clear and specific evidence in support of its claim for 

defamation, nor did the trial court err in concluding that USA Today failed to 

establish that it is entitled to judgment as a matter of law on its defenses. See Tex. 

Civ. Prac. & Rem. Code Ann. § 27.005(c), (d); ExxonMobil Pipeline Co., 512 

S.W.3d at 898; Rockman, 2023 Tex. App. LEXIS 3055, at *38. And we overruled 

USA Today’s evidentiary complaint because we cannot say the trial court abused its 

discretion. Therefore, the trial court did not err by denying USA Today’s motion to 

dismiss under the TCPA. See Adams, 547 S.W.3d at 897. Having overruled all of 

Appellants’ issues, we affirm the order of the trial court.17 

 
17 We previously explained above that this Court concluded the trial court 

erred in failing to transfer venue to Dallas County. See In re USA Today, No. 09-23-
00140-CV, 2023 Tex. App. LEXIS 7963 (Tex. App.—Beaumont Oct. 19, 2023, orig. 
proceeding) (mem. op.) (finding that when a limited liability company sues for 
defamation, the county in which the plaintiff resided at the time of the accrual of the 
cause of action is the county where the limited liability company maintains its 
principal office, and because the plaintiff did not file its suit for defamation in a 
county of proper venue, the court conditionally granted mandamus relief). The 
transfer of venue of the defamation case has been held pending a ruling and final 
mandate in this Court on the TCPA motion to dismiss. Once the mandate issues in 
this appellate matter (No. 09-22-00432-CV), then the trial court and district clerk 
may implement the transfer of venue outlined in our judgment in No. 09-23-00140-
CV. 



51 
 

 AFFIRMED.  
 
         
                LEANNE JOHNSON 
          Justice 
 
Submitted on September 19, 2023 
Opinion Delivered May 2, 2024 
 
Before Horton, Johnson and Wright, JJ. 


